N° 3804. 1, BINNENLAND. Zendag 13 Augustus. niddel Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. ische Ingen, ontstaan gtspjjn, Kies- Lange Tiendeweg D. 60, terwjjl de DRUKKER IJ dezer Courant ge vestigd bljjft: MOLËNWERF B. 28. 4? De inzending van advertentiën kan geschieden tot één uur des namiddags van den dag der uitgave. PU <3 i 60. den AD VERTENTIËN worden dijk waar- ND8IM r«n. LLB nfstaan M, te Utrecht. te Gonda. goudsche courant De uitgave dezer Courant geschiedt ZONDAG, WOENSDAG en VRIJDAG. In de Stad geschiedt de uitgave in den avond van DINSDAG, DONDERDAG en ZATER DAG. De prijs per drie maanden is f 1.25 tranco per post 1.50. oesstraat 141. T. J. Roes, /ocaat-Procu- avenstraat B. oningen den i Ja., Groote lat 13. - Leeuwarden len Heer Vak de Coul. J. os Longe, ;ht den Heer Lustzb. geplaatst van 15 regels a 50 Centen; iedere regel meer 10 Centen. GROOTE LETTERS worden berekend naar plaatsruimte. Afzonderlijke Nommers VIJF CENTEN Redactie zorgen, daar traging. Ter voorkoming van misverstand zij '‘Kzbjj deze herinnerd, dat het BUREAU der GOUDSCHE COURANT voortdu rend bljjft gevestigd Zoowel de brieven voor de Redactiê als voor de Administratie moeten bezorgd worden op bet Bufteau. Men wordt verzocht geen brieven voor de Redactie aan particuliere adressen te doen be- dit vaak aanleiding geeft tot ver- r in de leden, ,ar te (osman ossiaü Zn. Versloot. [JDKADE. DM AN. r. KüRVBRS. Gaarkeuken. Bom. [EFLAND. 100RN, Pfenning. ft de Wilde. EKKER. eve attent te W aldwoj- n een bruine zijnde bereid i der Den- komenden trein. De botsing was zeer hevig ofschoon beide treinen een vertraagden gang had den. De conducteur uit den voorsten bagagewagen wist zich te redden door uit den wagen te sprin gen, die een oogenblik later verbrijzeld werd. Negen personen werden ernstig gewond. Een der gekwetsten een ingezetene van den Haag wiens twee beenen gebroken war^n, werd in het station Vogelenzang, na de eerste hulp ont vangen te hebben, op een brancard geplaatst en met dien brancard in een bagagewagen naar ’s Hage vervoerd met het gedeelte van den vertrokken trein, dat te halfdrie daar terugkwam. De andere ge wonden waren gisterenmiddag nog allen in het sta tion Vogelenzang, waar hun de eerste hulp werd verleend. Vier wagens zijn verbrijzeld. De weg was ver sperd, zoodat gisterenmiddag halfdrie nog slechts een trein van die zijde te ’s Hage was aangekomea, namelyk het gedeelte van den trein, die in botsing is gewéest en naar ’s Hage is teruggebracht. De rei zigers ifciar Rotterdam werden gisteren met bijzondere treinen vervoerd. De dienst tusschen den Haag en Haarlem kon niet geregeld worden uitgevoerd. Slechts enkele treinen konden rijden, terwijl de passagiers bij de versperring op den weg moesten overstappen. Het Dagblad bevat het volgende omtrent boven vermeld ongeluk Ean der reizigers, die den ongelukkigen tocht met den trein van 8 u. 30 medemaakte, verhaalt ons omtrent bet spoorwegongeluk bij Vogelenzang het volgende - De trein had reeds eenige minuten langzaam ge reden, daar wij het punt naderden waar de weg hersteld wordt en waar het treinen verkeer tydelijk slechts over één enkel paar rails kan geschieden. De van weerszijden komende treinen moeten dus op dat punt geloodsd worden, dat wil zeggen een loods komt op den Rotterdamschen trein, brengt dien over het gedeelte weg, dat in herstelling js; en gaat dan over op den Amsterdamschen trein, die daar toe eenige oogenblikken