ELS.
w/;v
olon,
E2V.
ojelint.
888.
>BS,
etten.
MEH.
1
BINNENLAND.
üR.g
1888.
Vrijdag 16 November.
N° 3783.
:Erais.”
rgfondt en
rdam.
Sonen,
it.
Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken.
Gzn.,
roningen.
HL.
r
)E
.Zoon, 'S
deweg.
poatduivendienst te
groote weldaad aou
'elke de behulpzame
'm Minister ran Ko-
JsZ5»,OM-
i 14.—
te Gouda.
ÏGER8.
te herdenken
der Kolen-
i met den 1‘
OLEN (con-
i.
naar Edi 28 G.M. of
J Edi naar Seroeway
Wan Seroeway naar
Af. in 4 uur; van
GOUDSCHE COURANT.
lientèle mede
dien hunnen
vy gedurende
gs nog zullen
n boven-
D 4 en m
ivolgende 5
tUleerd
Markt.
IN GS,
later.
In Februari 1887 werden op aanzoek van een
officier der genie te Willem I, door de postduiven
vereniging z/de Ooievaar" te ’s-Gravenhage, be
langloos een 12-tal postduiven beschikbaar gesteld,
die op ’s lands kosten, onder toezicht van den com
mandant van een detachement suppletietroepen, naar
Batavia zijn overgebracht.
Deze genie-officier berichtte in bet laatst van 1887,
dat de proeven met deze duiven* die te Willem I
goed schenen te aarden en bestand bleken te zijn
tegen het verblyf in een tropisch klimaat, boven
verwachting waren geslaagd; successievelijk waren 26
tot 126 K. M. afgelegd.
(Militair Blad.)
Door do stoomboot Fox, komende van Groenland,
is het bericht meegebracht, dat Dr. Nansen zijn ont
dekkingsreis op sneeuwschoenen dwars door het
barre land heeft volbracht. Den 4den Oct. is de
koene Noor te Godthaab aangekomen. Het was
In Maart 11. heeft bovengenoemde vereeniging
een tweede party postduiven, 35 stuks, aangeboden,
die op gelijke wijze al» de eerste party naar Indië
zijn overgebraeht.
De vrees, door reien gekoesterd, dat de meeste
postduiven de prooi van roofvogels zouden worden,
is niet bewaarheid.
De verkregen resultaten zijn zóó gunstig, dat het
Indisch Legerbestuur (ten minste zoo wij goed zijn
ingelicht) reeds voorbereidende maatregelen geno
men heeft om bij dat leger etee postduivendienst te
organisnreq. Het is weder dt Haagsche postduiven-
vereenifing ffde Ooievaar", tel’
hand ai bieden en die door lei
loniën moet zijn uitgenoodigA Om een 50-tal kop
pels duiven voor den dienst *la Indië te bezorgen.
Begrijpelijk is het, dat dd postduivendienst het
eerst in dat gedeelte van onzen Indischen Archipel
zal worden georganiseerd, alwaar hij, door gemis
van telegraphische verbinding en door den bijzonde
ren toestand, voor ons Gouvernement van het
meeste belang is: wij bedoelen de Noordpunt van
Sumatra.
De postduif kan ons daar jhelpen om berichten
van de oorlogschepen naar fcroot-Atjeh over te
brengen, vandaar naar de posteb in de onderhoorig-
heden-Segli, Edi en Melaboeh en omgekeerd, en
naar de naaste telegraafkantoren Singkel en Modan.
Wy zouden dan ook willen voorstellen, dat er te
Kotta-Badja, Segli, Edi, Seroeway, Medan, Melaboeh
en Singkol militaire postduivenstations werden opge
richt.
De afstanden, lines recta, tasschen die plaatsen
blijkt uit onderitaand staatje, waarbij tevens de
tijd vermeld is voor het afleggen dier tnyecten he
ro
slechts 500 M. per minuut, eesbanelhoid voorzeker
niet te groot, daar die van een goede postduif on
geveer 1000 M. per minuut bedraagt.
Van Kotta Radja naar Segli 10,3 G.M. of 80
K.M, in 2 a3 uur; van Segh n 'r
218 K.M. in 7 a 8 uur;
11 G.M. of 85 K.M. in 3 whrL
Medan 14,4 G.M. of llï'to
Kotta Radja naar Melaboeh G.M. of 189 K.M.
in 6 ft 7 uurvan Melaboeh naar Singkel 38 G.M.
of 296 K.M- in 10 uur.
Zijn de duiven goed geëntraineerd, zoodat van
tusscbenztations geen gebruik behoeft gemaakt te
worden, dan zouden zij /de afstanden van Kotta
Radja naar Medan of naar Singkel, 450 en 482 K.M.
in een 16-tal uren kunnen afleggen en dus berich
ten van Groot-Atjeh binnen 24 uur Batavia kunnen
bereiken.
