BAARDEN EN KACHELS,
lüBSSff
Buitefllandsch Overzicht.
KENMSGEE1NÜ.
ADVERTENTIEN.
Gez. MICHAËL,
Mantels en Costumes.
Hecren- cn Jongeheeren-
Gcmsleeren HANDSCHOENEN,
J. C. GÖTTE,
Chem. fabriek van H. vonGlmborn
Migr&ne Stifte
POLITIE.
burgerlijke Stand.
Reeuwijk
KLEIWEG E. 66, Gouda.
A. van OS, Az. Kleiweg E 73".
WIJDSTRAAT A. 41.
KOLEN- en TURFBAKKEN,
NERVEN-CRYSTAL.
Merk Adelaar.
voor Dr. Loeien Lhoeste, uit Luik, eu die voorgaf
op tyoe reis vau Arasterdam naar Brussel zijne
portefeuille te hebbeu verloren, waarin behalve
fr. 230 aan bankpapier, een paspoort en een plaatskaart
geborgen wareu. Door zyue onbekendheid met de
statioL'8 welke hjj was voorby gespoord, wist bij
niet op te geveu waar hg de stukken verloren had,
zoodat hij zonder plaatskaart naar Dordrecht was
doorgereisd.
De consul, lettende op het fatsoenlijk uiterlgk van
den vreemdeling, en op diens naamkaartje den doc
torstitel lezende, bezorgde zijn bezoeker nachtverblijf
in een der hotels en stelde hem bovendien eenig
geld ter hand, terwgl de zoogenaamde doctor zelf
naar zijn vader, eveneens doctor te Luik, telegra-
pheerde, met verzoek om per telegraaf borg te willen
stellen voor fr. 100. Hierop ontving de consul laat
in den avond een telegram, dat reeds stof tot kwade
vermoedens gaf, daar het inhield dat de zich voor
Lucieu Lhoeste uitgevende persoon ongetwijfeld een
oplichter moest zijn. In dit vermoeden werd hij
nog versterkt toen den volgenden morgeu bleek dat
de zoogenaamde doctor reeds vroeg uit het hotel
was vertrokken en, niettegenstaande hg beloofd had
tusschen 9 eu 10 uren bij den consul te komen,
verder niets vau zich liet hooren.
CJit het verder onderzoek kwam aan het licht, dat
men met eeu sluwea bedrieger had te doen gehad,
die zich te Dordrecht had uitgegeven voor oculist
en in consult te zijn geweest te Amsterdam met
bekende professoren aldaar, welke laatste echter bij
navraag hiervan niets afwisten. Buitendien kwam uit
Luik nog de tyding, dat de Heer Dr. Lhoeste aldaar
niet de eer had het vaderschap van het individue te
bekleeden, doch wel foor eenigen tijd de dupe van
hem was geworden, en hem op valsche voorgeven» geld
en onderkomen had verschaft, waarvan de docter de
vergoeding nog moet terug ontvangen.
Uit Belgische dagbladen blykl nog, dat dezelfde
persoon ook Frankfurt, Aken en Verviers op gelyke
wijze geëxploiteerd en eene zijner laatste bedriege
rgen in het buitenland gepleegd heeft te Straatsburg.
Hij had de oubeschaamdheid aldaar den naam aan
te nemen van Jau van Beers, den bekenden Vlaamscheo
dichter, en bezocht in die hoedanigheid de redacties
der verschillende dagbladen, die hun „collega" allen
hartelyk ontvingen en die tot loon hunner gastvrijheid
door den poëet werden onthaald op hoogst belangwek
kende verhalen over Nederlandsch-Iudië, waar hg
beweerde geruimen tijd te hebben doorgebracht. Deze
oplichter is thans te Delft waar bij ook van eeu paar
lieden geld wist te krijgen gearresteerd.
