LAAS, sreelen, door DE ZONDAGSWET. 3 t-, r Zondag 26 April. N° 3227. 1885. te Gouda. JOG I 1883, evrouw 'tman, ar IE, im te gaan, zich aan te Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. C°, ïcten, 'waZ 129, erkoop van N tot den :e provisie. 1 voorschot IDT »EN. van allerlei BINNENLAND. - LEN IR, eene flinke itteii 3 -o 8 dam. a 'er hand werd dag tgd uur, Spui- IDE WERK, ‘8 >oneel" o, a. bij Oudewater- •aat 126. het Tooneel. GOUDSCHE COURANT. sne aanbe- nienwere maatschappij. Wjj betreuren daarom dat de minister deze vraag heeft opgeworpen in een tyd, waarin toch reeds zooveel verdeeld heid en gisting heerscht op godsdienstig en en kerkelyk gebied. Het ware te wenschen, dat hij zijn krachten bespaarde voor spoedige invoering van de nienwe wetboeken, die drin gender om verbetering roepen dan deze wet, die den slaap des rechtvaardigen sliep. etermeer. >hen. ittman, bodegraven, laastreoht. n.,Woerden amaaksels g van elk ILT Az. i Gouda. hnn eenige vragen worden voorgelegc minister weifelt nog tusschen intrekki wijziging der wet en u-—-- --- jn in de hoop dat eenig nieuw licht hem tot een gevestigde opinie brengen zal. Ons dunkt, dat de regeering zich deze moeite wel had kunnen besparen. De openbare meening heeft reeds sedert lang de bestaande wet gevonnisd zij en nagenoeg vergeten, geen slapende honden wakker te overeen te brengen ware, dan had hij de intrekking der wet kunnen voor- •e tegenwoordige toestand toch is z 1 n de Zondagsviering onder wetteljjke regelen te dag is zoo in onze zeden doorgedrongen, dat uit Acht ure. dag vhn kalmte en vredigheid, dien ieder viert 1 aloriam. Verbeeld u, waarde lezer, dat derge- van zyn hart. Vrjjwillig on- I lijke zondagsrust van hooger hand werd voor- derwerpt men er zich aan en ieder kan voor zich geschreven! En toch alle voorschriften van volkomen vrijheid behoeden om er van af te dien aard zjjn alleen een quaestie van meer wjjken, zoodra zijn bjzdhder belang dat mede- of minder. Het veiligst gaat men, dunkt ons, brengt. De ondervinding leert, dat openbare als men den gulden weg der vrjjheid ook in arbeid op Zondag bjjna biet voorkomtde ar- dit opzicht bewandelt. Ieder ga dan te rade beidende stand is er (en daarin hebben ze ge- met zijn eigen inzicht en bestede zijn vrjje Ijjk) bjjna niet toe te krjjgen. Waartoe dan uren zooals met zijn geestesrichting en ge- een wettelijk verbod, dat spoedig tot last wordt, moedsgesteldheid overeenkomt. Die zich aan als onvoorziene of bijzondere omstandigheden zjjn naaste ergeren wil, hij doe het naar har- arbeid op Zondag noodzakeljjk maken. Waarom telust; dit kan toch niet worden voorkomen, een boer belet op Zondag zjjn hooi binnen te Er zijn bekrompen vrijdenkers, die zich ergeren balen, als hjj vermoedt dat het’s Maandags door aan den gemoedeljjken kerkganger, gelyk er regen bedorven zal zjjn? Waarom zouden som- j bekrompen vromen zijn, die treuren over de mige fabrieken in het belang hunner industrie verdorvenheid van hen, die zich op vrijer niet steeds door mogen werken, mits zij zorgen standpunt plaatsen dan zij zelven. Zulks is dat het personeel dat Zondags dienst doet be- meer een quaestie van humeur en karakter, het hoorljjk afwisselt en de iaoodige rust erlangt gevolg van kwaadsappigheid of verkeerde bloeds- Zoo is het ook met den, verkoop in winkels. I menging, altegader hebbelijkheden, die niet te De meeste winkeliers zj»n blij één dag in de verhelpen zijn door wettelijke bepalingen. week hun zaak te kunnen sluiten en zouden j Onze slotsom is dus, dat wij de noodzake- ook op Zondag weinig voordeel hebben, indien Ijjkheid niet inzien eener nieuwe wetgeving op zjj dit niet deden. Die enkelen welke op de zondagsviering. De tegenwoordige toestand, den rustdag goede zaken kunnen maken, door gewoonte en herkomst geschapen, bomt doordien ontspanning zoekende vreemde- ons voor geheel te voldoen aan de eischen dér lingen er gebruik van maken b. v. sigaren handelaars en banketbakkers en dergeljjke be- hooren de vrjjheid er toe te behouden, ook ter wille voor het publiek dat er mede gebaat