OPRUIMING
SOUPERS
Gerard Pinksen.
BINNENLAND»
Rechtszaken.
SAMSOM.
AOVËIlTi:iNTIEN
Telephoonnst-Gouda»
Verspreide Berichten.
Gemengde Berichten
Directe Spoorwegverbindingen met GOUDA. Wlnterdlenst 1900. Aangevangen 1 October, - Tjjd van Greeawlcb.
STADSNIEUWS.
Nieuwe Parapliiles.
A. vam OS Az.
Beurs van Amsterdam.
MANTELS, COSTUMES,
Blouse», Peignoirs
en Pellerijen.
Veemarkt te Rotterdam.
PosterUen en Telegraphic.
Aanleg' en onderhoud gratis.
DEJEUNERS, DINERS,
Cuisinier. Westhaven 182.
Fels krijk
Het heet, dat eerlang zal verschijnen
van de hand van Altred Dreylns een boek,
getiteld: „Cinq années de ma vie, 1894—
Het heet, dat Joseph Relnacli voor
nemens ia weer in het politieke leven te-
rng te koerenhjj zon zich candidaat stellen
te Digne.
Door de patroons van de Kamer van
Arbeid voor kleedingstukken te Parijs, is
nu uitgemaakt, dat de door de stakers
(dameskleermakers en modenaaisters) ge
stelde eischen, niet aannemelijk zijn en
dat de stakers Jeen onbeduidende min
derheid vormen 4- reden waarom heden
nieuwe werklieden zullen worden aange
nomen op de oude voorwaarden.
De staking der bootwerkers te Mar
seille duurt voort en geleidelijkweg komt
het van do zijde der Btakers tot rustversto
ringen. Zaterdag bleet het nog rustig door
de flinke maatregelen van den prelect, tot
handhaving van do persoonlijke vrijheid,
doch eergister begonnen de lui onrustig te
wordenIn de eerste plaats werd gepro
beerd de matrozen aan boord van de sche
pen tot staking over te halen en verschei
dene gezagvoerders lieten hun vaartuigen
in verband met dit doen verleggen, ter
wijl er later op den dag met verzet werd
gedreigd tegen het vervoer naar de pak
huizen, van koopwaren, die op den wal wa
ren neergelegd.
De paarden werden bij den teugel gepakt
en do voerlieden werden met steenen ge
bombardeerd, zoodat de politie omvangrijke
maatregelen moest nemen. Kon groot aan
tal schepen verlaten de haven zonder hun
goederen gelost en nieuwe lading ingeno
men te hebben een schade, welke enorm
groot is, veroorzakende.
Duitschlund.
Aan het station te Homburg waren bjj het
vertrek van koning Edward van Engeland,
(die voornemens is in Mei te Homburg een
kuur te komen volgon), aanwezig de kroon
prinses van Griekenland en de prinses van
Hessen, alsmede de holhonding van keizerin
Frederik. Te Frankfort aan het station, tij
dens de vier minuten oponthoud, alweer be
groetingen en te Keulen tusschen kwart
vóór vijf en hallzes opnieuw. Volgens de
.Evening News" zou koning Edward VII
lijden aan dezelfde ziekte, die wijlen den
Duitschen keizer Friedrich ton grave sleep
te, een ziekte van het strottenhoofd. Sir Fe
lix Selmon, 's konings lijfarts, moet alle
hoop op herstel hebben opgegeven en ziet
slechts kans om met de uitstekendste zor
gen den koning nog eenige jaren ia het le
ven te houden.
De commissie, die de opdracht had een
program tan actie op te maken voor de
Vereeniging van kommiezon der Rjjksbelas-
tingen in Nederland, heeft dat program en
een urgentieprogram ontworpen, waarover
de algemeene vergadering haar oordeel zal
moeten uitspreken.
Het urgentie-program heeft den volgenden
inhoud
1. Periodieke bevordering van de kommie-
zen.
2. Het weduwen-peniioen worde in plaats
van een vierde der jaarwedde, een derde
gedeelte.
