Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. Loeff Tli i 1874. D I BUITENLAND. IN, Icwater, Woensdag 7 Januari. ft Btilteiilandsch Overzicht. r/ z/m*. r I i I De inzending van advertentiën kan geschieden tot één uur des namiddags van den dag der uitgave. i/dljuel. >MUn. IJeeel. i drie. be- 2RAK. i >n orde. ADVERTENTIÊN worden geplaatst van 15 regels a 50 Centen; iedere regel uieer 10 Centen. GROOTE LETTERS worden berekend naar plaatsruimte. Afzonderlijke Nomraers VIJF CENTEN. en recht voor etuige, die in land verzuime itemd op den De uitgave dezer Courant geschiedt ZONDAG, WOENSDAG en VRIJDAG. In de Stad geschiedt de nitgave in den avond van DINSDAG, DONDERDAG en ZATER DAG. De prijs per drie maanden is f 1.75 franco per post 2. de Kiezers in op dam. E id de ooude. rkerk a. GOUDSCHE COURANT. zake vhn hei doen betalen, al voor Oranje leraal, welke isteld, en terttad, StSlwijii' f ÜSEN, Secretaris. ESDISTRICT KAMER der Van den Kliugenthor tot den Koningsstoel, al waar een hotel zal worden opgericht, bedraagt de afstand 2970 meter; ran het begin van den weg tot op 1200 meter zal de stijging rijn 6 a 10 pCt. en run 1200 tot op 1770 meter neemt zij toe van 17.5 tot 20 pCt. De elf boohtea der spoorbaan hebben een geuasenlyke lengte van 1757 meter; de straal vaa elk dier bochten is 180 meter. Behalve eenige kleine bruggen en andere werken, tallen worden aangelegd ten behoeve vaa dezen spoor weg: een ijzeren roosterbrng ran 48 meter lengte, met dubbel spoor, op 8 meter boven den beganen grond, twee dergelijke bruggen van geriugere afme ting met een enkelvoudig spoor, ter lengte van 7 meter, en een tunnel van 124 meter, waardoor de weg zyn eindstation bereikt 24 meter beneden den Molkenkur. Vaa den Klingenthor tot voorbij bet Heidelberger- kastoel, waar het eerste statte» hal worden gebouwd, verkrijgt de weg een dubbel spoorvan daar tot aaa het eindstation zal slechte een enkel spoor worden aangelegd. Het zal zich daarbij niet houden aan de zoogenaamde normale spoorwydte, welke 1435 miUi- m’ter bedraagt, maar slechts op een wijdte van 1000 millimeter. Het eindelijk bestuur en de gemeenteraad van Hei delberg zijn beide zeer 'ingenomen met het ontwerp. Aau de maatschappij zullen alle benoodigde gronden, voor zoover zy aan de stad bebooren, kosteloos in vry gebruik worden afgestaan, met dien verstande, dat bij bet te niet gaan van de maatschappij die gronden weder aan de stad zullen komen. Men houdt zich algemeen overtuigd, dat de aan leg van dien spoorweg groots voordeelen zhl ople veren. In de eerste plaats belooft het vervoer van personen zeer ruime opbrengst; di( steunt op bet feit dat, om alleen een paar jaren te noemen, Hei delberg in 1871 door 75.839 en in 1872 door 71.771 vreemdelingen is bezocht. Bovendien zal de weg wor den gebruikt tot het vervoeren van hout en bouw materialen, uit de hooger gelegen steengroeven. Van regeeringswege ie de maatschappij insgelijks zeer bevoordeeld; gedurende de eerste 25 jaren der exploitatie zal zij vrydom genieten van belasting, enz. Koning Victor Emanuel heeft dezer d.igen den heer Fournier, voormalig gezant van Frankrijk, ten geboore out-angen, ter overhandiging zyner brieven van terugroeping. De heer Fournier heeft den ko ning dank gezegd voor de bewyzen van welwillend heid, welke hij steeds van hem mocht ondervinden en verklaard dat zijn gezantschap bij het Italiasnscbe bof bij hem in aangename herinnering zou blijven. Du koning antwoordde, dat hij volle recht liet we dervaren aan de uitstekende verdiensten van den beer Fournier, die