Buitenlandsch Overzicht. Verslag- omtrent KIESWETHERVORMING - - - - - - - - - - - - _JL ï"f t s as S-a Jf .2 K EN MSG E VING. aangegeven, wat eeue aanzienlijke winst op de uit- keering gaf, omdat de verzekeringen bij overigden verreweg het talrijkst zijn. Met betrekking tot de rekening en verantwoording verklaarde de voorzitter, namens commissarissen, dat z|j die met nauwgezetheid hebben nagegaan en met de boeken en bescheiden vergeleken. Zij waren hiertoe in staat gesteld door ieder voor zich al deze gege vens eeuige dagen aau huis te hebben, zoodat z|j aan dit omvangrgk werk meer tijd en ook meer zorg hadden kunnen wijden. Bovendien waren alle posten van aanbelang in den loop vau het jaar reeds in de vergadering hunner permanente commissie bespro ken en goedgekeurd, zoodat zg hun in de rekening niet nieuw voorkwamen. In die vergaderingen wordt ook de belegging der gelden steeds geregeld, doch tot meerderen waarborg voor belanghebbenden zijn op het einde van het boekjaar naar gewoonte alle aanwezige waarden door commissarissen nagezien, en is daarvau een inventaris door hen opgemaakt, die, bij deze rekening gevoegd, overeenstemt met de posten op den saldo-staat voorkomende. Voor zoover de belegging over het nu afgeloopen jaar betreft, be staat die bgua uitsluitend in geldleening, onder ver band van aoliede eerste hypotheek op huizen binnen steden, in 't aatikoopen van goed wei-en bouwland en van bloote eigendommen tegen de waarde, door de tarieven der Maatschappij daarvoor aangegeven. Op grond van hun onderzoek durfden commissarissen dus met volle overtuiging adviseeren tot vaststelling der rekening, zooals zij, na opmaking door directeu ren, door hun collegie is goedgekeurd. Met alge- meene stemmen werd dienovereenkomstig besloten, on der dankzegging aan directeuren voor hnn goed beheer en uitvoerig verslag. Vervolgens werd de volgens rooster aftredende com missaris mr. J. Heijligers met bijna algemeene stem men herkozen, tn aanvaardde deze het hernieuwd mandaat. Ten slotte wenschte de voorzitter de aandeelhouders geluk met de verkregen uitkomsten, die inderdaad gunstig mogen genoemd worden, hoezeer het bij commissarissen en directeuren steeds een onderwerp van ernstige overweging blyft, welke middelen er zijn aan te wenden om deze uitkomsten nog te doen toenemen. De groote vraag, of en op welke wgze toezicht op levensverzekeringmaatschappijen moet wor den uitgeoefend, bleef wel hangende, doch van den tegenwoordigen minister van justitie mag met grond verwacht worden, dat bij deze zaak bg het door hem ia te dienen wetboek van koophandel tot oplossing zal brengen, wat vnu des te meer gewicht is ge worden na bet bekende vonnis 4an den hoogen raad omtrent de bestaande koninklijke besluiten. Intus- schen blgft de aandacht bij voortduring op deze zaak gevestigd, en hoopt het bestuur in eene volgende vergaderiug voorstellen te doen, wanneer dit in ver- baud met eeu en ander mocht noodig zijn. De aanwezige aandeelhouders dankzeggende voor hunne tegenwoordigheid, beveelt de voorzitter bij ver nieuwing de belangeu der vennootschap in aller me dewerking aau, en sluit bg deze vergadering. Te Breda circuleert een adres ter onderteekening, waarin wordt aangedrongen op de enquête, welke jhr. öar. Van der Wijck heeft verzocht betreffende de geld verspillingen bij ons krijgswezen. Vad