Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. ;n N°1170. 1872. BUITENLAND. Vrijdag, 23 Februari. i- eist, er ij. den, Buitenlandse]! Overzicht. De inzending van advertentiën kan geschieden tot één Uur des namiddag* op den dag der uitgave. M I J ,BEDDE- DEKEN8, Een goed begin. iendeweg. «x. uwen, het den üit- ”1 i s JENVAK :h beleefd MDEN en GÓRDIJ- Gekleurde J8TËN, fatsocn- 1MEUBI- BEWA8- zich met 'E begint worden lëtANA- I. POPP, «enen en ;en. |i winkelier «m bij F. eijn 8t Cf>., f. L. F. C. te Utrecht ■au Wind* bij T. J. Wollf. Wild wol- ade lijder, e vergeef, wijien der l«Geu»d> doeningen. De uitgave dezer Courant geschiedt ZONDAG, WOENSDAG en VRIJDAG. In de Stad geechiedt de uitgave in den avond van DINSDAG, DONDERDAG en ZATER DAG. De prjjs per drie maanden ie f 1.75, franco per post 2. GOUDSCHE COURANT. Dat besluit isafschaffing van het gedwongen kerk- gaan der militairen. Totnogtoe was de soldaat gedwongen kerkwaarts to gaan. Totnogtoe moest de soldaat op een be paalden' tjjd, bij een bepaalden predikant nnar een bepaalde kerk gaan. Al preekte er een predikant, die eene overtuiging uitte of gevoelens openbaarde, lijnrecht in strijd met de overtuiging en gevoelens ▼an den militair, de soldaat moest hem hooren, was gedwongen kerkwaarts te gaan en te luisteren naar een man, die op een geheel ander standpunt stond, van een ander punt uil redeneerde, en die zelfs soms onverdraagzaam genoeg was de gevoelens van andersdenkenden" in verdenking te brengen en dus hem, den andere gevoelens toegedane soldaat, kwetste. Doeh wat stoorde men zich daaraan? Wanneer de zelfde predikant weer preekte in die kerk en op dat uur, werd de soldaat weder bevolen derwaarts te gaan. Wat vermeet een soldaat ziqh ook een opinie te hebben Hij is militair en dus slaaf van den staat. Zoo redeneerde men tot heden. Thans heeft de minister pelprat den moed gehad dat gedwongen kerkgain af te schaffen. En waartoe diende het toch P Men wilde den soldaat zijn godsdienst waar doen nemen. Men wilde den soldaat, die misschien vóór dat hij soldaat was, gewoon was door zijn grijzen vader den Bijbel te hooren voorlezen, eene vergoeding geven voor dien huisselijken godsdienst. Men wilde den soldaat wapenen tegen de verleiding van het ADVERTENTIËN worden geplaatst van 15 regels a 50 Centeniedere regel meer 10 Centen. GROOTE LETTERS worden berekend naar plaatsruimte. Afzonderlijke NornmeraVUF CENTEN. De Deventer afgevaardigde naar de Tweede Kamer, de heer Dumber, reide in een van de vergaderingen dier vertegenwoordiging in 1871, deze woorden: .Het ia opmerkelijk dat, hoe dikwjjli minineriën veranderenhoe dikwijl. minister, ran de eene rich ting moeten wijken voor mini.lera van de andere; de minuter vu oorlog steed, dezelfde blijft." Deze woorden w.ren volkomen jniat. De ministeries mochten nog zoo liberaal zijn, de min. V. oorlog was steed, coo.erratief. Wei liepen er, bij de optreding van liberale ministeriên steeds geruchten, dat ook de min. v. oorlog liberaal was, wel vermoede men, dat iemand, die in een liberaal ministerie zitting nam, ook wel liberaal zou wezen, maar de uitkomst bewees steeds dat ook dejnieuwe minister vu oorlog wéér de oude militaire deiikbeelibui was toegedaan. Tot voor weinige weken had on. Mid nooit een minister vu oorlog gekend, die nog in iet. meer du in naam liberaal mocht hecteu. En de allerlaatite ondervinding van een liberaal minister van oorlog waa al zeer droevig. Thus echter staat aan 't hoofd van 't departement van oorlog