OPRUIMING SOUPERS Gerard Pinksen. BINNENLAND» Rechtszaken. SAMSOM. AOVËIlTi:iNTIEN Telephoonnst-Gouda» Verspreide Berichten. Gemengde Berichten Directe Spoorwegverbindingen met GOUDA. Wlnterdlenst 1900. Aangevangen 1 October, - Tjjd van Greeawlcb. STADSNIEUWS. Nieuwe Parapliiles. A. vam OS Az. Beurs van Amsterdam. MANTELS, COSTUMES, Blouse», Peignoirs en Pellerijen. Veemarkt te Rotterdam. PosterUen en Telegraphic. Aanleg' en onderhoud gratis. DEJEUNERS, DINERS, Cuisinier. Westhaven 182. Fels krijk Het heet, dat eerlang zal verschijnen van de hand van Altred Dreylns een boek, getiteld: „Cinq années de ma vie, 1894— Het heet, dat Joseph Relnacli voor nemens ia weer in het politieke leven te- rng te koerenhjj zon zich candidaat stellen te Digne. Door de patroons van de Kamer van Arbeid voor kleedingstukken te Parijs, is nu uitgemaakt, dat de door de stakers (dameskleermakers en modenaaisters) ge stelde eischen, niet aannemelijk zijn en dat de stakers Jeen onbeduidende min derheid vormen 4- reden waarom heden nieuwe werklieden zullen worden aange nomen op de oude voorwaarden. De staking der bootwerkers te Mar seille duurt voort en geleidelijkweg komt het van do zijde der Btakers tot rustversto ringen. Zaterdag bleet het nog rustig door de flinke maatregelen van den prelect, tot handhaving van do persoonlijke vrijheid, doch eergister begonnen de lui onrustig te wordenIn de eerste plaats werd gepro beerd de matrozen aan boord van de sche pen tot staking over te halen en verschei dene gezagvoerders lieten hun vaartuigen in verband met dit doen verleggen, ter wijl er later op den dag met verzet werd gedreigd tegen het vervoer naar de pak huizen, van koopwaren, die op den wal wa ren neergelegd. De paarden werden bij den teugel gepakt en do voerlieden werden met steenen ge bombardeerd, zoodat de politie omvangrijke maatregelen moest nemen. Kon groot aan tal schepen verlaten de haven zonder hun goederen gelost en nieuwe lading ingeno men te hebben een schade, welke enorm groot is, veroorzakende. Duitschlund. Aan het station te Homburg waren bjj het vertrek van koning Edward van Engeland, (die voornemens is in Mei te Homburg een kuur te komen volgon), aanwezig de kroon prinses van Griekenland en de prinses van Hessen, alsmede de holhonding van keizerin Frederik. Te Frankfort aan het station, tij dens de vier minuten oponthoud, alweer be groetingen en te Keulen tusschen kwart vóór vijf en hallzes opnieuw. Volgens de .Evening News" zou koning Edward VII lijden aan dezelfde ziekte, die wijlen den Duitschen keizer Friedrich ton grave sleep te, een ziekte van het strottenhoofd. Sir Fe lix Selmon, 's konings lijfarts, moet alle hoop op herstel hebben opgegeven en ziet slechts kans om met de uitstekendste zor gen den koning nog eenige jaren ia het le ven te houden. De commissie, die de opdracht had een program tan actie op te maken voor de Vereeniging van kommiezon der Rjjksbelas- tingen in Nederland, heeft dat program en een urgentieprogram ontworpen, waarover de algemeene vergadering haar oordeel zal moeten uitspreken. Het urgentie-program heeft den volgenden inhoud 1. Periodieke bevordering van de kommie- zen. 2. Het weduwen-peniioen worde in plaats van een vierde der jaarwedde, een derde gedeelte. 3. a. De kommiezen der le en 2e klasse, gestationeerd op standplaatsen waar geen f 180 (de hoogste toelage) wordt genoten, worden in de gelegendbeid gesteld, deze toe lage voor pensioen te mogen aanstorten. b. Aanspraak op vol pensioen voor de amb tenaren, bedoeld by art. 4 letter d der pen sioenwet, bjj 55-jarigen leeltyd en 30 dienst jaren. 