ELS. w/;v olon, E2V. ojelint. 888. >BS, etten. MEH. 1 BINNENLAND. üR.g 1888. Vrijdag 16 November. N° 3783. :Erais.” rgfondt en rdam. Sonen, it. Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. Gzn., roningen. HL. r )E .Zoon, 'S deweg. poatduivendienst te groote weldaad aou 'elke de behulpzame 'm Minister ran Ko- JsZ5»,OM- i 14.— te Gouda. ÏGER8. te herdenken der Kolen- i met den 1‘ OLEN (con- i. naar Edi 28 G.M. of J Edi naar Seroeway Wan Seroeway naar Af. in 4 uur; van GOUDSCHE COURANT. lientèle mede dien hunnen vy gedurende gs nog zullen n boven- D 4 en m ivolgende 5 tUleerd Markt. IN GS, later. In Februari 1887 werden op aanzoek van een officier der genie te Willem I, door de postduiven vereniging z/de Ooievaar" te ’s-Gravenhage, be langloos een 12-tal postduiven beschikbaar gesteld, die op ’s lands kosten, onder toezicht van den com mandant van een detachement suppletietroepen, naar Batavia zijn overgebracht. Deze genie-officier berichtte in bet laatst van 1887, dat de proeven met deze duiven* die te Willem I goed schenen te aarden en bestand bleken te zijn tegen het verblyf in een tropisch klimaat, boven verwachting waren geslaagd; successievelijk waren 26 tot 126 K. M. afgelegd. (Militair Blad.) Door do stoomboot Fox, komende van Groenland, is het bericht meegebracht, dat Dr. Nansen zijn ont dekkingsreis op sneeuwschoenen dwars door het barre land heeft volbracht. Den 4den Oct. is de koene Noor te Godthaab aangekomen. Het was In Maart 11. heeft bovengenoemde vereeniging een tweede party postduiven, 35 stuks, aangeboden, die op gelijke wijze al» de eerste party naar Indië zijn overgebraeht. De vrees, door reien gekoesterd, dat de meeste postduiven de prooi van roofvogels zouden worden, is niet bewaarheid. De verkregen resultaten zijn zóó gunstig, dat het Indisch Legerbestuur (ten minste zoo wij goed zijn ingelicht) reeds voorbereidende maatregelen geno men heeft om bij dat leger etee postduivendienst te organisnreq. Het is weder dt Haagsche postduiven- vereenifing ffde Ooievaar", tel’ hand ai bieden en die door lei loniën moet zijn uitgenoodigA Om een 50-tal kop pels duiven voor den dienst *la Indië te bezorgen. Begrijpelijk is het, dat dd postduivendienst het eerst in dat gedeelte van onzen Indischen Archipel zal worden georganiseerd, alwaar hij, door gemis van telegraphische verbinding en door den bijzonde ren toestand, voor ons Gouvernement van het meeste belang is: wij bedoelen de Noordpunt van Sumatra. De postduif kan ons daar jhelpen om berichten van de oorlogschepen naar fcroot-Atjeh over te brengen, vandaar naar de posteb in de onderhoorig- heden-Segli, Edi en Melaboeh en omgekeerd, en naar de naaste telegraafkantoren Singkel en Modan. Wy zouden dan ook willen voorstellen, dat er te Kotta-Badja, Segli, Edi, Seroeway, Medan, Melaboeh en Singkol militaire postduivenstations werden opge richt. De afstanden, lines recta, tasschen die plaatsen blijkt uit onderitaand staatje, waarbij tevens de tijd vermeld is voor het afleggen dier tnyecten he ro slechts 500 M. per minuut, eesbanelhoid voorzeker niet te groot, daar die van een goede postduif on geveer 1000 M. per minuut bedraagt. Van Kotta Radja naar Segli 10,3 G.M. of 80 K.M, in 2 a3 uur; van Segh n 'r 218 K.M. in 7 a 8 uur; 11 G.M. of 85 K.M. in 3 whrL Medan 14,4 G.M. of llï'to Kotta Radja naar Melaboeh G.M. of 189 K.M. in 6 ft 7 uurvan Melaboeh naar Singkel 38 G.M. of 296 K.M- in 10 uur. Zijn de duiven goed geëntraineerd, zoodat van tusscbenztations geen gebruik behoeft gemaakt te worden, dan zouden zij /de afstanden van Kotta Radja naar Medan of naar Singkel, 450 en 482 K.M. in een 16-tal uren kunnen afleggen en dus berich ten van Groot-Atjeh binnen 24 uur Batavia kunnen bereiken. Wie weet welke toekomst de duivenpost, niet al- löen voor het leger, maar ook voor onze besturende ambtenaren, in Indië heeftJa, wij schromen niet te zeggen, dat de duif de telegraaf onzer geïsoleerde buitenposten