N ZEN, (schilderde inskerk te is der St- ingen,enz‘ jk levens- lebroeders eth, ÏZIJN 1 11 I f, j 8. BINNENLAND. tl f I ALK” Tl 4 1883. Zondag 19 Augastus. N? 2963. Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. DE EEE. Ül ga its. en Uit- lling 31XXX. KAN. J 'I.' 31 geboren worden (zing door ilateurvan lee ster der i verschil- werpen. EN AAN- ring ge- n uitne- a Kunsten ecteur der •echt. gemoed der jhtegerbel zou de overhand 9 Centen a. HNKMAN omen boven gen. BS. rs, dadelijk vd en door swoond ge ien eersten i den Heer j i gewicht derver- afleggen en op allee te zeggen, ter- •ing in rechten zou venqeer als thans ge- kan het niet anders var! Aen ouden zuur- 1 telkens afnemen en als er een menschengeslacht over die nieu- eene verklaring voor iwijgen. Alleen 1 sukkelen met ei waarheid op na én willen stoppen, he, waartoe zjj al en eed. Maar dat belang ot zgn inzichten ea men bezweren kan, waarop men een eed zou kunnen doen, d. i. de waar- i die gevenkan naar zjjn wanbegrip is, dnnkt ons, gevolg van de instelling van den plechti- 1 en deze heeft het dus op zijn verant- W GOUDSCHE COURANT. is hier het geval niet; De bezwaren, die de voorstanders van de eedsformule zoo breed uitmeten, zullen in de practjjk, dunktons, blij ken ongegrond te zjjn. Indien ieder op zjjne wjjze kan beloven, dat hij 4e waarheid spre ken zal, de man van karakter die van zich zelf zeker is door eene eenvoudige verklaring, de zwakke broeder, zoo hjj zich wapenen wil tegen de verleiding om vanjde waarheid af te wgken, desverkiezende door een plechtige aan roeping van Gods naam, zal het gaan zooals nu: een eerljjk man zal de waarheid zeg gen, een schurk zal ze vérzr--- zal men in de eerste tjjden die lieden, die er tweederléi i honden en die hun door-de-^eeksche waarheid den rechter in de hand zon< in plaats van die Zondags leen te brengen zijn door wu. j,», ua, is de schuld van de rechterlijke macht zelf, die door de uitvinding van plechtige eeden die verkeerde opvatting heeft doen geboren worden of althans in de hand gewerkt. Het is niet meer dan billjjk, dat zij thans de kwade ge volgen ondervinde van haar vroegere dwaling. Gaandeweg zal dat wel beter worden. Als telkens gewezen wordt op het klaring die een getuige gaat de plicht om onverholen i" wijl eene valsche verklaring moeten wórden gestraft even» schiedt bjj meineed, dan kan of het gefal van ben diejtaifl deesem doordrongen zjjn; zal 1 wigheid is heengegaan, "dan zal ieder, ook de minder ontwikkelde, in eene verklaring voor den rechter dat hjj de geheele waarheid zeggen zal, hetzelfde zien, wat men thans noemt een eed. De afschaffing zal dit voordeel hebben, dat de onbillijkheid ophoudt welke thans bestaat, nu de wet den Doopsgezinde tengevolge van zjjn kerkgeloof toestaat, wat zjj anderen weigert, omdat zij zich enkel beroepen op hun persoon lijke overtuiging. De vrijSfid van geweten zal worden geëerbiedigd, daar niemand zal gedwon gen worden zich te bedienen van een vorm, die voor hem niet alleen niets zegt, maar hem noodzaakt den schjjn aan te nemen daarvoor eerbied te hebben en aan dingen te gelooven waaraan hjj ontgroeid is. En \zjjn juist de beste leden der maatschappij die in gemoede tegen dien dwang opkomen. De schare die maar toezweert omdat het zoo het gebruik is, evenals zij bidt en naar de kerk gaat en de kerkeljjke ceremoniën volgt omdat zij gedach teloos de blatende kudde volgt, is van geheel ander allooi en minder waard dat men zich het hoofd over hen breke. Voor dezen is het voldoende, dat de belangen der maatschappij gewaarborgd zjjnna eenige dressuur zullen zij zich even goed wennen aan de absentie der eedsformule. Kan dus een middel gevonden worden om die gemoedsbezwaren te gemoet te komen zonder schade