ADVERTENTIEN» Hel 1ste font betreft gezegde opmerking. Ook aan onze Buten en ons collegie tal niets aangenamer ziju, (lau dat de ver beierde raart er aene worde, die vrij is van alle tol-, brng- of doorvaart- reobten, en mitsdien de Regeeriug bet daartoe wete te leiden. Ouze Staten eu wij tneeueu zelfs niet anders dan te mogeu verwachten, dat dit geschieden zal. Zoo tuoh een, bij de behandeling der subsidie in ouze Staten voorgesteld amendement, hetwelk strekte om ouder de voorwaurdeu, waarop zij serleeud werd, uitdrukkelijk op te nemen dut op de verbeterde vaart geeue rechten suuden wordeu geheven, niet aangenomen werd, was zulks geenszins te wijten aan eenig ver langen onzer Stateu naar voortzetting van tolheffing op deze vuurt nadat zjj verbeterd zoude zijn, maar alleeu aan de meening dut meu bij bet verbinden van voorwaarden aan de Provinciale subsidie zieh had te bepalen tot zulke, die de bijzondere belangen van ons gewest, met welke de vaartverbeloring in aanraking komt, betreffende, 6— terwijl bet uinendcuieut gold, het etgemeeu scbeepvuartheiaug waarvan de Dehartigiug gerust aan de Itegeering, als daarmede in de eerste plaats vertrouwd, kun worden overge laten, gelijk ook de Slattu vnu Noord-Holland bij huune subsidie-verleeuing baddert gedunu. Het 2de punt betreft de hoofdstrekking dier missive, Deze heeft ons pijnlijk aangedaan. Zoowel die missive als het besluit der Staten, dut tul buur aanleiding gaf eu de toelichtiug vau dut besluit door deu voorsteller, laut geen twijfel over omtrent bare bedoeling of beteekenis. Deze is geeue andere dan eeue bedreiging met intrekking van de aan het lste genoemde werk in Juli 1878 toegezegde sub sidie in geval door de ltegeeriug niet gelijktijdig mocht wordeu overgegaan tot het 2ae werk, de nieuwe kauaalverbiudiug van Arasterdam met deu Duitscbeu Rijn in de richting aangegeven bij het wetsontwerp van Uweu ambtsvoorganger. Het ligt in den aard der gauk dat wij als daartoe onbevoegd, ons van alle oordeel moeten ontbonden over het belang der Provincie Noord-Holland bij dat ffdè werk, terwijl bovendien de daaromtrent bestaande plannen der Regeeriug ous onbekend zijn, doch wy roeden het zeer betreuren, iudieu eeue intrekking door de Blaten van Noord Holland van de door heu aan het lste werk toegekende subsidie, en dat wel op gronden ontleend aan eeu ganscb ander werk, waar van zoowel bij de ouderl|audeliugeu over het lste als bjj de subsidiën-verltenihgeu daarvan met geen enkel woord sprake ia geweest, de totstandkomiug vau het lste werk kwam te verijdelen of te versohuiven. Wij weten in den geest onzer Staten te handelen, wanneer wij Uwe Excellentie verzoeken al te doen wat fthaaf vermogen is om dat te beletten. Deed uit gezegden hoofde de lste missive ous pijn lijk aan, de 2de ia verre van genezing aan te breugeu. Zij strekt om, mochten de Staten vau Noord-Holland tol intrekking der doorben voor het lste werk toege kende subsidie besluiten, de schuld duarvuu ten deele op onze Staten te werpen, naar aanleiding vatt de lste der door onze Staten aan de door hen te verleeuen subsidie verbonden voorwaardeu. Terwyl de Staten van Nobrd-Holland zich in hunne zomervergadering van 1878 vereenigdeu i»-t het voor- ztei hunner Gedeputeerden om voor de verbetering van den waterweg tusscheu het IJ en de Zuid-Holluud- sohe rivieren en strooraen in den geest van het hun overgelegde plan, waarmede ook wij ous vereeuigd hadden, de bekende subsidie te