moet stoppen tot de Rotter- damsche trein is gepasseerd en de loods op den trein is. Bij nauwkeurige opvolging van dit voorschrift kan de dienst op die wijze geregeld en zonder gevaar worden voortgezet, hetgeen dan ook tot gisteren ge schiedde. Maar gisteren-morgen schijnt door het personeel op de locomotief van den Amsterdamschen trein niet op het signaalbord te zyn gelet, dat aan geeft wanneer de Ijjn vry is en de loods den aan komenden trein heeft verlaten. Althans de trein van Amsterdam stormde in volle vaart door, tefwijl die van Rotterdam zich nog op het enkele spoor bevond, waar voor beide treinen geen plaats was. Gelukkig reed de Rotterdamsche langzaam en remde de machinist, het dreigend gevaar ziende, nog zoo veel mogelyk. Ware ook de trein uit Rotterdam in volle vaart gewtest, de ramp zou nog v^ftselijker geweest zijn. Een oogenblik vóór den schok keek de heer Fr. uit Delft, die zich met zijn echtgenoote in de voorste 2e kl.-coupé bevond met de familie* R. uit den Haag, naar buiten om zich te vergewissen omtrent de oorzaak van het langdurig langzaam rijden. Daar plotselinge' bc- Er werd besloten het hoofdbestuur te machtigen Vogelenzang hetzelfde spoor te berijaen. Waar- een bedrag van f 1000 ter beschikking te «teilen schyiflijk ia ten gevolge van een verkeerden wissel- van de hoofdcommissie van bet ondersteuningsfonds, stand de trein uit’s Hage te ver doorgeldopen, waar- opgericht door ‘het Nederl. Onderwijzersgenootschap^ door hij in botsing kwam met den uit Amsterdam Gelijke machtiging werd verleend wat betreft het vu voorstel om ten behoeve van de teekenschool voor kunstambachten te Amsterdam, met het oog op de omschreven uitbreiding harer werkzaamheid, nogmaals eene som van 1000 beschikbaar te stellen. Her nieuwd werd het besluit des vorigen jaars, in zake het subsidiëeren van departementen, die tot de stich ting van plaatselijke verzamelingen ter bevordering van kunst-industrieel onderwy# wenschen over te gaan. Een volgend voorstel van liet hoofdbestuur strekte om de machtiging, het vorig jaar verleend tot het beschikbaar stellen van 1000 voor het doen van de noodige stappen om tot een algemeen Neder- landsoh pensioenfonds te komen, in te trekken. Daarna kwam in behandeling het voorstel in zake de departementale spaarbanken. Ten vorigen jare besloot de algemeeue vergadfripg eene commissie.te benoemen om te onderzoeken of bet mogelijk en wenschelyk is regelen te stellen, ten einde aan de departementsbestureu en aan bet hoofdbestuur recht- streekscheu invloed en toezicht toe te kennen op de inrichting en het beheer der door de departe menten opgerichte spaarbanken, en aan de affemeene vergadering deswege verslag en, zoo noodig, voor stellen te doen. Bedoelde commissie had daaromtrent rapport uilgebraoht en voorstellen gedaan, maar deze kwamen niet inbehandeling, doch aangenomen werd eene motie van den Haag om de commissie dank te betuigen en de departementsn uit te noodigen om de wenken in het rapport ernstig te overwegen. Verdere voorstellep, die behandeld werden, hadden betrekking op de viering van het honderdjarig be staan der maatschappij iu 1884. Rotterdam wilde eene commissie doen benoemen van 12 leden, om met hel hoofdbestuur een plan te beramen en op de algemeene vergadering van 1883 voorstellen te doen. Dordrecht wilde reeds dadelijk beslissen om óf een standbeeld op te richten voor Jan Nieuwenhuizen, óf eene stichting in het leven te roepen. Het