een man, die reed, lug getoond heeft niet behebt te zyn met die oude ideeën, maar iemand die tot leuze heeft: .vooruitgang ook in militaire aange legenheden." De beer Deiprat behoeft de woorden van zijn ambtgenoot Thorbecke bij den aanvang van diens 2* ministerie niet tot de zijne te maken. Deze staats man antwoordde slechts aap hen, die veel en velerlei vroegenffw,,oht op mijne daden I" De heer Deiprat is reeds in de eerste dagen van zijn bestuur begon nen .daden," te verrichten, die veler sympathie weg* dragen. Onder zijne besluiten ziju er verscheidene, die ons verheugen. Onder ben is er een, dat wij I ten sterkste toejuichen, en dat wy hier kortelijks wil len bespreken. besluit isojechaffing van Het manifest der rechterzijde te Versailles, waar- orer zooveel gesproken en geschreven wordt, blijkt meer en meer niet anders te zijn dan een nieuwe poging om de conservatieve elementen in de kamer tot een geheel te brengen. De graaf van Chambord schijnt aiets met de zaak te maken te hebben en niet voornemens iets tan zijn beginselen op te offeren. Daaruit Volgt dan ook, dunkt ons, dat de zaak vol strekt niet zoo belangrijk is, als men meenen sou, lettende op den ophef, die er van wordt gemaakt. Het is wederom eene van de vele pogingen om te verbinden wat onverenigbaar ia, en ten spijt al die pogingen on vereen igbaar zal bleven. f t. Volgens den Parijeehen berichtgever der Indéyen- dance Beige, heeft er in den boezem der begrootinge- oommissie weer eens een hevige woordenwisseling plants gevonden, thssche» sommige leden en den heer Pouyer-Quertier, minister van financiën. Wil men den correspondent gelooven, dan zou de schuld hier- vap liggen bij laatstgenoemde. Hij heeft nl. der com missie verweten, dat zij zoo treuzelde, en mét zékere heftigheid aangedrongen op de spoedige behandeling van het wetsontwerp op de grondstoffen. Dit laatste vooral moet de leden geërgerd hebben. Zij gaven den minister hun bevreemding er over te kennen, dat hij nadat de kamer zich herhaalde malen, en onlangb nog, zoo stellig tegen de voorgestelde belas ting heeft uitgelaten, niettemin, met geheel nutte- looze hardnekkigheid, daaraan bleef kleven. Hij moest, meedden zij, begrijpen, dat daarvan nu niets kon ko men, en zij gaven hem zelfs te verstaan, dat hij beter gedaan zou hebben om af te treden, toeu het bleek, dat zyn meeningen in zake belasting, met die der Nationale Vergadering lijnrecht in strijd waren. Dit antwoord heeft, zegt de berichtgever, nog ai In druk gemaakt op den, minister, die daarop van toon veranderd is. Zooals meestal geschiedt, heeft men nadat de eerste boosheid bekoeld was van weers zijden pogingen aangewend! om tot een schikking, zoo niet tot een verzoening, te geraken'. De heer Pouyer-Quertier stemde er in toe zijn ontwerp in eenige belangrijke onderdeelen te wijzigen, en de commissie beloofde half en hall het ontwerp van be lasting op de hand^lstransadticn, een bete noire van den minister, te laten valleq. De nieuwe verkiezingen op Corsica, om de plaats aan te vullen, door Conti opengelaten, zullen eerst op het einde van denw ettelijken termijn (zes maan den) plaats grijpen. Hét conflict tusschen vorst, Bismarck en de Prui sische conservatieve party is nog altijd hangende, maar waarschijnlijk zal kle laatste bij slot van reke ning wel toegeven. Er is sprake geweest van be noeming van nieuwe^ léden van het hoerenhuis' om de kracht der oppositie^tegen de ónderwijs-wet te 1 breken, maar wijselijk is besloten dien maatregel, die