Wielrijders!
T'
Directe Spoorwegverbindingen met GOUDA- Zomerdienst 1895.
Sfc
M
angeo 1 Mei.
TIJd van
Greenwich.
BaHeolandscb Overzicht.
A. van OS, At,
Beurs van Amsterdam.
8S>
m
I
S'
Aan hei Venl&g ven den toastend dat Ge
meente Gouda over 1894 ontleeoen wjj nog
het volgende:
Nyverheid.
Hoewel in sommige takken van Handel en
Nyverheid eenige vooruitgang was te bespeuren,
kan de aigemeene toestand niet gunstig worden
genoemd.
Krachtens de wet van 2 Juni 1875 (Staats
blad No. 95) werdon de volgende vergunnin
gen verleend:
aan D. van Dyk tot het oprichten eener
bakkerij in de Doelesteeg
aan F. van Utreoht tot het oprichten eener
mineraalwaterfabriek aan de Turfmarkt
aan J. Faajj tot het oprichten eener slach
terij aan den Raam
aan J. W. Pcetera tot het oprichten eener
sigarenfabriek aan de Nieuwe Haven
aan G. J. D. Arends tot het uitbreiden
zyner smedery aan den Kattensiogel
aan C. van Leeuwen tot het oprichten eener
kuipery in de Zak
aan S. van Wyngaarden tot het oprichten
eener sigarenfabriek aan de Zeugstraat;
aan D. C. Hooning van Duivenbode tot het
oprichten eener slachtery aan de Heerenkade
aan K. L. Reekers tot bet oprichten eener
bakkerij aan de Gouwe
aan A. W. van Berkel tol het oprichten
eener bakkery aan de Zeugstraat;
aan J. J. van der Sanden tot het oprichten
eener suikerballenbakkery in de Stoofsteeg
aan L. Jaspers Gz. tot het uitbreiden zyner
bleekery aan het Jaagpad door het plaatsen
van een stoomketel met grooter arbeidsver
mogen
aan P. Maree firma J. J. Verdries tot het
uitbreiden der smedery aan de Drapiersteeg
door het plaatsen vftn een stoommachine
aan J. B. van Catz Zn. om ter uitbrei
ding der pa8sementfabriek aan den Kattenaingel
daarin eenen gasmotor te plaatseu
aan J. D. Woerlee tot het oprichten eener
smedery aan de Turfmarkt
aan B. Bonman en A. M. v. d. Berg tot
het oprichten eener slachtery aan de Nieuwe
Haven
aan C. Lafeber tot het oprichten eener slach
tery aan de Robaarsteeg;
aan C. G. Dekker tot het oprichten eener
slachtery aan de Peperstraat;
aan de directie der Goudscbe Siroopfabriek
om ter uitbreiding dier fabriek het getal stoom
ketels te vermeerderen;
aan C. J. C. Prince tot het oprichten eener
kieimalery gedreven door een gasmotor aan de
Nieuwe Haven
aan J. Wortman tot het oprichten eener
koperslagery aan de Doelesteeg
aan Gebr. Dercksen tot het oprichten eener
blikslager jj aan de Westhaven
aan L. Reparön tot het oprichten eener
kuipery aan den Raam
aan J. Scheffer tot het oprichten eener bak
kery aan den Raam.
Binnenlandscbe Handel.
De binnenlandscbe handel bestaat voorna
melijk in de hier gefabriceerd wordende arti
kelen en in granen, boter, kaas en vee.
Aan het Stoombooten-Veer op de Vest wer
den 18432 adressen ingeschreven.
De markten welke hier gehouden worden,
zjjn de volgende
a. Vier, kaasmarkten, na melykop den twee
den Woensdag in Maart, den derden
Woensdag in Augustus, den vierden Woens
dag in September en den eersten Woens
dag in November,
b. De vrye paardenmarkt op Vrydag vóór de
Montfoortscbe Markt.
c. De vrye veemarkt op Donderdag na de
hiervoren bedoelde vrye paardenmarkt.
d. De St. Jacobsmarkt of kermis, die eene
week duurt en aanvangt op Maandag na
St. Jacob of 25 Juli.
e. De weekmarkten, die iederen Donderdag
plaats vinden.
Op de den 19 October gehouden vrye paar
denmarkt waren naar schatting 600 paarden
aan de lyn, waarvan 22 voor de verloting
werden aangekocht.
Buitenland^che Handel.
Naar het buitenland worden hoofdzakelijk
nitgevoerd, kaas, boter, margarine- boter, pypeu,
garens, stearine-kaarsen en loodwit.
Scheepvaart langs de rivieren, kanalen
en vaarten.
Er kwamen hier aan of passeerden 40674
vaartuigen, waaronder 14832 atoombooten,
metende te zamen 2039866 kub. meter of ton
nen. In 1893 bedroeg het aantal vaartuigen,
die door de Gemeente voeren, 41028 waaronder
14543 stoombooten, metende tezamen 2132642
kub. meter.
Werven en Scheepsbouw.
Er worden in deze gemeente vier werveo
gevonden uitsluitend bestemd voor vaartuigen,
die de rivieren en binnenwateren bevaren. De
alhier bestaande machine-fabriek heeft een
vyzeldok.
De scheepmakeryen hadden tameljjk werk.
Op de werf »'t Kromhout* aan den Rotter-
damschen dijk, werden twee ijzeren zeil- en
twee ijzeren stoomschepen gebouwd, alsmede
eene ijzeren pakschuit, metende te zatqen 750
ton.
Middelen van vervoer te water.
De stoombooten «IJsel II en III* en1-»Re
serve IIvareu dagelyka behalve des Zondags,
been en terug naar Rotterdam, en »de stad
Gouda* driemaal per week.
