Nieuws- en Advei lenlieblad voor Gouda en Omstreken.
,I\G
ÏVS
Nq 2439.
1S80.
BUITENLAND-
Woensdag 14 April.
rstclicr.
/orden
try er De-
enljjke party
'.en, Eiken
AM.
Buitcnlandscli Overzicht.
Hét Verslag
VAN DE KAMER VAN KOOPHANDEL.
SS
en 1879 blykt
r voornoemd
GOUDSCHE COURANT.
verkoop te
i vervoer te
en Grenen
eedsche, Me
en PLA-
liibben en
ten Delen,
irren, Riga
oeden, Vu-
rekening over
retarie van het
van hetalge-
van heden tot
ns 10 tot des
igen 15 cents
r zal zjjn;
art. 105 van
>7 (Staatsblad
deze rekening
ter visie heett
aan de Ver-
hebben inge-
g op Zaterdag
trgaan tot de
rekening.
des middags
.al aan den
Deurwaarder
p de Werf
de Nieuwe
den Hoogen
liggen in de
big kt, dat die —in aanmerking genomen de vroeg
tijdige stremming der vaart toenam. Er kwa
men alhier aan of passeerden 8687 stoombooten
en 36753 schepen, te zatnen metende 2,312,930
tonnen.
Wezen we boven reeds op de leemten omtrent
den handel, ook bij de 0|
worden er vele gemist,
hierop in haar verslag,
van zoo weinigen de
ontving. «Alleen dan
lag waa
en veelzijdig
m de jeug-
feen huid of
i yolkomeu,
•ij
Ihier,
ad, een aange-
ILEERDE
gen onder No.
nt.
IRA DEN van
er kennis van
Morgen is de dag voor de Eugelscbe verkiezingen;
slechts een 25-tal meer schieten er nog over, maar
deze kunnen op den einduitslag geen invloed meer
uitoefenende liberalen hebben toch de meerderheid
en honden die ook wanneer al de overblyvende dis
tricten in conservatieve banden vielen, vat wel niet
waarschijnlijk is. Ziehier de cyfersvan de 653
plaatsen zijn er thans 625 bekend hiervan hebben
de liberalen 346; de conservatieven 227; de Rome-
Rulers 52; sluiten de Home-Rulers zich bij de con
servatieven aan, wat in sommige quaeslies waarschynlyk
is en ook geschieden kan. om het liberale bewind
ten val te brengen en verwarring te stichten,
ook dan nog hebben de liberalen nu reeds een meer
derheid van 57 stemmen, eeu meerderheid grooler
dan de conservatieven ooit gehad hebbenby de
verkiezingen in '74 toch bedroeg de conservatieve
meerderheid slechts 49 stemmen.
De Eugelsche dagbladen houden zich voortdurend
bezig met de samenstelling van het nieuwe kabinet.
De Tunes meent dat zonder medewerking van den
heer Gladstone geen krachtig ministerie denkbaar
is. Daily News is van meeniug, dat een sterk li
beraal gouvernement slechts onder dien staatsman soa
kunnen tot stand komen. Ongelukkig is het zoo
goed als zeker, dat het besluit van den heer Glad
stone, om geen deel van eenig kabinet uit te maken,
voorloopig althans, onherroepelijk is, doch het land
behoort te weten, zegt het blad, dat dit geschiedt
uit eigen vrijen wil en niet omdat hij door eene
hof- of andere intrige wordt buitengesloten. Slechts
op deze voorwaarde acht Daily Neus een kabinet
Granville-Hartington mogelijk.
Het Journal.des Delate bevat een uitvoerig opstel
van den heer Leroy-Beaulieu, ten betooge dat bet
eene groote fout zou zijn indien Frankrijk, hetwelk
iu de laatste jaren, onder den drang der omstandig
heden, zich meer uil lui end op eigen gebied beeft
bewogen, voortdurend in dien staat van afzondering
bleef verkeereu. ,Nu het land zijne krachten heeft
hersteld en zyne geldmiddelen iu bloeieuden staat
verkeeren, acht de schrijver den tijd gekomen om
de oogen naar buiten te wenden, niet om zich met
de zaken van anderen te bemoeien, maar om zijn
deel te hernemen iu het gemeenschappelijk werk der
beschaving van de Europeesche natiën. Alle landen
trachten invloed in verre streken uit te breiden en
nieuwe uitwegeu voor hun handel en nijv.rheid te
vinden. Voor Fraukryk zouden de bezittingen in
Algerië en Senegal, Coahinohiua en Nieuw-Caledonië
de middrlpunten moeten zyn, van waar de beschaving
op koloniaal gebied uitgaat. Cambodja en Tonkin
zouden bij Cochicchina gevoegd en wellicht ook
Auam aan Franscheu invloed onderworpen kunnen
worden.»
