BINNENLAND- STATËN-GENEUAAL. Wlrecte Spoorwegverbindingen niet GOUDA. Zomerdienst 1809. Aangevangen l Mei Tijd van Greenwich. - F STADSNIEUWS. Rer Telegraaf. dat zekere strategische centra knnnen ver schaffen, enz. Hjj moet erkend hebben in 1889 als kapitein krachten* opdracht van de Italiaan*cbe regeering in die baart ge- spionneerd te hebben. Hy tracht ook nn het doel van zijn wandelingen in de Alpenstreken niet te Verbergen en toont zyn kennis van het Fransche verdedigingssysteem duidelijk De consul te Nice heeft hem een bezoek gebracht en sprak er tegenover den rechter van instructie zyn verbazing over uit, dat de géneraal bekend zou hebben. I)e zaak komt voor de correctioneel® rechtbank te Nice; een kapitein van den generalen staf zal als expert fnngeeren. Maken wfl nog melding van het praatje, dat deze beele zaak zou zyn opgezet door ge neraal Oonse, die dacht, dat hjj wel eens wat doen mocht om zyn reputatie te her stellen. Ken spionnage zaak zou daartoe zeker een geschikt middel zijnde generaal zon daarbjj zyn „gonseries" op denzelfden voet kannen voortzetten. Maar het gerucht klinkt zeer onwaarschijnlijk. De Italiaansche bladeu blijven kalin en verklaren het te zullen betreuren, indien deze zaak de meerdere toenadering tusschen Italië en Frankrijk mocht verstoren. De Popoio Romano noemt het onwaarschijnlijk dat een generaal op dergelijke primitieve wijze spionnage zou hebben bedreven, en in elk geval, dat hjj het met medeweten van de Italiaansche regeering zon hebben gedaan in oen tjjd, waarin de Fransche gemoederen, altyd licht ontvlambaar, door het woord spionnage alleen al in lichte laaie gezet worden. De prefect van politio heeft het werpen met serpentina bjj de feesten, die Zondag te Parjjs beginnen, verboden, omdat ze de hoo rnen beschadigen. Confetti bljjft geoorloofd. Vtë KKM4K KJJWfCft. Zitting van Donderdag 16 Juni. Besloten is heden als spoedeischond te be handelen de overeenkomst betreffende den spoorweg LeidonWoerden. De beraadslaging over het baven-ontwerp- Scheveningen in tegenwoordigheid van eivolle tribunes voortgezet. 4 Vooraf rapporteerde de heer Conrad over een adres eene weerlegging bevattende der bezwaren van Mr. Troelstra. De heer Krap leidde daarna, met oengo- inr1 zakelijkheid der haven geboden wordt de afneming, van hef strand en den aanleg der strandwerken, waardoor do vloot geen veilige ligplaats behield. En nn is een veilige ligplaats dringend noodig, wil men den vorderen achteruitgang van den toestand der bevolking voorkomen. Na de zorgvolle ramingen ducht hjj geen overschrijding dor begroeting mot millioenen. Vorder tracht hij aan te toonen dat ver schillende feiten In brochures van den havcn- bestrjj^r „Benedictus" niet overeenkomen met dir waarheid en spr. is ernstig overtuigd dat met de haven het visschersbedrjjf zal bljjven bestaan. Met de haven geeft men Seheveningen bet noodige en het i« een rijksbelang de visscbers- bevolking voor verval te behoeden, hjj beroept zich in deze ook op do adhaesie uit andere viwjcherspla&tsen aan het ontwerp verleend. Seheveningen zal de Kamer voor de aanue- min zeer dankbaar zjjn. I)e heer Verhty vraagt inlichtingen om trent onbruikbaarmaking der haven en acht het defensiebelang niet bjj zulk een kleine haven betrokken. Alleen dringt hjj aan op maatregelen voor snelle onbruikbaarmaking der haven. Van andere inlichtingen ook om trent de diepte zal zal zjjn stem afhangen maar uu reeds is 't zjjn overtuiging dat de h\ven „kan" worden wat het strand was en het derhalve billjjk is Seheveningen te helpen. Hjj ontraadt sterk een diepere haven van rykswege, met bet oog op defensiebelangen. De heer Van Kempen hoopt dat de Kamer die verleden week 7| millioen voor den handel toestond, een half millioen niet zal weigeren tot bevordering der visschery, voorgestaan door een ingenieur en ministers, tegenover wier adviezen brochures van een verwaande onbekende niete beteekenen. (Üe voorzitter verzoekt spr. matiging.) Ten slotte wjjst de heer Van Kempen op de geschiedkundig beteekenis van Seheve ningen als landingplaats van den voorzaat onzer geliefde Koningin. I)c heer Staalman betuigt sympathie met de poging tot