De commissie uit Maastricht, benoemd om het adres van ingezetenen aau den ministerraad, be treffende de garnizoensvermindering, naar 's Hage over te brengen, werd dezer dagen door den minister vau financiën in bijzonder gehoor ontvangen. Het adres, voo;zien van ongeveer vier duizend hand- teekeniugeu, werd hem aangeboden. De minister antwoordde, dat hij volkomen al het belang besefte, dat door de ingezetenen in het behoud van het gar nizoen gesteld wordt, en dat men wel moest ver zekerd zyu, dat de maatregel genomen werd met het oog op het algemeen belaug en zonder de minste kwade bedoeliugen jegens de gemeente Maastricht. Hij beloofde het adres aan de overweging van den ministerraad te zullen onderwerpen. Aan de drie rijks-universiteiten werd over 1880 1881 door het rijk 1,223,873.42 of ruim 66000 meer dan het vorige jaar ten koste gelegd. Met de subsidiëu voor de gymnasia en andere uitgaven het hooger onderwijs betreffende, klommen de rijks uitgaven tot 1,482,399.45 of 132,099.51 meer dan het vorige jaar. De zuivere inkomsten aan de drie rgks-universiteiten bedroegen 159,332.50 tegenover 163,920 in 1879. Het zuiver bedrag der rijksuitgaven beliep dus 1,323,066.95 tegen 1,186,379.94 in 1879. Menigeen is, misschien niet zoo geheel ten on rechte, voor een nieuwen grooten oorlog beducht. Vooral in Duitschland schijut meu dit gevaar te vree- sen en van de zgde dergeuen, die io menschen- offers en milliarden-vemietiging geen heil zien, worden dan ook pogingen aangewend om de oogen van het heethoofdige deel des volks voor de ver schrikkingen van den oorlog te openen. Vermoedelijk kan het werk, door den Fransohen oud-Minister vau Financiën MathieuBodet over de geldmiddelen van Frankrijk van 1870 tot 1878 onlangs in 't lieht gegeven, als bijdrage tot dit goede doel dienen. Men vindt er toch eeu volledig over zicht in van de kosten, die de Fcansoh-Duitsche oorlog van 187071 eu de daarop gevolgde Com mune-periode hebben veroorzaakteen becijfering, too indrukwekkend, dat menigeen er de haren bij te berge moeten rijzen. Enkele cijfers willen wij er hier van aanhaleu. De eigenlijke oorlogskosten directe uitgaven bedroegen niet minder dan §.129.350,357 francs, zijnde 5.742.937,824 frs., aan Duitschland uitge keerd (met itibegrip van de oorlogsschatting van vijf milliard) en 2.386.412,533 fr. buitengewone oorlogsuitgaven voor Frankrijk zelf. De kosten voor de verschillende oortogsleeningen gemaakt, beliepen 1.156.857,955 de schade door vernietiging van ge bouwen en het hersteUran andere vorderde 207.239.800 fr.de schadevergoedingen, aan gemeenten en par ticulieren uitbetaald^ beliepen 604.622,424, waarbij 211.950,719 fr. aan de door den oorlog verminkte krijgslieden aau rijksgebouwen of door derving van rijksinkomsten werd een schade van 2.033.939,000 fr. geledendoor "ggmeeuten en particulieren werd nog 535.007,000 fr. schade geleden, die niet van staatswege werd vergoed daaronder is een post van 60 millioen francs voor de stad Parijs. In het ge heel bedraagt de oorlogsrekening van Frankrijk dus 12.666.516,336 francs. Daarbij komt men mag gerust zeggen a\s ge volg 'van den oorlog de rekening van de schade, door dei Commune, veroorzaakt, ten bedrage van 231.794,624 fr., maakt een totaal van 12.898.310,962 fraucs. In verhouding tot de bevolking heeft elk Frnnsoh onderdaan 358 