VOLKSWEERBA A It HEI D.
directe Spoorwegverbindingen net tiüUDA
Zomerdienst 1900. Aangevangen I Mei Tijd van «reenwiek.
STADSNIEUWS.
Nieuwe PARASOLS
en PARAPLUIE8.
VAN OS Az.
Hours
Amsterdam.
w/,
van
ZOMERMANTELS,
COSTUMES TAILLEUR.
Blousen en Damesoverhemden
Japonsloffen rn gekl. Katoenen
LL SAMSOM.
Gralis-labak voor Oude Zeelieden.
op hot provinciaal gouvernementsgebouw en
aansluiting van dat gebouw aan het atads-
teleloonnet.
De enkel provinciale bogrooting van Zuid-
Holland voor 901 bedraagt in inkomstenen
uitgaven I 904,284.18*.
Daarbij is gerekend op de heffing van 10
opcenten op do grondbelasting (gebouwd en
ongebouwd) en 7 opcenten op het personeel.
De begrootingsposten zjjn weinig verschil
lend van die van het vorig jaar en do ver
schillen z|jn meerendeels gegrond op genomen
beslissingen. Voor twee opzichters van den
provincialen waterstaat is op een verhooging
van tractement gerekend, nl. voor don op
zichter Van Manen met f 800, en den op
zichter Dalcbout met f 150.
De subsidies ten behoeve van bowaar- en
vakscholen z|jn tot hetzelfde bedrag geraamd
als ten vorigen jare, en nieuwe subBidiën
komen niet op de bogrooting voor.
Voor de industrieschool voor meisjes te
's-Gravenhage is op de begrooting ook slechts
evenals verleden jaar f 2000 uitgetrokken,
ofschoon in het afzonderlijk gedrukte voor
stel van Ged. Htaten gerekend is op do ver
hooging tot f 3500 krachtens besluit van 21
November 1899.
In de Julivorgadcring der Provinciale
Staten van Zuid-Holland zullen behalve re
kening, begrooting en verslagen o. a. behan
deld worden:
lo. een verhooging der prov. begrooting
voor 1900 met f 1(100 voor de uitvoering
van het reglement tor bevordering der paar
denfokkerij
2o. con wijziging dor provincialo begrooting
dienst 1900.
Nu tot zeer belangrijke uitgaven is be
sloten voor aanleg van stoomtrammen op
de Znid-Hollandsche eilanden,uitbreiding van
den stoomtram in het Westland, de haven
to Scheveningen, waarbjj ia gekomen het
renteloos voorschot voor den stoomtram Gouda
- Schoonhoven, moet men er op rekenen dat
binnén korten t|jd nieuwe geldleeuingen moe
ten worden aangegaan, en dat tot het be
talen van rente on aflossing do belastingen
zullen moeten worden verhoogd. Daarom
moot hetgeen voor den gewonen dienst niet
noodig is, besteed worden hetz|j tot meerdere
aflossing, hetz|j om voor de verbetering van
den waterweg tusschen den IJsel bjj Gouda
ou de ringvaart van den Haarlemmerineer-
poldor minder te leenen dan aanvankelijk
werd beoogd, ï'hans wordt voorgesteld het
aanwijzen van de ovor de verschillende dienst
jaren beschikbaro sommen voor laatstgenoem
de buitengewone uitgaaf.
3o. een verzoek van Ged. Staten om di-
ligonthonding in bot uitbrengen van een ver
slag omtrent de ondorhandolingon met de
gemeentebesturen van Delft en Leiden en de
besturen dor krankzinnigengestichten te ?s-
Gravenhage en Loosduinen over het beschik
baar houden van plaatsen voor Zuid-Holland-
sohe krankzinnigen in do boitengestichten.
Hot Delftsche gemeentebestuur on dat van
het gesticht Oud-Rozenburg maken bezwaar
zoodanige overeenkomst aan te gaan.
Het bestuur van Bloomondaal concipieerde
de voorwaarden, welke het zou willen bo
dingen, in den vorm van eon contract. Van
hot gemeentebestuur van Leiden werd nog
slechts een voorloopig antwoord ontvangen.
In afwachting van beslist antwoord en om
dat de toestand der gelegenheid tot plaatsing
van krankzinnige patiënten 3de klasse thans
geen onmiddellijke voorziening vordert, vra
gen Ged. Staten diligentverklaring.
4o. een ontwerp-beslnit tot wjjziging van
het reglement van politie op de Gouwe en
eon tot wijziging dor verordening op de
stoomvaart in de boezemwateren.
Het voorstel strekt tot wegneming van
allen twyfcl omtrent de toepasselijkheid van
het reglement op de w|jken met de Gouwe
gemeen liggende; voorts om het aanleggen
met stoombooten langs de Gouwe niet meer
te doen regelen door art 3 der verordening
op de stoomvaart in de boezemwateren, doch
in het reglement van politie voor de Gouwe
en het aanleggen te regelen aan basaltmuren
in onderhoud b\j particulieren, wier erven
door een voetpad of rjjweg van de Gouwe
z|jn afgescheiden.
5o. aanvrage van de Hollandsche Elec-
trische Spoorwegmaatschappij om een sub
sidie voor den aanleg van tramverbindingen
Amsterdam—Alfen en Leiden--Haarlemmer
meer.