4. Betere regeling der verplaatsingskos ten. 6. Betere regeling der leges- en schaft- gelden. Na de feesten keert H. M. de Koningin met den Prins der Nederlanden naar Het Loo terng, om daar, naar wjj vernemen, tot 1 April te vertoeven, dan gaat het Vor stelijk echtpaar naar Schwerin, vanwaar H. M. en Z. K. H. 12 April op Het Loo wor den terugverwacht. Eerst in het laatst van Juni of begin Juli zal, wanneer aan de voor- loopig gemaakte plannen gevolg kan worden gegeven, het Koninklijk paar voor eenigen t\jd naar het buitenland vertrekken. üit Leeuwarden schrijft men: De verhouding tusschen de aannemers en timmerbazen met de gezellen wordt gespan nen. Na het besluit van eerstgenoemden om het loon voor de volgende drie jaren op een maximum van 17 cent per uur en den na- middagschaftjjd van 12 tot 1 4 uur te bepalen, hebben de gezellen een druk bezochte ver gadering gehouden, waarin is besloten, aan de vereenigde patroons een schrijven te zen den, met verzoek, de door hen gemaakte bepalingen vóór Vrijdag 8 Maart a.s. in de Leeuw. Ct. te herroepen, bjj gebreke waar van zjj de patroons voor de gevolgen ver antwoordelijk atollen, onder rnededeeling voorts, dat zjj met ingang van 1 April a.s. den 12-urigen arbeidsdag met een arbeidsloon van 18 cent per uur wenschen te zien in gevoerd. Tegenwoordig worden er in Zwitserland verscheiden Transvaalsche postzegels ver kocht, voorzien van valsche stempels met de namen Ladysmith en Mafeking en met data uit den tijd van de belegering. Zjj brengen zeer hooge prijzen op. De politie heeft eenige exemplaren in beslag genomen. Een blad uit Reval in Eslland behelst de volgende bizonderheden over een eigenaardig soort van godsdienstwaanzin, die zich by het landvolk in die streken vertoont. Eiken avond komen de geloovigen ten huize van een voorganger bijeen. Terwijl deze gebeden prevelt, wentelen de hoorders zich in het stof en huilen en snikken onop houdelijk op hartbrekende wyze. Zjj leveren een jammerlijk schouwspel op. Bjj de meesten de vrouwen vooral, zjjn de oogen door het veie huilen en het liiggen in stof en vuil vuurrood ontstoken. Sommigen zjjn al ste keblind. Door bovenmatige overspanning van de zennwen zjjn vele boerinnen suf of idioot gewordenwerken doen zjj niet meer, alleen maar bidden en weenen. Deze sec- tarische beweging, die een geheele bevolking dreigt te demoraliseeren, moet voortdurend toenemen. Met den aanstaanden zomerdienst zal het getal sneltreinen van Leeaw&rden naar Hol land en terug, zoowel via Stavoren—Enk huizen, als via Zwolle, van twee op drie worden gebracht. De Holl. Spoorweg-Maat schappij heeft bovendien meer dan één ver betering in den treinenloop vastgesteld. De Maatschappij tot exploitatie van Staatsspoor wegen heeft in geen enkel opzicht gevolg gegeven aan de onlangs daartoe tot haar gerichte adressen van onderscheidene corpo- ratiön enz. Het verlangen naar sneltreinen tusschen Leeuwarden en Groningen bljjft onbevredigd. Alleen Dinsdags (Groninger- markt) wordt er 's ochtends een sneltrein ingelegd. Men schrijft uit Zaandam aan het Volk De poging door een comité uit de vakver- eeuigingen te Zaandam voor eenigen tjjd aangewend, om aldaar voor de bakkersge zellen de Zondagsrust te verkrijgen, is toen niet ten volle geslaagd. Een drietal bakkers bleven weigeren het venten op Zondag te staken. De bakkersgezellen, leden van de afdeeling van den Bakkersgezellenbond, hebben beslo ten de broodkarren van deze bakkers op Zondag te vergezellen. Zondagmorgen begon de eerste tocht. Bjj klanten werden strooi biljetten uitgereikt en er op aangedrongen 's Zondags geen brood te nemen. Niet overal hadden de gezellen een Vrien delijk onthaal. Op het Prinsenpad, een buurt, waar men de grootste medewerking had ver wacht, was de ontvangst wel het minst vriendschappelijk. Daar werden de gezellen eenvoudig onder het werpen van graszoden en modder weggejaagd. Overigens meenden de gezellen niet onte vreden te kunnen zjjn over het behaalde sncces, en zij zjjn dan ook van plan deze poging te herhalen. Men