De stoomboot van Utrecht op Rotterdam,
die dagelyka behalve des Zondags been en weer
vaart, legt elke reis hier aan.
De atoombooten der Maatschappij «de Vol
harding* varen dagelyks drie malen, doch op
Zondag tweemalen, tusschen Leiden en Gouda
heen en terug, en op alle werkdagen twee
malen tnsscben Amsterdam en Gonda, eens
tusschen Alphen en Gouda en tweemalen naar
Boskoop. Des Zondags is nog een extra dienst
van hier naar Boskoop.
Iederen Donderdag varen van Woerden,
Ondsboorn en Rynsaterwoude stoombooten op
deze Gemeente.
De stoomboot van de Maatschappij Boskoop-
Waddingsveen-Gouda vaart driemaal daags heen
en terug.
Voorts leggen hier by het kantoor op de
Vest aan: de van Amsterdam en daarheen
terugvarende stoombooten op Rotterdam, Vlaar-
dingen, Arnhem, Wageningen, Dordrecht, Zie-
rikzee, Middelburg, Tiel, Nymegen, Helmond,
's-Hertogenbosch, Waalwijk, Antwerpen en
Brussel; de van Rotterdam en daarheen terug
varende stoombooten op Bodegraven, Haarlem,
Alkmaar, Pnrmerend, Wormerveer, Nieuwediep,
Woerden, Oudewetering, Hoorn, Medeinblik,
Enkhuizen, Zwolle, Sneek, Groningen en De
venter en de booten van Zaandam en Leiden
op 's-Hertogenbosch, Bergen-op-Zoom en Breda.
Dagelyks, met uitzondering van Zondags,
vaart eene barge van hier naar Amsterdam,
vier maal 's weeks vaart eene stoomboot naar
'8-Gravenhage, eenmaal eene stoomboot naar
Delft, en tweemalen eene schuit naar Leiden.
Verder varen op deze stid verscheidene
markt- en veerschuiten.
Op den IJsel en de Gouwe worden door de
heeren Vau der Garden Co. alhier, Pannevis
te Alphen en H. J. Meyer te Rotterdam,
stoomsleepdien8ten uitgeoefend.
Middelen van vervoer te land.
De vervoermiddelen te land waren in 1894
de Nederlandsche Staatsspoorweg;
de Tramweg tnsschen Gouda en Bodegravon,
van de Stoom-Tramweg-Maatscbappjj «Gouda»;
de Stoomtramweg tusschen Gouda en Oude-
water van de IJssel-Stoomtramweg-Maat-
schappjj
een postwagendienst op Schoonhoven van
J. J. Driessen aldaar; (vroeger A. Jonkheid
ft Co.);
een omnibusdienst op Moordrecht van J. H.
Perk aldaar
een omnibusdienst op Schoonhoven van J.
A. van den Bergb.
Broodzetting.
Broodzetting bestaat hier niet.
Staten-Genera&l. Ie. Kahiml. Zitting van
Donderdag 18 Jnli.
De zitting begou met de verblydende mede-
deeliug van den minister van buitenlandsohe
zaken, dat de saltan van Marokko geheel in
zyn schulp is gekropen en alle eischen inwil
ligt, pl.scbriftelyke excuses, de belofte om te
trachten de schuldigen in handen te krjjgen en
te straffen, en wat het meest van beteekeuis
is, volledige schadeloosstelling, waarbjj ook
voor de weduwe van den vermoorden kapitein
en voor de toekomst van den verminkten staar-
man wordt gezorgd.
Door de Kamer werd zonder verzet aange
nomen het ontwerp tot uitbreiding der recht
bank in Den Haag en daarna met 21 tegen
17 stemmen het wetsontwerp betrekkelijk het
derde kantongerecht te Rotterdam met behoud
vau het kantongerecht te Ridderkerk.
Ook het wetsvoorstel van den heer Pjjnappe!
tot w jjziging der failissementwet is zonder stem
ming aangenomen.
De verdeeling der raemoriegoederen te Mont-
foort had 9 stemmen tegen.
Nog werd aangenomenhet ontwerp tot
wyziging van de wet op de rijkspostspaarbank,
waarbjj de beer Wertheim het nnt der staais-
8chuldboekjes (carnets de rente) betoogde als
een aan te prijzen wjjze van sparen door geld
belegging in de eigen schuld van het vaderland.
De minister van waterstaat was bevreesd dat
het staatsschaldboekje in het oordeel van het
groote publiek aau de soliditeit der rijkspost
spaarbank afbreuk zou doen en bovendien
moeilyk tot het begrip van hen, ten wier voor-
deele het iii het leven zou worden geroepen,
doordringen zou. Het ontwerp werd zonder
stemming aangenomen.
Evenzoo de veiligheidswet, nadat de heer
Fokker drie zyner in het Voorloopig Verslag
gemaakte bedenkingen bad herhaald. En ein-
deljjk het ontwerp tot bepaling dat zekere
tjjdeljjke diensten, door ambtenaren bewezen,
by de regeling van bun pensioen in aanmer
king zullen kunuen komen; waarna de aan
gevangen discussie over het ontwerp tot wy
ziging van de wet op vrouwen-en kinderarbeid
werd verdaagd tot morgen, als wanneer de
Kamer kennis zal hebben kunnen nemen van
het adres der znivelfabrikanten in Noord-Hol
land, verzoekende uitzondering ten hnnnen be
hoeve op bet verbod van vronweuarbeid op
Zondag. Voor hen hield heden middag reeds
de heer Breebaart een korte rede.