Wie weet welke toekomst de duivenpost, niet al-
löen voor het leger, maar ook voor onze besturende
ambtenaren, in Indië heeftJa, wij schromen niet
te zeggen, dat de duif de telegraaf onzer geïsoleerde
buitenposten kan worden en dat, wanneer zij onze
goede verwachtingen, welke wij verkregen, tengevolge
der op Java genomen proeven, niet teleurstelt, wij
over eenige jaren hopen te vernemen, dat elk hoofd
van gewestelijk bestuur buiten Java, geregeld per
duifpost berichten van zyne ondergeschikte ambte
naren ontvangt, en dat verder Pontianak, Tjandjong
Pandan (Billiton) en Muntok berichten naar Batavia
Bandjermasin en Bewean naar SoerabajaMenado,
Ternate, Ambon en Timor-Koepang naar Makasser
per duif zenden.
De telegraphischo verbinding tasschen Atjeh en
Medan, tusschen Pontianak en Bandjermasin en
tusschen deze laatste plaats en Makassar zou dan
wellicht niet meer noodig blijken te zijn en dus de
uitgave van tweo millioen gulden gespaard blyven,
terwijl de organisatie van een duivenpost door onzen
geheelon Indischen archipel waarschijnlijk geen
50.000, het jaarlijksch onderhoud, zeker geen
10.000 zou kosten.
reeds bekend, dat de reizigers den 17 Juli op twee
mijlen afstand van de oostkust van Groenland, in
de Semilikbaai, het schip Jason hadden verlaten en
den volgenden dag over het zeeijs aan land waren
gekomen. Zij hadden er op gerekend, van daar
dwars over het eiland binnen ruim een maand de
Westkust te bereiken. Zooals nu blijkt, heeft het
echter veel langer geduurd. Zij hebben ook met
vele moeilijkheden te kampen gehad, maar zijn toch
allen frisch en gezond bij de Deensche koloniën op
West-Groenland terechtgekomen. In zyn brief schrijft
Dr. Nansen, dat bij zeer naar huis verlangde en de
tocht hem uiterst zwaar was gevallen, maar dat hij
nu zooveel te dankbaarder was, in zijn plan geslaagd
te zijn. Dringend verzocht hij ook, dat wanneer er
een schip was, het zoolang zou wachten om hem
met zijn gezelschap te kunnen medenemen. Onge
lukkig echter zag de gezagvoerder der Fox hiertoe
geen kans, en nu bestaat er alle waarschijnlijkheid,
dat de reizigers tot omstreeks Mei in de Deensche
kolonie zullen nieten blijven.
Het half millioen in Italiaansche fondsen, dat bij
den grooten diefstal in bet Berlijnsche postkantoor
ontvreemd was, bevindt zich in handen dek justitie.
De Berlijnsche Post verneemt, dat de arbeider Brunn,
die van Hamburg naar Berlijn werd overgebracht
door een Berlijnschen inspecteur vau politie, onder
weg aan zijn geleider heeft medegedeeld waar het
gezochte te vinden was-, in een koffertje, dat hij had
opgehangen dn den schoorsteen van zijn Hamburg-)
schen slaapsteehouder Jensen. Bruuts, een oude be
kende der justitie, deelde dat made met deze woor
den: Ja, den Berlijners beken ik alles; de Hm-
w burgers hadden lang daarop kunneit wachten; Beter
toodigd, gerekend op eene gemiddelde snelheid vau had ik mij half dood laten slaan dan hen een woord
-k. -.u.'.,-1___ zeggen. Maar myue Bczlynen weten ten
minste met iemand om te gaan en zij zullen de
10,000 mark verdienen, die ik weet dat voor het
vinden van dat half millioen zyn uitgeloofd." Zoodra
de inspecteur met zyn gevangene te Berlijn aankwam
reisde een commissaris naar Hemburg en vond het
koffertje met zijn kostbaren inhoud ter aangeduide
plaatse. Jensen, de waard, beweerde niets geweten
te hebben van de geheimenissen, die zijn schoorsteen
verborg.
In No. 5 der Revue de droit international van
1888 vinden wy een opstel over de zee-oorlogen
der toekomst, geschreven door den heer Geffcken,
den Duitschen geloerde, over wien in de laatste
weken zoo vaak gesproken is als don man, die
keizer Frederiks dagboek hoeft openbaar gemaakt.
