E. ME ris Woensdag 29 Maart. Nq 2745. 1882. BINNENLAND. »rt c.a. Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. ?ing >1 NTOOR i’luijn de Co. - Kwartaal van de GOUDSCHE COURANT, zij die zich abonneeren, ontvangen de verschijnende Nommers tot dien datum GRATIS. lezer Con- met z^s ver- aar H. C. tkmolen ging in het afgeloopen janr Er was ongeveer eren wel «erk al« Aangekomen of doorgevaren. 1880. 1881. Omsohryving. hoeveelheid. hoeveelheid. 1881. Aangevoerd. 1880. u ten einde haar voor geheeleit 26321 telegrammen. zrep Gouda. o 31 2045 6335 3676 2545 3768 11354 415 656314 71824 Reizigers Bestclgoed Vrachtgoed Rijtuigen Vee In bet jaar 1881- verzonden ontvangen opgenomi n en verder geseind 10,035 33,353 2,707,975 12,597 45,300 2,879,675 t» hebben i. J. FOR- te Goods. 353,062 951.075 Kg. 5,567,065 17- 7,734 at. ?r regel, Weekbla- Uitgever t morgens >t 5 uren. omen ten JBTUIJN goudsche courant. des mor- jk K. No. ran eenen M8CHE H d 12470 telegrammen. 13738 759 26962 telegrammen. 1881. Opbrengst. 9 GASTJES, toons- en I, CHIF- DDEN en ISRAAD, IING voor inden aan den eene rouw kan t Huis en ’880. Opbrengst^ 360,168 939,718 Kg. 9,726,747 9 7,270 at. Stoombooten Zeilschepen Tonnemaat Vergelijkend orertiebt van het vervoer van rei zigers en goederen van en naar het station Govda ran den Nederlandeche» Sijnepoorweg in 1880 en 1881. 12568 telegrammen. 13425 328 RZWAK- cundig on- or geachte Belgie als {zonder uit en wordt eden drin- edele qua- vordt ver- tclame en 2.40, 400 1ENRIJK. 233,528.11’ 18,194.88’ 18,372.34’ 245.— 4,411.31 Overproductie is de dien toestand. Ite ve.zending OU"-- v.^vwwvaa f^swsv oauiwtltu, w« dlijkhedtn; de stoombooten toch hebben eenige consignation, welke coulant gerealiseerd geheel verdrongen en daar zij veelal worden, eene daling te weeg, waarvan de g-w„.. in verband met de flauwe stemming in het buiten land Wf voeld zullen worden. Paarden Koeien Kalveren. Schapen Lammeren Varkens Biggen Bokken en Geiten Ponden Kaas n Boter De aanmaak van en verder geseind ’8 d en lan- Men verziekt ons mede te deelen als een voor- beejd van trouwe plichtsbetrachting dat Th. Heygen morgen Woensdag 29 Maart, tien 'dag herdenkt waarop hij vódr 40 jaar als knecht in de stads apotheek werd aaogetteld. Aan het Verslag van de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Gouda, over den toestand van Handel, Nijverheid en Scheepvaart in 1881, ontkenen wij het volgende: De aanvoer op de Markten bedroeg in 1880 en 1881: In 1880 werden verzonden ontvangen opgenomen was voor den houthandel niet ongunstig. Gedurende de negen eerste maanden i tut tamelijk goede prijzen, groote aanvoeren, waaronder u" moesten daling te weeg, waarvan de gevolgen 'aarschynlijk het gehetle jaar 1882 door ge- De houtzagerijen zijn in deze gemeente steeds voor uitgaande gebleven, ten gevolge van de inspanning welke de eigenaren zich daarvoor hebben gegeven en van de gunstige ligging aan de spoor- en water wegen, langs welke van hier uit naar de voornaam ste plaatsen van ons land kau worden verzou den. Zij ondervinden echter meer en meer den nadeeligen invloed van de groote concurrentie, welke de zage rijen eu de schaverzen in het buitenland de inland- sche nijverheid aan doen. Vooral het Duitsche dennen bestek hout n het Noordsche en Zweedsche geschaafde en geploegde vuren- en grenenhout vinden meer eu meer bun weg in ons land, zoodat de aauvoeren van dese artikelen jaar op jaar toenemen. De bui- tenlaudscbe koopman-fabnkant, in de landen van herkomst