Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken.
Loeff
Tli
i
1874.
D
I
BUITENLAND.
IN,
Icwater,
Woensdag 7 Januari.
ft
Btilteiilandsch Overzicht.
r/ z/m*.
r
I
i
I
De inzending van advertentiën kan geschieden tot één uur des namiddags van den dag der uitgave.
i/dljuel.
>MUn.
IJeeel.
i
drie.
be-
2RAK.
i
>n orde.
ADVERTENTIÊN worden geplaatst
van 15 regels a 50 Centen; iedere regel
uieer 10 Centen. GROOTE LETTERS
worden berekend naar plaatsruimte.
Afzonderlijke Nomraers VIJF CENTEN.
en recht voor
etuige, die in
land verzuime
itemd op den
De uitgave dezer Courant geschiedt ZONDAG,
WOENSDAG en VRIJDAG. In de Stad
geschiedt de nitgave in den avond van
DINSDAG, DONDERDAG en ZATER
DAG. De prijs per drie maanden is f 1.75
franco per post 2.
de Kiezers in
op
dam.
E
id de
ooude.
rkerk a.
GOUDSCHE COURANT.
zake vhn hei
doen betalen,
al voor Oranje
leraal, welke
isteld, en
terttad, StSlwijii' f
ÜSEN,
Secretaris.
ESDISTRICT
KAMER der
Van den Kliugenthor tot den Koningsstoel, al
waar een hotel zal worden opgericht, bedraagt de
afstand 2970 meter; ran het begin van den weg tot
op 1200 meter zal de stijging rijn 6 a 10 pCt. en
run 1200 tot op 1770 meter neemt zij toe van 17.5
tot 20 pCt. De elf boohtea der spoorbaan hebben
een geuasenlyke lengte van 1757 meter; de straal
vaa elk dier bochten is 180 meter.
Behalve eenige kleine bruggen en andere werken,
tallen worden aangelegd ten behoeve vaa dezen spoor
weg: een ijzeren roosterbrng ran 48 meter lengte,
met dubbel spoor, op 8 meter boven den beganen
grond, twee dergelijke bruggen van geriugere afme
ting met een enkelvoudig spoor, ter lengte van 7
meter, en een tunnel van 124 meter, waardoor de
weg zyn eindstation bereikt 24 meter beneden den
Molkenkur.
Vaa den Klingenthor tot voorbij bet Heidelberger-
kastoel, waar het eerste statte» hal worden gebouwd,
verkrijgt de weg een dubbel spoorvan daar tot aaa
het eindstation zal slechte een enkel spoor worden
aangelegd. Het zal zich daarbij niet houden aan de
zoogenaamde normale spoorwydte, welke 1435 miUi-
m’ter bedraagt, maar slechts op een wijdte van 1000
millimeter.
Het eindelijk bestuur en de gemeenteraad van Hei
delberg zijn beide zeer 'ingenomen met het ontwerp.
Aau de maatschappij zullen alle benoodigde gronden,
voor zoover zy aan de stad bebooren, kosteloos in
vry gebruik worden afgestaan, met dien verstande,
dat bij bet te niet gaan van de maatschappij die
gronden weder aan de stad zullen komen.
Men houdt zich algemeen overtuigd, dat de aan
leg van dien spoorweg groots voordeelen zhl ople
veren. In de eerste plaats belooft het vervoer van
personen zeer ruime opbrengst; di( steunt op bet
feit dat, om alleen een paar jaren te noemen, Hei
delberg in 1871 door 75.839 en in 1872 door 71.771
vreemdelingen is bezocht. Bovendien zal de weg wor
den gebruikt tot het vervoeren van hout en bouw
materialen, uit de hooger gelegen steengroeven.
Van regeeringswege ie de maatschappij insgelijks
zeer bevoordeeld; gedurende de eerste 25 jaren der
exploitatie zal zij vrydom genieten van belasting, enz.
Koning Victor Emanuel heeft dezer d.igen den
heer Fournier, voormalig gezant van Frankrijk, ten
geboore out-angen, ter overhandiging zyner brieven
van terugroeping. De heer Fournier heeft den ko
ning dank gezegd voor de bewyzen van welwillend
heid, welke hij steeds van hem mocht ondervinden
en verklaard dat zijn gezantschap bij het Italiasnscbe
bof bij hem in aangename herinnering zou blijven.