schrijft uit Deventer: Dat de staking der arbeiders aan de Cap- sulenfabriek der firma Schimmelpenninck en Co. zoo onverwacht een bevredigend einde heeft gehad, is zeker voor een niet gering deel te danken aan den heer mr. Marchant, lid der Tweede Kamer voor het district Deventer. Na een onderhoud met den heer Schim melpenninck te hebben gehad, deelde de heer Marchant aan de commissie uit de stakers mede, dat de eischen werden ingewilligd. Geen der werklieden wordt uitgesloten, zoo dat allen den arbeid kunnen hervatten. De voornaamste eischen der stakers wa ren: invoering der verlangde nieuwe loon lijst; een fabriekscommissie, benoemd uit en door de arbeiders, zal eventueele geschillen in overleg met patroon en chefs uit den weg trachten te ruimen; betaling of vergoeding voor bijzondere feestdagen; waarborg eener betere controle over het zitkenfonds waarin de arbeiders bijdragen. Men meldt nit IJzendjjke: Bjj de ramp in de bierbrouwerij even bu - ten deze plaats, is niet alleen in de brouwerij zeil groote schade aangericht (deze is ge heel vernield) maar ook aan de daken en ruiten van de bijstaande gebouwen is enorme schade toegebracht. De oorzaak van het springen van den stoomketel moet, naar men vermoedt, hierin gelegen zjjn, dat de veiligheidsklep zich niet meer uit zieh zelf opende, maar door den machinist moest geopend worden. Dit was nu verzuimd. De ketel was ongeveer 25 M. weggeslin gerd. Ook de gekwetste personen vond men op eenigen afstand van den ketel liggen. De toestand der gekwetsten is bedenkelijk. Honderden personen zjjn herwaarts geweest om de vernieling te aanschouwen. Tusschen een electriscben tramwagen en een- brand-automobiel is het Zaterdag te Ber- ljjn tot een ernstige botsing gekomen. De brandmeester Dannehl werd bjj de aanrjjding die plaats vond op den hoek der Franzóii- sche- en Friedrichstraszen, in een wjjden boog nit de automobiel geslingerd, zoodat hjj bewusteloos liggen bleef. Waarschjjnljjk kreeg hjj een hensenschndding. De overige automobilisten kwamen er met lichte ver wondingen af. De schuld van de botsing wordt deu machinist van den tramwagen ten laste gelegd. De dynamietontplotting te Fontainebleau, waarvan we in het vorig nummer melding maakten, heeft plaats gevonden io de fabriek Cugny, waar op dat oogenblik aan een be stelling van 10.000 K.G. dynamiet werd gewerkt. Vier arbeidsters in een der vertrekken van de fabriek waren bezig met het vullen van hulzen, toen de ontploffing plaats had. Waarschjjnljjk heeft "één harer daarbjj te hard geklopt, wat de ontploffing veroorzaakte. De lichamen der vier arbeidsters, die allen gehuwd en moeder waren, werden door de ontzaglijke luchtverplaatsing uiteenge- scheurd en ver weg geslingerd. Op *de plaats, waar de ontploffing had plaats gehad, werd een Ijjk gevondenhet hoofd bengelde nog aan den romp, maar de armen en de beenen waren verdwenen. Het tweede ljjk bestond'uit den enkelen misvormden romp. Het hoofd werd den volgenden morgen teruggevonden tusschen het kreupelhout, dat de fabriek omgeeft. Het derJe ljjk was verminkt tot een mis vormde, brjjige massa. Van het vierde slachtoffer vond men slechts den ruggegraat. Men heeft den omtrok over een straal van 50 M. moeten afzoeken, om de ontbre kende lichaamsdeelen bjjeen te brengen. Merkwaardigerwijze waren de hoofdharen van alle slachtoffers onbeschadigd. Een bejaarde Nederlandsche dame, die te Mentone woont, schreef op 25 Februari aan haar familie hier te lande: We hebben hier afschuwelijk weer gehad, zooals men in geen 65 jaren gehad had, volgens de boeken't vroor een paar oach- 1 Gouda. 