i
M.
ring
BINNENLAND.
Woensdag 12 Maart.
N° 3051.
1884.
111.
■6
'eek
Usel”,
1ÜDA.
leze kennis
BAKKERIJ
nde prjjzen
Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken.
ijt is
waar-
andoch
lisvrouw
atnheden
jjzonder,
zal der-
zjjn.
,EGT.
SN
De inzending van advertentiën kan geschieden tot één uur des namiddags van den dag der uitgave
ring Co.,
erstaan van
884, voorna,
huis <Har-
De uitgave dezer Courant geschiedt ZONDAG
WOENSDAG en VRIJDAG. In de Stad
geschiedt de> uitgave in den avond van
DINSDAG, DONDERDAG en ZATER
DAG. De prgs per drie maanden is 1.25
franco per post 1.50.
i 'B 35 Cts.
I 32 Cts.
I 30 Cts.
I 18 Cts.
Woensdag
aarom in
;h geene
als eene
leze tjjd-
idehulp
ste naai-
worden.
ig werk-
teekende
mmeerde
chines
voor elk
leest ge-
1, van ruim
iES
HLAND,
Ider, op het
oammerdam
i Erven W.
GOÜDSCHE COURANT.
AD VERTENTIËN worden geplaatts
van 15 regels a 50 Centeniedere regel
meer 10 Centen. GROOTE LETTERS
worden berekend naar plaatsruimte.
Bovendien worden alle Advertentien gratis
opgenomen in het ADVERTENTIEBLAD,
’t welk des Maandags verschijnt.
Afzonderlijke Nommers VIJF CENTEN.
edt daar-
r koopers
nacbines
sgen zeer
afgei e-
ing eener
mogeljjk
nerkbare
itante
egestaan
is Depót
Tot plaatsvervangend lid der Commiaaie voor de
herziening der belaitbare opbrengst ran de ongebouwde
eigendommen in het «shattinga-diatrict Rotterdam,
onderdeel Gouda, ie benoemd de heer G. Barendregt
NRz., te Hillegereberg.
in bet 10de district uitgenoodigd, opnieuw eeu on*
derzoek in te stellen naar den toestand der Mallegat*
sluis tc Gouda en daarover te berichten. Het van
hem ontvangen rapport, dd. 24 deser no. 1558, leg
ik in original! hierbij over.
«Er blijkt uit dat de toestand der sluis in de
laatste twee jaren weinig veranderd is, doch steeds
bedenkelijk blijft omdat de waterkeering onvoldoende
is, en bij verschillende dealen het verband is ver*
broken. t
jZooals wordt medegedeeld, rijn de puntstukken
der twee Walerkeeringen opgelicbt, dat der binnenwa-
terkeering zelfs 15 c. M., zy zijn dus diet meer met
de fundeering verbonden en laten water door.
Maar bovendien zijn de beide waterkeeringen on-
darloops, zooais wordt aangetoond door het opkomen
der creosootolie vóór de buitenwaterkeering, ingébracht
in het midden der schutkolk, en vóór de binnenwa
ter keer ing op 8 10 M. binnenwaart van deze.
Burg, en Weth. van ’s-Hage hebben aan de Directie
der IJselstoomtramweg-maatschappij concessie ver
leend, voor zoover ’s-Gravenhage daarbij betrokken
is, voor den aanleg en de exploitatie eener stoom-
tramverbinding tusscheo- die gemeente en Gouda,
onder voorwaarde, dat de verbinding van deze ge
meente zal uitgaan langs den Schenkweg, terwijl
voorts dezelfde voorwaarden zijn gesteld als aan
de Westlandsche stoomtrainweg-maatschappij zijn op
gelegd.
Staten-Generaal. Tweede Kamek. Zitting
van 10 Maart.
In deze zitting is na eenige wijzigingen in de
strafbepalingen het ontwerp regelende hel staatstoezicht
op de krankzinnigen eenparig aangenomen. De dis
cussie over het voorstel tot wijziging der rechterlyke
organisatie in verband mtt het nieuwe strafwetboek
is aangevangen. De heeren Wintgens en A. Mackay
bestreden het ontwerp en keurden de invoering van
het appel voor alle strafzaken af als onnoodig en
achteruitgaande in bet rechtsbegrip. De heer Gratama
bestreed hen.