wonende, kan zyne inkoopen voordeeliger doen, heeft aldaar minder lasten, minder onkosten, lagere arbeidsloonen te betalen en kan door zijne agenten in Nederland bij groote en kleine partijen verkoopen, zonder met eenige rechten van invoer te worden bezwaard. Door dit alles heeft hij op den bidneulandschen houthandel en de binnenlandsche zagerij en schaverjj zooveel vooruit, dat het maar al te duidelijk wordt dat deze op den duur daar tegen niet bestand zullen zijn. Vergelijkend overzicht van de scheepvaart in 1880 en 1881. Het Vaderland wist dezer dagen te verhalen, dat de heer A. Kaptijn aan de Rijnspoorweg-Maat schappij 20,000 had moeten betalen voor twee tram-ofrergangen over de Rijnspoor te Gouda en te Bodegraven De heer Kaptijn bericht thans dat dit bericht ge heel verzonnen is, daar hy voor dat recht niets behoefde- te betalen. zoo mannen als 67 1898 6884 3877 2041 2868 12768 354 924310 68975 boter en kaas verminderde. De prijzeu waren in het begin van ’tjaar vrij hoog, doch daalden spoedig. De meerdere aanvocr op dg markt was daarvan het gevolg. De groote aanvoe ren uit Amerika oefenen op deze enr andere land bouwproducten grooten invloed uit. t>t>h I Omtrent den toestand pijpenfabrieken ontving Met 1 APRIL' de Kamer van HH. Commissarissen over de pijpen- beffint een nieuw fabrieken en den pijpenhaudel het volgend bericht: i I ,/Even als in hel vorige jaar ontvingen wij zoowel uit het Binnen- als uit het Buitenland meer aan- I vraag om lange en korte pijpen. De buitenlandeche j orders koudtn niitdan met moeite uitgevoerd worden, daar de arbeidsloonen te hoog ziju om op den duur tegen vwiischiaud ic uuuuarrwicii, i handel uiet voordeelig werkt, Wij met grond te mogen beroemde Goudsche pijpen, de lange, zoowel meer meeu ƒ218,155.80 18,966.26 22,653.55 97.- 3.919.88 Het resultaat zal de aandeelhouders bevredigen. - - waskaar spitten had geregeld werk eu gaf bevredigende resultaten. De gasfabriek distilleerde 29922 HL. Engelsche jtfwn ut m€tr ju mgO t cokes vonden door verlaging vau den prijs - - wm hoe- 1 wel de verzending van dit artikel naar Duitschland nnur nl aan wagODS om de ledige fusten van daar ter vulling te outvangen. De fabriek werkte met 23 man. Het aantal publieke lantaarns werd I meerderd en steeg tot 297. De toestand der sigaren fabrieken was wederom i iets gunstiger. Het afgeloopen jaar 2—-- werd veel verkocht en daarna echter brachten De fabriek van ir gaf bevredigende resultaten. r ywiywviK.). UIOIUI steenkolen, 4679 HL. meer d^ in 1880. De cokes vonden door verlaging van den beter afzet. Ook de teer vond geregeld koopers, - o -■»--r - de verzending van dit artikel nap’ tegen Dwitschland te concur reen-n, hetgeen op den uog al bemoeilijkt werd door gebrek ..iof wnzirrlMÜtr «p.rlfr. Wij meunen echter I!-- aan nemén, dat de nog alom en wel in bet bijzonder 1 om het aangename als om liet gezoude rooken, evenals vroeger wetr iu alge* gebruik zullen komen. De pottenbakkerijen o! aardewerkfabrieken werkten in 1881 ongunstig. Overproductie is de ver- moedelijke oorzaak van per stoomboot berokkent den fabrikanten vele kosteu en moei‘ de zeilschepen geheel verdrongen vu waai ty vcciai up ougercgeblu lijden Haukomel, moeten de fabrikan ten steeds, soms zelfs des Mchts, gereed zijn om I Ie lallen. Ook de vruobtprqZMt rijn hooger dan door de zeil re lijpe ii warden bedongrn, zoodat men zich reelal op andere plaatsen ran aardewerk rooruet, ran waar het gemakkelijkir eu roordeeliger kan wor den rerzonden. Omtrent den toestand der kltuf»re<ifabrieke» deelen ons UIL Commissarissen tnede, dal bit getal der werklieden op nagenoeg vierhonderd mannen kau wotden gesteld, die ran fl tot 10 per week renlteuden en regelmatig werk hielden. De dirtetie der Oondick» mtchmale </are»ipinnerij deelde mede: 1». dat het getal der werkuren in hare fabriek 72 per week is. 2**. dal het getal werklieden, rrouwen,80 bedraagt. 