BINNENLAND-
STATËN-GENEUAAL.
Wlrecte Spoorwegverbindingen niet GOUDA. Zomerdienst 1809. Aangevangen l Mei
Tijd van Greenwich.
-
F
STADSNIEUWS.
Rer Telegraaf.
dat zekere strategische centra knnnen ver
schaffen, enz. Hjj moet erkend hebben in
1889 als kapitein krachten* opdracht van
de Italiaan*cbe regeering in die baart ge-
spionneerd te hebben. Hy tracht ook nn het
doel van zijn wandelingen in de Alpenstreken
niet te Verbergen en toont zyn kennis van
het Fransche verdedigingssysteem duidelijk
De consul te Nice heeft hem een bezoek
gebracht en sprak er tegenover den rechter
van instructie zyn verbazing over uit, dat
de géneraal bekend zou hebben.
I)e zaak komt voor de correctioneel®
rechtbank te Nice; een kapitein van den
generalen staf zal als expert fnngeeren.
Maken wfl nog melding van het praatje, dat
deze beele zaak zou zyn opgezet door ge
neraal Oonse, die dacht, dat hjj wel eens
wat doen mocht om zyn reputatie te her
stellen. Ken spionnage zaak zou daartoe
zeker een geschikt middel zijnde generaal
zon daarbjj zyn „gonseries" op denzelfden
voet kannen voortzetten. Maar het gerucht
klinkt zeer onwaarschijnlijk.
De Italiaansche bladeu blijven kalin en
verklaren het te zullen betreuren, indien
deze zaak de meerdere toenadering tusschen
Italië en Frankrijk mocht verstoren. De
Popoio Romano noemt het onwaarschijnlijk
dat een generaal op dergelijke primitieve
wijze spionnage zou hebben bedreven, en in
elk geval, dat hjj het met medeweten van
de Italiaansche regeering zon hebben gedaan
in oen tjjd, waarin de Fransche gemoederen,
altyd licht ontvlambaar, door het woord
spionnage alleen al in lichte laaie gezet worden.
De prefect van politio heeft het werpen
met serpentina bjj de feesten, die Zondag te
Parjjs beginnen, verboden, omdat ze de hoo
rnen beschadigen. Confetti bljjft geoorloofd.
Vtë KKM4K KJJWfCft.
Zitting van Donderdag 16 Juni.
Besloten is heden als spoedeischond te be
handelen de overeenkomst betreffende den
spoorweg LeidonWoerden.
De beraadslaging over het baven-ontwerp-
Scheveningen in tegenwoordigheid van eivolle
tribunes voortgezet. 4
Vooraf rapporteerde de heer Conrad over
een adres eene weerlegging bevattende der
bezwaren van Mr. Troelstra.
De heer Krap leidde daarna, met oengo-
inr1
zakelijkheid der haven geboden wordt de
afneming, van hef strand en den aanleg der
strandwerken, waardoor do vloot geen veilige
ligplaats behield.
En nn is een veilige ligplaats dringend
noodig, wil men den vorderen achteruitgang
van den toestand der bevolking voorkomen.
Na de zorgvolle ramingen ducht hjj geen
overschrijding dor begroeting mot millioenen.
Vorder tracht hij aan te toonen dat ver
schillende feiten In brochures van den havcn-
bestrjj^r „Benedictus" niet overeenkomen
met dir waarheid en spr. is ernstig overtuigd
dat met de haven het visschersbedrjjf zal
bljjven bestaan.
Met de haven geeft men Seheveningen bet
noodige en het i« een rijksbelang de visscbers-
bevolking voor verval te behoeden, hjj beroept
zich in deze ook op do adhaesie uit andere
viwjcherspla&tsen aan het ontwerp verleend.
Seheveningen zal de Kamer voor de aanue-
min zeer dankbaar zjjn.
I)e heer Verhty vraagt inlichtingen om
trent onbruikbaarmaking der haven en acht
het defensiebelang niet bjj zulk een kleine
haven betrokken. Alleen dringt hjj aan op
maatregelen voor snelle onbruikbaarmaking
der haven. Van andere inlichtingen ook om
trent de diepte zal zal zjjn stem afhangen
maar uu reeds is 't zjjn overtuiging dat de
h\ven „kan" worden wat het strand was en
het derhalve billjjk is Seheveningen te helpen.
Hjj ontraadt sterk een diepere haven van
rykswege, met bet oog op defensiebelangen.
De heer Van Kempen hoopt dat de Kamer
die verleden week 7| millioen voor den handel
toestond, een half millioen niet zal weigeren
tot bevordering der visschery, voorgestaan
door een ingenieur en ministers, tegenover
wier adviezen brochures van een verwaande
onbekende niete beteekenen. (Üe voorzitter
verzoekt spr. matiging.)
Ten slotte wjjst de heer Van Kempen op
de geschiedkundig beteekenis van Seheve
ningen als landingplaats van den voorzaat
onzer geliefde Koningin.
I)c heer Staalman betuigt sympathie met
de poging tot steun der visscherjj en hecht
aan de bestrijding van Mr. Troelstra slechts
tkjoretischo waarde.
i)e heer Kolkman weersprak, dat de kamer
irffct dit ontwerp millioenen voteert, en, rele-
veerende de opmerking, dat de visschery zich
naar de Maashavens verplaatsen zal,'Vroeg hjj
waarom de Amsterdamsche handel zich dan
niet naar Brouwershaven verplaatst heeft.
