I
eep
JE.
.RHT”
DE.
[AN,
D
M,
I
BINNENLAND.
N? 3173.
Nieuws- en
2LS
Is
AIM.
tar,
aflossingen
n, alsmede
nte, by den
:73*.
ZIJNEN,
nz.
1SS4,
Advertentieblad voor Gouda en Omstreken.
Vrijdag 19 December.
I
De inzending van advertentiön kan geschieden tot één uur
URG,
i
i
ithstraat
L.
des namiddags van den dag der uitgave
33.
k in dienst
i
de
Oouda.
I
ran
flinke
De uitgave aezer Courant geschiedt ZONDAG
WOENSDAG en VRIJDAG. In de Stad
geschiedt de uitgave in den avond van
DINSDAG, DONDERDAG en ZATER
DAG. De prijs per drie maanden is 1.25
franco per post 1.50.
kiezend wordt
Jde prijs, be
ter beschik
el meester san
f, Q 242a,
en voor de
I
ii
GOUDSCHE COURANT.
tsoenljjke
ien. Adres
per post.
>er 1884.
innen en Bei
ra Handelseer-
aalsche Bank
tenrij ksche Fi-
gen, Baltimore
incy Spooiweg-
'schappij; Ca-
f Nashville
dingen. - Ont-
New-York -
ichten. - Cor-
ADVERTENTIËN worden geplaatst
van 15 regels a 50 Centeniedere regel
meer 10 Centen. GROOTE LETTERS
worden berekend naar plaatsruimte.
Bovendien worden alle Advertentien gratis
opgenomen in het ADVERTENTIEBLAD,
't welk des Maandags verschijnt.
Afzonderlijke Nommers VIJF CENTEN.
Dinsdag 16 en Woensdag 17 Deo.
•k ran den minister is de verdere behao-
het wetsontwerp tot heffing van I
over de rivier de Mark aangehouden, tengevolge van
eene tnededeeling van den heer Van der Borch dat
hij een telegram van den burgemeester van Zevenbergen
ontving, meldende dat aan de gemeenten Zevenbergen,
Etten en Leur was toegesegd dat geen bruggeld tal
worden geheven. De Minister reide, dat hy den bur
gemeester van Zevenbergen zal vragen wie zijn chef
is: de minister of de afgevaardigde. De verdere be
handeling van het wetsontwerp kan plaats hebben
bij door den minister toegezegde voordracht tot ver
laging der tarieven voor bruggeld over de Steenbergsohe
en Roosendaalsobe vlieten.
Vervolgens is de discussie over de Indische be-
grooting begonnen. De heeren De Bruyn Kops en
Van Gennep critiseerden bet finanoieele stelsel van
den minister in zoover dit vooral strekt om de Indische
belastingen te verhoogen ten behoeve van den spoor
wegaanleg, die volgens hen, nit buitengewone mid
delen moet geschieden. Eerstgenoemde kondigde een
amendement in dien geest aan.
De heer Keucheuiue, na een critiek geleverd te heb
ben op de zelfverheffing en grootspraak waarvan de
proclamatie des heeren Van Rees aan de hoofden vau
Atjeh getuigde, bestreed ook de finanoieele politiek van
den minister, vooral wat de nieuwe belastingen betreft.
De beer Gleicbman verklaarde zyn oordeel over de
homogeniteit tueschen den heer Van Rees en den
minister op te schorten tot na bet antwoord ran den heer
Sprenger van Eyk op hetgeen de vorige sprekers hebben
gezegd.
In de zitting van gisteren zyn de beraadslagingen
over de Indische Begroooting voortgezet.
Blijkens de door het Departementen van waterstaat,
handel en nyverbeid uitgegeven statistiek van bet ver
voer op de spoorwegen en tramwegen over het jaar
18ö3, bedroeg de gezamelyke lengte der spoorwegen
(zijsporen inbegrepen) 4,521,997 meter, was de lengte
der telegraafgeleidingen 7,575,616 kilometer, bedroeg
het getal vervoerde reizigers, met inbegrip der op re-
tourbiljetten vervoerde: le klasse 1,509,528, 2eklasse
4,595,575, 3e klasse 14,418,874, te samen, met inbe
grip der tegen verlaagde vrachtprijzen vervoerde (milt- z
lairen enz.) 22,479,057, was de opbrengst van reizigers
15,617,317,861/, of 691/, ent per persoon. De
totale lengte der tramwegen was 587,207,70 meter; het
getal der vervoerde reizigers 24,269,068 en de opbrengst
van het personenvervoer 2,982,616.02.
