Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken.
l
K,
N® 2634.
1881.
BINNENLAND.
OM
Woensdag 13 Juli.
Co.
ren,
0
•d
RAAR
J
NT.
a
E
if.
N van
isoben,
ivrage
29
MEU-
V
L.
REN,
N by
H i
e.
Bg-
len alle
rschillig
ten zjjn
i M
1
t
srkiecing
il plaats
aaavLDï
J
t-
H
Gouda.
GOUDSCHE COURANT.
tot commimrissen de heeren A. H. J. Diemondt,
7. van Zanten, G. M. Boiaseraiü, B. Heldring
P. E. Tegelberg.
GOUDA, 12 Juli 1881.
Gisterenavond ten 8 ore vergaderde zoowel de
kiesrereeuiging uGemeenteielang11 als de „Gouduhe
Kienereeniginga tot het stellen van candidaten voor
den Gemeenteraad.
Belangstellenden verwijzen wij naar achterstaand
verslag ran beide Vergaderingen.
Onze stadgenoot, de heer D. Samsom, is een zil-
veren medaille toegekend voor de door hem inge
zonden Dames zomer-ooetnmea bij den nationalen
wedstrijd op het gebied der nijverheid, uitgeschreven
door de Vereeniging „Nijverheid" te Leeuwarden.
De heer C. van Dieet Az. te Haastrecht verkreeg
een bronzen medaille voor „tuig voor narreslede.
By de Remonstrautsohe gemeente te Utreht is
uit het .vroeger gemelde 4tal een tweetal opgemaakt,
bestaande uit de bh. B. C. J. Mosselmaus, pred. te
Groningen, en H. P. Schim vau der Loeff, pred te
Gouda, waaruit eerstgenoemde is gekozen.
Het Algemeen Israëlitisch Verbond, afeeeling Ne
derland, hield Zondag te Amsterdam zijn algemeene
jaarlyksche vergadering.
De Eerste Kamer heeft gisteren avond hare werk
zaamheden hervat. De he*’ In vinger en Ragout heb
ben zitting genomen.
De laatste, door de Tweede Kamer aangenomen
ontwerpen, waaronder die betrekkelijk de Amster-
damsche en Rotterdamsche waterwegen, zijn naar de
afdeelingen verzonden.
De in den Gemeenteraad te Hoornaar aangeboden
Gemeenterekening, over 1880, bedraagt in ontvang
21,847.14», in uitgaaf 20,398.79». Sluitende
alzoo met een batig slot Van 1450,35.
De Commissie voor de Rijnvaart te Amsterdam
heeft zich tot de Eerste Kamer gewend met een adres,
waarin de verwerping wordt gevraagd van het wets
ontwerp betreffende het kanaal van Amsterdam naar
de Merwede.
<8, MA-
N, enz.
Deu len luit.-adjudaut Janssen van het regiment
Grenadiers en Jagers is Zondagmiddag onder de ge
meente Oudewater een treurig ongeval overkómen.
Terwijl bij aan het visscheu was, struikelde hij door
een ongelukkig toeval en brak een der beenen. Hij
werd Zondagmiddag naar deu Haag ovorgebraoht en
per brancard naar het hospitaal.
de bh. Dr. I. S. Gleuus te Goes en Dr. L. Voor
zanger te Roermond.
Voor Leeraar in de Awirifktkunde de bh. A. F.
Kremer te Voorschoten en C. C. Jagér te Hoorn.
Voor Leeraar in de NtderUndiche taal de hh. A.
Hissink te Doetincbem en J. Brevé^te T”
De overige aan de orde aynde zaken werden
gena bet vergevorderde uur niet behandeld.
Daar de vergadering eent ten ure gesloten werd
De dezer dagen te Waddinxveen gehouden collecte i
tot aanmoediging en ondersteuning van den gewa-
penden dienst in de Nederlanden beeft opgebracht
35.89.
Naar wij vernemen, hebben xich bij de voorloopige
inschrijving voor den uieywen cursus van de Rijks
hoogere burgerschool alhier aangemeld 26 nieuwe
leerlingen, waaronder 6 meisjes.
Aan het begin van den cursus, tegen September,
Wordt wéder gelegenheid gegeven xich te laten in-
schrijven.
ie Rotterdam is als herliog van Ut gymnasium
in de 3e klasse toegelaten A. Mijnlieff, leerling van
de 2e klasse* van de Rijks hoogere Burgerschool
alhier.