Du koning antwoordde, dat hij volle recht liet we
dervaren aan de uitstekende verdiensten van den beer
Fournier, die met zoo gelukkig gevolg de goede
betrekkingen tusschen Frankrijk en Italië had weten
te ondei houden, en dat bij de instandhouding dier
goede betrekkingen ook voor het vervolg weiisehte.
Intusschen is de nieuwe Fransche gezant bij het
Italiuansche hof, de markies de Noadles, nog niet
te Home aangekomen. Daarentegen heeft de heer
Nigra zyn betrekking als Imliaansch gezant bij de
Fransche republiek weder aanvaard, en beeft hij, vol
gens de Nazione, reeds een onderhoud gehad met
deu hertog Dccazes, den Franscheu minister van
buitenl. raken, wa.rin een onderwerp ter sprake is
gebracht, dat voor de Italiaansche regeeiiug veel
beluiig heelt, lil. de voortdurende aanwezigheid reu
Let Fransche oorlogschip Orénor/ne ie Civita-Vecchii,
een feit, dat doof de Italiaansche natie beschouwd
wordt als een voortdurend protest tegen de inbezit
neming vau Rome. De hertog Deeazes zou zich vol
komen met de bedenkingen van den heer Nigra ver-
eenigd en beloofd hebben, deze aangelegenheid spoedig
op eene voor beide partijen bevredigende wijze te
sullen beslechten.
Naar men teRome verzekert, hebben de jongste
kardinaalsbencemingen bij de Fransche clericaien le
vendige ontevredenheid gewekt. Steedt had men,
vooral daar te lande, den mond vol van de zz gevan
genschap* des pausen, waardoor het hem ónmogelijk
werd gemaakt een consistorie te houden, en thaus is
door den paus zelven die bewering gelogenstraft.
Men beweert zeik, dat de aanwezigheid van den heer
Veuillot te Rome voornamelijk ten doel had, om den
H. Vader van zijn plan te doen afzien. Doch Pius IX
bleef volhouden, en toen de heer Veüillot dit be
merkte, veranderde hij van batterij.
De Portugeesche regeering heeft deu koeliefiandel
te Macao verbodeudeze handel was een schand
vlek, zoowel voor de handelshuizen, die zich daar
mede inlieten, als voor de overheden, die hem duld
den. In Macao zelf en in de omliggende Chineesche
districten heerschte evenwel groote ontevredenheid,
daar het rerbod vele Portugezen en Chineezen van
aanzienlijke winsten berooft.
SPANJE.
De politieke toestand, schrijft men 25 Deo. 11. «it
Madrid aan de Independence, neemt met den dag
een ernstiger karakter aan. Salmeron, de president
der Cortes, heeft als voorwaarde van zijn verzoening
met Castelar gesteld, dat de Spaansche Republiek
er volstrekt geen geprivilegieerden godsdienst meer op
zal nahouden en de Staat zich voortaan niet meer
zal mengen in eenige kerkelijke zaak, en verder dat
Castelar ontslag zou geven aan drie der bestaande
Ministers, die van Oorlog, Justitie en Bionenlandsche
Zakende laatste, Maissonnave, is een intime vriend
van Castelar. De President der Republiek heeft ge
weigerd in dien eisch toe te stemmen en wil liever
een beroep doen op de meerderheid der Cortes.
Salmeron heeft zijn Ministerie reeds gereed voor
het geval dat de Cortes-meerderheid zich aan zijn
zijde schaart. Behaalt Castelar de overwinning, dan
zal hel Ministerie worden versterkt door toevoeging
van twee leden van de uiterste rechterzijde. Alles
is aangewend door de vrienden om een schikking
tot stand te brengen, maar zonder succes. Niet on
waarschijnlijk is het dal uit het parlementair debat
dat wel eenige dagen kan duren, noch Castelar noch
Salmeron als overwinnaars te voorschijn kwamen en
men om de terugkomst van Pi y Margali en zijn
vrienden aan de Regeering te verhinderen, een mid
delweg insloeg en een Ministerie vormde, samenge
steld uit de drie fracties van de Cortes, een mid
delweg, die waarschijn Igk niet langer dan een maand
de zaken gaande zou houden. Wal er ook gebeure,
de bestaande toekomst biedt meer dan één punt van
orereenkomst aan met dien van ’54, ’56 en *68.