steun der visscherjj en hecht aan de bestrijding van Mr. Troelstra slechts tkjoretischo waarde. i)e heer Kolkman weersprak, dat de kamer irffct dit ontwerp millioenen voteert, en, rele- veerende de opmerking, dat de visschery zich naar de Maashavens verplaatsen zal,'Vroeg hjj waarom de Amsterdamsche handel zich dan niet naar Brouwershaven verplaatst heeft. De Kamer zal,, na millioen voor het Noordzeekanaal gevoteerd te hebben, j millioen aan Seheveningen niet weigeren. Bjj aanne ming van het ont/erp zal Seheveningen uit roepen: „minister Loly Benedictus"! (Zjj gezegend.) Do heer Py^tersen is tegen een bommen- haven als deze, vroeger zelf door den heer Krap afgekeurd. De heer Meesters acht de totstandkoming uit een financieel en economisch oogpunt wenscheljjk. De minister van waterstaat verdedigde het ontwerp, hoofdzakelijk voorgesteld, om aan de visscherjj haar vroogeren bloei terug te geven. Daarvoor is een tyiiaven voldoende. De minister betoogde vorder, dat gevaur voor verzanding niet bestaat. De diepte zal afwisselend zjjn 2 k 2.60 M. coffifitisftfe zar ate miïüstêr niet roetTcwerkén. Door het tegenwoordig ontwerp wordt Schevenings visscherjj voor goed geholpen. De minister van oorlog gaf geruststellende inlichtingen omtrent het defensiebelang. De heer De Ras bestreed het ontwerp als niet van rijksbelang en omdat de bomtaar- tuïgen toch op üe Maashavens zullen bljjven varen. Heden voortzetting. In het Voorloopig Verslag over het wets voorstel om o. a. mazelen uit de genoemde wet weg te laten, komt nog de opmeikiilg voor dat nu nit de bepaling van het derde lid van art. 14 (Ier wet de mazelen zallen vervallen, verscheidene leden het wenscheljjk achtten, bet genoemde lid in zjjn geheel uit de wet te nem<*n. Daar wordt bepaald dat het verbod van schoolbezoek als mazelen en diphtheritis in een huis of schip voorkomen, niet is verboden voor scholen uitsluitend be zocht door leerlingen boven 12 jaar. Diphthe- ritisch toch, op welke ziekte de bepaling in het vervolg alleen zoude slaan, is dikwjjls zeer gevaarlyk en naar deze leden meenden is het daarom raadzaam, dat de uitzondering behoort tfr vervallen. Dinsdag hield de afd. Zwolle der NederL Onderwjjzcrs Propaganda Club eene verga dering, waarop, in verband met het op de alg. vergadering aangenomen voorstel„geen afschaffers kunnen voortaan lid worden van de clnb", de volgende motie werd aange nomen: „ï)e afd. Zwolle der S. O. P. C. van oor deel, dat ook afschaffers het hunne kunnen bjjdragen tot bestrijding van het drankmis bruik, van meening, dat een propaganda clnb niet noodzakelijk uit volkomen homogene bestand- deelen behoeft te bestaan, betreurt het ten sterkste, dat op onze jongste alg. vergade ring een beslnit werd genomen, waarbjj voor taan afschaffers uit de N. O. P. C. worden geweerd, voorziet, dat hiervan een sterke daling van het tegenwoordig ledenaantal en dien tengevolge vermindering van draagkracht en onderlinge wrjjving van gedachten het gevolg zal zjjn en spreekt ten slotte als haar wensch uit, dat het referendum weldra in tegenover- gestelden zin beslisse". Tot recht verstand zjj hier vermeld dat „afschaffers" worden geacht te zjjn zjj die zich alleen van het gebruik van gedistilleerd onthouden en niet van andere alcoholische dranken. (Zw. Ot.) Aangemoedigd door het succes van De Soldatenkrant in Nederland, heeft de firma Albrecht Co. te Batavia besloten nog dit jaar een Soerat Kabar Soldadoe uit te geven. Dit blad za' voor onze Inlanders en Am- boineezen worden wat hefBredasche orgaan is voor den Europeeschen militair. Het wordt in laagkazerne-Maleisch geschre ven en zal vooral ook vele stukken uit de Soldatenkrant overnemen. I)e Redactie zal behalve uit den le-lnitenant Clockener Brousson bestaan uit een officier van Javaanschen-, Madureeschen- en Am- boineeschen-landaard ftPmanndA Beriehfen Naar aanleiding van de verwjjten, in Zwitsersche en Duilsche bladen tot het be stuur der Kxploitatie-Maatschappjj gericht, omdat bjj het betreurenswaardige spoorweg ongeluk te Vlissingen niet dadeï(jk het ljjk gevonden is van me juffrouw Roth, heeft de Zwitsersche gezant te Berlijn ran de „Neue Zürcber Zeitang" het