Het totaal bedrag voor beide ljjnen ver-
eischt is f 1.851.500. Indien hot door loca-
liteit b|j te dragen subsidie op f 64.000 te
stellen ware, dan zou voor de provincie
blijven een derde of f 617.167, verminderd
met f 64.000, dus f 553.000 voor lgnen te
zamen lang 32.4 kilometer, dat is dus
f 170.15 per kilometer. Ged. Saten achten
dit cj/for buitensporig hoog.
Z|j ontkennen geenszins dat de streek be
noorden den K|jn door deze l|jnen gediend
zoude worden, maar de daarbij gediende be
langen rechtvaardigen naar hunne overtuiging
een zóó hooge uitgaaf als van de provincie
gevraagd wordt, niet. Z|j geven daarom in
overweging op de aanvrage afwijzend te be
schikken.
6o. een aanvrage van de Westlandsche
stooratramwegmaatschappij tot verhooging
van het toegekend renteloos voorschot voor
do uitbreiding barer ljjnen.
7o. Een adres van het- bestuur van de
Overwaard om subsidie voor het maken eener
schutsluis te GioBcndam
8o. een adres van eigenaren en bewoners
van perceelen aan bet jaagpad van de Neck-
slnis tot de Wouterbrug te Leiden, om door
trekking van de scboeiing langs den Vliet
en verbreoding van het pad. Het praeadvies
van Ged. Staten strekt om te verklaren dat
vanwege de provincie geen ander onderhoud
te verwachten is dan voor den dienst van
höAjaagpad wordt gevorderd
9o. voorstel van Ged. Staten naar aanlei
ding vai^eon verzoek van het hoofdbestuur
van Schuttovaer om vanwege de provincie
te doen voorzien in de ruimere in- en uit
vaart der Spanjaardsbrug te Leiden;
10. adres van het' gemoentebestnnr van
Vlaardingen om subsidie in de kosten van
uitbreiding der havenwerken;
Ho. adres van het hoofdbestuur der Ver-
poniging tot bevordering van fabrieks- en
handwerksnjjverheid in Nederland om subsidie
voor oen in 1901 te houden tentoonstelling
voor vak- en teekenonderwys
12o. de adressen van A. W. van Es, te
VGravenhago, de Westlandsche stoomtram-
wcgmaatschappjj en van N. J. Beverseu en
J. van Heurn om subsidie voor spoorweg
verbindingen naar Scheveningen en, laatst
genoemden, ook voor den aanleg van eene
visschershaven aan den Hoek van Holland;
13o. een adres van Scheurleer Zn., te
's-Gravenhage, om machtiging tot uitbetaling
eener uitgelote obligatie, waaraan een cou
pon ontbreekt;
14o verschillende wijzigingen van polder-
reglementen
en 15o. aanvulling en wjjziging der regle
menten voor de hoogheemraadschappen Delf
land en Schiela^id.
Naar wjj vernemen beett de Nederlandsche
regeering besloten ter bescherming van de
Nederlandsche onderdanen in China een der
groote oorlogsschepen uit Nederlandsch Indië
met een landingsdivisie aan boord, naar de
Chineesche wateren te zenden
Het schip zal reeds den 23sten dezer ver
trekken.
Bljjkens mededeeling van den voorzitter-
penningmeester van het hoofdcomité van het
Nederlandsche Roode Kruis, den heer K. J.
G. baron van Hardenbroek van Bergam
bacht, is thans in het geheel door hem aan
bijdragen ontvangen f 206.369,23 J, Hiervan
is, ter voldoening aan het verzoek van de
schenkers, ter beschikking gesteld van het
bestuur der Ned. Zoid-Afrikaansche Vereeni-
ging te Amsterdam f 193.50, zoodat het
totaal der 46 opgaven bedraagt f 206,175,73 j
De veranderde toestanden in Zuid-Afrika
zjjn voor het hoofdcomité geen aanleiding
om wjjziging te brengen in de expeditie der
brieven aan de leden der ambulance. Daar
LourenQO Marqnez Bteeds, gedurende den ge-
heelen duur des oorlogs gediend heeft tot
centraal punt voor alle mouvementen der
leden onzer ambulances van en naar Europa,
en z|j, b|j terugkeer, voor zoover bekend, ter
genoemde plaatse zullen scheep gaan, wordt
het raadzamer geacht de brieven te bljjven
verzenden lange de oude mail routes Napels
Delagoabaai of Marseille—Delagoabaai,
dan langs de route SouthamptonKaapstad.
De verzending wordt dan ook minder afhan
kelijk van de Engelsche postadministratie.
De brieven zullen worden geadresseerd aan
den consul der Nederlanden te Louren^o Mar-
quez, den hoer G. Pott, op wiens mede
werking voor de verzorging der personeele
en materieole belangen onzer amoulances
nooit to vergeeta een beroep is gedaan. Ove
rigens kan, b|j de onzekerheid en soms onge
dachte wisselingen in de toestanden in Zuid-
Afrika er natuurlijk niet voor worden in
gestaan dat de brieven bun bestemming zul
len bereiken.
Te 's-Gravenbage is overleden de gepen-
sionneerde kolonel van het 3e regiment ves
ting-artillerie A. Romswinckel, die in 1897
als zoodanig gopensióhneerd werd. H|j wat?
militie-commissaris in Zuid-Holland in het
le district, hoofdplaats 's-Gravenhage. Van
1883 tot 1890 was de nu ontslapene als
majoor en luitenant-kolonel, commandant van
het korps pontonniers.
(Vervolg.)