fr. in den oorlog verloren. Dat onder deze omstandigheden Frnnkrgks orediet zich zoo onwrikbaar heeft staande gehouden, pleit slechts voor 't vertrouwen in de natie, niet voor de inge nomenheid van de beschaafde wereld met 't doel der milliardenleenitigeu. De spoorwegdienst in den grooten tunnel door den St. Gotthard wordt sedert den aanvang dezes jaars zonder eenige stoornis regelmatig voortgezet. Na het vertrek vau eiken trein dus viermaal per dag, verlaat een baanwachter Göscheneu en een Airolö om zich te verzekelfb, dat de weg geen schade heeft geleden. Ieder hunner gaat slechts tot aan het mid delpunt van den tunnel en keert eerst na verloop van acht uren terug ter plaatse van waar hij is uit gegaan. Drie uren behoeft hg om de helft van de tunnellengte af te leggen. Daar vertoeft hij gedu rende twee uren hij treft aldaar den baanwachter aan, die* van de tegenovergestelde zijde van den tun nel is gekomen. Zoodra de rusttijd is verstreken, begeven de beide baanwachters zioh wctler terug. In het coutroleboek, dat ieder hunner met zioh voert, wordt het uur van vertrek geuoteerd en daarop worden die boeken onder ling verwisseld bij het vertrek van eiken baan wachter is door den stationchef de tgd aangeteekend, waarop de houder daarvan het station zal verlaten bij den terugkeer levert iedere baanwachter het cou troleboek in, dat hg van zgu kameraad in ontvang heeft genomen en daarin wordt door den stationchef het uur vau ontvangst aangeteekend. Met den eerst- vertrekkenden baanwachter gaat het coutroleboek weder naar het tegenovergestelde station terug, zoo dat men voortdurend aan de beide stations op de hoogte vau den toestand isin de genoemde con trole-boeken wordt door 'de baanwachters verder aanteekening gehouden van alle bijzonderheden, die zg op hun weg waarnemen. Ten einde bij voorkomende gevallen zich daarvan te bedienen, heeft ieder baanwachter een tasoh met werktuigen als hamer, schroevendraaier, enz., voorts de noodige middelen om sigualen te geven, een lan taarn en zoo meer. Ten behoeve van het persoueel der loopende treinen zijn genummerde lautaarns op eiken kilometer afstand n den tannel geplaatst. DOOR eene commissie van gedelegeerden uit vrijzin nige Kiesvereenigingen in de voornaamste gemeenten van Nederland. 1. De politieke toestand iu Nederland eischt dringend verbetering. De Regeering is tot werkeloosheid gedoemd, waar het onderwerpen van wetgevingen geldt, die met politieke vraagstukken nauw samenhangen. Alleeii een kleurloos kabinet is mogelijk. Terwijl meer en meer het ParlemenJ; het staats, bestuur beheersoht, is het Parlement onmachtig, eens krachtige Regeering in het leven te roepen en te steunen. Ofschoon iu de Tweede Kamer eene besliste anti-kerkelijke meerderheid bestaat, is deze onderling zóó verdeeld door verschilpunten, hetzij vnn princi- pieelen, hetzg van persoonlijken aard, dat zij en met haar Regeeriug en volk de hoop heeft laten varen over eenig onderwerp van ingrijpenden politieken aard tot eeustemmigheid te zullen komen. De kerkelijke partij in schyn meer aaneen gesloten stelt zich vóór alles ten doel, de re- geeringsmaoht der liberalen duidelgk ten toon te stellen, maar ontwgkt stelselmatig om op andere dan op afbrekende wijze aan het besturen des lauds deel te nemen. Eene ontbinding der Tweede Kamer zou dezen toestand niet verbeteren; immers de periodieke ver kiezingen der laatste jaren hebben geene merkbare veranderiug in de samenstelling kunnen teweeg breugen. Blijft deze toetrtund van matheid, van malaise voortduren dan dreigt het constitutioneele regee- ringsstelsel ernstig gevaar. 