BAARDEN EN KACHELS, lüBSSff Buitefllandsch Overzicht. KENMSGEE1NÜ. ADVERTENTIEN. Gez. MICHAËL, Mantels en Costumes. Hecren- cn Jongeheeren- Gcmsleeren HANDSCHOENEN, J. C. GÖTTE, Chem. fabriek van H. vonGlmborn Migr&ne Stifte POLITIE. burgerlijke Stand. Reeuwijk KLEIWEG E. 66, Gouda. A. van OS, Az. Kleiweg E 73". WIJDSTRAAT A. 41. KOLEN- en TURFBAKKEN, NERVEN-CRYSTAL. Merk Adelaar. voor Dr. Loeien Lhoeste, uit Luik, eu die voorgaf op tyoe reis vau Arasterdam naar Brussel zijne portefeuille te hebbeu verloren, waarin behalve fr. 230 aan bankpapier, een paspoort en een plaatskaart geborgen wareu. Door zyue onbekendheid met de statioL'8 welke hjj was voorby gespoord, wist bij niet op te geveu waar hg de stukken verloren had, zoodat hij zonder plaatskaart naar Dordrecht was doorgereisd. De consul, lettende op het fatsoenlijk uiterlgk van den vreemdeling, en op diens naamkaartje den doc torstitel lezende, bezorgde zijn bezoeker nachtverblijf in een der hotels en stelde hem bovendien eenig geld ter hand, terwgl de zoogenaamde doctor zelf naar zijn vader, eveneens doctor te Luik, telegra- pheerde, met verzoek om per telegraaf borg te willen stellen voor fr. 100. Hierop ontving de consul laat in den avond een telegram, dat reeds stof tot kwade vermoedens gaf, daar het inhield dat de zich voor Lucieu Lhoeste uitgevende persoon ongetwijfeld een oplichter moest zijn. In dit vermoeden werd hij nog versterkt toen den volgenden morgeu bleek dat de zoogenaamde doctor reeds vroeg uit het hotel was vertrokken en, niettegenstaande hg beloofd had tusschen 9 eu 10 uren bij den consul te komen, verder niets vau zich liet hooren. CJit het verder onderzoek kwam aan het licht, dat men met eeu sluwea bedrieger had te doen gehad, die zich te Dordrecht had uitgegeven voor oculist en in consult te zijn geweest te Amsterdam met bekende professoren aldaar, welke laatste echter bij navraag hiervan niets afwisten. Buitendien kwam uit Luik nog de tyding, dat de Heer Dr. Lhoeste aldaar niet de eer had het vaderschap van het individue te bekleeden, doch wel foor eenigen tijd de dupe van hem was geworden, en hem op valsche voorgeven» geld en onderkomen had verschaft, waarvan de docter de vergoeding nog moet terug ontvangen. Uit Belgische dagbladen blykl nog, dat dezelfde persoon ook Frankfurt, Aken en Verviers op gelyke wijze geëxploiteerd en eene zijner laatste bedriege rgen in het buitenland gepleegd heeft te Straatsburg. Hij had de oubeschaamdheid aldaar den naam aan te nemen van Jau van Beers, den bekenden Vlaamscheo dichter, en bezocht in die hoedanigheid de redacties der verschillende dagbladen, die hun „collega" allen hartelyk ontvingen en die tot loon hunner gastvrijheid door den poëet werden onthaald op hoogst belangwek kende verhalen over Nederlandsch-Iudië, waar hg beweerde geruimen tijd te hebben doorgebracht. Deze oplichter is thans te Delft waar bij ook van eeu paar lieden geld wist te krijgen gearresteerd. In de Amerikaansche stad St. Louis heeft de werkstaking der tram-beambten aanleiding gegeven tot ernstige ongeregeldheden. De werkstakers ver nielden Donderdag eenige wagens, welke met nieuwe koetsiers en conducteurs reden. Een man werd in het gevecht gedood eu verscheidene anderen werdeu gewond. Het verkeer werd eerst op alle lynen gestaakt, doch later hervat, onder bescher ming van de politie, die daartoe 200 buitengewone helpers aannam. Vrgdagavond echter werden de wagens weder aangevallen. Er was weer een doode ea een aantal personen werden gewond. Men vreest voor verdere ongeregeldheden. De burgers trachten, in het alge meen belang, een schikking tusschen bet bestuur der maatschappij eo de ontevreden beambten