In de Amerikaansche stad St. Louis heeft de
werkstaking der tram-beambten aanleiding gegeven
tot ernstige ongeregeldheden. De werkstakers ver
nielden Donderdag eenige wagens, welke met nieuwe
koetsiers en conducteurs reden. Een man werd
in het gevecht gedood eu verscheidene anderen
werdeu gewond. Het verkeer werd eerst op alle
lynen gestaakt, doch later hervat, onder bescher
ming van de politie, die daartoe 200 buitengewone
helpers aannam.
Vrgdagavond echter werden de wagens weder
aangevallen. Er was weer een doode ea een aantal
personen werden gewond. Men vreest voor verdere
ongeregeldheden. De burgers trachten, in het alge
meen belang, een schikking tusschen bet bestuur der
maatschappij eo de ontevreden beambten te bewerken.
Uit Oudenbosch wordt gemeld
J.l. Zaterdag namiddag begaven zich zestieo jongens
van 613 jaar oud, allen uit deze gemeente, Daar
de een half uur van hier gelegene buurtschap Bossche-
hoofd, gemeente Hoeven, alwaar in 1883 eene nette
openbare school werd gebouwd met annexe onderwij-
zerswomng. Door vertrek van den onderwijzer staan
school en schoolhuis tijdelijk ledig en onbewaakt,
't Naastbij zijnde bewoonde huis is er ongeveer 3Ü0
meter vau verwgderd.
Toen de balddadige jeugd daar gekomen was ving
de verwoesting aan. Acht-en-vyftig glasruiten worden
verbrijzeld. Na dit bombardement klom men door de
ramen naar binneö. De boekenkasten werden open
gebroken, boeken, platen, leieD, kaarten door de
localeu geworpen, verscheurd, vertrapt en met inkt
bemorst. De aangerichte schade wordt op 200 ge
schat. Duizend stuks boeken, platen en kaarten
zyn bedorven.
Van 't gebeurde is proces-verbaal opgemaakt en met
belangstelling wordt de rechterlijke uitspraak verwacht.
De arr.-rechtbnuk te Utrecht behaudelde Maandag
eene niet alledaagsche zaak.
De toedracht komt, volgens het relaas van bet
U. D., in 'tkort hierop neer. Den 12den Juni 1885
werden door deu heer V. H., voor uitvoer naar
België, aangegeven 19 ifjhteo, inhoudende 1079
kilogram zoete chocolade. De verificatie van deze
partij had plaats ann de fabriek door de daarmede
belaste ambtenaren» en het consent van uitroer
werd door dezen afgegeven, op grond waarvan de
fabriekant teruggaaf zou kunuen vragen van voor de
suiker betaalden acoyns.
Dit geschiedde om 9 uur 's morgeus. Toen in
den uamiddag de partij nog niet aan bet donane-
kantoor vau de staatsspoorweg was, werd vanwege
de administratie, die vermoeden had van fraude, eeu
onderzoek ingesteld. De inspeoteur der belastingen
voor Noord-Holland eu Utrecht begaf zich met den
le Utrecht gevestigden controleur eu eeuige mindere
ambtenaren naar de fabriek. Daar werd hun eerst
gezegd, dat de kisten reeds verzonden waren, doch
een knecht verklaarde, dat ze nog in de pakkamer
aanwezig waren, die voor de ambtenaren ontsloten
werd. De fabrikant zeide voor het vervoer qaar het
spoor te zulleu zorgen, en ging toen wegmen
wachtte een uur, maar toeu er geeu wagen kwam,
liet men er zelf een komen, en liet de kisten daarop
laden, om ze te brengen naar het Kgks-eutrepöt ter
her-verificatie.
