Wielrijders! T' Directe Spoorwegverbindingen met GOUDA- Zomerdienst 1895. Sfc M angeo 1 Mei. TIJd van Greenwich. BaHeolandscb Overzicht. A. van OS, At, Beurs van Amsterdam. 8S> m I S' Aan hei Venl&g ven den toastend dat Ge meente Gouda over 1894 ontleeoen wjj nog het volgende: Nyverheid. Hoewel in sommige takken van Handel en Nyverheid eenige vooruitgang was te bespeuren, kan de aigemeene toestand niet gunstig worden genoemd. Krachtens de wet van 2 Juni 1875 (Staats blad No. 95) werdon de volgende vergunnin gen verleend: aan D. van Dyk tot het oprichten eener bakkerij in de Doelesteeg aan F. van Utreoht tot het oprichten eener mineraalwaterfabriek aan de Turfmarkt aan J. Faajj tot het oprichten eener slach terij aan den Raam aan J. W. Pcetera tot het oprichten eener sigarenfabriek aan de Nieuwe Haven aan G. J. D. Arends tot het uitbreiden zyner smedery aan den Kattensiogel aan C. van Leeuwen tot het oprichten eener kuipery in de Zak aan S. van Wyngaarden tot het oprichten eener sigarenfabriek aan de Zeugstraat; aan D. C. Hooning van Duivenbode tot het oprichten eener slachtery aan de Heerenkade aan K. L. Reekers tot bet oprichten eener bakkerij aan de Gouwe aan A. W. van Berkel tol het oprichten eener bakkery aan de Zeugstraat; aan J. J. van der Sanden tot het oprichten eener suikerballenbakkery in de Stoofsteeg aan L. Jaspers Gz. tot het uitbreiden zyner bleekery aan het Jaagpad door het plaatsen van een stoomketel met grooter arbeidsver mogen aan P. Maree firma J. J. Verdries tot het uitbreiden der smedery aan de Drapiersteeg door het plaatsen vftn een stoommachine aan J. B. van Catz Zn. om ter uitbrei ding der pa8sementfabriek aan den Kattenaingel daarin eenen gasmotor te plaatseu aan J. D. Woerlee tot het oprichten eener smedery aan de Turfmarkt aan B. Bonman en A. M. v. d. Berg tot het oprichten eener slachtery aan de Nieuwe Haven aan C. Lafeber tot het oprichten eener slach tery aan de Robaarsteeg; aan C. G. Dekker tot het oprichten eener slachtery aan de Peperstraat; aan de directie der Goudscbe Siroopfabriek om ter uitbreiding dier fabriek het getal stoom ketels te vermeerderen; aan C. J. C. Prince tot het oprichten eener kieimalery gedreven door een gasmotor aan de Nieuwe Haven aan J. Wortman tot het oprichten eener koperslagery aan de Doelesteeg aan Gebr. Dercksen tot het oprichten eener blikslager jj aan de Westhaven aan L. Reparön tot het oprichten eener kuipery aan den Raam aan J. Scheffer tot het oprichten eener bak kery aan den Raam. Binnenlandscbe Handel. De binnenlandscbe handel bestaat voorna melijk in de hier gefabriceerd wordende arti kelen en in granen, boter, kaas en vee. Aan het Stoombooten-Veer op de Vest wer den 18432 adressen ingeschreven. De markten welke hier gehouden worden, zjjn de volgende a. Vier, kaasmarkten, na melykop den twee den Woensdag in Maart, den derden Woensdag in Augustus, den vierden Woens dag in September en den eersten Woens dag in November, b. De vrye paardenmarkt op Vrydag vóór de Montfoortscbe Markt. c. De vrye veemarkt op Donderdag na de hiervoren bedoelde vrye paardenmarkt. d. De St. Jacobsmarkt of kermis, die eene week duurt en aanvangt op Maandag na St. Jacob of 25 Juli. e. De weekmarkten, die iederen Donderdag plaats vinden. Op de den 19 October gehouden vrye paar denmarkt waren naar schatting 600 paarden aan de lyn, waarvan 22 voor de verloting werden aangekocht. Buitenland^che Handel. Naar het buitenland worden hoofdzakelijk nitgevoerd, kaas, boter, margarine- boter, pypeu, garens, stearine-kaarsen en loodwit. Scheepvaart langs de rivieren, kanalen en vaarten. Er kwamen hier aan of passeerden 40674 vaartuigen, waaronder 14832 atoombooten, metende te zamen 2039866 kub. meter of ton nen. In 1893 bedroeg het aantal vaartuigen, die door de Gemeente voeren, 41028 waaronder 14543 stoombooten, metende tezamen 2132642 kub. meter. Werven en Scheepsbouw. Er worden in deze gemeente vier werveo gevonden uitsluitend bestemd voor vaartuigen, die de rivieren en binnenwateren bevaren. De alhier bestaande machine-fabriek heeft een vyzeldok. De scheepmakeryen hadden tameljjk werk. Op de werf »'t Kromhout* aan den Rotter- damschen dijk, werden twee ijzeren zeil- en twee ijzeren stoomschepen gebouwd, alsmede eene ijzeren pakschuit, metende te zatqen 750 ton. Middelen van vervoer te