/V,
N
F,
Nieuws en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken.
II
11876.
N° 1845.
T.
BUITENLAND.
Vrijdag 23 Juni.
icrlcain.
BORG
gevolge de
ekten van
zen, vooral
szen, jaren
e, Syphilis,
ingetredei,
ogen, uit-
g van aller-
mding.
behandeld.
1st.
emsiraat 9.
pen barende
ur van de
te geven
hte genees-
BuuSa.
Buitciilandscb Overzicht-
Onze Toestand.
j
donder.
r te outbid-
en bril te
ieelen over
door dat
heven zyn
er bestaat
liet tot in
men daar-
tendig ge-
W e*
n.
L.
'lacon bij
Rolterd.
t.
an
GOUDSCHE COURANT.
op de onaf-
L>e zelfstan-
•ruiker over-
SNE
even, onder
khandelaars
ida.
il men de
verzwakte
in in vele
irwel zeg-
mr vooral
gebruiken
hevryd te
velen is
ing merk-
dat men
n afstand
nen, dat
beginnen
HANTO-
j. zult U
Kleiweg E.
Bersot, directeur van de Ecole normale, een bewys
dat hij zich door den tegenstand niet uit het veld
laat slaan en vast besloten is’’ den strijd met de cle-
ricalen door te zetten. Beide benoemingen zijn door
de linkerzijde zeer toegejuicbt.
Van hare zijde heeft de meerderheid der Kamer
gemeend een bewijs te moeten geven van haar waar-
deering der pogingen van het ministerie. Er bestond
verschil over de benoeming van maires in sommige
gemeenten. Thans is men overeengekomen, dat de be
handeling der gemeentewet zou worden verdaagd en
dat voorloopig de wet van 1871 van kracht zou
blijven.
,/Havas” meldt, dat er sprake zou zijn de zitting
der Fransche Kamers te bekorten. Aangezien zij met
de begroeting toch niet tijdig gereed kunnen zijn,
zouden zij zich bepalen tot de behandeling van de
wet op het verleenen der graden en van de gemeente
wet, en 10 Juli uiteengegaan.
De dagen voor de nieuwe verkiezingen voor den
Duitschen Rijksdag en den Pruisischen Landdag, die
beide in hun laatste dagen verkeeren, zijn nog niet
bepaalddie voor den Pruisischen Landdag moeten
nog dit jaar plaats hebbenmen spreekt van October,
maar een besluit is daarover nog niet genomen. De
verkiezingen houden de gemoederen in spanning, omdat
daarby de vraag moeten worden beslist, of er een
nieuw-conservatieve, zoogenaamd agrarische partij zal
te voorschijn komen uit den smeltkroes. Ook het
zwarte centrum zal hand aan hand met de sociaal
democraten zijn best doen het aantal getrouwen te
vermeerderen.
De Keizer van Rusland is, na een allerhartelijkst
afscheid genomen te hebben van Keizer Wilhelm,
eergisterenmiddag van Eins vertrokken na.ir Jugenheim.,
De berichten uit Canstantinopel laten weinig twijfel
„MP 4af <t.« )niiij«fprrnnnr4 het <ri*Vi»l<r is ffé-
weest van persoonlijke wraak; de moordenaar m?et
bij het verrichten van zijn werk droppen zijn geweeste
De sultan geeft aanvankelijk bewijzen, dat hij *t
ernstig meent met zijn werk; zijn voorganger deed
dat in het begin ookhij wijdt dagelijks eenige uren,
aan de regeeringszaken en leest de bij duizeudeu
ingekomen verzoekschriften, waaronder een aantal pot-
sierlijke. Voorloopig zou bepaald zijn, dat de Nationale
Raad zal bestaan uit vier leden van elke provincie.
Over de wijze van hun verkiezing is echter nog niets
vastgesteld. Men is ’t er te Koastantiuopel over eens,
dat de hervormingen in elk geval langzaam zullen gaan.
Br aanwezige -
t vertrouwen
Tegenover de uitdagende houding welke de Fransche
senaat jegens de regeering heeft aangenomen, gevoelt
het ministerie behoefte om zich nauwer aan te sluiten
aan de republikeinsche meerderheid der Kamer, terwijl
omgekeerd de republikeinen zooveel mogelyk trachten
moeielykheden met de regeering te vermyden.
