mmmmnm Slemppoeder IJsclub Gouda. PUNCH«COGNAC Voor een Jongmensck en Werkmeid Punch a l'Arac. fMSWSSfSJff De Daan is geopend. BINNENLAND. DE TWEE BEOEDEES. N9 4415. s.n.p oh-ajk:. Gerechtelijke Aankondiging. Steenkolen-Depot Staatsspoor. HIBERNIA en SHAMROCK STEENKOLEN Nootjes Kolen niet In voorraad. BOOIT, SIROOP van PUNCH. CITROEN PUNCH. Citroen Punch troebel. COGNAC in diverse kwaliteiten. Hulstkamp's Oude Genever. M. J. de GRAAF, Roode en Witte BESSENWIJN bij A H. TEEPE Apolh. A. v. OS Az., Kleiweg E 73 en73a. bij SL0TEMAKER Co. G. J. VERKERK, 1*91. Donderdag 1 Januari. Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken* TWEEDE BEAD. FEUILLETON. A. H. SCHEFFER. In verband met de, groote ver tragingen waarmede personen- en sneltreinen aankomen heeft de Maatschappij tot Exploitatie van Staats-Spoorwegen zich genood zaakt, gezien de volgende maatregelen te nemen met intrekking van alle faciliteiten voor vervoer van licht bederfelijke waren, eetwaren etc. en worden A. met sneltreinen alleen vervoerd Bestelgoederen van een ge wicht van hoogstens 10 Kilogram per verzending. met personentreinen alleen Bestelgoederen van ten hoogste 300 Kilogram, per verzending, terwijl colli van 50 Kilo gram en meer hiervan uitgesloten zijn. met goederentreinen alle bestel-, ijl- en vrachtgoederen, ter wijl Bestelgoederen van meer dan 300 Kilogram en colli van 50 Kilogram en meer minstens eenmaal per dag zullen verzonden worden, B. C. Mr. P. J. SNEL, branden schoon weg en geven zeer weinig walm. HET BESTUUR. 6 Fl. COGNAC 48 voor 6.90 6 Citroen Pjmch - 6.90 12 COGNAC 48 ƒ13.— 12 Citroen Punch - 13. De inzending van advertentlën kan gescbieden tot een uur des namiddags van den dag der uitgave. Het Compliment van den dag aan al mjjne Vrienden en Begunstigers. W. R. SCHWEMMER. Crabethstraat. De ondergeteekende brengt bg deze den Heil- wensch van den dag ban zijne geachte Begun stigers zoo binnen als buiten deze stad en beveelt zich bij voortduring beleefd aan. J. H. BRUNS Co. Het Compliment van dén dag aan Begun stigers, Vrienden en Bekenden. F. F. KN8LLMANN. Wijdst raat. P. F. Onder dankzegging voor het zoo ruimschoots genoten vertrouwen wensch ik bg den aan vang van het nieuwe Jaar, mijne Begunsti gers en Vrienden zoowel binnen als buiten de stad veel heil en zegen toe, mg voortdurend in UEd. gunst aanbevelende. UEd. Dw. Dienaresse, Wed. A. PINO. Kleeding-Magazijn, Markt, Gouda. P. F. Aan alle Begunstigers, Vrienden en Beken den den groet van den Dag. Coen. wan LEEUWEN, Markt Gonda. Bij den aanvang van het jaar brengt de ondergeteekende zijnen heilwensch aan Familie, Vrienden en Bekenden. J. SCHÜLING, Concierge Arti-Legi. Minzaam breng ik mijn Nieuwjaarsgroet aan mijn geachte Begunstigers en Vrienden, zoowel binnen als buiten de stad, mij beleefd in UEd. gnnst aanbevelende. M. J. OOSTERLING, Distelateur en Likeurstoker. Aan alle Begunstigers, Vrienden en Beken den den groet van den Dag. J. H. C. HUINCK F.Hz., Hoogstraat. Het Compliment van den dag aan al mjjne Begunstigers, Vrienden en Bekenden. H. N. van SCHAIK, (Firma F. X. v. D. Bebgh.) Markt, naast Arti-Legi. Minzaam breng ik mijn Nieuwjaargroet aan mgn geachte Begunstigers en Vrienden, zoo wel binnen als buiten de stad, mij beleefd in UEd. gunst aanbevelende. G. HAAGSMAN. Mgne beste wenschen aan mijne geachte Begunstigers bij de aanvang van het Nien- wejaar. H. W. HARMS. Bjj beschikking van den Hoogen Raad der Nederlanden dd, 5 December 1890, goedgekeurd bg Koninklijk Besluit dd. 17 December 1890, No. 33, zjjn aan BOUDE WIJN BRE EU VEL D, gedomicilieerd te Bergambachtver leend brieven van meerderjarig-ver klaring of venia aetatis, welke hem verlee- nen al de rechten bg de wet aan meerderjari gen toegekend, behoudens de bepaling van art. 478 van het Burgerlijk Wetboek. Advocaat en Procureur bg den Hoogen Raad. 