3. a. De kommiezen der le en 2e klasse,
gestationeerd op standplaatsen waar geen
f 180 (de hoogste toelage) wordt genoten,
worden in de gelegendbeid gesteld, deze toe
lage voor pensioen te mogen aanstorten.
b. Aanspraak op vol pensioen voor de amb
tenaren, bedoeld by art. 4 letter d der pen
sioenwet, bjj 55-jarigen leeltyd en 30 dienst
jaren.
4. Betere regeling der verplaatsingskos
ten.
6. Betere regeling der leges- en schaft-
gelden.
Na de feesten keert H. M. de Koningin
met den Prins der Nederlanden naar Het
Loo terng, om daar, naar wjj vernemen,
tot 1 April te vertoeven, dan gaat het Vor
stelijk echtpaar naar Schwerin, vanwaar H.
M. en Z. K. H. 12 April op Het Loo wor
den terugverwacht. Eerst in het laatst van
Juni of begin Juli zal, wanneer aan de voor-
loopig gemaakte plannen gevolg kan worden
gegeven, het Koninklijk paar voor eenigen
t\jd naar het buitenland vertrekken.
üit Leeuwarden schrijft men:
De verhouding tusschen de aannemers en
timmerbazen met de gezellen wordt gespan
nen. Na het besluit van eerstgenoemden om
het loon voor de volgende drie jaren op een
maximum van 17 cent per uur en den na-
middagschaftjjd van 12 tot 1 4 uur te bepalen,
hebben de gezellen een druk bezochte ver
gadering gehouden, waarin is besloten, aan
de vereenigde patroons een schrijven te zen
den, met verzoek, de door hen gemaakte
bepalingen vóór Vrijdag 8 Maart a.s. in de
Leeuw. Ct. te herroepen, bjj gebreke waar
van zjj de patroons voor de gevolgen ver
antwoordelijk atollen, onder rnededeeling
voorts, dat zjj met ingang van 1 April a.s.
den 12-urigen arbeidsdag met een arbeidsloon
van 18 cent per uur wenschen te zien in
gevoerd.
Tegenwoordig worden er in Zwitserland
verscheiden Transvaalsche postzegels ver
kocht, voorzien van valsche stempels met de
namen Ladysmith en Mafeking en met data
uit den tijd van de belegering. Zjj brengen
zeer hooge prijzen op. De politie heeft
eenige exemplaren in beslag genomen.
Een blad uit Reval in Eslland behelst de
volgende bizonderheden over een eigenaardig
soort van godsdienstwaanzin, die zich by het
landvolk in die streken vertoont.
Eiken avond komen de geloovigen ten
huize van een voorganger bijeen. Terwijl
deze gebeden prevelt, wentelen de hoorders
zich in het stof en huilen en snikken onop
houdelijk op hartbrekende wyze. Zjj leveren
een jammerlijk schouwspel op. Bjj de meesten
de vrouwen vooral, zjjn de oogen door het
veie huilen en het liiggen in stof en vuil
vuurrood ontstoken. Sommigen zjjn al ste
keblind. Door bovenmatige overspanning
van de zennwen zjjn vele boerinnen suf of
idioot gewordenwerken doen zjj niet meer,
alleen maar bidden en weenen. Deze sec-
tarische beweging, die een geheele bevolking
dreigt te demoraliseeren, moet voortdurend
toenemen.
Met den aanstaanden zomerdienst zal het
getal sneltreinen van Leeaw&rden naar Hol
land en terug, zoowel via Stavoren—Enk
huizen, als via Zwolle, van twee op drie
worden gebracht. De Holl. Spoorweg-Maat
schappij heeft bovendien meer dan één ver
betering in den treinenloop vastgesteld. De
Maatschappij tot exploitatie van Staatsspoor
wegen heeft in geen enkel opzicht gevolg
gegeven aan de onlangs daartoe tot haar
gerichte adressen van onderscheidene corpo-
ratiön enz. Het verlangen naar sneltreinen
tusschen Leeuwarden en Groningen bljjft
onbevredigd. Alleen Dinsdags (Groninger-
markt) wordt er 's ochtends een sneltrein
ingelegd.