be drag, daarvoor uit te trekken, wenschte Dordrecht op 30000 gesteld te zien. Dit laatste voorstel werd echter ingetrokken en dat van Rotterdam ge-' wijzigd aangenomen op voorstel der financiëele com missie, overgenomen door het hoofdbestuur, werd besloten om die commissie uit 9 leden te doen be staan 3 uit de departementen, 3 uit het hoofdbe stuur en 3 uit de financiëele commissie. Nog kwam in behandeling een voorstel van het dep. Purmerende, om aan het hoofdbestuur op te dragen een onderzoek in te stellen naar het gebruik,, dat door de kinderen van schippers in Nederland van het lager onderwijs wordt gemaaktzoo mo gelijk in de algemeene vergadering van 1883 ver slag uit te brengen, en zoo noodig voorstellen te doen. Dit voorstel werd goedgekeurd, en zal het /eerst op de agenda komen. De vergadering werd daarop gesloten. Op de Hollandsche spoor weglijn Den Haag-*- Amsterdam had gisteren ochtend een ernstig ongeluk plaats. De sneltrein van 8.41 uit Den Haag kwam even voorbij het station Vogelenzang in botsing met den trein, die 8.40 uit Amsterdam vertrokken was. .Wegens reparation aan de bruggen tusschen Vogelenzang en Haarlem waren béide treinen ge- GOUDA, 12 Augustus 1882. Dinsdag 15 Augustus rijdt eeu zoogen. guldens- trein van hier naar Arnhem en terug. Er zijn reeds geryimen tijd onderhandelingen ge voerd, die voor de toekomst van de gemeente Baarn van groot belang kunnen zyn. Het gedeelte name lijk der landgoederen, welke in die gemeente Aan wylen Z. K. H. Prins Hendrik hebben toebehoord, en wel die, gelegen benoorden den straatweg naar Hilversum en den spoorweg naar Amersfoort, dus om het stationsgebouw heen, grootendeels nog metden- nenboschjes of laag eikenhout beplant, zou door een vereeniging van kapitalisten van de hooge erfgenamen voor een zeer aanzienlijke som worden overgeuomen mei den borgtocht, welken de Prins indertijd heeft verleend voor de obligatielening der Stoomvaart maatschappij Zeeland. Nu Z. M. de Koning hier te lande is teruggekeerd, bullen vermoedelijk* weid ra de onderhandelingen ten einde worden gebracht. Men schrijft uit het Westland De verwachting, die men omtrent den uienhandel koesterde, is tot heden onvervuld gebleven, ’t Laat zich dan ook wel aanzien, dat de ptijzen, welke toch reeds zeer laag zyn er wordt 50 a 60 cent voor een half mud besteed eerder zullen dalen dansty- gen. De oorzaak van dien geringen prijs is niet te zoeken in dequaliteit, welke over bet algemeen ▼rij goed is, maar in overvolheid van de Engelsche markten, zoowel wat dit product als andere groenten betreft. Naar groene pruimen voor Engeland is eenige ▼raag, ofschoon de prijs ook al niet hoog is. De aalbes sen ruimen zachtjes aan op, doch verreweg de grootste "elft is naar de binnenmarkten verscheept. Peren en appelen zyn er dit jaar weinig, ten gevolge van het nattê en gure weder. Van den druivenoogst valt “°g weinig te zeggen; in verscheiden tuinen heëft deze vrucht veel van hagel geleden. Als Boreas eeps °P reis wilde gaan en zyn plaats voor eenige weken afstaan san zijn collega Sephir, dan zou wat thans tH’ijfelacbtig aan de wingerden hangt, zich waarschijn lijk nog herstellen. (D.) De algemeene vergadering der Maatschappij lot Nut van *t Algemeen werd Woensdag te Amsterdam, voortgezet. de bruggen tusschen noodzaakt °voor eeu gedeelte langs de lijn Haarlem— ziet de heer R. zijn reisgezel

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1882 | | pagina 1