mmmmnm
Slemppoeder
IJsclub Gouda.
PUNCH«COGNAC
Voor een Jongmensck
en Werkmeid
Punch a l'Arac.
fMSWSSfSJff
De Daan is geopend.
BINNENLAND.
DE TWEE BEOEDEES.
N9 4415.
s.n.p oh-ajk:.
Gerechtelijke Aankondiging.
Steenkolen-Depot Staatsspoor.
HIBERNIA en SHAMROCK STEENKOLEN
Nootjes Kolen niet In voorraad.
BOOIT,
SIROOP van PUNCH.
CITROEN PUNCH.
Citroen Punch troebel.
COGNAC in diverse kwaliteiten.
Hulstkamp's Oude Genever.
M. J. de GRAAF,
Roode en Witte BESSENWIJN
bij A H. TEEPE Apolh.
A. v. OS Az., Kleiweg E 73 en73a.
bij SL0TEMAKER Co.
G. J. VERKERK,
1*91.
Donderdag 1 Januari.
Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken*
TWEEDE BEAD.
FEUILLETON.
A. H. SCHEFFER.
In verband met de, groote ver
tragingen waarmede personen- en
sneltreinen aankomen heeft de
Maatschappij tot Exploitatie van
Staats-Spoorwegen zich genood
zaakt, gezien de volgende maatregelen te nemen met intrekking
van alle faciliteiten voor vervoer van licht bederfelijke waren,
eetwaren etc. en worden
A. met sneltreinen alleen vervoerd Bestelgoederen van een ge
wicht van hoogstens 10 Kilogram per verzending.
met personentreinen alleen Bestelgoederen van ten hoogste
300 Kilogram, per verzending, terwijl colli van 50 Kilo
gram en meer hiervan uitgesloten zijn.
met goederentreinen alle bestel-, ijl- en vrachtgoederen, ter
wijl Bestelgoederen van meer dan 300 Kilogram en colli
van 50 Kilogram en meer minstens eenmaal per dag zullen
verzonden worden,
B.
C.
Mr. P. J. SNEL,
branden schoon weg en geven
zeer weinig walm.
HET BESTUUR.
6 Fl. COGNAC 48 voor 6.90
6 Citroen Pjmch - 6.90
12 COGNAC 48 ƒ13.—
12 Citroen Punch - 13.
De inzending van advertentlën kan gescbieden tot een uur des namiddags van den dag der uitgave.
Het Compliment van den dag aan al mjjne
Vrienden en Begunstigers.
W. R. SCHWEMMER.
Crabethstraat.
De ondergeteekende brengt bg deze den Heil-
wensch van den dag ban zijne geachte Begun
stigers zoo binnen als buiten deze stad en
beveelt zich bij voortduring beleefd aan.
J. H. BRUNS Co.
Het Compliment van dén dag aan Begun
stigers, Vrienden en Bekenden.
F. F. KN8LLMANN.
Wijdst raat.
P. F.
Onder dankzegging voor het zoo ruimschoots
genoten vertrouwen wensch ik bg den aan
vang van het nieuwe Jaar, mijne Begunsti
gers en Vrienden zoowel binnen als buiten de
stad veel heil en zegen toe, mg voortdurend
in UEd. gunst aanbevelende.
UEd. Dw. Dienaresse,
Wed. A. PINO.
Kleeding-Magazijn, Markt, Gouda.
P. F.
Aan alle Begunstigers, Vrienden en Beken
den den groet van den Dag.
Coen. wan LEEUWEN,
Markt Gonda.
Bij den aanvang van het jaar brengt de
ondergeteekende zijnen heilwensch aan Familie,
Vrienden en Bekenden.
J. SCHÜLING,
Concierge Arti-Legi.
Minzaam breng ik mijn Nieuwjaarsgroet
aan mijn geachte Begunstigers en Vrienden,
zoowel binnen als buiten de stad, mij beleefd
in UEd. gnnst aanbevelende.
M. J. OOSTERLING,
Distelateur en Likeurstoker.
Aan alle Begunstigers, Vrienden en Beken
den den groet van den Dag.
J. H. C. HUINCK F.Hz.,
Hoogstraat.
Het Compliment van den dag aan al mjjne
Begunstigers, Vrienden en Bekenden.
H. N. van SCHAIK,
(Firma F. X. v. D. Bebgh.)
Markt, naast Arti-Legi.