3’. dat hel loon der mannen is ran f 5 tot 13 en der rrouwen ran f 3 tot 6 per week, 4’. dat de hoereelheid ran het gefabriceerde in 1881 iets minder was dan in 1880, 5°. dat de buiteulnndsche concurrentie reel nadeel aan de afleveringen doet, en 6°. dat, door het aansohaffeu ran tnachiuerien naar het nieuwste systeem, ktachtige pogingen worden gedaan om aan die concurrentie het hoofd te bieden. De tloonieukmoh» gipg in het afgeloopen jaar niet vooruit. Er was ongereer erenwel «erk als in 1880. Drze stalionnaire toestand werd toege- sohrereu aan de slapte iu de touwslagerijen. Omtrent de Werirouweri/e» wordt medegedeeld, dat de toestand gunstig blijft. Het ongunstige weder in bet trtljaar was oorzaak dat het debiet beneden dat rail het rorige jaar bleef. De ongunstige toestand der leerlooierijen bleef ook in 1881 bestendigd. De prijs der grondstoffen was hoog en niet in erenredigheid met dien ren het fa brikaat. De uitroer werd belemmerd door de booge rechten ran inroer in andere landengehereu. Daarentegen stond ons land geheel open, zoo root leder ter bewerking als roor gemaakt schoeisel, en werden dan ook zeer groote hoeveelheden inge voerd. Onze berichtgever meende dat het uoodig zjjn zou, deze tak van nijverheid van regeeringswege in be scherming te nemen, t ondergang te behoeden. De bimtrollingwauckery werd nog steeds gedrukt door de hooge prijzen der ruwe bindrolting. De afzet der gereinigde bleef dientengevolge beperkt. De toestand der eeepeiederij «as nagenoeg dezelfde als iu 1880. Over het algemeen schijnt het verbruik van zeep in ons land te zijn afgenomen, daar de Rijksacoijus minder dan vroeger opbrengt. De etearine-kaaraenfabriek verwerkte ruim 8.300.000 KG. grondstoffen, dns meer dan iu eepig jaar te voren. De afztt van alle producten was levendig. GOUDA, 28 Maart 18S2. In dé dezer dagen te Stolwijkersluis gehouden vereeuigde vergadt-riug van het Dijkscollege met de Hoofdingelanden van de Krirnpeuerwaard.ziju de voor- waarden vastgesteld, op welke aan den heer A Kaptijn te Gouda gunning wordt verleend tot het leggen van rails in deu grintweg van de Rheekade, halfweg Stolwijk en Berg-Ambacht, tot aan de kom van laatstgenoemde gemeente. Vrijdag had opnieuw een proefrit plaats van de stoomtram op Bodegraven. Op verzoek vau deu concessionaris, den he<r Kaptijn, waren door den maj.-kominandant van het oe bataljon 4e reg. tnf. 80 officieren en minderen daartoe ‘er beschikking gesteld. Na eene velddienst-oefening in de omstreken van Bodegraien werd deze troep van daar vervoerd naar Gouda. Zonder de minste moeite werd de trein, beslaande uit 4 wagens, door ééne loconpotief voort- tretrokken, en van de bochten in den weg werd niets bemerkt. Hrt traject duurde ougeveer veertig mi nuten. Indien men nagaat, dat bij alle nieuw aangelegde tramways ontsporingen hebben plaats gehad, en op deze lijn nog de eerste moet plaats hebben, dan kau men niet anders getuigen dau dat aan de heeren Reijmer en Vnn Helden, aannemers te Rotterdam, alle eer van hun werk toekomt.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1882 | | pagina 1