2. Wil men duurzame verbetering tot stand brengen, dan zal Grondwetsherziening niet kunnen uitblgven. De Grondwet van 1848 heeft zonder tegenspraak veel goeds gewrocht; door de verantwoordelijkheid voor regeeringsdaden ondubbelzinnig te leggen op de schouders der Ministers, heeft zij de liefde en gehechtheid voor den koniug bij de nutie vermeerderd en bestendigd; door het voorschrijvtn vau openbaar heid in het staatsbestuur heeft zg wantrouwen wegge nomen en het volk tot controle in staat gesteld; door hare inrichting van de vertegenwoordiging voor Rijk, gewest en gemeente heeft zij getracht, zoo niet het volk, dan toch het volgens hare meeuiug meest ge schikte deel des volks, rechtstreeks invloed te doen uitoefenen op den gang van zaken. Met erkentelijkheid wordt dit algemeen gewaardeerd. Weiuigen in Ne derland zullen die beginselen, welke in de Grondwet van 1848 z|jn neergelegd, wilLeu bestrijden, veel minder kunnen ter zijde stellen en toch z|jn, zoo wel by de verschillende partyen als bg de mannen der wetenschap, de grieven tegen de Grondwet vr|j algemeen. Het voorname gebrek onzer Grondwet is de over vloedigheid, waarmede zjj bijna ,elk der door haar besprokeu onderwerpen heeft geregeld; bet weinige vertrouwen dat zij in den gewonen wetgever gesteld heeft, om naar de behoeften des tgds de in haar neergelegde beginseleu uit te werken. Grondwetsherziening sohgnt daarom wenschelijk maar is niet verkrijgbaar, omdat de grondwettelijke wijze, waarop zij tot stand kan worden gebracht» bij de verhouding en de weuschen der politieke pattijen en ouder de kiezers een zoo goed als on- overkoinelijken hinderpaal stelt. De politieke toestand in Nederland is juist daarom zoo treurig, omdat bij alleu het besef levendig is: geen afdoende verbetering zouder Grondwetsherziening, en deze hoogstwaarschijnlijk thans niet verkrijgbaar. 3. Om uit dien vioieusen toestand te geraken, moet binnen de perken der Grondwet naar eene op lossing gezocht worden. Binnen de perken der Grondwet kan de kies bevoegdheid gewyzigd, daardoor wellicht de stand der partyen iu het parlement veranderd, in alle ge vallen het politiek bewustzijn b|j de natie verleven digd, om niet te zeggen opgewekt worden. Voorzeker geldt van het kiesrecht heigeen hier boven van andere politieke vraagstukken is gezegd, eu hier wellicht in de sterkste mate; de Groud- wet legt nan de invoering van elk billijk, met den huidigen toestand van ons land overeenkomend kies stelsel groote belemmeringen in den weg. De kiesbevoegdheid nllóóa te doen afhangen van den census, die toch niet meer geven kan dan een vermoeden van welstand, en eeu daaruit afgeleid vermoeden van belang en van genoegzame ontwikke ling; te bepalen, dat die oensus gerekend moet worden naar de bijdrage in de direote (Rgks)belasting, waar door elke hervorming van directe rijksbelasting haren invloed doet gevoelen op bet kiezerspersoneel; het vaststellen in de Grondwet van een minimum en maximum van dén^census, zoodat de gewone wetgever zich daartussclien Steeds moet bewegen; het voor schrijven, dat b|j