water. De stoombooten «IJsel II en III* en1-»Re serve IIvareu dagelyka behalve des Zondags, been en terug naar Rotterdam, en »de stad Gouda* driemaal per week. De stoomboot van Utrecht op Rotterdam, die dagelyka behalve des Zondags been en weer vaart, legt elke reis hier aan. De atoombooten der Maatschappij «de Vol harding* varen dagelyks drie malen, doch op Zondag tweemalen, tusschen Leiden en Gouda heen en terug, en op alle werkdagen twee malen tnsscben Amsterdam en Gonda, eens tusschen Alphen en Gouda en tweemalen naar Boskoop. Des Zondags is nog een extra dienst van hier naar Boskoop. Iederen Donderdag varen van Woerden, Ondsboorn en Rynsaterwoude stoombooten op deze Gemeente. De stoomboot van de Maatschappij Boskoop- Waddingsveen-Gouda vaart driemaal daags heen en terug. Voorts leggen hier by het kantoor op de Vest aan: de van Amsterdam en daarheen terugvarende stoombooten op Rotterdam, Vlaar- dingen, Arnhem, Wageningen, Dordrecht, Zie- rikzee, Middelburg, Tiel, Nymegen, Helmond, 's-Hertogenbosch, Waalwijk, Antwerpen en Brussel; de van Rotterdam en daarheen terug varende stoombooten op Bodegraven, Haarlem, Alkmaar, Pnrmerend, Wormerveer, Nieuwediep, Woerden, Oudewetering, Hoorn, Medeinblik, Enkhuizen, Zwolle, Sneek, Groningen en De venter en de booten van Zaandam en Leiden op 's-Hertogenbosch, Bergen-op-Zoom en Breda. Dagelyks, met uitzondering van Zondags, vaart eene barge van hier naar Amsterdam, vier maal 's weeks vaart eene stoomboot naar '8-Gravenhage, eenmaal eene stoomboot naar Delft, en tweemalen eene schuit naar Leiden. Verder varen op deze stid verscheidene markt- en veerschuiten. Op den IJsel en de Gouwe worden door de heeren Vau der Garden Co. alhier, Pannevis te Alphen en H. J. Meyer te Rotterdam, stoomsleepdien8ten uitgeoefend. Middelen van vervoer te land. De vervoermiddelen te land waren in 1894 de Nederlandsche Staatsspoorweg; de Tramweg tnsschen Gouda en Bodegravon, van de Stoom-Tramweg-Maatscbappjj «Gouda»; de Stoomtramweg tusschen Gouda en Oude- water van de IJssel-Stoomtramweg-Maat- schappjj een postwagendienst op Schoonhoven van J. J. Driessen aldaar; (vroeger A. Jonkheid ft Co.); een omnibusdienst op Moordrecht van J. H. Perk aldaar een omnibusdienst op Schoonhoven van J. A. van den Bergb. Broodzetting. Broodzetting bestaat hier niet. Staten-Genera&l. Ie. Kahiml. Zitting van Donderdag 18 Jnli. De zitting begou met de verblydende mede- deeliug van den minister van buitenlandsohe zaken, dat de saltan van Marokko geheel in zyn schulp is gekropen en alle eischen inwil ligt, pl.scbriftelyke excuses, de belofte om te trachten de schuldigen in handen te krjjgen en te straffen, en wat het meest van beteekeuis is, volledige schadeloosstelling, waarbjj ook voor de weduwe van den vermoorden kapitein en voor de toekomst van den verminkten staar- man wordt gezorgd. Door de Kamer werd zonder verzet aange nomen het ontwerp tot uitbreiding der recht bank in Den Haag en daarna met 21 tegen 17 stemmen het wetsontwerp betrekkelijk het derde kantongerecht te Rotterdam met behoud vau het kantongerecht te Ridderkerk. Ook het wetsvoorstel van den heer Pjjnappe! tot w jjziging der failissementwet is zonder stem ming aangenomen. De verdeeling der raemoriegoederen te Mont- foort had 9 stemmen tegen. Nog werd aangenomenhet ontwerp tot wyziging van de wet op de rijkspostspaarbank, waarbjj de beer Wertheim het nnt der staais- 8chuldboekjes (carnets de rente) betoogde als een aan te prijzen wjjze van sparen door geld belegging in de eigen schuld van het vaderland. De minister van waterstaat was bevreesd dat het staatsschaldboekje in het oordeel van het groote publiek aau de soliditeit der rijkspost spaarbank afbreuk zou doen en bovendien moeilyk tot het begrip van hen, ten wier voor- deele het iii het leven zou worden geroepen, doordringen zou. Het ontwerp werd zonder stemming aangenomen. Evenzoo de veiligheidswet, nadat de heer Fokker drie zyner in het Voorloopig Verslag gemaakte bedenkingen bad herhaald. En ein- deljjk het ontwerp tot bepaling dat zekere tjjdeljjke diensten, door ambtenaren bewezen, by de regeling van bun pensioen in aanmer king zullen kunuen komen; waarna de aan gevangen discussie over het ontwerp tot wy ziging van de wet op vrouwen-en kinderarbeid werd verdaagd tot morgen, als wanneer de Kamer kennis zal hebben kunnen nemen van het adres der znivelfabrikanten in Noord-Hol land, verzoekende uitzondering ten hnnnen be hoeve op bet verbod van vronweuarbeid op Zondag. Voor hen hield heden middag reeds de heer Breebaart een korte rede. Door een inzender zyn in de »N. R. Ct.