SPRINGEN.
1. Vèrspringen.
Men heeft hiervoor noodig een springplank
voor het afstooten en een matras of een
zachte plaats voor den neersprong. De plank
moet 1.00 M. lang, 0.60 M. breed en aan
eene zjjde van een staande richel van 0.05
0.10 M. hoogte voorzien z|jn. De plaats
voor den neersprong 1.00 M. breed en
6.00 M. lang wordt met een schop los
gemaakt.
Om zonder gevaar te kunnen vèrspringen,
moet men zich in den aanvang vlijtig oefe
nen in de verschillende onderdeelen van den
sprong, zonder dadelijk groote sprongen te
willen maken.
B|j den aanloop, die zelfs voor de grootste
sproiigen niet langer dan 10 of 12 M. be
hoeft te zijn, moet de springer trachten de
grootst mogelijke snelheid te krjjgen. Hard-
loopen op een baan van 50 M. is daarom
een goede voorbereiding voor den vèr-sprong.
Het afstooten moet men met drie passen
aanloop beoefenen en daarbij zorgen, dat
men het zoowel met den rechter- als met
den linkervoet leert. Even vóór het afstoo
ten wordt het vrjje been krachtig naar voren
geslingerd en gedurende het zweven het
andere daarbij aangesloten. De neersprong
moet op de teenen geschieden en zoodra
deze den grond raken, moeten de beenen
gebogen en onmiddellijk daarpa weer ge
strekt worden.
Het is wenschel|jk, b|j den neersprong het
bovenljjf een weinig voorwaarts te bnigen.
Eerst wanneer eenige zekerheid in de uit
voering der onderdeelen verkregen is, oefene
men zich in het vèrspringen. B|j het meten
van den sprong rekent men van den voor
kant der plank tot aan den indruk van den
achtersten hiel.
2. Hoogspringen.
Ook hierb|j kan men van een springplank
gebruik maken. Het is echter beter, ook b|j
den vèr-sprong, geen plank te gebruiken,
doch eenvoudig een streep te trekken waar
men wil afstooten. De grond voor den af
stoot moet in elk geval hard zjjn. Men heeft
noodig twee springstanders en een ljjntje.
Deze standers kunnen bestaan uit twee,
op 2 M. van elkaar, in den grond vaststaan
de latten, waardoor op tusschenafstanden
van 5 c.M., lange draadnagels geslagen z|jn,
zoodat de punten er aan de andere zjjde
uitsteken. Het ljjntje is 3.00 M. lang en aan
de uiteinden van met zand gevolde zakjes
voorzien. Het wordt bjj het gebruik zóó over
de draadnagels gelegd, dat het naar beneden
valt als de springer het aanraakt.
Het afstooten en neerspringen geschiedt
als bjj den vèr-sprong. Bjj het zweven trekt
de springer beide knieën zoo hoog mogelijk op.
Zoodra eenige bedrevenheid in het hoog-
en vèrspringen verkregen is, moet men het
ook beoefenen
a. met een voorwerp in elke hand;
b. met een voorwerp met beide handen
vast gehouden en
c. met een voorwerp in de rechter- of
linkerhand.
3. Pol8springen.
Deze oefening is wel algemeen bekend,
doch wordt niet door velen beoefend; zeis
intusschen om verschillende redenen zeer
aan te bevelen. Men kan polsspringen zonder
en met aanloop op de plaats voor het vèr
springen bestemd; het is echter beter een
droge sloot en bjj voldoende geoefendheid
een natte sloot daartoe te gebruiken.
Bjj bet springen met aanloop moet de stok
in de richting van den sprong gehouden
worden. Als de rechterhand onder is, moet
X
MS 9,57 10.85
i
d
Gouda. 5.59 7.11 7.85 8.11
Maordrwht door 7.18
H ie uwer kerk 7.98 g g
Oapog 7.85 g
Rotterdam M. 6.56 7.44 g g
Rotterdam!).F. g a 8.54
Rotterdam B. g g 8.09 9,08
t P
S.88 9.19 9.19
8.40
8.50
8.57
9.08 9.88 9.40
1 10.18 10.16
11.16
10,08 g 11.95
10.56
11.08
11.18
11.90
11.99
GOUDA—B0TT1BD411 vioe -rem. H i
11.29 19.18 19.98 18,58 1.97 8.95 8.85 8.49 4.89 4.54 5.89 6.15 f.96 7.49 8.14 8.17 8.88 9.14 10.09 10.19 10.40 11 47
a a a a 5,01 a a a a 8,94 4 i i 10.19 f
a a a a 8.11 a a a a a 8,84 m a a 10.80 f
a a a a 5.18 a a a a a 8,41 a a 10,87 a w
9.46 8.56 4.08 5,97 6.4 6.86 7.47 8.07 8,SO 8,66 9.35 10,80 10,46
1.58 af» 5.10 a a a a a 8.46 a a a
'.06 a 8.80 g a a g a a g a g g
11.60 19.84 19.44
1,—
1.10
1.17
1.96
11,49
11,45
11.96
AliMU 1. an 8a klam. Ritra kybatalan. Op data treinen «yn Zondag, Maandag an Dinadag «adaagaalit ratonrbiljeUan rooi da 8e kl. Terkrygbaar tegen enkelen moktprya. ff Hollandaahe Spow. L Ritra «npploaaat-kawy».
BOTTEBDAM-GOUDA vim verva.
