Nieuws en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken.
f
1872.
N" 1213.
NG
BUITENLAND.
Mag, 2 Juni.
I
ners,
luurprgs.
Boekhan-
boek
I,
)Jes.
G.»
i n'
I
t
Bultenlandsch Overzicht.
-
1 1
H
k
I
f
1
TTT^lTl~R,~Rll<~ATnT
1871.
J
i
li of Au-
GAVE
t
i
EI8K0F-
PA88EN,
SN en al
I i
PPINO
KEN
gevraagd
rkers,
eld werk,
seen ook
erde En-
225 Cta.
AN DEN,
ostzegels)
>r geheel
in,
Voor vaartuigen, bestemd voor de binnen
werden op stapel gezet. Twee vletschuiten, een
vendien werd veel klein vaartuig gemaakt
werden verscheidene schepen gerepareerd.
Het getal schepen in deze Gemeente te huis
behoorende, van tien tonnen en meer, bedraagt
IAGE,
klein ge
us, een
i aan het
JAN, te
GOUDSCHE COURANT.
n of bui-
N°. 37,
et Heel-
Hg is
m. Wie
met goed
a de Hol
in de Ge
sp veilige
onden.
NATION
jk toezigt
l en voor-
ioor hem
aar H. A.
Molsteeg
aanvraag
i Uitgave
Cts., de
•anco per
DUITSCHIAND.
Mejufvrouw Jenny Hirsch heeft zich onlangs tot
den Duitschen Rijksdag gewend met het eerbiedig ver
zoek vrouwen en meisjes bij spoorweg-, post- en tele
graafdienst als geëmployeerden te plaatsen. De afge
vaardigde dr. Blum heeft op dit request namens de
commissie voor de verzoekschriften verslag uitgebrncht.
Daarin wordt erkend, dat de Staal de werkzaamheid
der vrouw kon vermeerderen door haar bij den open
baren dienst in functie te doen treden, doch tévens
UIT HET VERSLAG VAN DEN TOESTAND
DER GEMEENTE GOUDA.
Domes te Maastricht, vr~
bootdienst tusschen I’
De booten dezer ondemepi
Gemeente aam. .,.w_7y
Ést vervoer te -hmdrw
den Rbijnspoorweg plaats.
Bovendien is er een postwagendienst op
Schoonhoven en een op Alphen.
De keuring van rg- en voertuigen had als
naar gewoonte plaats.
den zomer dagelgks tweemalen en des winters
eens van Leiden naar hier en terug.
Eens per week varen van Alphen, Oudshoom
en Rhgnsaterwoude stoombooten op deze Ge
meente.
Verder leggen hier aan: de van Amsterdam
en daarheen terug varende stoombooten op Rot
terdam, Delft, Dordrecht, Middelburg, Nijmegen,
Helmond, 's Hertog* nboéch, Waalwgk, Eindho
ven en Maastrichtde van Rotterdam en daar
heen terug varende stoombooten op Alkmaar,
Purmerend, Nieuwediep, Woerden, Oudewetering,
Hoorn, Medenblik, Enkhnizen en Zwolle, de
booten van Zaandam en Leiden op 's Hertogen-
bosch, en die van Schiedam op Leeuwarden.
De aanlegplaats voor stoombooten en het daar
aan verbonden Commissariaat strekken zeer ten
gerieve van handel en verkeer. Het gebruik,
dat daarvan gemaakt wordt, is nog altgd toe
nemende. t.
Dagelijks, met uitzondering van Zaterdag,
vaart eene barge of volkaschuit van hier naar
Amsterdam, vier malen 's weeks naar Leiden en
twee malen naar 's Gravenhage.
Voorts geschiedt het vervoer te water door
verscheidene markt- en veerschuiten.
Er werd dit jaar concessie verleend aan Geb.
t, voqg eene schroefstoom-
Maastricht en Amsterdam,
denuugig leggen in deze
isüFfeeeRineerendeels langs
«lelijk de quaestie der indirecte schade nil te maken,
wordt niet alleen door byna alle Engelsche bladen
gekoesterd, maar zelts de New-York Herald en the
New-York Tmee, twee tegenvoeters ten opzichte van
de aanneming der additioneele overeenkomst, twijfe
len er aan dat het geamendeerde artikel door YÖft-
land aangenomen zal kunnen worden, niettegenstaande
daardoor alle eischeu wegens indiredte schade inge
trokken worden.
