ver, ij IL h De Kamerverkiezing. \en Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. Mie N® 3403. 1886. Zondai 3 Juni >0EDER ri ATER, IT. A J. ROEST M'.J.FORTUUN DROOGLEEVER. BINNENLAND. i in. erdienen. »T At. te ’I Voorzitter. ierden Voorzitter. nningm. Secretaris. tnrijk), jjze, dat door anden voort- de Tweede des morgens 11 het GOUDSCHECOURANT gezet tot het behartigen m, i verbiedt geen woord ders, Leiden. Voorburg. el. EN elier op d I F. E. van ibilié. apoht. edam by C. Amsterdam Jloth Co., van Spanje 1.20. I. i zelf holle ten f 0.36. uitkrukkeljjk ddel te ver- leraeo, welke lts. JPP’S onderhond! naangenamen kleine kin— diphtheritis gebruik van 1.75,/ 1.20 «Dertig jaren is daarvoor nu gestreden en gebeden. Wat heeft de christelijke partij al gedaan Legio artikelen zjjn geschreven over: «de Staat mag of kan geen schoolmeester zgn; de Staatszorg moet tot het minst mogelijke worden ingekrompen de onders moeten voor de opvoeding hunner kinderen zorgendie haalt betaalt, en mitsdien bekostige ieder zelve het onderwijs, dat hij begeert, enz., en nu komt de minimum-eisch en slaat dat alles de bodem in.» Ook aan dit oordeel over het bedrjjf der anti revolutionairen, uit hun eigen boezem afkomstig, willen wij niets toevoegen. De kiezers kunnen thans zien, hoeveel vertrouwen de beweringen verdienen, die hun door «Nederland en Oranje» worden opgedischt. Aan hen thans het oor deel of het in het belang is van ons vader land, dat deze mannen de meerderheid verkrjj* gen in de Tweede Kamer. Wjj voor ons, die heerschappij van de kerk over den staat verderfelijk vinden; die gaarne medewerken tot de voorgestelde verbeteringen in de hoogste staatswet, inzonderheid wat het kiesrecht en de troonsopvolging betreft-, die in ons jammerlijk verdeeld vaderland de openbare school, naast het vrjje bijzonder onderwjjs, on misbaar achten in het belang van kennis en volksbeschaving; die de houding der aati-revo- lutionairen en katholieken in de kamer veroor- deelen als een onverantwoordelijk spelen met de hoogste belangen, stemmen met volle overtuiging de candidaten van de gezamenlijke vrijzinnige lueevoreenigingen, de heeren: en GOUDA, 12 Juoi 1886. Donderdagavond had in de groote zaal der Sociëteit //Ons Genoegen" de openbare bijeenkomit plaats van kiezers voor de 2e Kamer der Staten- Generaal, opgeroepen door de kiesvereeniging K Bur gerplicht11 ten einde hen in de gelegenheid te stellen kennis te maken met de politieke denkbeelden der heeren liberale candidaten io ons district voor de Tweede Kamer Mr. A. J. Roest en Mr. J. For to ij n Droogleever. De heer J. M. Noothoven van Goor praesideerde de vergadering en opende haar met erkentelyk- heid te betuigen voor de aanzienlyke opkomst, een bewijs dat men sympathie had met de gedachte van Burgerplicht'* bestuur om ook hier een openbare vergadering te houden waarin de liberale candidaten optraden. Spr. achtte het onnoodig te wijzen op bet groote belang der a. st. ver kiezing. Is de keuze van volksvertegenwoordi gers in het leven van ieder vrij volk een ge wichtige zaak, thans ie dit in het byzonderhet geval nu wij geroepen zijn op ’s Konings stem te beslissen boe gedurende de eerstvolgende jaren zal worden geregeerd. Is eene ontbinding der Kamer steeds van hooge beteekenis, thans vooral nu een gedeelte der 2e Kamer door baar non poseumue getoond heeft bet werk te willen staken en niet mede te willen werken aan de zoo noodige grond wetsherziening. Spr. veronderstelt dat de aanwezigen bekend zijn met de beide brieven van de hh. Roest en Fortuyu Droogleever, alsook met de tweede missive des heeren Roest, die reeds in de N. Roti. Ct. en Goudeche