Zoo heeft de regeering vier prefecten afgezet, die
de vroegere orde van zaken voorstonden en in hun
plaats de onder de Broglie afgezette titularissen
weder benoemd. Zoo heeft Waddington ter ver
vanging van den aartsbisschop van Aix tot lid van
den hoogen raad van onderwas benoemd de hetr
Wij noemden in ons vorig schrijven onze
defensie een hoogst gewichtige zaak, en zij is
dit in vele opzichten.
Elk Nederlander toch, tot welke partij hij
moge behooren, stelt hoogen prijs
hankeljjkheid van zijn vaderland,
digheid van Nederland is voor niemand een
punt in quaestie; de vraag is slechts: hoe kan
die zelfstandigheid gehandhaafd worden, en juist
omtrent de beantwoording dier vraag bestaat
veel verschil van gevoelen, niet slechts by de
leeken maar ook by de specialiteiten. Hoeveel
ministers van oorlog zyn reeds bezweken voor
de oplossing van het vraagstuk om de defeqsie
te regelen 1 De geheele vertegenwoordiging wil
de verdediging zoo goed mogelijk in orde brengen,
maar worden de mid leien daartoe aangevraag l
dan worden allerlei excepties opgeworpen. Eerst
de doode strijdkrachten, eerst de vestingen, de
inundatieliniën, de forten enz., dan de Terende
strijdkrachten, heet het wanneer de regeering
het leger wil verbeteren.
Worden daarentegen gelden aangevraagd om
ons vesting- en inundatiestelsel in voldoenden
staat te brengen dan heet het weder: Wat
hebben wij aan vestingen, indien de mannen
ontbreken om die te bezetten Vraagt de minister
een grooter aantal manschappen, dan verlangt
men ook regeling der schutterij wordt een
poging gedaan om de schutterij te regelen, dan
Wijst men op een betere organisatie va. het
staande leger, enz. enz.
Zoo is de eene minister den anderen gevolgd,
millioenon bij millioenen zijn uitgegeven, allerlei
regelingen zijn voorgesteld, beproefd en afge-
keurd, men heeft de paarden vóórachter en
naast den wagen gespannen, en alles is by het
ou Ie gebleven, men blijft steeds zoeken naar
de middelen om onze defensie in orde te brengen.
Van waar dit verschijnsel?
Ontbreekt het onze hoofdofficieren aan kennis,
onze vertegenwoordigers aan vaderlandsliefde?
Wie zoude zoo iets durven beweren?
Wy hebben knappe ministers van oorlog
gehad, die na slechts korten, tyd bleken niet
o|>gewasseii te zijn voor de taak, hun opgelegd.
Schatten zyn door onze vertegenwoordigers
toegestaan om de defensie in orde te brengen
en steeds worden meerdere gelden aangevraagd.
Officieren van alle wapenen hebben de op
lossing van het vraagstuk beproefd, alles te
vergeefs. Men dacht dikwyls.den rechten man
pp de rechte plaats te hebben en alle verwach
tingen vervlogen spoedig in rook.
liet ministerie van oorlog was en is nog
steeds het zwakke punt van alle ministeriën,
minder om de personen, maar om de zaak zelve.
Het Nederlandsche volk waardeert zyn onaf
hankelijkheid, wjj zeiden het reeds, het zal geen
offers te groot achten om die onafhankelijk
heid te handhaven, maar het eischt dat die
offers niet vruchteloos gegeven worden; en
daarvan heeft het geen zekerheid. Het leest
over Uselliniën, Grebbeliniën enz. en het ver
neemt tevens dat de desknndigen verschillen
pf die liniën 6, 8 of enkele dagen meer ver
dedigd kunnen worden, en dan nog ten koste
van een menigte soldaten. Het Nederlandsche
volk weet, dat Twente, het Graafschap, de
Veluwe, Noord-Hrabant en de andere deeleu
des lands, die buiten de liuiën liggen door
den vjjand zonder slag of stoot zuilen bezet
worden, en het weet tevens, dat de jonge
lingen uit die streken afkomstig, achter de
liniën gelegerd, zullen moeten aanzien dat met
hun fatniliën en bezittingen volgens oorlogs-
F R A N K R IJ K.