De reden, waarom de fabrikant op zich liet
wachten, was, zooals werd opgegeven, hierin gelegen,
dat hij van deu kneoht, die met het inpakken der
kisten belast was geweest, raededeeiiug ontving,
dat er met die inpakkiug eene vergissing ha l plaats
gehad, waardoor iu een deel der voor België be
stemde kisten ongezoete chocolade terecht gekomen
was, die voor Duitschland was bestemd. De knecht,
die deze vergissiog had gemerkt, had een aantal
kisten leeggepakt, om na te gaau, waarin de ver
gissiog moest schuilen hij had daarbij de verzege
ling, door de met de verificatie belaste ambtenaren
aangebracht, kunuen sparen, door van de klhten een
der zijvlakken, door hem als „kopstukken" aange
duid, open te maken. Met dit werk was hij bezig,
en een negental kisten had hg outpakt, zonder on
gezoete chocolade te vinden, toen bij door de komst
der ambtenaren werd gestoord daar dezen eerst
even naar achteren in de fabriek gingen, had hij nog
gelegenheid om de leege kisten in elkaar te zetteu,
zoodat daaraan uitwendig niets te zien was.
De vergissiug, die hij had begaao, deelde hij aan
zijn patroon mede, die daarop naar de woniug van
zgn boekhouder ging, om bij deze te inforraeeren
wat er met de party was gebeurd. Dit was de
reden vau zijn verdwijnen. Voordat by zich ver
wijderde, had echter reeds de inspecteur gelast, dat
de kisteo naar buiten gebracht moesten worden hij
deed dit met de bedoeling, om de fraude, die hij
vermoedde, te kunnen constateeren daartoe name
lijk moest aan het vervoereu althans een begin van
uitvoering gegeven zijn. De fabrikant voldeed aan
dien last met de woonjeu tot zijn knecht jongen,
je hoort het, mijnheer, de inspecteur wil ze naar
buiten hebbeu. Ook het consent gaf hij over aan
den controleur, echter met de bijvoeging, dat hij
misschien zijn plan, om de chocolade uit te voeren,
niet ten uitvoer zou brengen.
Daartoe was de fabrikant, zooals ter terechtzitting
bleek, bevoegd de geest van de wet is wel zoo
verklaarde de inspecteur dat de goedereu moeteu
vervoerd worden terstond nadat de verificatie heeft
plaats gehad, maar op eeu vraag van den verdediger
stemde hij toe, dat de fabrikant met dat vervoer
een geheelen dag tijd heeft, en ook het recht heeft
vnu 't vervoer af te zien, wanneer hg inmiddels van
zijn lastgever contra-order krijgt of daartoe andere
redenen heefl.
De kisten werden naar bet rijks-entrepöt gebracht
en daar opuieuw geverifieerd. Het bleek bierbij,
dat 9 kisten geheel ledig warea 2 waren gevuld
met ongezoete chocolade, 1 gedeeltelijk met zoete,
gedeeltelijk met ougezoete chocoladein 't geheel
werd in 10 kisten gevonden 339 KG. zoete en 627j
ougezoete chocoladeterwijl zij volgens de verificatie
1079 KG. zoete chocolade had moeten inhouden.
Terwgl men met de her-verificatie bezig was,
kwam de fabrikant met zijn boekhouder en zijn
knecht er b^. Op grond van de bevinding, die
hier werd opgedaan, werd proces-verbaal tegen hem
opgemaakt, dat leidde tot deze vervolging.
De rijksadvocaat, mr. J. C. de Koning, legde de
beklaagde drieërlei overtreding ten laste.
1. is het grootste gedeelte van de kisten openge
broken bevonden, zoodat daarin vervatte goederen
waren onttrokken aan de afsluiting, door de openbare
macht gemaakt2. was tot vervoer aangegeven eene
partij chocolade met een gehalte van 55 pCt., terwijl
bevonden werd eene partij met een gemiddeld gehalte
van 6061/ioo pCt. suiker 3. is tot vervoer aangegeven
eu geverifieerd 1079 KG., terwijl slechts aanwezig
bevonden werd by de her-verificatie 4017a KG.
chocolade.
Onder betuiging van zijn leedwezen, dat voor deze
overtredingen geen gevangenisstraf kon worden opge
legd, requireerde pleiter de veroordeeling van beklaagde
tot drie geldboeten reap, van 1760,85, 116,60
en 100 en in de kosten van het geding. -
De advocaat, rar. Ph. A. Haas, betoogde breed
voerig, dat de beklaagde nog niets uitgeslagen
had en er dus nog geen delict was. Hierop moet
z. i. de vervolging afstuiten.