De Franscbe Kamers zullen op 20 April haren
arbeid hervatten. De Kamer der afgevaardigden zal
zich in de eerste plaats hebben bezig te houdeu
mit .bet tarief van rechten, waarvan nog slechts
de eerste afdeeling betreffende de landbouwvoortbreng-
selen is afgehandeld. Daarop volgende quaestie
van het recht van vereeniging (reeds in eerste lezing
grooter getal koopers wordt
De kaas- en boterhandel was geanimeerd.
Het slechte weder en de mindere aanvoer uit
Amerika deden de prijzen stjjgen.
De houthandel ging gedrukt ondaw lag» pre
zen. Er was evenwel gegronde hoop op ver
betering.
Omtrent de overige takken van handel, die
hier worden uitgeoefend, bevat het verslag
geene mededeelingen. Op deze en andere leem
ten komen wjj straks terug.
Van de fabrieken vermelden we in de eerste
plaats de Stearine-Kaarsenfabriek, die in weerwil
van vele onkosten voor verbetering en uitbrei
ding, een bevredigend resultaat gaf. Zij werkte
met 300 vrouwen en 200 mannen en verwerkte
7 millioen grondstoffen. Zjj verkocht o. a.
31/. millioen kilo kaars n.
Ook de machinale Garenspinnerjj had niet
te klagen. Het getal harer werklieden bedroeg
105, die gedurende 't grootste gedeelte des
jaars 72 uren per week werkten.
De gasfabriek verwerkte 22000 Hectoliter
steenkolen, ruim 2500 H. L. meer dan in 1878.
Het gasverbruik nam toeook waren de prjjzen
der cokes hooger. Desniettegenstaande werkt
de fabriek ongunstig, daar gebrek aan terrein
een belemmering is voor zeer noodige verbete
ringen.
De Stoombenkmolen, de Bierbrouwerijen, de
Bindrottingwasscherjj, de Olieslagerij, de Fa
briek van Gasmeters, die van Schuurpapier, de
Vlechterjj van Kaarsenpitten en de Fabriek van
Stoom- en andere werktuigen waren tevreden,
doch de Pjjpenfabrieken,' de Pottenbakkerijen,
de Kleingarenfabrieken, de Siroopfabriek, de
Leerlooierijen, de Zeepziederjj, de Sigarenfa
brieken en de door stoom gedreven Boekdruk
kerij en Binderjj klaagdenten deele was dit
het gevolg van den natten zomer en den vroeg
ingevallen winter. De Kleingarenfabrieken
schreven den ongunstigen toestand ook toe aan
dien der visscherijen en aan den invoer van
buitenlandsch fabrikaat. De afschaffing van
den kinderarbeid deed de verdiensten der werk
lieden in de banen toenemen, doch gebrek aan
spaarzaamheid in den zomertijd, was oorzaak
dat de welvaart weinig toenam.
Omtrent de scheepvaart wordt alleen vernield
dat de scheepmakeryen voldoende werk hadden,
terwjjl uit het overzicht van de scheepvaart
byna iedereen klaagt over den onvoldoenden
toestand.
Met zeer veel genoegen zagen we dat de Kamer
geen aanhangster is van het protectionisme.
Aan de tot haar gerichte verzoeken, om aan de
Regeering bescherming van handel en nyverheid
door verhoogde tarieven en wederinvoering van
wetteljjke bepalingen op de octrooien te vragen,
besloot zij niet te voldoen. Wie van dergelijke
maatregelen heil verwacht, toont nog weinig te
weten van 't geen de geschiedenis der laatste
vijftig jaren daaromtrent heeft geleerd.
En hiermede is het voornaamste vermeld.
Moge het volgend verslag kunnen verklaren,
dat de bespeurde verbetering werkelijk is gekomen
en stand heeft gehouden.
ie opgaven der fabrieken
De Kamer zelf wijst
Zij betreurt het dat zij
i gevraagde inlichtingen
t zegt zij terecht
kan een verslag waard» hebben, indien het
algemeen en veelzijdig wordt ondersteund.»
