Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken.
I
11
“buitenland.'
i
*il
1877.
N? 1996.
Woensdag 13 Jani.
Kennisgeving.
Beginselen en Personen.
Buitcnlandsch Overzicht.
R
1
i1
von Stzunbacb 1. s. van Bbbobn IJzbndoobn.
De iniending van advertentièn kan geschieden tot één uur des namiddags van den dag der uitgave.
I
.i
X
f
k
GOUDSCÏÏE COURANT.
ADVERTENTIËN worden geplaatst
ran 15 regels a 50 Centeniedere regel
meer 10 Centen. GROOTE LETTERS
worden berekend naar plaatsruimte.
Afzonderlijke Nommers VIJF CENTEN.
I
De uitgave dezer Courant geschiedt ZONDAG,
WOENSDAG en VRIJDAG. In de Stad
geschiedt de uitgave in den avond van
DLN8DAG, DONDERDAG en ZATER
DAG. De prjjs per drie maanden is f 1.75,
franco per post 2.—
en vooral d<
een zuiverings-pi
niet geschied is,
is eenige
--
tot daad'geworden; men mocht vereenvoudiging
nswötucu, uiaer men sbuniio af op de traditlën,
die zich, hoe liberaal de ministers mochten zjjn,
tegen alle gewichtige veranderingen verzetten.
Heeft men een ministerie van buitenlandsche
zaken, dan zjjneook gezanten noodzakeljjk. Werd
beweerd dat consuls voor ons handeldrijvend
volk voldoende waren, de traditie verzette zich
daartegen, van opheffing van missiën mocht geen
sprake zijn en de oude toestand is, in weerwil
van alle ministerieels veranderingen, gebleven.
BUBGEMEE8TEK en WETHOUDERS van Gouds,
brengen ter algemeene kennis, dat op Dingadag den
19n -Janij aanstaande, aanvangende des voormiddaga
(en 10 ure, een algemeene collecte met opene schalen,
aan de huizen zal geschieden, tot stijving van het
fonds ter ondersteuning en aanmoediging van de
gewapende dienst in het Koningrijk der Nederlanden.
Zij vertrouwen dat een ieder, door het schenken
van eene milde gift, zal willen medewerken tot be
vordering van het goede doel.
Gouda,' den 12n Juni 1877.
Burgemeester en Wethouders voomoemd,
De Secretaris, De Burgemeester,
.Komt de regeerend» party in het constitu
tioneel Engeland in bet parlement in de min
derheid en staat zjj haar plaats afaan de loyale
oppositie, dan treden niet slechts de eerste die
naren der kroon, de ministers, af, maar hun
vtl veroorzaakt ook den val van andere amb
tenaren; de omgeving der Koningin verandert
geheel, zjj verliest niet slechts haar raadslieden
op politiek gebied, ook baar staatsdames, ka-
merheeren en wat niet meer, staan hun betrek
kingen af aan de tegenpartij, gezanten aan
buitenlandsche hoven dienen onmiddeljjk hun
ontslag in, en de Koningin aarzelt niet dat
ontslag aan te nemen en hen te vervangen door
diplomaten uit de ,dan regeerende party.
Ook in het republikeinsche Amerika heeft
iedere party een geheel stel ambtenaren gereed
en de ambtenaar moet wel onmisbaar geoordeeld
wordën die den val zjjner party overleeft.
Het ministerie der moreele orde in Frank-
rjjk is ook overtuigd dat voor de toepassing van
andere beginselen andere personen noodig zyn.
Tal van ambtenaren hebben hun plaats moeten
ruimen, omdat men veronderstelde dat zjj de
beginselen van het ministerie niet genoeg toe
gedaan waren.
Hier te lande weet men weinig of niets van
die politieke veranderingen. Ministeriën komen
en gaan, maar de ambtenaren blyfen. Dezelfde
sec'retaris-generaal aan het ministerie dient zoo
wel den liberalen als den conservatieven mi
nister, dezelfdê gezant blyft de regeering in den
vreemde vèrtegenwoordigen, welke richting ook
door haar vertegenwoordigd wordt. Heeft dit
stelsel vele voordeelen vooral in een klein land
als het onze, waar staatslieden juist niqt zoo in
WW' V
men bezwaar zou hebben, daaraan zyn onmis^
Ajkonbaar ook nadoelen verbonden.Nutochmoe-
#*len door ambtenaren niet zelden beginselen in
toepassing gebracht worden, die niet de hunne
zjjn, zij moeten bevelen geven, wetten ontwer
pen, die in strjjd zyn met hun overtuiging, en
I het kan niet anders of wat tot stand gebracht
wordt moefjjgnigszins halfslachtig zjjn, de mi
nister moet fciet zelden toegeven aan de inzich
ten van den hoofdambtenaar, die beter op de
hoogte is van het behandelde onderwerp, en de
hoofdambtenaar moet zoo mogelyk rekening
houden met de opinie van den minister om
botsing te voorkomen.
Veel wat in de laatste jaren hier te lande ge
beurd is, nog meer waarop men tot nu toe vruch
teloos wacht, is aan dien toestand toeteschryven.
De liberale party is dikwyls door liberale mi
nisters teleurgesteld, en hetoelfde ondervinden de
andere partyen als haar geestverwanten tot de
regeering geroepen zyn. Een onzichtbare macht
weerhoudt den .minister om naar zyn inzichten
te handelen.