verleeuen, zoude, volgens onze amblgenooten, door de bedoelde voor- Watrde door onze Btatén aan hunne subsidie verbon den de geest van dat plan sljn miskend, grootendeels ajbreuk Korden gedaan aan het uiltevoeren werk, de locale belangen derwijze op den voorgrond zijn geplaatst, dat kei groote doel der vaartverbélering zon worden ge nekt, en de Staten van Noord-Holland lij vervulling dier voorwaarde in het werk een ander werk moeten zien, dan waarvoor door keu subsidie toegezegd werd, iets waardoor de behagen der groote scheepvaart niet voldoende zouden zijn gebaat redenen waarom het htta zeer belwijlelbaur voorkomt, of eeue nadere aanvrage om subsidie voor dat zoo gewijzigde werk bij hunue Staten een gunstig onthaal ton vinden, en zij althans niet zouden kunnen betluilen zulke aas rrage te ondersteunen. Intussohen behelst die voorwaarde, gelijk aan Uwe Exoellentie bekend is, m'ets anders dan eene van het oorspronkelijke plan afwijkende richting aan h«i> uit einde of de monding der Gonwe aan den IJsel, hierin bestaande, dat daar ter plaatse „het plan door „Burgemeester en Wethouders van Gouda sub o over gelegd, d. i. de richting uitgaande van deu IJsel „bngevqtr 1000 M. beneden de Mallegatslnis, noord- „waart* tot in den Torfsingel bij bet Rabat worde „gebezigd, tenzjj de Regeering en Gedeputeerde Staten „in onderlinge overeenstemming oordeelen mogen, „dat eene geringe wjjziging vau dat plan in het „algemeen belang noodzakelijk ware.* Eene richting die volgen» het rapport van den Hoofd-Ingenieur van den Provineialen Waterstaat' na een daartoe ingesteld onderzoek door hem bevonden is „zeer „bruikbaar te zijn, en der scheepvaart dezelfde dien- „steu to kunnen bewijzen als die van het oor-pron- „kelijke plan terwijl bovendien daaraan volgetia hem neg andere voordeelen voor het werk en het locaal waterstaatsbelang waren verhouden. Die richting, op weiks als eene mogelijke, de aan dacht bij bet ontwerpen van het oorspronkelijke plan niet was gevalleu, is later ontdekt, nadat bij de be handeling van het wets-voorslel van Uwen ambts voorganger iu de Tweede Kamer der Staten-Generaal de richting nabij Gouda ter sprake ivaa gekomea, door Uwe Exoellentie bij Hare missive vau 21 Oc tober jl. tot ons grrioht op het in de zitting dier Kanier vau 20 Mei daaromtrent verhandelde ouze aandacht was gevesiigd met uituoodigiiig om, mooht het daar „gesprokene ons aanleiding geven tot nadere beschouwiugeu Uwe Excellentie ilaarv au mededeeling „le doen"; «tl door ons le dier zake een nader on derzoek had plaats gehad. Hei volgen van die richting nabij Gouda hebben onze Stateu op ous voorstel aan tie subsidie Verbon den, omdat door haar aan de nlgemeene scheepvaart dezelfde diensiru kunnen wordeu bewezen nis door de oorspronkelijke, zonder dat, gelijk bet geval was mei de oorspronkelijke, te kort worde gedann auu hel belang dat naar het oordeel onzer Stateu zoowel de huudcl, de uijrerheid, het verkeer eu vertier der Stad Gouda ala de schipperij er bij heeft, dut de vaart de bebouwde kom dier Gemeente rake. Dal die riohliug voor de algemeene scheepvaart bruikbaar is en aan haar dezelfde diensten kan bewij zen als de oorspronkelijke, gelijk de Hoofdingenieur vnu deu Provincialen Waterstaut bevond, word! door ouze aubtgeuooten niet weersproken en lijdt geen twijfel. Ëeu omweg toch van 15 minuten (van eeu sleep boot) op eeu weg van 73 kilometers kan zeker geen bezwaar hebben, eu zulki nog te miuder omdat het daardoor