met zoo gelukkig gevolg de goede betrekkingen tusschen Frankrijk en Italië had weten te ondei houden, en dat bij de instandhouding dier goede betrekkingen ook voor het vervolg weiisehte. Intusschen is de nieuwe Fransche gezant bij het Italiuansche hof, de markies de Noadles, nog niet te Home aangekomen. Daarentegen heeft de heer Nigra zyn betrekking als Imliaansch gezant bij de Fransche republiek weder aanvaard, en beeft hij, vol gens de Nazione, reeds een onderhoud gehad met deu hertog Dccazes, den Franscheu minister van buitenl. raken, wa.rin een onderwerp ter sprake is gebracht, dat voor de Italiaansche regeeiiug veel beluiig heelt, lil. de voortdurende aanwezigheid reu Let Fransche oorlogschip Orénor/ne ie Civita-Vecchii, een feit, dat doof de Italiaansche natie beschouwd wordt als een voortdurend protest tegen de inbezit neming vau Rome. De hertog Deeazes zou zich vol komen met de bedenkingen van den heer Nigra ver- eenigd en beloofd hebben, deze aangelegenheid spoedig op eene voor beide partijen bevredigende wijze te sullen beslechten. Naar men teRome verzekert, hebben de jongste kardinaalsbencemingen bij de Fransche clericaien le vendige ontevredenheid gewekt. Steedt had men, vooral daar te lande, den mond vol van de zz gevan genschap* des pausen, waardoor het hem ónmogelijk werd gemaakt een consistorie te houden, en thaus is door den paus zelven die bewering gelogenstraft. Men beweert zeik, dat de aanwezigheid van den heer Veuillot te Rome voornamelijk ten doel had, om den H. Vader van zijn plan te doen afzien. Doch Pius IX bleef volhouden, en toen de heer Veüillot dit be merkte, veranderde hij van batterij. De Portugeesche regeering heeft deu koeliefiandel te Macao verbodeudeze handel was een schand vlek, zoowel voor de handelshuizen, die zich daar mede inlieten, als voor de overheden, die hem duld den. In Macao zelf en in de omliggende Chineesche districten heerschte evenwel groote ontevredenheid, daar het rerbod vele Portugezen en Chineezen van aanzienlijke winsten berooft. SPANJE. De politieke toestand, schrijft men 25 Deo. 11. «it Madrid aan de Independence, neemt met den dag een ernstiger karakter aan. Salmeron, de president der Cortes, heeft als voorwaarde van zijn verzoening met Castelar gesteld, dat de Spaansche Republiek er volstrekt geen geprivilegieerden godsdienst meer op zal nahouden en de Staat zich voortaan niet meer zal mengen in eenige kerkelijke zaak, en verder dat Castelar ontslag zou geven aan drie der bestaande Ministers, die van Oorlog, Justitie en Bionenlandsche Zakende laatste, Maissonnave, is een intime vriend van Castelar. De President der Republiek heeft ge weigerd in dien eisch toe te stemmen en wil liever een beroep doen op de meerderheid der Cortes. Salmeron heeft zijn Ministerie reeds gereed voor het geval dat de Cortes-meerderheid zich aan zijn zijde schaart. Behaalt Castelar de overwinning, dan zal hel Ministerie worden versterkt door toevoeging van twee leden van de uiterste rechterzijde. Alles is aangewend door de vrienden om een schikking tot stand te brengen, maar zonder succes. Niet on waarschijnlijk is het dal uit het parlementair debat dat wel eenige dagen kan duren, noch Castelar noch Salmeron als overwinnaars te voorschijn kwamen en men om de terugkomst van Pi y Margali en zijn vrienden aan de Regeering te verhinderen, een mid delweg insloeg en een Ministerie vormde, samenge steld uit de drie fracties van de Cortes, een mid delweg, die waarschijn Igk niet langer dan een maand de zaken gaande zou houden. Wal er ook gebeure, de