00L. IN, I I 1886. N 3369. JRU. DE. BINNENLAND. J 1 Vrijdag 26 Maart. Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken, deel. •*- :rste fDAG 1JN, at A 168. IK, tanataande IP GOUDSGHE COURANT f6 X e5- den ingenieur Groot rijn op dit DER. SCHA1K, 1WE C9, schappij Gouda. i bet Nederlandsehe aan deze Kamer een „mest aan den Minis- Financiën tot verkrygiug tan vrijstelling 1MEN aan dat ge- l gehouden ART,, s. Schoolge- aanvangen i te 7 uren die aan hebben .ART aan ooi. nmissie, Pc4 e5. Bb5 X e2- 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 1. 2. 8. uden BE- 'EN enz, sprps van in. Loon lelaren A. «Z gelijk zuivere, x:h ia bij Gouda (Zwart). e7 e5. Pb8 c6. Rf8 c5. Rc5 X b4. Rb4 c5. e5 X d4. d7 d6. RcS b6. Pc6 a5. Pg8 e7. o o. Pe7 - g6. e7 c5. f7 f6. Rc8 d7. a7 a6. Rd7 b5. e5 c4. c4 c3. Pa5 c4. Ta8 p8. Rb6 a5. Ra5 X c3. SCHAAK-CORRESPONDENTIE. Utrecht '(JFït) e2 e4. Pgl - f3. Rfl c4. b2 b4. c2 c3. d2 d4. o o. c3 X d4. d4 d5. Rol b2. Rc4 d3. Pbl c3. Pc3 e2. Ddl d2. Kgl - hl. Tal cl. Pf3 el. f2 f4. Rd3 bl. Tol X c3. Dd2 cl. Tfl f3. Rb2 al. Ral X °3- f4 X '5- Tf3 e3. Pel f3. daarbij als voorwaarde is gesteld dat de spoorbrug over de Gouwe binnen kort tijdsverloop zoodanig worde verhoogd, dat stoomraartuigen met gestreken pijp en schepen met gestreken tuig bij eiken water stand er onder door sullen kunnen varen. Het is bekend dat bet voornemen niet is ten uilvoer gelegd. II. De by de Tweede Kamer der Staten-Ge- neraal aanhangige wyziging der Wet tot regeling van den Kleinhandel in sterken drank en tot be teugeling van de openbare dronkenschap, gaf de Kamer aanleiding om zich tot dit gedeelte der volksvertegenwoordiging te wenden en te betoogeu, dat de regeeringevoorelellen een onnoodigen druk op de nyverheid legden, vooral op die takken, die uaast den bandel in sterken drank nog een andere ne ring dreven. Ten deele werd aan deze bezwaren, die door velen beaamd werden door wijziging van bet oorspronke lijk voorstel te gemoet gekomen. III. Door den Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid werd naar bet belang en de beteekenis gevraagd van de door de Franscbe regeering toege- stane verlaging van bet invoerrecht op karton en kartonnen dooien. Vruchteloos zocht de Kamer naar bet belang dat bandel en nijverheid bij deze ver laging bad. Zij moest den’Minister dan ook ant woorden, dat, naar bare meaning deze concessie zonder eenige beteekenis was. IV. Op initiatief vau de Kamer te Schoonho ven, wendde ook deze -Kamer zich tot de Tweede Kamer der Staten-Generaal met bet verzoek om den aanleg eener tramverbindiag van Schoonhoven met bet station Gouda van den Nederlandscheu Rijn spoorweg te willen subsidieer». Aanleiding tot dit adres werd gevonden in bet aanhangig wetsontwerp om aan den stoomtramweg van Breskens naar de Belgische grenzen eeue bijdrage te verkenen van 400.000. V. Door het Bestuur tan Werklieden-pensioeufouds wu a afdrnk gezonden va» baar ragn ter van van zegelrecht voor lo. polissen van Levensverzekering, afgegeven door Maatschappijen, die niet zijn opgericht met het doel om winst te behalen, voor zoover de op het hoofd van ééa persoon verzekerde uitkeeringen niet meer bedragen dan 5‘s weeks gedurende het leven óf dan 300.bij overlijden, te samen of afzonderlijk, onverschillig in welke termtjueu de storting der premiën plaats vindt en 2o. de aauteekeningeu op die polissen. De Kamer ondersteunde dit adres. VI. De vereeniging tol behartiging der Stoom- vaartbelangen in Nederland 'wendde zieh tot de Kamer met bet verzoek om by den Minister vau Waterstaat, Handel en Nijverheid haar adres te ondersteunen tot vermindering vau de nadeelen voor de