rechtstreeksoh aandoen der stad Gouda in het belang der schipperij zelve is. Dit zoo zijnde, valt die richting volkomen in den geest van het oorspronkelijke plan. Die geest door de heide Uollegiëa van Gedeputeerde Staten aan hunue deskundigen tot riobtsiioer voor hun arbeid voorgehouden, wasdat, ofschoon daarbg in het belang van Gouda geene riohting mooht worden ge volgd, waardoor de algemeene belangen der scheep vaart aan het belang van Gouda werden ten offer gebracht, evenwel naar het geljjktjjdig dienen van beide belangen zooveel mogeigk moest worden ge streefd eu daarbg op gesn kosteucjjfer mooht wor den gezien. Toen nu beide geraadpleegde deskundigen van oor deel waren, dat door geene de Goudasche handels- en nijverheids-belangen meer dienende riohting dan het oorspronkelijk plan aangaf, de algemeene soheep- vaart volledig kon worden gediend, heeft mitsdien ons Collegie zieh mes die richting vereenigd, niet tegenstaande daardoor in de gezegde belangen vnu Gouda niet voldoende werd voorzien. Nu evenwel later eene richting werd ontdekt, welke die Goudasche belangen beter zon komen te dienen, zonder voor de algemeene scheepvaart minder bruik baar of miuder dienstig te zjjn, gebiedt diezelfde geest, dat het plan dienovereenkomstig worde ge wijzigd, eu waren onze Staten, zoudeu zij den plioht der waakzaamheid voor de belangen van hun gewest niet verzaken, verplicht die riohting als voorwaarde voor hunne subsidieverleening te stellen. Zjj zal naar wij vertrouwen om de zelfde reden ook door u,we Exoellentie geacht worden, de voorkeur te verdienen. Onze amblgenooten vertneeiien daarentegen dut door de oorspronkelijke riohting de belaugen van Gouda's handel en nijverheid voldoende zouden worden gediend, en verklaren daarom aan het votum onzer Staten geene andere beteekenis te kannen toekennen dan „een streven, om de vaart een deel van het groud- „gebied van Gouda te doen doorsnijden, in de mee- „ning da t Gouda dan zou kunnen voortgaan met rech- „teu te heffen," een streven, dat door hen strijdig wordt geacht met het door hen aan het werk toe gekende doel van aan de vaart ontdoening van druk kende heffingen le bezorgen. Het zg ons vergund daartegen aan te voeren 1 dat het grondwettig gezag, hetwelk te beslissen heeft wat het belang van ons gewest bjj den handel en de nijverheid der zoo belangrijke stad Gouda vor dert (in het midden gelaten de of daaraan Jas worden voldaan), niet berust bij onze amblgenooten van Noord-Holland, of bg de hoofd-ingenieurs, op wier anterieur aan de ontdekking der nieuwe riohting uitgebracht rapport zjj zich beroepen, maar bjj de Stalen van ons gewest, en dat die Staten bljjkent hun votum anders hebben beslist, terwijl het mindere belang zoo wel van den handel, de nijverheid, het verkeer en vertier van Gouda als van de schipperij betrokken bjj het rechtstreeksoh raken der vaart aan de bebouwde kom der gemeente, in tegenstelling van den dienst, die een afzonderlijk zjjkauaal kan bieden, onbetwist baar schijnt en dan ook door geen enkel lid onzer Staten, eenigszina is betwist of betwijfeld. 