Dit is trouwens een klacht, die in de verslagen
van andere Kamers van Koophandel ook veel
vuldig voorkomt. Het heeft er wel iets van of
de kooplieden en industrwelen huiverig zijn om
het een en ander dat van algemeen belaug is,
omtrent hunne zaken mede te deelen. Niet alleen
toch dat velen alle inlichtingen onthielden, maar
ook zjj die iets mededeelden, waren toch uiterst
spaarzaam. Van een algemeen overzicht kan
dan geen sprake zyn. Er zyn reeds Kamers,
die in ’t geheel geene mededeelingen omtrent
den toestand ran handel en nijverheid in 't bij
zonder bevatten; wjj zouden willen vragen:
waartoe dan nog een verslag opgesteld?
Een aantal concessiën voor stoombooten, die
langs deze gemeente varen, werd weder verleend.
Wordt het onlangs reedsdoor de Tweede Kamer
aangenomen wetsontwerp, op de openbare mid
delen van vervoer met uitzondering van de
spoorwegen, tot wet verteren. dan zuilen deze
opgaven voortaan vervallen. Het is hier de
plaats niet daarover uit te wyden, alleen willen
we er aan toevoegen, dat dan nog meer dan nu
de behoefte zal worden gevoeld aan een behoorljjk
staatstoezicht op deze middelen van vervoer.
Het telegraafkantoor behandelde ruim 2000
telegrammen meer dan in 1878. Er werden
verzonden 11687, ontvangen 12699, doorgeseind
398 telegrammen. De afschaffing der koartte-
legrammen en de invoering van het woortltarief
maakt de kleine telegrammen (en deze zullen wel
het meest voorkomen) duurder voor het publiek.
Wjj achten dit een groot nadeel; wjj zouden
meenen, dat juist voor deze soort van telegram
men goedkoopte een eerste vereischte zou zyn.
Ook het Postkantoor zag zjjn werkzaamheden
belangryk toenemen. Wij zullen slechts de voor
naamste cyfers noemen en alleen ronde getallen
bezigen. Het aantal gefrankeerde brieven be
droeg 490,000, dat der ongefrankeerde (in weer
wil van het dubbel port voorenkelvoudige brieven)
nog 2600 aangeteekend werden 5000 brieven
en van 500 werd de geldswaarde aangegeven,
tot een bedrag van f 300.000. Enkele brief
kaarten werden ten getale van 120,000, dubbele
slechts ten getale van 900 verzonden. Het getal
gedrukte stukken bedroeg 110,000; 9400 post
wissels werden genomen tot een bedrag van
160.000, uitbetaald werd f 183.000 in 9100
postwissels. Deze cyfers toonen ten duidelijkste
aan dat het verkeer met andere plaatsen hier
ter stede niet onaanzienlijk mag worden genoemd.
De postery heelt ook hier te lande ondervonden
dat de verlaging der porto’s in omgekeerde ver
houding tot de opbrengst staat. Hoe komt het
toch dat bij de telegrafie die les niet wordt be
hartigd
Omtrent de werkzaamheden der Kamer ver
meldt het Verslag in de eerste plaats hare pogin
gen tot verbetering van het Stoombootenveerhuis
aan de Vest. Hoewel hare voorstellen door B.
en W. niet werden gesteund e« de gemeenteraad
het advies van dat college opvolgde, heeft bljjkens
het laatste Randsverslag de Kamer die quaestie
weder bij den Raad aanhangig gemaakt. Mocht
ditmaal een beter resultaat worden verkregen;
Dezer dagen is in druk verschenen het ver
slag van onze Kamer van Koophandel en Fa
brieken over den toestand van handel, nijver
heid en scheepvaart in 1879. Daar het vroeger
als bjjlage by het verslag over den toestand
der gemeente werd uitgegeven, werd het toen
in ons blad bij de behandeling van dit verslag
besproken. Tegenwoordig wordt het zelfstandig
uitgegeven en maakt het dientengevolge aan
spraak op een afzonderlijke vermelding.
In den algemeenen toestand van handel en
ny verheid was eenige verbetering te bespeuren.
Omtrent den eigenljjk gezegden handel vinden
we het volgende vermeld.
üit een vergelijkend overzicht tusschen 1878
en 1879 blykt dat de aanvoer op onze week
markten verminderde voor koeien, schapen,
varkens en kaas, de aanvoer van boter nam
toe. Het is trouwens een feit dat de groote
r beteekenis, die onze weekmarkten nog voor
eenige jaren hadden, zeer is verminderd Alies con
centreert zich meer in Rotterdam, waarheen het
vervoer zeer gemakkelyk is, en waar uit den
aaid der zaak een
aangetroffen.