te bewerken. Uit Oudenbosch wordt gemeld J.l. Zaterdag namiddag begaven zich zestieo jongens van 613 jaar oud, allen uit deze gemeente, Daar de een half uur van hier gelegene buurtschap Bossche- hoofd, gemeente Hoeven, alwaar in 1883 eene nette openbare school werd gebouwd met annexe onderwij- zerswomng. Door vertrek van den onderwijzer staan school en schoolhuis tijdelijk ledig en onbewaakt, 't Naastbij zijnde bewoonde huis is er ongeveer 3Ü0 meter vau verwgderd. Toen de balddadige jeugd daar gekomen was ving de verwoesting aan. Acht-en-vyftig glasruiten worden verbrijzeld. Na dit bombardement klom men door de ramen naar binneö. De boekenkasten werden open gebroken, boeken, platen, leieD, kaarten door de localeu geworpen, verscheurd, vertrapt en met inkt bemorst. De aangerichte schade wordt op 200 ge schat. Duizend stuks boeken, platen en kaarten zyn bedorven. Van 't gebeurde is proces-verbaal opgemaakt en met belangstelling wordt de rechterlijke uitspraak verwacht. De arr.-rechtbnuk te Utrecht behaudelde Maandag eene niet alledaagsche zaak. De toedracht komt, volgens het relaas van bet U. D., in 'tkort hierop neer. Den 12den Juni 1885 werden door deu heer V. H., voor uitvoer naar België, aangegeven 19 ifjhteo, inhoudende 1079 kilogram zoete chocolade. De verificatie van deze partij had plaats ann de fabriek door de daarmede belaste ambtenaren» en het consent van uitroer werd door dezen afgegeven, op grond waarvan de fabriekant teruggaaf zou kunuen vragen van voor de suiker betaalden acoyns. Dit geschiedde om 9 uur 's morgeus. Toen in den uamiddag de partij nog niet aan bet donane- kantoor vau de staatsspoorweg was, werd vanwege de administratie, die vermoeden had van fraude, eeu onderzoek ingesteld. De inspeoteur der belastingen voor Noord-Holland eu Utrecht begaf zich met den le Utrecht gevestigden controleur eu eeuige mindere ambtenaren naar de fabriek. Daar werd hun eerst gezegd, dat de kisten reeds verzonden waren, doch een knecht verklaarde, dat ze nog in de pakkamer aanwezig waren, die voor de ambtenaren ontsloten werd. De fabrikant zeide voor het vervoer qaar het spoor te zulleu zorgen, en ging toen wegmen wachtte een uur, maar toeu er geeu wagen kwam, liet men er zelf een komen, en liet de kisten daarop laden, om ze te brengen naar het Kgks-eutrepöt ter her-verificatie. De reden, waarom de fabrikant op zich liet wachten, was, zooals werd opgegeven, hierin gelegen, dat hij van deu kneoht, die met het inpakken der kisten belast was geweest, raededeeiiug ontving, dat er met die inpakkiug eene vergissing ha l plaats gehad, waardoor iu een deel der voor België be stemde kisten ongezoete chocolade terecht gekomen was, die voor Duitschland was bestemd. De knecht, die deze vergissiog had gemerkt, had een aantal kisten leeggepakt, om na te gaau, waarin de ver gissiog moest schuilen hij had daarbij de verzege ling, door de met de verificatie belaste ambtenaren aangebracht, kunuen sparen, door van de klhten een der zijvlakken, door hem als „kopstukken" aange duid, open te maken. Met dit werk was hij bezig, en een negental kisten had hg outpakt, zonder on gezoete chocolade te vinden, toen bij door de komst der ambtenaren werd gestoord daar dezen eerst even naar achteren in de fabriek gingen, had hij nog gelegenheid om de leege kisten in elkaar te zetteu, zoodat daaraan uitwendig niets te zien was. De vergissiug, die hij had begaao, deelde hij aan zijn patroon mede, die daarop naar de woniug van zgn boekhouder ging, om bij deze te inforraeeren wat er met de party was gebeurd. Dit was de reden vau zijn verdwijnen. Voordat by zich ver wijderde, had echter reeds de inspecteur gelast, dat de kisteo