De Engelsche Times b. v. zegt, dit thans eigenlijk
eerst de moeilijkheden aanvangeir De aanbeveling van
42 leden van den Noord-Amerikaanschen senaat is
nog geen waarborg dat het congres en de voltallige
senaat met 2/3 der stemmen (48) het Engelsche
voorstel zullen aannemen. Bovendien is Het nog
twijfelachtig of Engeland in de voorgestelde wijzi
ging zal toestemmen. .Onze Amerikaansehe corres
pondent zoo gaai het orgaan der City voort
verzekert ten stelligste, dat, hoewel de redactie van
het artikel gewijzigd is, de zaak n fond dezelfde
blyft. Het ia te hopen dat wij in dit opzicht
met de Amerikanen kunnen instemmen, doen «ij
keuuen uit bittere ervaring de beteekenia van het
woord .redactie" en het zal de plicht der regeering
zijn om do wyzigiugen, die in de woorden gebracht
zijn, met de uiterste zorg te wegen.” Voegt men
daarbij de groote voorzichtigheid en achterhoudend
heid, welke de minister Gladstone in het lagerhuis
aan den dag legde, dan'heeft men alle reden om
zich nog niet te veel illusiën over bet tot stand ko
men der schikking betreffende de indirecte schade te
maken.
Naar het schijnt, beeft de Engelsche tegeering geen
genoegen genomen met de wijzigingen, ia het sup
pletoir tractaat gemaakt door deu Amerikaaaschen
senaat en heeft zij derhalve by de regeering der Unie
aangedrongeu op geheel of gedeeltelijk herstel der
oorspronkelijke lezing. In verband hiermede wordt
heden uit New-York gemeld, dat aan zoodanig ver
zoek niet kan worden voldaan, weshalve het tractaat
kan worden beschouwd als dood en begraven. Deze
laatste gevolgtrekking nu komt ons wel wat zeer
overhaast voor. Men kan bijna niet aannemen, dat
eene zaak, die nu, tot groet genoegen van belang
hebbenden, bijna geheel was geschikt, wegens een
gering verschil over bijzaken eensklaps spaak loopeu
zou. Men boude steeds in het oog, dat vaa deze
gcheele Alabama-zaak, in verband met de aanstaande
verkiezing van een president, in Amerika soms gansch
onnoodige ophef wordt gemaakt, zoodat het niet de
eerste maal is, dat de onderhandelingen worden voor-
gesteid als gauscbeiyk te zy'u mislukt.
Intusschen zij van andere zyde opgemerkt, dat
de verauderingen, door den Amcrikaanscben senaat
in het verdrag gemaakt, ofschoon niet de hoofdzaak
rakende, toch niet bepaaldelijk kleinigheden kuunaa
worden genoemd. Althans wordt in de Engelsche
dagbladen beweerd, dat het nog al zaken ran betee-
kenis zyn. Beide regeeriugen echter houden voor-
loopig den tekst van het additioneel artikel geheim
en deze beweringen berusten dus grootendeels op
vermoedens.
In de zitting der Spaansche Cories van Maandag
is, zooals verwacht werd, de ministerieels crisis ter
sprake gekomen. Admiraal Topete, waarnemend voor
zitter van den nieuwen ministerraad, heeft het wuord
gevoerd en getracht om ten minste de nagedachtenis
van Sagasia te redden. Eene motie tot afkeuring
van de crisis werd door de kamer verworpen. Eene
depêche uit Madrid meldt dat een algemeens am
nestie voor de Carlisten en hunne wereldlijke en
geestelijke aanvoerders is uitgevaardigd, waarvan door
honderden gebruik gemaakt wordt.
(Vervolg ea Slot).
Omtrent den handel geeft het gemeentever
slag nog de volgende mededeelingen
De handel in kaas was minder belangrijk dan
in het vorige jaar.
De wekelgksche markten werden druk bezocht,
wat gunstig op de winkelneringen werkte.
Er warden hier de volgende markten gehouden:
a. Vier groote kaasmarkten, namelgk: op den
tweeden Woensdag in Maart, den derden
Woensdag in Augustus, den vierden Woens
dag in September en den eersten Woensdag
in November.
b. De paardenmarkt op Vrjjdag na de Ameid-
sehe markt. Deze schgnt geheel te niet te
gaan, daar er ook dit jaar weder geen paar
den werden aangevoerd.
c. De 8t. Jacobsmarkt of kermis, die een week
duurt, en aanvangt op Maandag na St Jacob.
d. De weekmarkten, die iederen Donderdag wor
den gehouden, en waar de handel voorname
lijk bestaat in vee, pluimgedierte, boter, kaas
en boomvruchten. De aanvoer van vee, die
in de laatste jaren verminderde, nam dit jaar
weder toe.