In De Economist van October komt een zeer
belangrijk opstel voor >au den heer mr. H. van der
Goes, over de Staatsspoorwegen en de Schatkist»
De schryver gaat daarin de oorzakeu na, waarom
het kapitaal van 228 millioen, door den Staat
belegd in Nederlandsche spoorwegen nog niet l
pCt. rente afwerpt, welke opbrengst dan nog nage
noeg geheel voor onderhond en uitbreiding moet
worden besteed.
Eerst beschouwt de heer v. d.G. de Staatslijnen
die door de Soli. IJz. Spto, My. worden geëxploi
teerd. Deze M. heeft een eigeu net, waarvoor 15.
millioen aandeelen- en 31 millioeu obligatiekapitaal
is besteed, te zameu 46 millioen haar Staatsnet
heeft 34 millioen gekost. De winst van 21/» mil
lioen, in 1884 gemaakt, is echter niet iu dia
verhouding verdeeld; de Staat kreeg slechts 7, tot
of 0.44 pCt. de obligatiehouders 12 ton, de aan
deelhouders bijna ^12 ton, of 8 pCt. De fout zit
volgens rar. v. d. i^G. in het contract, dat in 1882
is gesloten en waatbij de H. S. M. eeu huursont
per kilometer betaalt, een som die zoo berekend ia,
dat schier alle risico voor het Rijk koipt, omdat
de M. anders kans liep by te passen. Bovendien
draagt de H. 8. M. geen evenredig deel in het
kapitaal of de rente, voor de kostbare stationsin
richtingen te Arasterdam besteed, ofschoon zulke
bijdragen van armere spoorwegmaatschappij eu wel
zijn gevorderd. „Wellicht is de oorzaak gelegen
in de bijzondere welwillendheid der Regeering,
waarin de H. S. M. zich boveu hare zusters her
haaldelijk mocht verheugen." Gelukkig heeft de
Regeering bedongen, dat zij teu allen tijde de
lijnen dier Mij. kan naasten, zoodat zy tegenover
deze groote kracht heeft eu herziening der bestaande
regelingen kan verlangen, wat in 't belang der Jeege
schatkist gebiedende plicht is.
De heer v. d. G. beveelt als regeling aau, dat de
Staat als deelgenoot der H. S. M. optreedt naar
evenredigheid der bestede kapitalen, maar aau deze
bijzondere voordeden geve (10 pCt, der winst)
voor haar beheer en een behoorlijke winst late
wegens hare voordeelige eigen lgnen, en wel 5 pCt.
van haar kapitaal, met aanvulling van de helft
van het ontbrekende uit het aandeel van den Staat.
Van de winst over 1884 ad 2l/2 millioen, zou
de H. S. M. dau 51/» pCt. divideud hebben kun
nen uitkeeren, en de Slaat 880,000 hebden ont
vangen, in plants van U/s ton. Eeu winstderving
van 2 pCt. ware door dp H. 8. M. geen onbil
lijkheid, na de buitengewone begunstiging, die zij
heeft genoten, en welke niet langer ten laste der
belastingschuldigen mag blyven. Bovendien zou zulk
een stelsel de Maatschappij nopen zuiniger te be-
heeren. Hare exploitatiekosten zijn gestegen (zy be
droegen in 1884 ruim 5 pCt. meer vau de bruto-
ontvaugsten dau hg den Rgn-spoorweg), vooral
wegens uitbreiding vau het aantal treinen, welke
voor goederenverkeer 40 pCt. minder belast waren
dan de Pruisische Staatsspoorwegen. De opbrengst,
per treiu-kilometer is van 1.92 tot 1.71
gedaald. Bij meer voldoend gebruik der trekkracht,
ware 230,000 te bezuinigen. Ook de kantoor
kosten en tractementen zijn bovenmatig gestegen.
