00L.
IN,
I
I
1886.
N 3369.
JRU.
DE.
BINNENLAND.
J 1
Vrijdag 26 Maart.
Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken,
deel.
•*-
:rste
fDAG
1JN,
at A 168.
IK,
tanataande
IP
GOUDSGHE COURANT
f6 X e5-
den ingenieur Groot rijn op dit
DER.
SCHA1K,
1WE C9,
schappij
Gouda.
i bet Nederlandsehe
aan deze Kamer een
„mest aan den Minis-
Financiën tot verkrygiug tan vrijstelling
1MEN aan
dat ge-
l gehouden
ART,, s.
Schoolge-
aanvangen
i te 7 uren
die aan
hebben
.ART aan
ooi.
nmissie,
Pc4 e5.
Bb5 X e2-
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
1.
2.
8.
uden BE-
'EN enz,
sprps van
in. Loon
lelaren A.
«Z gelijk
zuivere,
x:h ia bij
Gouda (Zwart).
e7 e5.
Pb8 c6.
Rf8 c5.
Rc5 X b4.
Rb4 c5.
e5 X d4.
d7 d6.
RcS b6.
Pc6 a5.
Pg8 e7.
o o.
Pe7 - g6.
e7 c5.
f7 f6.
Rc8 d7.
a7 a6.
Rd7 b5.
e5 c4.
c4 c3.
Pa5 c4.
Ta8 p8.
Rb6 a5.
Ra5 X c3.
SCHAAK-CORRESPONDENTIE.
Utrecht '(JFït)
e2 e4.
Pgl - f3.
Rfl c4.
b2 b4.
c2 c3.
d2 d4.
o o.
c3 X d4.
d4 d5.
Rol b2.
Rc4 d3.
Pbl c3.
Pc3 e2.
Ddl d2.
Kgl - hl.
Tal cl.
Pf3 el.
f2 f4.
Rd3 bl.
Tol X c3.
Dd2 cl.
Tfl f3.
Rb2 al.
Ral X °3-
f4 X '5-
Tf3 e3.
Pel f3.
daarbij als voorwaarde is gesteld dat de spoorbrug
over de Gouwe binnen kort tijdsverloop zoodanig
worde verhoogd, dat stoomraartuigen met gestreken
pijp en schepen met gestreken tuig bij eiken water
stand er onder door sullen kunnen varen.
Het is bekend dat bet voornemen niet is ten
uilvoer gelegd.
II. De by de Tweede Kamer der Staten-Ge-
neraal aanhangige wyziging der Wet tot regeling
van den Kleinhandel in sterken drank en tot be
teugeling van de openbare dronkenschap, gaf de
Kamer aanleiding om zich tot dit gedeelte der
volksvertegenwoordiging te wenden en te betoogeu,
dat de regeeringevoorelellen een onnoodigen druk op
de nyverheid legden, vooral op die takken, die uaast
den bandel in sterken drank nog een andere ne
ring dreven.
Ten deele werd aan deze bezwaren, die door velen
beaamd werden door wijziging van bet oorspronke
lijk voorstel te gemoet gekomen.
III. Door den Minister van Waterstaat, Handel
en Nijverheid werd naar bet belang en de beteekenis
gevraagd van de door de Franscbe regeering toege-
stane verlaging van bet invoerrecht op karton en
kartonnen dooien. Vruchteloos zocht de Kamer naar
bet belang dat bandel en nijverheid bij deze ver
laging bad. Zij moest den’Minister dan ook ant
woorden, dat, naar bare meaning deze concessie
zonder eenige beteekenis was.
IV. Op initiatief vau de Kamer te Schoonho
ven, wendde ook deze -Kamer zich tot de Tweede
Kamer der Staten-Generaal met bet verzoek om den
aanleg eener tramverbindiag van Schoonhoven met
bet station Gouda van den Nederlandscheu Rijn
spoorweg te willen subsidieer». Aanleiding tot dit
adres werd gevonden in bet aanhangig wetsontwerp
om aan den stoomtramweg van Breskens naar de
Belgische grenzen eeue bijdrage te verkenen van
400.000.
V. Door het Bestuur tan
Werklieden-pensioeufouds wu a
afdrnk gezonden va» baar ragn
ter van
van zegelrecht voor
lo. polissen van Levensverzekering, afgegeven
door Maatschappijen, die niet zijn opgericht met het
doel om winst te behalen, voor zoover de op het
hoofd van ééa persoon verzekerde uitkeeringen niet
meer bedragen dan 5‘s weeks gedurende het
leven óf dan 300.bij overlijden, te samen of
afzonderlijk, onverschillig in welke termtjueu de
storting der premiën plaats vindt en
2o. de aauteekeningeu op die polissen.