Men schrijft uit Zaandam aan het Volk
De poging door een comité uit de vakver-
eeuigingen te Zaandam voor eenigen tjjd
aangewend, om aldaar voor de bakkersge
zellen de Zondagsrust te verkrijgen, is toen
niet ten volle geslaagd. Een drietal bakkers
bleven weigeren het venten op Zondag te
staken.
De bakkersgezellen, leden van de afdeeling
van den Bakkersgezellenbond, hebben beslo
ten de broodkarren van deze bakkers op
Zondag te vergezellen. Zondagmorgen begon
de eerste tocht. Bjj klanten werden strooi
biljetten uitgereikt en er op aangedrongen
's Zondags geen brood te nemen.
Niet overal hadden de gezellen een Vrien
delijk onthaal. Op het Prinsenpad, een buurt,
waar men de grootste medewerking had ver
wacht, was de ontvangst wel het minst
vriendschappelijk. Daar werden de gezellen
eenvoudig onder het werpen van graszoden
en modder weggejaagd.
Overigens meenden de gezellen niet onte
vreden te kunnen zjjn over het behaalde
sncces, en zij zjjn dan ook van plan deze
poging te herhalen.
Men schrijft uit Deventer:
Dat de staking der arbeiders aan de Cap-
sulenfabriek der firma Schimmelpenninck en
Co. zoo onverwacht een bevredigend einde
heeft gehad, is zeker voor een niet gering
deel te danken aan den heer mr. Marchant,
lid der Tweede Kamer voor het district
Deventer.
Na een onderhoud met den heer Schim
melpenninck te hebben gehad, deelde de heer
Marchant aan de commissie uit de stakers
mede, dat de eischen werden ingewilligd.
Geen der werklieden wordt uitgesloten, zoo
dat allen den arbeid kunnen hervatten.
De voornaamste eischen der stakers wa
ren: invoering der verlangde nieuwe loon
lijst; een fabriekscommissie, benoemd uit en
door de arbeiders, zal eventueele geschillen
in overleg met patroon en chefs uit den weg
trachten te ruimen; betaling of vergoeding
voor bijzondere feestdagen; waarborg eener
betere controle over het zitkenfonds waarin
de arbeiders bijdragen.
Men meldt nit IJzendjjke:
Bjj de ramp in de bierbrouwerij even bu -
ten deze plaats, is niet alleen in de brouwerij
zeil groote schade aangericht (deze is ge
heel vernield) maar ook aan de daken en
ruiten van de bijstaande gebouwen is enorme
schade toegebracht.
De oorzaak van het springen van den
stoomketel moet, naar men vermoedt, hierin
gelegen zjjn, dat de veiligheidsklep zich niet
meer uit zieh zelf opende, maar door den
machinist moest geopend worden. Dit was
nu verzuimd.
De ketel was ongeveer 25 M. weggeslin
gerd. Ook de gekwetste personen vond men
op eenigen afstand van den ketel liggen.
De toestand der gekwetsten is bedenkelijk.
Honderden personen zjjn herwaarts geweest
om de vernieling te aanschouwen.
Tusschen een electriscben tramwagen en
een- brand-automobiel is het Zaterdag te Ber-
ljjn tot een ernstige botsing gekomen. De
brandmeester Dannehl werd bjj de aanrjjding
die plaats vond op den hoek der Franzóii-
sche- en Friedrichstraszen, in een wjjden
boog nit de automobiel geslingerd, zoodat
hjj bewusteloos liggen bleef. Waarschjjnljjk
kreeg hjj een hensenschndding. De overige
automobilisten kwamen er met lichte ver
wondingen af. De schuld van de botsing wordt
deu machinist van den tramwagen ten laste
gelegd.