6.63 7.U Moordreoht door 7.18 Nieuwerkerk g 7.18 Gapello g 7.88 Rotterdam M. 8.15 7.44 RotterdamD.P. Rotterdam B. g g 7.86 1.09 8.11 i.n 9.08 9.'l4 9.88 9,57 10.86 11.08 ROTTlBDiU *ioe wrat. E 4 19.68 1.97 9.18 8.80 8.68 6.89 4.56 5.89 5.18 T.1T 7.96 T.66 8.14 8.1T 1.88 9.14 10.89 10.19 10.40 U.9A g g g 8-01 9 g 9 9 9 9 8,94 f r 10.19 g g g g I 5.11 gag f g 8,84 ma 9 g 10.88 f g g g g g 5.18 g g g g a g 8,61 X g 9 10,87 g g 9.89 8.11 4.08 g 5,97 5.41 8.89 7.67 8.07 r 8,(0 8,66 9.35 10,80 10,41 11.01 11.47 1.58 g g g 5.10 g g g 7.48 a 8.4K a g g g g 11,81 g "g g g g 1.06 ggg 5.80 a g g 7.57 g g g g g g g 11,48 g AU„n J, ,n u Extr, hybaUUn. Op dw trainan lyn Zond*. Honing on Dlaaiag Uaiaagaah* wtoarbiljvtton Toor d. 8. kl. vrkrygb-r togam «mtatUn mohtpry«. H HolUaduhe Spor. L Bitr. ««pplemMt-^wy». 1 Alle» Pi-da» E 6.40 8.50 8.57 9.C6 9.99 9.45 8.64 9,<*9 11.09 11.19 11.96 10.56 11.85 g 11.16 g 10,08 g 11.96 10.18 Q O U D A - 11.49 19.18 11.50 19.84 1.— 1.10 1.17 1.96 Rotterdam Beurt ggg 6.46 Rotterdam D. P. a 6.55 K Rotterdam M. 4.49 6.90 6,07 7.11 7.48 Oapelle 4.68 1.41 g Hieuwerkerk 8.01 5.61 g Moordreoht. 6.11 4.04 Gouda 5.17 4.10 6.88 7.89 8.04 4 AUmb ln en ia kluM (utra batalen). 4 B 7.68 g g 9,40 ggg g 8.89 9.18 9.47 g d ie»1» r h 9 8.84 9.00 9.89 10.08 10.19 ROTTERDAM 90ÜDA Tioe vam. 10.16 10.96 10.88 10.48 10.49 11.81 11,45 19,10 11.69 19.06 11.81 19,80 19.86 1,48 a 1.54 '.86 9.14 i '.46 a a 1.58 (i 9.08 1.09 9.09 9.3* 1.45 8.46 4.08 4.84 a 4.54 a a a 4.51 5.01 4.89 4.47 5.41 6.04 a 6.1T t a a 6.97 a a 6.19 7,05 7.69 8.91 «89 a a a «46 6.66 L 9.19 S* 9.86 w ».46 9.53 10.08 a 10,98 9.46 10.81 FaamltaUaf, op dam loop ku niat gmkand worian, R Rollnniaeha «poor. L Eilra «upplaaantbawy. «an da Conpagaia der Wagon» Lit». 1.06 4.06 4.94 6.07 5.18 5.44 6.94 7.09 7.96 8.90 8,49 9.47 10,09 10.15 11.99 Gouda 7.16 Kevenh.-Moero. 7.98 8oetermeer-Zeg. 7.81 Voorburg 7.58 Hage. 7.58 8.37 8.41 8.68 9.09 -n 9,14 9.08 9.19 9.11 9.91 10.00 10.1» 9.88 9.4? 10.98 flOUDA DEN BAAQ naa »araa 10.19 11.89 19.16 19.96 19.58 1.68 3.91 3.45 4.19 4.60 6.85 5.49 6.31 7.9» 11.11 a a L10 g g g g 5.01 f a a a g 11.88 t f 1,81 a a a a J.18 g g g g a 11.86 a a L86 a t 5.17 g a g g 10.45 11.41 11.09 19.45 19.55 1.40 8.80 3.48 4.16 4.45 5.33 5.55 6.16 6.49 7.57 4 I t.Ol 8.19 1.17 9.58 8.13 m 8.94 i - 8.88 E F 8.43 8.56 9.44 10.1» 9.56 10.06 10.17 10.3» 10.84 10.18 10.43 11.39 10.46 11.11 11.57 •.H.w 5.SI 8.04 7.OS 7.15 7.80 MS 8.55 8.08 0.4» 10.1111.85 11.85 18.00 1.80 8.40 8.57 4.00 4.15 4.87 5.08 6.11 7.01 7.41 7.56 8.11 0.51 10.81 Voorburg. 5.88Z Z l.!S II-- til - IM Z ZZZ jjf? Z Zo«t4»in.-Z»g. 1.68 1».M _,ol— 6.10 6.64 10.08 Zerenb.-Mo. 6.08 - - - - - - J n.84 8.'lt 8.00 8.04 4.17 4.40 5.01 5.4" 7.05 7.81 5.00 8.18 8.41 10.88 10.58 Gouda. Oudew. Woerd. Utreeht 5.90 6.84 7.41 8.16 5.85 5.48 6.08 7.04 8.18 4 9.07 8.18 8.KI 9.80 a 0.89 10.14 tt D A—U T R C H t (tea vane B 10 14 10.60 18.00 18.87 1.15 8.11 4.88 1.68 6.80 7.10 7.86 6.06 10.87 11.06 11.16 8.88 7-85 10.58 11.84 8.40 8.59 6.11 7.88 8.48 11.01 10.40 11.47 10.80 1.00 8.08 S.4S 6.04 6,80 7.00 7.84 8.08 MO 11.88 11.46 T Utrecht Woerden Oudew. Goada 1 8 18 6,51 7.47 5.88 9.10 10.10 10.65 11.88 18.00 1.48 S.OS 8.10 4.09 4.48 5.48 8.11 7.00 7.68 0.01 t.SS 10.06 10.40 5.07 6.44 - 8.00 0.57 10.88 - 11.55 11.97 4.1» - - - 7.0» - - - 11.01 fi 16o 10 (1 1 ,85 mi4,55 1 -- e 5.49 7.08 7.94 8.80 9.08 9.81 10.84 11.17 18.11 18.11 8.18 3.40 8.84 4.48 5.80 6.18 7.84 7,49 9.88 9.8» 10.07 10.18 11.98 GOUD A—A HïTtBDAM. riaa tarn. Gouda 6.S9 8.11 8.8S 9.98 10.10 10.89 11.08 1.10 S.S8 8.15 4.07 4,48 5.19 t 36 8.48 9.51 0.1» 10.87 11.06. |Amat.W. 8.01 8.58 9.81 10.10 11.04 18.48 19.87 1.87 8.31 4.18 4.57 5.80 6.03 6.44 9.35 10.3» 11.03 11.19. Amst.0. 8 19 9.13 9.87 10 95 11,1" 1 081.10 9.19 8.40 4.1? 