2°. dat het streven onzer Staten geen ander dan bevordering van dat belang is geweest, en wjj aan niemand het recht toekennen daarvoor een ander streven in de plaats te stellen j 3o. dat dan ook de oorspronkelijke riohting rees- zeer als de nieuwe, ofschoun op eene andere plaats, een deel van bet grondgebied der gemeente door snijdt en een deel inneemt van het water, voor welks gebruik de bedoelde Gouda'sche heffing, krachtens 's Koning* goedkeuring, die op ulto. Dee. 1891 vervalt, wordt betaald. Daaruit volgt, dat het aan onze Staten toegedichte streven om de vaart een deel van het grondgebied van Gouda te doen doorsnijden, reeds iu de oorspronkelijke riohting voldoening vond. Het eenige verschil tusscheu beide richtingen ten aanzien van die heffing is, (lat, terwijl bjj de oorspronkelijke richting de beide tolkantoren waar de betaling geschiedt, het een voor de uit de Gonwe, het ander vnn uit den IJsel komende sohepen, wor den misgetaren, de nieuwe richting slechts het misvaren vau ééa der kantoren (het laatstgenoemde) medebreugfeu lo. dat, ofschoon aan hek doen opbonden der tolheffingen naar ons inzien, niet het karakter toe komt van doel, grootele en voornaamtle doel van het werk, waarbg, geljjk onze amblgenooten het doen voorkomen, de voordeelen der technisohe verbetering der vaart zelve als in het niet verdwijnen, wjj in dat breken met elke heffing zullen zieu eene vau de Regeering te verwachten voldoening aan een, of schoon tot beden stilgezwegen weusch van beide Stateu en hunne Gedeputeerden. Die voldoening zou evenwel, zelfs el kon dit onzee inzien» niet mogeu wjtrden verkregen of bevorderd door san de vaart eene andere richting te geven dan de belan- geu van ons geweet betrokken zoowel bjj den handel, de nijverheid, het verkeer en vertier van Gouda all bjj de sehipperjj vorderen, maar moet langt den natuurlijken weg dien de aard van het werk aangeeft, worden verkregen, geljjk zjj lange dieh weg volkomen verkrijgbaar Is. Het voorgenomen werk ie niet de etiehting van een nieuw kanaal maar de verbetering van beetaanie vaarten of wateren en andere kunstwerken.. Eukele dier vaarten zjjn zonder eigenaar en onder geen ander beheer dan voor zoover het watereckaps-bclang daarbij ie betrokken, onder dat van Rjjnhuid, maar auderen alsmede de overige kunstwerken (schutsluizen en beweegbare, bruggen), zjjn in eigendom, beheer eu onderhoud bjj corporaties, die ze in het belang der vuart in der tjjd hebben geatieht en krachtens konink lijke vergunning vóór feet gebruik dat de scheepvaart er van maakt, van deze rechten heffen. Dit is het geval met de Gonwe, die in vroegere eenweu, althans door Gouda ten haren koste tot vaart is ingcrieht met bet daartoe behoorendejaagpad. Dit ja tevens het geval met de Gouwesiuis eon den Rijn, en met verschillende beweegbare brnggen over de Gouwe, den Rijn en de Hejjmaus-wetering. Het ligt in den aard der zaak, dat, heeft bjj het voorgenomen werk der Regeering, behoudens uitzon dering op enkele plaatsen, niet, gelijk bjj stichting van een nieuw kanaal het geval zonde zjjn te maken met onteigening van eigendommen van particulieren, zjj daarentegen, alavorens die vaarten en andere werken ter verbetering aan te tasten, ze van die eigenaars, beheerders en onderhouders zal hebben over te nemen, hetzij bjj minneljjke onderhouding, hetzij, zoo zulks niet mocht slagen, wat bjj betrachting der billijkheid door de Regeeriug niet te verwachten is, krachtens de middelen die de wet aan de hand kan geven, Bjj die overname zullen, dit sobjjui duidelijk de verschillende heffingen die thans bestaan, waar onder die van Gouda tot oplossing d. i. opheffing komen. Wij kunnen niet inzien, dat de billijkheid, welke de Regeering daarbg zeker zal willen betrachten, van haar, op grond van het hierboven geconstateerde, ver schil tusschen beide richtingen, ten