LN. iever .Co. IS, k gelegen hoek van ot 4 aren ART. 194 BINNENLAND. ISS5. Woensdag 15 Juli. 3261. tgen Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. l- 3 Jz. r pen uitzicht il iAÖE. uid. 1\° in het licht der historie. 5. kort wederom JANNEN ‘RTUIJN ii des mor- ABMONIB» van tne- lotaria, 3 a; van 12 11 uren tjjden te eksmerk. waarvan ie Kamer .older en lin bevat □er, Keu- uis. Het jn verder voorzien. 85. Centiaren GOUDSCHE COURANT. IV. Aan het einde van ons overzicht van de brochure van dr. Betz gekomen, willen wij nog een oogenblik van het geduld onzer lezers vergen om ons standpunt uiteen te zetten. Wij zijn het met den heer Betz eens, dat de libe ralen krachtens hun beginsel niet gekant kunnen zgn tegen het ideaalde vrjje school regel, de openbare uitzonderingen dat zij zich daarom zouden kunnen nederleggen bij een voorstel Om bet beruchte overal in hef grond wetsartikel te schrappen; of bjj eenige andere for- mule, die grondwetsherziening zon mogelijk maken. Altjjd, mits duidelijk de bedoeling bleek, dat zoolang niet de vrjje school geheel en in alle opzichten aan de behoefte voldoet, de regeering verplicht is de openbare inrich tingen te handhaven en dat het een der eerste plichten der overheid' blijft te waken voor het onderwjjs in het algemeen. Eene Apenbare school te verlangen in elke gemeente, ook daar waar er in fiet geheel geen gebruik van ge maakt wofrdt, omdat allen aau bjjzonder onder was de voorkeur geven, is ongerijmdde gewone wetgever zou regelen kunnen stellen over de al of niet nóodzakëljjkheid van openbaar onder wijs in eene gemeente. Onschendbaarheid van art. 194» behoort niet tot onze geloofsartikelen, ten eerste omdat uit de geschiedenis van dat artikel blijkt, dat de bewoordingen in strjjd zgn met de liberale beginselenten tweede omdat, naar onze meening, niet het grondwets artikel, maar de gewone wet eigenlijk het onderwjjs beheerscht. Wjj zjjn steeds voorstanders geweest van goed openbaar onderwijs en wjj zgn het nog. Niet, zooals de Kamer van 1848, omdat wjj bang zjjn voor het bjjzonder onderwjjs en wjj daarom verlangen dat van overheidswege openbaar onderwjjs als tegenwicht gegeven worde. Zeker wjj betreuren het, dat bjj zulk een groot deel des volks de neutrale school heeft uitgediend, daar bjjzonder onderwjjs .in den regel gelijkstaat met het op den voorgrond plaatsen van het onderricht in de geloofsleer. Het aankweeken van godsdienst en deugd in de harten der kinderen, zooals de bedoeling is op de gemengde school, stellen wjj op hoogeu prjjs, maar het vermoeien der jeugdige hersenen met godsgeleerde begrippen door onderwijzers, wier vak dit niet is, achten wjj betreurens- waardig en in strjjd met de regelen eener gezonde paedagogiek. Doch wjj staan voor het feit, dat zulk onderwjjs niet alleen begeerd, maar als het eenig doelmatige beschouwd wordt door eene groote schare onzer medeburgers, die er zich groote opofferingen voor getroosten. De staat heeft niet het recht, ook indirect, zich daartegen te verzetten; wel mag hjj zich verzekeren, dat de personen, die de taak van de opvoeding der jeugd op zich nemen, behalve hun meer of minder groote theologische kennis, de bekwaamheid bezitten om den kinderen het gewone, voor het burgerljjk leven vefeischte onderricht te geven. Alleen dit laatste is pu bliek belang. Voor den staat is het onderwjjs het middel tot algemeene beschaving en ver-, lichting en zjjn belang brengt mede het overal zoo gemakkeljjk mogeljjk verkrjjgbaar gesteld te zien. Volgens ons is het de plicht der over heid daarvoor te zorgen. Al is dus schjjnbaar ons