De buitenlandsche handel, die in sommige ar
tikelen vrjj levendig was, bestond voornamelijk
in boter, kaas, pijpen, garens, stearine en de
daaruit vervaardigde kaarsen. Naar kaas was
van buitenslands weinig vraag.
De scheepvaart was, ten gevolge van den
langdurigen winter, minder belangrijk dan in
het vorige jaar. Er kwamen hier aan of pas
seerden 37749 vaartuigen, waaronder 4921 stoom
booten, metende te zamen 2,003,124 tonnen.
Er zjjn hier geen werven, waar zeeschepen
worden gebouwd.
T’
landsche vaart zjjn er echter vier. Vier tjalken
tjalk en een ijzeren aak werden voltooid. Bo
vendien werd veel klein vaartuig gemaakt en
werden verscheidene schei
Het getal schepen in
1 ïs
95, metende te zamen 3112 tonnen.
Er zjjn twee stoombooten voor passagiers en
goederen,die tusschen Rotterdam en Gouda varen.
De stoomboot „de Uttel" vaart dageljjks heen
en terug, en „de Stad Gouda" doet de reis vier
malen per week.
De stoombooten „de Volharding," varen in
Behalve Trochu, wiens rade wij in telegraphisch
overzicht in ona vorig nummer vermeldden, schijnen
alle militaire leden van de Fransche nat. vergadering
orcr het wetsontwerp der legerorganisatie het woord
te voeren. Bijna alle spreken ondersteunen, behou
dens enkele meer of mindere gewichtige bezwaren,
het beginsel van algemeeuen dienstplicht, waarop hel
ontwerp steunt. Zelfs Msgr. Dupanloop vereenigt
er zich medewel een bewys van de algemeeue zucht
tol verbetering en verheffing van den militairen stand.
Als men sommige te Versailles verspreide geruchten
gelooven mag, zou het linkercentrum besloten hebben
de militaire regeling aan te nemen, zooals zij door de
commissie is voorgesteld. Integendeel zou de linker
zijde van andere meening zyn, vooral wegens den
langdurigen diensttijd. Zij zoude de soldaten slechts
gedurende 2 jaren onder de wapenen willen houden
en nog bij wijze van concessie, want zij is van oor
deel dat eén jaar voldoende is om behoorlijk in de
behandeling der wapenen geoefend te worden.
De hertog van Aumale heeft van de gelegenheid
gebruik gemaakt om zyn voorliefde voor de driekleur
te toonendit heeft kwaad bloed gezet bij de legiti
misten en alle hoop op eene fusie der monarehalen
is vervlogen.
De algemeene discussie is gesloten.
Het schynt dat the dlabama claiau gepraedesti-
neerd zyn om Engeland en Amerika voortdurend e»
tutpent te houden. Men moge zeggen dat het ge
schil tusschen beide landen geen gevaar tot storing
vnn den vrede oplevert, zooveel is toch zeker dat de
voortdurende spanning, het slingeren tusschen hoop
en vrees, niet zonder invloed kan blijven op de oe-
oonomisohe belangen van deze grootste handeldrijvende
natiën. De vrees dat de zoogenaamde onschuldige
wijzigingen, welke door den Aiuerikaanschen senaat
in do redactie van het Engelsche voorstel aanbevo
len zijn, eeu nieuw bezwaar zullen opleveren om ein-
De BURGEMEESTER van Gouda brengt by deze
ter kennis van ie belanghebbenden, dat door den Heer
Provincialen Inspecteur der Directe belastingen enz. te
Rotterdam, op den 21* Mei 1872 zijn executoir ver
klaard: Het voljaars en het 4* kwartaal, kohier voor
de belasting op het personeel dienst 1871/1872 N°.
6 on N». 7.
Dat voormelde Kohieren ter invordering zyn ge
steld in handen van den Heer Ontvanger, dat ieder
daarop voorkomende verpligt is zijnen aanslag, op den
by de Wet bepaalden voet te voldoen, en dat heden
ingaat de termijn van DRIE MAANDEN, binnen
welke de reclames behooren te worden ingediend.
Gouda, den 31* Mei 1872.
De Burgemeester voornoemd,
va» BERGEN IJZENDOORN.