De dynamietontplotting te Fontainebleau,
waarvan we in het vorig nummer melding
maakten, heeft plaats gevonden io de fabriek
Cugny, waar op dat oogenblik aan een be
stelling van 10.000 K.G. dynamiet werd
gewerkt.
Vier arbeidsters in een der vertrekken
van de fabriek waren bezig met het vullen
van hulzen, toen de ontploffing plaats had.
Waarschjjnljjk heeft "één harer daarbjj te
hard geklopt, wat de ontploffing veroorzaakte.
De lichamen der vier arbeidsters, die
allen gehuwd en moeder waren, werden door
de ontzaglijke luchtverplaatsing uiteenge-
scheurd en ver weg geslingerd.
Op *de plaats, waar de ontploffing had
plaats gehad, werd een Ijjk gevondenhet
hoofd bengelde nog aan den romp, maar de
armen en de beenen waren verdwenen.
Het tweede ljjk bestond'uit den enkelen
misvormden romp. Het hoofd werd den
volgenden morgen teruggevonden tusschen
het kreupelhout, dat de fabriek omgeeft.
Het derJe ljjk was verminkt tot een mis
vormde, brjjige massa.
Van het vierde slachtoffer vond men slechts
den ruggegraat.
Men heeft den omtrok over een straal
van 50 M. moeten afzoeken, om de ontbre
kende lichaamsdeelen bjjeen te brengen.
Merkwaardigerwijze waren de hoofdharen
van alle slachtoffers onbeschadigd.
Een bejaarde Nederlandsche dame, die te
Mentone woont, schreef op 25 Februari aan
haar familie hier te lande:
We hebben hier afschuwelijk weer gehad,
zooals men in geen 65 jaren gehad had,
volgens de boeken't vroor een paar oach-
1
Gouda. 6.63 7.U
Moordreoht door 7.18
Nieuwerkerk g 7.18
Gapello g 7.88
Rotterdam M. 8.15 7.44
RotterdamD.P.
Rotterdam B. g g
7.86
1.09
8.11 i.n 9.08 9.'l4 9.88 9,57 10.86 11.08
ROTTlBDiU *ioe wrat. E 4
19.68 1.97 9.18 8.80 8.68 6.89 4.56 5.89 5.18 T.1T 7.96 T.66 8.14 8.1T 1.88 9.14 10.89 10.19 10.40 U.9A
g g g 8-01 9 g 9 9 9 9 8,94 f r 10.19 g
g g g I 5.11 gag f g 8,84 ma 9 g 10.88 f g
g g g g 5.18 g g g g a g 8,61 X g 9 10,87 g g
9.89 8.11 4.08 g 5,97 5.41 8.89 7.67 8.07 r 8,(0 8,66 9.35 10,80 10,41 11.01 11.47
1.58 g g g 5.10 g g g 7.48 a 8.4K a g g g g 11,81 g
"g g g g 1.06 ggg 5.80 a g g 7.57 g g g g g g g 11,48 g
AU„n J, ,n u Extr, hybaUUn. Op dw trainan lyn Zond*. Honing on Dlaaiag Uaiaagaah* wtoarbiljvtton Toor d. 8. kl. vrkrygb-r togam «mtatUn mohtpry«. H HolUaduhe Spor. L Bitr. ««pplemMt-^wy». 1 Alle» Pi-da»
E
6.40
8.50
8.57
9.C6
9.99 9.45
8.64
9,<*9
11.09
11.19
11.96
10.56 11.85
g 11.16 g
10,08 g 11.96
10.18
Q O U D A -
11.49 19.18
11.50 19.84
1.—
1.10
1.17
1.96
Rotterdam Beurt ggg 6.46
Rotterdam D. P. a 6.55 K
Rotterdam M. 4.49 6.90 6,07 7.11 7.48
Oapelle 4.68 1.41 g
Hieuwerkerk 8.01 5.61 g
Moordreoht. 6.11 4.04
Gouda 5.17 4.10 6.88 7.89 8.04
4 AUmb ln en ia kluM (utra batalen).
4 B
7.68 g g 9,40
ggg
g 8.89 9.18 9.47 g
d
ie»1»
r h 9
8.84 9.00 9.89 10.08 10.19
ROTTERDAM 90ÜDA Tioe vam.