ideaal, hetzelfde als dat van dr. Kuyper: bijzonder onderwjjs regel, staatsonderwijs uit zondering, in de practjjk zal het verschil groot bljjven en bjj de toepassing van dit beginsel in eene schoolwet zou dat spoedig bljjken. De heer Betz wjjst er in zgn boek terecht op, dat der anti-revo- lutionairen geroep om vrij beid verdacht is; zjj heb ben er pene bedoeling mede, want nooit had een anti-revolutionair de Arpheid lief om haar zelve. Ondeugend voegt dr. Betz er bij<zjj tooien zich met veeren van ons. Misschien is dit de reden, waarom sommige liberalen er tegen woordig min of meer geplukt uitzien.. Ons dunkt, de bedoeliug van dr. Kuyper is klaar. Hjj wil de openbare school beperken, zooveel mogeljjk opruimen, ten eigde plaats te arjjgen voor zijn school met den bijbel. Liever geen onderwjjs dan openbaar dit zou misschien wat te kras gezegd zgn maar toch leidt de practjjk der anii-revolutiMairen er toe, ook krachtens hun beginselenj in dien geest te werk te gaan. Vermoord deepen bare school, zoo denken zjj, en het gebrek aan onderwijs zal zelfs hen, die dat niet uit principe doen zouden, noodza ken hun kinderen op onze inrichtingen teplaatsen. Geheel anders is onze bedoeling. Wjj wen- schen eerljjk ieder vrjj te laten in de wjjze waarop Lg zjjn kinderen wsnscht op te vopden. Van de begeerte om de staatsschool te maken tot een instrument ter verspreiding van moderne godsdienstige begrippen of van ongeloof eene beschuldiging die ons van kerkelgke zijde steeds nAar het hoofd geworpen wordt kennen wjj ons geheel vrjj. Vrgheid van onderwjjs dus in den meest uitgestrekten zin. Maar onderwjjs moet er verkrjjgbaar zjjn, overal en voor alle standen. Waar particuliere krachten het niet leveren, behoort het te ge schieden door de overheid. Openbaar onderwjjs overal, waar het niet door bjjzonder over bodig is geworden. Geen opruiming van staatsscholen, omdat het vermoeden bestaat, dat bjjzonder onderwjjs in de behoeften zal kunnen voorzien, maar het bewjjs moet door ontvolking der school behoorlijk geleverd zjjn. Bjj het beoordeelen der behoefte plaatse zich dus de regeering op een vrjjgevig standpunt. Zij heffe geen openbare school op, tenzjj ten duideljjkste gebleken is, dat zjj gemist kan wor den. Liever te veel dan te weinig openbaar onderwjjs. Bjj twjjfel moet, in het belang der vaderlandsche jeugd, de overheid zich niet te rugtrekken. Als zoo de zaak wordt opgevat door de liberalen, zal er ook nadat men het met de tegenpartij eens is geworden omtrent een formule in de grondwet, nog genoeg te strjjden overbljjven op het veld der gewone wetgeving en over de voor het onderwjjs uit te trekken sommen op de staatsbegrooting. £ldus kan een <Jer voor de clericalen meest, stuitende bepalingen worden verwjjderd, zon der dat de overheid optrouw wordt aan hare roeping om voor een der grootste volksbe langen te waken. GOUDA. ]4 Juli 1885. In de hedenmiddag gehouden vergadering van den gemeenteraad, die gepraesideerd werd door den Wet houder Poet Drost bij afwezigheid van den Burge meester en bijgewoond' door 11 leden, (afwezig waren drfheeren Kist, Straver, van Bergen IJzendoorn, van Mierop en Hemsing, waarvan de beide laatsten met kennisgeving) werden de rekeningen dër gesubsidi eerde Instellingen van Weldadigheid, dienst 1884, goedgekeurd. De volgende stukken kwamen bij den raad in 1. Eene missive van de Commissie van Toezicht over het Stedelyk Museum, waarbij aangeboden wordt een exemplaar van den Catalogus. De Voorzitter stelt voor de Commissie daarvoor L. Kamsteeg, A. ^Kruisheer, en Zaterdag had het jaarlijksch openbaar plaats aan de rijks hoogere burgerschool dank te zeggen en den Catalogus in het gemeente’ archief te plaatsen. Aldus besloten. 