« breedvoerig nagegaan de uitkomsten, verkregen gedurende de nn verstreken drie proefjaren met de nieuwe spoorwegregeling. Hij constateert het zeer onbevredigende der financieels resultaten en komt tot de volgende slotsom. Niemand zal ontkennen, dat deze staod van zaken op den duur onhoudbaar isen toch bestaat er weinig uitzicht op betere tjiden van blijvendeu aard. Van den beginne werd er met aandrang op gewezen, dat zy voor het personenverkeer slechts te wachten waren van doeltreffende vrachtvermindering, vooral over kortere afstanden van genoegzaam ingrijpenden aard, om het reizen daardoor onder bereik te brengen van de groote menigte, welke er thans om de kosten van wordt teruggehouden. Voor eene aigemeene hervorming van dien aard heeft men echter bet geschikte oogeublik ongebruikt laten voorbijgan. De scheepvaart heeft de ge legenheid benut, om zich krachtdadig uit te breiden, zooals bijjkt uit de graphische voor stelling harer beweging op de voornaamste rivieren en kanalen in Nederland, te vinden in de statistiek, welke daarvan door het departe ment van waterstaat wordt uitgegeven en wilde men terogkeeren tot de cotnmercieele begrippen van vroeger, waaraan het goederen vervoer langs spoorwegen zjjna groote uitbrei ding te danken had zou het daarom eene reeks van jareu vorderen om tegenover haar zjjne oude positie weder te kunnen innemen. Dwingt dus de toestand, wanriu het verkeer van reizi gers eu goederen, zich bevindt, om de tering □aar de nering te zetten, zqo laat zich ook dit gemakkelijker aanbeveleu, dan uitvoeren. Het publiek is niet gezind, grieven eu voor- deelen prijs te geven, waarvan het eenmaal in bezit werd gesteld, en van bet dienstpersoneel beeft niemand belang, zich over inkrimping, bezuiniging te bekommeren, met het oog op artikel 63 der bekende overeenkomst met het rjjk. Alles scbynt dus aan te toonen, dat de nieuwe apoorwegregeling haar einde nadert. Op het oogeablik is de Mij. tot Expl. vanSs. >en deveiue*; doch de kans kao kaeren en zeker zou men het tegendeel reeJs hebben be leefd, als bet haar niet aan den moed had outbroken, de by ministerieele beschikking van 3 Januari 1891 verlaagde maxima eenzjjdig in te voeren, toen zy zich nog in het volle bezit bevoud van haren gereserveerden millioenen- scbat, terwyl de Holl. IJz. Spm zich van alles had ontbloot. Nog zyn er middelen ge noeg, om weder de overhand te erlangen. Komt er in den gang van zaken geen ver andering, zoo mag men de My. tot Expl. van Stap. in staat achten, zich tot zegge einde 1899 staande te hoaden met verdere optering hurer fondsen. Geraakte de Holl. IJz. Spoorw.- maatscb. in het achterspit, dan zonde deze spoediger zyn uitgeput bij geicis aan reserve middelen, en bleef de My. tot Expl. van S. 8. aan het bod. Zyn er geene genoegzame ver diensten voor twee ondernemingen om van te leven, dan ligt het voor de hand dat eene nienwe proef worde genomen met beider bedrjjf te stellen in de hand van éóne maatschappij. De langBt levende is daarvoor de aangewezen persoon tot einde 1915, wanneer het staat te wachten, dat 'h rijks belang medebrenge, tot 8taatS'exploitatie over te gaan. Zoo zal dan de spoorwegregeling van 1890 hebben gestrekt om voldoening te geven aan hen, die bet nooit hebben knnnen zetten, dat de Rynspoorweg in 1845 met goed gevolg aan eene particuliere onderneming werd overgedragen. De vrees dat daarmede de kosten zouden vermeerderen, behoeft van staats-exploitatie niet meer af te schrikken, naar den hoogen voet waarop alles tegenwoordig is ingericht. Veeleer i zou de bezuiniging dan in het leven kunnen treden, waarmede men zich by de regeling van 1890 had gevleid. Voor het personenverkeer ware het beheer in éene hand misschien wenschelyker dan verdeeld over meer schyven zoo als thans. Bjj het goederenvervoer zou echter licht kunoen gebenren, dat het van kwaad tot erger liep. Wie het voor handel en nijverheid van overwegend belang acht, dat vervoer daaraan niet te stellen, make van den tjjd welke nog gegeven wordt, gebruik, om andere toestanden voor to bereiden, dan