In de Russische livestia komen belangrijke mede-
deeiingen voor van den heer Bronnoff, omtrent onder
zoekingen, door hem ingesteld naar de verandering
van temperatuur ten gevolge van cyclonen in Europa.
Zij loopen over 76 gevallen, voor welke even zoo
vele meteorologische kaarten zijn vervaardigd, waarin
bij den loop van den orkaan en de afwijking der
gemiddelde temperatuur opteekende. Deze was, naar
men verwachten kan, voor wintermaanden een plus,
voor den zomertyd een minus; naar de volgorde
der maanden was het in 1883: Jan. -f- 3.7° Cels,;
Febr. 2,2°; Maart 1.2®; April 0.2°; Mei
Heden morgen heeft in de houtzaagmolen van den
heer Hoogendyk een der werklieden een balk op
zijn been gekregen hetwelk onder de knie verbrijzeld
is. De ongelukkige is opgenomen in het gasthuis
alhier.
Onlangs beklaagde zich een inzender in het Nieuw»
van den Dag over handelingen van een conducteur van
den Rijnspoor tegenover des inzenders vrouw*, die,
van Gouda tot, Amsterdam alleen in eene damescoupé
reizende, onder het rijden bezoek van dien conduc
teur ontving, blijkbaar met geen edele bedoeling.
Slechts de cordate houding der dame was oorzaak,
dat de conducteur, die niet nuchteren was, zich verwij
derde. Wy vernemen thans dat de Rijnspoorweg
maatschappij zich de zaak ernstig heeft aangetrok
ken, en dat bet haar is mogen gelukken den con
ducteur uil te vinden, die natuurlijk onmiddellijk
is ontslagen.
In verband met den diefstal ten postkantore te
Breda moet bij de inspectie der posterijen het voor
nemen bestaan om, voor zoover thans des nachts
de dienst wordt waargenomen door kantoorknechts
bij de posterijen, deze voortaan te doen vervullen door
de commiezen of surnumerairs der posterijen.
GOUDA, 11 Maart 1884.
Zaterdagavond waren een aantal ingezetenen op
uitnoodiging van den Heer J. P. A. van Leent bijeen
gekomen, om van gedachten te wisselen over de
vraag of het niet wenschelyk zou zijn de Trans-
vaalsche deputatie uil te nood igen ook ouze gemeente,
zoo ryk aan bloeiende indnatriecle ondernemingen,
zoo trotsch op baar kerkglazen, zoo indenabyheid
van flinke ondernemingen van landbouw en veeteelt,
een bezoek te brengen. Het denkbeeld vond alge
meen byval en de vry langdurige vergadering, die
gepresideerd werd door den Heer Dr. H. IJssel de
Schepper, hield zich vooFnamelyk bezig met het
beramen van plannen voor de uitvoering.
Er werd besloten aan de Kamer van Koophandel
en hel Bestuur van het Département van Nijver
heid bet verzoek te richten ten deze het initiatief
te nemen. Deze ooflegez VÓttfedau bereidwillig aan
dit verlangen en benoemden da volgende Heeren
tot Comité van UitvoeringEerevoorzitter de Bur
gemeester, Voorzitter de Heer C. J. C. Êrinoe (Kamer
van Koophandel) Ondervoorzitter de Heer Dr. H.
IJssel de Schepper (Nijverheid) Penningmeester de
Heer H. W G. Koning (Nyverbeid), Secretaris de
Heer Mr. J. Forto yn Droogleever (Kamer van Koop
handel). De ontwerper van ’t plan, persoonlyk met
de deputatie bekend, werd bereid bevondetv mede
in het Comité zitting te nemen. Dit Comité zal
du de Deputatie uitnoodigen en wij vertrouwen dat
onze stadgenooten haar met sympathie zullen ont
vangen, indien bet gewenschte bezoek wordt gebracht
Nu de Transvaalsche deputatie ook waarpchynlyk
Gouda zal bezoektn vestigen wij by vernieuwing de
aandacht op de gedenkpenning, bij gelegenheid van
hare komst hier te lande in de Ulrecbtsche Zil-
verfabriek vervaardigd. Deze zal in good, zilver
en brons worden aangeboden voor het archief van
de Transvaalsche republiek en vergezeld gaan vqd
een oorkonde, vermeldende het feit en tevens de
namen van allen, die daartoe hebben bygedragen.