De Kamer ondersteunde dit adres.
VI. De vereeniging tol behartiging der Stoom-
vaartbelangen in Nederland 'wendde zieh tot de
Kamer met bet verzoek om by den Minister vau
Waterstaat, Handel en Nijverheid haar adres te
ondersteunen tot vermindering vau de nadeelen voor
de scheepvaart voortspruitende uit het veelvuldig
gesloten zijn van spoorbruggen. De by dat adres
gevoegde bijlagen schonken aan de Kamer <|cu iudruk
dat voorziening zeer noodig was, indien althans de
vermelde feiten gegrond waren. Zy onderzocht dit
voor zooveel betreft de bruggen over de Gouwe
van den Rijnspoorweg en van LeidenWoerden,
met bet gevolg dat baar eerste indruk versterkt
werd. Zy wendde zich derhalve ten aanrien van
deze beide bruggen zoowel schriftelijk als commis
soriaal tot den Minister, zonder evenwel tot nog
toe de overtuiging te hebben gekregen dat Z. Exc.
in den geest dier adressanten wensoht te handelen.
Aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal is een
adres gericht door bestuurders der naamlooie ven
nootschap de Leidsche stoomboot-maatschappy De
f'olharding, gevestigd te Leiden, eveneens klagende
over den last, dial de belaugen vau stoom- en scheep
vaart lijden door de inrichting van vele spoorbruggen,
die zóo laag zyn gelegd, dat zij zelfs voor kleine
vaartuigen moeten geopend worden, doelende daarby
voornamelijk op de spoorbrug over de Gouwe. Zooals
onze lezers zich herinneren heeft meer dan eene
Kamer van Koophandel zich deze zaak ook aange
trokken.
Genoemde maatschappij vestigt nu de aandacht
der Kamer op het in te dienen wetsontwerp tot
verlenging der concessie vau de Rijnspoorwegmaat
schappij en verzoekt met aandrang, daaraan hare
goedkeuring alleen dan te willen verkenen, wanneer
GOUDA, 25 Maart 1886.
Maandag 22 Maart werd de Algemeene Verga
dering ran aandeelhouders der Goudk ke Waterleiding
Maateciappy gehouden 9 aandeelhouders, uitbren
gende 82 stemmen waren tegenwoordig.
Uit bet verslag door den Directeur, den heer
J. H. Becking, uitgebracht bleek dat in het jaar
1885 150.800 M*. water of per dag 408 M*. uur
de stad werden opgevoerd tegen 121.000 M*. of
331 M’. per dag in 1884. Het untal contracten
was in 1885 1019 met een opbrengst van /167OO.
tegen 760 contracten met 13648.in 1884.
Het water was gedurende bet voorjur, de zomer
en bet begin der herfst uitmuntend, mur tegen
begin van December was bet Uselwater door bij
menging van groote hoeveelheden polderwater zoo
onklaar, dat de Directie met groote moeielykheden
Ie kampen had om water, voldoende aan de eisoben
der concessie gesteld, te leveren, waardoor ‘Burge
meester en Wethouders van Gouda genoodzaakt
waren hoogst ernstige klachten daartegen in te
brengen. Uitgenomen de opgeloste organische stoffen
bleek bet water geheel un de concessie te voldoen,
mur om het voorgeubreveo gehalte van eerstge
noemde te verkrijgen, wu men genooduakt de
chemische zuivering zoodanig te vermeerderen, dat
de deugdelijkheid van het water daar zeer onder
zou lijden. Genomen analyses toonden un dat
het water, zeer weinig ammoniaknitraten en
uitriten in bat geheel niet bevatten, dus bevryd
was van de eerste ontlediugsproducteu die by ver
rotting van faecaiiën en dierlijke afval ontstaan,
terwyl een bacteriologisch onderzoek op verzoek der
directie der Maatschappij ingesteld door dr. Dupont
uit Rotterdam meldt, abel water is uit een hygië
nisch oogpunt niet af te keuren, bet bevat opvalleud
weinig bacteriën
Om, met deze wetenschap over de hoedanigheid
van bet water toch aan de letter der concessie te
moeten voldoen zyn door ons gedurende de winter
proeven genomen naar een nieuwe zuiveringsmethode,
aan de Antwerpscbe Waterleiding in gebruik, en ia
de uitslag daarvan -zoodanig dat commisuriuen in
overleg met den Directeur en bun adviseur, den
beer J. Schotel, U voorstellen zullen doen tot
inriebten van bovengenoemd systeem.