Minzaam breng ik mijn Nieuwjaargroet aan
mgn geachte Begunstigers en Vrienden, zoo
wel binnen als buiten de stad, mij beleefd in
UEd. gunst aanbevelende.
G. HAAGSMAN.
Mgne beste wenschen aan mijne geachte
Begunstigers bij de aanvang van het Nien-
wejaar.
H. W. HARMS.
Bjj beschikking van den Hoogen Raad der
Nederlanden dd, 5 December 1890, goedgekeurd
bg Koninklijk Besluit dd. 17 December 1890,
No. 33, zjjn aan BOUDE WIJN BRE EU
VEL D, gedomicilieerd te Bergambachtver
leend brieven van meerderjarig-ver
klaring of venia aetatis, welke hem verlee-
nen al de rechten bg de wet aan meerderjari
gen toegekend, behoudens de bepaling van art.
478 van het Burgerlijk Wetboek.
Advocaat en Procureur bg den Hoogen Raad.
't Gravenhage, 30 Dec. '90.
bestaat gelegenheid bg beschaafde lieden in te
wonen met gebruik van groote aparte gemeu
bileerde Kamer en Slaapkamer. Adres onder
letter C. 287 aan het Bureau dezer Courant.
In een drukke Restauratie wordt met 1 Fe
bruari eene bekwame
GEVRAAGD, beiden van de P. G. en van goede
getuigen voorzien. Adres in persoon Station
MAAS, voormalige Rgnspoor, Rotterdam.
PRIJZEN der STEENKOLEN, contant zon
der korting
Grove Kachelkolen, per H.It 1.05
Stukken, Haardkolen - 1.50
Geklopte Gascokes - 0.80
Anthracietkolen - 1.60
Stationchef Staatsspoor.
1 Januari 1891.
HOOGE GOUWE 255.
GOUWE C. 49.
tegen fabrieksprijs.
Snelpersdruk van A. BRINKMAN bn Zn. Gouda.
Levert, alles vrjj aan huis, na toezending van
postwissel of onder rembours.
te VIANEN a/d Lek.
I
j
1%
GOUDSCHE COURANT.
De nitgave dezer Courant geschiedt dagelgks
met uitzondering van Zon- en Feestdagen.
De prgs per drie maanden is 1.25, franco
per post 1.70.
iizonderljjke Nommers VIJF CENTEN.
ADVERTENT1EN worden geplaatst
van 1—5 regels h 50 Centeniedere regel
meer 10 Centen. GROOTE LETTERS
worden berekend naar plaatsruimte.
Bovendien worden alle Advertentien gratis
opgenomen in het ADVERTENTIEBLAD
't welk des Maandags rerschgni
Gouds, den SI December 1890.
De Rotterdamsohe kamer van koophandel heeft
rich bjj den miniater van Waterstaat enz. tot tolk
.gemaakt van «de algemeens verontwaardiging des
handela over de sohromelijke verwarring, de schan
delijke wanorde, waaraan ons spoorwegvervoer in
den laatsten tijd ten prooi is."
«Zoowel de H. IJ. S. Mij. als de M. tot E. van
Staataap. blijken zegt het adres geheel on
voldoende georganiseerd te zijn om te voldoen aan
de verplichtingen, welke zjj tengevolge van de
nieuwe inrichting van ons spoorwegwezen vrijwillig
op zich nemen.
«Niet alleen dat thana regel sehjjnt te zijn, dat
de personentreinen te laat aankomen en dat telkens
ea telkens aanfluitingen worden gemist, maar voor
namelijk op het goederenvervoer hebben wij het oog,
wanneer wij ons tot U Exc. wenden met het ernstig
en dringond verzoek, de spoorwegmaatschappijen tot
haren plicht te roepen.
«Wj) eischen niets onbillijks en begrijpen zeer
goed, dat, wanneer het binnenlandse!) vervoer te
water geheel gestremd is, zooveel meer goederen met
de spoor moeten verroerd worden, dat de verzending
niet even vlug en geregeld kan gaan als in gewone
tijden en dat het geval zieh kan voordoen, dat do
maatschappijen gebrek hebben aan waggons.
«Toestanden echter, zooals wjj nu helaas beleven,
moesten niet voorkomen en zouden ook niet voor
komen, indien de maatschappijen behoorlijk voor
hare taak waren berekend. De fout ligt niet daar
aan, dat ze te weinig materieel hebben, maar dat
zjj er geen passend gebruik van weten te maken.