naar buiten gebracht moesten worden hij deed dit met de bedoeling, om de fraude, die hij vermoedde, te kunnen constateeren daartoe name lijk moest aan het vervoereu althans een begin van uitvoering gegeven zijn. De fabrikant voldeed aan dien last met de woonjeu tot zijn knecht jongen, je hoort het, mijnheer, de inspecteur wil ze naar buiten hebbeu. Ook het consent gaf hij over aan den controleur, echter met de bijvoeging, dat hij misschien zijn plan, om de chocolade uit te voeren, niet ten uitvoer zou brengen. Daartoe was de fabrikant, zooals ter terechtzitting bleek, bevoegd de geest van de wet is wel zoo verklaarde de inspecteur dat de goedereu moeteu vervoerd worden terstond nadat de verificatie heeft plaats gehad, maar op eeu vraag van den verdediger stemde hij toe, dat de fabrikant met dat vervoer een geheelen dag tijd heeft, en ook het recht heeft vnu 't vervoer af te zien, wanneer hg inmiddels van zijn lastgever contra-order krijgt of daartoe andere redenen heefl. De kisten werden naar bet rijks-entrepöt gebracht en daar opuieuw geverifieerd. Het bleek bierbij, dat 9 kisten geheel ledig warea 2 waren gevuld met ongezoete chocolade, 1 gedeeltelijk met zoete, gedeeltelijk met ougezoete chocoladein 't geheel werd in 10 kisten gevonden 339 KG. zoete en 627j ougezoete chocoladeterwijl zij volgens de verificatie 1079 KG. zoete chocolade had moeten inhouden. Terwgl men met de her-verificatie bezig was, kwam de fabrikant met zijn boekhouder en zijn knecht er b^. Op grond van de bevinding, die hier werd opgedaan, werd proces-verbaal tegen hem opgemaakt, dat leidde tot deze vervolging. De rijksadvocaat, mr. J. C. de Koning, legde de beklaagde drieërlei overtreding ten laste. 1. is het grootste gedeelte van de kisten openge broken bevonden, zoodat daarin vervatte goederen waren onttrokken aan de afsluiting, door de openbare macht gemaakt2. was tot vervoer aangegeven eene partij chocolade met een gehalte van 55 pCt., terwijl bevonden werd eene partij met een gemiddeld gehalte van 6061/ioo pCt. suiker 3. is tot vervoer aangegeven eu geverifieerd 1079 KG., terwijl slechts aanwezig bevonden werd by de her-verificatie 4017a KG. chocolade. Onder betuiging van zijn leedwezen, dat voor deze overtredingen geen gevangenisstraf kon worden opge legd, requireerde pleiter de veroordeeling van beklaagde tot drie geldboeten reap, van 1760,85, 116,60 en 100 en in de kosten van het geding. - De advocaat, rar. Ph. A. Haas, betoogde breed voerig, dat de beklaagde nog niets uitgeslagen had en er dus nog geen delict was. Hierop moet z. i. de vervolging afstuiten. In De Economist van October komt een zeer belangrijk opstel voor >au den heer mr. H. van der Goes, over de Staatsspoorwegen en de Schatkist» De schryver gaat daarin de oorzakeu na, waarom het kapitaal van 228 millioen, door den Staat belegd in Nederlandsche spoorwegen nog niet l pCt. rente afwerpt, welke opbrengst dan nog nage noeg geheel voor onderhond en uitbreiding moet worden besteed. Eerst beschouwt de heer v. d.G. de Staatslijnen die door de Soli. IJz. Spto, My. worden geëxploi teerd. Deze M. heeft een eigeu net, waarvoor 15. millioen aandeelen- en 31 millioeu obligatiekapitaal is besteed, te zameu 46 millioen haar Staatsnet heeft 34 millioen gekost. De winst van 21/» mil lioen, in 1884 gemaakt, is echter niet iu dia verhouding verdeeld; de Staat kreeg slechts 7, tot of 0.44 pCt. de obligatiehouders 12 ton, de aan deelhouders bijna ^12 ton, of 8 pCt. De fout zit volgens rar. v. d. i^G. in het contract, dat in 1882 is gesloten en waatbij de H. S. M. eeu huursont per kilometer betaalt, een som die zoo berekend ia, dat schier alle risico voor het Rijk koipt, omdat