De Kamer zal,, na millioen voor het
Noordzeekanaal gevoteerd te hebben, j millioen
aan Seheveningen niet weigeren. Bjj aanne
ming van het ont/erp zal Seheveningen uit
roepen: „minister Loly Benedictus"! (Zjj
gezegend.)
Do heer Py^tersen is tegen een bommen-
haven als deze, vroeger zelf door den heer
Krap afgekeurd.
De heer Meesters acht de totstandkoming
uit een financieel en economisch oogpunt
wenscheljjk.
De minister van waterstaat verdedigde het
ontwerp, hoofdzakelijk voorgesteld, om aan
de visscherjj haar vroogeren bloei terug te
geven. Daarvoor is een tyiiaven voldoende.
De minister betoogde vorder, dat gevaur
voor verzanding niet bestaat. De diepte zal
afwisselend zjjn 2 k 2.60 M.
coffifitisftfe zar ate miïüstêr niet roetTcwerkén.
Door het tegenwoordig ontwerp wordt
Schevenings visscherjj voor goed geholpen.
De minister van oorlog gaf geruststellende
inlichtingen omtrent het defensiebelang.
De heer De Ras bestreed het ontwerp als
niet van rijksbelang en omdat de bomtaar-
tuïgen toch op üe Maashavens zullen bljjven
varen.
Heden voortzetting.
In het Voorloopig Verslag over het wets
voorstel om o. a. mazelen uit de genoemde
wet weg te laten, komt nog de opmeikiilg
voor dat nu nit de bepaling van het derde
lid van art. 14 (Ier wet de mazelen zallen
vervallen, verscheidene leden het wenscheljjk
achtten, bet genoemde lid in zjjn geheel uit
de wet te nem<*n. Daar wordt bepaald dat
het verbod van schoolbezoek als mazelen en
diphtheritis in een huis of schip voorkomen,
niet is verboden voor scholen uitsluitend be
zocht door leerlingen boven 12 jaar. Diphthe-
ritisch toch, op welke ziekte de bepaling in het
vervolg alleen zoude slaan, is dikwjjls zeer
gevaarlyk en naar deze leden meenden is het
daarom raadzaam, dat de uitzondering behoort
tfr vervallen.
Dinsdag hield de afd. Zwolle der NederL
Onderwjjzcrs Propaganda Club eene verga
dering, waarop, in verband met het op de
alg. vergadering aangenomen voorstel„geen
afschaffers kunnen voortaan lid worden van
de clnb", de volgende motie werd aange
nomen:
„ï)e afd. Zwolle der S. O. P. C. van oor
deel, dat ook afschaffers het hunne kunnen
bjjdragen tot bestrijding van het drankmis
bruik,
van meening, dat een propaganda clnb niet
noodzakelijk uit volkomen homogene bestand-
deelen behoeft te bestaan, betreurt het ten
sterkste, dat op onze jongste alg. vergade
ring een beslnit werd genomen, waarbjj voor
taan afschaffers uit de N. O. P. C. worden
geweerd,
voorziet, dat hiervan een sterke daling
van het tegenwoordig ledenaantal en dien
tengevolge vermindering van draagkracht en
onderlinge wrjjving van gedachten het gevolg
zal zjjn en spreekt ten slotte als haar wensch
uit, dat het referendum weldra in tegenover-
gestelden zin beslisse".
Tot recht verstand zjj hier vermeld dat
„afschaffers" worden geacht te zjjn zjj die
zich alleen van het gebruik van gedistilleerd
onthouden en niet van andere alcoholische
dranken. (Zw. Ot.)
Aangemoedigd door het succes van De
Soldatenkrant in Nederland, heeft de firma
Albrecht Co. te Batavia besloten nog dit
jaar een Soerat Kabar Soldadoe uit te geven.
Dit blad za' voor onze Inlanders en Am-
boineezen worden wat hefBredasche orgaan
is voor den Europeeschen militair.
Het wordt in laagkazerne-Maleisch geschre
ven en zal vooral ook vele stukken uit de
Soldatenkrant overnemen.
I)e Redactie zal behalve uit den le-lnitenant
Clockener Brousson bestaan uit een officier
van Javaanschen-, Madureeschen- en Am-
boineeschen-landaard
ftPmanndA Beriehfen
Naar aanleiding van de verwjjten, in
Zwitsersche en Duilsche bladen tot het be
stuur der Kxploitatie-Maatschappjj gericht,
omdat bjj het betreurenswaardige spoorweg
ongeluk te Vlissingen niet dadeï(jk het ljjk
gevonden is van me juffrouw Roth, heeft de
Zwitsersche gezant te Berlijn ran de „Neue
Zürcber Zeitang" het volgende medegedeeld
Door nauwkeurig onderzoek ter plaatse heeft
de gezant de overtuiging gekregen dat slechts
een samenloop van ongelukkige omstandig
heden de oorzaak is geweest waardoor het
ljjk van zjjne dochter eerst twee dagen na
het voorval ontdekt is kannen worden. De
beide conducteurs, de eenigen die wisten dat
er in de aan den postwagen verbonden coupé
eene dame zat, en aan een van wie in het
bjjzonder opgedragen was voor mejuffrouw
Roth te zorgen, kwamen bjj de ramp onmid
dellijk om het leven. Aan de beambten die
den wagen dadeljjk wilden onderzoeken, ver
zekerde de postcond acteur ter goeder trouw,
dat er geen reiziger in had gezeten. Toch
doorzochten die bèambten den wagen nog
met een lantaren, m$ar zjj konden het lichaam
van mejuffrouw Roth onmogelijk zien, omdat
zjj, door den schok van de bank gevallen,
onder de kussens en het afgebroken houtwerk
bedolven lag. Dientengevolge kon de ont
dekking eerst geschieden toen de wagen naar
bniten werd gehaald om hersteld te worden.
