Nieuws- en Advei lenlieblad voor Gouda en Omstreken. ,I\G ÏVS Nq 2439. 1S80. BUITENLAND- Woensdag 14 April. rstclicr. /orden try er De- enljjke party '.en, Eiken AM. Buitcnlandscli Overzicht. Hét Verslag VAN DE KAMER VAN KOOPHANDEL. SS en 1879 blykt r voornoemd GOUDSCHE COURANT. verkoop te i vervoer te en Grenen eedsche, Me en PLA- liibben en ten Delen, irren, Riga oeden, Vu- rekening over retarie van het van hetalge- van heden tot ns 10 tot des igen 15 cents r zal zjjn; art. 105 van >7 (Staatsblad deze rekening ter visie heett aan de Ver- hebben inge- g op Zaterdag trgaan tot de rekening. des middags .al aan den Deurwaarder p de Werf de Nieuwe den Hoogen liggen in de big kt, dat die —in aanmerking genomen de vroeg tijdige stremming der vaart toenam. Er kwa men alhier aan of passeerden 8687 stoombooten en 36753 schepen, te zatnen metende 2,312,930 tonnen. Wezen we boven reeds op de leemten omtrent den handel, ook bij de 0| worden er vele gemist, hierop in haar verslag, van zoo weinigen de ontving. «Alleen dan lag waa en veelzijdig m de jeug- feen huid of i yolkomeu, •ij Ihier, ad, een aange- ILEERDE gen onder No. nt. IRA DEN van er kennis van Morgen is de dag voor de Eugelscbe verkiezingen; slechts een 25-tal meer schieten er nog over, maar deze kunnen op den einduitslag geen invloed meer uitoefenende liberalen hebben toch de meerderheid en honden die ook wanneer al de overblyvende dis tricten in conservatieve banden vielen, vat wel niet waarschijnlijk is. Ziehier de cyfersvan de 653 plaatsen zijn er thans 625 bekend hiervan hebben de liberalen 346; de conservatieven 227; de Rome- Rulers 52; sluiten de Home-Rulers zich bij de con servatieven aan, wat in sommige quaeslies waarschynlyk is en ook geschieden kan. om het liberale bewind ten val te brengen en verwarring te stichten, ook dan nog hebben de liberalen nu reeds een meer derheid van 57 stemmen, eeu meerderheid grooler dan de conservatieven ooit gehad hebbenby de verkiezingen in '74 toch bedroeg de conservatieve meerderheid slechts 49 stemmen. De Eugelsche dagbladen houden zich voortdurend bezig met de samenstelling van het nieuwe kabinet. De Tunes meent dat zonder medewerking van den heer Gladstone geen krachtig ministerie denkbaar is. Daily News is van meeniug, dat een sterk li beraal gouvernement slechts onder dien staatsman soa kunnen tot stand komen. Ongelukkig is het zoo goed als zeker, dat het besluit van den heer Glad stone, om geen deel van eenig kabinet uit te maken, voorloopig althans, onherroepelijk is, doch het land behoort te weten, zegt het blad, dat dit geschiedt uit eigen vrijen wil en niet omdat hij door eene hof- of andere intrige wordt buitengesloten. Slechts op deze voorwaarde acht Daily Neus een kabinet Granville-Hartington mogelijk. Het Journal.des Delate bevat een uitvoerig opstel van den heer Leroy-Beaulieu, ten betooge dat bet eene groote fout zou zijn indien Frankrijk, hetwelk iu de laatste jaren, onder den drang der omstandig heden, zich meer uil lui end op eigen gebied beeft bewogen, voortdurend in dien staat van afzondering bleef verkeereu. ,Nu het land zijne krachten heeft hersteld en zyne geldmiddelen iu bloeieuden staat verkeeren, acht de schrijver den tijd gekomen om de oogen naar buiten te wenden, niet om zich met de zaken van anderen te bemoeien, maar om zijn deel te hernemen iu het gemeenschappelijk werk der beschaving van de Europeesche natiën. Alle landen trachten invloed in verre streken uit te breiden en nieuwe uitwegeu voor hun handel en nijv.rheid te vinden. Voor Fraukryk zouden de bezittingen in Algerië en Senegal, Coahinohiua en Nieuw-Caledonië de middrlpunten moeten zyn, van waar de beschaving op koloniaal gebied uitgaat. Cambodja en Tonkin zouden bij Cochicchina