de vaststelling van den oensus gelet moet worden „op do plaatselijke gesteldheid,7' zonder dat met mogelijkheid is aan te geven de maatstaf, waarnaar de Grondwetgever nu juist dat ouderzoek en de vaststelling heeft verlangd; het deoreleereu, dat het Rijk iu kiesdistricten moet verdeeld worden, waardoor het onmogelijk is een stelsel toe te passen, waarbij een zoodanige verdeeling verdwijnt, en daarbij vast te stellen dat het getal der leden der Tweede Kamer afhnnkelgk is van de bevolking, waardoor onophoudelijk verandering noodzakelijk wordt; het voorschrift dat de helft vnn de leden der Tweede Kamer om de twee jaren zich aan her kiezing moet onderwerpen, waardoor de kiezers nim- V mer, tenz|j bij ontbinding, op één oogenblik onver deelden invloed op de samenstelling van het Parlement kunnen uitoefenen en, wat nog erger is de wetgevende arbeid telken twee jaren door de ophanden zijnde verkiezingen wordt gestremd; eindelijk de bepaling, dat de kiesbevoegdheid voor de gemeenteverkiezingen afhankelijk is van, iu verband staat met den vastge- stelden census voor het Rijk, waardoor verlaging van den laatsten noodzakelijk uitbreiding vau de eerste tengevolge moet hebben, terwijl het betalen van ge meentelijke directe belastingen buiten aanmerking wordt gehouden; zietdnar bijna algemeeH erkende be zwaren, die bij eene regeling van ons kiesrecht binnen de grenzen der Grondwet zich steeds zullen voor- doeu en die een Grondwetsherziening, wnrg^zij te verkrijger-, alleen reeds zouden wettigeu 4. Toch is het mogelijk iu onze kieswet aan merk-lyke verbeteringen aan te brengen: men verkrijgt op die wijze wel niet alles, wat men wenseht, maar wat thans verkrijgbaar is. Immers de tabel, die de som aanwijst, welke men om tot het kiezen van leden der Tweede Kamer bevoegd te z|jn, iu de directe belastingen moet be talen (art. I al. 3), kan gewijzigd worden. Het behoeft nauwelijks betoog, dat de daarbij vast gestelde cijfers van den census thans allervreemdste resultaten voor de verschillende districten opleveren. Welke ook de (niet bekende) maatstaf moge ge weest zijn, waarnaar in 1850 die tabel is opgemaakt, al hebbe men ook na haar in werking tredeh in den aanvang hetgeen trouwens met recht betwij feld mag worden met die samenstelling vrede kunnen hebben, al zeer spoedig is door telkens terog- keerende versohikking en verknipping vnu onderschei dene districten, door de omwikkeling die velschillende gemeenten in verschillende mate hebben gehad, het verband, hetgeen tussobeu de cijfers moge bestaan hebben, ufteeugerukt. Daarbij komt, dat de drang naar uitbreiding van stemrecht, vooral voor de meer ontwikkelden, zich telkens en telkens sterker (loei gevoelen, terwijl de census wat betreft de grootere gemeenten in geene verhouding staat tot dien .vau bet platte laud. W|j missen de gegevens om iu cyfers het hier gezegde iu alle ouderdeelen te bewijzen. De volgende stuat der bevolking, van het kiezerspersoneel, enz. iuhet jaar 1877 zal het evenwel geuoegzaam aan- toonen. In 1877 bedroeg Zaandam m« een eens. V ƒ60 20.4 k. op de 1000 i. Leiden ii ii II II 50 27.1 ii ii ii Goriuchem ii H II II 50 33.5 ii it ii Groningen ii II II n 50 32.1 ii H ff» Leeuwarden ii II II il 50 30.3 n ii ii Sn eek ii II II ii 46 29.9 ii ii n Gouda ii II II ii 44 28.4 ii ii n AUmaar a II II li 40 47.2 ii ii H Nijmegen