De heer Roth voegt bjj deze mededeelingen
de verklaring dat hjj den beambten van de
Spoorwegmaatschappij wegens de bplettend-
heid en welwillendheid, hem na het ongeluk
in alle opzichten betoond, in de hoogste mate
erkentelijk is. En hjj verzoekt uitdrnkkelyk
den Zwitserschen en Duitschen bladen, die
dadeljjk met hnnne aanmerkingen voor den
dag zjjn gekomen, thans ook zjjne lezing van
het geval, de juiste, op te nemen.
Tot de bladen welke aan dit verzoek
voldaan hebben, behoort de „Vossische
Zeitnng", wiens berichtgever te Amsterdam
een der eerste verspreiders van de boven
bedoelde aanmerkingen geweest is.
Bjj de Amsterdamsche politie kwam Dins
dag-middag iemand aangifte doen dat hjj
even te voren in een apotheek was geweest
en bemerkt had, dat de apotheker beschon
ken was.
Een inspecteur en een agent zyn daarop
naar de apotheek gegaan, om het feit te
constateeren en proces-verbaal op te maken
op grond van art. 426 W. v. Sr.:
„Hjj die, terwjjl hjj in staat van dronken
schap verkeert, eene handeling verricht,
waarbjj, tot voorkoming van gevaar voor
leven of gezondheid van derden, bijzondere
omzichtigheid of voorzorgen worden vereischt,
wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste
zes dagen of geldboete Van ten hoogste f 25."
De inspecteur van het Geneeskundig
Staatstoezicht is met het geval in kennis ge
steld en heeft eveneens den apotheker be
zocht, waarbjj ook hem bleek, dat de man
in beschonken toestand verkeerde. Onmid
dellijk zjjn toen maatregelen genomen om
alle dien dag afgeleverde recepten opnieuw
gereed te maken en te verwisselen.
Later 1b, op verzoek van den assistent
apotheker, een agent in burgerkleeding met
de surveillance op het huis belast.
-i-i-j— lR tur^mjwy tint Vp CCD plat VAn
het achterhuis van een woning in de Dirk-
van-Hasseltstecg te Amsterdam speelde, viel
op de binnenplaats. Het plat was met een
hek afgesloten, doch het kind was daartegen
opgeklommen. De vader, zjjn kind willende
grjjpen, viel eveneens van het plat op de
binnenplaats. De vader is met een ernstige
hoofdwonde per raderbaar naar het Binnen-
öasthnis vervoerd en in bewnsteloozen toe
stand ter verpleging opgenomen. Het kind
is met minder ernstige hoofdwond» ,ter
verpleging opgenomen.
Aan de „N. R. Ct." meldt men
Bij het gezin van den bleeker Bekveldt
if)
{ff)
if)
a
OU D A
-ROTTER DA
M f 'm
viraa.
t
Goud».
1.—
7.10
7.88
8.19
8.88
9.01
9.98
9.44
10.49
11.18
11.81
11.13
18.68
1.85
I.U
8.86
8.49
4.13
4-99
4.48
8.18
6.18
7.14
7.86
8.17
Moordrecht
door
7,17
ff
ff
4.44
f
ff
ff
11M
ff
1.—
ff
ff
ff
e
4.16
ff
ff
8.03
<r
Ni«uw*rk*rk
7;84
ff
8.48
ir
ff
11.88
1.7
ir
ff
ff
5.08
1.10
V
0«p*ll«
7.41
ff
ff
8.59
e
ff
ff
ff
11.48
4.14
ff
V.
ff
9
ff
6.09
ff
8.17
Rott««rd»f# M.
6.80
7.10
ff
ff
9.r8
9.19
9.46
10.18
11.80
11.81
19.88
U.88
ir
8.80
ff
4—
4.40
1.18
5.40
6.80
7.88
8.86
t
Rotterdam D P.
ff
ff
1.48
ff
ff
ff
11.18
ff
ff
ff
1.54
4.04
ff
ff
4.68
ff
ff
ff
0
Rotterdam B.
ff
8.19
ff
ir
ff
ff
ar
ff
ff
ff
<r
f
ff
ff
ff
o
8.80
(d)
p.S» 10.87
L
f
8.50
10.10
10.17
10.14
10.81
10.40
10.47 10.18
11,11
11.48
Allen dee Dludege. (d) Alleen In e
b retourbiljetten oor, i
Rotterdam Beur»
Rotterdam D. P.
Rotterdam M.
Japon*
Wiou work tri
llonrdrwht
Gouda
ROTTERDAM-«GOUDA viee rem.
(H) Hollandaehe Spoor.