volgende medegedeeld Door nauwkeurig onderzoek ter plaatse heeft de gezant de overtuiging gekregen dat slechts een samenloop van ongelukkige omstandig heden de oorzaak is geweest waardoor het ljjk van zjjne dochter eerst twee dagen na het voorval ontdekt is kannen worden. De beide conducteurs, de eenigen die wisten dat er in de aan den postwagen verbonden coupé eene dame zat, en aan een van wie in het bjjzonder opgedragen was voor mejuffrouw Roth te zorgen, kwamen bjj de ramp onmid dellijk om het leven. Aan de beambten die den wagen dadeljjk wilden onderzoeken, ver zekerde de postcond acteur ter goeder trouw, dat er geen reiziger in had gezeten. Toch doorzochten die bèambten den wagen nog met een lantaren, m$ar zjj konden het lichaam van mejuffrouw Roth onmogelijk zien, omdat zjj, door den schok van de bank gevallen, onder de kussens en het afgebroken houtwerk bedolven lag. Dientengevolge kon de ont dekking eerst geschieden toen de wagen naar bniten werd gehaald om hersteld te worden. De heer Roth voegt bjj deze mededeelingen de verklaring dat hjj den beambten van de Spoorwegmaatschappij wegens de bplettend- heid en welwillendheid, hem na het ongeluk in alle opzichten betoond, in de hoogste mate erkentelijk is. En hjj verzoekt uitdrnkkelyk den Zwitserschen en Duitschen bladen, die dadeljjk met hnnne aanmerkingen voor den dag zjjn gekomen, thans ook zjjne lezing van het geval, de juiste, op te nemen. Tot de bladen welke aan dit verzoek voldaan hebben, behoort de „Vossische Zeitnng", wiens berichtgever te Amsterdam een der eerste verspreiders van de boven bedoelde aanmerkingen geweest is. Bjj de Amsterdamsche politie kwam Dins dag-middag iemand aangifte doen dat hjj even te voren in een apotheek was geweest en bemerkt had, dat de apotheker beschon ken was. Een inspecteur en een agent zyn daarop naar de apotheek gegaan, om het feit te constateeren en proces-verbaal op te maken op grond van art. 426 W. v. Sr.: „Hjj die, terwjjl hjj in staat van dronken schap verkeert, eene handeling verricht, waarbjj, tot voorkoming van gevaar voor leven of gezondheid van derden, bijzondere omzichtigheid of voorzorgen worden vereischt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste zes dagen of geldboete Van ten hoogste f 25." De inspecteur van het Geneeskundig Staatstoezicht is met het geval in kennis ge steld en heeft eveneens den apotheker be zocht, waarbjj ook hem bleek, dat de man in beschonken toestand verkeerde. Onmid dellijk zjjn toen maatregelen genomen om alle dien dag afgeleverde recepten opnieuw gereed te maken en te verwisselen. Later 1b, op verzoek van den assistent apotheker, een agent in burgerkleeding met de surveillance op het huis belast. -i-i-j— lR tur^mjwy tint Vp CCD plat VAn het achterhuis van een woning in de Dirk- van-Hasseltstecg te Amsterdam speelde, viel op de binnenplaats. Het plat was met een hek afgesloten, doch het kind was daartegen opgeklommen. De vader, zjjn kind willende grjjpen, viel eveneens van het plat op de binnenplaats. De vader is met een ernstige hoofdwonde per raderbaar naar het Binnen- öasthnis vervoerd en in bewnsteloozen toe stand ter verpleging opgenomen. Het kind is met minder ernstige hoofdwond» ,ter verpleging opgenomen. Aan de „N. R. Ct." meldt men Bij het gezin van den bleeker Bekveldt if) {ff) if) a OU D A -ROTTER DA M f 'm viraa. t Goud». 1.— 7.10 7.88 8.19 8.88 9.01 9.98 9.44 10.49 11.18 11.81 11.13 18.68 1.85 I.U 8.86 8.49 4.13 4-99 4.48 8.18 6.18 7.14 7.86 8.17 Moordrecht door 7,17 ff ff 4.44 f ff ff 11M ff 1.— ff ff ff e 4.16 ff ff 8.03 <r Ni«uw*rk*rk 7;84 ff 8.48 ir ff 11.88 1.7 ir ff ff 5.08 1.10 V 0«p*ll« 7.41 ff ff 8.59 e ff ff ff 11.48 4.14 ff V. ff 9 ff 6.09 ff 8.17 Rott««rd»f# M. 6.80 7.10 ff ff 9.r8 9.19 9.46 10.18 11.80 11.81 19.88 U.88 ir 8.80 ff 4— 4.40 1.18 5.40 6.80 7.88 8.86 t Rotterdam D P. ff ff 1.48 ff ff ff 11.18 ff ff ff 1.54 4.04 ff ff 4.68 ff ff ff 0 Rotterdam B. ff 8.19 ff ir ff ff ar ff ff ff <r f ff ff ff o 8.80 (d) p.S» 10.87 L f 8.50 10.10 10.17 10.14 10.81 10.40 10.47 10.18 11,11 11.48 Allen dee Dludege. (d) Alleen In e b retourbiljetten oor, i Rotterdam Beur» Rotterdam D. P. Rotterdam M. Japon* Wiou work tri llonrdrwht Gouda ROTTERDAM-«GOUDA viee rem. (H) Hollandaehe Spoor. 