Door een inzender zyn in de »N. R. Ct.«
breedvoerig nagegaan de uitkomsten, verkregen
gedurende de nn verstreken drie proefjaren met
de nieuwe spoorwegregeling. Hij constateert het
zeer onbevredigende der financieels resultaten
en komt tot de volgende slotsom.
Niemand zal ontkennen, dat deze staod van
zaken op den duur onhoudbaar isen toch
bestaat er weinig uitzicht op betere tjiden van
blijvendeu aard. Van den beginne werd er
met aandrang op gewezen, dat zy voor het
personenverkeer slechts te wachten waren van
doeltreffende vrachtvermindering, vooral over
kortere afstanden van genoegzaam ingrijpenden
aard, om het reizen daardoor onder bereik te
brengen van de groote menigte, welke er thans
om de kosten van wordt teruggehouden. Voor
eene aigemeene hervorming van dien aard heeft
men echter bet geschikte oogeublik ongebruikt
laten voorbijgan. De scheepvaart heeft de ge
legenheid benut, om zich krachtdadig uit te
breiden, zooals bijjkt uit de graphische voor
stelling harer beweging op de voornaamste
rivieren en kanalen in Nederland, te vinden in
de statistiek, welke daarvan door het departe
ment van waterstaat wordt uitgegeven en
wilde men terogkeeren tot de cotnmercieele
begrippen van vroeger, waaraan het goederen
vervoer langs spoorwegen zjjna groote uitbrei
ding te danken had zou het daarom eene reeks
van jareu vorderen om tegenover haar zjjne
oude positie weder te kunnen innemen. Dwingt
dus de toestand, wanriu het verkeer van reizi
gers eu goederen, zich bevindt, om de tering
□aar de nering te zetten, zqo laat zich ook dit
gemakkelijker aanbeveleu, dan uitvoeren.
Het publiek is niet gezind, grieven eu voor-
deelen prijs te geven, waarvan het eenmaal in
bezit werd gesteld, en van bet dienstpersoneel
beeft niemand belang, zich over inkrimping,
bezuiniging te bekommeren, met het oog op
artikel 63 der bekende overeenkomst met het
rjjk. Alles scbynt dus aan te toonen, dat de
nieuwe apoorwegregeling haar einde nadert.
Op het oogeablik is de Mij. tot Expl. vanSs.
>en deveiue*; doch de kans kao kaeren en
zeker zou men het tegendeel reeJs hebben be
leefd, als bet haar niet aan den moed had
outbroken, de by ministerieele beschikking van
3 Januari 1891 verlaagde maxima eenzjjdig in
te voeren, toen zy zich nog in het volle bezit
bevoud van haren gereserveerden millioenen-
scbat, terwyl de Holl. IJz. Spm zich van
alles had ontbloot. Nog zyn er middelen ge
noeg, om weder de overhand te erlangen.
Komt er in den gang van zaken geen ver
andering, zoo mag men de My. tot Expl. van
Stap. in staat achten, zich tot zegge einde
1899 staande te hoaden met verdere optering
hurer fondsen. Geraakte de Holl. IJz. Spoorw.-
maatscb. in het achterspit, dan zonde deze
spoediger zyn uitgeput bij geicis aan reserve
middelen, en bleef de My. tot Expl. van S. 8.
aan het bod. Zyn er geene genoegzame ver
diensten voor twee ondernemingen om van te
leven, dan ligt het voor de hand dat eene
nienwe proef worde genomen met beider bedrjjf
te stellen in de hand van éóne maatschappij.
De langBt levende is daarvoor de aangewezen
persoon tot einde 1915, wanneer het staat te
wachten, dat 'h rijks belang medebrenge, tot
8taatS'exploitatie over te gaan. Zoo zal dan de
spoorwegregeling van 1890 hebben gestrekt om
voldoening te geven aan hen, die bet nooit
hebben knnnen zetten, dat de Rynspoorweg in
1845 met goed gevolg aan eene particuliere
onderneming werd overgedragen.
De vrees dat daarmede de kosten zouden
vermeerderen, behoeft van staats-exploitatie niet
meer af te schrikken, naar den hoogen voet
waarop alles tegenwoordig is ingericht. Veeleer i
zou de bezuiniging dan in het leven kunnen
treden, waarmede men zich by de regeling van
1890 had gevleid. Voor het personenverkeer
ware het beheer in éene hand misschien
wenschelyker dan verdeeld over meer schyven
zoo als thans. Bjj het goederenvervoer zou
echter licht kunoen gebenren, dat het van
kwaad tot erger liep. Wie het voor handel
en nijverheid van overwegend belang acht, dat
vervoer daaraan niet te stellen, make van den
tjjd welke nog gegeven wordt, gebruik, om
andere toestanden voor to bereiden, dan onder
de gegeven omstandighedeu in de toekomst
liggen.
Onder de Varia* in de «Plattelandspost*
komt het volgende voor:
Juist had ik tot oefening de «Instructie* ter
hand genomen en lag 6 boven, toen 'n paar
stevige tikken aan het loket van myn kantoor
my waarschuwden te openen en te zien wat
verlangd werd. Ik stond nu «vlak* tegenover
een broin gelaat van een lid van het pnbliek,
terwyl my »'n briefkaart*gekomraandeerd werd.
AsjeblieftMaar, daarmee is onze vriend nog
niet klaar, want; geeme non jon potlood óens
of 'n penis zooveel alsik wenschte die
hier wel te schryven. Aan een potlood weldra
geholpen een paar keer aan het pontje gelikt,
en jawel gedold s. v. p.Eindelijkall
right! «Wat kost dat ding!» «Drie cent* was
myn antwoord. En cn de hand iu den zak.
mis; in den anderen zak, mis; vest
zakje en om, mis! «Wel weerga'ame'n
buultje leggen latennon je komt welders an
boor en dan vraag je maar gerust om die
cente* en flap, dicht de deur. Daar zat ik
nog steeds op die vette paragraaf te turen.
