’S ros BAK 1892. K° 4791. BINNENLAND. .drukte uis, Woensdag 23 Maart. en FEUILLETON TTit Ixet Leven. i en Zn. jnderwijs. .TER, ndergoed, Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. 1 SM I t aal. 0 door edailles k. .Vana, enz. ij kleine hoe- Mr. J. G. N. de Hoop Scheffer. C. Petri. C, G. Reijnders. De Inzending van advertentiön kan geschieden tot een »ur des namiddags van den dag der uitgave. Alz-iaderlyke Nommere VIJF CENTEN. i somber maakt. {Naar het Fr.ansch.) TWEEDE GEDEELTE. VIII. .digde Tabak. 1KMAN &ZOON. De prjja f"r drie maanden is 1.25, franco per post 1.70. De uitgave dezer Courant geschiedt dageljjks met uitzondering van Zon- en Feestdagen. ;er eene school de toegelaten, het hoofd der Bovendien worden alle Advertentiën gratie opgenomen in het ADVERTENTIEBLAD 'twelk des Maandags verschijnt. loemde School met 1 APRIL kunnen ge- 3, 'ESTONS. ij kin- irrhée, aar in lorzien van de 1ATRA puik OMBLAD en Bureau dezer wat je hindert, zeide heruam mevrouw, als mendaal I. 19. BESTUUR. GOUDSCHE COURANT. In liet Hoog Heemraadschap Schieland zullen op den Isti n April a. s. te Moordrecht on te Overschie verkiezingen plaats hebben van een Hoofd-Ingeland en een Hoofd-Ingeland-plaatsvervanger ter vervulling der vacatures ontstaan door het overlijden van de heeren J. J. Snel en G. Barendrecht N.Rz. ADVERTENTIEN worden geplaatst -van 1 5 regels a 50 Centen; iedere regel meer 10 Centen. GROOTE LETTERS worden berekend naar plaatsruimte. A bh. de Haan Antz. J. M. van Bosse. M. J. IJZERMAN. J. H. HiNsq. A. L. Roest. Mod verzoekt plaatsing voor de volgende raede- deeling Bij de loopende geruchten omtrent de verliezen, die de onderwijzersspaarbank door de handelingen van den notaris Bonnerman zou hebben geleden, zagen de deelhebbers zeker reeds naar eenig geruststellend bericht van de directie en hoeren commissarissen uit. Dat dit tot dusver achtywege bleef werd veroor zaakt, doordien men zich eerst zooveel mogelijk op de hoogte wilde stellen van den aard en den omvang dier handelingen. Thans geven zij als hunne vaste, ook op ingewonnen rechtskundig advies berustende overtuiging voor. te kennen, dat niet de «paarbank maar eenige harer I bekende debiteuren de slachtoffers zijn géworden van ge noemden notaris en dat het kapitaal der spaarbank daardoor niet wordt getroffen. Een hernieuwd on derzoek, door deskundigen ingesteld naar de waarde der onderpanden in verband met de daarop te onzen behoeve rustende hypotheken, gaf een geheel bevre digend resultaat. Zij vertrouwen ondertusschon 'b’t de deelhebbers niet, door ongegronde vrees gedt/.en, door te tal rijke of te groote opvragen in deze de taak der directie zullen bemoeilijken en haar daardoor in de noodzakelijkheid brengen om gebruik te maken van de vrijheid, baar toegekend bij art. 4 van het regle ment GOUDA, 22 Maart 1892. Vrijdag 25 Maart e. k. zal ic de Sociëteit Z/Ons Genoegen” weder eene tooneelvoorstelling plaats hebben van het Hollandsch Tooneelgezelschap van Gebr. van Lier te Amsterdam. Opgevoerd wordt Hans Jubgen of het Parelsnoer Drama in 3 afd uit het Hoogduitsch van Carl von Holtei. De hoofdrol wordt vervuld door den heer Frits Bouwmeester. Voorts treden op de hh. Bigot, Chrispijn, v. Sprinkhuijsen, Koster, Jurgens en de dames Kleij, André, Cohen enz. enz Daar de voorstelling van verleden week blijkbaar nogal in den smaak is gevallen van het Goudsche toubliek, zal zeker met genoegen worden vernomen dat dezelfde artisten opnieuw hier zullen optreden. terug. Zult ge nu eindelijk eens iets zeggen? niemand kan ons hier beluisteren. Wat moet ik zeggen? Wat je zoo afgetrokken en Ik heb niets wat mij hiudert. Waarom ben je dan niet zooals gewQonlijk Ik weet niet, wat je voor bijzonders aan mij ziet. Och wat 1 Je hebt niets gegeten, en er wa ren ©ogenblikken, waarin je doelloos voor je* uit zat te starendat beteekent toch wel iets. Wanneer men ruim twintig jaar met elkander heeft doorge maakt,, dan begint men 'elkaar te kennen, en de oogen hebben loeren zien. Terwijl ik je daarstraks aan tafel gadesloeg, las ik op je gelaat diezelfde uitdrukking van onrust, die ik er zoo dikwijls op heb gezien, in de eersts jaren van ons huwelijk, toen je strijd voerdet tegen SauvnP en niet wist of hij je den volgenden dag misschien niet heelemaal zou hebben ten onder gebracht. Deukje, dat ik, uu over Sauval zit te peinzen Neen, maar dat jujemt niet weg, dat ik van daag op je gelaat deWfde angstige uitdrukking heb gelezen, als toen je begreep verloren te zijn en mij je vrees trachtte te verbergen. Daarom wil \k weten, wat er is. Barinc kort evenwel niet ronduit de waarheid I zeggen. i Indien je