Deze medaille (die keurig afgewerkt is) is volgens
in dit nr. voorkomende advertentie ook hier ter stede
te bekomen by den heer B. Begeer (firma Wed. L.
belter). De bronzen afslag kost 3.de zilve
ren f 10.en de gouden 150.
Het komt ons voor dat ook in Gouda, waar de
ingezetenen niet onderdoen in geestdrift voor de
mannen van de Transvaal en waar zij, evenzeer als
elders, aller sympathie bezitten, menigeen deze ge
denkpenning zich zal willen aansebaffen.
De minister van waterstaat beeft by de 2e Kamer
ingezonden eeu nota van inlichtingen op het adres
van de directie der Rynstoomboot-maatschappy en
andere belanghebbenden bij de vaart tusschen Am
sterdam en Rotterdam, over de stremming van die
vaart tengevolge van de voorgenomen herstelling der
Mallegatsluis te Gouda.
Op hoofdstuk IX der staatsbegrooting voor 1
loopende jaar (art. 72) zijn gelden toegesiaan voor’
onderzoek en herstel der Mallegatsluis te Gouda. Met
betrekking tot de gebreken van die sluis, schreef in
Jnli 11. de betrokken inspecteur van den waterstaat
bet volgende
ff Naar aanleiding der opdracht is de hoofdingenieur
irZooals de hoofd ingeuieqi terecht opmerkt, zal het
verder uitstellen te een of anderen tijd tot plotselinge
sluiting der sluis leiden, waarvan de nadeelen nog
grooler zullen zyn*.
Met deze rapporten voor oogen zou de Minister
zich niet verantwoord hebben geacht, iudien hij niet
onverwijld maatregelen beraamd hadde, om van het
bij de wet toegestaan c red iet tot onderzoek en her
stel der sluis gebruik te maken.
Gedachtig aan de bezwaren, voor de scheepvaart
aan eene tydelyke stremming der vaart verbonden,
was de Commissaris des Konings door hem geraad
pleegd over het gedeelte des jaars, waarin de af
sluiting zonder te groote nadeelen voor den handel
zou kunnen plaats hebben.
Zyn antwoord dd. 3 November II. no. 1650, (le.
afdeeling) met bylage, is in afschrift hiernevens ge
voegd. Naar aanleiding daarvan vestigde de Minister
de aandacht er op, dat aan eeu drooglegging der
sluis, gedurende de wintermaanden, wegens hel slechte
werkseizoer, de mogelijkheid dat vorst het werk tot
in het onbepaalde zou kunnen vertragen en de even
tualiteit van hooge getijden niet kon worden gedacht,
en noodigde hij den Commissaris des Kouiugs uit te
overwegen, of de voor het herstel der sluis onmisbare
afsluiting, ook gedurende den zomer, geen onover
komelijk bezwaar voor de scheepvaart zou opleveren.
Het antwoord, dd. 10 November 11., no. 1674 (1ste
afdeeling) vergezelt mede in afschrift deze nota.
Na kennisneming daarvan is besloten de her
stelling te doen plaats hebben in het tydvak tus
schen 1 Mei en 1 Augustus, dat voor de uitvoe
ring van het werk geschikt en tevens niet datgene
is, waarin de scheepvaart het allerdrukst is.
De mededeeling is overbodig, dat er naar zal wor
den gestreefd om de herstelling in den kortst mo-
gelyken tijd le volbrengen, maar tevens, dat zich bij
de drooglegging gebreken kunnen vertoonen, waarvan
de behoorlijke herstelling niet binnen den gesteldeu
tijd zal kunnen geschieden, zoodat de zekerheid niet
kan worden gegeven, dat het werk binnen den ge-
stelden tyd zal worden uitgevoerd.
i Uit het bovenstaande zal, naar de Minister ver-
I trouwt, voldoende blykén dat, met het oog op den
toestand van de sluis, eene tijdelyke stremming der
vaart ouvermydelyk is, en dat het tijdstip daartoe
niet dan na zorgvuldig onderzoek en nauwgezette
overweging van de eischen van het werk, in verband
met de belangen van handel en scheepvaart is gekozen.