Reeds een vluchtig inzien der ingediende crediet-
wetten.doet de de vraag rijzen, waartoe zulke ontwerpen
dienen. Zij bepalen zich niet tot bet boognoodige,
maar zyn inderdaad volslagen begrootiugswetten,
waarin tal van betwistbare punten en crediet-aanvragen
zyn opgenomen. Zy zullenbyna evenveel discussie
vorderen als de begrootingswetten zelf, en dos wel
verre van tijdbesparing tijdverspilling ten gevolge
hebben. Ze roor Kerstmis af te handelen is bijna
ondoenlijk, 't Is dus de vraag, of de Kamer maar
niet beter doet ze ter zijde te leggen en met de
behandeling der begroeting voort te gaan. (Forf.)
De Regeering is door bet ongunstig onthaal aan,
haar voorstel bij de Tweede Kamer ten deel gevallen,
niet afgeschrikt om althans in één opzicht de Kamer
tot een ander gevoelen over te halen, nl. wat de
kunst betreft.
In een nota van wijziging op de kredietwet voor
hoofdstuk V (Binnenl. Zaken) wordt namelijk art.
Ook op vermindering van tolgeld op de Rijkswegen
zal worden aangedrongen. Eene commissie is be
noemd, die de noodige gegevens zal verzamelen, en
zich daarna met de Regeering zal in betrekking stellen.
De Prov. Staten van Zuid-Holland hebben gis
teren gekozen tot lid van de Eerste Kamer der
Staten Generaal, ia plaats van wylcu jbr. P. G.
E. Merkea van Gendt, mr. S. A. Veuing Meinest,
burgemeester van Rotterdam ea lid der Provinciale
Staten van Zuid-Holland, met 45 van de 74 stemmen.
De heeren W. 0. M. Begrai^ lid der Provinciale
Staten van Z.-Holland, en C. Cock, bekwamen reep.
17 en 10 stemmen.
Naar men verneemt, zullen de tweedaagsche retour-
kaartau op den Rhynspoorweg, in lokaal-verkeer afge
geven, op 24 en 25 December a. a. voor de terugreis
tot en met 27 December en die welke op 31 December
worden uitgegeven, tot en met 2 Januari d. a. v.
geldig zyn.
Naar wij vernemen, heeft de hoofdcommissie voor
Je behartiging der Nederlandsohe belangen op de
Internationale Tentoonstelling te Antwerpen in 1885
haar mandaat gesteld in handen van Z. M. don
Koning. (Fed.)
In Engeland is bet tegenwoordig niet zeldzaam
dat, wanneer de boeren hunnen oogst hebben binuen-
gybaald, de eigenaar van eene verplaatsbare stoomma
chine met bybehoorende donchwerktuigen van hoeve
lot hoeve rydt en voor den pachter de gewassen, tegen
zekere belooning, uildorsoht. Op deze wijze verdient
de fabrikant een arbeidsloon met zyne werktuigen
en de boer behoeft er zelf geen machine op na te
houden.
f GOUDA, 18 December 1884.
De heer N. A. Kortland l, gewezen leerling van
onze Hoogere Burger- en Latynecbe scholen heeft
ssel gunstig gevolg te Leiden bet examen voor arts
sfgelegd.
De uitvoering der Oomitcht Zangvereniging had
Dinsdagavond niet succes plaats. Deelden wy in
ou laatste Zoudagsnr. een en ander mede over do
ten gehoore gebrachte werken, thans is het ons
aangenaam te kannen mededeelen dat de uitvoering
rroht veel genoegen schonk. Hel is een gunstig
verschijnsel dat de leden der vereeniging stukken
rsn zulk een gehalte, als het programma thans
unkondigde, aandurven. Een woord van dank aan
do solisten en evenzeer aan den Directeur der ver-
oeniging, den heer S. van Milligen, mag voorzeker
niet achterwege blijven.