Wy krjjgen byv. een minister van financiën,
die het bepaalde voornemen heeft ons belasting
stelsel te hervormen, die brekende met de tra
dition, inkomsten-belasting en successie in de
rechte Ijjn op den voorgrond wil plaatsen om
in de behoeften der schatkist te voorzien.Ver
schillende hoofdambtenaren deelen echter die
inzichten nieten slechts zeer langzaam ontvangt
de minister de gegevens voor hem noodzakelyk
om een wetsontwerp saam te stellen. Wel heeft
hy op spoed aangedrongen, maar evenmin als
de minister, werken de hoofdambtenaren op stuk.
Het‘onderzoek moet door zoovelen geschieden
dat voor wtstel zeer gemakkelijk uitvluchten zyn !8 ,r?n^ena“°otJ7-aKeuJlc rtat met
te vinden. Intusschen gaat de tyd voorbymen hrif^d’ ^et g«’
verwjjt den minister z|n werkeloosheid, deze de poU
wordt het wachten, de teleurstellingen moede;
en van de eerste gelegenheid maakt hij gebruik
om zyn ontslag te verzoeken en het getal pen
sioen trekkende oud-ministers met een te ver
meerderen.
Het ministerie van oorlog zou vooral stof
kunnen leveren tot tal van bewyzen dat niet
altjjd homogeniteit tusschen den minister en de
hoofdambtenaren bestaan heeft. Hoe weinig
kon door liberale ministeriën in dit departement
verbeterd worden, de minister van oorlog was
steeds het zwakke punt van de ministeriën door
Thorbecke gevormd. Wel is iets verbeterd, maar
toch de oude zuurdeesem is nog voor een groot
deel gebleven. Wel heeft men het verkeerde
niet zelden aan één persoon toegeschreven, van
zyn vervanging wachtte men de zoo noodige
verbeteringen, meukende echter dien eenen toch
te veel invloed toe; niet één persoon moet ver
wijderd, de geheele inrichting moet veranderd
worden.
Bezuiniging door vereenvouding is eenige
jaren de leuze geweest, maar die leuze is niet
tot daad'geworden; men mocht vereenvoudigmg
overvloed voorhanden zyn, dat hun vervanging wenschen, maar men stuitte af op de tradiuën,
/VAAA IwMVnrMAW» *nn IsaVsVmXVI zlanWAAWt sllA «nesla Laa laL.AaM»! Ja aMswónAjMM wm.aaI.Aaw.
alle gewichtige veranderingen verzetten.
Bs*K=sx=sa=»===s========s===s==3BS=ss9nx3^anMBBMaaaa»
Maar reeds genoeg. Nog altijd wachten wij
op tal van hervormingen bij alle ministeriën,
van verschillende ministers heeft de natie reeds
toezeggingen ontvangen, maar tot nu toe is het
by de goede voornemens gebleven.
Zullen wy het alleen aan de ministers wyten,
dia vol moed hun betrekking aanvaardende, te
leur gesteld de portefeuille nebben moeten ne-
derleggen?
Dikwjjls sou ons oordeel dan onbillyk zjjn.
Weder heeft de natie uitspraak gedaan. De
stembussen zullen geopend en de wensch des
volks zal openbaar worden. Héchten de kiezers
hun goedkeuring aan de tegenwoordige regee
ring, dan is het wenschelyk dat die verklaring
zoo beslissend zal zyn, dat het ministerie over
een voldoende meerderheid kan beschikken om
haar inzichten en pttamenten uitvoer te leggen.
Wordt daarentegen een veroordeeling uitge
sproken, is het vonnisgewogen maar te licht
bevonden! en zal dien ten gevolge de liberale
party door den loop der omstandigheden door
den constitntioneelen vorst geroepen worden om
een ministerie saam te stellen, dan is ook voor
baar een voldoende meerderheid noodig, om haar
kracht te geven tot uitvoering harer beginselen.
Maar welke party ook moge zegevieren, het
is dringend noodzakelyk dat met de bestaande
wenen nemen,
legenwoordige politieke toestand
des lands zoo onzuiver mogelyk is, zal worden
gebroken.
Is eenmaal door de natie bepaald naar welke
beginselen zjj wil geregeerd worden, dan moeten
de staatsdienaren der kroon niet door onderge-
geschikte ambtenaren in de toepassing dier be
ginselen' gedwarsboomd kunnen wqrden, dan
is zuivering noodzakelyk, opdat de minis
ter in waarheid verantwoordelijk kan gesteld
worden voor hetgene aan zjjn ministerie voorvalt.
Zoolang personen geroepen worden om begin
selen toe te passen, die de hunne niet zjjn, kan
men de hoofden der ministeriën. niet verantwoor
delijk stellen voor velerlei stukken, die de bu
reaux ter laten.
Wil men een krachtige regeering, dan móet
zy geheel op haar ambtenaren kunnen vertrouwen
en vooral de ministerieele departementen moeten
-proce3 ondergaan. Zoolang dit
is, zal de toestand niet verbeteren,
wie ook door Z. M. tot het ministerie zal ge
roepen wordenL.
Aan de Timet wordt uit Parijs (niet van zijn ge
wonen correspondent) geschreven, dat graaf Scbouwa-
loff aan het Engelsohe kabinet geene nota brengt, in
den gebruikelijke!! zin van dit woord en- ook niet
een antwoord op de Engelsehe nota. Hij heeft een
brief van prins Gortschakoff in ahtwoord op een brief
van lord Derby, door graaf Schouwaiof medegenomen