kan worden en dat, wanneer zij onze goede verwachtingen, welke wij verkregen, tengevolge der op Java genomen proeven, niet teleurstelt, wij over eenige jaren hopen te vernemen, dat elk hoofd van gewestelijk bestuur buiten Java, geregeld per duifpost berichten van zyne ondergeschikte ambte naren ontvangt, en dat verder Pontianak, Tjandjong Pandan (Billiton) en Muntok berichten naar Batavia Bandjermasin en Bewean naar SoerabajaMenado, Ternate, Ambon en Timor-Koepang naar Makasser per duif zenden. De telegraphischo verbinding tasschen Atjeh en Medan, tusschen Pontianak en Bandjermasin en tusschen deze laatste plaats en Makassar zou dan wellicht niet meer noodig blijken te zijn en dus de uitgave van tweo millioen gulden gespaard blyven, terwijl de organisatie van een duivenpost door onzen geheelon Indischen archipel waarschijnlijk geen 50.000, het jaarlijksch onderhoud, zeker geen 10.000 zou kosten. reeds bekend, dat de reizigers den 17 Juli op twee mijlen afstand van de oostkust van Groenland, in de Semilikbaai, het schip Jason hadden verlaten en den volgenden dag over het zeeijs aan land waren gekomen. Zij hadden er op gerekend, van daar dwars over het eiland binnen ruim een maand de Westkust te bereiken. Zooals nu blijkt, heeft het echter veel langer geduurd. Zij hebben ook met vele moeilijkheden te kampen gehad, maar zijn toch allen frisch en gezond bij de Deensche koloniën op West-Groenland terechtgekomen. In zyn brief schrijft Dr. Nansen, dat bij zeer naar huis verlangde en de tocht hem uiterst zwaar was gevallen, maar dat hij nu zooveel te dankbaarder was, in zijn plan geslaagd te zijn. Dringend verzocht hij ook, dat wanneer er een schip was, het zoolang zou wachten om hem met zijn gezelschap te kunnen medenemen. Onge lukkig echter zag de gezagvoerder der Fox hiertoe geen kans, en nu bestaat er alle waarschijnlijkheid, dat de reizigers tot omstreeks Mei in de Deensche kolonie zullen nieten blijven. Het half millioen in Italiaansche fondsen, dat bij den grooten diefstal in bet Berlijnsche postkantoor ontvreemd was, bevindt zich in handen dek justitie. De Berlijnsche Post verneemt, dat de arbeider Brunn, die van Hamburg naar Berlijn werd overgebracht door een Berlijnschen inspecteur vau politie, onder weg aan zijn geleider heeft medegedeeld waar het gezochte te vinden was-, in een koffertje, dat hij had opgehangen dn den schoorsteen van zijn Hamburg-) schen slaapsteehouder Jensen. Bruuts, een oude be kende der justitie, deelde dat made met deze woor den: Ja, den Berlijners beken ik alles; de Hm- w burgers hadden lang daarop kunneit wachten; Beter toodigd, gerekend op eene gemiddelde snelheid vau had ik mij half dood laten slaan dan hen een woord -k. -.u.'.,-1___ zeggen. Maar myue Bczlynen weten ten minste met iemand om te gaan en zij zullen de 10,000 mark verdienen, die ik weet dat voor het vinden van dat half millioen zyn uitgeloofd." Zoodra de inspecteur met zyn gevangene te Berlijn aankwam reisde een commissaris naar Hemburg en vond het koffertje met zijn kostbaren inhoud ter aangeduide plaatse. Jensen, de waard, beweerde niets geweten te hebben van de geheimenissen, die zijn schoorsteen verborg. In No. 5 der Revue de droit international van 1888 vinden wy een opstel over de zee-oorlogen der toekomst, geschreven door den heer Geffcken, den Duitschen geloerde, over wien in de laatste weken zoo vaak gesproken is als don man, die keizer Frederiks dagboek hoeft openbaar gemaakt. De heer Geffcken wyst in dat opstel op de om wenteling, die sedert den laatsten eigenlijken zee slag die van Lissa in 1866 in de oorlogsvloten is gekomen, door de toepassing van stoom, electri- citeit en het gebruik van torpedo’s. Geen dier nieuwigheden heeft nog de proef doorstaan en daarom,is het moeilijk te voorspellen wat de toekomst der zeeslagen zal wezen. Hoofdzaak is daarbij het bezit van voldoenden voorraad steenkolen, die tot oorlogscontrabande behooren. In dat opzicht