n II II tl 36 84.8 ii ii li Brielle n II II li 34 35 4 ii ii ii Breda H II II li 30 47.4 ii ii n Roermond ii II ii 28 32.7 ii ii n Doesburg ii II II u 26 46.0 ii n li Eindhoven M II II tl 24 66.2 ii H ii Terwijl dus het aantal kiezers in het Rijk op de 1000 inwoners 29.9 bedroeg, kou Amsterdam het nog niet tot dc helft van dien middelterm brengen en staat Eindhoven's bevolking iu een meer dan viervoudig gunstigere positie! Ook zelfs wanneer meu de meerdere armoede in de groote sleden iu aanmerking neemt, is die ver houding immers niet verdedigbaar. Voegt hier nog bij, dat Hot dezelfde hoofdkiesdis- j tricteu gemeenten met verschillenden census zijn bij eengevoegd, waarbij zonder* uitzondering bijna, de bevolking der grootere gemeenleu iu eeu onevenredig oiiguustigeren toestand is1 gesteld, en het vonnis hiervoreu over de tabel der kieswet uitgesproken, zal niet onbillijk geacht worden* (wordt vervolgd Kiezers voor de Tweede Kamer inN.-Holl. Z.-Holl. h Utrecht Zeeland N.-Brab. Limburg GelderI. Overijsel Drente Groningen Friesland 642.073 763,636 186,164 187.046 456,709 235,135 453.624 267,826 113.773 242.065 817.405 16.67 5 of 26.? 20.679 of 26.9 6.361 of 34.1 6.400 of 28.9 16.833 of 36.8 6.964 of 26.4 16.048 of 33.2 8.076 of 80.2 3.204 of 28.2 7.848 of 32.4 10.082 of 81.8 d "O .5 be 8 ƒ6.20 - 6.16 - 5.11 - 6.07 - 3.40 2.90 - 3.52 2.93 2.16 4.34 4.65 S.s -c "O 7.53 10.02 16.17 19.16 22.56 12.85 11.90 17.15 12.20 9.82 9.80 in het Byk 8.866.456 116.670 of 29 9 ƒ4.26 12.82 Bij vergelijking der provinciën Noord- en Zuid- Holland met N.-Brabant en Gelderland komt men tot de aioliom, dat in die gewesten het aantal kiezers tot bevolking in omgekeerde verhouding staat én als het aandeel, hetgeen door de bevolking in de directe rijks belastingen wordt betaald, én als het aantal der niet ontwikkelde milioiena Nu wordt terstond toegegeven, dat noch de bij drage in de rijks directe belastingen, noch de meer dere ontwikkeliug der miliciens de maat van den census uitsluitend beslissen mort, maar bij' het gemis van andere gegevens om „de plaatselijke gesteldheid" op te sporen, ia dit resultaat zeker hoogst verrassend. Nog vreemder blijkt de uitkomst, wanneer men de toepassing der censustnbel in sommige gemeenten na gaat. Voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal had in 1877 Amsterdam m. een oens. v. f112 14.2 k. op de 1000 i. Botterdam 's-Hsge Dordreoht Schiedam Delft Utrecht Middelburg Haarlem i/ 100 17.2 f/ a n 100 21.4 h n - 70 24 8 - 60 20.3 a - 60 28.3 n n ,i - 60 26.6 n - 60 30.0 ,i - 60 28.3 In de Fransche Kamer der Afgevaardigden richtte ingr, Freppel eene interpellatie tot de regeering over de uitdrijving van mounikeu te Solesines. De I minister Goblèt autwoordde, dat de Regeering de wet heeft toegepast eu ook verder zal toepassen. De Kamer heeft ten slotte, met 418 tegen 73 stemmen, >Ue maatregelen dip* Regeeriug goedgekeurd. Van Fransche officieuse zijde worden de veront rustende berichten uit Tunis tegengesproken; er zouden in het zuiden slechts enkele kleine benden zijn. De Times heeft andere berich'.eu: volgens haar worden de strooptoohten der muiters steeds 1 stoutmoediger. Aau hetzelfde Engelsche blad wordt uit Tripoli gemeld, dat onder de Turksche troepen aldaar groote ontevredenheid heerscht wegens het niet ontvangen vau soldy, benevens eene