goed hebt gezien, antwoordde hij, scheelt Over de 6e soirée voor Kamermuziek, Zaterdag avond in hot Concertgebouw te Amsterdam gegeven, waar een nieuw werk van onzen vroegeren stadge noot, den heer 8. van Milligen, werd ten gehoore gebracht schrijft men aan de N. Rott. Ct. het vol gende Het programma was wat het vocale deel betreft, zeer verscheiden. Eerst hoorden wij een negental Roemeensche liederen voor mezzo-sopraan, baryton en piano door 8. van Milligen, woorden van Fiore della Nevedaarna Beethoven’s Liederkreis An die terne Geliebte on ten slotte Brahm's duetten (op. 28) voor mezzo-sopraan eu baryton. Wat de Roemeensche 1 liederen betreft, de tekst komt mij niet gelukkig Een gedicht als het volgende maakt zelfs het j ce que l on ne dit pas-on le chante te schande, want zelfs de mooiste zang kan het niet redden Moeder heeft mij naar ’t bosch gezonden, Dat jk haar versche kruiden bracht, Kruiden heb ik er niet gevonden. Aan kruiden heb ik niet gedacht. Want ik heb er mijn lief gevonden Die er mij ird’ren dag nu wacht ’k Heb de mand er bij verloren ’k Zal wat hooron 1 Zij zal mij slaan maar geen verdriet Ik heb een Jjief en zij weet het niet O zeker, dit rijm is duidelijk en klaar maar zoo hopeloos banaal, dat het hoogstens geschikt is om de inspiratie van den toonkunstenaar te dooden. De heer Vau Milligen heeft nochtans de zaak aange durfd, maar hij deed het niet ongestraft. Wie deze rijmelarij neemt voor hetgeen zij is, zou eene een voudige, landelijke melodie verwachten. Doch blijk baar heeft de componist het banale van het portret hopen te redden door het te steken in een met allerlei roelismen versierd gewaad, met het go volg dat het lied geforceerd en in den mond van een landmeisje zoo gekunsteld mogelijk ^klinkt. Hoewel wij te doen hebben met een cyclus van veertien lie deren, is het verband tusschen de nommers niet altoos gemakkelijk te volgen en ontvouwen zy allerminst een voorval, waarvan men het beloop met belang stelling volgt. Duidelijk blijkt de gedwongenheid, waarmede de heer Fiore zich gelijk van zelf spreekt bewogen moet hebben in eene hem ge heel vreemde omgeving; in een landstreek, die hij Vrancea doopt, aan den oever eener rivier, die Olto heet, onder menschen die namen dragen als Sandu eli Ileana. En nog minder dan de dichter zelf, zul len zijne lezers zich eene voorstelling kunnen vor men van hetgeen hij eigenlijk met ./Rumeensche lie deren" bedoeld heeft. Deze Ileana, deze Sandu in- erosseeren ons niet, zij leven niet voor ons, zij ry- dan was de uitdrukking van mijn gelaat be- driegelijk. Als jij het mij dan niet wilt vertellen, zal ik je zeggen wat je zorg veroorzaakt, en wij zullen eens zien of je dan nog niet wilt spreken je bent ongerust, omdat je veranderingen niet opbrengen, wat je er van verwachtte, en dat je vrees koestert weer al je geld kwijt te raken. Ik heb dat al lang zien aankomen. Is het dat niet Och, wel neen. Verlies je niet Het lijkt er niet naarde opbrengst overtreft mijn boste verwachtingen de staat1 van mijn kas zou dat kunnen uitmaken. Het is eerst iu het be gin, en toch zou ik, met de bewijzen in handen, kunnen aantoonen, dat de cijfers, die ik je heb op gegeven, namelijk een opbrengst van houderdvijftig duizend gulden per jaar, gemakkelyk zullen bereikt worden, wanneer alle weilanden gereed zijn Wat ik tot heden heb tot stand gebracht, gaf er de on wrikbare en opomslooteiijke getuigenissen van. door cijfers, zoo «Velaar ijls de dag, niet in theorie, maar in praktijk. Daarvoor heb (ik* niet meer noodig dan drie jaar. als ik die had.* Wat, als, ik die had riep mevrouw Barinc uit. Hij wilde die onhandige uitdrukking, hem in zijn afgetrokkenheid ontglipt, verbeteren, verklaren. Wie kan staat maken op den dag van morgen Ben je ziek? vroeg zij. Wat heb je? Wat ‘t er aan? Waarom heb je doktor laten 37) Juist omdat hij zijn best deed om rustig le schij nen en te doen alsof er niets buitengewoons was, verried hij meer dan eens zijn onrust en afgetrok kenheid. Je hebt bepaald iets mevrouw Barinc. Waaruit leid je dat af? Is het niet waar, Anie? gewoonlyk de getuigenis van haar dochter inroepende. In plaats van te antwoorden, wierp Anie een zy- delingschen blik op den knecht, die hen bediende, en mevrouw begreep, dat, al had haar man iels byzonders, zooals zij geloofde, hij in elk^geval niet spreken in diens tegenwoordigheid. Maar toen zij na tafel zooals gewoonlijk in het prieel plaats namen, om te genieten van cie onder gaande zon, met al heur lichteffecten op de btrg- °ppen in het verschiet, kwam zij op haar denkbeeld

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1892 | | pagina 1