4.41 4.61 1.04 I.U 5.17 1.45 5.84 6.08 4.14 4.5 0 1.10 7.18"' 7.87 8.10 7 45 5.08 8.14 -(*) Alleen 1«V §e kleien («at» betelen), (o) ff* «r ff ff ff t ff ff ff ff ff 7.40 i ff ff v.80 11.87' 19.48 9.05 ff 8.40 4.15 t.4i ff <r 9.19 10J0 ?.5I 10.19 11.85 18.16 ff 1.44 v 3.68 f 4.06 4.87 5.95 6.85 ff 6.17 t 9.18 ff t 10.89 j ff K 1.54 s 4.47 ff ff 6.17 ff V t 10.08 ff ff 10.86 ff 9.01 ff ff 4.14 ff ff ff 6.84 ff t 10.15 ff» f 10.48 1» 9.08 ff ff 5.01 ff 6.41 ff >ff, 10.91 ff 10.01 10.17 11.84 IJ.Oé 18.84 Ut 1.14 SJS Ml 4.09 4.94 5.07 5.46 5.66 8.11 6.47 8,13 8.80 9.68 10.88 10.49 «Oud* 7.18 8.00 1.48 1.4 8 W.J8 1.87 &<reuhui**ti-Mo*rkap*llfl 7.»7 8.00 Soet«r«n*ar-Z*gwaard. 7.48 f.0» Voorburg - Hag*. 8 07 ®.M 10.19 11.1/11.11 e -a 11.80 \2 U.41 11.81 10.48 Tl.48 H.— 11.18 hO| DA-UU li a A O vine rem. 1.08 IJl 8.14 8.48 4.18 .4.81 5.88 18.48 l-I 8.48 4.18 4.44 8.07 8 18 8.88 f 5 87 5.88 S.lt 6.15 7.17 7.89 7.19 8.80 8.79 9.18 10.14 10.S8 10.40 4.11 r 10.18 f f —8t8~.ee 10.87 Ml P10.89 6.11 4 48 7.45 8.'15 8.41 8 48 8. 6l '0 10.44 10.58 11 07 Jf.lö 11.44 10.80 '•Hag* Voorburg Zoeten#.—iSwrwwi Ze»*ohui«.—-Mo*ro, Gouda (d) W 6.48 6.05 7.0» 7 90 7.48 8.85 - 9.0') 9.4» 10.11 6. «8 10.17 6.01 Off— 10.88 6.18 40.48 6.84 6. 7.11 7 47 Ml 9 08 9.17 10.18 10.54 11.85 4.01 4.80 4.45 5.80 6.18 7.00 7^6 (4) Ilermoniketreiu. alleen le ea 8e kleeee, eitra betelen. Heiliger» voor do dijn Breokelen—Am»ierdain 18.09 1.88 8.4! 1.41 l.'SI 8.06 18.08 11.87 8.17 8.14 8 87 4.t7 5.08 5.18 6 00 4.50 7.87 8.10 MS 9.88 en via Utreent reisaa. 4.86 4.40 4.H 6.18 •rr 6.80 6.89 9.48 9.4 9 10.08 10.18 10.85 10.19 douria. Oudew. Woord. Utree!}' 5.80 5.88 5.48 6.08 6.84 7.50 7.' 4 6.88 Vitrecht 4.87 8.85 WimrdM *-16 M® Oud«w. 5 80 7.01 Gouda 5.50 7.17 7.17 7.58 8.80 8. 8.14 8.81 1.85 8.00 9. AU! J| t-m Kf.t. II viae rem 10.19 10.57 14.00 18.40 8.80 3.i7 4/81 11.14 8.87 11.88 1.41 8.84 - 10.51 11.48 lMt 1.18 8.0| 1.50 1,04 fS .49 9.80 10.15 10.88 11.18 18.08 1.87 8.08 3./0 8.59 48 - 10.88 11.55 11.87 4.81 10.44 11.86 - 4.8 7.87 9 49 .«8 >.59 19.89 11.10 18.11 19.81 I. 9 3.40 8.55 4.4J 5.80 1.10 7.18 7 58 S.S6 10.08 10.88 11*10 6«|S 9.07 1.58 9.89 11.00 10.54 O O U D A—A MSTKRDAM. 4oudr 6.10 8.17 9 98 10.*7 18.08 4 0 .8" ?£8 1 S* 10.80 AawtW. 8.01 9.08 10 1» 19.48 11.57 4.17 6.87 sft hO.Ol 87 A*at.O. 8 19 9 80 10 80 1 08 1.10 8 18 —8.8010)8 11*88 11 00 'LW 11.07 8.88 4.41 6.51 7.58 9.19 10.00 10.84 7.1/ 9 10.54 V 0 8.' 7 AaiW. -r~ t.wff 8.10 9.08 11.18 t.18 1.45 *t41 6.80 7.4* v 4 7.80 8.15 9.89 11.80 8.08 4.00 5.00 6*.85 8.00 10.0 '.09 M* 18 51 8.56 4.47 w.49 7 49 8.49 1 0 in IJsselmuiden, en onder diens werkvolk, te zamen 14 personen, doen zich sporen van vergiftiging voor. Een arbeider is reeds overleden. Een onderzoek wordt ingesteld. Men denkt dat het gebruik van soep, over gebleven van Zondag de oorxaak is. Naar men uit Koewacht aan de „M. Ct." meldt, bljjft M. nog maar steeds, en dat veelal op een brutale manier, ontkennen schnldig te zjjn aan den bekenden moord. Getuigen, bjj wien M. gebracht wordt, wor den vaak door hem uitgescholden en onhensch bejegendzelfs heeft hjj wel eens den twjj- felachtigen moed. hen te bedreigen tegen den tjjd, dat hjj vry komtwant hjj -schjjnt vast overtuigd te zjjn, dat hjj over een niet te lang tijdsverloop op vrjje voeten zal gesteld worden. Het aantal getuigen van de meeste om- liggende steden en dorpen, dat door Neder- landsche en Belgische justitie reeds gehoord is, bedraagt ca. een honderdtal en nog schjjnt het voorloopig onderzoek nog lang niet ge ëindigd. M. bewaart maar steeds een plech tig stilzwijgen, wanneer hem iets gevraagd wordt in verband met zjjn scheermes en het pak kleeren, dat hjj op 13 April droeg. Het x schjjnt dat M., als men enkelen gelooven mag, wat te .vertrouwelijk is geweest tegen over een persoon, die met hem in de Rue Montigny te Antwerpen samenwerkte. M. zou tegen hem gezegd hebben, „dat hjj zich van de vrouw, met wie hy geleefd had, had afgemaakt, maar niemand zou er ooit een woord over reppen". Die werkman is reeds eenige malen te Gent en te Antwerpen in streng verhoor