«Het pnbliek worde beleefd behandeld. Men
moet het alle mogelyke hnip en inlichting
verstrekken.*
Te Voorst zou eergisteren veor het betalen
der gemeentobela8ting, volgens aanwysing op
de aanslagbiljetten, door den ontvanger weder
zitting gehouden worden in de openbare schoot.
Qouda
Moordrecht.
Nieuwerkerk
Oapelle
Rotterdam
Rotterdam
Oapelle
Nieuwerkerk
Moordrecht
Gouda
6.00
7.—
7.26
8.40
9.06
9.40
10.17
10.64
12.09
7.82
8.47
0
0
0
11.01
0
7.89
8.54
0
0
0
11.08
0
7.46
9.01
0
0
0
11.16
0
7.15
9.10
9.25
10.—
11.86
11.24
12.28
5.—
6.02
7.15
7.47
8.—
8.35
9.40
5.10
6.18
0
0
0
5.19
6.21
0
0
0
0
0
5.26
6.29
0
0
0
0
0
5.32
6.31
7.46
8.07
8.18
1.55
9.69
OOUDi-
DEN HA
AG.
-XOTT1RDAM.
1.24 3.82
8.44
GOUDA
12.22
12.29 e
12.28
12.43 e
12.52 1.44 3.60 4.02
KOTTERDA M-G O U D A.
9.61 10.22 11.60 12.20
10.32
v 10.89
10.46 g 0
10.52
10.11
12.08 12.40
4.50
4.67
5.04
6.11
6.20
1,45
1.65
2.02
2.09
2.15
5.24
7.11
7.62
8.82
8.48
8.51
9.67
11.18
0
0
7.69
0
0
H
10.04
0
0
0
8.06
0
0
0
10.11
0
0
0
8.18
0
0
10.18
0
5.42
7.80
8.22
8.52
9.03
9.10
10.27
11.80
2.50
3.10
8.48
4.20
5.81
6.20
8.05
9.41
0
0
0
0
0
6.30
0
9.80
0
0
0
0
0
6.37
0
9.8
0
0
0
0
0
6.44
0
t
3.09
3.29
4.08
4.40
5.51
6.50
8.25
10.06
Gouda 7.30 6.86 9.09 9.87 10.20 1*0.60 12.12 12.26 1.27 8.36 8.47 4.45 6 27 7.14 7.49 8.29 8.64 9.64 11.16
Zev.-M. 7.42 8.47
Z.-Zeg".7.68 8.56
Voorb. 8.07 9.08
11.02
11.18
11.97
12.87
12.46
11.68
4.57
5.08
.20
8.01
8.12
8.26
10.06
10.15
10.27
sHage 8.12 9.18 9.87 10.07 10.48 11.81 12.42 1.08 1.57 4.06 4.17 5.26 5.67 7.44 8.81 9.— 9.2210.82 11.46
DEN HAAG GOUDA.
Gouda.
Oudew.
Woerden
Utrecht
Gouda
Amsterdam
«OUD A-U TUCHT.
5.86 6.40 7.55 8.09 8.21 9.05 10.19 11.— 12.48 1.28 8.17 4.16 4.47 5.57 6.56 8.81 10.16
5.50 6.54 11.14 2.87 0000 7.10 10.29
5.59 7.08 8.12 0000 11.29 0 8.46 8.84 0 5.05 6.17 7.188.48 10.87
6.18 7.88 8.2818.41 9.— 9.37 10.51 11.45 1.20 8.08 8.50 4.48 5.29 6.85 7.45 9.0411.—
1 GOUD A—A M8TBBDAM.
MO 8.21 10.01 11.— 12.10 3.81 4.47 6.66 10.16
Wo. 7.19 9.10 10.10 19.41 1.— 4J0 f.41 8.18 11.11
'sUage 5.48 7.207.48 8.80 9.28 9.4610.1411.8512.151.88 2.44 2.58 8.48 4.15 „5.17 6.11 7.58
Voorb. 6.64 0000 0 10.20 1.44 00000 6.17 0
Z.-Zegw6.08 0000 0 10.85 1.58 00000 6.18
Zev.-M.6.19 00 00 0 10.46 a 2.09 00000 6.42
Gouda 6.80 7.50 8.18 9.— 9.56 10.16 10.57 12,05 12.45 2.20 3.14 8.26 4.18 4.43 5.47 6.58 8.28
Stopt te Bleiswijk-Kruisweg en Nootdorp-Leidschendam.
T S E O H T-G O U D A.
10.—11.84 12.50 8.10 8.52 4.48 6.36
10.23 11.61 0 0 4.16 0 6.58
10.81 000 4.94 0 0
10.44 12.07 1.92 8.42 4.87 6.20 7.09
AM8TERDA M-G O U D A.
8.15 9.5K 11.— 2.40 4.91 6.85
9.04 10.14 12.19 9.80 K.20 7.46
9.S8Ö
9*58
10.02
10.12
Utrecht
Woerden
Oudewater
Gouda
6.88 7.50
6.58 8.11
7.07 8.19
7.20 8.82
9.—
9.34
7.60
8.09 9.07
S 5, 9.86
8.95 8.41 9.49 11.10
10.84
10.54
Amsterdam Wp 5.50
Gouda 7J0
8—
8.49
Waarschynlyk begreep het gemeentebeataar dat
dit toch wel wat zonderling was, althans, ieder
die met zyn aanslagbiljet by de school kwam
om te betalen, merkte een aldaar aangeplakt
plakkaat op, inhoudende dat de zitdag gehon-
den werd in het reeds sedert jaren bestaande
en daartoe zeer geschikte gebouwtje bij het
«Wapen van Gelderland.*
Voor de rechtbank te Roermond, stond Don
derdag te recht de landbouwer J. B., uit
Herkenbosch, beschuldigd van op den 2en
Jannari jl. den landbouwer W. H., te Herken-
boscb, zoodanig te hebben mishandeld, dat
dese aan de gevolgen daarvan overleden is.