onder de gegeven omstandighedeu in de toekomst liggen. Onder de Varia* in de «Plattelandspost* komt het volgende voor: Juist had ik tot oefening de «Instructie* ter hand genomen en lag 6 boven, toen 'n paar stevige tikken aan het loket van myn kantoor my waarschuwden te openen en te zien wat verlangd werd. Ik stond nu «vlak* tegenover een broin gelaat van een lid van het pnbliek, terwyl my »'n briefkaart*gekomraandeerd werd. AsjeblieftMaar, daarmee is onze vriend nog niet klaar, want; geeme non jon potlood óens of 'n penis zooveel alsik wenschte die hier wel te schryven. Aan een potlood weldra geholpen een paar keer aan het pontje gelikt, en jawel gedold s. v. p.Eindelijkall right! «Wat kost dat ding!» «Drie cent* was myn antwoord. En cn de hand iu den zak. mis; in den anderen zak, mis; vest zakje en om, mis! «Wel weerga'ame'n buultje leggen latennon je komt welders an boor en dan vraag je maar gerust om die cente* en flap, dicht de deur. Daar zat ik nog steeds op die vette paragraaf te turen. «Het pnbliek worde beleefd behandeld. Men moet het alle mogelyke hnip en inlichting verstrekken.* Te Voorst zou eergisteren veor het betalen der gemeentobela8ting, volgens aanwysing op de aanslagbiljetten, door den ontvanger weder zitting gehouden worden in de openbare schoot. Qouda Moordrecht. Nieuwerkerk Oapelle Rotterdam Rotterdam Oapelle Nieuwerkerk Moordrecht Gouda 6.00 7.— 7.26 8.40 9.06 9.40 10.17 10.64 12.09 7.82 8.47 0 0 0 11.01 0 7.89 8.54 0 0 0 11.08 0 7.46 9.01 0 0 0 11.16 0 7.15 9.10 9.25 10.— 11.86 11.24 12.28 5.— 6.02 7.15 7.47 8.— 8.35 9.40 5.10 6.18 0 0 0 5.19 6.21 0 0 0 0 0 5.26 6.29 0 0 0 0 0 5.32 6.31 7.46 8.07 8.18 1.55 9.69 OOUDi- DEN HA AG. -XOTT1RDAM. 1.24 3.82 8.44 GOUDA 12.22 12.29 e 12.28 12.43 e 12.52 1.44 3.60 4.02 KOTTERDA M-G O U D A. 9.61 10.22 11.60 12.20 10.32 v 10.89 10.46 g 0 10.52 10.11 12.08 12.40 4.50 4.67 5.04 6.11 6.20 1,45 1.65 2.02 2.09 2.15 5.24 7.11 7.62 8.82 8.48 8.51 9.67 11.18 0 0 7.69 0 0 H 10.04 0 0 0 8.06 0 0 0 10.11 0 0 0 8.18 0 0 10.18 0 5.42 7.80 8.22 8.52 9.03 9.10 10.27 11.80 2.50 3.10 8.48 4.20 5.81 6.20 8.05 9.41 0 0 0 0 0 6.30 0 9.80 0 0 0 0 0 6.37 0 9.8 0 0 0 0 0 6.44 0 t 3.09 3.29 4.08 4.40 5.51 6.50 8.25 10.06 Gouda 7.30 6.86 9.09 9.87 10.20 1*0.60 12.12 12.26 1.27 8.36 8.47 4.45 6 27 7.14 7.49 8.29 8.64 9.64 11.16 Zev.-M. 7.42 8.47 Z.-Zeg".7.68 8.56 Voorb. 8.07 9.08 11.02 11.18 11.97 12.87 12.46 11.68 4.57 5.08 .20 8.01 8.12 8.26 10.06 10.15 10.27 sHage 8.12 9.18 9.87 10.07 10.48 11.81 12.42 1.08 1.57 4.06 4.17 5.26 5.67 7.44 8.81 9.— 9.2210.82 11.46 DEN HAAG GOUDA. Gouda. Oudew. Woerden Utrecht Gouda Amsterdam «OUD A-U TUCHT. 5.86 6.40 7.55 8.09 8.21 9.05 10.19 11.— 12.48 1.28 8.17 4.16 4.47 5.57 6.56 8.81 10.16 5.50 6.54 11.14 2.87 0000 7.10 10.29 5.59 7.08 8.12 0000 11.29 0 8.46 8.84 0 5.05 6.17 7.188.48 10.87 6.18 7.88 8.2818.41 9.— 9.37 10.51 11.45 1.20 8.08 8.50 4.48 5.29 6.85 7.45 9.0411.— 1 GOUD A—A M8TBBDAM. MO 8.21 10.01 11.— 12.10 3.81 4.47 6.66 10.16 Wo. 7.19 9.10 10.10 19.41 1.— 4J0 f.41 8.18 11.11 'sUage 5.48 7.207.48 8.80 9.28 9.4610.1411.8512.151.88 2.44 2.58 8.48 4.15 „5.17 6.11 7.58 Voorb. 6.64 0000 0 10.20 1.44 00000 6.17 0 Z.-Zegw6.08 0000 0 10.85 1.58 00000 6.18 Zev.-M.6.19 00 00 0 10.46 a 2.09 00000 6.42 Gouda 6.80 7.50 8.18 9.— 9.56 10.16 10.57 12,05 12.45 2.20 3.14 8.26 4.18 4.43 5.47 6.58 8.28 Stopt te Bleiswijk-Kruisweg en Nootdorp-Leidschendam. T S E O H T-G O U D A. 10.—11.84 12.50 8.10 8.52 4.48 6.36 10.23 11.61 0 0 4.16 0 6.58 10.81 000 4.94 0 0 10.44 12.07 1.92 8.42 4.87 6.20 7.09 AM8TERDA M-G O U D A. 8.15 9.5K 11.— 2.40 4.91 6.85 9.04 10.14 12.19 9.80 K.20 7.46 9.S8Ö 9*58 10.02 10.12 Utrecht Woerden Oudewater Gouda 6.88 7.50 6.58 8.11 7.07 8.19 7.20 8.82 9.— 9.34 7.60 8.09 9.07 S 5, 9.86 8.95 8.41 9.49 11.10 10.84 10.54 Amsterdam Wp 5.50 Gouda 7J0 8— 8.49 Waarschynlyk begreep het gemeentebeataar dat dit toch wel wat zonderling was, althans, ieder die met zyn aanslagbiljet by de school kwam om te betalen, merkte een aldaar aangeplakt plakkaat op, inhoudende dat de zitdag gehon- den werd in het reeds sedert jaren bestaande en daartoe zeer geschikte gebouwtje bij het «Wapen van Gelderland.