genomen. Eergisterenraiddag te circa 3 uur is ten oosten van Marken de Volendammer visscher T. Veerman, varende V. No. 221, door een tot nu toe onbekenden tjalkschipper moedwillig overzeild. Met veel moeite heb ben schipper en knecht den wal van Marken bereikt, alwaar de botter nu vol water vast zit. Ruim 300 pond paling, die in het ruim van den botter waren, gingen verloren. De politie doet alle moeite om den schipper op te sporen. Men schrjjft uit Utrecht naar aanlei ding van het bericht omtrent de door de activiteit van een conducteur voorkomen, botsing van twee treinen op het station Utrecht Dit geval is zeer overdreven en onjuist voorgesteld. De zaak dribeg zich toe als volgt: Een locaaltrein Utrecht-Amersfoort stond gereed tot vertrek. Op hetzelfde spoor een eindweegs achterwaarts, stond een le dige trein van den Oentraalspoor, die on middellijk na vertrek van den locaaltrein dezen zou volgen tot aan het terrein van den Centraalspoorweg bjj den Amsterdam- schen straatweg. Die ledige trein, pas aangekomen, stond dientengevolge met de locomotief naar de andere zjjde, zoodat de machinist het oog niet op den locaaltrein gericht kon honden. Door welke oorzaak nu i» tot dusver on bekend, doch zonder daartoe eenig sein te hebben ontvangen, zette die machinist den ledigen trein in beweging en zon die inder daad tegen den stilstaanden trein doch zonder eenig geweld daar de vaart zeer ge ring was zjjn aangekomen, indien, niet het personeel van het station onmiddellijk één assistent, twee wachters en een trein- smid door het geven van alarmsignaal den ledigen trein lieten stoppen en den lo caaltrein in voorwaartsche beweging gaan. Op 4at oogenblik kwam de conducteur van dezen laatsten voor den dag om te zien waarom zyn trein zonder zjjn order in be weging gezet werd en.... nam de dankbe tuigingen der natuurlijk toen ook schrik kende reizigers in ontvangst. Het personeel van station Utrecht, dat om zjjn asgviteit zulk een groot vertrouwen by de Staatsspoor en by het publiek geniet, verdient dus al lerminst de blaam die door het eerste bericht onverdiend op hen geworpen wordt, als zou niemand op dat groote station de aankomst in volle vaart van een trein op een spoor hebben opgerferkt, waarop een andere pas- sagierstrein tot' vertrekken gereed stond. Valsche „nieuwe" aardappelen. Dat men 9 ook bedrogen kan worden met de nieuwe aardappelen, welke dezer dagen weder hun intrede zullen doen, zal voor velen een on aangename onthulling zjjn. De vraag naar de eerstelingen onder de aardappelen is, voor namelijk in de groote steden, in de laatste - kwarteeuw buitengewoon toegenomeireii daar mede ook de hoogte der prjjzen.' Hieruit volgde, dat de verleiding tot vervalsching voor bedriegers van beroep zeer sterl^werd en zjj hebben dan ook zeer respectabele uit komsten verkregen. 40 Nn moet men niet denken, dat alle nieuwe aardappelen valsch zjjn; ook de onde aard appelen kannen onder de geoefende hand van den vaardigen vervalscher een zeer verrassen de overeenkomst met de „nieuwe" verkrijgen. Voor het begin van de lente kjjkt de op U>edrog bedachte Kunsthandelaar zyn aardap- ^Ppelen-voorraad vim het vorige jaar na, kiest er de mooiste nit, schilt ze en geeft se door zorgvuldig snjjden den gewenschten vorm, waarbjj de bjj het schillen ontstane hoeken en afgesneden vlakken door drukken worden glad gemaakt. Dan worden zjj in goede tuinaarde gelegd, welke vermengd is met bepaalde chemische stoffen, waarvan de samenstelling door de ingewijden als een gewichtig geheim verzwe gen wordt. Nu doet de natuur het overige. Na verloop van ongeveer een week hebben zich de kunstmatig verkleinde knollen met een fijne huid overtrokken, welke verrassend geljjkt op die der niéuwe aardappelen. Dan zjjn de „nieuwe" aardappeleu gereed en be hoeven nog slechts aan den man gebracht te worden, wat, met het oog op de groote vraag, niet zeer moeilyk is. Te Parjjs heeft deze vervalsching reeds znlk een omvang genomen, dat een schei kundige in „Cosmos" het klaaglied doet hoo- ren, dat men in het begin der twintigste eeuw waarschynljjk ook vervalsche beefsteaks zonder vleesch te zien zal krjjgon. In de Enkhuizer Courant lezen wy het