't Gravenhage, 30 Dec. '90. bestaat gelegenheid bg beschaafde lieden in te wonen met gebruik van groote aparte gemeu bileerde Kamer en Slaapkamer. Adres onder letter C. 287 aan het Bureau dezer Courant. In een drukke Restauratie wordt met 1 Fe bruari eene bekwame GEVRAAGD, beiden van de P. G. en van goede getuigen voorzien. Adres in persoon Station MAAS, voormalige Rgnspoor, Rotterdam. PRIJZEN der STEENKOLEN, contant zon der korting Grove Kachelkolen, per H.It 1.05 Stukken, Haardkolen - 1.50 Geklopte Gascokes - 0.80 Anthracietkolen - 1.60 Stationchef Staatsspoor. 1 Januari 1891. HOOGE GOUWE 255. GOUWE C. 49. tegen fabrieksprijs. Snelpersdruk van A. BRINKMAN bn Zn. Gouda. Levert, alles vrjj aan huis, na toezending van postwissel of onder rembours. te VIANEN a/d Lek. I j 1% GOUDSCHE COURANT. De nitgave dezer Courant geschiedt dagelgks met uitzondering van Zon- en Feestdagen. De prgs per drie maanden is 1.25, franco per post 1.70. iizonderljjke Nommers VIJF CENTEN. ADVERTENT1EN worden geplaatst van 1—5 regels h 50 Centeniedere regel meer 10 Centen. GROOTE LETTERS worden berekend naar plaatsruimte. Bovendien worden alle Advertentien gratis opgenomen in het ADVERTENTIEBLAD 't welk des Maandags rerschgni Gouds, den SI December 1890. De Rotterdamsohe kamer van koophandel heeft rich bjj den miniater van Waterstaat enz. tot tolk .gemaakt van «de algemeens verontwaardiging des handela over de sohromelijke verwarring, de schan delijke wanorde, waaraan ons spoorwegvervoer in den laatsten tijd ten prooi is." «Zoowel de H. IJ. S. Mij. als de M. tot E. van Staataap. blijken zegt het adres geheel on voldoende georganiseerd te zijn om te voldoen aan de verplichtingen, welke zjj tengevolge van de nieuwe inrichting van ons spoorwegwezen vrijwillig op zich nemen. «Niet alleen dat thana regel sehjjnt te zijn, dat de personentreinen te laat aankomen en dat telkens ea telkens aanfluitingen worden gemist, maar voor namelijk op het goederenvervoer hebben wij het oog, wanneer wij ons tot U Exc. wenden met het ernstig en dringond verzoek, de spoorwegmaatschappijen tot haren plicht te roepen. «Wj) eischen niets onbillijks en begrijpen zeer goed, dat, wanneer het binnenlandse!) vervoer te water geheel gestremd is, zooveel meer goederen met de spoor moeten verroerd worden, dat de verzending niet even vlug en geregeld kan gaan als in gewone tijden en dat het geval zieh kan voordoen, dat do maatschappijen gebrek hebben aan waggons. «Toestanden echter, zooals wjj nu helaas beleven, moesten niet voorkomen en zouden ook niet voor komen, indien de maatschappijen behoorlijk voor hare taak waren berekend. De fout ligt niet daar aan, dat ze te weinig materieel hebben, maar dat zjj er geen passend gebruik van weten te maken. Herhaaldelijk komt het voor, dat het goed ie aan gekomen en dat men niet weet aan te wijzen waar de wagens staandat het dagen duurt, voor men goederen, die zijn aangekomen, uit de wagens mag lossen. Deze blijven dan volgepakt staan en in den tussohontijd wordon aan hem, die wagens aan vraagt, geantwoord dat er geen wagens disponibel zjjn. «En ten bewijze