bestaande toekomst biedt meer dan één punt van orereenkomst aan met dien van ’54, ’56 en *68. Pi y Margali en zijn partijgangers hopen, dat den 4n Jan. het gezag geheel in hun handen zal zijn de zoogenaamde conservatieven achten zich sterk ge noeg om de terugkomst van Pi te verhinderen, die vo<»r geheel Spanje het sein zou wezen van het los breken van al de demagogische hartstochten en de herhaling vpn de gruwelen Alcoy, Valencia, Sevilla, Cadix en Malaga. Terugziende op het vervlogen jaar, geven de legi- timistivebe dagbladen oog eens lucht aan bon bittere verontwaardiging tegen de Orleanivten. De troonsbe klimming van de Cb.mbord ia alleen verijdeld, omdat zij zoo veel waarborgen eischten. Met voorbedachten rade hebben zy du» de zaak oer royalisten bedorven en de clericale dagbladen geven niet onduidelijk te kennen, dat de conservatieve parlementaire Orleanii- ten niet veel beter dan „rooden," radicalen, huisbre kers en dergelyk gespuis zyn, en dat in de toekom stige wereld hun kansen niet benydenswsardig lijn. De splitsing tusschen rechterzijde en mhtercentrum wordt dagelyks grooter, tea voordeelt der liberale ^iê'rèpublikeinsche dagbladen drukken hierover na tuurlijk hun vreugde vit, doch zij lijn daarentegen zeer toornig over de nieuwe belastingen, welke met een kleine meerderheid door de Nationale Vergade ring zyn goedgekeurd. De vermeerdering der belasting op olie, wijn en suiker alle artikelen, welke door de mindere stan den in Frankrijk zoo veel gebruikt worden, is zeer impopulair. „Het was weleer de gewoonte,' zeggen de republikeinen, .geld te zoeken waar bet gevonden kan worden, doch de tegenwoordige regeering zoekt hel waar het niet te vinden isin de zakken der arme lieden De uiterste linkerzijde eischt, dat men niets meer door indirecte belastingen zoeke te vinden, doch dat men directe belastingen helle van gereali* seerd kapitaal. Landeigendom en fuudsen zyn te weinig, arbeid te veel belast. Met groat genoegen hebben wy ontwaard, zegt de Nat.-Zeit. in baar uommer van Zondag, dat alle dag bladen, die in wsarheidslieveoden geest den algemeenen staatkundigen toestand beschouwen en beoordeelen, in dit gewichtig punt met ons isMemmende ge gronde hoop mag worden gevoed, dat wij een tyd- perk van vrede zyn ingetreden. Het jaar, dat wij thans zyn ingegaan, belooft vooral voor ons vaderland, voor Duitschlnnd, een jaar van vredelievende ontwik keling te zullen zyn de rust, dia ons, naar wy mogen ven rouwen, zal worden gegund, zal den guiisligen invloed op rijn welvaart uitoefenen. Tevens zien wy nog een ander gevoelen, door ons geuit, door die zelfde bladen algemeen bevestigd, nl. dat de natie de lindelijke beslechting >an deu strijd op kerkelyk gebied door de regeering met hel volste vertrouwen te gemoet ziet. De toestand in bet buitenland kan niet anders dan tot versterking van die gunstige verwachting bydragen. De Augsburgsche Allg. Zeil, deelt de volgende bijzonderheden mede betredende het wetsontwerp, door de beide kamers ran het groothertogdom Baden op 29 Dec jl., aangenomen, waarbij de aanleg van een spoorweg ran Heidelberg over Koningstoel naar Kohl- hof wordt goedgekeurd. Deze spoorweg is de eerste bergspoorweg, die in Duitsohland ral worden aange legd. De weg zal aan vangen te Heidelberg, aan den Klingenthor, loopende verder voorbij het kasteel, in de richting van den Koningsstoel en >nn dat punt tot den algemeen bekenden Kohlhof. Hij zal wor den aangelegd naar het stelsel van den Kigi-spoorweg.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1874 | | pagina 1