Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. N? 1972. 1877. Woensdag 18 April. De Oorlog. Flinke Stemmen. GOUDSCHE COURANT. eerste opkomst der staathuishoudkunde. De overdreven toepassing van het: laissez faire, laist'z passer is geëindigd. De staat bemoeit zich weer en beter dan vroeger met het welzijn zijner burgers; denkt b. v. aan den kinderarbeid. Die meJower :iug van den staat is te waardeeren. <Bi) zooveel verdeeldheid is hij de eenige macht die vereenigt. Doch die medewerking moet vooral niet overschat worden. Het is eene noodlottige neiging om alles van den staat te verwachten, alles op hem te laten aankomen. Zelf moeten wij de hand aan den ploeg slaan. Daartoe hebben wij 'wetenschap noodig, en onderwijs, dat de wetenschap geeft, onderwijs voor het opkomend geslacht en, waar het kan, onderwijs voor het volk. 4 het kwade niet kunnen verhinderen, gij hebt veel kwaads gesticht, omdat gij bet geweld in de gelegenheid hebt gesteld zich met den mantel der menscheljjkheid te omhangenomdat gij de geveinsdheid bevorderd hebtGij hebt veel kwaads gesticht, omdat weder door u een zaak die vrij eenvoudig was, zoo verward is, dat slechts het zwaard de Gordiaansche knoop kan doorbakken, waardoor het geweld door uw tus- schenkomst een vrijbrief heeft gekregen om naar willekeur zjjn lusten bot te vieren, en nog het recht heeft ,ora zich voor de rechtbank der publieke opinie te verontschuldigen Door uw tusschenkomsk zal Rusland nu op treden als verdediger der vertrapte menschen- rechten, het zal optreden ter verdediging zjjner vervolgde geloofsgenooten, als beschermer der verdrukte menschheid! Verre zij het van ons de daden van bloedig geweld te willen verdedigen, waarvan de vlakten vau Bulgarjje getuigen zijn geweestde gruwelen daar bedreven, kunnen door niemand verdedigd wardenhet Turksche wanbestuur wordt dan ook niet verdedigd, hoogstens kan men het verontschuldigen met het oog op den toestand des lands, en op de voortdurende kuiperijen van Rusland, waardoor het land steeds in span ning werd gehouden. Maar wjj kunnen Rusland het recht niet toe kennen om de beleedigde menschheid te wreken. Waarlijk de Ii.ussisc.ie toestanden zjjn voor den Westerling al even weinig uitlokkend als de Turksche. Zou de toestand der Katholieken in Rusland zooveel beter zijn, dan die der Chris tenen in Tnrkjje. Is de absolute macht van den Eussischen keizer minder dan die van den Turkschen sultan. Is verbanning naar Klein- Azië zooveel erger dan die naar Siberian's woestijnen of mijnen? Rusland heeft geen recht om over de onmen- scheljjkheid van anderen te klagen. Ook in deze zaak is het: Maskers af! en al wordt nu Turkije door de omstandigheden gedwongen om den oorlog te verklaren, niet daar is de oorzaak, Rusland heeft den strijd uitgelokt, Europa heeft zich onmachtig getoond dien te beletten, en al ware het nu ook dat op het laatste oogenblik nog een schikking tot stand kwam, het zou eeuvoudig een bewijs zjjn dat Rusland niet ge reed was, of door binnenlaudsche toestanden werd afgeschrikt om een langdurigen en ge vaarleken buitenlandschen oorlog te beginnen! Toen koning Bomba te Napels zjjn besten onderdanen ter kerker verwees en zjjn steden bombardeerde, verzette Rusland zich tegen dé tusschenkomst der mogendheden, want die dwin geland ^as heer en meester in zjjn eigen ryk, waarom is het nu met Tnrkjje anders Bomba beloofde geen hervormingen; integendeel; zan regime was hun heilig. Tnrkjje heeft niet slechts hervormingen beloofd, maar reeds een begin gemaakt met de uitvoering. Het Turksche parlement is te Konstantinopel bijeengekomen. Wanneer zal den Rus de ge legenheid gegeven worden om vrij en onbevan gen zijn oordeel over den toestand zijns lands uit te spreken, en daardoor een einde komen aan den tegen woordigen toestand in het Oosten, nu van het machtwoord van één enkelen het geluk van duizenden en tienduizenden af hangt. Het lot der wapenen zal beslissen, duizenden bij duizenden zullen aan eer- en heer.schzucbt ten offer gebracht worden, ejl het Europa dar negentiende eeuw zal weder machteloo. moeten aanschouwen hoe het brutaal geweld, ia' het kleed der veinzerij gestoken, het geluk van tal van familiën vernietigt. Treurig verschjjnsel, vernederend voor de menschheid in zijn geheel, vernederend voor „De crisis, die sedert zoo hjug het Oosten van Europa verontrust en het Westen bedreigt, zal dan de almachtige invloed der diplomatie trach ten op te lossen! Is de wapenstilstand, die gesloten is, en die de vjjandeljjkheden in de verschillende provinciën van het Turksche rijk heeft doen ophouden, de voorlooper en het on derpand van een oplossing: zjj is ten minste ge schikt om nieuwen strjjd te voorkomen Zullen de gouvernementen slagen om den Westerschen vrede te bewaren door de herstelling van den vrede in het Oosten te beproeven Ziedaar de vragen, die zich heden aan ons opdringen.” Zoo schreef de bekende kroniekschrijver van het 1 beroemde tijdschriftRevue des deux mondes den 14 Nov. van het vorige jaar, toen door Tnrkjje eeu wapenstilstand met Servië en Mon tenegro was gesloten en de