aanzien der Gou da'sche heffiugen meerder offers van haar zal komen te vergen, indien de nieuwe dan, wanneer de oorsproip koljjke riohting nabjj Gouda zal worden gevolgd; maar al ware dit andere, zoo 'kan en mag daarop bjj het kiezen der richting niet worden gelet. De voortdu rende belangen van den handel, de nijverheid, het verkeer en vertier van de eenige aan deze vaart gele gen stad van ons gewest, die bjj de voor opvolgende eeuwen en geslachten te kiezen richting zjjn betrokken, zouden niet mogen opgeofferd worden voor een tijde- lijk geldelijk bezwaar, dat in verhouding tot de groote kosten, welke aan het geheele werk zjjn verbonden, niet dan gering te achten zjjn. Langs dien weg, en niet door middel van een het gezag onwaardig pogen, om het territoir en de wateren der ngvere stad, aan .welker energie de algemeene scheepvaart het vaarwater, zooala het tot heden be stond, grootendeels heeft te danken, in strijd met be langen van den handel, de industrie en de scheep vaart in ons gewest, te ontwijken of mis te varen, een pogen dat bovendien blijkens de oorspronkelijke 1 richting niet kan slagen j zal, onzes inziens, da verbeterde vaart evenzeer van de Gouda'sche ale van andere heffingen moeten worden ontheven. Wg vertrouwen op de instemming Uwer Excellentie met het bovenstaande, en achten daardoor tevens alle misverstand uit den weg geruimd, waartoe ook de tweede missive van onze ambtgenooten aanleiding jouden kunnen geven. De postwagen die den dienst doet tuseehen onze stad en Schoonhoven is gisteren morgen 10 uur van tien Haastreehtschen djjk afgegleden en naar beneden gevallen. Persoonlijke ongelukken hebben bjj dit gersl niet plaatsgehad. Zondag naeht heeft sioh te Moordrecht i. de B. door ophanging vnn het leven beroofd. Op het zevental sollicitanten, terroggeroepen om om aan het tweede gedeelte vnn het vergel. examen voor de hoofdonderwijzers-betrekking te Meteren deel te nemen, komen o. a. voor de hh.Velsing te lekkerkerk eu Lans ie Haastrecht. Door kerkvoogden te Lekkerkerk is afwijzend beschikt op eea «dree van eenige ingezetenen om geldeljjkea steun «ns. voor eea tweeden predikant. De Stfftoonbovensche Gemeente-rekening over 187# is door Ged. Staten goedgekeurd en vastgesteld ais in ontvangst 38.145,01 en in uitgaaf 35.903,54. Sluitende «et een batig aaldo vaa ƒ441,50. Het departement van het Nut te Haaitrecht hield Dottderdag-aioud hare eerete win ter-vergadering. De heer A. Bergman vau Gouderak droeg voor de novelle vsn van deu Berg„Het tweegevecht" na de panze droeg de «preker nog een drietal vrooljjke dicht stukjes voor. Door de Remanstrantaohe Gemeente te Schoon hoven ie aan den Gemeenteraad aangevraagd een «tak gemeentegrond bjj de gewezen Kruispooit, ter grootte vaa 13,80 bjj 20,50 Meter te mogen knopen, teneinde daarop eeue kerk tdet kosterswoning te doen bouwen. De heer J. Weeterveld te Montfeort heeft den dsg berdaeht waarop bjj 25 jaar pastoor dezer ge meente geWeeet is. Di. Kemp te Hengelo komt voorop het 18 tal voor Doekum. Staten-Generaal. Twmdk Kxxex. zitting van 25 October 1880. In deze zitting zjjn de algemeens beraadslagingen over bet wetboek van strafwet gesloten, na eene korte discussie, waarin voornamelijk door den keer Gratema de wet werd getaakt, de beer Mackay op de ineonset|oea- ties wees in de toepassing ren hst gevolgde stelsel «n de heer Heydcurjjek betoogde dat niet genoeg op de reebteu der Godheid wan gelet. De minin- ter vad justitie bestreed die