E.
ME
ris
Woensdag 29 Maart.
Nq 2745.
1882.
BINNENLAND.
»rt c.a.
Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken.
?ing
>1
NTOOR
i’luijn
de
Co.
-
Kwartaal van de
GOUDSCHE COURANT, zij
die zich abonneeren, ontvangen
de verschijnende Nommers tot
dien datum GRATIS.
lezer Con-
met z^s ver-
aar H. C.
tkmolen ging in het afgeloopen janr
Er was ongeveer eren wel «erk al«
Aangekomen of doorgevaren.
1880.
1881.
Omsohryving.
hoeveelheid.
hoeveelheid.
1881.
Aangevoerd.
1880.
u
ten einde haar voor geheeleit
26321 telegrammen.
zrep
Gouda.
o
31
2045
6335
3676
2545
3768
11354
415
656314
71824
Reizigers
Bestclgoed
Vrachtgoed
Rijtuigen
Vee
In bet jaar 1881-
verzonden
ontvangen
opgenomi n en verder geseind
10,035
33,353
2,707,975
12,597
45,300
2,879,675
t» hebben
i. J. FOR-
te Goods.
353,062
951.075 Kg.
5,567,065
17-
7,734 at.
?r regel,
Weekbla-
Uitgever
t morgens
>t 5 uren.
omen ten
JBTUIJN
goudsche courant.
des mor-
jk K. No.
ran eenen
M8CHE
H
d
12470 telegrammen.
13738
759
26962 telegrammen.
1881.
Opbrengst.
9
GASTJES,
toons- en
I, CHIF-
DDEN en
ISRAAD,
IING voor
inden aan
den eene
rouw kan
t Huis en
’880.
Opbrengst^
360,168
939,718 Kg.
9,726,747
9
7,270 at.
Stoombooten
Zeilschepen
Tonnemaat
Vergelijkend orertiebt van het vervoer van rei
zigers en goederen van en naar het station Govda
ran den Nederlandeche» Sijnepoorweg in 1880 en 1881.
12568 telegrammen.
13425
328
RZWAK-
cundig on-
or geachte
Belgie als
{zonder uit
en wordt
eden drin-
edele qua-
vordt ver-
tclame en
2.40, 400
1ENRIJK.
233,528.11’
18,194.88’
18,372.34’
245.—
4,411.31
Overproductie is de
dien toestand. Ite ve.zending
OU"-- v.^vwwvaa f^swsv oauiwtltu, w«
dlijkhedtn; de stoombooten toch hebben eenige consignation, welke coulant gerealiseerd
geheel verdrongen en daar zij veelal worden, eene daling te weeg, waarvan de g-w„..
in verband met de flauwe stemming in het buiten
land Wf
voeld zullen worden.
Paarden
Koeien
Kalveren.
Schapen
Lammeren
Varkens
Biggen
Bokken en Geiten
Ponden Kaas
n Boter
De aanmaak van
en verder geseind
’8
d en lan-
Men verziekt ons mede te deelen als een voor-
beejd van trouwe plichtsbetrachting dat Th. Heygen
morgen Woensdag 29 Maart, tien 'dag herdenkt
waarop hij vódr 40 jaar als knecht in de stads
apotheek werd aaogetteld.
Aan het Verslag van de Kamer van Koophandel
en Fabrieken te Gouda, over den toestand van Handel,
Nijverheid en Scheepvaart in 1881, ontkenen wij
het volgende:
De aanvoer op de Markten bedroeg in 1880 en 1881:
In 1880 werden
verzonden
ontvangen
opgenomen
was voor den houthandel niet
ongunstig. Gedurende de negen eerste maanden
i tut tamelijk goede prijzen,
groote aanvoeren, waaronder
u" moesten
daling te weeg, waarvan de gevolgen
'aarschynlijk het gehetle jaar 1882 door ge-
De houtzagerijen zijn in deze gemeente steeds voor
uitgaande gebleven, ten gevolge van de inspanning
welke de eigenaren zich daarvoor hebben gegeven
en van de gunstige ligging aan de spoor- en water
wegen, langs welke van hier uit naar de voornaam
ste plaatsen van ons land kau worden verzou den.