De ontvangsten waren eveueeos te verbeteren, indien
Diet langer de spoorwegconcurrentie hier te lande
op Amerikaansche wijze werd gevoerd, d. i., zonder
winst, enkel om afbreuk te doen aan den concurrent
terwijl niet de haudel er voordeel van heefl, maar
enkele agenten en expediteurs grove winsten beha
len. Uit de Inge goedereovraebten van 1884 betoogt
de schrijver, dat de H. S. M. ten deele met ver
lies moet hebben vervoerd. Krygt zij de lijn
AmersfoortKesteren en medegebruik van Keiteren—
Nymegen (wat niet mag worden toegestaan zonder
reciprociteit van medegebruik voor anderen op hare
eigene lijnen), dan berekent de schrijver, dat bg
zuiuige exploitatie het aandeel van den Staat op 2
pCt. van het aanlegkapitaal, bij gunstiger tijdsom
standigheden tot 27a pGt. eu meer zal klimmen,
en de H. S. M. toch 67f» en meer pCt. divi
dend kan maken. Volgens de tegenwoordige rege
ling, zal de Staat tot 1900 ten hoogste P/4 pCt. trekken.
In de tweede plaats behandelt de schryver het
uitgebreide staatsnet, dat aau de Maatschappij tol
Expl. van Staatsspoorwegen in gebruik is gegeven, en
waarbij de Staat sedert 1876 deelgenoot is, indien
zin dat hij eerst 20 pCt. der bruto-ontvangsteo
trekt en dau nog 4/i krijgt van hetgeen er na uit*
keering van 472 P^t. aan de aandeelhouders over
blijft. Van 1876 tot 1882 steeg het staatsaandeel
van 15 tot 22 ton, maar in 1684 daalde het tot
1772 ton 0.9 pCt. van het aanlegkapitaal, groot
190 millioen (in 1879 was het 1 37 pCt.) In
1879 kreeg de Staat zijn */s over 572,000, in
1884 over slechts 20,000. De Expl. Mg. heeft
volgens mr. v. d. G., te weihig gelet op het
voordeel dat het 7a voor ^aar n°g k°a opleveren,
en lij is in dezelfde fout vervallen, en heeft die
soms nog overdreven, welke by de H. S. M. is
op te merken. De exploitatiekosten zijn sedert 1879
van 47 tot 55 pCt. der bruto-onivangsten gestegen;
de totale ontvangsten waren 86 pCt. meer, maar het
aantal afgelegde treinkiloraeters steeg met 71 pCt.
zoodat de bruto-opbrengst per tr. KM. tot 1.20
daalde, ongeveer gelyk aan 7 per pikol suiker
of 0.20 ceut per 7s kilo koffie Iu Duitschland
was de opbrengst 1882/83 gemiddeld 2.40. De
personentreinen brachten gemiddeld slechts 0.87
per KM. aan de Expl. Mg. op, waaruit blijkt dat
vele treinen overbodig zijn. By het goederenvervoer
is het aantal afgelegde kilometers verdubbeld, maar
de opbrengst slechts 35 pCt. meer geweestgemid
deld trok een locomotief slechts 100 ton, tegen 160
in Duitschland. Het getal locomotieven nam echter
slechts met 50 pCt. toe, dauk zij de goede rege
ling der tractie, zoodat elke locomotief gemiddeld
37,000 KM. aflegde, tegen 30,000 in Duitschlaud.
De schrijver stelt de geldverspilling bij de Expl.
Mij., wegens te groote weelde in den treindienst,
op een half millioen. Voor eiken reiziger waren
gemiddeld 6 plaatsen beschikbaar (in 1884 was
slechts 16 pCt. der zitplaatsen ingenomen, tegen 25
pCt. in Duitschland). Ook andere uitgaven stegen
sterk, zooals de schrijver in bijzonderheden nagaat.