bezwaren, vooral het iaalsle. Hel strafwetboek diende om de maatschappij en ook den godsdienst te besehermen. Dit deed bet. Het doel en de vorm van het ontwerp werden nader door hem verdedigd. Art. 18 werden goedgekeurd. Heden voortzetting. Tea behoeve der voorbereiding vnn wettelijke rege lingen op bet bestuur eu andere aangelegenheden van den waterstaat heelt de Regeering door tusscbenkomst vtn Gedeputeerdé Sttateu der verschillende prot inoiën «en exemplaar gevraagd van de thans nog geideodo keuren of poiitiererordeuiageu san waterschappen. Naar het Dagblad verneemt, zal met 1 Jan. a, s. «en nieuw en grooter model van briefkaarten verkrijg baar gesteld wordeu. Het verbod op den invoer van ree uit Nederland ia Duitaehinnd wordt met 1 November ingetrokken. Thans sist het licht bet eerste gedeelte der statis tiek van wege het Departement van Financiën op gemaakt, betrekkelijk den Handel van eu op Ne derland. De aitkomsten ten opzichte der handelsbeweging in 't algemeen loonei aan, dat de nlgemeene invoer heeft bedragen eeu hoeveelheid vnn 8971'/, millioen atlogr.: ie invoer tot verbruik een wnurde van 8461/, millioen gulden, en de algemeene uitvoer 3922'/, millioen kilogr,; de uitvoer uit het vrjje verkeer eene waarde van 681'/, millioen galden, de doorvoer met Overlading omstreeks 239 milli oen kilogr, en zonder overlading l»ij de 1115 mil lioen kilogr. JfB (le cijfers vooril879, vergeleken met die over 1878 blijkt, dat de algemeene invoer is toegenomen met ruim 7.28 pot.; de invoer tot verbruik met iraim 4.56; de algepteene uitvoer met ruim 6.74; de uitvoer uit het vrjje verkeer met ruim 3.16pot; de doorvoer zonder overlading is ook met ruim 11.30 pet. vermeerderd, doch de doorroer met overlading ia met ruim 0.81 pet, verminderd. Behalve bij deu doorvoer met overlading, dat het minimum over de jongste vjjf jaren beliep, leveren de algemeene aitkomsten voor aile takken van de handelsbeweging het maximum op. In 1879 beliep meer dan in 1875 het begin van dat vijfjarig tijdperk de algemeen invoer 2347 milli oen kilogr. de invoer tot verbruik 1278 millioen gulden; de algemeene uitvoer 670 millioen kilogr. de uitvoer uit het vrije verkeer 43 millioen galden, eu de de doorvoer zonder overlading 481 millioen kilogr, meer. Bg vergelijking van den doorvoer met overlading in beide jaren ontwaart men, dat die 285 kilogr. minder heeft belopen. Aan de Tweede Kamer is eene wetsvoordraebt ingediend tot verhoogiug van oudersclteidene poelen van de ioopende begrooting voor het departement Van binueniaudsehe zaken. Deze verhoogingen zijn uoodig o. a. tot beiooning vnn heu, die met de leiding eu het toezicht der werk zaamheden van de volkntelling belast werden; tot voldoening van de vacatiegelden aan de plaatsvervan gende distrietsveeartseu. De bjjdragen aau gemeenten, door de onderwijs uitgaven te zwaar gedrukt, worden met 200,000 vermeerderd en daar door gebracht op 650,000. Iu September van dit jaar wae niet alleen aan de toegestane som van 450,000 hare bestemming gegeven, maar Week zij zelfs onvoldoende le zgn. Dit is daaraan toe te schrijven, dat, ten gevolge van het in werking treden der nieuwe wet op het lager oaderwjjs, alle opgaven uit art. 36 voort vloeiende nog ten laate van het dienstjaar 1880 moeten komen, terwgl zg onder gewone omstandig- hedon over voigende jaren zonden zjjn verdeeld. De aanvraag van 200,000 is voor alle zeker heid eenigazint ruim gesteld, hoewei daarop vermoede lijk 