Pi y Margali en zijn partijgangers hopen, dat den
4n Jan. het gezag geheel in hun handen zal zijn
de zoogenaamde conservatieven achten zich sterk ge
noeg om de terugkomst van Pi te verhinderen, die
vo<»r geheel Spanje het sein zou wezen van het los
breken van al de demagogische hartstochten en de
herhaling vpn de gruwelen Alcoy, Valencia, Sevilla,
Cadix en Malaga.
Terugziende op het vervlogen jaar, geven de legi-
timistivebe dagbladen oog eens lucht aan bon bittere
verontwaardiging tegen de Orleanivten. De troonsbe
klimming van de Cb.mbord ia alleen verijdeld, omdat
zij zoo veel waarborgen eischten. Met voorbedachten
rade hebben zy du» de zaak oer royalisten bedorven
en de clericale dagbladen geven niet onduidelijk te
kennen, dat de conservatieve parlementaire Orleanii-
ten niet veel beter dan „rooden," radicalen, huisbre
kers en dergelyk gespuis zyn, en dat in de toekom
stige wereld hun kansen niet benydenswsardig lijn.
De splitsing tusschen rechterzijde en mhtercentrum
wordt dagelyks grooter, tea voordeelt der liberale
^iê'rèpublikeinsche dagbladen drukken hierover na
tuurlijk hun vreugde vit, doch zij lijn daarentegen
zeer toornig over de nieuwe belastingen, welke met
een kleine meerderheid door de Nationale Vergade
ring zyn goedgekeurd.
De vermeerdering der belasting op olie, wijn en
suiker alle artikelen, welke door de mindere stan
den in Frankrijk zoo veel gebruikt worden, is zeer
impopulair. „Het was weleer de gewoonte,' zeggen
de republikeinen, .geld te zoeken waar bet gevonden
kan worden, doch de tegenwoordige regeering zoekt
hel waar het niet te vinden isin de zakken der
arme lieden De uiterste linkerzijde eischt, dat men
niets meer door indirecte belastingen zoeke te vinden,
doch dat men directe belastingen helle van gereali*
seerd kapitaal. Landeigendom en fuudsen zyn te
weinig, arbeid te veel belast.
Met groat genoegen hebben wy ontwaard, zegt de
Nat.-Zeit. in baar uommer van Zondag, dat alle dag
bladen, die in wsarheidslieveoden geest den algemeenen
staatkundigen toestand beschouwen en beoordeelen,
in dit gewichtig punt met ons isMemmende ge
gronde hoop mag worden gevoed, dat wij een tyd-
perk van vrede zyn ingetreden. Het jaar, dat wij
thans zyn ingegaan, belooft vooral voor ons vaderland,
voor Duitschlnnd, een jaar van vredelievende ontwik
keling te zullen zyn de rust, dia ons, naar wy mogen
ven rouwen, zal worden gegund, zal den guiisligen
invloed op rijn welvaart uitoefenen. Tevens zien wy
nog een ander gevoelen, door ons geuit, door die
zelfde bladen algemeen bevestigd, nl. dat de natie
de lindelijke beslechting >an deu strijd op kerkelyk
gebied door de regeering met hel volste vertrouwen
te gemoet ziet.
De toestand in bet buitenland kan niet anders
dan tot versterking van die gunstige verwachting
bydragen.
De Augsburgsche Allg. Zeil, deelt de volgende
bijzonderheden mede betredende het wetsontwerp, door
de beide kamers ran het groothertogdom Baden op
29 Dec jl., aangenomen, waarbij de aanleg van een
spoorweg ran Heidelberg over Koningstoel naar Kohl-
hof wordt goedgekeurd. Deze spoorweg is de eerste
bergspoorweg, die in Duitsohland ral worden aange
legd.
De weg zal aan vangen te Heidelberg, aan den
Klingenthor, loopende verder voorbij het kasteel, in
de richting van den Koningsstoel en >nn dat punt
tot den algemeen bekenden Kohlhof. Hij zal wor
den aangelegd naar het stelsel van den Kigi-spoorweg.