volgen de onder den titel „Diefstal in 't klein." Zoo ongeveer een paar honderd jaar ge- geleden, was 't met onze staatkundige vrij heid al bitter slecht gesteld. Het volk had geen noemenswaardige invloed op het bestuur, en was geheel en al overgeleverd aan de willekeur van zjjn regeerders. Plichten had bet, o zoo vele, maar rechten uitoefenen, daar moest het niet naar vragen. De boven drijvende partjf ging van de meeniug nit, dat de eene stand het recht heeft om te heerschen over den anderen, terwijl de laatste gedoemd is te dienen als slaaf. f)e belastin gen klommen tot een ongekende hoogte, en de regenten bestalen de stadskassen, of ten bate van zich zeiven of ten voordeele van hunne familieleden. Om zich des te beter te kunnen verrjjken werden de belastingen verpacht en do meestbiedende had het recht ze ten eigen voordeele te innen. Het was natuurlijk in het belang der regenten, dat de pachters ryk werden. Immers, dan zou by eén volgende verpachting het bod nog booger zjjn. Daarom moest het stadsbestanr wel iets door de vingers zien, als de pachters op een ietwat vreemdsoortige wyze met de belastingschuldigen omsprongen. En het was zeer wys bedacht van de laatsten, om piaar niet te klagen, daar dan gewoonlijk verbanning volgde. In dien tjjd nu leefde naar men verhaalt in Amsterdam, als wjj ons niet vergissen, 't kan ook in Gouda ge weest zjjn een winkelier, die zich in vele opzichten onderscheidde boven zyn stadge noten. Op een goeden keer moest zyn uithang bord vernieuwd worden. Hy liet een schil- der komen, die de opdracht ontving er een aantal stelen van Goudsche pijpen op te ma len verschillend van lengte, in dier voege echter, dat de groote 't meest in aantal wa ren Dit geschiedde en er onder las men: „Groote stelen en kleine stelen, Maar groote stelen bet meest." ••Het is zeer natourljjk, dat dit bjjschrift de lachlust van het publiek opwekte en ieder dadeljjk begreep, dat het gemeend was op de afzetterijen van h^ren regenten. Niet lang duurde het, of de aan kreeg bevel zjjn uit hangbord te veranderen of weg te nemen. Hy liet nu 't onderschrift wegverven en in plaats daarvan las men binnenkort: „Volgens de Heeren wan 't Stadhuis Is 't met die groote stelen niet pluis." Zoup't in onzen tjjd anders zjjn dan een paar eeuwen geleden? Er is, ook in dit op zicht niets nieuws onder de zon. Er wordt thans ook nog gestolen door grooten en door kleinen, de een doet het op deze en de ander weer op die nftinier. Veel ook^bljjft er nog vaak aan den strijk stok hangen. En hjj, die zjjn crediteuren voor eenige duizenden weet op te lichten wordt Vlak voor een even slimmen vent ge- Jitmden, als hjj, die handig een brandkast weet te ppenen en te berooven. Gelukkig echter, dat wjj leven in een tjjd van recht en billijkheid en de wet beiden achter de sloten zet, als» ze ten minste niet met de. Noorderzon weten te verhuizen. Is het dns in onze dagen in een beschaafd land zeer moeilyk te stelenJn het „groot", het schjjnt echter vaak geoorloofd het in het „kleïn" te doen, ponder dat men met den strafrechter kennis maakt, en toch door het laatste te doen verrykt men zich ten koste van zjjn evenmensch. Laat ons dat met een paar voorbeelden duidé^k maken. De win kelier b. v. die zjjn suiker, om maar iets te noemen, vervalscht met krjjt',of kalk of gips, is hjj een dief of is hjj 't niet? In ons oog is hjj zeer te verachten en te vreezen. Zeer in 't klein, ja, benadeeld hjj ons voor zooveel centen en u voor zooveel, maar dat alles over een aantal jaren by elkaar genomen, wordt toch een t aardig sommetje. En nu wil len wjj er nog niet eens bjjvoegen, dat hjj ons iets levert geheel ondoelmatig en waar deloos als voedsel, ja, vaak schadeljjk vo^r onze gezondheid en voor ons leven. Dat er dergelijke vervalschingen op groote schaal plaats hebben is meer dan bekend. En de hakker, die zjjn meel vervalscht en gebruik maakt van aanbiedingen, zooals dikwjjls uit Amerika tot ons komen, zou hjj ook geen dief zyn, zoo wel van het geld als de gezondheid zjjner klanten? En nu moge men zeggen, dat het dwaas is by zulke lui te koopen, maar dan voe gen wjj er bjj, dat het vaak zeer moeiljjk is het bedrog te