25,000 ongeveer zal overblijven, Tot verbetering van het onderwijs in het teekenen ie aan twee leeraren opgedragen de in België ge volgde methode nn te gaan, en vervolgens te Amsterdam een tijdelijke cursus geopend voor leeraren en onderwijzers aan middelbare en aan kweekscholen. De aan lezen maatregel verbonden kosten zijn mede bij bovengenoemd ontwerp aangevraagd. Onder Wie voorbehoed deelt het HU. het gerucht mede, dat de gouverneur-generaal van Ned. Indie, de heer van Lansberge, met nadruk bet verlangen zou hebben te kennen gegeven om van zijn hoog ambt te worden ontheven en tea spoedigste naar Europa te vertrekken. AU sijn opvolger soa dan sprake zgn van deu vorigen minister van marine jhr. Wiehers, die zieh thans reed» als divisie-com mandant in Indië bevindt. Zaterdag ia bij het uitatoomen der Prinsee J mal ia een ernstig ongeluk gebeurd. Een groot aantal be langstellenden deden op de sleepboot Hercules de vertrekkenden uitgeleide en op verzoek vaneen SOtal studenten uit Leiden om de Indiaehe boot zoo dicht mogelijk te naderen, is de Hercules te dicht bij de AOsaiut gekomen, zoodat ze herhaaldelijk stootte en voor leeken onrustbarend overhelde. Een aantal jongelieden sprongen, toen rij zich in gevaar dachten over op de groote boot, hetgeen enkelen gelukte. De heer ten Kate, jur. student bekwam tuaëchen de beide vaartuigen zoodanige kneuzingen, dat hg binnen een half uur een lgk was. Een paar andereu gingen te water, doch weiden, hoewei gewond, nog gered. Vjjftien personen, die over gesprongen waren, meerendeels Leidsche studenten, hebben een gedwongen reisje naar Southampton ge maakt, waar zjj behouden zijn aangekomen. Het achgnt, dat er volstrekt geen gevaar was en men dus wel gedaan zou hebben met rustig op zjjne plaats le blijven. Intusschen is de gezagvoerder van de Hercules niet van onvoorzichtigheid vrjj te plei ten hij had wjjzer moeten zgn dan de Leidsche jongelui. Het meegaan op aleepbooten bg het uitva ren der Indische mailbooten is dan ook onmiddellijk door de directie der sleepdiensten verboden. Prinses von Wied, de dochter van Prins Frederik, is Zondagochtend te Neuwied voorspoedig bevallen van een dochter. Men schrgft aan het Leidsche DagbladDe vel den zijn bijna ontruimd. Gedurig wordt de lande- lijke stilte verbroken door het knallen van het jaoht- roer, eene tegenstelling van het vreedzame bedrijf, van den landman. De jagers betalen voor het jacht veld eene goede paoht, wat de landbouwers uitmun- tijid vinden I 't Worden echter dure hazen, zoodat broodjagers hier tot de zeldzaamheden behooren, tenzij ze hunne talenten in dienst stellen van de heeren die ons van elders komen bezoeken. Over het al gemeen is de vangst, gedurende dezen jachttijd, niet groot. De landbouwer is druk bezig zijne akkers gereed te maken voor een volgend gewas. Tarwe en win- tergerst zijn voor het grootste deel reeds weder aan den schoot der aarde toevertrouwdhier en daar komen de jonge plantjes reeds veelbelovend voor den dag. De opbrengst van de meeste gewassen was bevredigend; de prijzen zijn sedert eene maand nog al wat verbeterd. De verscheping der suikerbieten is in vollen gang. Ook deze opbrengst valt niet tegen. Gemiddeld mag men op een bruto gewin van 300 per hectare rekenen. De aardappelen, hier vooral ver bouwd door de werklieden, geven voldoende redenen tot tevredenheid. De onbemiddeiden gaan dezen winter met minder zorg tegemoet dan zijnen voorganger. Het gras begint bij het vochtige weder snel te ver minderen. De paarden zijn meest gestaid en spoedig zullen ook de koeien de winterkwartieren moeten betrekken. De examens lager onderwijl doe provincie rijn thans geëindigd. De geheele uitslag der akte-examens voor het lager ouderwijs was alt volgt. Hoofdonderwijzers toegelaten 27. afgewezen 48; hoofdonderwijzeressen: toeg. 10. afg. 6; hulponderwijzers toeg. 65. afg. 31; holponderwijzcressentoeg. 