5 U 6.45 6, 8 9.18 10 (0 11.16,11.14. Vmat.C. 6.81 7.11 8.10 8.86 9.18 9.81 11.11 19.97 11.10 9.91 8.10 8.84 4.41 6.11 6.81 7.09 8.10 9.81. A.mr W. 8.34 6.47 7.80 8.95 8 4( 9.80 9.48 11.80 11,491.08 1.40 8.93 3.49 5.00 6.98 6.86 7.96 8.85 10.06. Gouda 7.08 7.81 8.16 9.19 9J 9 10.18 10.34 11.51 hit J J 8.86 4.18 4.84 8.47 7.16 7.64 S.09t9.1l 11.88. ten zóó, dat waterleiding en gas bevroren waren, iets onbekends bier, zoodat alles in de war was. Oranjeappelen, mandarijntjes, citroenen hingen trenrig bevroren aan de boomen en zelfs nu nog zjjn gekweekte bloe men peperduur en wüde bloemen niet te zien zelfs. Tweemaal is reeds het bloemen corso uitgesteld, na weer tot 6 Maart. Ik, die hoogstens één mand hout verstookte in een geheel seizoen, had er nu drie in één week. Ik ben den geheelen winter poes in één vel, want ik heb maar één warme japon, die ik onveranderlijk draag: gelukkig ben ik gezond en zelfs niet verkouden, maar bleef meest thuis, als de snijdende N.O. wind blies. Op 14 Februari, eersten carne- valsdag, zat ik op de tribune met een dik ken reismantel om en daarover mjjn bont mantel, den kraag op en een cachenez om; het weer was mooi, maar die vinnige wind Een alleraardigste persifflage op de kou was: „Het land van de zon aan de Noord pool", bestaande uit een grooten wagen, ge trokken door zes met wit gedrapeerde paar den; de wagen was geheel als kolossale ijs blokken gemonteerd, waarop een reusachti ge jjsbeerde muzikanten waren allen ijs beren en hier en daar walrussen en andere pooldieren, die witte conieui strooien, als een vervaarlijke sneeuwbui. Het weer hield zich nog-al goed tot aan het einde van het carneval. Helaas19 Februari, toen 's avonds Prins Carneval te midden van vnnrwerk, confetti enz. verbrand moest worden, sneenw- de 't zóó geducht, dat alles natuurlijk in duigen viel. Hier is sneeuw iets ongehoords, ja, wél op de bergen, maar op den grond nooit! Met de feesten van het Koninginnetje was 't mooi weerde oranjezon scheen. Dat was een gezellige tjjd al de bruidsdagen droegen we oranje, tot groote verbazing van het publiek, dat er niets van begreep. Een Engelsche juf was brutaal genoeg, my op straat staande te honden, zeggende„als 'k u vragen mag, waarom draagt u dat?" op mjjn strik wjjzende. Ik antwoordde met dezelfde vraag, op haar ronwpak Wjjzende. Zjj„dat is voor mjjn koningin". Ik„dat is voor mjjn koningin", en toen liet ik haar staan. Haveninrichtingen te Makasser. De Regeering heeft een wetsontwerp in gediend tot verhooging van de Indische Be grooting voor 1901, ten behoeve van de verbetering der haveninrichtingen en voor de heffing van in- en uitvoerrechten te Ma kasser. De aanlegplaatsen aldaar en de middelen tót lossen en laden vorderen dringend ver betering, hetgeen de minister van Koloniën uitvoerig uiteenzet in zjjn toelichting, met de slotsom, dat een dergelijke toestand van de haveninrichtingen eener handelsplaats onhoudbaar wordt, als de handelsbeweging een eenigszins beduidende vlucht neemt; en dit is te Makasser het geval. Ook andere omstandigheden maken deze verbetering dringend noodig. Om naar de bedoeling der wet van 30 December 1890 te kunnen overgaan tot in lijving bjj het tolgebied van het nog niet daarin opgenomen deel van den oosteljjken archipel, en tot de daarmee samenhangende opheffing van d« vrjjhaven Makasser, is het noodig, in laatstgenoemde plaats douane-ge bouwen en entrepot-inrichtingen tot stand te brengen. Als het plan tot uitvoering zal zjjn geko men, zullen verkregen zjjn. lo. een behoorlijke aanlegplaats voor groote stoomschepen, zoodat zjj met hun moderne los- en laadmiddelen zoo snel mo gelijk gelost en geladen kunnen worden; 2o. een ruim afgeschoten terrein, waarop alles is vereenigd wat voor de uitoefening dor rechtenheffing en het in entrepot op slaan en verwerken van goederen noodig is; So. een aanzienlijke en hoogst noodige verbreeding van de Wilhelminakade 4o. een betere communicatie van de aan legplaats der stoomschepen met de overige handelswijken te Makasser. De kosten van al deze werken zijn op