Het is een jaar geleden, dat het kanaal Amster
damRotterdam het laatst een onderwerp van
beraadslaging uitmaakte in de Provinciale Staten
vergaderingen van Noord-en Zuid-Holland. Beide
provinciën hadden subsidies van l1/» millioeu toe
gestaan, Zuidhollaud echter onder voorwaarde dat
de vaart langs Gouda zou behouden blijven, een
voorwaarde, die alleszins billijk te achten is. Sedert
kwam ïaak niet verder. Het overleg tusschen
de beijty' provinciale besturen in Augustus 1880
bracht Wikot een nader resultaat: Noord-Holland
bleef Jtegen de richting langs Gouda verzetten.
Het iMkste woord, dat de regeering sprak al
thans voor zoover openbaar bekend is.was van
30 Oct. 1880, toen zij verklaaade, «dat in dien
stand der raak van voorbereiding eener wettelijke
regeling vau Régeeringswege geen sprake kon zijn”.
L^atstl. Vrijdag werd die waterweg weder in de
Statfen-vergadering van Noord-Holland ter sprake
gebracht. De heer mr. Aug. Philips betuigde zyu
leedwezen, dat op de provinciale begrooting voor
1882 nog geen post is kunnen voorkomen, waaruit
blijkt, dat zelfs een begin van uitvoering gegeven
wordt aan het besluit van de Staten, in de zomer
vergaderingen van 1878 genomen, tot het verleenen
van een bijdrage van anderhalf miliioeu gulden in
de kosten van aanleg voor den Waterweg Amster
damRotterdam. De heer Philips wilde tevens een
misverstand uit den weg ruimen, dat schijnt te
bestaan en zijn oorsprong te danken heeft aan het
geen hij bij de behandeling dezer zaak in het vorige
jaar heeft gezegd. Het schijnt nl., dat het toen
gesprokene elders den indruk heeft gegeven alsof
men aan het verleenen van dat subsidie de voor
waarde zou hebben verbonden, dat met den water
weg A.R. tegelijk de hand zou worden geslagen
aan de verbinding van het Noordzeekanaal met de
Waal. Doch dat was de bedoeling niet. Spr. had
den wensch uitgedrukt naar een verbinding vau
het Noordzee-kauaal naar alle zyden, waaraan de
handel behoefte heeft. Die wensch deed spreker in
de vergadering van het vorig jaar de hoop uit
spieken van de gelijktijdige uitvoeringen van den
waterweg A.R., èn van de verbinding van het
Noordzeekanaal met de bovenrivieren. Doch kan
men die gelijktijdige uitvoering niet verkrygen, dan
vergenoegt spr. zich met het tot stand komen ook
van e'en van beide werken. Op de vraag van den
heer Philips antwoordde de Voorzitter namens Ge
deputeerde Staten, dat deze nikrit vau een audere
meening zijn geweest dan dat He provincie Noord-
Holland nog steeds gebonden is door bet besluit
van 1878, waarbij een subsidie voor den water-
I |Weg A.R. is toegestaan.
JDaar het woord gelijktijdig ook in de brief-
r wisseling van het Provinciaal Bestuur van Noord-
Holland over deze zaak is gebrnikt, en daarom
door sommigen gemeend werd, dat Noord-Holland
De Nederlandscbe Tramwegmaatschappij, die in
*t noorden met zoo guustigen uitslag werkt, beeft
thans voor een ontwerp van een net ter verbinding
der voornaamste steden van Noord-Holland, Zuid-
Holland en Utrecht onderling en met de voornaam
ste plattelandsgemeenten der provinciën concessie
aangevraagd. Dit net omvat:
a. Een lyn Utrecht-Amsterdam-Haarlem.
Deze lijn vangt aan te Utrecht, loopt langs Maars-
sen, Breukelen, Wiluis, Mijdrecht, Uithoorn, Am
stelveen, Overtoom naar Amsterdam.
Te Uithoorn gaat een zijtak langs Aalsmeer en
Hoofddorp door den Haarlemmermeer naar Haarlem.
b. Een lijn Rotterdam-den Haag-Leiden-Amster-
dam-Gouda.
Van Rotterdam loopt deze lyn langs Hillegersberg,
Bergschenhoek, Bleiswyl^, Moercapelle, Waddinxveen,
Boskoop, Gouwesluis, Zevenhoven, Nieuw veen naar
den Uithoorn, waar zij zich met lij11 a vereenigt.
Vau den kruisweg loopt een zijtak over Zegwaard,
Soetermeer, Leidschendam, Voorbürg en van daar
naar *s-Hage.