conferentie te Kon- stanünopel zou bijeenkomen om, even als tjjdens den Utrechtschen vrede iu 1713, inTurkjjeover Turkjje te handelen zonder'dat men dit land het recht toekende aan die conferentie deel te nemen. Vijf maanden zijn verloopen; in voortdurende spanning is de winter doorgebracht; Lord Sa lisbury heeft alle hoven bezocht vóór de con ferentie, de conferentie heeft onderzocht, beraad slaagd en beslotende Russische gezant heeft mede een tournee volbracht, een niets beteeke- nend protocol is met veel moeite ter wereld gebracht, men heeft geschreven, gesproken en onderhandeld en nu de tijd gekomen is, geschikt om op de meest wetenschappelijke wijze met het meuschenslachten te beginnen, nu de natuur geen hinderpalen meer in den weg stelt, nude wegen droog en begaanbaar zijn en de meer dere warmte het tentleven en het leven in de open lucht mogelijk maakt, nu is de tijd voor Rusland daar, om weder een poging te wagen om Peter’s testament ten uitvoer te brengen. Arme diplomatie! Nog altijd vertrouwt gij op uwe pennen, en hoe dikwjjls heeft de onder vinding reeds niet geleerd, dat het zwaard nog steeds beslist! Hoe werkzaam toondet gjj u in den voorzomer van 1870, even als nu werd er to-n geschreven, gereisd en onderhandeld, tot u door het kanon het zwijgen werd opge legd, en gij beschaamd en verlegen uw onmacht moest erkennen! Weder hebt ge gewerkt,weder hebt ge al uwe krachten ingespannen, gij meen- det te handelen en gjj waart slechts het werk tuig in de hand van den listigen, die tjjd moest winnen omdat hij niet gereed was het bloedige werk met succes te beginnen. Arme diploma tie! Wanneer zult gjj eens leeren, dat gij slechts dient ter verdrukking der vrijheid, tot van den zwakken zoolang het ii. 'Stemmen over«taatkundigeen maatschap pelijke vraagstukken, ouder leidiug van D. C. Nijhoü’. 12 urs. f fi afzonder! nrs f 75, Culemborg, Blom en Olivierae. N’. 3 Nieuw leven door ben Leek. Wjj zouden wel eens willen weten, wat de schrjjver dezer brochure bewogen kan hebben zich een leek te noemen. Deze bladzjjden geven toch zoo vele bljjken van ernstige studie en nauwgezet denken, dat de schrjjvsr moge dan al geen officieele geleerde zijn de door hem aangenomen naam hem weinig of niet past. Want de wjjze, waarop een zoo moeilijk onder werp in dit nr. der Stemmen wordt behandeld, toont den meesterhand. Het is geen gemak- kehjke taak om in het korte bestek eener bro chure op bevattelijke wijze een onderwerp te behandelen, dat nog zelden buiten den kring der geleerden werd aangeroerd De schrjjver doet een o. i. welgelukte poging om het stand punt en de beteekenis der nieuwe maatschap pelijke wetenschap te schetsen. De beteekenis van den mensch in de maatschappij, zjjn deel van, zjjn aandeel in het gemeenschappelijke, de verhouding van het individu tot die vereeniging van individu’s die men de maatschappij noemt, worden in den laatsten tijd beter, juister beoor deeld, en dat dit het geval is, begroet deschr. met den juichkreet: nieuw lev n. Om dien beteren toestand te begrijpen is ken nis van den bestaanden en vergelijking van beide noodig. <Een scherp geteekend individualisme is de sprekendste karaktertrek dezer eeuw.» «Men leeft meer individueel dan collectief: in den kleinen kring der familie, maar niet in den grooterende natie, niet in den grootstende humaniteit* «Egoïsme is de kankerende ziekte onzer sa menleving in al hare vormenalleen in verster king van het gemeenschapsgevoel ligt de ge nezing.» Dit individualisme werd bestreden door de socialisten, door den Staat, door «de vierde klasse» (den vierden stand) en ten slotte door de we tenschap. Zjj toch bracht het nieuwe leven voort. Door haar werd aangetoond hoe indi vidualisme en gemeenschapsgevoel kunnen, moeten samengaan. Het is vooral de sociologie (de leer der maatschappij, de wetenschap der samenleving) die, door aan te toonen dat niet het individu, doch de groep het samenstellend element is der maatschappij, tegen het nood lottig individualisme in het strijdperk trad, Zjj leert band, samenhang, groepeering. «De mensch staat niet op zich zelven; hjj moet buiten zich treden, want daardoor alleen is samenhang mogeljjk. Hjj behoort tot een groep: eerst tot de familie, dan tot een volk, eindeljjk tot de menschheid.» Voorts leert zjj, dat er ontwikkeling is, waar mede men bij het bestudeereh der maatschappij te rekenen heeft. «Het heden van den één is het verleden van den ander.» Dan wjjst zjj op orde; als deel van het geheel, als een «onverplaatsbare schakel in den grooten keten der solidariteit» is de mensch afhankeljjk van de menschheid. De wet der orde leert beperking van de individueels vrij heid; en ook de «groote plicht der verdraag zaamheids »Waar 'de mensch niet alles kan, is hjj ook niet voor alles verantwoordelijk.» Die nieuwe wetenschap voere tot nieuw leven, het dwingen Hoe moeten wjj daartoe medewerken? Staats- absolutisme nog als heer in het beschaafd bemoeiing wordt meer gewenscht, dan in de Europa, heerscht! Gij tocht hebt niet slechts

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1877 | | pagina 1