f 1.200.280 begroot, waarin is begrepen f 620.000 voor den aanlegsteiger, f (423.000 voor de aanplemping enz. van het gedeelte tnssshen den steiger en de kade, en f 186.000 voor de gebouwen en de afsluiting van het tolvrjje terrein. De baten, voortspruitende uit steigergel- den, pakhuishuur en opslag in entrepot, worden op f 40.000 geschat. Voor 1901 vraagt de minister f 400.000 om met de uitvoering aanstonds een aan vang te kannen maken. Vergiftige grondstoffen in de industrie. Het „Maadblad tegen de Vervalschingen" schrijft: Nu de zoo geruchtmakende vergiftigingen door bier in Engeland nog steeds het publiek terecht bezighouden, achten wij het van groot belang onze industrioelen opmerkzaam te maken op het feit dat, bljjkens eenige door ons dezer dagen uitgevoerde onderzoe kingen, zeer sterk door arseniknm veront reinigd zwavelzuur in den handel hier te lande voorkomt. Dit is zeer verklaarbaar natuurlijk, doordien deze vergiftige stof zeer didwijls in de grondstoffen voor het fabri- ceeren van zwavelzuur -gebezigd, voorkomt en de zuivering, zooals van zelf spreekt, met betrekkelijk hooge kosten gepaard gaat. Intusschen is het gebiedend noodzakelijk, dat de fabrikanten arsenikumvry-zwavelzuur eischen. Wie slechts eenigszins bekend is met de grondstoffen van het fabriekswezen, weet dat zwavelzuur een der hoofdzaken is bjj schier iederen tak van nijverheid. Speciaal bjj de vervaardiging van suiker, stroopen, dextrine enz. speelt het een belangrijke rol en is eenmaal de verontreinigde resp. ver giftigde grondstof gebezigd, dan is het dni- deljjk dat zeer uitgebreide schadelijke ge volgen er uit voort kunnen vloeien, getuige de schrikbarende hoeveelheid ziektegevallen waarbij met doodelyken afloop, in Engeland door het gebruik van bier waaraan met arsenikumhoudend zwavelzuur bereide suiker toegevoegd was geworden. Wig der halve zwavelzuur, hetzij direct of indirect, voor voedingsmiddelen of huishoudelijke ver- bruiksartikeleu aanwendt, neme de grootste voorzichtigheid in acht en wjj herhalen het met den meesten nadruk, eische arsoniknm- vry zwavelzuur. Het Hoofdbestuur der vereeniging van hoof den van de scholen in Nederland heeft een adres aan de Tweede Kamer gezonden, waarin het te kennen geeft dat, aangezien in het ontwerp tot wijzi ging der wet op het lager onderwjjs by de Kamer ingediend, het subsidie aan de bij zondere scholen niet onbelangrijk wordt ver hoogd, het te verwachten is dat door dit verhoogd subsidie het aantal bjjzondere scho len zal toenemen dat dientengevolge menig openbaar onder wijzer op wachtgeld zal worden gesteld, ter- wjjl het onder de dan ontstane toestanden moeilijker zal zjjn dan thans om een nieuwe betrekking bjj het onderwjjs te krygen dat onder de vigeerende wet het bedrag der wachtgelden te laag, en de tjjd, voor welken zjj worden toegekend, te kort is dat bjj de bepaling van het bedrag der wachtgelden onder deze wet geen rekening wordt gehouden met het aantal dienstjaren; dat een betere regeling dier wachtgelden, als meer noodzakelijk geworden door de waarschijnlijke, zoo niet zekere, gevolgen van het ingediend wetsontwerp, en als nauw velband houdende met de verbetering der onderwyzerssalarissen, niet wachten kan tot dat een algemeene herziening der wet op het lager onderwjjs wordt aan de orde ge steld waarom het hoofdbestnar de Kamer drin gend verzoekt art. 39 der Wet op het lager onderwjjs in zooverre te wjjzigen, dat aan hoofden van scholen en onderwij zers, die wegens opheffing hunner betrekking ontslagen zyn, uit 's ryks kas een wachtgeld wordt toegekend tot op het tijdstip hunner herplaatsing of tot op het oogenblik, waarop zjj recht op pensioen zouden hebben, dat dit wachtgeld bedraagt l/3, 'U of van het laatstgenoten salaris naar gelang zjj minder dan 5, van 5 tot 15, van 15 tot 25 of meer