de M. anders kans liep by te passen. Bovendien draagt de H. 8. M. geen evenredig deel in het kapitaal of de rente, voor de kostbare stationsin richtingen te Arasterdam besteed, ofschoon zulke bijdragen van armere spoorwegmaatschappij eu wel zijn gevorderd. „Wellicht is de oorzaak gelegen in de bijzondere welwillendheid der Regeering, waarin de H. S. M. zich boveu hare zusters her haaldelijk mocht verheugen." Gelukkig heeft de Regeering bedongen, dat zij teu allen tijde de lijnen dier Mij. kan naasten, zoodat zy tegenover deze groote kracht heeft eu herziening der bestaande regelingen kan verlangen, wat in 't belang der Jeege schatkist gebiedende plicht is. De heer v. d. G. beveelt als regeling aau, dat de Staat als deelgenoot der H. S. M. optreedt naar evenredigheid der bestede kapitalen, maar aau deze bijzondere voordeden geve (10 pCt, der winst) voor haar beheer en een behoorlijke winst late wegens hare voordeelige eigen lgnen, en wel 5 pCt. van haar kapitaal, met aanvulling van de helft van het ontbrekende uit het aandeel van den Staat. Van de winst over 1884 ad 2l/2 millioen, zou de H. S. M. dau 51/» pCt. divideud hebben kun nen uitkeeren, en de Slaat 880,000 hebden ont vangen, in plants van U/s ton. Eeu winstderving van 2 pCt. ware door dp H. 8. M. geen onbil lijkheid, na de buitengewone begunstiging, die zij heeft genoten, en welke niet langer ten laste der belastingschuldigen mag blyven. Bovendien zou zulk een stelsel de Maatschappij nopen zuiniger te be- heeren. Hare exploitatiekosten zijn gestegen (zy be droegen in 1884 ruim 5 pCt. meer vau de bruto- ontvaugsten dau hg den Rgn-spoorweg), vooral wegens uitbreiding vau het aantal treinen, welke voor goederenverkeer 40 pCt. minder belast waren dan de Pruisische Staatsspoorwegen. De opbrengst, per treiu-kilometer is van 1.92 tot 1.71 gedaald. Bij meer voldoend gebruik der trekkracht, ware 230,000 te bezuinigen. Ook de kantoor kosten en tractementen zijn bovenmatig gestegen. De ontvangsten waren eveueeos te verbeteren, indien Diet langer de spoorwegconcurrentie hier te lande op Amerikaansche wijze werd gevoerd, d. i., zonder winst, enkel om afbreuk te doen aan den concurrent terwijl niet de haudel er voordeel van heefl, maar enkele agenten en expediteurs grove winsten beha len. Uit de Inge goedereovraebten van 1884 betoogt de schrijver, dat de H. S. M. ten deele met ver lies moet hebben vervoerd. Krygt zij de lijn AmersfoortKesteren en medegebruik van Keiteren— Nymegen (wat niet mag worden toegestaan zonder reciprociteit van medegebruik voor anderen op hare eigene lijnen), dan berekent de schrijver, dat bg zuiuige exploitatie het aandeel van den Staat op 2 pCt. van het aanlegkapitaal, bij gunstiger tijdsom standigheden tot 27a pGt. eu meer zal klimmen, en de H. S. M. toch 67f» en meer pCt. divi dend kan maken. Volgens de tegenwoordige rege ling, zal de Staat tot 1900 ten hoogste P/4 pCt. trekken. In de tweede plaats behandelt de schryver het uitgebreide staatsnet, dat aau de Maatschappij tol Expl. van Staatsspoorwegen in gebruik is gegeven, en waarbij de Staat sedert 1876 deelgenoot is, indien zin dat hij eerst 20 pCt. der bruto-ontvangsteo trekt en dau nog 4/i krijgt van hetgeen er na uit* keering van 472 P^t. aan de aandeelhouders over blijft. Van 1876 tot 1882 steeg het staatsaandeel van 15 tot 22 ton, maar in 1684 daalde het tot 1772 ton 0.9 pCt. van het aanlegkapitaal, groot 190 millioen (in 1879 was het 1 37 pCt.) In 1879 kreeg de Staat zijn */s over 572,000, in 1884 over slechts 20,000. De Expl. Mg. heeft volgens mr. v. d. G., te weihig gelet op het voordeel dat het 7a voor ^aar n°g k°a opleveren, en lij is in dezelfde fout