10.16
10.96
10.88
10.48
10.49
11.81 11,45 19,10
11.69 19.06 11.81
19,80
19.86
1,48
a 1.54
'.86 9.14
i '.46 a
a 1.58
(i 9.08
1.09 9.09 9.3*
1.45 8.46 4.08 4.84
a 4.54
a a a 4.51
5.01
4.89
4.47
5.41
6.04
a 6.1T t a
a 6.97 a a
6.19 7,05 7.69 8.91
«89 a a a
«46
6.66
L
9.19
S* 9.86
w ».46
9.53
10.08
a 10,98
9.46 10.81
FaamltaUaf, op dam loop ku niat gmkand worian, R Rollnniaeha «poor. L Eilra «upplaaantbawy. «an da Conpagaia der Wagon» Lit».
1.06 4.06 4.94 6.07 5.18 5.44 6.94 7.09 7.96 8.90 8,49 9.47 10,09 10.15 11.99
Gouda 7.16
Kevenh.-Moero. 7.98
8oetermeer-Zeg. 7.81
Voorburg 7.58
Hage. 7.58
8.37 8.41
8.68
9.09
-n 9,14
9.08 9.19
9.11 9.91 10.00 10.1»
9.88 9.4? 10.98
flOUDA DEN BAAQ naa »araa
10.19 11.89 19.16 19.96 19.58 1.68 3.91 3.45 4.19 4.60 6.85 5.49 6.31 7.9»
11.11 a a L10 g g g g 5.01 f a a a
g 11.88 t f 1,81 a a a a J.18 g g g g
a 11.86 a a L86 a t 5.17 g a g g
10.45 11.41 11.09 19.45 19.55 1.40 8.80 3.48 4.16 4.45 5.33 5.55 6.16 6.49 7.57
4 I
t.Ol 8.19 1.17 9.58
8.13 m
8.94 i -
8.88 E F
8.43 8.56 9.44 10.1»
9.56
10.06
10.17
10.3»
10.84
10.18 10.43 11.39
10.46 11.11 11.57
•.H.w 5.SI 8.04 7.OS 7.15 7.80 MS 8.55 8.08 0.4» 10.1111.85 11.85 18.00 1.80 8.40 8.57 4.00 4.15 4.87 5.08 6.11 7.01 7.41 7.56 8.11 0.51 10.81
Voorburg. 5.88Z Z l.!S II-- til - IM Z ZZZ jjf? Z
Zo«t4»in.-Z»g. 1.68 1».M _,ol— 6.10 6.64 10.08
Zerenb.-Mo. 6.08 - - - - - - J n.84 8.'lt 8.00 8.04 4.17 4.40 5.01 5.4" 7.05 7.81 5.00 8.18 8.41 10.88 10.58
Gouda.
Oudew.
Woerd.
Utreeht
5.90 6.84 7.41 8.16
5.85
5.48
6.08 7.04
8.18
4
9.07
8.18
8.KI 9.80
a
0.89
10.14
tt D A—U T R C H t (tea vane B
10 14 10.60 18.00 18.87 1.15 8.11 4.88 1.68 6.80 7.10 7.86 6.06 10.87 11.06
11.16 8.88 7-85 10.58
11.84 8.40 8.59 6.11 7.88 8.48 11.01
10.40 11.47 10.80 1.00 8.08 S.4S 6.04 6,80 7.00 7.84 8.08 MO 11.88 11.46
T
Utrecht
Woerden
Oudew.