qntdekken en den schul dige aan te wjjzed. Niet minder schuldig aan diefstal maakt zich de slager, als. hy door het gehakt, waarmede hy worst en dergelijke zaken maakt, bestanddeelen hakt die er niet in behooren, afkomstig van die ren, die wjj, liever niet als consmnptie ge bruiken. En 4och laat hjj er ons met goed geld voor betalen. Meermalen verklaarde ons een slager, die vertrouwbaar is, dat hjj voor zich nooit vleesch gebruikt, of hjj moet weten wat het is, en op welke wyze het bereid is. Dat onze melkslyters dikwjj)$ zoo kraak zindelijk zyn, dat zy hunne melk wasschen is van algemeene bekendheid. Dat werd onlangs proefondervindelijk bewezen door een straatjongen. Deze, altijd bezig met dingen te doen die niet behooren, kreeg 'twagentje van een melkboer in 'toog, dat onbeheerd stond voor de boerderjj. Haastig loopt onze vriend toe, draait 't kraantje open en een straal helder water komt te voor schijn. Het mengingsproces moest dus nog een aanvang nemen. Als nn 't water, waarmee de melk gewasschen wordt nog maar helder en zuiver is, kan 't er in zooverre mee door, dat wy voor onze gezondheid geen schade lyden door die zindelijkheid. Heel anders wordt t echter, als men er bjj geval een klein vischje in vind zwemmen. Hot zjj echter, hoe het zjj, niemand zal kunnen ontkennon, dat deze wjjze van doen gerekend moet worden te zjjn diefstal in het klein. Als iemand melk meent te koopen en hij ont vangt in plaats daarvan een mengsel, dan wordt hy niet behandeld, zoo byet behoort. Onlangs ontvingen wy eert prijscourant van een bjj ons hekenden vfjjukooper. Hjj sprak daarin van „maathoudende" flesschen. Ei zoo, dachten wjj, zonden er dan ook flesschen zyn, die „geen" maat honden? En w&arljjk, by nader onderzoek bleek zulks wel degeljjk het geval te zjjn. Niet iedere wjjnflesch, waarmode wjj de proef namen, had den inhoud die vereischt wordt om maathoudend te zjjn. Daargelaten nog, dat meermalen vervalsching van het edele druivennat plaats heeft, levert de eene wijn handelaar voor hetzelfde geld ons minder dan de ander, al is de wjjn van dezelfde kwaliteit. Dit is het eerst gewonnen, denkt hjj; doch hy vergeet, dat hy diefstal pleegt, jegens zjjne klanten. En let dun eens op de bierfleschjeH, hoe groote verscheidenheid van vorm en inhoud! Het wil ons vaak toe schijnen, dat zjj hoe langer zoo kleiner wor den en toch vraagt de bierbottelaar ons den- zelfden prjjs, zonder te letten of hy grootere of kleinere fleschuss gebruikt. Het aantal dezer laatste neemt in de laatste dagen op schrikbarende wyze toe, en toch vergeet men de gebruikers minder te laten betalen. Is dit diefstal, of is bet zulks niet? Waar de wet eischt, dat een winkelier jaarlijks zyn maten en gewichten moet laten yken, teneinde de consumenten de zekerheid te geven, 'dat zy krijgen, wat hun toekomt, zou het niet ondienstig z.yn, dat zy zulks ook ging toepassen op nesschen en kruiken, 't Zou ons zeer verwonderen, als het aantal, dat stuk gemaakt moest' worden, gering zou zyn. Daar is verder een aannemer, die tegen een zeker loon verscheidene knechtB in zyn dienst heeft. Maar als zy, aan het oog des meesters ontkomen, met elkaar staan te klet- sefi en te luieren, o? voortdurend de pyp stoppen, plegen zy dan ook geen diefstal? En als de meid de meubelen, de potten OP panneRijharer meesteres verwaarloost en alles verslonst, dan is ook zy eene dievegge. Kortom, wanneer wy de wereld in het rond zien, dan bemerken wy veel diefstal in het groot, maar wat alzoo in het klein wordt gekaapt vormt te zamen bepaald een groote? bedrag dan de som van de grootere diefstallen. Hoe zullen wy die onreine atmos feer zuiveren Dit is* alleen mogeiyk als allen lich voornemen strikt eerlyk te zyn in alles. En dat zal vooreerst nog Wel tot de vrome wenschen blijven behooren. f GOUDA, 16 Juni 1899. To% klerk aan de Gasfabriek alhier is beuoeÉd de heer D. L. Wagenaar. By de overgangsexaihens aan de Poly technische school te Delft zyn o. a. geslaagd: voor Civiel-, Bouwk,- en Werktuigk. in genieur examen B de heer A. Schotel. voor Werktuigk. ingeniéur (B)de heer J. Rocfepburg, voor Werktuigk. en Mynen- ingenieur (B.) de heer W. A. Both. Aan de Universiteit te Leiden slaagde tevens voor het eerste natuurk.