2. De rekening der Schutterij, over 1884. Wordt gesteld in handen eener Commissie, waarin worden benoemd de hh. Straver, Samsom en van Mierop. 3. De rekening der Stedelijke Beleenbank over 1884—85. Ter visie. 4. De rekening der Gem&ute, over 1884. Wordt gesteld in handen eener Commissie, waarin worden benoemd de hh. Fortuin Droogleever, Oud ijk en van Iterson. Een voorstel van B. en W. betreffende ver betering van bet lokaal voor het onderwijs in hand- leekenen np de Burgeravondschool. Deze betreft voornamelijk de verlichting j en de onkosten worden geraamd op 220. De Voorzitter stelt voor dit voorstel ter visie te waarop de- heer van Iterson vraagt of het niet dadelijk zou kunnen worden behandeld, wijl het wenschelijk is dat bedoelde verbetering njet den aanvaog van den nieuwen cursus gereed is. De Voorzitter acht dit niet noodig, daar binuen eene raadsvergadering plaats beeft. Het voorstel wordt ter visie gelegd. 6. Een adres van den heer P. W. Kamphuizen en andere bewoners van de Gouwe, verzoekende dat de zoogenaamde Korenbeurs op de Gouwe worde gea- moveerd. Genoemd gebouw dient tot niets en wordt slechts gebruikt als bewaarplaats van vuil enz. In handen van B.en W. om‘bericht en raad. 7. Een adres van de Directie der IJselstoomtram- weg-Maatschappij, verzoekende 1®. teruggave van minstens s/s der gedeponeerde waarborgsom van 30Q0.— en 2°. subsidie of renle-garantie voor den aanleg en exploitatievan «en stoomtramdienst GoudaSchoonhoven, waarvoor adressante concessie ontving doch die zy niet kan aanvaarden zonder finantieelen steun van de Gemeenten, die belang hebben by de tot standkoming, waaronder Gouda behoort. In handen van B. en W. om bericht en raad. By den aan vang der zitting deelde de voorzitter mede dat het raadsbesluit van 5 Juni 11. tot wijzi ging der gemeente-beg rooting door Gedeputeerde Staten was goedgekeurd en dat Gedeputeerde State n de jaarwedde van den Secretaris dezer gemeente had den vastgesteld op 2600, X welk was goedgekeurd bij Kon. Besluit van 19 Jpni IE Tot Leden in het stembureau voor de verkiezin van Leden in vden gemeenteraad werden benoemd de hh. G. A. Oudijk en H. G. Hoefhamer. Tot plaatsverv. leden de hh. D. C. Samsom en C. Hoogenboom. Tengevolge van het, ten overstaan van curatoren, Vrijdag en Zaterdag gehouden overgangsexamen zijn aan het stedelijk progymnasium bevorderd Uit de le naar de 2e klasse: H. L. van Praag. Niet bevorderd 1 leerling. Uit de 2e naar de 3eJ. van den Berg, B. J. H. Boers, H. Herman, B. IJssel de Schepper, C. de Vletter, L. J. Vriesman, J. Wernink. Niet bevorderd 2 leerlingen. Uit de 3e naar de 4eC. van Eyk, A. Kist en D. Kroon. *ï)e leerling der 4e kl. E. Grendel ontving een getuigschrift voor welvolbrachte studie. De volgorde in bovenstaande opgaven is alpha- betisch. Vrydag --- examen plaats aan de rijks hoogere burgerschool alhier. Uil de eerste klasse werden naar de twtei.e bevorderd, voor het volledig onderwijs C. H. Julius, C. H. Wyckhuijse, A. W. de Boer, J. C. Kruyt, Sophia A. C. Kluit, Adèle C. Klem,. J. J. Vetter, J. C. Nieuwenhuys voor enkele» lessen G. U. Costerman Boodt. Voorwaardelijk ook C. D. van Schouwenburg en P. N. van Lit voor het volledig onderwys. Niet bevorderd 13 leerlingen voor vol ledig ohderwys; en 2 voor enkele lessen. Uit de 2e naar de 3e klasse de leerlingen voor het vollédig onderwijs J. Prince, J. Jüugeling, H. J. D. A. Costerman Boodt,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1885 | | pagina 1