dan 25 dienstjaren tellen dat de jaren, doorgebracht in beschikbaar heid, medetellen bjj de berekening van het pensiyen. GOUDA, 5 Maart 1901. De aid. Gouda e. o. van de Bond van Ned. Onderwijzers ziet haar pogingen tot oprichting van een land- en tninbonwknrsus voor onder wijzers met gunstige uitslag bekroond. In het laatst ran April wordt een dergelijke knrsns alhier geopend. De lessen worden gegeven Zaterdagmiddag? van 2—5 en do knrsns dnnrt tot Augustus 1903. Hg is ge heel kosteloos. De Staatsspoorwegen stellen maandkaarten beschikbaar van 5 retonrreizen 3de klasse van elk willekeurig station der S.S. naar Gonda voor de deelnemers aan de knrsns 4 I 1per kaart. Aangiiten worden ingewacht vóór 15 April e. k. bij een der heren C. H. Claassen, rijkstuinbouwleeraar te Boskoop en J. H. Manshelt rijkslandbonwleeraar te Dordrecht. De Hooge Baad deed gisteren nitspraak in de zaak van den timmerman te Krimpen a/d. IJssel, door 't kantongerecht te Schoon hoven veroordeeld wegens het op een open baren weg (den Polderschen dijk) neerleggen van materialen zonder vergunning van B. en W. en vernietigde het bestreden vonnis, met verwijzing der zaak naar de rechtbank te Rotterdam, op grond dat niet was onder zocht en beslist ol de genoemde Poldersche dg'k was een openbare weg in den zin der toegepaste politieverordening der gemeente Krimpen. Nienwe DASSEN, Nienwe HANDSCHOENEN voor Dames en Heeren, gevoerd en ongevoerd, en verder vele NOUVEAUTE'S. Md. Tailleur. Kleiweg E. 73, GOUDA lelevtiaon ifo. 31. 5 MAART. Vikrs. Nadmland. Cart. Ned. W. 8 81/® 78"/M dito dito dltc 3 dito dito dito 3 »D*/i6 HoNOAA.Übl.Gou.tl. 1881-93 4 99» l# [talii. Iusohrgvmg 1862-81 5 908/# Oostkna. öbl. in papier 1868 6 81»/4 dito ia Bil»erll68 I 8lw/u Poatuoal. Obl. met coupon 3 dito ticket 8 24»/„ Rusland. Obl. Biunenl. 1894 4 607/g dito Geoons. 1880 4 96 I dito bi? Rotha. 1389 4 9 dito by Hop 1889-90 4 96»/, dito ia goud. leen. 1883 6 dito dito dito 1834 I Öpanja. Perpet, schuld 18S1 4 Tuhkbij. Gepr.Oonv. leeu. 1890 4 Ge loeaing serie D. Gec.leemn. serie C. Zuid-Afk Rp. v. oblg 189 v MKiico.Ob it. Sob. 1890 6 VenezUILa. Obl. 4 onbep. 1881 A.HITXADA1I. Obligation 1895 3 Rotterdam. Sted. leeu. 1894 3 Nad. N. A.fr. Hindels». aand. Arend* b. Tab.-MyCertifioaten Deli-Maatsebappy dito Ara. Hypotheekb. pandbr. 41/, Cult.-Mijder Vorstenl. aand. i 's Gt. Hypotheekb. pandbr. 4l/|' Nederlandsche bank aand. i Ned. Handelmaatsch. uito j N.-W Si Pac. Hyp. b. paudbr. 8. Rott. Hypotheekb. pandbr. 4,/,l Utr. Hypotheekb. dito 4l/j' Oost an a O lat-Hong. bank aand. Rusl. Hypotheekbank pandb. 6' Ambaika Eqft. hy poth. pandb. f Maxw. L. G. Pr Lien cert. 6 Nad. Holl. IJ.-Spoor.w -Mij.aand. Mij. tot Expl. v. St Spw. aand Ned. Iiid^ Spoorweg m. aand. Ned. Zuid Afr. Spm aand. 6 dito dito dito 1891 duo 4»/e Italia Spoorwl. 1887/89A-KobU Zttid.-Ital. Spwmij. A-H. obl. 3 Pol"N. Warschau Weenen. aand. Rüsl. Gr. Rus». Spw.-Mij l.obl. 4 Bal'iaclie dito aai d. Fasiowa dito aand. 5 Iwang.Pombr dito aand. 5 Kursk Ch. Azo«r-8p. kap. ob!. 4 dito dito ohlig. 4 Ambaika. Cent. Phc. Sp My obl. 6 Chic. North. W pr. C.v. aaud. dito dito Win. St. beter. obl. 7 Denver Sc Rio Gr. Spm. eert. r.a Illinois Central obl. in goud 4 Louis*. Na-hvilli Cer t. aand. Mexico. N. Spw.My. le byp.a. 6 Miss. Kansas r. 4pCt. pref. aand N.-York Outasio k West. aand. Penn. dto Ohio oblig. 6. i Oregon. Calif, le hyp. in goud - St. Paul. Minn, k Manit. obl. Un. Pao. Hoof iyn ob ig. 6 dito dito Lino. Col. le hyp. 0 5 Canada. Can. South. Chert.v.aand. Van. O. Rallw. k Na. le h. d. o. 0 Amsterd. Omnibus My. aand. Rotterd.Tramweg-Maats.aand Nad. Stad Amsterdam aand. S Stad Rotterdam aand 3 Bblgie. Stad Antwerpen 1887 9'/, Stad Brussel 1886 9'/, Hons. Theiss Regullr Goselaoh. 4 Oostana. Staatsieenig 1860 5 K.K. Oost. B. Cr. 1880 3 Span». 