4.41
4.61
1.04
I.U
5.17
1.45
5.84
6.08
4.14
4.5 0
1.10
7.18"' 7.87
8.10 7 45 5.08 8.14
-(*) Alleen 1«V §e kleien («at» betelen), (o)
ff*
«r
ff
ff
ff
t
ff
ff
ff
ff
ff
7.40
i
ff
ff
v.80
11.87'
19.48
9.05
ff
8.40
4.15
t.4i
ff
<r
9.19
10J0
?.5I
10.19
11.85
18.16
ff
1.44 v
3.68
f
4.06
4.87
5.95
6.85
ff
6.17
t
9.18
ff
t
10.89
j
ff
K
1.54
s
4.47
ff
ff
6.17
ff V
t
10.08
ff
ff
10.86
ff
9.01
ff
ff
4.14
ff
ff
ff
6.84
ff
t
10.15
ff»
f
10.48
1»
9.08
ff
ff
5.01
ff
6.41
ff
>ff,
10.91
ff
10.01 10.17
11.84 IJ.Oé
18.84
Ut
1.14 SJS
Ml
4.09
4.94
5.07
5.46
5.66
8.11
6.47
8,13
8.80
9.68
10.88
10.49
«Oud* 7.18 8.00 1.48 1.4 8 W.J8 1.87
&<reuhui**ti-Mo*rkap*llfl 7.»7 8.00
Soet«r«n*ar-Z*gwaard. 7.48 f.0»
Voorburg
- Hag*. 8 07 ®.M
10.19 11.1/11.11
e -a 11.80
\2 U.41
11.81
10.48 Tl.48 H.—
11.18
hO| DA-UU li a A O vine rem.
1.08 IJl 8.14 8.48 4.18 .4.81 5.88
18.48 l-I
8.48 4.18 4.44
8.07
8 18
8.88 f
5 87 5.88
S.lt 6.15 7.17 7.89 7.19 8.80 8.79 9.18 10.14 10.S8 10.40
4.11 r 10.18
f f —8t8~.ee 10.87
Ml P10.89
6.11 4 48 7.45 8.'15 8.41 8 48 8. 6l '0 10.44 10.58 11 07
Jf.lö
11.44
10.80
'•Hag*
Voorburg
Zoeten#.—iSwrwwi
Ze»*ohui«.—-Mo*ro,
Gouda
(d)
W
6.48
6.05
7.0»
7 90
7.48
8.85 -
9.0')
9.4»
10.11
6. «8
10.17
6.01
Off—
10.88
6.18
40.48
6.84
6.
7.11
7 47
Ml
9 08
9.17
10.18
10.54
11.85
4.01 4.80 4.45 5.80 6.18 7.00 7^6
(4) Ilermoniketreiu. alleen le ea 8e kleeee, eitra betelen. Heiliger» voor do dijn Breokelen—Am»ierdain
18.09 1.88 8.4!
1.41
l.'SI
8.06
18.08 11.87 8.17 8.14 8 87 4.t7 5.08 5.18 6 00 4.50 7.87 8.10 MS 9.88
en via Utreent reisaa.
4.86
4.40
4.H
6.18
•rr 6.80
6.89
9.48
9.4 9
10.08
10.18
10.85
10.19
douria.
Oudew.
Woord.
Utree!}'
5.80
5.88
5.48
6.08
6.84 7.50
7.' 4 6.88
Vitrecht 4.87 8.85
WimrdM *-16 M®
Oud«w. 5 80 7.01
Gouda 5.50 7.17 7.17
7.58 8.80 8.
8.14
8.81
1.85 8.00 9.
AU! J| t-m Kf.t. II viae rem
10.19 10.57 14.00 18.40 8.80 3.i7 4/81
11.14 8.87
11.88 1.41 8.84 -
10.51 11.48 lMt 1.18 8.0| 1.50 1,04
fS
.49 9.80 10.15 10.88 11.18 18.08 1.87 8.08 3./0 8.59 48
- 10.88 11.55 11.87 4.81
10.44 11.86 - 4.8 7.87 9 49
.«8 >.59 19.89 11.10 18.11 19.81 I. 9 3.40 8.55 4.4J 5.80 1.10 7.18 7 58 S.S6 10.08 10.88 11*10
6«|S 9.07
1.58 9.89
11.00
10.54
O O U D A—A MSTKRDAM.
4oudr 6.10 8.17 9 98 10.*7 18.08 4 0 .8" ?£8 1 S* 10.80
AawtW. 8.01 9.08 10 1» 19.48 11.57 4.17 6.87 sft hO.Ol 87
A*at.O. 8 19 9 80 10 80 1 08 1.10 8 18 —8.8010)8 11*88
11 00
'LW
11.07
8.88 4.41 6.51 7.58 9.19 10.00 10.84
7.1/ 9 10.54
V 0 8.' 7
AaiW.
-r~
t.wff 8.10 9.08 11.18 t.18 1.45 *t41 6.80 7.4* v 4
7.80 8.15 9.89 11.80 8.08 4.00 5.00 6*.85 8.00 10.0
'.09 M* 18 51 8.56 4.47 w.49 7 49 8.49 1 0
in IJsselmuiden, en onder diens werkvolk,
te zamen 14 personen, doen zich sporen van
vergiftiging voor. Een arbeider is reeds
overleden. Een onderzoek wordt ingesteld.
Men denkt dat het gebruik van soep, over
gebleven van Zondag de oorxaak is.