Bovendien schynt bij het goederenvervoer de concur
rentie voortgezet tot voorbij de grens die oog winst
laat de opbrengst per tou en kilometer daalde van
3,09 tot 2,03 cent, ten uadeele van dea vennoot, den
Staat. Vervoer zooder winst of met verlies moest
aan anderen worden overgelateu.
De regeling van 1876 beeft dus, volgens v. d. G.
haar doel voor den Staat gemist zij geeft noch de
voordeeleu van particuliere exploitatie (prikkel van
eigenbelang) noch die c%r Staatsexploitatie (beharti
ging van het algemeen,«dpelaug). Tot 1897 kan die
echter niet worden gewgzigd, dan in gemeen overleg
m*ar toch kan de Regeering reeds veel doen om de
exploitatiekosten bijv. tot 50 pCt. te doen daleo (iu
Duitschland 1882/83 slechts 46 pCt.) eu het aandeel
van deu Staat weder tot 27a millioen te doen stijgen.
Zij kan daartoe deu invloed van den regeerings-com-
missaria bezigen en, als overreding niet baat, hare
macht gebruiken om het aantal treinen boven het
minimum (4 in elke riohting) te beperken, de boven
matige uitbreiding van het kapitaal der Expl. Mij.
voor materieel tegen te gaar., enz. Daardoor zal het
Staatsaandeel stijgen en zullen ook de aandeel
houders weder 5 pC't, eu meer trekken.
Maar tevens moet gezorgd worden, dat het Staats
aandeel niet wordt verslonden voor onderhoud of
nieuwen aanleg. Dit kan geschieden door de exploi
tatierekening der Expl. My. met de kosten (rente en
aflossing) van vernieuwing of uitbreiding te belasten,
hetgeen mogelijk wordlt als men uit het vernieuwings
fondsdat ait 4 pCt. van de opbrengst word gevormd
een veel te hoog peroeutage evenals overal
elders ruimer voor verbetering van het rollend mate
rieel put. Dat zal de Mg. tot zuinigheid nopen en
tevens bewerken dat bet staatsaandeel inderdaad een
bate wordt voor de schatkist, enkel afhankelijk van
de wisselingen van het verkeer.
Voor den Minister van waterstaat ligt in dit op
zicht, zoo merkt de schryver ten slotte op, een ruim
arbeidsveld om niet minder dan de minister van
finauoiën voor de schatkist te zorgen, en den Staat
een bate te verzekeren, die v<5<5r 1900 het oyfer van
5 millioen kan bereiken, de 2 pCt. die in 1859 als
de minimum rente van het kapitaal deu Staatsspoor
wegen was voorgespiegeld. Daardoor zon ook eer.
betere spoorweg-exploitatie worden verkregeu, de
kapitaal verslindende, storende spoorweg-oorlog, de
doodende concurrentie zou ophouden, aan ongezoude
Amerikaansche toestanden, afwijkingen van de natuur
lijke route, gemis van aansluitingen, zou eene einde
komen. Als de beide grootste spoorwegmaatschappijen
niet meer zoo gemnkkelyk haar dividenden verdienen
zullen zij zich meer met haar eigen bedryf gaan bezig
houden en elkander met rast laten, en door een
drachtig bandelen niet bet buitenland in de hand
werken, maar nuttiger werkzaam zijn voor Nederlands
handel en oy verheid.
Bovendien is het bij den tegenwoordigen woeligen
toestand niet staatkundig, steeds meer lasten op het
volk te leggen, terwijl het ontzaglijk kapitaal, aan
staatsspoorwegen besteed, nagenoeg improductief wordt
gelaten.
In den Fransohen ministerraad, die eergisteren is
gehouden, werd de vraag besproken, of er ook iets
gedaan moest worden tegen de kiesmanoeuvres, welke
de conservatieven van plan zyu bij de herkiezingen
ln praktijk te brengen. De regeering besloot nauw
keurig toe te zien, dat alle ambtenaren zich strikt
onzijdig fielden.
