•S,
V.
tels9
BINNENLAND, j
GOUDA, 20 April 1886.
sir,
sgen.”
leze bekend
LLOTAGE
t zal plaats
i. s. en de
IRDAG 24
1886.
N 3380.
Woensdag 21 April.
sre,
?kers
EN
encadreeren
en het op-
Nieuws- en Advertentieblad boor Gouda en Omstreken.
n.
SR,
.teokenaar.
JOSTU-
[NGEN,
met de
bevolen.
IDEL.
straat,
'N:
er GLAS
pingr
den
qjigöso’w’-tr'
GOUDSCHE COURANT
tuur,
Secretarie.
1.»
APRIL a s.
JEd. te be-
volgens de
Magazijn in
rijen,
enz. enz.
urn tot het
Cents
<AS
MSDAG 11
an staande
IN,KLEE-
ederen ver-
DANTZIG
in het staatsrecht aan het Athenaeum Hlustre te Am
sterdam had aangenomen, d* 29aten Juli 1862 de
.ensiling ran het secretariat 1 van Rijnland opge
dragen. Den 4den Juni 186 werd hy, na het over-
lijden ran den heer mr. Luzao, door land,
regeering geroepen tot de ws irnemiogder betrekking
siteit. In beide betrekkingen,
»an het vorig jaar bekleedde,
ijver en nauwgezette plichtsbetrachting.
-4-
De rorige week atond root de Haagsche Rechtbank
terecht een boerenvrouw, die, een brief aan haar zoon
moetende rerzenden, en geen nieuwe, maar wel twee
gestempelde postzegels bezittende, op den inral kwam,
door uitknippen ran die twee onbruikbare één bruik
baar postzegel te maken.
De eenvoudige .rouw, die in deze métamorphose geen
kwaad zag, had die echter nikt met de noodige zorg
nitgeroerd, zoodat de samenvoeging onmiddelijk in
het oog waa ge.al les.
Het O. M. had 8 boete gerequireerd, maar de
mr. J. T. Buys, die de benoeming tot hoogleeraar is de borrel der gierigheid die reien stiekum achter
bnn kastdeur gereed houden, maar gezoet door de
suiker, die ze roorzichtigheid of spaarzaamheid noe
men. Zoo bestaat ook de likeur der liefde tot zich
zelren, die sommige menschen, bij kannen rol,
drinken, maar altijd roorzien met de auiker ran
.pas op No. 1" en eindelijk de drank der kne
velarij, die men naar omstandigheden zoet, met
allerlei suiker ran ongerechtigheid. Maar broederen
en zusteren, er zal een tijd komen en een plaats
waar niemand aan de denr kan blijren staan en
zal kunnen zeggen „ik drink ze alleen met sui
ker.» Voorwaar I roorwaar, ik zeg u, ze zullen
naar binnen moeten gaan en roor de toonbank
ran Satan hun borrel drinken en hij zal er bel—
schen suiker in geren, maar die tal zijn op de
long als gloeiend lood en brandende zwatel, en
Beëlzebub zelf zal driemaal per dag, als ’t niet
meef is, aan die gewetenaverkrachters een rlam-
menden borrel schenken, en of ze hem losten of
niet, dien zullen ze moeten drinken, tot dat ze
een roes hebben als een dief, en als ze dien uit
slapen in de diepste rerdoemenis tusschen zondaren
en tollenaren, zullen ze weenen en knersen met de
tanden. Zoo zij het en blijre het in eeuwigheid
amen 1»
Wil men weten boe lang een kanon dienst kan
doen
Twaalf seconden 1
Ónmogelijk I roept men uit. W’elnu, de kogel
blijft er gedurende bet echo: twee honderd vyftig-
ste doel ran eene seconde in, en daar een kanon
ran bet beste metaal na 3000 schoten versleten is,
duurt zijn wezenlijke dienst maar twaalf seconden.
Een groot gedeelte van de landen, die tot de
algemeene post-overeenkomst zijn toegetreden, heb
ben een verlies te dragen uit den dienst der pos
terijen, en eenig andere trekken daaruit een bijna
niet noemens-waardige winst. Engeland staat bo
venaan in de rij der rijken, die er winst bij behalen,
het rekent zijne winst bij millioenen ponden ster-
i:ji~s t»u_j:i. Verder
in de reeks komt Oostenryk-Hongarye, dat in
1884 nie*. veel meer dan een half millioen daarbij
verdiende. Onder de kleinere staten, wier postdienst
nog winst laat, zijn de eerste België, Holland en
Zwitserland. De meeste nienwe rijken, de meeste
Oostersche bezittingen van Europeesohe natiën en
bijna alle staten op op het vasteland van Amerika,
zoowel Noord- als Zuid-, hebben verlies van hunne
posterijen. De grootste lijder is do Vereenigde Sta
ten, waar de postdienst jaarlijks 800,000 p. st. aan
de schatkist kost. Brazilië moest voor den dienst
1883/84 500,000 p. st. bijpassen en ook de Ar-
gentijnschen republiek, Uruguay en Japan, evenals
de Franscbe koloniën, ziju aan den verliezenden
kant.