is. Beperking van postdienst en andere open bare zaken verdient aanbeveling, voor zoover het publiek er niet onder lijdt. Maar de onder nemers van spoorwegen en andere vervoermid delen op dien dag aan banden te leggen ware al te dwaas; hot zookctf van versene lucht en boschgeur na ingespannen arbeid in bedompte lokalen, het verwjjlen aan zeestrand of in de vrjje natuur is geen onwaardige zondagsviering en juist het bevorderen daarvan ligt op den weg der regeeringhet is in het belang der publieke moraliteit en der openbare gezondheid. Om diezelfde reden is ook beperking van de vrjjheid der herbergiers, waaromtrent de mi nister van justitie eene vraag stelt, af te keuren; mag een reiziger geen glas bier drinken, omdat het de officieele tjjd is voor kerkgangers om hun godsdienstoefening te houden Al derge ljjke beperkende bepalingen zjjn onverdedigbaar. De overheid heeft alleen te zorgen dat de openbare orde niet wordt verstoord en dat ook geen stoornis belemmerend werke op de gods dienstoefeningen der verschillende kerkgenoot schappen. De bestaande wetten geven haar daartoe de vereischte wapens in de hand. Verder behoort ze niet te gaan. Zij be hoeft niet als zedenmeester op te treden om het volk te leeren, hoe het zich vermaken of ontspannen moet. De vrjje ontwikkeling der maatschappjj zal op den duur den verkeerden smaak verbeteren. Daarenboven, er zijn allerlei standen en graden van ontwikkeling; ieder heeft zjjn eigen soort genot en vermaak, zoodat het moeiljjk zou zijn een algemeenen regel te vinden. Inmenging van overheidswege op dit gebied kan niet anders dan tot grove onbillijkheden en ongeljjke toepassing der verordeningen leiden, dit is dan ook de voorname reden geweest, waarom de vigeerende wet tot eene doode letter is geworden. De opiniën der godsdienstige richtiflgen over hetgeen al of niet veroorloofd is op den eersten dag der week loopen te ver uiteen om te kunnen geraken tot een regeling die door allen als geldend en doeltreffend zou worden erkend. Er zullen er altjjd gevonden worden, die zich ergeren aan de zondagsviering hunner buren. Wjj hebben menseben gekend, die zich 's Zondags in half donker opsloten met een bijbel of stichtelijk boek, voor wie een vrooljjk gezicht op dien dag heiligschennis was, die hun boterhammen kant en klaar hadden liggen in een blikken trommel waar zij den dag te voren waren gedeponeerd en dagkoet zich dan bepaalde I LLEN, ZIEK- P, ZE- tijd E vaten, “g o gen en i, door .2, CM fc- GOUDA, 25 April 1885. Bij Kon. Besluit is bij den slaf van het wapen der infanterie benoemd tot majoor, directeur der normaalschietschool, de kapitein P. F. Coumans, van dien staf, thans werkzaam by dezelfde in richting. De eindexamens der hoogere burgerscholen in Zuid-Holland worden dit jaar alhier gehouden. Door den Commissaris des Kouings in Zuid- Holland zyn tot leden der commissie benoemd tot voorzitter dr. W. Julius, directeur der hoogere burgerschool te Gouda tot leden de heeren A. Langerhuizen van Uven, leeraar te Gouda; C. van Tiel en G. C. R. Hoetink, leeraren aan de H. B. school te ’s GravenhageA. J. Goedkoop van Nelle en C. de Haas Jz., idem aan die te Delftdr. W. J. Steenhuis en M. Horn, idem aan die te Schiedam P. L. Cocheret en C. Sobepp, idem aan die te Rotterdamdr. L. Posthumus en J. H. Dijkman, idem aan die te DordrechtC. Van Deinse en R. K. Kuipers, idem aan die te Go- rinchem. Het Haagscbe Dagblad, waarin vroeger, in het jaar 1878, een uitvoerige beschryving voorkwam van de Goudscbe Stearine Kaarsenfabriek, wijdt daaraan thans opnieuw een artikel, naar aanlei ding van het bezoek der Haagsche afdeeling van de Ned. Maatschappij v. Nyverheid, door ons in ons vorig nr. vermeld. Aan dat artikel ontleenen wy het volgende: Is in hoofdvaak de bereiding, vooral het chemische gedeelte, dezelfde gebleven, in de mechanische hulp middelen is een groote en verrassende verandering gekomen. In de fabriek te Gouda kan men op dit gebied wonderen zien van vooruitgang. Dat men daar, niettegenstaande de machineriën reeds zooveel handenwerk hebben overgenomen, toch nog