Van Alpbeu loopt de lyn over Oudshoorn, Kou
dekerk en Leiderdorp naar Leiden.
Van omstreeks Waddinxveen gaat een zijtak over
Bloemendaal naar Gouda, waar zij zich verbindt
met lyn c.
c. Een lijn Utrecht-Schoonhoven-Gouda.
Van Gouda loopt de lyn langs Haastrecht, Vliet
naar Schoonhoven. Van daar gaat zy over Lopik
en IJsselstein langs Oude-Ryn en Hommel naar
Utrecht, waar zij aansluit aan hjn a. Men ziet,
deze drie lyuen vormen een geheel, dat met hel oog
vooral op de gemeenten, die zij aandoet en die
meerendeels niet aan spoorweglyuen liggen, een
nieuw element voor een geregeld vervoer oplevert eh
daarom zeker veel belangstelling verdient en zal
ondervinden. Tramwegen, vooral stoomtramwegen
vormen in ons land ontegenzeggelyk uitstekende ge-
meenichapiwegen. Niet alleen in Friesland, maar
Deze luid t aid uiook in N.-Brabant loopen zij met goeden uitslag.
pMeOnge4‘n“°dk;ehe2er’ni't X eXute^eteil
I spoorlijnen moet beschouwen, maar als aanvulling
en als een uitnemend voedingsmiddel voor de groote
I spoorlijnen. De directie van de Nederl. tramweg-
maatschappij is in zoo goede handen, dat kans vau
n inschoten. goed slagen vooral onder baar dubbel groot ia.
s urovdun j
moeten wij ons voor heden tot het bovenstaande i Lhintne-fabriek ia
bepalen, terwijl ons volgend het gewoon verslag “ndeelen van
van den Raad ui bevatten.
In de hedenmiddag gehouden vergadering vau
den gemeenteraad was allereerst aan de orde het voor
stel van B. en W. om, ingevolge den wensch van
Gedeputeerde Staten, te bepalen dat kinderen van
min- en onvermogenden tonden wordeu toegelaten op
de vier burgerscholen, de eersten tegen een verlaagd
schoolgeld, de laatsten om niet, na het bewijs ge-
leverd te hebben het gewoon lager ouderwijs met
vrucht te hebben genoten en tevens het voorviel der
raadsleden Noothoven van Gpor, van Iterson en Hem-
sing, om op de beide Burgerscholen voor meisjes
ook wiekende en op de Eerste Burgerschool voor
meisjes ook de fraaie handwerken te doen ouder-
wijten en otn het schoolgeld op de 2c Burgerschool
roor jongens gelijk te stellen met dat der 2e Bur
gerschool voor meisjes en alzoo te brengen op 40.
Over deze, voorstellen werd eeno zeer uitvoerige dis
cussie geroerd.
Ten slotte werd het voorstel van B. en W.
aangenomen met 14 tegen 1 stem, die van den heer
Luijten. (Afwezig waren dehh. Kisten Kranenburg).
Het voorstel van de heeren Noothoven van Goor
c. s. betreffende de fraaie handwerken op de le
Burgerschool voor meisjes werd verworpen met 9
tegetf 6 stemmen, die der hh. van Iterson, Muller, Post
Drost, Hemsing, Samsom en Noothoven van Goor.
Da: betr. de wiskunde op e le en 2e burger
school voor meisjes werd eveneens verworpen en
wel met 11 tegen 4 stemmen die der hh. van
Iterson, Muller, Hemsing en Noothoven van Goor.
Het voorstel om het schoolgeld van de school
van den heer Leopold te brengen op 40.werd
verworpen met 10 tegen 5 stemmen, die der hh.
Straver, Luijten, Samsom, Hemsing en Noothoven
van Goor.
In deze zitting kwam o. a. in een rapport van
B. en W. betreffende de demping van de Turfmarkt.
Met bet oog op de groote kosten, die voor de
geheele Turfmarkt 87800 (met gemetseld riool)
of 81000 (met cement riool) zouden bedr geit,
konden B. en W. den Raad niet adviseereu tot "deze
demping over te gaan.
In deze zitting kwam nog in een voordracht
voor drie Leeraren aan het Pro-gytnnuium.
Het maatschappelijk kapitaal der Amsterdamsohe
-fabriek ia bepaald op 1 millioeu gldin
aandeelen van f 1000. Tot directeuren zijn be-
noemd de heeren mr. R. A. Kerkhoven en W. Sieger,
I. J.
en