8tad Madrid 8 1868 Nad. Ver. B«z. Avb. Spoel. oert. «Vie 93 94 37»/4 100 SO'/ii 88»/4 881/4 675 460 65»/, lOlVa 194 98»/, io IV. 191 62'/. HO'/. 111 Ï17 1581/, 100 581/1, 581., 10,»/, 81/, 100»/, 811 140'/, 87 LOS» 04'/, 104V. Slotkri Si",, 08», 311»/,, ~81»„ 1081/, 104 101 108 10S 90 100 1171/, 117"/, KU/. 84 der EESTEERENDE Tot veel verminderde prijzen. Dinsdag 5 Maart 1901. Vette Ossen en Koeien, groote aanvoer, prij- ten waren voor ie kwaliteit 33, 2e kwal. 30, 3e kwaliteit 26 cent per half Kilo Vette Kalveren goede aanvoer, te kwaliteit 32, *de kwaliteit 20, 3de kwaliteit 27 cent per hall Kl. 8tieren redelijk aangevoerd. De handel was voor alies flauw behalve Vette Kalveren die tegen hoogere prijzen van de hand gingen. Vacante directies: Post- en Telegraafkantoor te Texel. Jaar wedde f 1800 en vrye woning. Pensioens grondslag f 2050. Borgtocht f 15.666 (reëel). Post- en telegraafkantoor te Zaandam. Jaarwedde f 3000 en vrjje woning. Pensioens grondslag f 3400. Borgtocht f 5297 (reëel). Ofschoon aan do ambtenaren van de beide dienstvakken vryheid wordt gelaten om zich aan to melden, hebben, ingevolge de bepa lingen van het Koninkljjk besluit van 21 Maart 1894, no. 17, de telegraafambtenaren voor deze directies den voorrang. Sollicitaties in te zenden vóór 20 Maart a.s. Benoemd 1 Maart. Tot telephoniste te Tilburg, mej. W. H. Duval tot brievengaarder te West-Graftdjjk, W. Koppen. 1 April. Tot directeur van het post- en telegraafkantoor te Ammerstol, J. L. Storm, thans in geljjke betrekking te Texel. Verplaatst 1 Maart. De klerken der posterijen en te legraphic 2de klasse R. van Sluis, naar Doetinchem en L. Geusebroek, naar Schoon hoven, beiden van Amsterdam (telegraaf kantoor) de telephoniston mej. D. M. Wiseman, van Tilburg naar Amsterdam, en mej. E. M. C. J. W. H. C. van den Broeke. van Zaandam naar Rozendaal, onder intrek king van hare verplaatsing naar Nieuwe- diep. 10 Maart. De klerk der telegraphie 2de klasse mej. W. H. Hoekwater, van Lobit naar Rotterdam (telegraafkantoor). 1 April. De commies der telegraphie 2de klasse J. Reyenga, van Baarn naar Am sterdam de commies der telegraphie 3de klasse P. J. Luteyn, van Amsterdam naar Baarn; de adspirant-ingenieur der telegraphie P. H. G. Montenberg, van Zwolle naar 's- Gravenhage de opzichter der telegraphie 2de klasse G. A. Komyn, van 's Hertogenbosch naar 's Gravenhage de adspirant-opzichter der telegraphie A. W. Slager, van Leeuwarden naar 's Gra venhage en J. van Hamburg, van 's Gra venhage naar 's Hertogenbosch. Geplaatst 1 Maart. Te Leeuwarden, de adspirant-op zichter der telegraphie F. W. Horsting, thans met militie-verlof. Ingetrokken De verplaatsing van de klerken der posteryen en telegraphie 2de klasse T.A. Djjkstra, van Leeuwarden (telegraafkan toor) naar Enschede, J. P. Schontens, van Amsterdam (telegraafkantoor naar Doctinhem, en van de telephoniste mej. A. A. M. Wond, van Nienwediop naar Arasterdam op 1 Maart a. s. 15 Maart. Een jaar verlof verleend, ondor stilstand van anciënniteit aan de telepho niste mej. C. C. Rnyter te Amsterdam. Eervol ontslagen op verzoek 15 April. De commies der telegraphie lste klasse C. A. van der Harst te 's Graven hage. 1 Mei. De brievengaarder te Standdaardbui- ten, L. W. de Klerck. Abonnement I 40per jaar voor per- ceelen, binnen een kring van K. M. 1, Het net is aangesloten aan het Rflks Inter- communaalbnrean. Op 1 Maart 119 verkregen abonnemen ten. Contracten en voorwaarden verkrijgbaar aan het Bnrean, ACHTER DE VISCH- MARKT. Ondergeteekende bevoelt zich beleeld aan voor do levering van voor Partijen, Bruiloften, enz. Alsook afzonderlijke schotels en alles wat tot het koksvak behoort, desverlangd met bijlevering van servies, zilver, tafellinnen enz. enz. Aanbevelend,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1901 | | pagina 2