scheepvaart voortspruitende uit het veelvuldig gesloten zijn van spoorbruggen. De by dat adres gevoegde bijlagen schonken aan de Kamer <|cu iudruk dat voorziening zeer noodig was, indien althans de vermelde feiten gegrond waren. Zy onderzocht dit voor zooveel betreft de bruggen over de Gouwe van den Rijnspoorweg en van LeidenWoerden, met bet gevolg dat baar eerste indruk versterkt werd. Zy wendde zich derhalve ten aanrien van deze beide bruggen zoowel schriftelijk als commis soriaal tot den Minister, zonder evenwel tot nog toe de overtuiging te hebben gekregen dat Z. Exc. in den geest dier adressanten wensoht te handelen. Aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal is een adres gericht door bestuurders der naamlooie ven nootschap de Leidsche stoomboot-maatschappy De f'olharding, gevestigd te Leiden, eveneens klagende over den last, dial de belaugen vau stoom- en scheep vaart lijden door de inrichting van vele spoorbruggen, die zóo laag zyn gelegd, dat zij zelfs voor kleine vaartuigen moeten geopend worden, doelende daarby voornamelijk op de spoorbrug over de Gouwe. Zooals onze lezers zich herinneren heeft meer dan eene Kamer van Koophandel zich deze zaak ook aange trokken. Genoemde maatschappij vestigt nu de aandacht der Kamer op het in te dienen wetsontwerp tot verlenging der concessie vau de Rijnspoorwegmaat schappij en verzoekt met aandrang, daaraan hare goedkeuring alleen dan te willen verkenen, wanneer GOUDA, 25 Maart 1886. Maandag 22 Maart werd de Algemeene Verga dering ran aandeelhouders der Goudk ke Waterleiding Maateciappy gehouden 9 aandeelhouders, uitbren gende 82 stemmen waren tegenwoordig. Uit bet verslag door den Directeur, den heer J. H. Becking, uitgebracht bleek dat in het jaar 1885 150.800 M*. water of per dag 408 M*. uur de stad werden opgevoerd tegen 121.000 M*. of 331 M’. per dag in 1884. Het untal contracten was in 1885 1019 met een opbrengst van /167OO. tegen 760 contracten met 13648.in 1884. Het water was gedurende bet voorjur, de zomer en bet begin der herfst uitmuntend, mur tegen begin van December was bet Uselwater door bij menging van groote hoeveelheden polderwater zoo onklaar, dat de Directie met groote moeielykheden Ie kampen had om water, voldoende aan de eisoben der concessie gesteld, te leveren, waardoor ‘Burge meester en Wethouders van Gouda genoodzaakt waren hoogst ernstige klachten daartegen in te brengen. Uitgenomen de opgeloste organische stoffen bleek bet water geheel un de concessie te voldoen, mur om het voorgeubreveo gehalte van eerstge noemde te verkrijgen, wu men genooduakt de chemische zuivering zoodanig te vermeerderen, dat de deugdelijkheid van het water daar zeer onder zou lijden. Genomen analyses toonden un dat het water, zeer weinig ammoniaknitraten en uitriten in bat geheel niet bevatten, dus bevryd was van de eerste ontlediugsproducteu die by ver rotting van faecaiiën en dierlijke afval ontstaan, terwyl een bacteriologisch onderzoek op verzoek der directie der Maatschappij ingesteld door dr. Dupont uit Rotterdam meldt, abel water is uit een hygië nisch oogpunt niet af te keuren, bet bevat opvalleud weinig bacteriën Om, met deze wetenschap over de hoedanigheid van bet water toch aan de letter der concessie te moeten voldoen zyn door ons gedurende de winter proeven genomen naar een nieuwe zuiveringsmethode, aan de Antwerpscbe Waterleiding in gebruik, en ia de uitslag daarvan -zoodanig dat commisuriuen in overleg met den Directeur en bun adviseur, den beer J. Schotel, U voorstellen zullen doen tot inriebten van bovengenoemd systeem. Uit de balans bleek dat de waterontvangst is geweest 15850.98*, zoodat