Er waren 20 getaigen, waaronder 2genees-
heeren en 6 getaigen a décharge. Door het
openbaar ministerie werd tegen J. B. eene ge
vangenisstraf geëischt van 6 jaren.
Uitspraak op 29 Juli.
Ter bevordering vau getrouw schoolbezoek
maakten heden 96 leerlingen der openbare
lagere school No. 1 te Leerdam ouder geleide
hunner onderwyzers eene reis per spoor naar
Rotterdam, waar de diergaarde bezocht werd
en in een volksgaarkeuken het middagmaal werd
gebrnikt. Na het eten maakten zy een uit
stapje per tram naar Hillegersberg waar zy
in een speeltuin volop genoten.
De Portngeesche oorlogskorvet «Vaco da
Gama», commandant-admiraal Terreira do
Ameral, vertrok hedennamiddag naar 8ont-
hampton. De vice-consul, dc heer Jan Seen wen,
en de heer Lniz du CnDha de Mancellos, lui-
tenant-ingenieur en militair attaché by het
Portngeescb gezantschap te Berlyn, maakten
de reis mede tot de Hoek van Holland.
Te Maastricht worden pogingen aangewend
tot het vormen» van een vennootschap voor de
oprichting en de exploitatie van eenBgeweren-
fabriek. Zooals men weet, beeft de minister
van oorlog de toewyzing voor den aanmaak
der nienwe geweren verdaagd tot 1 Augustus
a. s. in afwachting, dat zich alsnog een ge
legenheid zal opdoen, dien aanmaak hier te
lande te doen plaats hebben. Er worden
nu stappen by den minister gedaan, om
verlenging van den gezegden termyn te be
komen.
Dezer dagen kwam te Assen een dame nit
Utrecht aan die zich met een rytnig naar Ide
liet brengen om daar een vronw te raadplegen,
die 0. a. breuken weet te genezen zonder die
te hebben gezien. Een kennis of familielid
der dame had een beenbrenk en zy bad zich
daarvoor nn die reis naar Ide getroost. Het
resnltaat was, dat de dame driespykers mede-
kreeg, waarboven de vronw te Ide een zegen-
wensch had uitgesproken en welke spijkers ip
een lindenboom moesten worden geslagen, niet
boven maar naast elkaar. Dat was alles. De
dame vertrok vol vertrouwen op den goeden
uitslag weder naar Utrecht.
Te Wyk-Maastricht ging gisteren-ochtend
een paard, dat vóór een wagen gespannen
was, op hol en wierp in zyn woeste vaart
een ladder omver waarop twee schilders
s'onden te verven. Beiden hebben door den
val zulke hevige kneuzingen ontvangen, dat
men hnn onmiddelyk de Sacramenten der
stervenden toegediend en hen naar het ge
sticht Calvarien berg vervoerd heeft.
Het hof te Arnhem heeft heden uitspraak
gedaan in de stafvervolging tegen J. E., ver
versknecht te Velp, die in den avond van 26
Mei 1.1. een kameraad met een stopverfmes
een wonde aan dan bals toebracht, tenge
volge waarvan deze na enkele oogenblikken
overleed. De rechtbank had bekl. wegens dood
slag veroordeeld tot 3 jaren gevangenisstraf.
Het vonnis van het bof lnidde 2 jaren ge
vangenisstraf, ter zake van mishandeling met
doodelyk gevolg.
Door de politie te Rome is, gelukkig intyds
eene bom ontdekt, die neergelegd was onder
de kolonnade van Sint-Pieter, bjj den ingang
van het Vatikaan.
Te Parys, in de straat Miromesnil kon men
dezer dagen bet zeldzame schouwspel zien van
een byenzwerm gevestigd in een straatlantaarn.
Na hare aankomst te Parys hadden de byen
een dag of tien doorgebracht op een boom in
een tuin in do nabybeid der straat Miromesnil,
maar blykbaar was het haar daar te kond ge
worden, zoodat zy op 2 Juni jl. verhuisd
waren naar een roode lantaarn voor een siga
renwinkel. In de laatste zes weken hebben
zy yverig gewerkt en in de lantaarn kon men
reeds een massa honig en wascelletjes ontdek
ken. De sigarenkoopman stak zyn lantaarn
maar met meer op, om zyn gasten niet te
plagen, en alles ging goed, totdat een politie
agent dezer dagen gestoken werd door een der
byen, waarschynlyk verontrust door straatjon
gens die met steenen hadden gegooid naar do
nienwerwetsche bijenkorf.
De politie gaf bevel de byen te verjagen en
het gas aan te steken. Door de hitte vielen
dadelyk eenige byen neer alsof zy door den
bliksem getroffen waren, en honig en was be
gonnen nit de lantaarn te druppelen. De si
garenwinkelier had medeljjden met de arme
dieren en draaide bet gas weer uit en de com
missaris van politie drong niet aan op het na
komen van zyn bevel. Nu zoeken de sigaren-
koopman en zyn vrouw naar liefhebbers voor
hnn byenzwerm.