Naar men uit Koewacht aan de „M. Ct."
meldt, bljjft M. nog maar steeds, en dat
veelal op een brutale manier, ontkennen
schnldig te zjjn aan den bekenden moord.
Getuigen, bjj wien M. gebracht wordt, wor
den vaak door hem uitgescholden en onhensch
bejegendzelfs heeft hjj wel eens den twjj-
felachtigen moed. hen te bedreigen tegen den
tjjd, dat hjj vry komtwant hjj -schjjnt vast
overtuigd te zjjn, dat hjj over een niet te
lang tijdsverloop op vrjje voeten zal gesteld
worden.
Het aantal getuigen van de meeste om-
liggende steden en dorpen, dat door Neder-
landsche en Belgische justitie reeds gehoord
is, bedraagt ca. een honderdtal en nog schjjnt
het voorloopig onderzoek nog lang niet ge
ëindigd. M. bewaart maar steeds een plech
tig stilzwijgen, wanneer hem iets gevraagd
wordt in verband met zjjn scheermes en het
pak kleeren, dat hjj op 13 April droeg. Het
x schjjnt dat M., als men enkelen gelooven
mag, wat te .vertrouwelijk is geweest tegen
over een persoon, die met hem in de Rue
Montigny te Antwerpen samenwerkte. M.
zou tegen hem gezegd hebben, „dat hjj zich
van de vrouw, met wie hy geleefd had, had
afgemaakt, maar niemand zou er ooit een
woord over reppen". Die werkman is reeds
eenige malen te Gent en te Antwerpen in
streng verhoor genomen.
Eergisterenraiddag te circa 3 uur is ten
oosten van Marken de Volendammer visscher
T. Veerman, varende V. No. 221, door
een tot nu toe onbekenden tjalkschipper
moedwillig overzeild. Met veel moeite heb
ben schipper en knecht den wal van Marken
bereikt, alwaar de botter nu vol water vast
zit. Ruim 300 pond paling, die in het ruim
van den botter waren, gingen verloren. De
politie doet alle moeite om den schipper op
te sporen.
Men schrjjft uit Utrecht naar aanlei
ding van het bericht omtrent de door de
activiteit van een conducteur voorkomen,
botsing van twee treinen op het station
Utrecht
Dit geval is zeer overdreven en onjuist
voorgesteld. De zaak dribeg zich toe als
volgt: Een locaaltrein Utrecht-Amersfoort
stond gereed tot vertrek. Op hetzelfde spoor
een eindweegs achterwaarts, stond een le
dige trein van den Oentraalspoor, die on
middellijk na vertrek van den locaaltrein
dezen zou volgen tot aan het terrein van
den Centraalspoorweg bjj den Amsterdam-
schen straatweg.
Die ledige trein, pas aangekomen, stond
dientengevolge met de locomotief naar de
andere zjjde, zoodat de machinist het oog
niet op den locaaltrein gericht kon honden.
Door welke oorzaak nu i» tot dusver on
bekend, doch zonder daartoe eenig sein te
hebben ontvangen, zette die machinist den
ledigen trein in beweging en zon die inder
daad tegen den stilstaanden trein doch
zonder eenig geweld daar de vaart zeer ge
ring was zjjn aangekomen, indien, niet
het personeel van het station onmiddellijk
één assistent, twee wachters en een trein-
smid door het geven van alarmsignaal
den ledigen trein lieten stoppen en den lo
caaltrein in voorwaartsche beweging gaan.
Op 4at oogenblik kwam de conducteur van
dezen laatsten voor den dag om te zien
waarom zyn trein zonder zjjn order in be
weging gezet werd en.... nam de dankbe
tuigingen der natuurlijk toen ook schrik
kende reizigers in ontvangst. Het personeel
van station Utrecht, dat om zjjn asgviteit
zulk een groot vertrouwen by de Staatsspoor
en by het publiek geniet, verdient dus al
lerminst de blaam die door het eerste bericht
onverdiend op hen geworpen wordt, als zou
niemand op dat groote station de aankomst
in volle vaart van een trein op een spoor
hebben opgerferkt, waarop een andere pas-
sagierstrein tot' vertrekken gereed stond.
Valsche „nieuwe" aardappelen. Dat men
9 ook bedrogen kan worden met de nieuwe
aardappelen, welke dezer dagen weder hun
intrede zullen doen, zal voor velen een on
aangename onthulling zjjn. De vraag naar
de eerstelingen onder de aardappelen is, voor
namelijk in de groote steden, in de laatste
- kwarteeuw buitengewoon toegenomeireii daar
mede ook de hoogte der prjjzen.' Hieruit
volgde, dat de verleiding tot vervalsching
voor bedriegers van beroep zeer sterl^werd
en zjj hebben dan ook zeer respectabele uit
komsten verkregen.
40 Nn moet men niet denken, dat alle nieuwe
aardappelen valsch zjjn; ook de onde aard
appelen kannen onder de geoefende hand van
den vaardigen vervalscher een zeer verrassen
de overeenkomst met de „nieuwe" verkrijgen.
Voor het begin van de lente kjjkt de op
U>edrog bedachte Kunsthandelaar zyn aardap-
^Ppelen-voorraad vim het vorige jaar na, kiest
er de mooiste nit, schilt ze en geeft se door
zorgvuldig snjjden den gewenschten vorm,
waarbjj de bjj het schillen ontstane hoeken
en afgesneden vlakken door drukken worden
glad gemaakt.