Goada
1 8 18 6,51 7.47 5.88 9.10 10.10 10.65 11.88 18.00 1.48 S.OS 8.10 4.09 4.48 5.48 8.11 7.00 7.68 0.01 t.SS 10.06 10.40
5.07 6.44 - 8.00 0.57 10.88 - 11.55 11.97 4.1» - - - 7.0» - - - 11.01
fi 16o 10 (1 1 ,85 mi4,55 1 -- e
5.49 7.08 7.94 8.80 9.08 9.81 10.84 11.17 18.11 18.11 8.18 3.40 8.84 4.48 5.80 6.18 7.84 7,49 9.88 9.8» 10.07 10.18 11.98
GOUD A—A HïTtBDAM. riaa tarn.
Gouda 6.S9 8.11 8.8S 9.98 10.10 10.89 11.08 1.10 S.S8 8.15
4.07 4,48 5.19 t 36 8.48 9.51 0.1» 10.87 11.06.
|Amat.W. 8.01 8.58 9.81 10.10 11.04 18.48 19.87 1.87 8.31
4.18 4.57 5.80 6.03 6.44 9.35 10.3» 11.03 11.19.
Amst.0. 8 19 9.13 9.87 10 95 11,1" 1 081.10 9.19 8.40 4.1?
5 U 6.45 6, 8 9.18 10 (0 11.16,11.14.
Vmat.C. 6.81 7.11 8.10 8.86 9.18 9.81 11.11 19.97 11.10
9.91 8.10 8.84 4.41 6.11 6.81 7.09 8.10 9.81.
A.mr W. 8.34 6.47 7.80 8.95 8 4( 9.80 9.48 11.80 11,491.08
1.40 8.93 3.49 5.00 6.98 6.86 7.96 8.85 10.06.
Gouda 7.08 7.81 8.16 9.19 9J 9 10.18 10.34 11.51 hit J J
8.86 4.18 4.84 8.47 7.16 7.64 S.09t9.1l 11.88.
ten zóó, dat waterleiding en gas bevroren
waren, iets onbekends bier, zoodat alles in
de war was. Oranjeappelen, mandarijntjes,
citroenen hingen trenrig bevroren aan de
boomen en zelfs nu nog zjjn gekweekte bloe
men peperduur en wüde bloemen niet te
zien zelfs. Tweemaal is reeds het bloemen
corso uitgesteld, na weer tot 6 Maart. Ik,
die hoogstens één mand hout verstookte in
een geheel seizoen, had er nu drie in één
week. Ik ben den geheelen winter poes in
één vel, want ik heb maar één warme japon,
die ik onveranderlijk draag: gelukkig ben
ik gezond en zelfs niet verkouden, maar
bleef meest thuis, als de snijdende N.O.
wind blies. Op 14 Februari, eersten carne-
valsdag, zat ik op de tribune met een dik
ken reismantel om en daarover mjjn bont
mantel, den kraag op en een cachenez om;
het weer was mooi, maar die vinnige wind
Een alleraardigste persifflage op de kou
was: „Het land van de zon aan de Noord
pool", bestaande uit een grooten wagen, ge
trokken door zes met wit gedrapeerde paar
den; de wagen was geheel als kolossale ijs
blokken gemonteerd, waarop een reusachti
ge jjsbeerde muzikanten waren allen ijs
beren en hier en daar walrussen en andere
pooldieren, die witte conieui strooien, als
een vervaarlijke sneeuwbui. Het weer hield
zich nog-al goed tot aan het einde van het
carneval. Helaas19 Februari, toen 's avonds
Prins Carneval te midden van vnnrwerk,
confetti enz. verbrand moest worden, sneenw-
de 't zóó geducht, dat alles natuurlijk in
duigen viel.
Hier is sneeuw iets ongehoords, ja, wél
op de bergen, maar op den grond nooit!
Met de feesten van het Koninginnetje
was 't mooi weerde oranjezon scheen. Dat
was een gezellige tjjd al de bruidsdagen
droegen we oranje, tot groote verbazing van
het publiek, dat er niets van begreep. Een
Engelsche juf was brutaal genoeg, my op
straat staande te honden, zeggende„als
'k u vragen mag, waarom draagt u dat?"
op mjjn strik wjjzende. Ik antwoordde met
dezelfde vraag, op haar ronwpak Wjjzende.