Tevens werd het bericht, dat nieuwe versterkingen
naar Tonkin zullen gezonden worden, nogmaals op
zeer .besliste wijze tegengesproken. De gehuurde trans
portschepen wordt er nu bijgevoegd dienen
uitsluitend om eeu zoo groot aantal soldaten naar
Tonkiu te brengen, als noodig is om de leemteo
aan te vullen welke ontstaan zijn door het vertrek
der ontslagen soldaten naar Fraokryk.
De toestaud op het Balkan-schiereiland blijft zeer
ernstig. Servië en Griekenland betoooen nog weinig
last om aan de vermaningen der mogendheden ge
hoor te geven. Beide landen zetten hun krijgstoe
rustingen voort, terwgl ook Turkge zich ernstig
wapent, ten einde geweld met geweld te kannen keeren.
Uit Berlyn wordt aau de Köln. Zeit. geseind, dat
de Porte de mogendheden vergunning heeft gevraagd
om met haar troepen elke verkorting vau Turkije'»
rechten te beletten. Volgens dezen berichtgever
gelooft men te Berlyn, dat dit verlof zal worden
gegeven. De Sultan heeft nu zijn oorlogstoerustingen
geëindigd, eu is volgens het oordeel der Berlynsche
autoriteiten ruimschoots tegen Servie en Griekenland
opgewassen.
De Bulgaarsche quaestie meent o. a. de Köln.
Zeit. is voor schikking vatbaar, maar wie kan nu
nog een oplossing voor bet Servische vraagstuk vinden?
Koning Milan staat aau de zuidelijke grenzen van
rijk met een leger, dat van strijdlust braadt eu vol
komen te strijde is toegerust. De terugtocht is bijna
onmogelijk. Vooruitrukken staat gelijk met het op
rakelen der geheele Ooslersche quaestie en het begin
vau den algemeeoen strijd om de Turkschenalatensohap.
Kan en zal Oostenrijk tusschen beide komen Servië
staat ongetwijfeld voor eeu moeielijke beslissing,
waar het zijn of niet zgn misschien in de waag
schaal ligt, maar ook niet minder moeielijk is
de toestand van Oostenrijk, dat zich in een der meest
bedenkelijke posities bevindt, welke deze eeuw deze
monarchie heeft gebracht".
Volgens de Nordd. doet echter Griekenland'»
houding niet minder kwaad. Het chauvinisme der
Grieken zegt het officieuse blad 0. a. dat zich
tegen den goeden raad der mogendheden blijft ver
zetten, hindert merkbaar de vredelievende plannen der
mogendheden. De mobiliseering van het Grieksche
leger moet onvermydelyk den toch reeds gespannen
toestaud verergeren. Het vermetel optreden der Griek
sche oorlogspartij kan de bezorgdheid der porte slechts
doen toenemeu, zoodat deze licht zoover kan gebracht
worden; dat niet meer aau den terugtocht te denken is."
Uit Madrid wordt gemeld, dat de Duitsche nota
over de Carolina-eilanden te Madrid is ontvangen.
De inhoud beantwoordt geenszins aan de verwach
tingen der Spanjaarden. Van verschillende zijde wordt
tevens bevestigd dat de Duitsobe regeering de geldig
heid vau Spanje's oude aAQi^rakeu blijft ontkeunen:
doch het bezit der eilanden wil afhankelijk stellen
van een nauwkeurig onderzoek, wie van beide par-
partyeu het eerst het eiland Yap heeft bezet.
De verkiezingen voor den Landdag in Baden doen
weer eeu nationaal-liberale nfeerderheid verwachten.
De Oostenryksche begrooting sluit weder met
eeu tekort, waarvoor echter geen leening noodig
zal zgn.
In de Deeusche Tweede Kamer is door de linker-
zyde eeu voorstel ingediend, om de voorloopige wet
op de middelen, door de Regeering in April 11.
uitgevaardigd, uiet te erkennen, omdat tusschen de
Tweede en Eerste Kamer geen eensgezindheid met
betrekking tot het budget kan worden verkregen.