de gemeente Gouda dit jaar niets behoeft bij ,te betalen, voorwur een verblijdend teeken, daar door haar slechts één jaar en wel slechts p. m. 4500 is opgeofferd. Het dividend werd bepaald op 5 pCt. Heden had ten Rudhnize dezer Gemeente plaats de openbare verpachting vau het Grasgewas vu den Hoogen Schielandschen Zeedijkde hoogste bieder was J. de Jong Jz. voor 201. Het Verslag van de Kamer van Koophandel en Fabrieken alhier over 1885 deelt bet volgende mede aangunde de werkzaamheden der Kamer. I. Het voornemen fot heffing van eene belasting op de tabak werd ook door deze Kamer bestreden. In baar brief aan Z. Exc. den Minister van Finan- tiën werd opgemerkt dat eene dergelijke belasting den handel in groote mate zonde benadeelen en de schatkist weinig voordeel zon aanbrengen. De ge volgen dezer belasting zouden naar bare meening zyn dat de importeurs niet meer uitsluitend naar Nederland zonden, doch voortaan daar alleen het voor de binnenlandacbe consnmtie benoodigde zouden invoeren, waardoor ook de middelen van vervoer, speciaal de stoombootvaart op Nederlandsoh-Iadië, zouden lijden, en tal van lieden bun middel van bestaan te loor zouden zien gaan. Daarenboven zou zy de invoering dezer belasting beschouwen als de eerste stap, die ons verwijderde van het goede beginsel, dat verbruiksbelastingen, vooral op artikelen van dagelyksoh gebruik, geene aanbeveling verdienen, tenzij men daaraan eene andere strekking verbinde, zooals bij den accijns op het gedisteleerd. Van der Vegt, en eiland de wegen opgenomen, welke betrokken zijn bij de aanvrage om concessie voor eene stoomtram door de Hoekscbewaard van de heeren A. K. van der Garde c. s. Er hebben zich daarbij geene bezwaren voorgedaan, zoodat de gevraagde concessie waarschijnlijk wel door Ged. Staten zal verleend worden. Staten-Generaal. Tweedb Kahzb. Zittingen van 23 en 24 Maart 1886. By het voortgezet debat over het amendement tot herstel vau differenlieele rechten, verklaarde de heer van Bijlandt deze alleen terug te wenscheu met toe stemming der Regeering. Hy bestreed alle amende menten en het gebeele ontwerp als nadeelig voor de Indische verbruikers. De heeren Brouwers en Clercx ondersteunden het amendement-Bablman, bewerende, dat de invoerrech ten verhoogd werden om de uitvoerrechten te ver lagen. De heer de Brnyn Kops stelde voor, de invoer rechten voor aardewerk op 6 pet. te houden. Het amendement-Bahlmao c. s. (herstel van diffe- rcntieele rechten) in stemming gebracht, werd ver worpen met 53 tegen 22 stemmen, waarop de andere amendementen door den heer Bahlman, ook namens zijn medevoorstsllers, werden ingetrokken. Het amendement-De Bruyn Kops (aardewerk op 6 pet. te brengen) werd aangenomen met 42 tegen 34 stemmen. Een amendement-Bahlman (eetwaren op 6% in plaats 10% te brengen) werd verworpen met 45 tegen 81 stemmen. Art. 1 (verhooging vau invoerrechten) in zyn geheel werd aangenomen met 45 tegen 34 stemmen. Bij art. 2 werd voorgesteld afschaffing van uitvoerrechten of invoering van differenlieele rechten. In de zitting van gisteren is ingekomen een wetsvoorstel van de bh. Sohimmelpenninck van der Oije, Kielstra en Rooseboom, tot herziening van het Crimineel Wetboek betreffende desertie in vredestijd. Bij de voortzetting van de beraadslaging over de Indische tariefwetgeving, ontvouwde de heer Cremer de meening, dat herstel vau differenlieele uitvoer rechten nutteloos zou zyn voor den handel, en leiden I moest tot herstel van de Gouvernements cultuur en Uit Ond-Beierland achryft men Door den hoofdingenieur van den prov. waterstaat J

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1886 | | pagina 1