N° 3804.
1,
BINNENLAND.
Zendag 13 Augustus.
niddel
Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken.
ische
Ingen,
ontstaan
gtspjjn, Kies-
Lange Tiendeweg D. 60,
terwjjl de DRUKKER IJ dezer Courant ge
vestigd bljjft:
MOLËNWERF B. 28.
4?
De inzending van advertentiën kan geschieden tot één uur des namiddags van den dag der uitgave.
PU
<3
i
60.
den
AD VERTENTIËN
worden
dijk
waar-
ND8IM
r«n.
LLB
nfstaan
M, te Utrecht.
te Gonda.
goudsche courant
De uitgave dezer Courant geschiedt ZONDAG,
WOENSDAG en VRIJDAG. In de Stad
geschiedt de uitgave in den avond van
DINSDAG, DONDERDAG en ZATER
DAG. De prijs per drie maanden is f 1.25
tranco per post 1.50.
oesstraat 141.
T. J. Roes,
/ocaat-Procu-
avenstraat B.
oningen den
i Ja., Groote
lat 13. -
Leeuwarden
len Heer Vak
de Coul.
J. os Longe,
;ht den Heer
Lustzb.
geplaatst
van 15 regels a 50 Centen; iedere regel
meer 10 Centen. GROOTE LETTERS
worden berekend naar plaatsruimte.
Afzonderlijke Nommers VIJF CENTEN
Redactie
zorgen, daar
traging.
Ter voorkoming van misverstand zij
'‘Kzbjj deze herinnerd, dat het BUREAU
der GOUDSCHE COURANT voortdu
rend bljjft gevestigd
Zoowel de brieven voor de Redactiê als voor
de Administratie moeten bezorgd worden op
bet Bufteau.
Men wordt verzocht geen brieven voor de
Redactie aan particuliere adressen te doen be-
dit vaak aanleiding geeft tot ver-
r in de leden,
,ar te
(osman
ossiaü Zn.
Versloot.
[JDKADE.
DM AN.
r. KüRVBRS.
Gaarkeuken.
Bom.
[EFLAND.
100RN,
Pfenning. ft
de Wilde.
EKKER.
eve attent te
W aldwoj-
n een bruine
zijnde bereid
i der Den-
komenden trein. De botsing was zeer hevig
ofschoon beide treinen een vertraagden gang had
den. De conducteur uit den voorsten bagagewagen
wist zich te redden door uit den wagen te sprin
gen, die een oogenblik later verbrijzeld werd.
Negen personen werden ernstig gewond. Een
der gekwetsten een ingezetene van den Haag
wiens twee beenen gebroken war^n, werd in
het station Vogelenzang, na de eerste hulp ont
vangen te hebben, op een brancard geplaatst en
met dien brancard in een bagagewagen naar ’s Hage
vervoerd met het gedeelte van den vertrokken trein,
dat te halfdrie daar terugkwam. De andere ge
wonden waren gisterenmiddag nog allen in het sta
tion Vogelenzang, waar hun de eerste hulp werd
verleend.
Vier wagens zijn verbrijzeld. De weg was ver
sperd, zoodat gisterenmiddag halfdrie nog slechts
een trein van die zijde te ’s Hage was aangekomea,
namelyk het gedeelte van den trein, die in botsing
is gewéest en naar ’s Hage is teruggebracht. De rei
zigers ifciar Rotterdam werden gisteren met bijzondere
treinen vervoerd. De dienst tusschen den Haag en
Haarlem kon niet geregeld worden uitgevoerd. Slechts
enkele treinen konden rijden, terwijl de passagiers bij de
versperring op den weg moesten overstappen.
Het Dagblad bevat het volgende omtrent boven
vermeld ongeluk
Ean der reizigers, die den ongelukkigen tocht
met den trein van 8 u. 30 medemaakte, verhaalt
ons omtrent bet spoorwegongeluk bij Vogelenzang
het volgende
- De trein had reeds eenige minuten langzaam ge
reden, daar wij het punt naderden waar de weg
hersteld wordt en waar het treinen verkeer tydelijk
slechts over één enkel paar rails kan geschieden.