vervallen, en heeft die soms nog overdreven, welke by de H. S. M. is op te merken. De exploitatiekosten zijn sedert 1879 van 47 tot 55 pCt. der bruto-onivangsten gestegen; de totale ontvangsten waren 86 pCt. meer, maar het aantal afgelegde treinkiloraeters steeg met 71 pCt. zoodat de bruto-opbrengst per tr. KM. tot 1.20 daalde, ongeveer gelyk aan 7 per pikol suiker of 0.20 ceut per 7s kilo koffie Iu Duitschland was de opbrengst 1882/83 gemiddeld 2.40. De personentreinen brachten gemiddeld slechts 0.87 per KM. aan de Expl. Mg. op, waaruit blijkt dat vele treinen overbodig zijn. By het goederenvervoer is het aantal afgelegde kilometers verdubbeld, maar de opbrengst slechts 35 pCt. meer geweestgemid deld trok een locomotief slechts 100 ton, tegen 160 in Duitschland. Het getal locomotieven nam echter slechts met 50 pCt. toe, dauk zij de goede rege ling der tractie, zoodat elke locomotief gemiddeld 37,000 KM. aflegde, tegen 30,000 in Duitschlaud. De schrijver stelt de geldverspilling bij de Expl. Mij., wegens te groote weelde in den treindienst, op een half millioen. Voor eiken reiziger waren gemiddeld 6 plaatsen beschikbaar (in 1884 was slechts 16 pCt. der zitplaatsen ingenomen, tegen 25 pCt. in Duitschland). Ook andere uitgaven stegen sterk, zooals de schrijver in bijzonderheden nagaat. Bovendien schynt bij het goederenvervoer de concur rentie voortgezet tot voorbij de grens die oog winst laat de opbrengst per tou en kilometer daalde van 3,09 tot 2,03 cent, ten uadeele van dea vennoot, den Staat. Vervoer zooder winst of met verlies moest aan anderen worden overgelateu. De regeling van 1876 beeft dus, volgens v. d. G. haar doel voor den Staat gemist zij geeft noch de voordeeleu van particuliere exploitatie (prikkel van eigenbelang) noch die c%r Staatsexploitatie (beharti ging van het algemeen,«dpelaug). Tot 1897 kan die echter niet worden gewgzigd, dan in gemeen overleg m*ar toch kan de Regeering reeds veel doen om de exploitatiekosten bijv. tot 50 pCt. te doen daleo (iu Duitschland 1882/83 slechts 46 pCt.) eu het aandeel van deu Staat weder tot 27a millioen te doen stijgen. Zij kan daartoe deu invloed van den regeerings-com- missaria bezigen en, als overreding niet baat, hare macht gebruiken om het aantal treinen boven het minimum (4 in elke riohting) te beperken, de boven matige uitbreiding van het kapitaal der Expl. Mij. voor materieel tegen te gaar., enz. Daardoor zal het Staatsaandeel stijgen en zullen ook de aandeel houders weder 5 pC't, eu meer trekken. Maar tevens moet gezorgd worden, dat het Staats aandeel niet wordt verslonden voor onderhoud of nieuwen aanleg. Dit kan geschieden door de exploi tatierekening der Expl. My. met de kosten (rente en aflossing) van vernieuwing of uitbreiding te belasten, hetgeen mogelijk wordlt als men uit het vernieuwings fondsdat ait 4 pCt. van de opbrengst word gevormd een veel te hoog peroeutage evenals overal elders ruimer voor verbetering van het rollend mate rieel put. Dat zal de Mg. tot zuinigheid nopen en tevens bewerken dat bet staatsaandeel inderdaad een bate wordt voor de schatkist, enkel afhankelijk van de wisselingen van het verkeer. Voor den Minister van waterstaat ligt in dit op zicht, zoo merkt de schryver ten slotte op, een ruim arbeidsveld om niet minder dan de minister van finauoiën voor de schatkist te zorgen, en den Staat een bate te verzekeren, die v<5<5r 1900 het oyfer van 5 millioen kan bereiken, de 2 pCt. die in 1859 als de minimum rente van het kapitaal deu Staatsspoor wegen was voorgespiegeld. Daardoor zon ook eer. betere spoorweg-exploitatie worden verkregeu, de kapitaal verslindende, storende spoorweg-oorlog, de doodende concurrentie zou