gevoegd en wellicht ook Auam aan Franscheu invloed onderworpen kunnen worden.» De Franscbe Kamers zullen op 20 April haren arbeid hervatten. De Kamer der afgevaardigden zal zich in de eerste plaats hebben bezig te houdeu mit .bet tarief van rechten, waarvan nog slechts de eerste afdeeling betreffende de landbouwvoortbreng- selen is afgehandeld. Daarop volgende quaestie van het recht van vereeniging (reeds in eerste lezing grooter getal koopers wordt De kaas- en boterhandel was geanimeerd. Het slechte weder en de mindere aanvoer uit Amerika deden de prijzen stjjgen. De houthandel ging gedrukt ondaw lag» pre zen. Er was evenwel gegronde hoop op ver betering. Omtrent de overige takken van handel, die hier worden uitgeoefend, bevat het verslag geene mededeelingen. Op deze en andere leem ten komen wjj straks terug. Van de fabrieken vermelden we in de eerste plaats de Stearine-Kaarsenfabriek, die in weerwil van vele onkosten voor verbetering en uitbrei ding, een bevredigend resultaat gaf. Zij werkte met 300 vrouwen en 200 mannen en verwerkte 7 millioen grondstoffen. Zjj verkocht o. a. 31/. millioen kilo kaars n. Ook de machinale Garenspinnerjj had niet te klagen. Het getal harer werklieden bedroeg 105, die gedurende 't grootste gedeelte des jaars 72 uren per week werkten. De gasfabriek verwerkte 22000 Hectoliter steenkolen, ruim 2500 H. L. meer dan in 1878. Het gasverbruik nam toeook waren de prjjzen der cokes hooger. Desniettegenstaande werkt de fabriek ongunstig, daar gebrek aan terrein een belemmering is voor zeer noodige verbete ringen. De Stoombenkmolen, de Bierbrouwerijen, de Bindrottingwasscherjj, de Olieslagerij, de Fa briek van Gasmeters, die van Schuurpapier, de Vlechterjj van Kaarsenpitten en de Fabriek van Stoom- en andere werktuigen waren tevreden, doch de Pjjpenfabrieken,' de Pottenbakkerijen, de Kleingarenfabrieken, de Siroopfabriek, de Leerlooierijen, de Zeepziederjj, de Sigarenfa brieken en de door stoom gedreven Boekdruk kerij en Binderjj klaagdenten deele was dit het gevolg van den natten zomer en den vroeg ingevallen winter. De Kleingarenfabrieken schreven den ongunstigen toestand ook toe aan dien der visscherijen en aan den invoer van buitenlandsch fabrikaat. De afschaffing van den kinderarbeid deed de verdiensten der werk lieden in de banen toenemen, doch gebrek aan spaarzaamheid in den zomertijd, was oorzaak dat de welvaart weinig toenam. Omtrent de scheepvaart wordt alleen vernield dat de scheepmakeryen voldoende werk hadden, terwjjl uit het overzicht van de scheepvaart byna iedereen klaagt over den onvoldoenden toestand. Met zeer veel genoegen zagen we dat de Kamer geen aanhangster is van het protectionisme. Aan de tot haar gerichte verzoeken, om aan de Regeering bescherming van handel en nyverheid door verhoogde tarieven en wederinvoering van wetteljjke bepalingen op de octrooien te vragen, besloot zij niet te voldoen. Wie van dergelijke maatregelen heil verwacht, toont nog weinig te weten van 't geen de geschiedenis der laatste vijftig jaren daaromtrent heeft geleerd. En hiermede is het voornaamste vermeld. Moge het volgend verslag kunnen verklaren, dat de bespeurde verbetering werkelijk is gekomen en stand heeft gehouden. ie opgaven der fabrieken De Kamer zelf wijst Zij betreurt het dat zij i gevraagde inlichtingen t zegt zij terecht kan een verslag waard» hebben, indien het algemeen en veelzijdig wordt ondersteund.» Dit is trouwens een klacht, die in de verslagen van andere Kamers van Koophandel ook veel vuldig voorkomt. Het heeft er wel iets van of de kooplieden en industrwelen huiverig zijn om het een en ander dat van algemeen belaug is, omtrent hunne zaken mede te deelen. Niet alleen toch dat velen alle inlichtingen onthielden, maar ook zjj