Dan worden zjj in goede tuinaarde gelegd,
welke vermengd is met bepaalde chemische
stoffen, waarvan de samenstelling door de
ingewijden als een gewichtig geheim verzwe
gen wordt. Nu doet de natuur het overige.
Na verloop van ongeveer een week hebben
zich de kunstmatig verkleinde knollen met
een fijne huid overtrokken, welke verrassend
geljjkt op die der niéuwe aardappelen. Dan
zjjn de „nieuwe" aardappeleu gereed en be
hoeven nog slechts aan den man gebracht te
worden, wat, met het oog op de groote vraag,
niet zeer moeilyk is.
Te Parjjs heeft deze vervalsching reeds
znlk een omvang genomen, dat een schei
kundige in „Cosmos" het klaaglied doet hoo-
ren, dat men in het begin der twintigste
eeuw waarschynljjk ook vervalsche beefsteaks
zonder vleesch te zien zal krjjgon.
In de Enkhuizer Courant lezen wy het volgen
de onder den titel „Diefstal in 't klein."
Zoo ongeveer een paar honderd jaar ge-
geleden, was 't met onze staatkundige vrij
heid al bitter slecht gesteld. Het volk had
geen noemenswaardige invloed op het bestuur,
en was geheel en al overgeleverd aan de
willekeur van zjjn regeerders. Plichten had
bet, o zoo vele, maar rechten uitoefenen,
daar moest het niet naar vragen. De boven
drijvende partjf ging van de meeniug nit,
dat de eene stand het recht heeft om te
heerschen over den anderen, terwijl de laatste
gedoemd is te dienen als slaaf. f)e belastin
gen klommen tot een ongekende hoogte,
en de regenten bestalen de stadskassen, of
ten bate van zich zeiven of ten voordeele
van hunne familieleden. Om zich des te beter
te kunnen verrjjken werden de belastingen
verpacht en do meestbiedende had het recht
ze ten eigen voordeele te innen. Het was
natuurlijk in het belang der regenten, dat
de pachters ryk werden. Immers, dan zou
by eén volgende verpachting het bod nog
booger zjjn. Daarom moest het stadsbestanr
wel iets door de vingers zien, als de pachters
op een ietwat vreemdsoortige wyze met
de belastingschuldigen omsprongen. En het
was zeer wys bedacht van de laatsten, om
piaar niet te klagen, daar dan gewoonlijk
verbanning volgde. In dien tjjd nu leefde
naar men verhaalt in Amsterdam, als wjj
ons niet vergissen, 't kan ook in Gouda ge
weest zjjn een winkelier, die zich in vele
opzichten onderscheidde boven zyn stadge
noten.
Op een goeden keer moest zyn uithang
bord vernieuwd worden. Hy liet een schil-
der komen, die de opdracht ontving er een
aantal stelen van Goudsche pijpen op te ma
len verschillend van lengte, in dier voege
echter, dat de groote 't meest in aantal wa
ren Dit geschiedde en er onder las men:
„Groote stelen en kleine stelen,
Maar groote stelen bet meest."
••Het is zeer natourljjk, dat dit bjjschrift de
lachlust van het publiek opwekte en ieder
dadeljjk begreep, dat het gemeend was op de
afzetterijen van h^ren regenten. Niet lang
duurde het, of de aan kreeg bevel zjjn uit
hangbord te veranderen of weg te nemen.
Hy liet nu 't onderschrift wegverven en in
plaats daarvan las men binnenkort:
„Volgens de Heeren wan 't Stadhuis
Is 't met die groote stelen niet pluis."
Zoup't in onzen tjjd anders zjjn dan een
paar eeuwen geleden? Er is, ook in dit op
zicht niets nieuws onder de zon. Er wordt
thans ook nog gestolen door grooten en door
kleinen, de een doet het op deze en de ander
weer op die nftinier.
Veel ook^bljjft er nog vaak aan den strijk
stok hangen. En hjj, die zjjn crediteuren
voor eenige duizenden weet op te lichten
wordt Vlak voor een even slimmen vent ge-
Jitmden, als hjj, die handig een brandkast
weet te ppenen en te berooven. Gelukkig
echter, dat wjj leven in een tjjd van recht
en billijkheid en de wet beiden achter de
sloten zet, als» ze ten minste niet met de.
Noorderzon weten te verhuizen.
Is het dns in onze dagen in een beschaafd
land zeer moeilyk te stelenJn het „groot",
het schjjnt echter vaak geoorloofd het in het
„kleïn" te doen, ponder dat men met den
strafrechter kennis maakt, en toch door het
laatste te doen verrykt men zich ten koste
van zjjn evenmensch. Laat ons dat met een
paar voorbeelden duidé^k maken. De win
kelier b. v. die zjjn suiker, om maar iets te
noemen, vervalscht met krjjt',of kalk of gips,
is hjj een dief of is hjj 't niet? In ons oog
is hjj zeer te verachten en te vreezen. Zeer
in 't klein, ja, benadeeld hjj ons voor zooveel
centen en u voor zooveel, maar dat alles
over een aantal jaren by elkaar genomen,
wordt toch een t aardig sommetje. En nu wil
len wjj er nog niet eens bjjvoegen, dat hjj
ons iets levert geheel ondoelmatig en waar
deloos als voedsel, ja, vaak schadeljjk vo^r
onze gezondheid en voor ons leven. Dat er
dergelijke vervalschingen op groote schaal
plaats hebben is meer dan bekend.