inkorting der rantsoenen, zoodat er gevaar *oor oproer dreigt, j Meu spreekt te Berlgn van een plan om in den Rgksdag met bel tabaksinobopolie korte metten te i maken; noen zon het ontwerp niet naar een com- I missie verzenden, maar terstond in tweede lezing nemen en verwerpen. Plaunen makeu is echter iels anders dan uitvoeren; de liberalen alleen kunnen 't zoover uiet breugen en het is zeer twijfelachtig, of het ceirrum tot zoo iets wil medewerken; het is in elk geval eeu onbeleefdheid tegenover den Rijkskanselier, waarmee men niets wint. Opmerke lijk is dat ook de Kreuzzeit. zich ongunstig over het tabaksmouopolie uitlaat; het blad drijft den spot met de officieusen, die het votum vun den ecouo- misoheu raad wenden en draaien om cr een gunstig advies van te maken. Verder hebben de arbeiders, werkzaam in de tabaksfabrieken te Berlgn, etn vergadering gehouden, waarin besloten werd eeu deputatie vau vijf leden naar den Rijkskanselier te zeuden ora hem te beduiden, dat hij het goed met hem meent, maar dat de invoering van het tabaksmonopolie toch <!e ondergang der werklieden is. Slaagt men met die zending niet naar wensch, dan zal men zioh tot den Keizer richten. De heer Gladstone verklaarde Dinsdag in het Lager huis, op een vraag van deu heer Sexton, dat hij het een dwaasheid zou aohteu om aan de Parlementsleden Parnell, Dillon en O'Kelly (die, gelijk men weet, we gens opruiing in Kilmainham gevangen zitten) het recht toe te keunen om aan de stemming over het ontwerp tot wijziging vau het reglemeut van orde deel te nemen. Daarop ontstond een vry levendig debat. De beer Forster laakte ten sterkste de houding der Parnel- listen, die Ierland met schaude overdekken. Hij gaf toe, dat de dwangwetten niet volkomen aan de ver wachting hadden beantwoord, juist ten gevolge van de bedoelde houding, maar toch zijn vele moord aanslagen en gewelddadigheden door die wetteu ver hinderd. Indien het noodig mooht blijken, zouden Regeering eu Parlement nog streugere maatregelen moeten nemen. Zijne rede werd luide en aanhoudend toegejuicht. W|j hebben een paar dagen geleden medegedeeld dat de Russische regeering eensklaps en ouverwacht een strengen maatregel heeft genomen tegen de Joodsche apothekers Ui. St. Petersburg. De zaak wordt thans nader opgeheldscd. Verleden Woensdag werden d« 14 Joodsche apo thekers der Russische hoofdstad voor de tot het poli tiedepartement behoorerfde stedelijke gezondheids- oommissie gedaagd, waar hun de volgende beschikking vaii den minister van binnenlandsche zaken werd voorgelezen: //Hoezeer vele apotheken te St. Petersburg in handen van de Joden zijn, kan dit, volgens artikel zoo en zooveel der Wet, dat den Joden het houden van apotheken verbiedt, niet langer worden geduld; binnen één jaar moeten deze apotheken verkocht zijn aan menschen die den Joodschen godsdienst niet belijden. Buitendien wordt den provisoren van Jood- sche belijdenis, welke apotheken besturen, medegedeeld, dat zij heden daarmede hebben op te houden." Het bestaan der wettelijke bepaling is, volgens den correspondent der Köln. Zg. buiten twijfel, zoo dat deze Joden zich in hetzelfde geval bevinden als de Fransche congregaties, die eveneens met een korten terraiju van waarschuwing, door eene in onbruik gerankte en weer uit het stof der archieven opgerakelde wet werden getroffen. Wij weten