zoo vele werklieden aan den arbeid ziet, ie natuur lijk een bewys van vooruitgang in den afzet ren het fabrikaat. Nochtans valt het den oppervlakkigen beschouwer op, hoe met den vooruitgang van het machinewezen, althans in deze fabriek, het minst opwekkende werk ten slotte voor den werkman overblyft. In de tweede plaats viel bier ten duide lijkste op te merken, hoe door bet gebruik van de verbeterde machines het nuttige profijt vsn de wier mid- grondstof, om er alles uit te halen wat de fabrikant t bepaalde tot een bordje met voordeel kan afzetten, byna tot een grens van opgewarmde soep alles ad majorem Dei volkomenheid is opgevoerd. De minister van justitie heeft noodig geoor deeld zjjne aandacht te wjjden aan de oude en verouderde Zondagswet. Van hem is een cir culaire uitgegaan aan de Commissarissen des Koninirs in de verschillende provinciën, waarin ;d. De ting of wenscht daaromtrent de meening der Commissarissen te vernemen, zeker i i gevestigde opinie brengen zal. Ons dunkt, dat openbare meening heeft reeds is in onbruik geraakt zoodat het eenvoudigste geweest ware niets te doen om t maken, of indien dit niet met het ministerieel geweten eenvoudig stellen. Di niet zoo slecht, dat er noodzakelijkheid bestaat om de Zondagsviering onder wetteljjke regelen te brengen. Het houden van een wekeljjkschen rust dag is zoo in onze zeden doorgedrongen, dat uit een maatschappeljjk oogpunt een dwang met den sterken arm der wet volkomen overbodig is. Elk onzer, in welken maatschappeljjken stand ook geplaatst, is najjverig op zyn éénen vrjjen dag in de week, waarop bjj meester is van zyn tjjd en zich zelf kan toebehoorenslechts in de uiterste noodzakeljjkheid gaat men er toe over om van dezen regel af te wjjken. Tevens is, ook al in overeenstemming met de eeuwen oude gewoonte, de eerste dag der week daartoe aangewezen, die door de christenen byzonder is gewjjd Mn den godsdienst en kerkeljjke plechtighedenzoodat de bestaande toestand voldoet zoowel aan hen die alleen een rustdag verlangen in het belang der maatschappjj als aan degenen, wier godsdienstige begrippen hei liging van den eersten dag der week voor schrijven. Afwijkingen van dezen regel zyn zoo gering in Mntal, bjj ons te lande, dat daarvoor geen bjjzondere wetteljjke bepalingen noodig zyn. Een zondagswet kan geen andere bedoeling hebben dan het voorschryven van een althans uiterlyke inachtneming van de bjj christenen gebruikelijke zondagsheiliging. Want uit een maatschappeljjk oogpunt is net volkomen on verschillig welke dag er aan rust gewjjd wordt, mits men op geregelde tijden niet behoeft te werken. Dan ware het voldoende een wet op den arbeid in het leven te roepen en daarin een maximnm te bepalen van het aantal dagen, die onafgebroken aan arbeid besteed moqhten wor den. Een zondagswet moet dus berusten op godsdienstige overwegingen en aangezien nu de godsdienstige meeningen zoo uiteenloopende zjjn en zoo zeer aanleiding geven tot tweedracht en misverstand, steekt men zich in een wespennest als men uit dat oogpunt zich waagt aan eene wetteljjke regeling. Waar is de grens van het geen op Zondag in het belang der godsdienstige viering al of niet geoorloofd zjjn zou? Ver- moedeljjk zou men zich bepalen tot het verbie den van openbaren arbeid, van verkoop in win kels en op den publieken weg, van openbare vermakelijkheden men zou beperkten dienst op postkantoren en spoorwegen kunnen voorschrjj- ven en de herbergen op sommige uren sluiten, enz. Maar al die voorschriften hebben groote bezwarenzjj zyn in openbaren strjjd met de individueele vrjjheid der burgers, waaraan wjj met recht byzonder gehecht zjjn. Het komt ons daarom voor,dat het verstandigst rijn zou eenvoudig de zondagswet in te trekken. Wy stellen zeer veel prjjs op het behoud van den zondag als rustdag uit een maatschappeljjk oogpunt, maar wjj verlangen geen voorschriften hoe die dag behoort te worden besteed. Als men ons volk zyn vrjjen gang laat gaan, zal de zondag wel bljjven wat hy thans is: een

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1885 | | pagina 1