* Voor de rechtbank te Roermond, stond Don derdag te recht de landbouwer J. B., uit Herkenbosch, beschuldigd van op den 2en Jannari jl. den landbouwer W. H., te Herken- boscb, zoodanig te hebben mishandeld, dat dese aan de gevolgen daarvan overleden is. Er waren 20 getaigen, waaronder 2genees- heeren en 6 getaigen a décharge. Door het openbaar ministerie werd tegen J. B. eene ge vangenisstraf geëischt van 6 jaren. Uitspraak op 29 Juli. Ter bevordering vau getrouw schoolbezoek maakten heden 96 leerlingen der openbare lagere school No. 1 te Leerdam ouder geleide hunner onderwyzers eene reis per spoor naar Rotterdam, waar de diergaarde bezocht werd en in een volksgaarkeuken het middagmaal werd gebrnikt. Na het eten maakten zy een uit stapje per tram naar Hillegersberg waar zy in een speeltuin volop genoten. De Portngeesche oorlogskorvet «Vaco da Gama», commandant-admiraal Terreira do Ameral, vertrok hedennamiddag naar 8ont- hampton. De vice-consul, dc heer Jan Seen wen, en de heer Lniz du CnDha de Mancellos, lui- tenant-ingenieur en militair attaché by het Portngeescb gezantschap te Berlyn, maakten de reis mede tot de Hoek van Holland. Te Maastricht worden pogingen aangewend tot het vormen» van een vennootschap voor de oprichting en de exploitatie van eenBgeweren- fabriek. Zooals men weet, beeft de minister van oorlog de toewyzing voor den aanmaak der nienwe geweren verdaagd tot 1 Augustus a. s. in afwachting, dat zich alsnog een ge legenheid zal opdoen, dien aanmaak hier te lande te doen plaats hebben. Er worden nu stappen by den minister gedaan, om verlenging van den gezegden termyn te be komen. Dezer dagen kwam te Assen een dame nit Utrecht aan die zich met een rytnig naar Ide liet brengen om daar een vronw te raadplegen, die 0. a. breuken weet te genezen zonder die te hebben gezien. Een kennis of familielid der dame had een beenbrenk en zy bad zich daarvoor nn die reis naar Ide getroost. Het resnltaat was, dat de dame driespykers mede- kreeg, waarboven de vronw te Ide een zegen- wensch had uitgesproken en welke spijkers ip een lindenboom moesten worden geslagen, niet boven maar naast elkaar. Dat was alles. De dame vertrok vol vertrouwen op den goeden uitslag weder naar Utrecht. Te Wyk-Maastricht ging gisteren-ochtend een paard, dat vóór een wagen gespannen was, op hol en wierp in zyn woeste vaart een ladder omver waarop twee schilders s'onden te verven. Beiden hebben door den val zulke hevige kneuzingen ontvangen, dat men hnn onmiddelyk de Sacramenten der stervenden toegediend en hen naar het ge sticht Calvarien berg vervoerd heeft. Het hof te Arnhem heeft heden uitspraak gedaan in de stafvervolging tegen J. E., ver versknecht te Velp, die in den avond van 26 Mei 1.1. een kameraad met een stopverfmes een wonde aan dan bals toebracht, tenge volge waarvan deze na enkele oogenblikken overleed. De rechtbank had bekl. wegens dood slag veroordeeld tot 3 jaren gevangenisstraf. Het vonnis van het bof lnidde 2 jaren ge vangenisstraf, ter zake van mishandeling met doodelyk gevolg. Door de politie te Rome is, gelukkig intyds eene bom ontdekt, die neergelegd was onder de kolonnade van Sint-Pieter, bjj den ingang van het Vatikaan. Te Parys, in de straat Miromesnil kon men dezer dagen bet zeldzame schouwspel zien van een byenzwerm gevestigd in een straatlantaarn. Na hare aankomst te Parys hadden de byen een dag of tien doorgebracht op een boom in een tuin in do nabybeid der straat Miromesnil, maar blykbaar was het haar daar te kond ge worden, zoodat zy op 2 Juni jl. verhuisd waren naar een roode lantaarn voor een siga renwinkel. In de laatste zes weken hebben zy yverig gewerkt en in de lantaarn kon men reeds een massa honig en wascelletjes ontdek ken. De sigarenkoopman stak zyn lantaarn maar met meer op, om zyn gasten niet te plagen, en alles ging goed, totdat een politie agent dezer dagen gestoken werd door een der byen, waarschynlyk verontrust door straatjon gens die met steenen hadden gegooid naar do nienwerwetsche bijenkorf. De politie gaf bevel de byen te verjagen en het gas aan te steken. Door de hitte vielen dadelyk eenige byen neer alsof zy door den bliksem getroffen waren, en honig en was be gonnen nit de lantaarn te druppelen. De si garenwinkelier had medeljjden met de arme dieren en draaide bet gas weer uit en de com missaris van politie drong niet aan op het na komen van zyn bevel. Nu zoeken de sigaren- koopman en zyn vrouw naar liefhebbers voor hnn byenzwerm. Voor de brug