nu alleen verbitteren ipu, uit te stellen tot wer kelijk eenig besluit tegen den zin der rogeering ge vallen is.' In antwoord op de uitingen van sommige Fransche bladep, zegt de National-Zeilung, dat Duitsohland ’t voortbestaan van de tegenwoordige Fransche regee- ring wenscht. Wanneer echter de Fransche natie soldatenleven door hem de deugd te doen hooren aan bevelen en hem de ondeugd te doen hooren af keu ren. Ongetwijfeld de bedoeling die men had was goed, maar de zaak zelve was er verre van daan dat te zijn. Vooreerst kan men iemand wel dwingen naar de kerk te gaan, doch niemand ter wereld kan iemand dwingen om te hooren en ie luisteren naar de woor den des voorgangers en daar komt het toch op aan. Wanneer men nu bedenkt, dat er bij die militaire kerkgangers altijd vele waren, die niet hoorden, en in’ plaats daarvan met hunne makkers begonnen te praten, en daardoor weder de aandacht van anderen afleidden, zoo dat zelfs zij, die gaarne wilden luiste ren en attent zyn» dat niet konden door de afleiding rondom hen; wanneer men nu bedenkt, dat vele van die gedwongen kerkgangers zich in de kerk verveelden, hunne gedachten zich naar andere dingen aard waren» wellicht des die gedwongen kerkgangers zich wendden, die alles behalve van heiligen en dat vele Zondng-avond-Badhaualiën zondagsmorgens in de kerk beraamd en bedacht waren wanneer men nu bedenkt dat die gedwongen kerk gangers den eenen zondag een man hoorden, die hen voorpreekte«zelfstandig te denken, levens lustig te werken en den godsdienst voornamelijk in het hart te zoeken,” en dén volgenden Zondag een ander die hen voorschreef: «aan te nemen wat hij hen zegt, te leven met een zucht op de lippen en een vroom woord in den mond, en bun gods dienstzin te toonen in uitwendige zakeu en formali teiten dan zal men toch niet langer zeggen, dat gedwongen kerkgaan goed is. Neen, dan zal men veeleer met ons ’s ministers besluit toejuichen, dan i zal men veeleer blyde zijn, dat ook in militaire zaken een stap gedaan is op den weg der vooruitgang, dat men ook bij militaire aangelegenheden gaat hervor men en verbeteren. Den eersten Zondag na bovengenoemd besluit wa ren in de kerken de soldatenbanken, eertijds zoo goed bevolkt, al zeer slecht bezet. Maar zeer weinige waren er, die, hoewel niet gedwongen, toch kerk waarts kwamen. «Ziet gij wel*, roepen de tegen standers van ’s ministers besluit uit, «daar hebt gij ’t al, er is bijna niemand. Waar moet het heen met den godsdienstzin van ons leger? Wij antwoorden hen die zoo spreken, dat wij ons blijven verblijden, vooreerst voor die weinigen, die nu ongedwongen nog in de kerk komen en nu kunnen hooren wat er gezegd wordt, zonder afgeleid te worden door hunne buren en makkers, maar ook vervolgens ter wille van de goede zaak. Wat toch is een kerk vol met te zamen gedreven, tegen hun zin aldaar vereenigde, menschen Wat beteekent een groote menigte, byeen- gebracht door ’t kommando, op een plaats, waar slechts *t gemoed moest bevelen Wat beduidt een gehoor, dat niet hoort? Wat biddende menschen, die slechts in schijn bidden? In der daad het is verwonderlijk, dat zoolang een besluit is blijven bestaan, dat zoo tastbaar onzinnig, zoo duidelijk dwaasheid was. Vele zagen het erger lijke er van in, maar niemand had den moed het af te schaffen. Eere daarom Deiprat, die dien moed had! Eere daarom den minister, wiens eerste besluit was, het gedwongen kerkgaan af te schaffen!

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1872 | | pagina 1