-examende heer F. H. Johan. Al dese jongelieden *ijn oud-leerlingen der R. H. B. S. alhier. In de gisteren gehouden algemeene ver gadering der kie8vereeniging „Ons Belang" alhier werd besloten by de op handen zynde gemeenteraadsverkiezing in elk der districten I en ni met één candidaat uit te komen en werden als zoodanig gesteld: in district I de heer N. A. van der Ree en In district Hl de heer Joh. Mulder. Voorts werd besloten tot het houden eener openbare vergadering ter bevordering dezer candidatuur en als spreker daarvoor qtit te noodigen den heer J. H. Schaper, lid van den raad der gemeente Groningen, van de Provinciale Staten en van de Tweede Kamer en by mogeiyke verhindering van dezen den heer P. L. Tak van Amsterdam, eene erkende specialiteit op gemeentelyk gebied. Van do 3 opvoeringen van „Franchemont de Marskramer", gegeven ten voordeele van het Sanatorium voor onderwyzers, kan< na aftrek der gemaakte kosten een bedrag van 1 474.89 worden opgezonden. Voor belangstellenden zal gedurende de 3 eerstvolgende dagen, de rekening en ver antwoording ter inzage liggen by den Pen ningmeester Ed. v. Dantzig, Lange Tien de weg 22. In onze vorige nummers toen wy verslag gaven van bovengenoemde operette, hebben wy meermalen een woord van hulde en dank gebracht aan de hh. Spaanderman, van Dis sel en Beusekamp, thans brengen wy een woord van hulde aafr Mej. S. van Ejjk en den heer E. van Dantzig, die eveneens zoo veel gedaan hebben om de uitvoering moge- ïyk te maken, waren de werkzaamheden der overige heeren moer in het openbaar, deie beide leden van het Comité hebben zeer veel gedaan wat niet werd opgemerkt Schoókhovrh. Mej. H. J. J. de Hoog al hier is benoemd tot onderwy*eres te Hen- drik-Ido-Ambacht. Woerden. Benoemd tojt hoofd der Nuts- bewaarsehool alhier mej. M. v. d. Lyk, van de kweekschool te Leiden. a - Met S4 tegen 39 «tmimen nam de Tweede Kamer heden het wetsvoorstel aangaande eene Zeehaven te Scheve- vingen man j VERSCHEIDENHEID. Het boonenwater bezit, de oigenschap uit weefsels van allerlei aard de vlokken te verw'yderon, zonder dat de kleur beschadigd wordt. j Goed gedroogde witte boonen laat men met een voldoende hoeveelheid water koken. Maar zout mag er niet bygedoan worden. Zyn de boonen goed zocht geworden, dan giet men het water at, laat het koud worden en*bevocbtigt daarmede de stof, die gereinigd moet worden of alleen de bevlekte plaats, die men met water inwryft. Zeep mag men niet gebruiken. Alle inktvlekken (als ze ten minste niet te oud zyn en dejinkt geon te scherp bytende eigenschappen bezat) vetvlekken, rootle wyn- vlekken éna verdwijnen door deze behande ling, zoowel' uit witte als gekleurde stoffen. Zyden, wollen of katoenen stoffen, zwart gekleurd, worden'als nieuw, als men ze in lauw boonenwater wascht. Op een pond boonen neemt mén vier liter water. Na het wassen spoelt men het goed in lauwwarm water op, drakt het luchtig uit en laat het droogen. Hoeveel er in Engeland gereisd wordt. Men weet, dat onze buren, de Engelschen, van alle volken op aarde het meest reizen. Een te Londen verschenen statistiek levert daaromtrent eenige merkwaardige eyfers welke wy hier mededeelen. Op ieder oogenblik van den dag en van den nacht zyn er meer dan 16,000 treinen in omloop op'do 96,000 kilometers spoorweg in Engeland. Deze 15,000 treinen zoowel personen- als goederentreinen bestaan uit 600,000 waggons. Het aantal kilometers, dat op een dag wordt afgelegd, bedraagt 1.600,000 en het aantal personen, dat vervoerd wordt, beloopt 5 millioen in de 24 uren. In dezelfde tydruimte vervoeren de goede rentreinen 1,750,000 ton goederen. - w Ieder der 40 millioenen bewoners van het Vereenigd Koninkryk geeft gemiddeld 71/, cents per dag uit op de spoorwegen en reist 37 maal per jaar met den spoortrein. De exploitatie-kosten van het Engelsche spoorwegnet beloopen 1,812,500 gulden per dag, terwyl de ontvangsten worden geschat op 1000 gulden per minuut. In 24 uren worden gemiddeld 6 millioen kaartjes verkocht aan'de loketten der Engelsche spoorwegstations.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1899 | | pagina 2