Voor de brug over het Poeldiep te Grjjps-
kerk is dezer dagen juist bjj bet pasaeeren van
den laatsten trein naar Groningen een stuk
vau ongeveer een nieter lengte van een der
rails gesprongen. Met horten en stooten kwam
de trein over de brnghet laatste rytuig ont
spoorde. Ongelukkeu kwamen echter niet voor.
De gebroken rail ligt op ongeveer een voet
lengte van den kant van het water.
Men schryft nit Maassluis aan de «Stand.
Er bestaat helaas nu geen twijfel meer, of
het loggerschip Rotterdam, varende voor de
«Maatsohappy van Zeevisscherijis met man
en mnis vergaan. Verschillende huisgezinnen
zyn in diepen ronw gedompeld. De schipper
laat eene weduwe met 9 kinderen na nit
één huisgezin verdronken twee broers enz.
De schoener »Hebe«, kapitein Holm, van
Hamborg naar San-Domingo, is bjj Little
Cura9ao vergaan. Het lot der bemanning is
niet bekend.
Een talrjjke betooging van liberalen, met
den burgemeester eu schepenen aan het hoofd,
trok gisteravond door de stad Antwerpen om
te protesteeren tegen het school-wetsontwerp
der regeering.
In de Kamer te Brussel werd het debat
over de schoolwet voortgezet.
De zitting was zeer woelig. Toen de minister
van bnitenlandsche zaken, De Bariet, zeide,
dat hjj de ouders beklaagde die hun kinderen
in deu poel vau het atheïsme laten voortkrui
pen, ontstond er een verschrikkelijk tnmnlt.
De socialisten wierpen den minister beleedi-
gende uitroepen naar het hoofd de linkerzjjde
en de rechterzijde dreigden elkander. De voor
zitter hief de zitting op, om een einde te maken
aan het tumult.
Nadat de zitting hervat was, stelde de
Brusselsche afgevaardigde Nerincx bjj wjjze
van transactie een motie voor, om deqnaestie
van de snbsidiën onmiddellijk te behandelen,
maar de rest te verdagen en naar eeli speeiale
commissie te verzenden. Dit voorstel werd
met 74 tegen 62 stemmen verworpen.
Daarop stelde de sociaal-democraat Vander-
velde Jvoor, het paedagogische gedeelte van
het ontwerp te verdagen, maar over de bepa
lingen tot verbetering van den toestand der
inatitutenrs de onmiddelljjke discussie toe te
laten. De progressist Lorand, die de verdaging
ven de geheele schoolwet tot het volgende
jaar verlangd had, vereenigde zich met het
voorstel-Vanderve/de. Dit werd echter ver
worpen met 88 tegen 49 stemmen.
De Bnlgaarsche ood-minister Stepban Stam-
boeloff is overleden. Een laaghartige moord
aanslag, die in Sofia door velen wordt toege
schreven aan een persoonlijke wraakneming,
doch door Stamboeloff zelf, blykens zyn mede-
deelingen aan zyn vrienden, werd voorzien als
een politiek vonnis maakte een einde aan
zyn leven.
Mevrouw Stamboeloff ontving van verschil
lende zijden telegrammen van deelneming. Vorst
Ferdinand zond uit Karlsbad een telegram,
waarin hjj zjjn diep leedwezen over dessnoode
daad* uitspreekt, en zjjn afschuw over de
bedryver8 er van. Te geljjk zond de vorst een
telegram aan minister Stoiloff, waarin hjj dezen
opdraagt alle pogingen in het werk te stellen
om de schuldigen te ontdekken. Het gernebt
dat de vorst onmiddeliyk zyn kuur zon eindi
gen en naar Sofia terugkeeren, wordt niet
bevestigd.
Onder de overige telegrammen bevindt zich
er een van den Oosten rij kuchen minister van
bnitenlandsche zaken, graaf Agenor Golnc-
kowski, die daarin namens keizer Franz
Joseph, zijn diep leedwezen uitspreekt over
den aanslag op Stamboeloff, «den grootsten
man van Bnlgarye*.
De pers in de verschillende landen betoont
diep medpljjden met het lot van den man,
aan wien Bulgarjje zooveel te danken heeft.
De Weener bladen gelooven niet aan een
persoonlyke wraakneming. Zy achten allen
een politieke moord voor ontwijfelbaar. De
hartstochtelyke vervolging die door de Bnl
gaarsche regeering tegen Stamboeloff op tonw
is gezet, maakt haar moreel verantwoordelyk
voor de daad. Ook de Hongaarsche pers
is van deze meening. De «Pester Lloyd*
zegtDe aanslag is van politieken oorsprong
maar men moet nauwkeurig nagaan welke
party belang heeft by den dood van Stam
boeloff. Toch zal de regeering ta Sofia goed
doen het sprookje van een persoonljjVe wraak
oefening, waaraan toch niemand gelooft, niet
te veel uit te spinnen.*
De meeningen der Dnitsche bladen hebben
wy reeds in hoofdzaak medegedeeld. De
«Köln. Ztg.« bevat een onderhoud dat een harer
lezers in April van dit jaar met Stamboeloff
had en waarin de genezen minister reeds de
overtuiging uitsprak dat hjj vermoord zou
worden, en waarin hjj onder anderen ook
Tnfektachieff noemde als een der creaturen die
op hem wareu afgezonden.
Slechts de Fraosche bladen spreken zonder
deelneming over het lot dat Stamboeloff heeft
getroffen. In deze vindt men bjjua algemeen
deu gedachteugang weder: «Stamboeloff heeft
gedood, bjj wordt met dezelfde munt betaald.