dat wij niet te veel zeggen, wanneer wjj beweren dat het beroep der apoorweg- maatsohappijen op gebrek aan materieel, tengevolge van het groote aanbod van goederen bij gesloten water, niet opgaat en geen verontschuldiging kan zjjn voor de thans heerschende wanorde, veroorlo ven wjj ons U Exc. enkele feiten uit de vele mede te deel en, die inderdaad den lachlust zouden op wekken, indien zij niet een zoo trenrigen blik lieten slaan op do wijze, waarop de spoorwegen bjj one worden geadministreerd. «Een fabrikant te Schiedam han 13 Deo. aan het station Schiedam eene sohuit met goed liggen, in houdende 2 waggonladingen voor Amsterdam en 3 voor Antwerpen. De eerste' werden eindelijk 18 Dee. geladen en reisden gekqjfpeld baar Amsterdam af. 22 December krjjgt men dasr bericht van aankomst; doch een van de twee, geadresseerd aan de agenten van de stoomboot, waarmede het goed moeat vertrekken, was 24 Deo. nog zoek, zoodat de boot, die niet langer kon wachten, zonder het goed moest wegvaren. 20 December kreeg hjj 3 wag gons voor de zending naar Antwerpen van deze waa 27 Deo. nog geen bericht van aankomst. Eene vorige zending van denzelfde, waarvoor hij 2 wag gons eerst na 7 dagen wachten had gekregen, had 4 dagen noodig om Antwerpen te bereiken, kwam daardoor een dag na vertrek van de stoomboot, zoodat alles in entrepot moest worden opgeslsgon. «15 December werd een waggon kaas van Gouda naar Hoorn verzonden27 December was die nog niet aangekomen. «Iemand te Gouda ontving de vorige week be- rioht, dat eene waggon, voor hem bestemd, was aangekomen. Hjj gaat onmiddellijk met volk naar het station om te ontvangendoch daar gekomen, hoort hij dat de waggon inmiddels was vertrokken naar den Haag. Zjj werd van daar naar Emmerik gestuurd en kwam eerst een week later weder ter bestemmingsplaats Gouda terug. «Een firma te Rotterdam wenschte een waggon die zich bevond op het emplacement te Feijenoord, daar gerangeerd te hebben voor loods B. In plaate voor die loods te komen, vertrok de waggon naar Antwerpen, werd te Roosendaal gestopt en kwam eerst na 7 dagen voor loods B. «Een expediteur die herhaaldelijk vergeefs om wagens had gevraagd, gaat zelf naar het Maasstation en ziet daar in een trein eenige ledige wagena staan. Op zijne vraag of hij die kon krijgen, luidt het antwoord dat zulks te lastig is, daar ze reeds in den trein zjjn, terwijl ze er niet uit gerangeerd kunnen worden, omdat geen locomotief ter be- schikking is. Wel is waar stond er eene locomo tief, die niet gebruikt werd; „maar die behoort aan de Holl. spoor, en daarover heb ik niets to zeggen.» „Dezelfde krijgt na voel moeite van den chef eeniee waggons om tin te vervoeren naar Weenen. Toon hjj met eenige sleeperswagens met tin aan het station kwam, was er bericht gekomen uit Utrecht om alle wagons ter besohikking te houden van eene andere firma, en hij had vergeefsehe reis en kosten gemaakt. «Aan eene firma te Rotterdam wordt uit Amster dam een wagen citroenen gezonden. Deze rijdt door naar Antwerpen en komt aldaar eerst na eenige dagen, de citroenen bevroren en geheel be dorven. „Eene firma, ten einde raad, vraagt, haar goed als koerier-ijlgoed verzonden te krijgen, 's Morgens 13) Uit iet Engelech.) Het eenige, wat ik thans wenaohte te weten, was: waar hield Philip Harvey zich op, of waar had hij te Dover gewoond Ik aufte in den trein over den „onden neger", maar kon natuurlijk niet tot een bevredigende oplossing komen. Wjj bereikten Dover en