niet van welken tijd die wet dateert, maar zeker was zij sedert bng ingeslapen aH niet meer passende in dezen tijd. De toepassing is iu een der vele teekenen dat Rusland weder zich zelf wil worden en om dat doel te bereiken, alle vreemde elementen van z|jn bodem wil verjagen. Verder wordt aan liet blad uit de Russische hoofd stad gemeld* njép£ hervorming ten minste wordt in Rusland ^tegenwoordig met ijver doorgezet, namelyk die der kleederdracht. De oud-Russische kleediug, die Peter de Groote indertijd verbood wordt voor militaireu, hof- en civiele ambtenaren weder ingevoerd. Tot dusver hoopten de garde-re gimenten hunne nette uniform te zullen behoudeD, maar zij hebben zich bedrogen. Bijkeizerlijk be sluit is hun aangekondigd, dat ook de troepen der lijfwacht, behalfe kurassiers, lansiers en huzaren, de oud-Russische uniform hebben aan te schaffen." INGE Z^Tn DEN. Mijnheer de Redacteur Gisteren deed ik als oude Gouwenaar eens de ou- derwetsche wandeling door de Kor te-akkeren, die, he laas! meer en meer worden bebouwd. Het zou niet kwaad zijn dat de Gezondheids-commis sie, of de Geneeskundige Inspecteur,, of ons Dngelyksch Bestuur de slooten daar ter plaatse eens iu oogen- schouw uam. Komende vau ólto, en langs de Hee- reukade gaande, ruikt men al zeer spoedig dat 't daar niet pluis is en ziet men ook weldra aau den rech terkant de moorzaak van die reukaandoe ning. Doorloopende komt men in de volgende laan bet zelfdetegen, doch nu voor de verandering aan den linkerkant. Het heeft er wel iets vau of meu na de pok ken dc typhus epidemisch wil doen verklareu. P. De VOORZITTER van den RAAD der Gemeente Gouda, gelet op artikel 31 der Wet vau den 4den Juli 1850, (Styl no. 37), regelende het Kiesrecht. Brengt ter algemeene kennis, dat de lijsten, aan wijzende de personen die binnen deze Gemeente tot het kiezen van Leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, vau de Provinciale Staten eu van den Gemeenteraad bevoegd zijn, door hem z|jn ge sloten en ter inzage tan een ieder op de Plaatse lijke Secretarie z|jn neder gelegd, terwijl boveudien deze Lysten en Staten op nieuw zijn aangeplakt, de eerste aan dey ingang van de St.-Anthouiestraat, bg deu Kleiweg, de tweaile in de Patersteeg, bg het Weeshuis, en de laatstgenoemde aan den Korten Groe- nendaal, bij de Markt. Gouda, den 29 Maart 1882. De VOORZITTER voornoemd, VAN BERGEN IJZENDOORN. MARKTBERICHT E N. GOUda, 23 Maart 1882. De graanmarkt was weder weinig opgewekt, alleen goede tarwe kon de vorige pryzen opbrengen en werd verkocht tot 11.50 eu ruwarige roode nog 25 cent daarboven. Rogge 7.10 a 7.60. Gerst 5.a 6.— Haver 9.90 a 10.10 per kilo. Mais 6.60 a 6.80. Paardebooneu 8.a 8.25. Hennepzaad inlaudsch 8,30, buitenlandsche 790 a 8.10. De veemarkt met goede aanvoer, le kwal. vlug, 2e kwal. traag te verkoopen, vette varkens van 26 a 28 ct., varkens geschikt voor Londen van 22 a 24 ct. per half kilo, magere varkens enbiggen vlug, biggen van 1.25 a 1.50 per week, scbapeu vlug te verkoopen. Kaas aangevoerd 11 partijen, eerste qnaliteit van 28.a 30.2de qualiteit 26.a 28. Noordhollandsche 31. Goeboter 1.30 a f 1.40. Weiboter 1.10 a 1.20. Burgerlijke Stand. GEBOREN*. 26 Maart. Arie Pieter, ouders C, de Ruijteren T. de Jong. 27 Hendrika Jacopa, ouders

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1882 | | pagina 2