De Minister-president achtte zulk een voorstel onge
past, omdat de beslissing van één tak der wetge
vende macht geeu rechtskracht heeft. De voorzitter
van de Tweede Kamer, bestreed de juistheid dezer
bewering. Hierop werd de volgende motie voorge
steld „De Tweede Kamer weigert haar toestemming
tot de voorloopige wet op de middelen, eo gaat
over tot de orde van den dag." Na de verklaring
vau Berg verlieten al de Ministers de vergnderzaal,
en genoemde motie werd daarop met 70 tegen
17 stemmen aangenomen.
INRICHTINGEN WELKE GEVAAR, SCHADE
OF HINDER KUNNEN VEROORZAKEN.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Gouda;
Maken bekend dat by Koninklijk besluit van 22
September jl. No. 9, met vernietiging van hun be.
sluit van 24 April 11. No. 6, aan A. Lagerenberg
en z|jne rechtverkrijgenden onder zekere voorwaar-
den alsnog vergunning is verleend tot het oprichten
eener varkensslachterij in bet perceel aan de West-
haven, wijlt B, No. 174, kadastraal bekend te Gouda
in sectie D, No. 1277.
Gesohicdende deze kennisgeving ter voldoening
aan art. 8 in verband met art. 18 der Wet van
2 Juni 1875 (Staatsblad no. 95.)
GOUDA, den 15 October 1885.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
VAN BERGEN IJZEN DOORN.
De Seeretaris,
BROUWER.
GEVONDEN en aau het bureau vau politie
gedeponeerd een goud Halsslootje.
MARKTBERICHTEN.
GOUda, 15 October 1885.
Tarwe iu de beste soort tot 8.gewoone
en polder 7.20 en 7.70afwijkende lager.
Kogge 5.50 6.Gerst iets vaster 5.50
a 6.25. Haver 4.—. a 4.40. Maïs ƒ5.25
h 6.—.
De veemarkt met weinig aanvoer, de handel traag,
graskalveren iets vlugger, vette varkens 23 25 ct.,
varkens voor Londen 20 a 21 ct., magere vailrens
en biggen traag, biggen 0.70 a 1.— per week,
schapen en lammeren tragen handel.
Aangevoerd 54 partijen Kaas.
Eerste kwaliteit 24.a 26. tweede kwa
liteit 20.— a 23.—.
Noordhollaudsche 23.a 27.
Goeboter 1.50 a i.60.
Weiboter 1.20 a 1.30.
4 November a. s. KAASMARKT.
GEBOREN12 Oct. SiinoD, ouders S. Elshont en J. de
Quant. 13. Pieteruella Johanna, ouders G. Lokum en K.
Verkaaik. Maartje Johanna Susanna, ouders D. Meijer en
D. A. Everling. Jocoba Johauna, ouders P. Koetsier en
H. J. Beunis. 14. Fietje Cathariua Adriana, ouders J.
Jongkind en A. Perdijk.
GEHUWD 14 Oct. M. van Veen en B. Bloot.
OVERLEDEN. W. den Oude, 1 j.
Voor de vele bewijzen van deelneming
ondervonden bij het overlijden van zijnen ge
liefden Vader, betuigt ondergeteekende ignen
hartelijken dank.
J. HARMENS.
berichten de ONTVANGST der
alsmede de NOUVEAUTÉS tot het maken van
Gelakt en geëmailleerd.
Vernikkelde en fijn gepolijste HAARDSTEL
LEN, KLEERÉN-, PARAPLUIE- en HAARD-
STANDAARDS, Zinken PLATEN met en zon
der bloemrand, gegoten en geslagen
Eene ruime sorteering geëml
KELEN voor huishoudelijk en
(e Emmerik a. d. Rijn.
„Tweevoudig bekroond Amsterdam 1883."
Prijs per étui 60 cents. Verkrijgbaar bij J C.
ÜELDENRIJK, Goud».