Hjj hield zich voor eeu staatsman, doch was
iu waarheid slechts een beulsknecht.*
Toch zyn er enkele bladen, die een afwjj-
kende meening uitspreken. Zoo Tony Revillon
die in den ■Radical* zeer juist zegt:
«Om over eeu man als Stamboeloff te kan
nen oordeelen, moet men zich op zyn stand-
pant plaatsen. Wjj Franschen hebben slechts
zyn «tyrannie*, zyn «wreedheid*, zyn «gru
welen gezienby moest ons voorkomen als
een bandiet, die buiten de menscbheid staat.
Wjj kunnen hem ook niet vergeven dat hjj
steunde op Engeland en Tnrkjje, om Rusland
te weerstaan. Doch de mannen, die Stam
boeloff vervolgden, kuipten voor Rusland en
naar de begrippen van Stamboeloff en van zjjn
land verdienden zy hun lot.
Tegenaver den stervende kunnen wy recht
vaardig wbcen want hjj was een vriend van
zyn vaderland, hjj wilde Bnlgarye ouafhanke-
ljjk zien van het bnitenland.*
In deze woorden ligt de beste waardeering
van Stamboelofis werken en van zjjn optreden
hij was vóór alles Bulgaar en had Bnlgarye
lief!
Bjj den verkiezingsstrjjd in Engeland bijjkt
het mefr en meer, dat Lord Salisbury's aan
hangers de overhand zullen behouden, Bjjna
eiken dag winnen de conservatieven en libe
rale uionisten eenige zetels, zoodat zy nu
reeds een voorsprong hebben van bjjna 50
stemmen, ^e meerderheid der anti-liberalen
in het Lagerhuis is derhalve reeds verzekerd.
Een ernstige slag werd den liberalen toe
gebracht te Newcastle, waar1 de heer John.
Morley, minister voor Ierland in het kabinet-
llosebery en een van Gladstone's eerste mede
strijders voor Home-Rule,* het veld moest
ruimen voor den conservatieven Crnddas. Deze
nederlaag, door «den man voor Ierland* ge
leden in het district, dat hjj reeds sedert vele
jaren in het Lagerhuis vertegenwoordigde, is
wellicht nog van meer belang dan de niet-
verkiezing *an Sir William Harconrt te Derby.
Nu deze beide hoofdleiders, op wie na Glad
stones aftreding vooral de hoop der liberalen
was gevestigd, moesten zwichten voor onbe
duidende tegenstanders, van wie alleen ge
tuigd kan worden, dat zjj zullen stsmmen
tegen invoering van Home-rule iu Ierland,
kannen de liberalen de hoop op de over
winning wel opgeven.
De Manchester Guardian, een liberaal blad,
meent aldus de nederlaag ran zjjnen party te
kannen verklaren
«Het zyn hoofdzakelijk twee dingen, die
het gedaan hebben de kwade tijd voor den
handel en de impopulariteit van de Local Veto
Bill, over welk wetsontwerp de dwaaste
voorstellingen rondgingen. Het scheen bepaald
onmogeljjk om bet een deel der kiezers nit
het hoofd te praten, dat Local Veto geljjk
stond met bet sluiten zonder onderscheid van
alle drankgeiegenheden, terwijl de «rjjkelui's
clubs» open bleven. Van die voorstelling is
door de unionistische stemmenwervers een be
hendig gebruik gemaakt. Er zijn liberale can-
didaten, die hunne nederlaag toeschryven aan
de twisten onder Ierscbe afgevaardigden. Maar,
al zyn daardoor enkele stemmen verloren ge
gaan, de Iersche quastio heeft tot de nederlaag
niet veel gedaan. De stemmen der Kerkeljjken
hebben zeker invloed gehad, maar daarvan is
geen groot profjjt getrokken. Local Veto,
slechte zaken en de onafhankeljjke arbeiders
party liggen op den bodem van den liberalen
tegenspoed in de hoofdstad, en daarbij dient
gevoegd te worden, dat een aantal districten
tot het lantste toe zonder liberale candidaten
waren.»
De Dnitsche Ryksdag heeft een ernstig ver
lies geleden door het overljjden van den beer
Angnst Reichensperger, den bekenden clericalen
afgevaardigde, die nog behoorde tot de onde
garde van Windthorst.
De heer Reichensperger, die den leeftyd van
87 jaren bereikte, was sedert 1884 lid van
den Dnit8chen Ryksdag. Evenals zyn broeder
Peter behoorde hjj steeds tot de toongevende
Centram-leiders. Eigenlyk had de Centrnm-
partjj iu 1861 aan hem zyn ontstaan te dan
ken. De overleden Kenlsche afgevaardigde,
die zyn naam bovendien bekend matkte door
tal van geschriften over knnst, nam ijverig deel
aan de politieke beweging die voorafging aan
de vestiging van het nienwe Dnitsche Ryk.
Vooral voor de clericsle parjj, die na den
dood van Windthorst niet ryk is aan bekwame
leiders, is het overljjden van den heer Reichen
sperger een ernstig verliesi want ondanks zyn
hoogen leeftyd bleef by nog steeds ten beboave
zyner partygenooten werkzaam.
Een telegram nit Havana maakt van nieuwe
gevechten met de opstandelingen melding. De
vereenigde benden van Legon Toledo en Zayas
heide 500 man sterk, hebben majoor Arminem
met een honderdtal soldaten bjj Sancto Spirito
aangevallen. Qe insurgenten werden afge
slagen met 20 dooden en 40 gewonden, onder
welke laat.<te zich Legon bevond. D« Span
jaarden hadden sleohts 4 dooden en 8 ge
wonden. Een bende van 400 opstandelingen
heeft voorts een dorp en eenige woningen in
fre provincie Santa Clara platgebrandveertig
hunner zijn hierbij door de vervolgers gewond.