Herhaaldelijk komt het voor, dat het goed ie aan
gekomen en dat men niet weet aan te wijzen waar
de wagens staandat het dagen duurt, voor men
goederen, die zijn aangekomen, uit de wagens mag
lossen. Deze blijven dan volgepakt staan en in den
tussohontijd wordon aan hem, die wagens aan
vraagt, geantwoord dat er geen wagens disponibel zjjn.
«En ten bewijze dat wij niet te veel zeggen,
wanneer wjj beweren dat het beroep der apoorweg-
maatsohappijen op gebrek aan materieel, tengevolge
van het groote aanbod van goederen bij gesloten
water, niet opgaat en geen verontschuldiging kan
zjjn voor de thans heerschende wanorde, veroorlo
ven wjj ons U Exc. enkele feiten uit de vele mede
te deel en, die inderdaad den lachlust zouden op
wekken, indien zij niet een zoo trenrigen blik lieten
slaan op do wijze, waarop de spoorwegen bjj one
worden geadministreerd.
«Een fabrikant te Schiedam han 13 Deo. aan het
station Schiedam eene sohuit met goed liggen, in
houdende 2 waggonladingen voor Amsterdam en 3
voor Antwerpen. De eerste' werden eindelijk 18
Dee. geladen en reisden gekqjfpeld baar Amsterdam
af. 22 December krjjgt men dasr bericht van
aankomst; doch een van de twee, geadresseerd aan
de agenten van de stoomboot, waarmede het goed
moeat vertrekken, was 24 Deo. nog zoek, zoodat de
boot, die niet langer kon wachten, zonder het goed
moest wegvaren. 20 December kreeg hjj 3 wag
gons voor de zending naar Antwerpen van deze
waa 27 Deo. nog geen bericht van aankomst. Eene
vorige zending van denzelfde, waarvoor hij 2 wag
gons eerst na 7 dagen wachten had gekregen, had
4 dagen noodig om Antwerpen te bereiken, kwam
daardoor een dag na vertrek van de stoomboot,
zoodat alles in entrepot moest worden opgeslsgon.
«15 December werd een waggon kaas van Gouda
naar Hoorn verzonden27 December was die nog
niet aangekomen.
«Iemand te Gouda ontving de vorige week be-
rioht, dat eene waggon, voor hem bestemd, was
aangekomen. Hjj gaat onmiddellijk met volk naar
het station om te ontvangendoch daar gekomen,
hoort hij dat de waggon inmiddels was vertrokken
naar den Haag. Zjj werd van daar naar Emmerik
gestuurd en kwam eerst een week later weder ter
bestemmingsplaats Gouda terug.
«Een firma te Rotterdam wenschte een waggon
die zich bevond op het emplacement te Feijenoord,
daar gerangeerd te hebben voor loods B. In plaate
voor die loods te komen, vertrok de waggon naar
Antwerpen, werd te Roosendaal gestopt en kwam
eerst na 7 dagen voor loods B.
«Een expediteur die herhaaldelijk vergeefs om
wagens had gevraagd, gaat zelf naar het Maasstation
en ziet daar in een trein eenige ledige wagena
staan. Op zijne vraag of hij die kon krijgen, luidt
het antwoord dat zulks te lastig is, daar ze reeds
in den trein zjjn, terwijl ze er niet uit gerangeerd
kunnen worden, omdat geen locomotief ter be-
schikking is. Wel is waar stond er eene locomo
tief, die niet gebruikt werd; „maar die behoort
aan de Holl. spoor, en daarover heb ik niets to
zeggen.»
„Dezelfde krijgt na voel moeite van den chef
eeniee waggons om tin te vervoeren naar Weenen.
Toon hjj met eenige sleeperswagens met tin aan het
station kwam, was er bericht gekomen uit Utrecht
om alle wagons ter besohikking te houden van eene
andere firma, en hij had vergeefsehe reis en kosten
gemaakt.
«Aan eene firma te Rotterdam wordt uit Amster
dam een wagen citroenen gezonden. Deze rijdt
door naar Antwerpen en komt aldaar eerst na
eenige dagen, de citroenen bevroren en geheel be
dorven.
„Eene firma, ten einde raad, vraagt, haar goed
als koerier-ijlgoed verzonden te krijgen, 's Morgens
13)
Uit iet Engelech.)
