EL N. dl E. Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. BUITENLAND. ■J-j TEN' F ."1 I Bullenlandsrli Overzicht. 1872.’ UHgebreld lager onderwijs. Woensdag, 7 ebruarl. N? 1163 •r •J7 N - CV >pmg LOT er THEE u lotterdam. nbergsch UK, 'AG 1 9 d De ixtsending van adverteutiftii kan geschieden tot édo uur des namiddags 1 op den dag der uitgave. T I v 6 t ‘5 45» I ATI en kwart C 0.80 C 0.40 ouda. e V hnri door gekend i C 0.30 Is voor- J. J. TAW irktA«7. raneker. ingin. kRI 1872, i logement ’*;4 ADVERTENTIÊN worden geplatte ran 1—5 rpgels a 50 Centeniedere regel meer 10 CenteL GROOTE LETTERE worden berekend naar plaatsruimte. worden berekend naar plaatsruimte. Afzonderijjke Nommerti VU F CENTEN. rit>' >1 [en, maat t anthen- Ü8 VIII, Heer "V; Twee belangrijke besluiten zijn dezer dagen door de Nationale Vergadering te Versailles genomen.' Vooreerst is besloten het handelstractaat met Enge land (en zoo noodig die met andere landen) op te zeggen; niet omdat de meerderheid den heer Tniers van protect ie, maar om do C 0.30 B 0.30 «O 0.20 (ƒ0.40 duiking der verschil- lende scholen alleen te verkrijgen is door de vereenifjde pogingen vapt allen die mét het on derwas in betrekking staan. Een vergadering is gehouden te Zaandam onder voorzitting des Burgemeesters, waar de plaatselijke Schoolcom missie, de commissie van toezicht op het M. O., de leeraren van beide middelbare scholen en de hoófdonderwjjzers onderling van gedachten wis selden. ovèr den omvang van ieders werkkring en samen de aansluiting regelden van de on derscheiden inrichtingen. Zulk een goede om vatting van de taak van autoriteiten en onder wijzers kan niet anders dan goéde vruchten voortbrengen. De uitgave dezer Courant geschiedt ZONDAG, WOENSDAG en VRIJDAG. In de Stad geschiedt de uitgave in den avond van DINSDAG, DONDERDAG en ZATER- - 'i 1 DAG. De prjje pér drie maanden is f 1.75, franco per post f 2.v- oren Kost Jouda: omen ten IRTüIJN 0 tot het middelbaar onderwjjs raadzaam, overal waar dit laatste kan verklagen worden. Waar geen H. Burgerschool is, breide men bet lager onderwjjs uit naar de behoefte van iedere ge meente moderne talen in de stad, landbouwkunde op de dorpen, wiskunde ovèral. Waar de mid delbare scholen de behoefte aan uitgebreid lager onderwjjs hebben doen verdwijnen, behonde men het alleen hls voorbereiding voor de H. Bur gerschool. Welk vak wenechen wjj nu bjjonsvan de Ijjwt geschrapt te zien?' Tegen gymnastiek noch teekenen hebben wjj al| uitstekende op voedingsmiddelen bezwaar,-moo de t^d het geten, dat dé lagere school toelaatlandbouwkunde wordt hier niet onder wezen; Fransch is noodzaken'jyiLter aansluiting aan het M. O. Reet dus triekwide. Naar onze meaning kan deze gerir.it Op de m. u. 1. school gemist worden. Uekenen behoort op de lagere school thuis, de eigenljjke wiskunde niet De enkele jongelieden, dip de maatschappij in gaan zonder hunne studiën by net in. v. ^uur- geravondschool of Hoogere Burgerschool) voort wijzers om de goede aansluiting van lager en te zetten, hebben aan die allereerste beginselen middelbaar onderwijs te bevorderen. Men zou in hun volgend leven weinig of niets. Voor wel doen het voorbeeld der wakkere Zaankanten hen die verder gaan is het van veel belangvoor te volgen, die terecht begrepen hebben, dat de de eenheid van hun studie en den geregelden gewenschte eenheid en aansluiting der verschil- gang van het onderwjjs, dat zij van meet si aan de wetenschap der wiskunde beoefenen aan dJ hand van den leeraar, die hen verder moét, brengen. Zoowel de burgeravondschool voor aanstaande ambachtslieden, als de H. Burger school zjjn er op ingericht. De leeftijd van de jongens op de lagere school brengt ook geen bjjzondere vatbaarheid mede voor de abstracties der algebra en meetkunst Het onderwjjs wprdt daardoor zoo licht