Zij ondervinden echter meer en meer den nadeeligen
invloed van de groote concurrentie, welke de zage
rijen eu de schaverzen in het buitenland de inland-
sche nijverheid aan doen. Vooral het Duitsche dennen
bestek hout n het Noordsche en Zweedsche geschaafde
en geploegde vuren- en grenenhout vinden meer eu
meer bun weg in ons land, zoodat de aauvoeren
van dese artikelen jaar op jaar toenemen. De bui-
tenlaudscbe koopman-fabnkant, in de landen van
herkomst wonende, kan zyne inkoopen voordeeliger
doen, heeft aldaar minder lasten, minder onkosten,
lagere arbeidsloonen te betalen en kan door zijne
agenten in Nederland bij groote en kleine partijen
verkoopen, zonder met eenige rechten van invoer te
worden bezwaard. Door dit alles heeft hij op den
bidneulandschen houthandel en de binnenlandsche
zagerij en schaverjj zooveel vooruit, dat het maar
al te duidelijk wordt dat deze op den duur daar
tegen niet bestand zullen zijn.
Vergelijkend overzicht van de scheepvaart in
1880 en 1881.
Het Vaderland wist dezer dagen te verhalen, dat
de heer A. Kaptijn aan de Rijnspoorweg-Maat
schappij 20,000 had moeten betalen voor twee
tram-ofrergangen over de Rijnspoor te Gouda en te
Bodegraven
De heer Kaptijn bericht thans dat dit bericht ge
heel verzonnen is, daar hy voor dat recht niets
behoefde- te betalen.
zoo mannen als
67
1898
6884
3877
2041
2868
12768
354
924310
68975
boter en kaas verminderde. De
prijzeu waren in het begin van ’tjaar vrij hoog,
doch daalden spoedig. De meerdere aanvocr op dg
markt was daarvan het gevolg. De groote aanvoe
ren uit Amerika oefenen op deze enr andere land
bouwproducten grooten invloed uit.
t>t>h I Omtrent den toestand pijpenfabrieken ontving
Met 1 APRIL' de Kamer van HH. Commissarissen over de pijpen-
beffint een nieuw fabrieken en den pijpenhaudel het volgend bericht:
i I ,/Even als in hel vorige jaar ontvingen wij zoowel
uit het Binnen- als uit het Buitenland meer aan- I
vraag om lange en korte pijpen. De buitenlandeche j
orders koudtn niitdan met moeite uitgevoerd worden,
daar de arbeidsloonen te hoog ziju om op den duur
tegen vwiischiaud ic uuuuarrwicii, i
handel uiet voordeelig werkt, Wij
met grond te mogen
beroemde Goudsche pijpen,
de lange, zoowel
meer
meeu
ƒ218,155.80
18,966.26
22,653.55
97.-
3.919.88
Het resultaat zal de aandeelhouders bevredigen.
- - waskaar spitten had geregeld werk
eu gaf bevredigende resultaten.
De gasfabriek distilleerde 29922 HL. Engelsche
jtfwn ut m€tr ju mgO
t cokes vonden door verlaging vau den prijs
- - wm hoe-
1 wel de verzending van dit artikel naar Duitschland
nnur nl aan wagODS
om de ledige fusten van daar ter vulling te outvangen.
De fabriek werkte met 23 man.
Het aantal publieke lantaarns werd
I meerderd en steeg tot 297.
De toestand der sigaren fabrieken was wederom
i iets gunstiger.
Het afgeloopen jaar
2—--
werd veel verkocht en
daarna echter brachten
De fabriek van ir
gaf bevredigende resultaten.
r
ywiywviK.). UIOIUI
steenkolen, 4679 HL. meer d^ in 1880.
De cokes vonden door verlaging van den
beter afzet. Ook de teer vond geregeld koopers,
- o -■»--r - de verzending van dit artikel nap’
tegen Dwitschland te concur reen-n, hetgeen op den uog al bemoeilijkt werd door gebrek
..iof wnzirrlMÜtr «p.rlfr. Wij meunen echter I!--
aan nemén, dat de nog alom
en wel in bet bijzonder
1 om het aangename als om liet
gezoude rooken, evenals vroeger wetr iu alge*
gebruik zullen komen.
De pottenbakkerijen o! aardewerkfabrieken werkten
in 1881 ongunstig. Overproductie is de ver-
moedelijke oorzaak van
per stoomboot berokkent den fabrikanten vele
kosteu en moei‘
de zeilschepen geheel verdrongen vu waai ty vcciai
up ougercgeblu lijden Haukomel, moeten de fabrikan
ten steeds, soms zelfs des Mchts, gereed zijn om I
Ie lallen. Ook de vruobtprqZMt rijn hooger dan door
de zeil re lijpe ii warden bedongrn, zoodat men zich
reelal op andere plaatsen ran aardewerk rooruet,
ran waar het gemakkelijkir eu roordeeliger kan wor
den rerzonden.