Rotterdam Beura
Rotterdam D. P. a
Rotterdam 11. 4.48
OapaJle 4.69
Niauwerkerk 5.01
Moordrecht. 5,11
ttouda t 5.17
Voorburg
llage.
6.90 6.07
6.41 g
6.61 a
6.04 g
6.10 6.98
7.06
7.88
9,46
9.58
7.98
9.47
10.16
10.96
10.88
10.48
10.49
11.81 11,45 18.10
19,46
19.58
11.59 11.06 li.81 1.81
1,«6 f
a 9.04
1.86 9.94 2.45
L46 g
1.58 a
8.08 a a
1.09 9.45 <.06
8.48 4.08
4.09 4.94
4.84
4.44
4.61
5.01
6.07
5.95
5.44
7.48 6.89 9.18
i i 33
fay#
a a al»
7.89 7.49 8.84 8.04 9.00 9.89 10.08 10.84
i Allan la an St klaaaa («tra be tal an), e Facultatief, op dan ltop kan niat gartkend worden, R HoHandaaha apoer. X Extra anpplamaatbewyi vaa de Compagnie der Wagoma Lit».
"L GOUD A—'DEN H A A 0 visa varaa.
Goad. I.HMIU1M1 9.1» 10.00 10.19 10.1911.»» 19.10 11.10 11.» 1.1» Ml 8.48 4.19 J-'J 7.H
t.,.Dh.-Mo.ro. 7." - MS 11.11 - 1-1°
Botfermeer-Zeg. 7.S» - 9.01 ll.SI - 1.91
-• 7 68 9 14 a a 1L86 a 1.M a a a "•,7 a a a a
7.61 9.08 9.19 9.87 9.48 10.88 10.4» 11.41 11.08 19.45 19.66 1.40 9.90 8.61 4.16 4.45 1.82 5.55 6.15 6 46 7.ST
6.99
6.89
6.46
6.56
7.08
X a
9.18 a a
a 9.46 10.14
9.86
9.46 v a
a a a 9.58 a
a a a 10,08 a a
7.86 8.90 8,49 9.47 10.09 10.19 11.06
6.97
7,05 7.69 8.91
1.01 8.19 9.17 9.58
8.18
8.84
8.88 E P
8.48 8.56 9.44 10.19
9.58
10.08
10.17
10.99
10.84
10.18 10,98 10.48 11.89
10.46 10.64 11.11 11.57
•aHate 5.88 6.04 7.08 7.16 7.89 8.85 - 8.5» 9.08 9.44 10.11 11.85 11.85 18.06 1.80 8.40 8.00 4.00,4.80 4.80 6.88 6.99 7.41 7.66 8.18 9.48 10.85
Voorburg. 5.88 J j 10.17 1.88 4.86 6.88 9,49
Zo.Urm.-Zeg. 5.SI - 10.31 - 1.50 MO - «.44 - - - 10.08 -
Zmnh-Mo. «.OS i - 10.43 1.01 6.01 «.«4 10.14
(tarda. .«.14 «.*1 7.SS 7.4J 3.07 9.08 f 9.98 9.80 10.11 10.54 11.55 11.08 18.84 8.18 8.09 8.17 4.87 4.47 8.11 5.4 7.01 8.09 8.98 8.48 10.85 10.51
(4) Hirmor.ik.tr.in, iUmd 1. m 9. Mmm, atta bOsln.
Goad..
Oudew.
Woerd.
l/tneht
Utmoht
Wo.rdea
Oudew,
Goud.
5.80 8.84
I.SS
8.48
8.08 7.04
7.48 8.16 9.07 1.89
8.18
8.88
8.11 9.89
10.14
SO li Dl-U T11C H T rhenm
10.14 10.59 18.00 11.87 6.15 8.11 4.81 1.58 8.80 7.10 8.38 10.87 11.07
u,l« 8.88 7.85 10.58
11.88 8,40 8.19 8.11 7.88 8.48 11.01
10.49 11.47 ll.SI 1.09 8.08 8.43 5.04 8.80 7.00 7.64 3.59 li.Si 11.44
GOOD 4—1 X8T8RD4». rim rtm.
load. 8.39 1 11 8.88 9.SS 10.81 10.59 11.08 I.SS 1.48 8.18 8. 8
4.48 6.15 8.48 9.11 10.19 11.87 10.58 11.07.
droit.W. 8.01 8.51 9.81 10.10 11.09 18.48 18.57 8.09 8.88 4.11
4.87 8.85 8.44 9.8510.85 1.0811.47 18.00
droiLC. I 19 9.18 9.87 10.16 11,84 1 08 1.10 8.14 Ml 4.10 8 II
5.80 9.58 10 50 11.18 18.08 11.15.
8 18 8.81 7.47 8.41 9.10 10.10 10.88 11.81 18.08 1.60 8.01 MO 4.08 4,41 1.89 8.88 7.00 7.18 9.00 1.86 10.01 10.48
6.07 6.45 8.09 9.87 10.88 11.55 1M7 4.15 7.14 9.18 11.07
Ml 8 18 8.17 - 10.41 - 19.86 - - 4.88 9.14 I
6.41 7.01 7.14 MO 9.14 9.11 10.14 11.17 18.11 18.81 Ml 8.40 Ml 4.48 5.80 1.18 7.14 7.41 M« 9.41 10.07 10.18 11.11 I
VmikO. 8.88 7.11 7.89 MS 9 IS 9.8111.111M7 18.50 1.80
8.10 8.84 4.41 Ml 7.09 8.10 9.14 l.ll.