De van weerszijden komende treinen moeten dus
op dat punt geloodsd worden, dat wil zeggen een
loods komt op den Rotterdamschen trein, brengt dien
over het gedeelte weg, dat in herstelling js; en gaat
dan over op den Amsterdamschen trein, die daar
toe eenige oogenblikken moet stoppen tot de Rotter-
damsche trein is gepasseerd en de loods op den trein is.
Bij nauwkeurige opvolging van dit voorschrift kan
de dienst op die wijze geregeld en zonder gevaar
worden voortgezet, hetgeen dan ook tot gisteren ge
schiedde. Maar gisteren-morgen schijnt door het
personeel op de locomotief van den Amsterdamschen
trein niet op het signaalbord te zyn gelet, dat aan
geeft wanneer de Ijjn vry is en de loods den aan
komenden trein heeft verlaten. Althans de trein
van Amsterdam stormde in volle vaart door, tefwijl
die van Rotterdam zich nog op het enkele spoor
bevond, waar voor beide treinen geen plaats was.
Gelukkig reed de Rotterdamsche langzaam en remde
de machinist, het dreigend gevaar ziende, nog zoo
veel mogelyk. Ware ook de trein uit Rotterdam
in volle vaart gewtest, de ramp zou nog v^ftselijker
geweest zijn.
Een oogenblik vóór den schok keek de heer Fr.
uit Delft, die zich met zijn echtgenoote in de voorste
2e kl.-coupé bevond met de familie* R. uit den
Haag, naar buiten om zich te vergewissen omtrent
de oorzaak van het langdurig langzaam rijden. Daar
plotselinge' bc-
Er werd besloten het hoofdbestuur te machtigen Vogelenzang hetzelfde spoor te berijaen. Waar-
een bedrag van f 1000 ter beschikking te «teilen schyiflijk ia ten gevolge van een verkeerden wissel-
van de hoofdcommissie van bet ondersteuningsfonds, stand de trein uit’s Hage te ver doorgeldopen, waar-
opgericht door ‘het Nederl. Onderwijzersgenootschap^ door hij in botsing kwam met den uit Amsterdam
Gelijke machtiging werd verleend wat betreft het vu
voorstel om ten behoeve van de teekenschool voor
kunstambachten te Amsterdam, met het oog op de
omschreven uitbreiding harer werkzaamheid, nogmaals
eene som van 1000 beschikbaar te stellen. Her
nieuwd werd het besluit des vorigen jaars, in zake
het subsidiëeren van departementen, die tot de stich
ting van plaatselijke verzamelingen ter bevordering
van kunst-industrieel onderwy# wenschen over te gaan.
Een volgend voorstel van liet hoofdbestuur strekte
om de machtiging, het vorig jaar verleend tot het
beschikbaar stellen van 1000 voor het doen van
de noodige stappen om tot een algemeen Neder-
landsoh pensioenfonds te komen, in te trekken.
Daarna kwam in behandeling het voorstel in zake
de departementale spaarbanken. Ten vorigen jare
besloot de algemeeue vergadfripg eene commissie.te
benoemen om te onderzoeken of bet mogelijk en
wenschelyk is regelen te stellen, ten einde aan de
departementsbestureu en aan bet hoofdbestuur recht-
streekscheu invloed en toezicht toe te kennen op
de inrichting en het beheer der door de departe
menten opgerichte spaarbanken, en aan de affemeene
vergadering deswege verslag en, zoo noodig, voor
stellen te doen. Bedoelde commissie had daaromtrent
rapport uilgebraoht en voorstellen gedaan, maar deze
kwamen niet inbehandeling, doch aangenomen werd
eene motie van den Haag om de commissie dank
te betuigen en de departementsn uit te noodigen om
de wenken in het rapport ernstig te overwegen.
Verdere voorstellep, die behandeld werden, hadden
betrekking op de viering van het honderdjarig be
staan der maatschappij iu 1884. Rotterdam wilde
eene commissie doen benoemen van 12 leden, om met
hel hoofdbestuur een plan te beramen en op de
algemeene vergadering van 1883 voorstellen te doen.