En de hakker, die zjjn meel vervalscht
en gebruik maakt van aanbiedingen, zooals
dikwjjls uit Amerika tot ons komen, zou
hjj ook geen dief zyn, zoo wel van het
geld als de gezondheid zjjner klanten?
En nu moge men zeggen, dat het dwaas
is by zulke lui te koopen, maar dan voe
gen wjj er bjj, dat het vaak zeer moeiljjk
is het bedrog te qntdekken en den schul
dige aan te wjjzed. Niet minder schuldig
aan diefstal maakt zich de slager, als. hy
door het gehakt, waarmede hy worst en
dergelijke zaken maakt, bestanddeelen hakt
die er niet in behooren, afkomstig van die
ren, die wjj, liever niet als consmnptie ge
bruiken. En 4och laat hjj er ons met goed
geld voor betalen.
Meermalen verklaarde ons een slager,
die vertrouwbaar is, dat hjj voor zich nooit
vleesch gebruikt, of hjj moet weten wat
het is, en op welke wyze het bereid is.
Dat onze melkslyters dikwjj)$ zoo kraak
zindelijk zyn, dat zy hunne melk wasschen
is van algemeene bekendheid. Dat werd
onlangs proefondervindelijk bewezen door
een straatjongen. Deze, altijd bezig met
dingen te doen die niet behooren, kreeg
'twagentje van een melkboer in 'toog, dat
onbeheerd stond voor de boerderjj. Haastig
loopt onze vriend toe, draait 't kraantje open
en een straal helder water komt te voor
schijn.
Het mengingsproces moest dus nog een
aanvang nemen. Als nn 't water, waarmee
de melk gewasschen wordt nog maar helder
en zuiver is, kan 't er in zooverre mee door,
dat wy voor onze gezondheid geen schade
lyden door die zindelijkheid. Heel anders
wordt t echter, als men er bjj geval een
klein vischje in vind zwemmen. Hot zjj echter,
hoe het zjj, niemand zal kunnen ontkennon,
dat deze wjjze van doen gerekend moet
worden te zjjn diefstal in het klein. Als
iemand melk meent te koopen en hij ont
vangt in plaats daarvan een mengsel, dan
wordt hy niet behandeld, zoo byet behoort.
Onlangs ontvingen wy eert prijscourant
van een bjj ons hekenden vfjjukooper. Hjj
sprak daarin van „maathoudende" flesschen.
Ei zoo, dachten wjj, zonden er dan ook
flesschen zyn, die „geen" maat honden? En
w&arljjk, by nader onderzoek bleek zulks
wel degeljjk het geval te zjjn. Niet iedere
wjjnflesch, waarmode wjj de proef namen,
had den inhoud die vereischt wordt om
maathoudend te zjjn. Daargelaten nog, dat
meermalen vervalsching van het edele
druivennat plaats heeft, levert de eene wijn
handelaar voor hetzelfde geld ons minder
dan de ander, al is de wjjn van dezelfde
kwaliteit. Dit is het eerst gewonnen, denkt
hjj; doch hy vergeet, dat hy diefstal pleegt,
jegens zjjne klanten. En let dun eens op de
bierfleschjeH, hoe groote verscheidenheid van
vorm en inhoud! Het wil ons vaak toe
schijnen, dat zjj hoe langer zoo kleiner wor
den en toch vraagt de bierbottelaar ons den-
zelfden prjjs, zonder te letten of hy grootere
of kleinere fleschuss gebruikt.
Het aantal dezer laatste neemt in de laatste
dagen op schrikbarende wyze toe, en toch
vergeet men de gebruikers minder te laten
betalen. Is dit diefstal, of is bet zulks niet?
Waar de wet eischt, dat een winkelier
jaarlijks zyn maten en gewichten moet laten
yken, teneinde de consumenten de zekerheid
te geven, 'dat zy krijgen, wat hun toekomt,
zou het niet ondienstig z.yn, dat zy zulks
ook ging toepassen op nesschen en kruiken,
't Zou ons zeer verwonderen, als het aantal,
dat stuk gemaakt moest' worden, gering
zou zyn.
Daar is verder een aannemer, die tegen
een zeker loon verscheidene knechtB in zyn
dienst heeft. Maar als zy, aan het oog des
meesters ontkomen, met elkaar staan te klet-
sefi en te luieren, o? voortdurend de pyp
stoppen, plegen zy dan ook geen diefstal?
En als de meid de meubelen, de potten
OP panneRijharer meesteres verwaarloost en
alles verslonst, dan is ook zy eene dievegge.
Kortom, wanneer wy de wereld in het
rond zien, dan bemerken wy veel diefstal
in het groot, maar wat alzoo in het klein
wordt gekaapt vormt te zamen bepaald een
groote? bedrag dan de som van de grootere
diefstallen. Hoe zullen wy die onreine atmos
feer zuiveren Dit is* alleen mogeiyk als
allen lich voornemen strikt eerlyk te zyn
in alles. En dat zal vooreerst nog Wel tot
de vrome wenschen blijven behooren.
f
GOUDA, 16 Juni 1899.
To% klerk aan de Gasfabriek alhier is
beuoeÉd de heer D. L. Wagenaar.