ik verliet den trein. Toen ik het porron afging, vielen mjj op een groot adver tentie-bord een aanplakbiljet met twee getulbande negers in het oog. Het was de advertentie van een klein logement, „De Moorenkop". Ik nam een rijtuig en gelastte den koetsier mij naar een hotel voor handelsreizigers te brengen. Ik had nog nooit te Dover overnacht, al was ik er wel een dozjjn maal doorgereisdik kende er geen enkel hotel, behalve de „Lord Warden", dat eerste rang en zeer dnur was. Toen de man de stad doorreed, viel mij opeens den naam te binnen, dien ik aan het statiou gelezen had. Ik stak mijn hoofd uit het portier en vroeg den koetsier of hjj den „Moorenkop" kende. „O ja, heel goed. Het is een soort bierhuis, een klein restaurant, met logeerkamers op de tweede "erdieping." „Dat komt juist goed,' er heen. zeide ik, en wij reden De duisternis viel in toen wjj «De Mo»renkop" bereikten. Juist toen het rijtuig voor de deur stil hield, kwam een man haastig het huis uitloopen; ik dook onmiddellijk in een hoekje. Het was Austin Harvey, Hjj Bcheen zeer onthutst. Zoodra ik hem zag, schoot mij als oen lichtstraal door het hoofd: „De oude neger de Mooren kop I" Ik was verbaasd over mijn domheid. Mjjn goed gesternte had mij geleid in het huis, waar Philip Harvey zjjn brief had geschrevon. Er hing een grjjnzend zwart hoofd boven de deur. Austin's aanwezigheid overtuigde mij, dat zijn broe der in de nabijheid zijn moest. „Austin kan dus liegen," zeide ik bjj mijzelven. Maar oen oogenblik later vond ik, dat ik onbillijk was. Hij was ongetwijfeld te goeder trouw geweest, toen hjj verklaarde te willen blijven waar hjj was; eerst later, toen hij merkte, dat zjjn raad in den wind werd geslagen, was hij in allerijl naar Engeland ge komen, om zijn broeder te redden eer het te laat was. Onmiddellijk kwam ik uit dit alles tot het besluit, dat ik Philip Harvey in mjjn macht had. Hot logement was zeer eenvoudig. Ik bestelde eene slaapkamer en in de gelagkamer eon diner. Toen de kellner de kamer wilde verlaten, zeide ik „Zjjn hier op dit oogenblik veel logé's?" Den vorigen dag waren er, volgens den kellner, een aantal logés geweest, maar nu waren er nog maar een paar. „Ik heb van avond een heer ontmoet, die hier geloof ik, logeert," zeide ik op achteloozen toon! „Een lange, mooie man, maar een beetje bleek. Weet je ook soms wien ik bedoel en of hjj Thomp son heet?" Ik sloeg er maar een slag in. De kellner keek bedremmeld. „Neen," zeide hij, „er is wel een heer gelogeerd, die er uitziet zooals u hem beschrjjft, maar hij heet niet Thompson. Het is een meneer Harvey, en bo vendien heeft hij den ganschen dag geen voet op straat gezet. Hjj is nog op zjjne kamer." Dit was alles wat ik weten wilde. „Neen,-dat is hij niet," zeide ik. „Maar het doet er niet toe." En ik liet don kellner gaan. Philip Harvey logeerde dus hier in huis, en hjj was hier zelfs ondor zjjn eigen naam. Ik ging beneden dineeren. Ik geraakte in een best humeur en bestelde een halve pint sherry. Die zaak zou een succes voor mij worden. Het zou mjjne reputatie vestigen. Terwijl de Fransche politie en de Engelsohe detectives sukkelden met den zwarten koffer, en juffrouw Simpkinson allerlei lastige ver- hooren lieten ondergaan, had ;k al de draden van het geheim in handen. Wel kon Philip Harvey nog ontsnappen, eer ik de gevorderde aanklacht tegen hem indiendemaar ontglippen zou hij mij niet 1

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1891 | | pagina 3