Ook al zyn deze berichten jaist, dan valt
nog niet te spreken van een bepaald succes
voor Campos. Hjj kan alleen aanvallen afslaan.
Tot een krachtig optreden, ten einde den op
stand geheel te bedwingen, sjjn de strjjd-
krachten, die de maarschalk te zyner beschik
king heeft, nog te zwak. Wellicht zal Campos
na bet einde van den regentjjd beter slagen.
Wilt gjj gezond bljjven, gebrnikt dan do
WOLLEN TRÜJEN, van
GOUDA, Kleiweg E 73-73o, GOUDA.
18 JULI.
MzDiau.Ni). Oert. Ned.W. 8.1»/,
dito dito dito 8
dito dito dito 8Va
Uonga*. Obl. Goudl. 1881-88 4
Italië. Inschrijving 1862-81 5
Oosten». Obl. in papier 1868 5
dito in zilver 1868 5
Portugal. Oblig. met coupon 3
dito tioket 8
Rusland. Obl. Binnenl. 1894 4
dito Geoons. 1880 4
dito bij Rotha.1889 4
dito bjj Hope 1889-90 4
dito in goud. leen. 1888 6
dito dito dito 1884 5
Spanje. Perpet. schuld 1881 4
Tuikeij. Gepr.Conv. leen. 1890 4
Geo. leeuing serie D.
Geo. leening serie C.
Zuid-Apr. Rep. v. obl. 1892 6
Mexico. Obl. Buit. Sch. 1890 6
Venezuela. Obl. 4 onbep. 1881
Ambtzrdam. Obligation 1895 8
Rotterdam. Sted. leen. 1894 8
Ned. N. Afr. Hacdelsv. aand.
Ai-endsb. Tab.-Mij. Certificaten
Dun-Maatschappij dito
Arnh. Hypotheekb. pandbr. 4
Cult.-Mjj. der Vorstenl. aand.
's Gr. Hypotheekb. pandbr. 8
Nederlandache bank aand.
Ned. Handelmaataoh. dito
N.-W. k Pao. Hyp. b. pandbr. 5
Rott. Hypotheekb. pandbr. S1/)
Utr. Hypotheekb. dito S1/*
Oosten». Óoit-Hong. bank aand.
Rusl. Hypotheekbank pandb. 4 l/t
Amerika. Equit. hypoth. pandb. 6
Maxw. L. G. Pr. Lien oert. 6
Nbd. HoIl.IJ.-Spoorw.-Mij. aand.
Mij. tot Expl. v. St. Spw. aand.
Ned. Ind. Spoorwegm. aand.
Ned. Zuid Afrik. Spm. aand. 6
dito dito dito 1891 dito 5
ItALiB.Spoorwl. 1887/89 A-Eobl.8
Zuid-Ital. Spwmjj. A-H. obl. 3
Polen. Waraohau Weenen aand.4
Rusl. Gr.Russ. 8pw-Mjj. obl. 4r/#
Baltisohe dito aand.
Fastoera dito aand. 5
Iwang. Dombr. dito aand. 5
Kursk Ch.Azow-Sp. kap. obl. 4
dito dito oblig. 4
\MBRiKA.Cent. Pao. Sp. Mij obl. 6
Ohio, k North. W.pr. C. v. aand.
dito dito Win. St. Peter. obl. 7
Denver k Rio Gr. Spm. oert. v.a.
Illinois Central obl. in goud 4
Louisv. k NashvilleCert.v. aand.
Mexioo. N. Spw. Mjj. lehyp. 0. 6
Mist. Kansas v. 4 pet. pref. aand.
N.-Tork Ontario k Wost. aand.
dito Penna. Ohio oblig. 6
Oregon. Calif. Ie hyp. in goud 5
St. Paul. Minn, k Manit. obl. 7
Un. Pao. Hoofdlijn oblig. 6
dito dito Lino. Col. le hyp. O 6
Canada. Can. South.Cert.v. aand.
Ven. C. Kallw. k Nav. Ie h. d. <l O
Amsterd. Omnibus Mjj. aamf.
Rotterd. Tramweg-Maats. aand.
Ned. Stad Amsterdam aand. 8
Stad Rotterdam aand. 8
Belgie. Stad Antwerpenl887 21/,
Stad Brussel 1886 27a
Hong. Theisi Regullr Gesellsch. 4
OoiTBNR. Staatsleening 1860 6
K. K. Oost. B. Or. 1880 8
Spanje. Stad Madrid 8 1866
Var. Ned. Bez. Hyp. Spobl oert.
Vor.krs.
i°i tj„
84
841,1,
it y,
M
97'/.
•7
10«7u
61V,
i*L
95»)
27»
118%
93
44
100»/,
688
697
my,
68 V,
loof/,
801
78
101'/,
ïooy,
149
97'/,
80
38'/,
109
97
195V,
189
m"h,
Bl7/s
160%
98'/,,
68V,
89'/u
108V,
109
101'/,
104'/,
161'/,
186
87»/i,
10'/,
109'/,
86»/.,
114
10»'/,
14'/,.
290
194'/,
109
109'/,
108'/,
104'/,
189
180'/,
99
41V,
111%
•lotkom
®4%
101'/,
84%
»8
84'/,.
77V,
97"/,.
.1'/,
»4%
HV.
14'/,
lo'/u
14V,
18»'/,
Burgerleken Sta n d.
Zevenhuizen
GEBORENJ«n Cornell,, ouder, N. Ro-
mejju en B. ran der Wilt. Mearten, onder,
P. Bonteaboe en M. S. Gorzeman.
GEHUWD: P. van Eederen en S. Sol.