over het Poeldiep te Grjjps- kerk is dezer dagen juist bjj bet pasaeeren van den laatsten trein naar Groningen een stuk vau ongeveer een nieter lengte van een der rails gesprongen. Met horten en stooten kwam de trein over de brnghet laatste rytuig ont spoorde. Ongelukkeu kwamen echter niet voor. De gebroken rail ligt op ongeveer een voet lengte van den kant van het water. Men schryft nit Maassluis aan de «Stand. Er bestaat helaas nu geen twijfel meer, of het loggerschip Rotterdam, varende voor de «Maatsohappy van Zeevisscherijis met man en mnis vergaan. Verschillende huisgezinnen zyn in diepen ronw gedompeld. De schipper laat eene weduwe met 9 kinderen na nit één huisgezin verdronken twee broers enz. De schoener »Hebe«, kapitein Holm, van Hamborg naar San-Domingo, is bjj Little Cura9ao vergaan. Het lot der bemanning is niet bekend. Een talrjjke betooging van liberalen, met den burgemeester eu schepenen aan het hoofd, trok gisteravond door de stad Antwerpen om te protesteeren tegen het school-wetsontwerp der regeering. In de Kamer te Brussel werd het debat over de schoolwet voortgezet. De zitting was zeer woelig. Toen de minister van bnitenlandsche zaken, De Bariet, zeide, dat hjj de ouders beklaagde die hun kinderen in deu poel vau het atheïsme laten voortkrui pen, ontstond er een verschrikkelijk tnmnlt. De socialisten wierpen den minister beleedi- gende uitroepen naar het hoofd de linkerzjjde en de rechterzijde dreigden elkander. De voor zitter hief de zitting op, om een einde te maken aan het tumult. Nadat de zitting hervat was, stelde de Brusselsche afgevaardigde Nerincx bjj wjjze van transactie een motie voor, om deqnaestie van de snbsidiën onmiddellijk te behandelen, maar de rest te verdagen en naar eeli speeiale commissie te verzenden. Dit voorstel werd met 74 tegen 62 stemmen verworpen. Daarop stelde de sociaal-democraat Vander- velde Jvoor, het paedagogische gedeelte van het ontwerp te verdagen, maar over de bepa lingen tot verbetering van den toestand der inatitutenrs de onmiddelljjke discussie toe te laten. De progressist Lorand, die de verdaging ven de geheele schoolwet tot het volgende jaar verlangd had, vereenigde zich met het voorstel-Vanderve/de. Dit werd echter ver worpen met 88 tegen 49 stemmen. De Bnlgaarsche ood-minister Stepban Stam- boeloff is overleden. Een laaghartige moord aanslag, die in Sofia door velen wordt toege schreven aan een persoonlijke wraakneming, doch door Stamboeloff zelf, blykens zyn mede- deelingen aan zyn vrienden, werd voorzien als een politiek vonnis maakte een einde aan zyn leven. Mevrouw Stamboeloff ontving van verschil lende zijden telegrammen van deelneming. Vorst Ferdinand zond uit Karlsbad een telegram, waarin hjj zjjn diep leedwezen over dessnoode daad* uitspreekt, en zjjn afschuw over de bedryver8 er van. Te geljjk zond de vorst een telegram aan minister Stoiloff, waarin hjj dezen opdraagt alle pogingen in het werk te stellen om de schuldigen te ontdekken. Het gernebt dat de vorst onmiddeliyk zyn kuur zon eindi gen en naar Sofia terugkeeren, wordt niet bevestigd. Onder de overige telegrammen bevindt zich er een van den Oosten rij kuchen minister van bnitenlandsche zaken, graaf Agenor Golnc- kowski, die daarin namens keizer Franz Joseph, zijn diep leedwezen uitspreekt over den aanslag op Stamboeloff, «den grootsten man van Bnlgarye*. De pers in de verschillende landen betoont diep medpljjden met het lot van den man, aan wien Bulgarjje zooveel te danken heeft. De Weener bladen gelooven niet aan een persoonlyke wraakneming. Zy achten allen een politieke moord voor ontwijfelbaar. De hartstochtelyke vervolging die door de Bnl gaarsche regeering tegen Stamboeloff op tonw is gezet, maakt haar moreel verantwoordelyk voor de daad. Ook de Hongaarsche pers is van deze meening. De «Pester Lloyd* zegtDe aanslag is van politieken oorsprong maar men moet nauwkeurig nagaan welke party belang heeft by den dood van Stam boeloff. Toch zal de regeering ta Sofia goed doen het sprookje van een persoonljjVe wraak oefening, waaraan toch niemand gelooft, niet te veel uit te spinnen.* De meeningen der Dnitsche bladen hebben wy reeds in hoofdzaak medegedeeld. De «Köln. Ztg.