Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. I 11 “buitenland.' i *il 1877. N? 1996. Woensdag 13 Jani. Kennisgeving. Beginselen en Personen. Buitcnlandsch Overzicht. R 1 i1 von Stzunbacb 1. s. van Bbbobn IJzbndoobn. De iniending van advertentièn kan geschieden tot één uur des namiddags van den dag der uitgave. I .i X f k GOUDSCÏÏE COURANT. ADVERTENTIËN worden geplaatst ran 15 regels a 50 Centeniedere regel meer 10 Centen. GROOTE LETTERS worden berekend naar plaatsruimte. Afzonderlijke Nommers VIJF CENTEN. I De uitgave dezer Courant geschiedt ZONDAG, WOENSDAG en VRIJDAG. In de Stad geschiedt de uitgave in den avond van DLN8DAG, DONDERDAG en ZATER DAG. De prjjs per drie maanden is f 1.75, franco per post 2.— en vooral d< een zuiverings-pi niet geschied is, is eenige -- tot daad'geworden; men mocht vereenvoudiging nswötucu, uiaer men sbuniio af op de traditlën, die zich, hoe liberaal de ministers mochten zjjn, tegen alle gewichtige veranderingen verzetten. Heeft men een ministerie van buitenlandsche zaken, dan zjjneook gezanten noodzakeljjk. Werd beweerd dat consuls voor ons handeldrijvend volk voldoende waren, de traditie verzette zich daartegen, van opheffing van missiën mocht geen sprake zijn en de oude toestand is, in weerwil van alle ministerieels veranderingen, gebleven. BUBGEMEE8TEK en WETHOUDERS van Gouds, brengen ter algemeene kennis, dat op Dingadag den 19n -Janij aanstaande, aanvangende des voormiddaga (en 10 ure, een algemeene collecte met opene schalen, aan de huizen zal geschieden, tot stijving van het fonds ter ondersteuning en aanmoediging van de gewapende dienst in het Koningrijk der Nederlanden. Zij vertrouwen dat een ieder, door het schenken van eene milde gift, zal willen medewerken tot be vordering van het goede doel. Gouda,' den 12n Juni 1877. Burgemeester en Wethouders voomoemd, De Secretaris, De Burgemeester, .Komt de regeerend» party in het constitu tioneel Engeland in bet parlement in de min derheid en staat zjj haar plaats afaan de loyale oppositie, dan treden niet slechts de eerste die naren der kroon, de ministers, af, maar hun vtl veroorzaakt ook den val van andere amb tenaren; de omgeving der Koningin verandert geheel, zjj verliest niet slechts haar raadslieden op politiek gebied, ook baar staatsdames, ka- merheeren en wat niet meer, staan hun betrek kingen af aan de tegenpartij, gezanten aan buitenlandsche hoven dienen onmiddeljjk hun ontslag in, en de Koningin aarzelt niet dat ontslag aan te nemen en hen te vervangen door diplomaten uit de ,dan regeerende party. Ook in het republikeinsche Amerika heeft iedere party een geheel stel ambtenaren gereed en de ambtenaar moet wel onmisbaar geoordeeld wordën die den val zjjner party overleeft. Het ministerie der moreele orde in Frank- rjjk is ook overtuigd dat voor de toepassing van andere beginselen andere personen noodig zyn. Tal van ambtenaren hebben hun plaats moeten ruimen, omdat men veronderstelde dat zjj de beginselen van het ministerie niet genoeg toe gedaan waren. Hier te lande weet men weinig of niets van die politieke veranderingen. Ministeriën komen en gaan, maar de ambtenaren blyfen. Dezelfde sec'retaris-generaal aan het ministerie dient zoo wel den liberalen als den conservatieven mi nister, dezelfdê gezant blyft de regeering in den vreemde vèrtegenwoordigen, welke richting ook door haar vertegenwoordigd wordt. Heeft dit stelsel vele voordeelen vooral in een klein land als het onze, waar staatslieden juist niqt zoo in WW' V men bezwaar zou hebben, daaraan zyn onmis^ Ajkonbaar ook nadoelen verbonden.Nutochmoe- #*len door ambtenaren niet zelden beginselen in toepassing gebracht worden, die niet de hunne zjjn, zij moeten bevelen geven, wetten ontwer pen, die in strjjd zyn met hun overtuiging, en I het kan niet anders of wat tot stand gebracht wordt moefjjgnigszins halfslachtig zjjn, de mi nister moet fciet zelden toegeven aan de inzich ten van den hoofdambtenaar, die beter op de hoogte is van het behandelde onderwerp, en de hoofdambtenaar moet zoo mogelyk rekening houden met de opinie van den minister om botsing te voorkomen. Veel wat in de laatste jaren hier te lande ge beurd is, nog meer waarop men tot nu toe vruch teloos wacht, is aan dien toestand toeteschryven. De liberale party is dikwyls door liberale mi nisters teleurgesteld, en hetoelfde ondervinden de andere partyen als haar geestverwanten tot de regeering geroepen zyn. Een onzichtbare macht weerhoudt den .minister om naar zyn inzichten te handelen. Wy krjjgen byv. een minister van financiën, die het bepaalde voornemen heeft ons belasting