Courant is gepubliceerd. Daar dit echter eerst heden het geval was, achtte spr. het niet onnoodig die missive alsnog voor te lezen. Zooals men weet was deze geschreven naar aanleiding van eene opmerking in de N. Rott. Ct. en Mr. Roest zegt daarin uitdrukkelijk te sympatbiseeren met het bekende amendement-de Beaufort en niet verder te willen gaan dan dit amendement. De post bracht ons dezer dagen een strooi biljet der anti-revolutionaire vereeniging «Ne derland en Oranje», dat weder de big ken draagt ran moedwillige of onwillekeurige verdraaiing der waarheid. Het kan zjjn nut hebben enkele dier onjuiste voorstellingen tegen te spreken, opdat niet sommige kiezers, die geen studie maken van politiek, op een dwaalspoor worden gebracht. Het beet daarin b. v. dat de liberalen geen recht en gerechtigheid willen voor hunne medeburgers en dat hun regeeringsstelsel een plant van vreemden bodem aan den ergerljjksteu dwang wordt dienatbaar gemaakt. Grooter onwaarheid is zeker niet denkbaar; enkele feiten, die elk controleeren kan, zullen voldoende zjjn om het tegendeel te bewjjzen. Aan wie hebben de katholieken de vrjje uit oefening van hun godsdienst te danken? Aan de liberalen. Wie hebben gejjverd voor het goed recht der afgescheidenen om een eigen kerk te stichten en wie hebben in de grondwet doen opnemen het vrjje recht van vereeniging en vergadering, bet recht om godsdienstoefe ning te houden, hoe en waar men wil? De liberalen. Wie hebben jaren lang gestreden voor het recht, dat wjj thans gaan uitoefenen, het recht om vrjj onze vertegenwoordigers te kiezen in de kamer opdat de wenschen des volks daar uiting kuween vinden. Dat thans de narie j -weg van eigenljjk zich zelf regeert, danken wjj aan de liberalen. Zoo zouden wy kunnen voortgaan, doch elk onbevooroordeelde weet het eren goed als wjj. Dat de liberalen vasthouden aan het openbaar onderwjjs, heeft geen anderen grond dan dat zjj ook daar de vryheid der burgers willen handhaven; tot dus ver is geen andere regeling gevonden, die tegelyk goed onderwjjs waarborgt en de jengd beschermt tegen op dringen van andere godsdienstbegrippen dan de ouders in de harten hunner kleinen geprent willen hebbenhet eerbiedigen onzer overtui gingen maakt immers ook een deel onzer vry- neid uit? Even onjuist is de voorstelling alsof de libe ralen alle geloof over boord geworpen hadden en vijandig zich stellen tegenover den godsdienst. Het is reeds zoo dikwerf gezegd: Men kan liberaal zjjn en tevens een zeer godsdienstig man, die zjjne kerkeljjke plichten getrouw ver vult, of, als hjj niet tot een kerkgenootschap behoort, toch niet voor anderen onderdoet in godsvereering en godvruchtigen wandel. Nog uezer dagen nebben bekende godsdienstige man nen openljjk verklaard, dat zij in de staatkunde é£ne lyn trekken met de libéralen. In het Va derland van 11. Donderdag b. v. schrjjft de heer A. F. van Ljjnden, die zich zelf kenschetst als een positief-Christeljjk geloovig lid der Ned. Herv. Kerk, dat hjj overtuigd is, dat de liberale party niet is vyandig aan godsdienst en kerk en niet streeft naar bevordering van onge loof. Hij verklaart met velen te gevoelen dat de stembnsleuze«vóór of tegen God», door anti-revolutionairen of clericalen aan het volk voorgesteld een onjuiste iszjj gevoelen dat het pogen der auti-revolutionairen, om God overeenkomstig hunne menscheljjke begrippen in het Staatsbestuur te doen medewerken, een ingrypen is in den heiligen arbeid van God, die zich nimmer in een Staat, maar in een per soon heeft geopenbaard. Christus werkt in onze persoonlijkheid en waar die persoonlijkheid San den arbeid wordt gezet tot bet beharticren