Zjj„dat is voor mjjn koningin". Ik„dat
is voor mjjn koningin", en toen liet ik haar
staan.
Haveninrichtingen te Makasser.
De Regeering heeft een wetsontwerp in
gediend tot verhooging van de Indische Be
grooting voor 1901, ten behoeve van de
verbetering der haveninrichtingen en voor
de heffing van in- en uitvoerrechten te Ma
kasser.
De aanlegplaatsen aldaar en de middelen
tót lossen en laden vorderen dringend ver
betering, hetgeen de minister van Koloniën
uitvoerig uiteenzet in zjjn toelichting, met
de slotsom, dat een dergelijke toestand van
de haveninrichtingen eener handelsplaats
onhoudbaar wordt, als de handelsbeweging
een eenigszins beduidende vlucht neemt; en
dit is te Makasser het geval.
Ook andere omstandigheden maken deze
verbetering dringend noodig.
Om naar de bedoeling der wet van 30
December 1890 te kunnen overgaan tot in
lijving bjj het tolgebied van het nog niet
daarin opgenomen deel van den oosteljjken
archipel, en tot de daarmee samenhangende
opheffing van d« vrjjhaven Makasser, is het
noodig, in laatstgenoemde plaats douane-ge
bouwen en entrepot-inrichtingen tot stand
te brengen.
Als het plan tot uitvoering zal zjjn geko
men, zullen verkregen zjjn.
lo. een behoorlijke aanlegplaats voor
groote stoomschepen, zoodat zjj met hun
moderne los- en laadmiddelen zoo snel mo
gelijk gelost en geladen kunnen worden;
2o. een ruim afgeschoten terrein, waarop
alles is vereenigd wat voor de uitoefening
dor rechtenheffing en het in entrepot op
slaan en verwerken van goederen noodig is;
So. een aanzienlijke en hoogst noodige
verbreeding van de Wilhelminakade
4o. een betere communicatie van de aan
legplaats der stoomschepen met de overige
handelswijken te Makasser.
De kosten van al deze werken zijn op
f 1.200.280 begroot, waarin is begrepen
f 620.000 voor den aanlegsteiger, f (423.000
voor de aanplemping enz. van het gedeelte
tnssshen den steiger en de kade, en f 186.000
voor de gebouwen en de afsluiting van het
tolvrjje terrein.
De baten, voortspruitende uit steigergel-
den, pakhuishuur en opslag in entrepot,
worden op f 40.000 geschat.
Voor 1901 vraagt de minister f 400.000
om met de uitvoering aanstonds een aan
vang te kannen maken.
Vergiftige grondstoffen in de industrie.
Het „Maadblad tegen de Vervalschingen"
schrijft:
Nu de zoo geruchtmakende vergiftigingen
door bier in Engeland nog steeds het publiek
terecht bezighouden, achten wij het van
groot belang onze industrioelen opmerkzaam
te maken op het feit dat, bljjkens eenige
door ons dezer dagen uitgevoerde onderzoe
kingen, zeer sterk door arseniknm veront
reinigd zwavelzuur in den handel hier te
lande voorkomt. Dit is zeer verklaarbaar
natuurlijk, doordien deze vergiftige stof zeer
didwijls in de grondstoffen voor het fabri-
ceeren van zwavelzuur -gebezigd, voorkomt
en de zuivering, zooals van zelf spreekt,
met betrekkelijk hooge kosten gepaard gaat.