ophouden, aan ongezoude Amerikaansche toestanden, afwijkingen van de natuur lijke route, gemis van aansluitingen, zou eene einde komen. Als de beide grootste spoorwegmaatschappijen niet meer zoo gemnkkelyk haar dividenden verdienen zullen zij zich meer met haar eigen bedryf gaan bezig houden en elkander met rast laten, en door een drachtig bandelen niet bet buitenland in de hand werken, maar nuttiger werkzaam zijn voor Nederlands handel en oy verheid. Bovendien is het bij den tegenwoordigen woeligen toestand niet staatkundig, steeds meer lasten op het volk te leggen, terwijl het ontzaglijk kapitaal, aan staatsspoorwegen besteed, nagenoeg improductief wordt gelaten. In den Fransohen ministerraad, die eergisteren is gehouden, werd de vraag besproken, of er ook iets gedaan moest worden tegen de kiesmanoeuvres, welke de conservatieven van plan zyu bij de herkiezingen ln praktijk te brengen. De regeering besloot nauw keurig toe te zien, dat alle ambtenaren zich strikt onzijdig fielden. Tevens werd het bericht, dat nieuwe versterkingen naar Tonkin zullen gezonden worden, nogmaals op zeer .besliste wijze tegengesproken. De gehuurde trans portschepen wordt er nu bijgevoegd dienen uitsluitend om eeu zoo groot aantal soldaten naar Tonkiu te brengen, als noodig is om de leemteo aan te vullen welke ontstaan zijn door het vertrek der ontslagen soldaten naar Fraokryk. De toestaud op het Balkan-schiereiland blijft zeer ernstig. Servië en Griekenland betoooen nog weinig last om aan de vermaningen der mogendheden ge hoor te geven. Beide landen zetten hun krijgstoe rustingen voort, terwgl ook Turkge zich ernstig wapent, ten einde geweld met geweld te kannen keeren. Uit Berlyn wordt aau de Köln. Zeit. geseind, dat de Porte de mogendheden vergunning heeft gevraagd om met haar troepen elke verkorting vau Turkije'» rechten te beletten. Volgens dezen berichtgever gelooft men te Berlyn, dat dit verlof zal worden gegeven. De Sultan heeft nu zijn oorlogstoerustingen geëindigd, eu is volgens het oordeel der Berlynsche autoriteiten ruimschoots tegen Servie en Griekenland opgewassen. De Bulgaarsche quaestie meent o. a. de Köln. Zeit. is voor schikking vatbaar, maar wie kan nu nog een oplossing voor bet Servische vraagstuk vinden? Koning Milan staat aau de zuidelijke grenzen van rijk met een leger, dat van strijdlust braadt eu vol komen te strijde is toegerust. De terugtocht is bijna onmogelijk. Vooruitrukken staat gelijk met het op rakelen der geheele Ooslersche quaestie en het begin vau den algemeeoen strijd om de Turkschenalatensohap. Kan en zal Oostenrijk tusschen beide komen Servië staat ongetwijfeld voor eeu moeielijke beslissing, waar het zijn of niet zgn misschien in de waag schaal ligt, maar ook niet minder moeielijk is de toestand van Oostenrijk, dat zich in een der meest bedenkelijke posities bevindt, welke deze eeuw deze monarchie heeft gebracht". Volgens de Nordd. doet echter Griekenland'» houding niet minder kwaad. Het chauvinisme der Grieken zegt het officieuse blad 0. a. dat zich tegen den goeden raad der mogendheden blijft ver zetten, hindert merkbaar de vredelievende plannen der mogendheden. De mobiliseering van het Grieksche leger moet onvermydelyk den toch reeds gespannen toestaud verergeren. Het vermetel optreden der Griek sche oorlogspartij kan de bezorgdheid der porte slechts doen toenemeu, zoodat deze licht zoover kan gebracht worden; dat niet meer aau den terugtocht te denken is." Uit Madrid wordt gemeld, dat de Duitsche nota over de Carolina-eilanden te Madrid is ontvangen. De inhoud beantwoordt geenszins aan de verwach tingen der Spanjaarden. Van verschillende zijde wordt tevens bevestigd dat de