van openbare belangen, van Christus, het huldigen van een liberale i politiek in het belang des Vaderlands te achten.» j Aan zulke getuigenissen van onverdachte zjjde behoeven wjj niets toe te voegen. Niet den godsdienst bestrijden de liberalen, maar wat dan? Het vermengen van godsdienst en staatkunde. Zjj bestrjjden de anti-revolutionai ren, omdat deze den godsdienst en de kerk wil len gebruiken, om heerschappij uit te oefenen over den Staat. Het beginsel der liberale party brengt mede, dat de kerk meesteres is op haar eigen terrein eft in godsdienstige zaken/ doch dat de Staat daarentegen op zjjn gebied de vrye hand heeft, zoodat hjj de belangen der burger maatschappij kan behartigen zonder in de rege ling daarvan afhankelijk te zjjn van het welmee- nen der geestelijken en godsdienstleeraars. Dit is een echt Nederlandsch beginsel, want hoe gehecht wjj ook mogen zgn aan ons geloof, overheersching der kerk op wereldljjk gebied heeft ons altjjd tegen de borst gestuit. Laat elk kiezer maar eene zich zelf at vragen, hoe het hem smaken zou, indien hij bjj elke zaak van belang in zjjne gemeente, in stede van te over wegen wat in het belang der burgerjj bet best is, in de eerste plaats moest gaan vragen, wat dominee of pastoor er van dacht. De liberalen, zegt het bovengenoemde strooi- blaadje verder, willen geen recht laten weder varen aan de 30.000 kiezers, die aan de deur staan en sedert jaren vraagden om binnenge laten te worden door uitbreiding van het kies recht in den door de nchterzyde aangewezen i censusverlaging. De waarheid is dat de rechierzjjde jarenlang de door de liberalen voorgestelde censusverlaging heeft tegenge werkt en thans, nu de nood hoe langer hoe booger gestegen is en grondwetsherziening on- vermjjdeljjk is om tot een beter kieswet te geraken, die niet 30.000 maar minstens 100.000 nieuwe kiezers scheppen zal, dat nu de rechterzjjde het afgekeurde paardje der censusverlaging weer van stal gehaald heeft om de grondwetsher ziening en daarmede de uitbreiding van het kiesrecht te verjjdelen. De liberalen willen aan de staatsruif eten en grazen in de staatsweide, zegt bet stuk verder met het oog op het onderwjjs. Maar het is van algetneene bekendheid dat juist de rech terzjjde het werk in de Kamer gestaakt heeft, omdat zjj geen subsidie voor haar bjjzouderonder wjjs kon krjjgen. Zjj wilden voor al hun onder wijzers en scholen goede plaatsen in de Staatsweide en omdat dit onuitvoerbaar is en vele millioenen kosten zou, veel meer dan thans wordt uitgegeven, kon aan hun eisch niet worden voldaan. Non poesumue is het gevolg van onvoldane begeerte naar het malsclie gras der Staatsweide. Vele jaren hebben de anti revolutionairen beweerd, dat zjj geen geld uit de Staatskas verlangden, doch thans, om de Katho lieken te believen, is dat anders geworden. Ziehier wat de Roeper, een echt Calvinistisch blad, van dien strijd zegt: «De mogelijkheid geboren om een dubbeltje of wat voor het vrjje ouderwjjs uit de Staats- of Gemeentekas te ver krijgen dat is eigenljjk alles. Treurig voorwaar. «Minister Heemskerk zeide dan ook: «Nu de rechterzjjde dat standpunt wil innemen, moet ik toch zeggen, dat op die wjjze het mooie er afgaat En nu komt gij aan de schatkist voor uwe scholen geld vragen. Neen, nu is het mooie er toch van af». «Het kan niet anders wezen dan eene wee moedige smart, dat die christelijke geloofs- en liefdekracht wordt prijs gegeven aan roomsche belangen. Hoe veel ef weinig verschil met Ezau, die zjjn eerstgeboorterecht voor eene spjjze verkocht?» i’s i, versterkt groei der 60 ct. per 1

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1886 | | pagina 1