37. afg. 18 Franscb, on derwijzers; toeg. 18, afg. 45, onderwijzeressen toeg. 30, afg. 29 ;-Engelsch, onderwijzers loeg. 8, afg. 15; onderwijzeressen: toeg. 33. alg. 13; Hoogdnitsch, on derwijzers toeg. 11, afg. 2. onderwijzeressentoeg. 20. afg. 1 wiskunde, onderwijzers-toeg. 22. afg. 17. onderwijzeressen toeg. 5. afg. 0; teekenen, onder wijzers; toeg. 15, afg. 3. onderwijzeressen; toeg. 5, afg, 1; handwerken, onderwijzeressentoeg. 177, alg. 56; landbouwkunde, onderwijzers: toeg. 1, afg. 1gymnastiek, onderwijzers toeg. 1, afg. 9. De stoomtram Den HaagScheveningen heeft dit jaar tot 15 October jl. ruim 615,000 personen verroerd. Volgens vertrouwbare mededeeiingen komt de rege ling, betrekkelijk het internationale pakkettenvervoer, door het te Parijs vereeuigde Postcongres, in hoofdzaak op het volgende neer: lo. In het internationaal verkeer warden alleen toegelaten pakketten van niet meer dan 3 kilogr, gewicht, in 20 cM. omvang. Bjj grooter volumen en tot een maximum van 40 cM. wordt surtaxe geheven. 2o. Het porto, aan iederen Staat, welks grondgebied door het verroer wordt doorsnedeu, toegekend, is vastgesteld op 50 centimes. Dit internationaal porto zal echter nog met een binnenlandseh porto kannen worden verhoogd. Het bedrog dier verhoogieg wordt nader en voor eiken Staat geregeld. Engeland voor zich vraagt een supplement van 50 centimes. De surtaxe, welke een Staat zich in het bijzonder reser veert, kan door de andere Staten wederkeerig worden geheven op de verzending, uit deu eerstbedoelden herkomstig. 3o. Wegens de bestelling der pakken ten huize dër geadresseerden kan 25 centimes worden in re kening gebraeht voor factage. De vergoeding voor de vervulling der douaneformaliteiten aan de grenzen is onder die 25 centimes begrepen. 3o. Be transporten, te heffen wegeus vervoer ter zee, zijn bepaald als volgt: 25 centimes voor eiken afstand, minder dan 500 seemjjles bedragende, 50 centimes voor 500 tot 1000 zeemijlen, 1 fir. voor 1000 tot 3000 idem, 1 fr. 50 'centimes voor 3 4000 id.em, 3 fr. voor 4 tot 5000 idem en daar boven. De hiervoren vastgestelde transport- en bezor- gingtkosten brengen geen verandering in de be lastingen, die door den flsens op het pakkettenver voer worden geheven. Het gezamelijk bedrag dezer belastingen aan zegel, statistiek enz. bedraagt in Frankrijk ruim 47 oentime* per colli de Regeering heeft echter beloofd tot de gedeeltelijke suppressie dief belastingen bij de Wetgevende Macht te zullen aandringen. De Fransche spoorwegen schijnen met veel wel willendheid tot de totstandkoming der sooeven ver melde grondslagen te hebben> meegewerkttegen de vastgestelde prijnen zullen tie dirasteun dier onder nemingen, zich met de uitvoering van den nieuwen pakkettendienst belasten. (Ambt. Cl.) Heden overleed na een korte doch hevige ongesteldheid, onze geliefde Zuster ANNA PETRONELLA, in den jeugdigen leeftijd van ruim 17 jaren. Namens Broeders en Zusters, G. C. BRUIJNEL. Gouda, 25 Get. '80.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1880 | | pagina 2