Onder de Roemeniërs, die in het westelijke deel
der Karpathen wonen, heerscht eene zonderlinge ge
woonte. Telken jare, op het feest der apostelen Pe
trus en Paulus, wordt er op den top der Gains,
5000 i 6000 voet boven de oppervlakte der zee,
eene.markt gehouden, waar al de huwbare meisjes
der streek met hare ouders komen om bekeken en
gevraap; te worden. „Zie maar eens hier, zie maar
eens daar I Zeg, hoe bevalt u deze waar Als in de
Klokken van Corneville. Moeders, tantes, grootmoe
ders en vriendinnen dragen iets by tot den bruid
schat. Alles wordt netjes in gepakt in keurige kof-
fers, met bloemen versierd, en door de mooiste paar
den van bet gezin getransporteerd. Vee, bijen en
andere goederen worden bij dien bruidschat gevoegd.
Op den top van de Gains betrekt iedere familie
daar een afzonderlijke tent, waar de bruidschat wordt
uitgestald en de vrijers verwacht worden. Ook de
jonge mannen zyn van ouders of betrekkingen ver
gezeld, die met ben de meisjes, welke in de termen
vallen, komen opnemen. De knapen brengen ook hun
kostbaarste goederen mede, onder andere dragen zy
gouden of zilveren gordels. Nadat de brujdeo geko
zen syn, heeft de verloving plaats, ten overstaan van
een kluizenaar, die op den eenzamen top woont.
De Gedeputeerde Staten der provincie Zuid-Hol-
land hebben besloten
lo. Op het adres van JohannesVermenlen, loteling
der lichting dezes jsars uit de gemeente Gouda, daarbjj
bezwaren inbrengende tegen de uitspraak van den
militieraad in het 3e district dezer provincie, waarbij
bij tot den dienst is aangewezen, terwjjl hy vermeent,
dat bij daarvan had behooren te worden vrijgesteld,
met handhaving van bet bestreden besluit van den
militieraad in het 3e district dezer provincie, het daar
tegen ingesteld beroep te verklaren ongegrond.
2o. Op het adres van H. van Bokkera te Gouda,
daarby bezwaren inbrengende tegen de uitspraak van
den militieraad in het 3e district dezer provincie,
waarbij *0° 20011 Willem van Bokkem der lichting
dezes jaars uit de gemelde gemeente tot den dienst
is aangewezen, terwijl hy vermeent, dat deze had be
boeren te worden vrijgesteld als eenige wettige zoon:
en mitsdien verzoekende hem die vrijstelling alsnog
te verloenen met handhaving van het bestreden
besluit van den militieraad in het 3e district dezer
provincie, het daartegen ingesleld beroep te verklaren
ongegrond.
3o. Op het verzoekschrift van C. Mudde, daarbij
ten behoeve van zyn zoon Ernst Mudde, loteliug der
lichting dezes jaars uit de genoemde gemeente, be
zwaren inbrengende tegen de uitspraak van den mi-
litieraad, waarby diene medeloteling Gerrit de Jong
op grond van broederdienst van den dienst is vrij
gesteld, terwyl adressant vermeent, dat deze tot den
dienst bad behooren te zyn aangewezen, met vernie
tiging van de uitspraak van den militieraad, waarbij
de loteling Gerrit de Jong uit de gemeente Lokker-
kerk (lotingsnummer 10) van den dienst is vrijge
steld wegens broederdienst, dezen alsnog tot den dienst
aan te wyzen.
Het bouwen ran een school enz. te Moercapelle
is gegund aan de heeren Koot en van Dorst te
Gouda voor 7600.
Tegenover de geruchten, volgens welke de Kabinets
crisis zou eindigen met het aftreden van bel tegen
woordig Bewind, meent het Dagblad de stellige ver
wachting te kunnen uitsproken, dat Z. M. de Koning
het verzoek om ontalag der Ministers niet zal aan
nemen.
Het stoffelijk overschot van mevr. Bosboom-
Toussaint is Zaterdag op de burgerlijke begraaf
plaats aan het Kanaal te ’s-Hage op eenvoudige
wyze teraardebeateld. Slechte twee rijtuigen volgden
den met bloemen en kransen ombangen Ijjkwagen.