Zooals meu zich herinneren zal, dragen eenige be
palingen der door de Regeering ingediende gemeente
wet de goedkeuring der linkerzijde niet weg. Deze
wil alle maires gekozen zien door de gemeenteraden
en zou ten opzichte van Parijs eene uitzondering willen
maken. De Regeering stelt daarentegen voor de be
noeming der maires in de departements- en arrondis
sements-, en zelfs in de kantonnale hoofdplaatsen over
te laten aan de uitvoerende macht. Dit verschil van in
zicht heeft de rechterzijde met levendige vreugd; vervuld
Reeds zag zij in de gemeentewet een twistapygl tusschen
het Kabinet en de republikeinsche"partij.- Maar ver
moedelijk zal de reactie te vroeg gejubeld hebben. De
leiders der linkerzijde hebben begrepen, dat het na de
verkiezing van Buffet vooral zaak n as, de eenheid tus-
schen haar eif bet Ministerie te bewaren en zij hebben
mitsdien, in overeenstemming met den Minister van Bin-
neulaudsche Zaken, besloten de verdaging van de discus
sie over de gemeentewet te vragen en zich voor
loopig te bepalen tot het weer in werking brengen
der wet van 1871.
Velen hebben de nieuwe veranderingen in het per
soneel tier prefecten (waarbij onder anderen vier dier
ambtenaren ontslagen zijn, die hunne benoeming te
danken hadden aan 24 Mei en die volstrekt geen
rekening wilden houden met den nieuwen toestand)
beschouwd als een antwoord van het Gouvernement
op de uittarting van den Senaat (verkiezing van
Buffet). Ziedaar, roepen de. bladen der rechterzijde
uit, represailles van het Gouvernement over zijne in
den Senaat geleden nederlaag. De Francais insinu
eert, dat de linkerzijde eenige slachtoffers voorzone
wraakzucht heeft goe scht, en het Ministerie is zwak
genoeg geweest aan dien eisch te voldoen. Neen,
recht gehandeld wordt. Het Nederlandsche
volk weet, dat de deskundigen hopen de laatste
liniën te kannen verdedigen en Amsterdam
te kunnen behouden, maar het weet tevens,
dat daartoe het land onder water zal moeten
gezet worden, en dat de inundation, waarvan
alles afhangt, weder afhankelijk zyn van
den stand der rivieren. Het Nederlandsche volk
weet, dat het leger vele uitstekende officieren
telt, maar het weet tevens, dat deze omtrent
veel gewichtige punten van gevoelen verschillen.
Het gelooft eindelijk, dat wy by de krachtigste
inspanning ons niet kunnen verdedigen tegen
een der groote mogendheden. Is het dan te
verwonderen, dat men niet ingenomen is met
de groote sommen, die by voortduring aan de
defensie besteed worden en dat de vertegen
woordiging met dit gevoelen rekening houdt,
als zij zich tegen meerderé uitgaven verzet?
Daardoor duurt evenwel de ongelukkige toe
stand voort, waarin wij sedert jaren ten opzichte
der defensie verkeeren. Weder is een minister
gewogen en te licht bevonden. Art. 1 der wet
op de militie is afgestemd, het ontwerp inge-
trokkeu en wat daarvan de gevolgen zullen zijn
is op dit oogenblik nog niet te bepalen.
Wel is bet zeker, dat een betere regeling van
die zaak weder voor geruimen tyd is uitgesteld.
En ligt nu de schuld geheel aan de Tweede
Kamer, zooals niet zelden beweerd woidt?
Voert deze een stelselmatige oppositie tegen alle
oorlogsuitgaven De hooge cijfers bij voortdu
ring toegestaan getuigen tegen die beschuldiging.
Ook de .mvolunnde rmVMwómMi hebben schuld,
veel schuld. Welke minister toch is met een
volledig plan van verdediging opgetreden? De
vertegenwoordiging wil weten, wat de kosten
zullen zyn, als eindelijk alles eens goed geregeld
is, en zij wordt altijd tot de verre toekomst
verwezen. Het is waarlijk of men het cyfer
niet durft bepalen.
Is het onderwijs een der zaken, die dringend
voorziening eischen, zooals wjj in een vorig
nommer zeiden, omdat dit de vjjanden des
volks moet bestryden, die binnen de grenzen
woeden, onkunde, domheid eu bygeloof, ook de
defensie moet geregeld worden. De regeering
moet zich in beide zaken duidelijk verklaren,
het volk moet weten wat het wil en daarvan
by de stembus getuigenis afleggen. De tegen
woordige toestand is onhoudbaar, op de eene
of andere, wyze moeten beide zaken geregeld
worden.
Maar er is nog een ander onderwerp van het
hoogste belang, dat niet langer kan uitgesteld
wordeneen hetere regeling der belastingen is
even noodzakeljjk. Met vermeerderde uitgaven
moeten vermeerderde inkomsten gelyken tred
houdenen deze zijn niet te verkrijgendan
door een hervorming van ons belastingstelsel.
Hierover in een volgend nummer.