Omtrent den toestand der kltuf»re<ifabrieke» deelen
ons UIL Commissarissen tnede, dal bit getal der
werklieden op nagenoeg vierhonderd mannen kau
wotden gesteld, die ran fl tot 10 per week
renlteuden en regelmatig werk hielden.
De dirtetie der Oondick» mtchmale </are»ipinnerij
deelde mede:
1». dat het getal der werkuren in hare fabriek 72
per week is.
2**. dal het getal werklieden,
rrouwen,80 bedraagt.
3’. dat hel loon der mannen is ran f 5 tot 13
en der rrouwen ran f 3 tot 6 per week,
4’. dat de hoereelheid ran het gefabriceerde in
1881 iets minder was dan in 1880,
5°. dat de buiteulnndsche concurrentie reel nadeel
aan de afleveringen doet, en
6°. dat, door het aansohaffeu ran tnachiuerien
naar het nieuwste systeem, ktachtige pogingen
worden gedaan om aan die concurrentie het hoofd
te bieden.
De tloonieukmoh» gipg in het afgeloopen jaar
niet vooruit. Er was ongereer erenwel «erk als
in 1880. Drze stalionnaire toestand werd toege-
sohrereu aan de slapte iu de touwslagerijen.
Omtrent de Werirouweri/e» wordt medegedeeld,
dat de toestand gunstig blijft. Het ongunstige weder
in bet trtljaar was oorzaak dat het debiet beneden
dat rail het rorige jaar bleef.
De ongunstige toestand der leerlooierijen bleef ook
in 1881 bestendigd. De prijs der grondstoffen was
hoog en niet in erenredigheid met dien ren het fa
brikaat. De uitroer werd belemmerd door de booge
rechten ran inroer in andere
landengehereu. Daarentegen
stond ons land geheel open,
zoo root leder ter bewerking
als roor gemaakt schoeisel,
en werden dan ook zeer
groote hoeveelheden inge
voerd. Onze berichtgever
meende dat het uoodig zjjn
zou, deze tak van nijverheid
van regeeringswege in be
scherming te nemen, t
ondergang te behoeden.
De bimtrollingwauckery werd nog steeds gedrukt
door de hooge prijzen der ruwe bindrolting. De
afzet der gereinigde bleef dientengevolge beperkt.
De toestand der eeepeiederij «as nagenoeg dezelfde
als iu 1880.
Over het algemeen schijnt het verbruik van zeep
in ons land te zijn afgenomen, daar de Rijksacoijus
minder dan vroeger opbrengt.
De etearine-kaaraenfabriek verwerkte ruim 8.300.000
KG. grondstoffen, dns meer dan iu eepig jaar te voren.
De afztt van alle producten was levendig.
GOUDA, 28 Maart 18S2.
In dé dezer dagen te Stolwijkersluis gehouden
vereeuigde vergadt-riug van het Dijkscollege met de
Hoofdingelanden van de Krirnpeuerwaard.ziju de voor-
waarden vastgesteld, op welke aan den heer A
Kaptijn te Gouda gunning wordt verleend tot het
leggen van rails in deu grintweg van de Rheekade,
halfweg Stolwijk en Berg-Ambacht, tot aan de kom
van laatstgenoemde gemeente.
Vrijdag had opnieuw een proefrit plaats van
de stoomtram op Bodegraven. Op verzoek vau deu
concessionaris, den he<r Kaptijn, waren door den
maj.-kominandant van het oe bataljon 4e reg. tnf.
80 officieren en minderen daartoe ‘er beschikking
gesteld. Na eene velddienst-oefening in de omstreken
van Bodegraien werd deze troep van daar vervoerd
naar Gouda. Zonder de minste moeite werd de trein,
beslaande uit 4 wagens, door ééne loconpotief voort-
tretrokken, en van de bochten in den weg werd niets
bemerkt. Hrt traject duurde ougeveer veertig mi
nuten.
Indien men nagaat, dat bij alle nieuw aangelegde
tramways ontsporingen hebben plaats gehad, en op
deze lijn nog de eerste moet plaats hebben, dan kau
men niet anders getuigen dau dat aan de heeren
Reijmer en Vnn Helden, aannemers te Rotterdam,
alle eer van hun werk toekomt.