W. 8.84 8.47 7.80 1.18 8 46 9 10 9 41 11.80 11.48 1.08
l.ti Ml 1.49 1.00 8.88 7.81 M6 9.40 10.08.
.load. 7.10 7.81 8.18 9.07 9.89 10.18 10.8411.111 88 7.11 8.11
4.18 4.84 8.47 7.14 8.01 9.11 10.17 11.18.
met den rechtervoet worden nfgestooten.
Tijdens bet zweven moet de springer zich
zOoveol mogelijk optrekken en de beenen
naar voren brengen. Bjj het neerspringen
draait bjj zich een weinig naar den stok toe.
Het hoogspringen met den pols is een
mooie en zeer nuttige, doch ook een zeer
moeieljjke oefening.
EVENWICHTSOEFENINGEN.
Een niet al te dikke van boven ronde
balk of boomstam wordt aan beide einden
door een paar schragen of door eenige op
elkaar gelegde zoden zóó ondersteund, dat
bjj 0.50 M. van den grond ligt.
Men oefene eerst het op- en afstappen,
daarna bet vóórwaarts, zjjwaarts, en achter
waarts afspringenhet voor- achter- en zij
waarts over den balk gaan en het omkeeren
daarop. Deze oefeningen moeten ten laatste
ook met een voorwerp in een of in beide
handen worden nitgevoerd. Ais zekere graad
van geoefendheid bereikt is, kan de balk
hooger, en vervolgens over een droge of
natte sloot wotden gelegd.
GEWICHTHEFFEN.
Elk voorwerp van eenige zwaarte kan
hiertoe gebezigd worden. Straatkeien van
verschillend gewicht een groote kei weegt
ongeveer 10 K.G. ijzeren of Jooden kogels,
jjzeren staven, een met zand gevulde zak,
enz. alles kan dienen.
De oefening kan met één of met beide
armen worden nitgeyoerd. Het voorwerp
wordt met één of met beide handen aange
grepen en, terwijl men het met de oogen
volgt, langzaam omhoog gebracht. Men oefene
afwisselend links en rechts of bjj voorkeur
den zwaksten arm. Men moet met lichte
gewichten beginnen en niet met een gewicht,
dat b.v. 3 K.G. zwaarder is vervolgen, voor
dat men het lichtere tienmaal zonder schok
ken omhoog kan brengen. De ademhaling
moet geregeld bljjven voortgaan. Het beste
is in te ademen, ais het gewicht omhoog
gebracht wordt en bjj het omlaag brengen
uit te ademen.
Ook bjj deze oefeningen kan men tot ver
rassend o uitkomsten komen.
Menschen, die in den beginne 15 K.G. niet
met beide armen omhoog kunnen brengen,
komen bjj vlijtig oefenen vaak in ééne maand
tot het dubbele van dat gewicht.
STEENSTOOTEN EN SLINGEREN.
Noodig is een steen of kogel van b.v. 10
K.G.; lichter of zwaarder is natuurljjk ook
goed. Hjj wordt met beide omlaag gestrekte
armen, of met éénen arm weggeslingerd, of
met één boven den schouder gebogen arm,
weggestooten. Bjj het slingeren met beide
armen zjjn de voetéri twee 4 drie voetleng
ten in zjjwaartsche richting van elkaar ge
plaatst en bij het oefenen met éénen arm
evenveel in _achterwaartsche richting. Bjj
het gebruik van den rechterarm, den rech
tervoet achter.
De baan voor het vèrspringen is voor deze
oefening zeer goed te gebruiken, vooral als
men het stoeten met aanloop wil oefenen.
De afstand wordt gemeten van den voorsten
voet tot de plaats waar de pteen voor het
eerst de grond raakt.
TREKKEN.
Aan beide einden van een langen dnmien
stok of van een voldoend sterk tonw plaat
sen zich één of meer deelnemers. Het doel
is de tegenpartij b.v. 5 M. voorwaarts te
trekken.
DUWEN.
Aan beide einden van een stok plaatsen
zich één of meer deelnemers.
Zij moeten trachten elkaar b.v. 5 M. ach
terwaarts te duwen. Om het draaien to
voorkomen moeten de partijen zorgen, dat zij
tusschen twee strepen bljjven, die 2 k 3 M.
van elkaar op den grond getrokken zijn.
WORSTELEN.1
Eenige stokjes van 30 cM. lang en 3 cM.
dik zjjn hiertoe noodig. Ze worden door
twee spelers met een of met beide banden
vastgehouden. Het doel is ze elkaar al te
nemen, waarbjj gezorgd wordt, dat de tegen
partij nooit tegen den grond gegooid wordt.
OPMERKINGEN.
Men moet belangstellend publiek zooveel
mogelijk gelegenheid geven, om te zien, wat
er gedaan wordt, doch de plaats waar ge
oefend wordt, vrjj honden. Dit is noodig om
ongelukken te voorkomen en om geregeld te
kunnen werken. Onder geregeld werken moet
men verstaan:
la. dat de werkers eener afdeeling altjjd
in dezelfde volgorde aan de benrt komen om
de oefeningen nit te voeren;
2*. dat niemand wegloopt zonder mede
weten (toestemming) van den leider, en
3*. dat men een zekeren tjjd aan de ver
schillende oefeningen besteed.