Dordrecht wilde reeds dadelijk beslissen om óf een
standbeeld op te richten voor Jan Nieuwenhuizen,
óf eene stichting in het leven te roepen. Het be
drag, daarvoor uit te trekken, wenschte Dordrecht
op 30000 gesteld te zien. Dit laatste voorstel
werd echter ingetrokken en dat van Rotterdam ge-'
wijzigd aangenomen op voorstel der financiëele com
missie, overgenomen door het hoofdbestuur, werd
besloten om die commissie uit 9 leden te doen be
staan 3 uit de departementen, 3 uit het hoofdbe
stuur en 3 uit de financiëele commissie.
Nog kwam in behandeling een voorstel van het
dep. Purmerende, om aan het hoofdbestuur op te
dragen een onderzoek in te stellen naar het gebruik,,
dat door de kinderen van schippers in Nederland
van het lager onderwijs wordt gemaaktzoo mo
gelijk in de algemeene vergadering van 1883 ver
slag uit te brengen, en zoo noodig voorstellen te
doen. Dit voorstel werd goedgekeurd, en zal het
/eerst op de agenda komen.
De vergadering werd daarop gesloten.
Op de Hollandsche spoor weglijn Den Haag-*-
Amsterdam had gisteren ochtend een ernstig ongeluk
plaats. De sneltrein van 8.41 uit Den Haag kwam
even voorbij het station Vogelenzang in botsing
met den trein, die 8.40 uit Amsterdam vertrokken
was. .Wegens reparation aan de bruggen tusschen
Vogelenzang en Haarlem waren béide treinen ge-
GOUDA, 12 Augustus 1882.
Dinsdag 15 Augustus rijdt eeu zoogen. guldens-
trein van hier naar Arnhem en terug.
Er zijn reeds geryimen tijd onderhandelingen ge
voerd, die voor de toekomst van de gemeente Baarn
van groot belang kunnen zyn. Het gedeelte name
lijk der landgoederen, welke in die gemeente Aan
wylen Z. K. H. Prins Hendrik hebben toebehoord,
en wel die, gelegen benoorden den straatweg naar
Hilversum en den spoorweg naar Amersfoort, dus om
het stationsgebouw heen, grootendeels nog metden-
nenboschjes of laag eikenhout beplant, zou door een
vereeniging van kapitalisten van de hooge erfgenamen
voor een zeer aanzienlijke som worden overgeuomen
mei den borgtocht, welken de Prins indertijd heeft
verleend voor de obligatielening der Stoomvaart
maatschappij Zeeland. Nu Z. M. de Koning hier te
lande is teruggekeerd, bullen vermoedelijk* weid ra de
onderhandelingen ten einde worden gebracht.
Men schrijft uit het Westland
De verwachting, die men omtrent den uienhandel
koesterde, is tot heden onvervuld gebleven, ’t Laat
zich dan ook wel aanzien, dat de ptijzen, welke toch
reeds zeer laag zyn er wordt 50 a 60 cent voor
een half mud besteed eerder zullen dalen dansty-
gen. De oorzaak van dien geringen prijs is niet te
zoeken in dequaliteit, welke over bet algemeen
▼rij goed is, maar in overvolheid van de Engelsche
markten, zoowel wat dit product als andere groenten
betreft. Naar groene pruimen voor Engeland is eenige
▼raag, ofschoon de prijs ook al niet hoog is. De aalbes
sen ruimen zachtjes aan op, doch verreweg de grootste
"elft is naar de binnenmarkten verscheept. Peren en
appelen zyn er dit jaar weinig, ten gevolge van het
nattê en gure weder. Van den druivenoogst valt
“°g weinig te zeggen; in verscheiden tuinen heëft
deze vrucht veel van hagel geleden. Als Boreas eeps
°P reis wilde gaan en zyn plaats voor eenige weken
afstaan san zijn collega Sephir, dan zou wat thans
tH’ijfelacbtig aan de wingerden hangt, zich waarschijn
lijk nog herstellen. (D.)
De algemeene vergadering der Maatschappij lot
Nut van *t Algemeen werd Woensdag te Amsterdam,
voortgezet.
de bruggen tusschen
noodzaakt °voor eeu gedeelte langs de lijn Haarlem— ziet de heer R. zijn reisgezel