heeft Engeland, met zyn vele stations, veel voor maar die stations zyn veelal niet voldoende beschut en kannen dus een vyand dienst doen. De kracht der nieuwere schepen berust thans meer bij de machi nisten dan bij de bemanning. Aan hot gebruik van gewone koopvaarders voor oorlogskruisers is niet veel gewicht te hechten, daar zij voor den oorlog weinig geschikt zijn en de be manning te ongeoefend is. Meer dienst kunnen zij doen om de vijandelijke handelsvloot te benadeelen. Do schrijver betoogt, dat Engeland vooral in dit opzicht kwetsbaar is en zich te laat zal beklagen, dat lord Palmerston iiy1856 zich verzet heeft tegen de onschendbaarheid van particulier eigendom ter zee. Als een oorlog plotseling uitbreekt, kan een Staat van het vasteland door de telegraaf zijn sche pen waarschuwen in een onzijdige haven te blijven, maar Engeland kan 1 als eiland niet zonde; aanvoeren van elders, door middel van zijn koop vaardijvloot, welke dus door vijandelijke kruisers veel zal te. lijden hebben. In 1885 had Engeland 16,600 koopvaardijschepen, zyne koloniën 12,800f GOUDA. 15 November 1888. Zaterdag werd ten Baad huize dezer Gemeente aanbesteed het ophalen der vuilnis, het uitbaggeren van riolen, zijlen enz. Ingeschreven werd door Mees Bot, te Vlaardingen met eene toelage der Gemeente van 1080.-, C. Eurrer te Gouda met eene toelage der Gemeente van #40.en J. Borst te Gouda met eene toelage der Gemeente van 800.—. In de zitting der Rotterdamsche Arr. Rechtbank van Dinsdagmorgen werden de volgende personen ver oordeeld W. 8., oud 29 jaar, visseher te Stolwijk, wegen» boleediging van den burgemeester aldaar, tot 5 dagen gevangenisstraf. M. J. H., oud 22 jaar} slagersknecht, wonende te Gouda, bekl. van vernieling, tot 5 boete, subs. 5 dagen hechtenis. Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben voorgesteld, naar men weet, om ten behoeve van den aanleg eener spoorlijn tusschen Gouda en Schoon hoven nit de provinciale geldmiddelen 127.500 beschikbaar te stallen. Over de vraag, of bedoelde buurtspoorweg van genoegzaam belang top worden geacht om zulk eene aanzienlijke te wettigen, bestond bij de commissie'uit de Staten geen verschil van meaning. Zy kwamen eenstemmig tot het besluit, dat bet eene groote weldaad soa sy° roor ‘leze landstreek, wanneer zij op deze wijze by bet algemeen spoorwegnet aan gesloten werd. Niet minder eenstemmig was het oordeel over de mag, of het op den weg lag van de provincie, in de bestaande behoefte gedeeltelijk ook ten haren koste te voorzien. Een der leden van de commissie echteir wees er op, dat het hiet een zeer gewiohtigen stap gold, waarop men zich1 later telkens weder al» op een be langrijk antecedent zou beroepen, en z. i. zou de streek, waarvan bier sprake is, even voldoende wor den gediend door een stoomtramweg, welke de ge legenheid tot vervoer gewoonlijk in ruimer mate openstelt dan een buurtspoorweg. De meerderheid wees er evenwel op dat de zeer geringe breedte der bestaande wegen geen plaats voor het leggen van ijzeren rails langs die wegen toeliet en do Rijnspoorwegmaatschappij de exploitatie slechts wil aanvaarden, wanneer een buurtspoorweg wordt aangelegd. De Commissie uit de Prov. Staten, belast met het onderzoek van de voorstellen tot wijziging van het Reglement op de wegen en voetpaden en van de verordening op het leggen en het gebruik van spoor staven, hebben de hoofdgedachte van beide voor stellen, om eenheid te brengen in do politiebepalin- gen voor do veiligheid van het verkeer, toegejuicht. Algemeen vereenigdo men zich met het denkbeeld, dat het gebruik van honden als trekdieren moet ge oorloofd zijn. De commissie wijst er op, dat in het voorstel van Gedep. Staten de bevrediging ligt op gesloten van het verzoek van den Alg. Ned. Wiel- rijdersbond, om hot gebruik van rijwielen ten alle tyde op alle openbare wegen in Zuid-Holland te veroorloven.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1888 | | pagina 1