By de overgangsexaihens aan de Poly
technische school te Delft zyn o. a. geslaagd:
voor Civiel-, Bouwk,- en Werktuigk. in
genieur examen B de heer A. Schotel.
voor Werktuigk. ingeniéur (B)de heer
J. Rocfepburg, voor Werktuigk. en Mynen-
ingenieur (B.) de heer W. A. Both.
Aan de Universiteit te Leiden slaagde
tevens voor het eerste natuurk.-examende
heer F. H. Johan.
Al dese jongelieden *ijn oud-leerlingen der
R. H. B. S. alhier.
In de gisteren gehouden algemeene ver
gadering der kie8vereeniging „Ons Belang"
alhier werd besloten by de op handen zynde
gemeenteraadsverkiezing in elk der districten
I en ni met één candidaat uit te komen en
werden als zoodanig gesteld: in district I de
heer N. A. van der Ree en In district Hl
de heer Joh. Mulder.
Voorts werd besloten tot het houden eener
openbare vergadering ter bevordering dezer
candidatuur en als spreker daarvoor qtit te
noodigen den heer J. H. Schaper, lid van
den raad der gemeente Groningen, van de
Provinciale Staten en van de Tweede Kamer
en by mogeiyke verhindering van dezen den
heer P. L. Tak van Amsterdam, eene erkende
specialiteit op gemeentelyk gebied.
Van do 3 opvoeringen van „Franchemont
de Marskramer", gegeven ten voordeele van
het Sanatorium voor onderwyzers, kan< na
aftrek der gemaakte kosten een bedrag van
1 474.89 worden opgezonden.
Voor belangstellenden zal gedurende de 3
eerstvolgende dagen, de rekening en ver
antwoording ter inzage liggen by den Pen
ningmeester Ed. v. Dantzig, Lange Tien
de weg 22.
In onze vorige nummers toen wy verslag
gaven van bovengenoemde operette, hebben
wy meermalen een woord van hulde en dank
gebracht aan de hh. Spaanderman, van Dis
sel en Beusekamp, thans brengen wy een
woord van hulde aafr Mej. S. van Ejjk en
den heer E. van Dantzig, die eveneens zoo
veel gedaan hebben om de uitvoering moge-
ïyk te maken, waren de werkzaamheden der
overige heeren moer in het openbaar, deie
beide leden van het Comité hebben zeer veel
gedaan wat niet werd opgemerkt
Schoókhovrh. Mej. H. J. J. de Hoog al
hier is benoemd tot onderwy*eres te Hen-
drik-Ido-Ambacht.
Woerden. Benoemd tojt hoofd der Nuts-
bewaarsehool alhier mej. M. v. d. Lyk, van
de kweekschool te Leiden.
a -
Met S4 tegen 39 «tmimen nam de
Tweede Kamer heden het wetsvoorstel
aangaande eene Zeehaven te Scheve-
vingen man j
VERSCHEIDENHEID.
Het boonenwater bezit, de oigenschap uit
weefsels van allerlei aard de vlokken te
verw'yderon, zonder dat de kleur beschadigd
wordt. j
Goed gedroogde witte boonen laat men
met een voldoende hoeveelheid water koken.
Maar zout mag er niet bygedoan worden.
Zyn de boonen goed zocht geworden, dan
giet men het water at, laat het koud worden
en*bevocbtigt daarmede de stof, die gereinigd
moet worden of alleen de bevlekte plaats,
die men met water inwryft.
Zeep mag men niet gebruiken.
Alle inktvlekken (als ze ten minste niet
te oud zyn en dejinkt geon te scherp bytende
eigenschappen bezat) vetvlekken, rootle wyn-
vlekken éna verdwijnen door deze behande
ling, zoowel' uit witte als gekleurde stoffen.
Zyden, wollen of katoenen stoffen, zwart
gekleurd, worden'als nieuw, als men ze in
lauw boonenwater wascht.
Op een pond boonen neemt mén vier
liter water. Na het wassen spoelt men het
goed in lauwwarm water op, drakt het
luchtig uit en laat het droogen.
Hoeveel er in Engeland gereisd wordt.
Men weet, dat onze buren, de Engelschen,
van alle volken op aarde het meest reizen.
Een te Londen verschenen statistiek levert
daaromtrent eenige merkwaardige eyfers
welke wy hier mededeelen.
Op ieder oogenblik van den dag en van
den nacht zyn er meer dan 16,000 treinen in
omloop op'do 96,000 kilometers spoorweg in
Engeland. Deze 15,000 treinen zoowel
personen- als goederentreinen bestaan uit
600,000 waggons. Het aantal kilometers, dat
op een dag wordt afgelegd, bedraagt 1.600,000
en het aantal personen, dat vervoerd wordt,
beloopt 5 millioen in de 24 uren.
In dezelfde tydruimte vervoeren de goede
rentreinen 1,750,000 ton goederen. -
w Ieder der 40 millioenen bewoners van het
Vereenigd Koninkryk geeft gemiddeld 71/,
cents per dag uit op de spoorwegen en reist
37 maal per jaar met den spoortrein.
De exploitatie-kosten van het Engelsche
spoorwegnet beloopen 1,812,500 gulden per
dag, terwyl de ontvangsten worden geschat
op 1000 gulden per minuut. In 24 uren worden
gemiddeld 6 millioen kaartjes verkocht aan'de
loketten der Engelsche spoorwegstations.