Op het kerkhof was echter eene onafzienbare schare
bijeen van vrouwen en mannes, die letteren en kunst
beoefenden. „Oefening kweekt Kennis', „Pulcbri
Studio», „Ned. Maatschappij van Letterkunde», de
redactie van „de Gids», „Arti et Amicitiae' van
Amsterdam waren o. a. vertegenwoordigd. Aan de
groeve voegde de heer Ising, namens „Oefeuing
kweekt Kennis», waarvan de overledene eerelid ge
weest tja», een prachtigen krans bij de vele, die
de lijkbaar bedekten. Verder spraken d'. Beynen
als een barer oudste vrienden en innigste bewon
deraars en prof, ten Brink namens de Maatschappij
van Letterkunde, Mr. van Hall, die namens de
redactie van „de Gids» sprak, deed vooral uitko
men het idealisme en de bezieling, die deze schrijfster
kenmerkten. Allen roemden om stryd haar edel
karakter. Hoe zij ook in den familiekring gewaar
deerd werd, bleek uit hetgeen bare neven omtrent
haar getuigden. Zij verloren in haar eene tweede
moeder. Eén hunner, de kapitein Bosboom, bracht
dank der familie-betrekkingen aan allen, die
door hunne tegenwoordigheid bij deze aandoénlijke
plechtigheid getuigenis aflegden van de achting en
de liefde, die zy de overledene hadden toegedragen.
Zondag overleed te Leiden de heer W. G. de
Bruyn Kops. Geboren den 21sten November 1821
te Haarlem, wérd hem ter vervanging van den heer
Rechtbank sprak baar gisteren vrij.
De Fereekeriagtbode geeft bel denkbeeld ter over
weging om in de polissen Van brandanurantie op
te nemen bet voorbehoud„Vrij van oproer en
krygsmolest». De brandassuradeur ie thans tot ver
goeding verplicht ook van schade, gelijk die in België
door de revolntionnairen (de soeiaal-democraten)
tot een bedrag van 9 millioen francs in 12 uren
tyds is aangericht. Zulk een schade sou geen aesu-
rantie-maatschappij kunnen dragen en waar een
Regeering zulke schade zou moeten vergoeden, vindt
dat meer gereedelyk en gemakkelyker plaats tegen
over een burger dan tegenover een brandasscradeur.
„Waar een dweepzieke Domela Nieuwenhuis, die
de toga der liefdepreekers verwisseld heeft voor de
hatelijke JaCobynenmuts, vrijelijk in zijn blad durft
schrijven„wij moeten door deze en dergelyke moor
den» (als in België) „ons vast aaneensluiten en ons
organiseeren» en waar hy ongestraft vervolgt„wy
moeten „klaar zijn voor den bioedigen slag, waarin ling i dan voty Duitechland eu ^Frankrijk,
wij of „moeten dooden of moeten gedood worden, J" L‘ 1 !u
want er „is geen verzoening», daar is *t een
roepstem voor ons, ook ons te wapenen tegen den
toekomstigen dag» zegt De Fereekeriagebode.
In een afgescheiden gemeente ten platte lande
preekte onlangs een man, die vroeger als turfschipper
had gevaren, en aan zijn welbespraakteu mond ont
gleden de volgende curieuae zinsneden, waarmede hij
syn preek besloot.
„Ende daar stonden negen mannen aan de deur
ende zy allen zeiden dat zij ze met suiker dronken.
Alzoo, mijn vrienden en broederen, zeiden zij, wcor-
delyk bedoeld maar de geestelijke zin van deze
woorden, heeft een andere, meer bijzondere, betee-
kenis. Want de dagen zijn voorbijgegaan dat men
tot zyn evennaaste kan zeggenWie zyt gij, broeder,
dat gij ze zonder suiker drinkt? Ziet daar stonden
zy aan de deur op een konden wintermorgen, twee
Gereformeerden, twee Menisten en vyf Lutheranen
en de tiende was een tollenaar. Eu zy zeiden allen,
uit eenen mond, dat zy hunne voeten niet wilden
bezoedelen door in een kroeg te gaan, maar wan
neer de tollenaar de borrels voor hen wilde gaan
halen, zouden zij ze betalen. Eu toen de tollenaar
in de kroeg ging riepen zy, een iegelijk voor
zich, hem na„Ik drink ze met suiker, anders lust
ik ze niet 1'
En de tollenaar kwam voor de toonbank en de
tapper vroeg hom, zeggende Wat zal ’t wezen
„Een borrel, rauw, zooals ‘t vat geeft, voor
my, maar buiten staan negen anderen, die lusten
ze niet anders dan met suiker.»
Vrienden en broederen, ’t is niet alleen de drank
of de likeur die op deze wyze heimelijk wordt ge
bruikt, maar op gelijke wijze wordt de drank der
mensohelyke verdorvenheid, de likeur der zonde,
getapt en gedronken, zooals b. v. de likeur der
kwaadsprakendheid, die menigeen onder u, tot den
droesem, uitdrinkt, maar die hy tracht te verzor-
ten door de suiker der zelf-rechtvaardiging. Daar
Luzao, door *s land»
van secretaris van curatoren der Leidsobe univer-
die bij tot het einde
betoonde hij grooten