De heer Geffcken wyst in dat opstel op de om
wenteling, die sedert den laatsten eigenlijken zee
slag die van Lissa in 1866 in de oorlogsvloten
is gekomen, door de toepassing van stoom, electri-
citeit en het gebruik van torpedo’s. Geen dier
nieuwigheden heeft nog de proef doorstaan en
daarom,is het moeilijk te voorspellen wat de toekomst
der zeeslagen zal wezen. Hoofdzaak is daarbij het
bezit van voldoenden voorraad steenkolen, die tot
oorlogscontrabande behooren. In dat opzicht heeft
Engeland, met zyn vele stations, veel voor maar
die stations zyn veelal niet voldoende beschut en
kannen dus een vyand dienst doen. De kracht der
nieuwere schepen berust thans meer bij de machi
nisten dan bij de bemanning.
Aan hot gebruik van gewone koopvaarders voor
oorlogskruisers is niet veel gewicht te hechten, daar
zij voor den oorlog weinig geschikt zijn en de be
manning te ongeoefend is. Meer dienst kunnen zij
doen om de vijandelijke handelsvloot te benadeelen.
Do schrijver betoogt, dat Engeland vooral in dit
opzicht kwetsbaar is en zich te laat zal beklagen,
dat lord Palmerston iiy1856 zich verzet heeft tegen
de onschendbaarheid van particulier eigendom ter zee.
Als een oorlog plotseling uitbreekt, kan een
Staat van het vasteland door de telegraaf zijn sche
pen waarschuwen in een onzijdige haven te blijven,
maar Engeland kan 1 als eiland niet zonde;
aanvoeren van elders, door middel van zijn koop
vaardijvloot, welke dus door vijandelijke kruisers
veel zal te. lijden hebben. In 1885 had Engeland
16,600 koopvaardijschepen, zyne koloniën 12,800f
GOUDA. 15 November 1888.
Zaterdag werd ten Baad huize dezer Gemeente
aanbesteed het ophalen der vuilnis, het uitbaggeren
van riolen, zijlen enz.
Ingeschreven werd door
Mees Bot, te Vlaardingen met eene toelage der
Gemeente van 1080.-, C. Eurrer te Gouda met
eene toelage der Gemeente van #40.en J.
Borst te Gouda met eene toelage der Gemeente van
800.—.
In de zitting der Rotterdamsche Arr. Rechtbank
van Dinsdagmorgen werden de volgende personen ver
oordeeld
W. 8., oud 29 jaar, visseher te Stolwijk, wegen»
boleediging van den burgemeester aldaar, tot 5 dagen
gevangenisstraf.
M. J. H., oud 22 jaar} slagersknecht, wonende
te Gouda, bekl. van vernieling, tot 5 boete, subs.
5 dagen hechtenis.
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben
voorgesteld, naar men weet, om ten behoeve van den
aanleg eener spoorlijn tusschen Gouda en Schoon
hoven nit de provinciale geldmiddelen 127.500
beschikbaar te stallen.
Over de vraag, of bedoelde buurtspoorweg van
genoegzaam belang top worden geacht om zulk
eene aanzienlijke te wettigen, bestond bij de
commissie'uit de Staten geen verschil van meaning.
Zy kwamen eenstemmig tot het besluit, dat bet eene
groote weldaad soa sy° roor ‘leze landstreek, wanneer
zij op deze wijze by bet algemeen spoorwegnet aan
gesloten werd.
Niet minder eenstemmig was het oordeel over de
mag, of het op den weg lag van de provincie, in
de bestaande behoefte gedeeltelijk ook ten haren
koste te voorzien.
Een der leden van de commissie echteir wees er
op, dat het hiet een zeer gewiohtigen stap gold,
waarop men zich1 later telkens weder al» op een be
langrijk antecedent zou beroepen, en z. i. zou de
streek, waarvan bier sprake is, even voldoende wor
den gediend door een stoomtramweg, welke de ge
legenheid tot vervoer gewoonlijk in ruimer mate
openstelt dan een buurtspoorweg.
De meerderheid wees er evenwel op dat de zeer
geringe breedte der bestaande wegen geen plaats
voor het leggen van ijzeren rails langs die wegen
toeliet en do Rijnspoorwegmaatschappij de exploitatie
slechts wil aanvaarden, wanneer een buurtspoorweg
wordt aangelegd.
De Commissie uit de Prov. Staten, belast met het
onderzoek van de voorstellen tot wijziging van het
Reglement op de wegen en voetpaden en van de
verordening op het leggen en het gebruik van spoor
staven, hebben de hoofdgedachte van beide voor
stellen, om eenheid te brengen in do politiebepalin-
gen voor do veiligheid van het verkeer, toegejuicht.
Algemeen vereenigdo men zich met het denkbeeld,
dat het gebruik van honden als trekdieren moet ge
oorloofd zijn. De commissie wijst er op, dat in het
voorstel van Gedep. Staten de bevrediging ligt op
gesloten van het verzoek van den Alg. Ned. Wiel-
rijdersbond, om hot gebruik van rijwielen ten alle
tyde op alle openbare wegen in Zuid-Holland te
veroorloven.