africhting, in een vak waar dit vooral te vermjjden is. Om al deze redenen zouden wjj gaarne het m. u. 1. onderwjjs beperkt zien tot de begin selen vah het Fransch en voor zoover de tjjd toelaat, gymnastiek en teekenen. Dan zouden de overige vakken van het eigenlijk lager on derwjjs meer tot hun recht komen en genoeg kunnen bijdragen tot (Ifetji leggen van een dege- Ijjken grondslag voor njle verdere wetenschap pelijke ontwikkeling. Steeds de litt. a. b. en c. lezen, schrijven, rekenen, hoofdzaak; dan het gebruik der moedertaal om mondeling en schrif- i i i-..J...... franco per poet f 2.4- Aan het slot van ons hoofdartikel van 2 Febr. gaven wjj pus voornemen te kennen om, in tegenstelling met het voorstel van de school commissie, den raad te geven te eenige be perking van het m. u. L onderwjjs ie dezer stede. Wjj hopen dat in korte woorden te doen, zon der in qusestiën te treden, die in ons blad niet op haar plaats zjjn. Natuurljjk kunnen wjj'niet het oog hebben op een der vakken a—i in art. 1 der wet van 1857 opgenoemd. Deze toch zjjn, boe men overigens over hun betrekkeljjke waarde denkt, wetteljjk de vereisehte bestanddeelen van hei lager onderwjjs en mogen dus volgens art. 16 niet op eene openbare school ontbreken. Dit geeft geen bezwaar, want den onderwyzer is de noodige vrjjheid gelaten. Hjj kan den nadruk leggen op de vakken, die hjj hei meest noodig' acht en eeni verstandig onderwijzer maakt op de lagere school zjjn hoofdzaak van lezen, schrij ven, rekenen en het gebruik der moedertaal, terwjjl de overige .vakken slechts in aanmerking -komen als middelen tot ontwikkeling van den geest. Maar datzelfde art. 16 léat het onderwjjs yrjj in de volg, vakkende beginselen der levende talen, dor wiskunde, der landbouwkunde, de gymnastiek, hei teekenen, en handwerken voor meisjes. Overal waar behoefte aan uitbreiding der lagere school bestaat, en deze mogeljjk is, worden een of-meer vakken in het onderwijs opgenomen eu dan ontstaat de zoogenoemde meer uitgebreide lagere school. Zoolang, er nu in een plaats geen middelbare school naar de wet van 1863 bestaat, wordt zeer terecht in den geest der wet van 1857 van dit artikel 16 gebruik gemaakt om in de verstandelijke be hoeften van een goed deel der burgerjj te voor zien. Voor 1863 was dit natuurljjk overal het geval; toen verkeerde het verder voortgezeton- 'derwijs voor jongens in denzelfden ongeregelden toestand, waarin nu nog het onderwijs voor meisjes verkeert. Vandaar de vlucht, die deze soort van scholen nam als surrogadt van het M. O., waaromtrent men nog geen bepaalde plannen had. Maar nu, na de inrichting der H. Burgerscholen, is de beperking van het mJ 1. onderwijs totovergangsphasevan heilager, teljjk eenvoudige gedachten behoorlijk uit te volgen wil op zjjn «eg G0UDSCHE COURANT y l drukken, gepaard aan gezonde grammatische begrippen. De overige vakken alleen als mid delen tot meerdere vorming van verstand en hart; slechts in zoo ver stelselmatig als ter voorbereiding van enkele vakken van het M. O. (b. v. geschiedenis en aardrijkskunde) abso luut noodzakeljjk is. Het eigenlijk lager on derwjjs bljjve steeds hoofdzaak. Juist door die uitbreiding heeft het lager onderwjjs hier te lande geleden, en meer algemeen wordt de over-, tuiging uitgesproken, dat onze lagere school, die vroeger tot model diende voor Europa, eer ach ter- dan vooruitgegaan is. Men móet nooit ver- meer is tot algemeeaa ontwikkeling dan te het aanbrengen van posi tieve kennis. Wjj bevelen ons denkbeeld ter overweging t aan bij de Schoolcommissie en bjj allen wien het onderwjjs ter harte gaat. Ten slotte nog een wensch en wel deze. Wjj zouden zoo gaarne meer samenwerking zien bjj hetM. O. (Bur- tusschen de verschillende commission en onder-,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1872 | | pagina 1