Een groot aantal deelnemers, b. r. 24 kan
in vier afdeelingen, elk van zes man, wor
den verdeeld.
Aangenomen, dat men zich anderhall uur
.ril oefenen, dan kan men het werk op de
volgende wijze indeelen:
Gezamenlijk loepen tot 5 minuten (zie bo
ven de voorzorgsmaatregelen) of op eender
andere wjjzen loopen of gaan. Afwisseling
is natuurljjk aan te hevelen. Daarna:
le. steenstooten2e. vèrspringen3e. even
wichtsoefeningen4e. gewichtheffen;
met dien verstande, dat de le afd. zich
oefent in de volgorde 1, 2, 3 en 4; de 2e
afd. in de volgorde 2, 3, 4 en 1 enz.
Telkens wordt na 10 minuten of na een
kwartier, afhankelijk van den beschikbaren
tjjd, verwisseld en ten laatste geëindigd met
trekken, duwen, worstelen of een wedstrijd
in gaan of loopen.
Bjj volgende gelegenheden komen natuur
lijk de andere oefeningen, polsspringen enz.
aan de beurt.
De lust in het oefenen bljjft het best be
waard, als de deelnemers allen op 't vast
gestelde tjjdstip aanwezig zjjn, als men zich
stipt aan den leider onderwerpt en vooral,
als men de oefeningen zeer geleidelijk in
moeilpheid doet toenemen.
Voor het klaarzetton en bergen der ge
reedschappen moet men een paar leden be
noemen. De poodigo gereedschappen kunnen
zeer goed door een timmerman gemaakt wor
den; voor het geven van aanwijzingen stelt
de ondergeteekende zich gaarne beschikbaar.
S. vas AKEN.
Rotterdam, 1 Juni 1900.
Gemengde Berichten.
Het „U. D." verneemt, dat Zaterdag op
de lood- en zinkpletter|j van do Gebr. Ham
burger te Utrecht 16 gezellen z|jn ontsla
gen. Vóór eenigen t|jd heelt de firma aan
de gezellen te kennen gegeven dat voortaan
in p'aats van vkn 6 tot 6 uur, van 6 tot 8
uur zou worden gewerkt, zonder dat dit ver
hooging van loon medebracht en dat die
genen 'welke zich daarmede niet konden
vereenigen, konden vertrekken.
De geheele week door hebben deze per
sonen alreeds met de firma onderhandeld,
doch zonder resultaat, totdat de firma het
besluit nam om ieder, die weigerde de vol
gende week op den ouden voet door te gaan,
te ontslaan.
Werd reeds Woensdagavond j.l. een ver
gadering gehouden van allen die by de al-
deeling plettery betrokken waren, Zaterdag
avond was het geheele personeel van de fa
briek op een paar uitzonderingen na b|jeen
in de Boekhalle aan de Oudegracht, waar
de toestand besproken werd.
Nadat de beer Oudegecst de aanwezigen
met nadruk had gewaarschuwd kalm on
ernstig een besluit te nemen, opdat men
later geen berouw zou hebben en dan de
eensgezindheid zon verbreken, en er op ge
wezen had, dat reeds voor 16 jaren, toen
men pogingen deed om aan den toestand
die reeds toon bestond, een einde te maken,
hetwelk was mislukt door vrees voor het
broodje, gaf h|j den raad liever nu het hoofd
in den schoot te loggen dan later genood
zaakt te zyn dit te doen.
Met eenparige stemmen (er waren ook een
paar vronwen van de betrokkenen aanwezig)
werd echtor besloten niet aan den arbeid
te gaan, vóór de tien uren (5 dagen van
6—8), welke niet betaald worden, waren
vervallen. Zjj die in de mogelijkheid zyn
voor de ontslagenen in te vallen, beloofden
hun werk in geen geval te verrichten; het
geheele personeel verbond zich -ook niet met
vreemd personeel te werken. Het personeel,
hetwelk aan den gang blijft, zou allereerst,
steunen, verder was steun toegezegd van
den Bestuurdersbond, van den Metaalbower-
kersbond, van de afd. S. D. A. P. en van
eenige vermogende ingezetenen.
Naar de P. G. C. verneemt, hebben de
stakende sigarenmakers ts Groningen zich
tot hunne patroons gewend met verzoek, de
voorwaarden te mogen weten, waarop deze
bereid waren hen weder in dienst te nemen.
De patroons hebben geantwoord, dat z|j
hen niet allen weder in dienst konden of
wilden nemen; dat ieder persoonlijk zich
kon aanmelden, en dat dan over hnnne aan
neming zoude worden beslist, terwylingeen
geval meer dan het oude loon zoude worden
uitbetaald, dus zonder de verhooging, welke
zjj aanvankelijk bereid waren toe te staan.
Een der patroons verklaarde niemand van
zjjn vorig personeel weder in dienst te wil
len nemen.
Men meldt uit 's Hertogenbosch
Gistermorgen werd mej. Blanche Vilaine,
die wegens meineed in de zaak Verheyen
veroordeeld werd, uit de gevangenis ontsla
gen. Het hnweljjk met jhr. Verhejjen zal nu
in de volgende Week voltrokken worden;
de afkondi gingen hebben reeds plaats gehad.