voor de maatschappij, pn wij meenen dat dit kan, dan behoort daar toe hoe eer hoe beter te worden overgegaan. Misschien ware algemeene eedsweigering yah allen, vóór wien de eed haar kracht zeiloren heeft of tegen de formule bezwaar hebben, het meest afdoende middel. Indien er telkens we der eerlgke lieden in de gevangenis moesten worden gezet, van wie de rechters zelf de overtuiging hebben, dat zjj beter en eerljjker zjjn dan het gros der eedzweerders, dan zou er spoedig een einde aan komentegen der- geljjke proef zou het gemoed der rechters niet O._Ibestand zgn; hun reel land of maatschappij het vordert. En znlks I behouden boven hun vooroordeelen. Een Engelsch volksvertegenwoordiger komt er tegen over zjjne kiezen niet zoo gemakkelijk af als zijne Hollandsche collega’s. Te weigeren, om voor zijne kiezers in ’t publiek op te treden, is aan de overzijde van ’t Kanaal eenvoudig onmogelijk. Nog veel fami liaarder dingen worden van den gekozene vereischt. De heer Peel, lid voor Warwick, beloofde onlangs aan veertig zijner kiezers, hun het vergaderlokaal van *t Lagerhuis te laten zien. Eergisteren werd de man verrast door de aankomst van 300 personen- met een extratrein; kort daarop volgde een tweede be zending, vrouwen en zuigelingen incluis. Men dacht eerst aan een provinciale „betoging" voor Bradlaugh; maar weldra bleek het, dat men gekomen was, om het huis te zien. Den gelukkigen heer Peel bleef geen andere keuze over dan de kiezers bjj troepjes door de vertrekken te geleiden, waarmee ze zich zeer ingenomen betoonden. Twee welgekleede Dngelsolien stapten eenige dagen geleden af in ’t Hotel des Pays Bas te Verviers. GOUDA, 18 Augustus 1883, Gisteren middag is te Amsterdam eene vergadering gehouden van de leden der Farm-expeditie. Opnieuw is er een telegram verzonden om het op- eporings-vaartuig dat te Sandifort ligt gereed te hou den; de definitieve beslissing wacht nog slechte op het resultaat van do onderhandelingen over de cautie. De autoriteiten in het Noorden wenschen dat de waarborg zou gestort worden bij de Noorweegsche Bank. Daartegen is van deze zjjde eenig bezwaar gemaakt. Toen is er geëischt, dat de Nederlandeche Regee- ring zich aansprakelyk zou stellen voor da waar borgsom. De onderhandelingen over dit alles zijn nog niet geëindigd, maar zullen zonder twjjfel spoedig tot een einde gebracht worden. De uitzending van het vaartuig kan dan onmiddelijk volgen. De commissie, die door de Zuidafrikaansche Re publiek naar Europa gezonden wordt, of is, en die ook ons land zal bezoeken, bestaat uit den Presi dent Paul Krüger, den snper-intendant van het onder wijs Du Toit en den Initenant-generaal Nicolaaë Smit. Door den Volksraad is aan die commissie opge dragen om te trachten in Nederland een leening te sluiten van 6,000,000 en om een bekwaam Nederlaudsch financier te vinden, die persoonlijk het financiewezen in de Republiek zal gaan regelen. Benoemd tot hoofd der Openbare lagere School te Reeuwijk de heer A. Goudswaard te Leiden. Dinsdag !l. heeft “bat mannelijk én vrouwèljjk personeel van den heer D. A. Dopper, burgemeester van Haastrecht, de tentoonstelling te Amsterdam be zocht geheel op kosten van hun patriKn. Behalve de tentoonstelling heeft men ook nog verdere merk waardigheden bezichtigd, zoodat ‘Allen een genotvol- len en leerzamen dag gehad hebben. Zaterdag den lln dezer had het personeel van den heer J. C. Muller uit Haastrecht, op diens kosten ook de tentoonstelling bezocht. Te Berg-Ambacht werd gisteren eene harddraverij gehouden voor paarden onder den man, uit de Krimpenerwaard. Het aantal deelnemers bedroeg 8, Ammo, van L. van den Ham, té Vlist, won den prijs van 50.Mina, van D. de Jong, te Berg-Ambacbt, won de le premie van 25.