SCHAAK-CORRE8PONDENTIE.
den Haag 12de set F 3 neemt E 5
Gouda h h E 7 D 5.
Dinsdag had alhier de algemeene vergader: ng
plaats van de Nederlandsche Vereeniging voor locaal-
opoor- en tramwegen. De Voorzitter, de heer Hamelink,
opende deze elfde vergadering met een inleidend
woord, waarin hy wees op hetgeeu de Vereeniging
gedurende bear kortstondig beslaan reeds bad tol
stand gebracht. De zedelyke invloed, dien de
Vereeniging heeft, moet nog meer worden versterkt.
Aanleiding tot opwekking van meer krachtsontwik
keling vindt opr.- o. a. in het koniuklyk besluit van
16 November U., waarbij de tramwegen op eene
lijn worden gesteld met de spoorwegen, en op
eerstgenoemde het zeevervoer ónmogelijk is gemaakt.
8pr. betreurt bet, dat de departementen van be
stuur voortgaan wetten te maken en de besluiten
te nemen, zonder de mannen van het vak te raad
plegen. Al zyn de desinfectiekosten vso f 0.60
per wagon niet drukkend voor de spoorwegen, die
over lange trajecten vervoeren, (zy trekken er in
tegendeel voordeel uit, daar zy het desinfeoteeren
uitbesteden tegen minderen prys, dan zy aan de
verzenden in* rekening brengen) voor de kleine
trajecten der tramwegen zyn die kosten zeer be
zwarend, te meer daar die dikwyls slechts ééne koe
of één varken te vervoeren, en dan toch dezelfde
koeten hebben. Bovendien, wanneer uit den atal
van eene herberg ééne koe gebracht wordt op de
tram, dan moet gedesinfecteerd worden, terwyl,
wanneer eene etoomboot, die in de onmiddellyke
nabybeid van de tram ligt, er 25 uit denzelfden atal
opneemt, geen desinfectie noodig schijnt. Dit noemt
•p. onbillyk en hy acht de bepalingen, die thans
voor de tramwegen gelden, veel dringender noodig
voor booten en schepen, die byna het geheele zee
vervoer bezitten.
De vergadering hechtte blykbaar hare adhaesie
aan sprekers woorden.
Evenzoo was bet met het voorstel, om zich te wen
den tot de Commissarissen des Konings in die pro
vinciën, waar men noodig geoordeeld bad, dat twee
personen op de tramlocomotieven moeten staan. Met
■Igëmeene stemmen werd aangenomen, dat aan deze
autoriteiten als het gevoelen der vergadering zal wor
den medegedeeld, dat één man voldoende is.
De Commissaris des Konings in de provincie
Zuid-Holland brengt ter kennis van belanghebbenden,
dat de jacht op klein wild in deze provincie wordt
gesloten op Woensdag 31 Deo. a. e. mot zonsonder
gang, met uitzondering van het vangen van hout
snippen met laat-, war-of valfiohwen, dat blyft toe
gelaten tol en met den 25u Maart 1885.
de tram ligt,
hij acht de bepalingen, die thans
In een artikel, getiteldIn een vast spoor" erkent
„De Standaard*, dat er roor de door haar gewensebte
Grond wetsherziening (mits door een andere Kamer)
geen antiliberale meerderheid bestaat. Van de con
servatieven en Roomschen, hoe dr. Sohaepman ook
zyn best doet, gaan er zeker 12 niet mee. Het doel
kan dus, volgens „De Stand.*, alleen bereikt worden
met hulp der liberalisten. De anti-revolutionairen
behooren den liberalisten het vertrouwen in te boezemen
dat het hun niet te doen is hun systeem in des Grond
wet te schrijven, maar alleen hun rechten gewaarborgd
te zien. De liberalisten dienen te zeggen, dat zy door
toegeven in zake art. 194 bereid zyn aan alle
Nederlanden gelijke rechten te geven. En de Room
schen moeten niet halsstarrig op hun conservatistiscb
standpunt blijven staan.
StatöD-GeQöraal. Tweede Kamek. Zittingen
van Dinsdag 16 en Woensdag 17 Dec.
Op verzoek
deling van t:
re behan- hoofdstuk V (Binnenl. Aaken) wordt namelijk art.
bruggeld i 161 (uitgaven en subsidiën voor ondernemingen van