stelsel te hervormen, die brekende met de tra dition, inkomsten-belasting en successie in de rechte Ijjn op den voorgrond wil plaatsen om in de behoeften der schatkist te voorzien.Ver schillende hoofdambtenaren deelen echter die inzichten nieten slechts zeer langzaam ontvangt de minister de gegevens voor hem noodzakelyk om een wetsontwerp saam te stellen. Wel heeft hy op spoed aangedrongen, maar evenmin als de minister, werken de hoofdambtenaren op stuk. Het‘onderzoek moet door zoovelen geschieden dat voor wtstel zeer gemakkelijk uitvluchten zyn !8 ,r?n^ena“°otJ7-aKeuJlc rtat met te vinden. Intusschen gaat de tyd voorbymen hrif^d’ ^et g«’ verwjjt den minister z|n werkeloosheid, deze de poU wordt het wachten, de teleurstellingen moede; en van de eerste gelegenheid maakt hij gebruik om zyn ontslag te verzoeken en het getal pen sioen trekkende oud-ministers met een te ver meerderen. Het ministerie van oorlog zou vooral stof kunnen leveren tot tal van bewyzen dat niet altjjd homogeniteit tusschen den minister en de hoofdambtenaren bestaan heeft. Hoe weinig kon door liberale ministeriën in dit departement verbeterd worden, de minister van oorlog was steeds het zwakke punt van de ministeriën door Thorbecke gevormd. Wel is iets verbeterd, maar toch de oude zuurdeesem is nog voor een groot deel gebleven. Wel heeft men het verkeerde niet zelden aan één persoon toegeschreven, van zyn vervanging wachtte men de zoo noodige verbeteringen, meukende echter dien eenen toch te veel invloed toe; niet één persoon moet ver wijderd, de geheele inrichting moet veranderd worden. Bezuiniging door vereenvouding is eenige jaren de leuze geweest, maar die leuze is niet tot daad'geworden; men mocht vereenvoudigmg overvloed voorhanden zyn, dat hun vervanging wenschen, maar men stuitte af op de tradiuën, /VAAA IwMVnrMAW» *nn IsaVsVmXVI zlanWAAWt sllA «nesla Laa laL.AaM»! Ja aMswónAjMM wm.aaI.Aaw. alle gewichtige veranderingen verzetten. Bs*K=sx=sa=»===s========s===s==3BS=ss9nx3^anMBBMaaaa» Maar reeds genoeg. Nog altijd wachten wij op tal van hervormingen bij alle ministeriën, van verschillende ministers heeft de natie reeds toezeggingen ontvangen, maar tot nu toe is het by de goede voornemens gebleven. Zullen wy het alleen aan de ministers wyten, dia vol moed hun betrekking aanvaardende, te leur gesteld de portefeuille nebben moeten ne- derleggen? Dikwjjls sou ons oordeel dan onbillyk zjjn. Weder heeft de natie uitspraak gedaan. De stembussen zullen geopend en de wensch des volks zal openbaar worden. Héchten de kiezers hun goedkeuring aan de tegenwoordige regee ring, dan is het wenschelyk dat die verklaring zoo beslissend zal zyn, dat het ministerie over een voldoende meerderheid kan beschikken om haar inzichten en pttamenten uitvoer te leggen. Wordt daarentegen een veroordeeling uitge sproken, is het vonnisgewogen maar te licht bevonden! en zal dien ten gevolge de liberale party door den loop der omstandigheden door den constitntioneelen vorst geroepen worden om een ministerie saam te stellen, dan is ook voor baar een voldoende meerderheid noodig, om haar kracht te geven tot uitvoering harer beginselen. Maar welke party ook moge zegevieren, het is dringend noodzakelyk dat met de bestaande wenen nemen, legenwoordige politieke toestand des lands zoo onzuiver mogelyk is, zal worden gebroken. Is eenmaal door de natie bepaald naar welke beginselen zjj wil geregeerd worden, dan moeten de staatsdienaren der kroon niet door onderge- geschikte ambtenaren in de toepassing dier be ginselen' gedwarsboomd kunnen wqrden, dan is zuivering noodzakelyk, opdat de minis ter in waarheid verantwoordelijk kan gesteld worden voor hetgene aan zjjn ministerie voorvalt. Zoolang personen geroepen worden om begin selen toe te passen, die de hunne niet zjjn, kan men de hoofden der ministeriën. niet verantwoor delijk stellen voor velerlei stukken, die de bu reaux ter laten. Wil men een krachtige regeering, dan móet zy geheel op haar ambtenaren kunnen vertrouwen en vooral de ministerieele departementen moeten -proce3 ondergaan. Zoolang dit is, zal de toestand niet verbeteren, wie ook door Z. M. tot het ministerie zal ge roepen wordenL. Aan de Timet wordt uit Parijs (niet van zijn ge wonen correspondent) geschreven, dat graaf Scbouwa- loff aan het Engelsohe kabinet geene nota brengt, in den gebruikelijke!! zin van dit woord en- ook niet een antwoord op de Engelsehe nota. Hij heeft een brief van prins Gortschakoff in ahtwoord op een brief van lord Derby, door graaf Schouwaiof medegenomen

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1877 | | pagina 1