De Ro)terdamsche bootwerker J. G. 't
Hardt, die twee vergaderingen leidde, heeft
Vrijdag schriftelijk aan het bestuur der fe
deratie kennis gegffen, dat hjj zich uit deze
beweging terugtrekt, dèar hjj zich
bestuur der federatie, waarvad bjj tqt Atsver
deel uitmaakte, niet op zjjn plaaU gfewélt
en inziet, dat deze bewegiM ,er tyn
leiden dat de voordeelen s^chts aan één
categorie van werklieden, de vaaw bootwer
kers, ten deel vallen. Hjj wenscht wel mede
te werken tot verheffing van het raoreele
gehalte der bootwerkers in 't algemeen, maar
niet tot 't bevorderen van het geldeljjk be
lang van deze of gene categorie in het bij
zonder. Het was juist met het oog op de
scheeve verhouding, waarin tot dusver de
losse bootwerkers verkeeren, dat hjj in het
bestuur der federatie trad.
Een stemming als nu onder de bootwer
kers gehouden wordt, kan z. i. nooit het
ware gevoelen van het gros der mannen
met juistheid weergeven.
De postzegels worden in hun bestaan be
dreigd door een toestel, waarmee men thans
in bet postkantoor te Londen proeven noemt.
Het is een zelfwerkend toestel met twee
glenven. In de eene steekt men het geldstuk,
in de andere den brief; dan wordt vanbin
nen door een eenvoudig mechaniek een stem
pel op den brief gedrukt.
Het toestel biedt het voordeel aan, dat
het den bearhbten tegeljjk de moeite van
het afstempelen en het controleeren van de
postzegels bespaart.
Donderdagmiddag, om kwartier óver één
uur kwam de 73 jarige landbouwor D. H.
Hejjting uit Velp op eenigen afstand van
zjjne woning, loopende over het voetpad
naast den tramweg, de van Dieren komende
stoomtram tegemoet. De man die zeerhard-
boorig is, schjjnt de door den machinist ge
geven geluidsignalcn niet te hebben opge
merkt, althans hjj bleef zyn weg zonder uit
te wjjken vervolgen. Do machine wierp hem
.achterover en verwondde hem zoodanig aan
het hoofd dat Dr. A. van der Willigen ver
klaarde dat zjjn toestand levensgevaarlijk
was. Per brancard is hjj door do gemeen
tepolitie naar het Velpsche ziekenhuis over
gebracht.
De man overleed sedert aan de bekomen
verwondingen.
GOUDA, 18 Jnni 1900.
Bjj Koninkljjk besluit is benoemd tot ont
vanger der registratie en domeinen te Haar
lem, H. Kilyser, thans in gelyke betrekking
alhier.
Zaterdagavond vergaderde op de bovenzaal
der .Harmonie" een groot aantal houders
van vergunningen alhier. Mot een korte
inleiding wees de heor M. J. Oosterling op
het bjj do Tweede Kamor ingediende wets
ontwerp tot wjjziging der drankwet, dat voor
velen zeer bezwarende bepalingen bevat.
Spr. stelde daarom voor een adres te
zenden naar de Tweodo Kamer, waarmede
alle aanwezigen instemden. Dit adres luidt
als volgt:
Aan do Tweedo Kamer der
Staten-Generaal,
Geven met verschuldigden eerbied to ken
nen de ondergetcekenden, allen handelaren
in gedistilleerd en houders van vergunningen
voor den verkoop van sterken drank;
dat zjj met leedwezen hebben kennis ge
nomeny van het bjj Uwe Kamer ingekomen
ontwerp betreffende den handel in sterken
drank en het vergunningsrecht voor den
verkoop daarvan;
dat zjj zich niet alleen bezwaard achten,
met de wet op don verkoop, zoo als die
thans bestaat, maar nog meer speciaal met
het thans ingediend ontwerp;
dat dat ontwerp, wanneer znlks tot wet
zon worden verbeven, zeer zeker don on
dergang van velen hunner ten gevolge zal
hebben, voornamelijk van hen, die na het
jaar 1881 in het bezit zjjn gekomen van het
vergunningsrecht
dat zjj daarom aan Uwe Kamer in over
weging geven hare goedkeuring aan deze
wjjziging te onthouden;
dat zjj het meer rationeel zoudon vinden,
indien de bestaande wet zoodanig werd ge
wijzigd, dat een njjvere klasse van burgers
niet met ondergang werd bedreigd
dat naar hnnne meening verscherpte be
palingen bjj en strengere toepassing der be
staande wet, voornamelijk wat betreft den
clandestienen verkoop van sterken drank,
meer reden van bestaan zou hebben
t Welk doende enz.
Hedenmiddag viel in het water der Zeu-
gestraat een ongeveer 8-jarig meisje. De
zoon van den heer J. J. de Mink zag dit,
sprong te water en had bet geluk het kind
op het droge te brengen.
Gisteren maakten door bemiddeling van
den hr. A. K. van der Garden de verpleeg
den uit het Oude-mannen- en Vrouwenhuis,
Weeshuis, Bestedelinghuis, Werkinrichting,
Israël. Oude-mannen- en Vrouwenhuis een
boottocht met de salonboot „De IJsel". De
reis ging van hier tot voorbjj Rotterdam,
daarna de Oade Maas om vervolgens langs
Dordrecht terug te keeren. Aan boord werd
oud en jong bovendien onthaald.
Md. Tailleur.
Kleiweg E. 73, GOUDA,
rrfrjilkem Ho ,11.
Slotkr*
•IV.