Duitsobe regeering de geldig heid vau Spanje's oude aAQi^rakeu blijft ontkeunen: doch het bezit der eilanden wil afhankelijk stellen van een nauwkeurig onderzoek, wie van beide par- partyeu het eerst het eiland Yap heeft bezet. De verkiezingen voor den Landdag in Baden doen weer eeu nationaal-liberale nfeerderheid verwachten. De Oostenryksche begrooting sluit weder met eeu tekort, waarvoor echter geen leening noodig zal zgn. In de Deeusche Tweede Kamer is door de linker- zyde eeu voorstel ingediend, om de voorloopige wet op de middelen, door de Regeering in April 11. uitgevaardigd, uiet te erkennen, omdat tusschen de Tweede en Eerste Kamer geen eensgezindheid met betrekking tot het budget kan worden verkregen. De Minister-president achtte zulk een voorstel onge past, omdat de beslissing van één tak der wetge vende macht geeu rechtskracht heeft. De voorzitter van de Tweede Kamer, bestreed de juistheid dezer bewering. Hierop werd de volgende motie voorge steld „De Tweede Kamer weigert haar toestemming tot de voorloopige wet op de middelen, eo gaat over tot de orde van den dag." Na de verklaring vau Berg verlieten al de Ministers de vergnderzaal, en genoemde motie werd daarop met 70 tegen 17 stemmen aangenomen. INRICHTINGEN WELKE GEVAAR, SCHADE OF HINDER KUNNEN VEROORZAKEN. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Gouda; Maken bekend dat by Koninklijk besluit van 22 September jl. No. 9, met vernietiging van hun be. sluit van 24 April 11. No. 6, aan A. Lagerenberg en z|jne rechtverkrijgenden onder zekere voorwaar- den alsnog vergunning is verleend tot het oprichten eener varkensslachterij in bet perceel aan de West- haven, wijlt B, No. 174, kadastraal bekend te Gouda in sectie D, No. 1277. Gesohicdende deze kennisgeving ter voldoening aan art. 8 in verband met art. 18 der Wet van 2 Juni 1875 (Staatsblad no. 95.) GOUDA, den 15 October 1885. Burgemeester en Wethouders voornoemd, VAN BERGEN IJZEN DOORN. De Seeretaris, BROUWER. GEVONDEN en aau het bureau vau politie gedeponeerd een goud Halsslootje. MARKTBERICHTEN. GOUda, 15 October 1885. Tarwe iu de beste soort tot 8.gewoone en polder 7.20 en 7.70afwijkende lager. Kogge 5.50 6.Gerst iets vaster 5.50 a 6.25. Haver 4.—. a 4.40. Maïs ƒ5.25 h 6.—. De veemarkt met weinig aanvoer, de handel traag, graskalveren iets vlugger, vette varkens 23 25 ct., varkens voor Londen 20 a 21 ct., magere vailrens en biggen traag, biggen 0.70 a 1.— per week, schapen en lammeren tragen handel. Aangevoerd 54 partijen Kaas. Eerste kwaliteit 24.a 26. tweede kwa liteit 20.— a 23.—. Noordhollaudsche 23.a 27. Goeboter 1.50 a i.60. Weiboter 1.20 a 1.30. 4 November a. s. KAASMARKT. GEBOREN12 Oct. SiinoD, ouders S. Elshont en J. de Quant. 13. Pieteruella Johanna, ouders G. Lokum en K. Verkaaik. Maartje Johanna Susanna, ouders D. Meijer en D. A. Everling. Jocoba Johauna, ouders P. Koetsier en H. J. Beunis. 14. Fietje Cathariua Adriana, ouders J. Jongkind en A. Perdijk. GEHUWD 14 Oct. M. van Veen en B. Bloot. OVERLEDEN. W. den Oude, 1 j. Voor de vele bewijzen van deelneming ondervonden bij het overlijden van zijnen ge liefden Vader, betuigt ondergeteekende ignen hartelijken dank. J. HARMENS. berichten de ONTVANGST der alsmede de NOUVEAUTÉS tot het maken van Gelakt en geëmailleerd. Vernikkelde en fijn gepolijste HAARDSTEL LEN, KLEERÉN-, PARAPLUIE- en HAARD- STANDAARDS, Zinken PLATEN met en zon der bloemrand, gegoten en geslagen Eene ruime sorteering geëml KELEN voor huishoudelijk en (e Emmerik a. d. Rijn. „Tweevoudig bekroond Amsterdam 1883." Prijs per étui 60 cents. Verkrijgbaar bij J C. ÜELDENRIJK, Goud».

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1885 | | pagina 2