Het eenige, wat ik thans wenaohte te weten, was:
waar hield Philip Harvey zich op, of waar had hij
te Dover gewoond Ik aufte in den trein over den
„onden neger", maar kon natuurlijk niet tot een
bevredigende oplossing komen.
Wjj bereikten Dover en ik verliet den trein. Toen
ik het porron afging, vielen mjj op een groot adver
tentie-bord een aanplakbiljet met twee getulbande
negers in het oog. Het was de advertentie van een
klein logement, „De Moorenkop". Ik nam een rijtuig
en gelastte den koetsier mij naar een hotel voor
handelsreizigers te brengen. Ik had nog nooit te
Dover overnacht, al was ik er wel een dozjjn maal
doorgereisdik kende er geen enkel hotel, behalve
de „Lord Warden", dat eerste rang en zeer dnur
was. Toen de man de stad doorreed, viel mij opeens
den naam te binnen, dien ik aan het statiou gelezen
had. Ik stak mijn hoofd uit het portier en vroeg
den koetsier of hjj den „Moorenkop" kende.
„O ja, heel goed. Het is een soort bierhuis, een
klein restaurant, met logeerkamers op de tweede
"erdieping."
„Dat komt juist goed,'
er heen.
zeide ik, en wij reden
De duisternis viel in toen wjj «De Mo»renkop"
bereikten. Juist toen het rijtuig voor de deur stil
hield, kwam een man haastig het huis uitloopen;
ik dook onmiddellijk in een hoekje. Het was Austin
Harvey, Hjj Bcheen zeer onthutst.
Zoodra ik hem zag, schoot mij als oen lichtstraal
door het hoofd: „De oude neger de Mooren
kop I" Ik was verbaasd over mijn domheid. Mjjn
goed gesternte had mij geleid in het huis, waar
Philip Harvey zjjn brief had geschrevon. Er hing
een grjjnzend zwart hoofd boven de deur.
Austin's aanwezigheid overtuigde mij, dat zijn broe
der in de nabijheid zijn moest.
„Austin kan dus liegen," zeide ik bjj mijzelven.
Maar oen oogenblik later vond ik, dat ik onbillijk
was. Hij was ongetwijfeld te goeder trouw geweest,
toen hjj verklaarde te willen blijven waar hjj was;
eerst later, toen hij merkte, dat zjjn raad in den wind
werd geslagen, was hij in allerijl naar Engeland ge
komen, om zijn broeder te redden eer het te laat
was. Onmiddellijk kwam ik uit dit alles tot het
besluit, dat ik Philip Harvey in mjjn macht had.
Hot logement was zeer eenvoudig. Ik bestelde
eene slaapkamer en in de gelagkamer eon diner.
Toen de kellner de kamer wilde verlaten, zeide ik
„Zjjn hier op dit oogenblik veel logé's?"
Den vorigen dag waren er, volgens den kellner,
een aantal logés geweest, maar nu waren er nog
maar een paar.
„Ik heb van avond een heer ontmoet, die hier
geloof ik, logeert," zeide ik op achteloozen toon!
„Een lange, mooie man, maar een beetje bleek.
Weet je ook soms wien ik bedoel en of hjj Thomp
son heet?"
Ik sloeg er maar een slag in. De kellner keek
bedremmeld.
„Neen," zeide hij, „er is wel een heer gelogeerd,
die er uitziet zooals u hem beschrjjft, maar hij heet
niet Thompson. Het is een meneer Harvey, en bo
vendien heeft hij den ganschen dag geen voet op
straat gezet. Hjj is nog op zjjne kamer."
Dit was alles wat ik weten wilde.
„Neen,-dat is hij niet," zeide ik. „Maar het doet
er niet toe." En ik liet don kellner gaan.
Philip Harvey logeerde dus hier in huis, en hjj
was hier zelfs ondor zjjn eigen naam.
Ik ging beneden dineeren. Ik geraakte in een
best humeur en bestelde een halve pint sherry. Die
zaak zou een succes voor mij worden. Het zou mjjne
reputatie vestigen. Terwijl de Fransche politie en
de Engelsohe detectives sukkelden met den zwarten
koffer, en juffrouw Simpkinson allerlei lastige ver-
hooren lieten ondergaan, had ;k al de draden van
het geheim in handen. Wel kon Philip Harvey
nog ontsnappen, eer ik de gevorderde aanklacht
tegen hem indiendemaar ontglippen zou hij mij
niet 1