« bevat een onderhoud dat een harer lezers in April van dit jaar met Stamboeloff had en waarin de genezen minister reeds de overtuiging uitsprak dat hjj vermoord zou worden, en waarin hjj onder anderen ook Tnfektachieff noemde als een der creaturen die op hem wareu afgezonden. Slechts de Fraosche bladen spreken zonder deelneming over het lot dat Stamboeloff heeft getroffen. In deze vindt men bjjua algemeen deu gedachteugang weder: «Stamboeloff heeft gedood, bjj wordt met dezelfde munt betaald. Hjj hield zich voor eeu staatsman, doch was iu waarheid slechts een beulsknecht.* Toch zyn er enkele bladen, die een afwjj- kende meening uitspreken. Zoo Tony Revillon die in den ■Radical* zeer juist zegt: «Om over eeu man als Stamboeloff te kan nen oordeelen, moet men zich op zyn stand- pant plaatsen. Wjj Franschen hebben slechts zyn «tyrannie*, zyn «wreedheid*, zyn «gru welen gezienby moest ons voorkomen als een bandiet, die buiten de menscbheid staat. Wjj kunnen hem ook niet vergeven dat hjj steunde op Engeland en Tnrkjje, om Rusland te weerstaan. Doch de mannen, die Stam boeloff vervolgden, kuipten voor Rusland en naar de begrippen van Stamboeloff en van zjjn land verdienden zy hun lot. Tegenaver den stervende kunnen wy recht vaardig wbcen want hjj was een vriend van zyn vaderland, hjj wilde Bnlgarye ouafhanke- ljjk zien van het bnitenland.* In deze woorden ligt de beste waardeering van Stamboelofis werken en van zjjn optreden hij was vóór alles Bulgaar en had Bnlgarye lief! Bjj den verkiezingsstrjjd in Engeland bijjkt het mefr en meer, dat Lord Salisbury's aan hangers de overhand zullen behouden, Bjjna eiken dag winnen de conservatieven en libe rale uionisten eenige zetels, zoodat zy nu reeds een voorsprong hebben van bjjna 50 stemmen, ^e meerderheid der anti-liberalen in het Lagerhuis is derhalve reeds verzekerd. Een ernstige slag werd den liberalen toe gebracht te Newcastle, waar1 de heer John. Morley, minister voor Ierland in het kabinet- llosebery en een van Gladstone's eerste mede strijders voor Home-Rule,* het veld moest ruimen voor den conservatieven Crnddas. Deze nederlaag, door «den man voor Ierland* ge leden in het district, dat hjj reeds sedert vele jaren in het Lagerhuis vertegenwoordigde, is wellicht nog van meer belang dan de niet- verkiezing *an Sir William Harconrt te Derby. Nu deze beide hoofdleiders, op wie na Glad stones aftreding vooral de hoop der liberalen was gevestigd, moesten zwichten voor onbe duidende tegenstanders, van wie alleen ge tuigd kan worden, dat zjj zullen stsmmen tegen invoering van Home-rule iu Ierland, kannen de liberalen de hoop op de over winning wel opgeven. De Manchester Guardian, een liberaal blad, meent aldus de nederlaag ran zjjnen party te kannen verklaren «Het zyn hoofdzakelijk twee dingen, die het gedaan hebben de kwade tijd voor den handel en de impopulariteit van de Local Veto Bill, over welk wetsontwerp de dwaaste voorstellingen rondgingen. Het scheen bepaald onmogeljjk om bet een deel der kiezers nit het hoofd te praten, dat Local Veto geljjk stond met bet sluiten zonder onderscheid van alle drankgeiegenheden, terwijl de «rjjkelui's clubs» open bleven. Van die voorstelling is door de unionistische stemmenwervers een be hendig gebruik gemaakt. Er zijn liberale can- didaten, die hunne nederlaag toeschryven aan de twisten onder Ierscbe afgevaardigden. Maar, al zyn daardoor enkele stemmen verloren ge gaan, de Iersche quastio heeft tot de nederlaag niet veel gedaan. De stemmen der Kerkeljjken hebben zeker invloed gehad, maar daarvan is geen groot profjjt getrokken. Local Veto, slechte zaken en de onafhankeljjke arbeiders party liggen op den bodem van den liberalen tegenspoed in de hoofdstad, en daarbij dient gevoegd te worden, dat een aantal districten tot het lantste toe zonder liberale candidaten waren.» De Dnitsche Ryksdag heeft een ernstig ver lies geleden door het overljjden van den beer Angnst Reichensperger, den bekenden clericalen afgevaardigde, die nog behoorde tot de onde garde van Windthorst. De heer Reichensperger, die den leeftyd van 87 jaren bereikte, was sedert 1884 lid van den Dnit8chen Ryksdag. Evenals zyn broeder Peter behoorde hjj steeds tot de toongevende Centram-leiders. Eigenlyk had de Centrnm- partjj iu 1861 aan hem zyn ontstaan te dan ken. De overleden Kenlsche afgevaardigde, die zyn naam bovendien bekend matkte door tal van geschriften over knnst, nam ijverig deel aan de politieke beweging die voorafging aan de vestiging van het nienwe Dnitsche Ryk. Vooral voor de clericsle parjj, die na den dood van Windthorst niet ryk is aan bekwame leiders, is het overljjden van den heer Reichen sperger een ernstig verliesi want ondanks zyn hoogen leeftyd bleef by nog steeds ten beboave zyner partygenooten werkzaam. Een telegram nit Havana maakt van nieuwe gevechten met de opstandelingen melding. De vereenigde benden van Legon Toledo en Zayas heide 500 man sterk, hebben majoor Arminem met een honderdtal soldaten bjj Sancto Spirito aangevallen. Qe insurgenten werden afge slagen met 20 dooden en 40 gewonden, onder welke laat.