—; Champion, van M. de Jager, te Lekkerkerk, won de 2e premie van 10. Het feest werd door zeer schoon weder begunstigd. De heer Willem van Zuyleu heeft eene uitnood!- ging ontvangen van het Bestuur der Vereeniging voor Fraaie Kunsten en Wetenschappen te Rotterdam, om in het komende leesseizoen een spreekbeurt te ver vullen. Deze uitnoodiging is een te grooter onder scheiding omdat zij tot dusverre niet aan Nederland- sche tooneelkunstenaars te beurt viel. Als onze kleinzonen of achterkleinkinderen uit de stndie der geschiedenis zullen ontwaren hoeveel moeite het heeft gekost om indertijd de gedwongen eedsformnle afgeschaft te krjjgen j zullen zjj van verbazing de handen ineenslaan. Dat het er toe komen zal, is ongetwijfeld, maar vooreerst schjjnt er, bljjkens de vonnissen on zer rechtbanken omtrent eedsweigering welke het groote publiek tamelijk koud laten, nog niet veel kans op. Wat mag daarvan toch de reden zgn Men zou zoo zeggen, dat het den rechter vrij onverschillig moet zgn op welke wjjze iemand verklaart, dat hjj voornemens is de waarheid en niets dan de waarheid te zeg gen. Daarom toch is het alleen te doen. Maar neen, onze rechtbanken en rechtsgeleerden den ken er anders over; men moet volgens eene vastgestelde formule den naam Gods aanroepen; anders zgn zg niet zeker, dat de getuige niets zal achterhouden. Voor iemand die niet in de wereld der rechtsformules en den sleur der rechtspractjjk is opgegroeid, die gewoon is ééne jj waarheid te kennen en op geenerlei gebied ge hecht is aan vormen, is zoo iets onbegrijpelijk. Maar daar zit juist de knoop. Voor de rechts geleerden en door jarenlange gewoonte dien tengevolge ook voor het groote publiek bestaan er twee waarheden: de gewone, alledaagsche waar heid, waarbij men zich veroorloven kan met zgn geweten te capituleeren en de zaken te de waarheid men een eed zou kunne heid zooals een mensen beste weten. Dit een p gen eed woording, dat zooveel karakters worden bedor ven en zooveel onwaarheid wordt gevonden in het dageljjksche zeggen van de meeste men- schen. In onzen tijd is de moreele ontwikkeling 1 van het publiek groot genoeg om den volke bekend te maken, dat deze opvatting verkeerd is en dat leugen ten allen tjjde slecht, lafhar tig en strafbaar is. Voor den rechter is ’t echter een moeilijk gevalhg voelt dat de overgeleverde onderscheiding van verschillende qualiteit van waarheid verkeerd is en zou er gaarne een eind aan maken, maar hg is bang dien weg op te gaan, omdat dat wan- Wrip door de lange practjjk zoo diep ge worteld is, dat hij veronderstellen moet dat velen zonder plechtigen eed de geheele waar heid niet zullen zeggen. Zoo blgft men in een kringetje rondloopen en het gevolg is, dat de zaak bjj ’t oude blgft. Een andere reden van ’t voortbestaan van den eed is de gehechtheid van velen aan vormen. Op allerlei gebied, niet het minst op dat van den godsdienst is men zoo gewoon daaraan, dat men vreest met den vorm' het wezen te gelijk te verliezen. Menschen die bv. geen zedelijkheid zich kun nen voorstellen dan verbonden met een be paald godsdienstig geloof, en zoo zgn nog de meesten, kunnen zich niet voorstellen dat er vrienden van waarheid en recht kunnen zgn, die dergelgke steunsels missen kunnen. Voor dezulken is het eenvoudig ondenkbaar, dat iemand die niet in een persoonlgk God gelooft en daarom bezwaar maakt de eedsformule te gebruiken, kan zgn een braaf, rechtschapen, eerlgk man, een man van karakter, wiens woord hem heilig is. Toch zal het tot de afschaffing moeten komen; het dwingen tot handelihgen, die strijdig zgn met iemands gemoedelgke overtuiging, is alleen te verdedigen, indien het algemeen belang van

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1883 | | pagina 1