die iets mededeelden, waren toch uiterst spaarzaam. Van een algemeen overzicht kan dan geen sprake zyn. Er zyn reeds Kamers, die in ’t geheel geene mededeelingen omtrent den toestand ran handel en nijverheid in 't bij zonder bevatten; wjj zouden willen vragen: waartoe dan nog een verslag opgesteld? Een aantal concessiën voor stoombooten, die langs deze gemeente varen, werd weder verleend. Wordt het onlangs reedsdoor de Tweede Kamer aangenomen wetsontwerp, op de openbare mid delen van vervoer met uitzondering van de spoorwegen, tot wet verteren. dan zuilen deze opgaven voortaan vervallen. Het is hier de plaats niet daarover uit te wyden, alleen willen we er aan toevoegen, dat dan nog meer dan nu de behoefte zal worden gevoeld aan een behoorljjk staatstoezicht op deze middelen van vervoer. Het telegraafkantoor behandelde ruim 2000 telegrammen meer dan in 1878. Er werden verzonden 11687, ontvangen 12699, doorgeseind 398 telegrammen. De afschaffing der koartte- legrammen en de invoering van het woortltarief maakt de kleine telegrammen (en deze zullen wel het meest voorkomen) duurder voor het publiek. Wjj achten dit een groot nadeel; wjj zouden meenen, dat juist voor deze soort van telegram men goedkoopte een eerste vereischte zou zyn. Ook het Postkantoor zag zjjn werkzaamheden belangryk toenemen. Wij zullen slechts de voor naamste cyfers noemen en alleen ronde getallen bezigen. Het aantal gefrankeerde brieven be droeg 490,000, dat der ongefrankeerde (in weer wil van het dubbel port voorenkelvoudige brieven) nog 2600 aangeteekend werden 5000 brieven en van 500 werd de geldswaarde aangegeven, tot een bedrag van f 300.000. Enkele brief kaarten werden ten getale van 120,000, dubbele slechts ten getale van 900 verzonden. Het getal gedrukte stukken bedroeg 110,000; 9400 post wissels werden genomen tot een bedrag van 160.000, uitbetaald werd f 183.000 in 9100 postwissels. Deze cyfers toonen ten duidelijkste aan dat het verkeer met andere plaatsen hier ter stede niet onaanzienlijk mag worden genoemd. De postery heelt ook hier te lande ondervonden dat de verlaging der porto’s in omgekeerde ver houding tot de opbrengst staat. Hoe komt het toch dat bij de telegrafie die les niet wordt be hartigd Omtrent de werkzaamheden der Kamer ver meldt het Verslag in de eerste plaats hare pogin gen tot verbetering van het Stoombootenveerhuis aan de Vest. Hoewel hare voorstellen door B. en W. niet werden gesteund e« de gemeenteraad het advies van dat college opvolgde, heeft bljjkens het laatste Randsverslag de Kamer die quaestie weder bij den Raad aanhangig gemaakt. Mocht ditmaal een beter resultaat worden verkregen; Dezer dagen is in druk verschenen het ver slag van onze Kamer van Koophandel en Fa brieken over den toestand van handel, nijver heid en scheepvaart in 1879. Daar het vroeger als bjjlage by het verslag over den toestand der gemeente werd uitgegeven, werd het toen in ons blad bij de behandeling van dit verslag besproken. Tegenwoordig wordt het zelfstandig uitgegeven en maakt het dientengevolge aan spraak op een afzonderlijke vermelding. In den algemeenen toestand van handel en ny verheid was eenige verbetering te bespeuren. Omtrent den eigenljjk gezegden handel vinden we het volgende vermeld. üit een vergelijkend overzicht tusschen 1878 en 1879 blykt dat de aanvoer op onze week markten verminderde voor koeien, schapen, varkens en kaas, de aanvoer van boter nam toe. Het is trouwens een feit dat de groote r beteekenis, die onze weekmarkten nog voor eenige jaren hadden, zeer is verminderd Alies con centreert zich meer in Rotterdam, waarheen het vervoer zeer gemakkelyk is, en waar uit den aaid der zaak een aangetroffen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1880 | | pagina 1