<te zich Legon bevond. D« Span jaarden hadden sleohts 4 dooden en 8 ge wonden. Een bende van 400 opstandelingen heeft voorts een dorp en eenige woningen in fre provincie Santa Clara platgebrandveertig hunner zijn hierbij door de vervolgers gewond. Ook al zyn deze berichten jaist, dan valt nog niet te spreken van een bepaald succes voor Campos. Hjj kan alleen aanvallen afslaan. Tot een krachtig optreden, ten einde den op stand geheel te bedwingen, sjjn de strjjd- krachten, die de maarschalk te zyner beschik king heeft, nog te zwak. Wellicht zal Campos na bet einde van den regentjjd beter slagen. Wilt gjj gezond bljjven, gebrnikt dan do WOLLEN TRÜJEN, van GOUDA, Kleiweg E 73-73o, GOUDA. 18 JULI. MzDiau.Ni). Oert. Ned.W. 8.1»/, dito dito dito 8 dito dito dito 8Va Uonga*. Obl. Goudl. 1881-88 4 Italië. Inschrijving 1862-81 5 Oosten». Obl. in papier 1868 5 dito in zilver 1868 5 Portugal. Oblig. met coupon 3 dito tioket 8 Rusland. Obl. Binnenl. 1894 4 dito Geoons. 1880 4 dito bij Rotha.1889 4 dito bjj Hope 1889-90 4 dito in goud. leen. 1888 6 dito dito dito 1884 5 Spanje. Perpet. schuld 1881 4 Tuikeij. Gepr.Conv. leen. 1890 4 Geo. leeuing serie D. Geo. leening serie C. Zuid-Apr. Rep. v. obl. 1892 6 Mexico. Obl. Buit. Sch. 1890 6 Venezuela. Obl. 4 onbep. 1881 Ambtzrdam. Obligation 1895 8 Rotterdam. Sted. leen. 1894 8 Ned. N. Afr. Hacdelsv. aand. Ai-endsb. Tab.-Mij. Certificaten Dun-Maatschappij dito Arnh. Hypotheekb. pandbr. 4 Cult.-Mjj. der Vorstenl. aand. 's Gr. Hypotheekb. pandbr. 8 Nederlandache bank aand. Ned. Handelmaataoh. dito N.-W. k Pao. Hyp. b. pandbr. 5 Rott. Hypotheekb. pandbr. S1/) Utr. Hypotheekb. dito S1/* Oosten». Óoit-Hong. bank aand. Rusl. Hypotheekbank pandb. 4 l/t Amerika. Equit. hypoth. pandb. 6 Maxw. L. G. Pr. Lien oert. 6 Nbd. HoIl.IJ.-Spoorw.-Mij. aand. Mij. tot Expl. v. St. Spw. aand. Ned. Ind. Spoorwegm. aand. Ned. Zuid Afrik. Spm. aand. 6 dito dito dito 1891 dito 5 ItALiB.Spoorwl. 1887/89 A-Eobl.8 Zuid-Ital. Spwmjj. A-H. obl. 3 Polen. Waraohau Weenen aand.4 Rusl. Gr.Russ. 8pw-Mjj. obl. 4r/# Baltisohe dito aand. Fastoera dito aand. 5 Iwang. Dombr. dito aand. 5 Kursk Ch.Azow-Sp. kap. obl. 4 dito dito oblig. 4 \MBRiKA.Cent. Pao. Sp. Mij obl. 6 Ohio, k North. W.pr. C. v. aand. dito dito Win. St. Peter. obl. 7 Denver k Rio Gr. Spm. oert. v.a. Illinois Central obl. in goud 4 Louisv. k NashvilleCert.v. aand. Mexioo. N. Spw. Mjj. lehyp. 0. 6 Mist. Kansas v. 4 pet. pref. aand. N.-Tork Ontario k Wost. aand. dito Penna. Ohio oblig. 6 Oregon. Calif. Ie hyp. in goud 5 St. Paul. Minn, k Manit. obl. 7 Un. Pao. Hoofdlijn oblig. 6 dito dito Lino. Col. le hyp. O 6 Canada. Can. South.Cert.v. aand. Ven. C. Kallw. k Nav. Ie h. d. <l O Amsterd. Omnibus Mjj. aamf. Rotterd. Tramweg-Maats. aand. Ned. Stad Amsterdam aand. 8 Stad Rotterdam aand. 8 Belgie. Stad Antwerpenl887 21/, Stad Brussel 1886 27a Hong. Theisi Regullr Gesellsch. 4 OoiTBNR. Staatsleening 1860 6 K. K. Oost. B. Or. 1880 8 Spanje. Stad Madrid 8 1866 Var. Ned. Bez. Hyp. Spobl oert. Vor.krs. i°i tj„ 84 841,1, it y, M 97'/. •7 10«7u 61V, i*L 95») 27» 118% 93 44 100»/, 688 697 my, 68 V, loof/, 801 78 101'/, ïooy, 149 97'/, 80 38'/, 109 97 195V, 189 m"h, Bl7/s 160% 98'/,, 68V, 89'/u 108V, 109 101'/, 104'/, 161'/, 186 87»/i, 10'/, 109'/, 86»/., 114 10»'/, 14'/,. 290 194'/, 109 109'/, 108'/, 104'/, 189 180'/, 99 41V, 111% •lotkom ®4% 101'/, 84% »8 84'/,. 77V, 97"/,. .1'/, »4% HV. 14'/, lo'/u 14V, 18»'/, Burgerleken Sta n d. Zevenhuizen GEBORENJ«n Cornell,, ouder, N. Ro- mejju en B. ran der Wilt. Mearten, onder, P. Bonteaboe en M. S. Gorzeman. GEHUWD: P. van Eederen en S. Sol.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1895 | | pagina 2