Uit de balans bleek dat de waterontvangst is
geweest 15850.98*, zoodat de gemeente Gouda
dit jaar niets behoeft bij ,te betalen, voorwur een
verblijdend teeken, daar door haar slechts één jaar
en wel slechts p. m. 4500 is opgeofferd. Het
dividend werd bepaald op 5 pCt.
Heden had ten Rudhnize dezer Gemeente plaats
de openbare verpachting vau het Grasgewas vu
den Hoogen Schielandschen Zeedijkde hoogste
bieder was J. de Jong Jz. voor 201.
Het Verslag van de Kamer van Koophandel en
Fabrieken alhier over 1885 deelt bet volgende mede
aangunde de werkzaamheden der Kamer.
I. Het voornemen fot heffing van eene belasting
op de tabak werd ook door deze Kamer bestreden.
In baar brief aan Z. Exc. den Minister van Finan-
tiën werd opgemerkt dat eene dergelijke belasting
den handel in groote mate zonde benadeelen en de
schatkist weinig voordeel zon aanbrengen. De ge
volgen dezer belasting zouden naar bare meening
zyn dat de importeurs niet meer uitsluitend naar
Nederland zonden, doch voortaan daar alleen het
voor de binnenlandacbe consnmtie benoodigde zouden
invoeren, waardoor ook de middelen van vervoer,
speciaal de stoombootvaart op Nederlandsoh-Iadië,
zouden lijden, en tal van lieden bun middel van
bestaan te loor zouden zien gaan.
Daarenboven zou zy de invoering dezer belasting
beschouwen als de eerste stap, die ons verwijderde
van het goede beginsel, dat verbruiksbelastingen,
vooral op artikelen van dagelyksoh gebruik, geene
aanbeveling verdienen, tenzij men daaraan eene
andere strekking verbinde, zooals bij den accijns
op het gedisteleerd.
Van der Vegt, en
eiland de wegen opgenomen, welke betrokken zijn
bij de aanvrage om concessie voor eene stoomtram
door de Hoekscbewaard van de heeren A. K. van
der Garde c. s. Er hebben zich daarbij geene
bezwaren voorgedaan, zoodat de gevraagde concessie
waarschijnlijk wel door Ged. Staten zal verleend
worden.
Staten-Generaal. Tweedb Kahzb. Zittingen
van 23 en 24 Maart 1886.
By het voortgezet debat over het amendement tot
herstel vau differenlieele rechten, verklaarde de heer van
Bijlandt deze alleen terug te wenscheu met toe
stemming der Regeering. Hy bestreed alle amende
menten en het gebeele ontwerp als nadeelig voor de
Indische verbruikers.
De heeren Brouwers en Clercx ondersteunden het
amendement-Bablman, bewerende, dat de invoerrech
ten verhoogd werden om de uitvoerrechten te ver
lagen.
De heer de Brnyn Kops stelde voor, de invoer
rechten voor aardewerk op 6 pet. te houden.
Het amendement-Bahlmao c. s. (herstel van diffe-
rcntieele rechten) in stemming gebracht, werd ver
worpen met 53 tegen 22 stemmen, waarop de
andere amendementen door den heer Bahlman, ook
namens zijn medevoorstsllers, werden ingetrokken.
Het amendement-De Bruyn Kops (aardewerk op
6 pet. te brengen) werd aangenomen met 42 tegen
34 stemmen.
Een amendement-Bahlman (eetwaren op 6% in
plaats 10% te brengen) werd verworpen met 45 tegen
81 stemmen.
Art. 1 (verhooging vau invoerrechten) in zyn
geheel werd aangenomen met 45 tegen 34 stemmen.
Bij art. 2 werd voorgesteld afschaffing van
uitvoerrechten of invoering van differenlieele rechten.
In de zitting van gisteren is ingekomen een
wetsvoorstel van de bh. Sohimmelpenninck van der
Oije, Kielstra en Rooseboom, tot herziening van het
Crimineel Wetboek betreffende desertie in vredestijd.
Bij de voortzetting van de beraadslaging over de
Indische tariefwetgeving, ontvouwde de heer Cremer
de meening, dat herstel vau differenlieele uitvoer
rechten nutteloos zou zyn voor den handel, en leiden
I moest tot herstel van de Gouvernements cultuur en
Uit Ond-Beierland achryft men
Door den hoofdingenieur van den prov. waterstaat
J