18 JUNL Vrkrs.
vVadmland. C«rt. Ned.„W. 8 »l/9 Sl«/4
dito dito ditc 8 83u/|#
dito dito dito 8
Honqar. Old. Goadl. 1881-88 i
iTUiii. Insohryving 1862-81 6
Ooitbnr. Obl. in papier 1868 6
dito in zilver 1868 6
PoatuqaL. Obl. met coupon 8
dito ticket 8
Ruiland. Obl. Binnenl. 1894 4*/,
dito Geeons. 1880 4
dito bij Rotha. 1889 4
dito by Hop 1889-90 4
dito in goud. leen. 1888 6
dito dito dito 1884 5
Spamis. Perpet, achuhl 1881 4
Turkkh. Gepr.Conv. leen. 1890 4
Ger. leening eerie D.
Gec.leenin. serie O.
Zmu-Arn-Rp. v. oblg 1899 6
Mixieo.Ob iit. 8ch. 1890 6
ViNRtuiLA. Obl. 4 on liep. 1881
yvsTiBDAii. Obligation 1895 8
Rottradam. Stad. leen. 1894 8
Nrd. N. Afr. Handels*.' aand.
Arondsb. Tab -MyCertificaten
Deli-Maatschappjj dito
Arn. Hypotheekb. pandbr. 4l/t'
Cu It.-M y. d er Vorsten l. aand.
'a Gr. Hypothoekb. pandbr. 4l/i
Noderlandsche bank aand.
Ned. Handelmaataoh. dito
N.-W fc Pac. Hyp. b. pandbr. 8
Rott. Hypotheekb. pandbr. 4'/#
Utr. Hypotheekb. dito 41/»
Oostrnr. Ooat-Hong. bank aand.
Rusl. Hypotheekbank paodb. 6
Au san a Rqut. hypoth. pandb. 4
Maxw. L. G. Pr. Lien cert. 6
Nsi>. Uoll. IJ.-Spoorw.-Mjj.aand,
My. tot Rxpl. v. 8t. Spw. aand,
Ned. Ind. Spoorwegm. aand.
Ned Zuid Afr. Bpm. aand. 6
dito dito dito 1891 dito 5
talis Spoor» 1.1887/89 A-Eobl.8
Zuid.-Ital. SpwmH. A-H. obl. 8
Pol km. Warschau Weonen aand.
Rüsl Gr. Rum. 8pw.-My.obl. 4
Baltiaohe dito aand.
Fastowa dito aand. 5
Iwang. Domhr. dito aand. 5
Kursk Ch. Asow-Sp. kap. opl. 4
dito dito oblig. 4
Amseika. Cent. Pao. Sp.My. old. 6
Chic. k North. W.pr. C. v. aand.
dito dito Win. 8t. Poter. obl.
Denver k Rio Gr. 8pm. eert. v.a.
Illinois Central obl. in goud 4
Louiiv. k Na^hvilli Cert, v.aand.
Mexi-o. N. Spw.My. lehvp.o. 6
Misa. Kanias v. 4pCt. pref. aand.'
N.-York Ontaaio k West. aand.
Penn. dto Ohio oblig. 6 I
Oregon. Calif, le hyp. in goad 6
Bt. Paul. Minn, k Manit. obl.
U n. Pao. Hoof lijn ob ig. 6
dito dito Lino. Col. le hyp. 0 5
Canada. Can. South. Ghort.v.aand.
Vin. O. Rallw. k Na. lo h. d. o. 0
Arastord. Omnibus My. aand.
Rottord. Tramweg-Maat t.nand
Ned. Btad Amsterdam aand. I
Stad Rotterdam aand 8
Biloie. Stad Antwerpen 1897 8'/,
98/,
100»/,
88»/.
88 /h
I8"/u
84%,
«I
94%
••'Vm
98%
101»/,
57%
99»/,
88%,
88/1.I
10/,
84'/,
900'/,
91
99»/,
«91
486
85%
109
904'
1541/,
96
198
110'/,
90
89'/,
H»%,
101/,
194
8351/,
100»/,
56
15
18}»/,
97%
98»/,
100%,
100
1141/,
1411/,
51
105
74
104»/,
57
85%.
99%
44%,
681/,
100
110
101
103
99"/
98%
68»%,
84%,
57/,»
78*/.
86%
BI..1 Brunei 1886 100
Hono. Theiaa Regullr Guaelaoh. 4
Ooitim*. Staataleenig I860 5
K.K.Oost. B. Cr. i860 8
Spimjs. Btad Madrid S 1668
Ned. Ver. B*s. Avb. Spoel. oert.
117
117%
101'/,
841/,
81'/,
DAMES- en KIN D E R C O S T U ME S
in groote verscheidenheid en concurree-
rende Pryzen.
INGEZONDEN.
Leiderdorp, Jnni 1900.
L. 8.
Aangenaam is het mjj, te mogen berich
ten dat ik ook uit Gouda nog bjjdragen
ontvang voor de gratis Tabak verschalftng.
Ik maak van deze gelegenheid gebruik om
u even 'n k||kje to geven in dit zaakje, dat
den 4en Maart 1900 juist 4 jaren heolt be
staan.
Geregeld zend ik elko week een kist, in
houdende 174 onzen tabak naar de Prins
Hendrik Stichting te Egmond a. Zee. Van
tjjd tot tjjd gaan er ook sigaren en boeken
heen, die mjj dbor de vrienden, en niet te
vergeten door de vriendinnen van den Ouden