Intusschen is het gebiedend noodzakelijk,
dat de fabrikanten arsenikumvry-zwavelzuur
eischen. Wie slechts eenigszins bekend is
met de grondstoffen van het fabriekswezen,
weet dat zwavelzuur een der hoofdzaken is
bjj schier iederen tak van nijverheid. Speciaal
bjj de vervaardiging van suiker, stroopen,
dextrine enz. speelt het een belangrijke rol
en is eenmaal de verontreinigde resp. ver
giftigde grondstof gebezigd, dan is het dni-
deljjk dat zeer uitgebreide schadelijke ge
volgen er uit voort kunnen vloeien, getuige
de schrikbarende hoeveelheid ziektegevallen
waarbij met doodelyken afloop, in Engeland
door het gebruik van bier waaraan
met arsenikumhoudend zwavelzuur bereide
suiker toegevoegd was geworden. Wig der
halve zwavelzuur, hetzij direct of indirect,
voor voedingsmiddelen of huishoudelijke ver-
bruiksartikeleu aanwendt, neme de grootste
voorzichtigheid in acht en wjj herhalen het
met den meesten nadruk, eische arsoniknm-
vry zwavelzuur.
Het Hoofdbestuur der vereeniging van hoof
den van de scholen in Nederland heeft een
adres aan de Tweede Kamer gezonden, waarin
het te kennen geeft
dat, aangezien in het ontwerp tot wijzi
ging der wet op het lager onderwjjs by de
Kamer ingediend, het subsidie aan de bij
zondere scholen niet onbelangrijk wordt ver
hoogd, het te verwachten is dat door dit
verhoogd subsidie het aantal bjjzondere scho
len zal toenemen
dat dientengevolge menig openbaar onder
wijzer op wachtgeld zal worden gesteld, ter-
wjjl het onder de dan ontstane toestanden
moeilijker zal zjjn dan thans om een nieuwe
betrekking bjj het onderwjjs te krygen
dat onder de vigeerende wet het bedrag
der wachtgelden te laag, en de tjjd, voor
welken zjj worden toegekend, te kort is
dat bjj de bepaling van het bedrag der
wachtgelden onder deze wet geen rekening
wordt gehouden met het aantal dienstjaren;
dat een betere regeling dier wachtgelden,
als meer noodzakelijk geworden door de
waarschijnlijke, zoo niet zekere, gevolgen
van het ingediend wetsontwerp, en als nauw
velband houdende met de verbetering der
onderwyzerssalarissen, niet wachten kan tot
dat een algemeene herziening der wet op
het lager onderwjjs wordt aan de orde ge
steld
waarom het hoofdbestnar de Kamer drin
gend verzoekt art. 39 der Wet op het lager
onderwjjs in zooverre te wjjzigen,
dat aan hoofden van scholen en onderwij
zers, die wegens opheffing hunner betrekking
ontslagen zyn, uit 's ryks kas een wachtgeld
wordt toegekend tot op het tijdstip hunner
herplaatsing of tot op het oogenblik, waarop
zjj recht op pensioen zouden hebben,
dat dit wachtgeld bedraagt l/3, 'U of
van het laatstgenoten salaris naar gelang
zjj minder dan 5, van 5 tot 15, van
15 tot 25 of meer dan 25 dienstjaren
tellen
dat de jaren, doorgebracht in beschikbaar
heid, medetellen bjj de berekening van het
pensiyen.
GOUDA, 5 Maart 1901.
De aid. Gouda e. o. van de Bond van Ned.
Onderwijzers ziet haar pogingen tot oprichting
van een land- en tninbonwknrsus voor onder
wijzers met gunstige uitslag bekroond. In
het laatst ran April wordt een dergelijke
knrsns alhier geopend. De lessen worden
gegeven Zaterdagmiddag? van 2—5 en do
knrsns dnnrt tot Augustus 1903. Hg is ge
heel kosteloos.
De Staatsspoorwegen stellen maandkaarten
beschikbaar van 5 retonrreizen 3de klasse
van elk willekeurig station der S.S. naar
Gonda voor de deelnemers aan de knrsns
4 I 1per kaart.
Aangiiten worden ingewacht vóór 15
April e. k. bij een der heren C. H. Claassen,
rijkstuinbouwleeraar te Boskoop en J. H.
Manshelt rijkslandbonwleeraar te Dordrecht.
De Hooge Baad deed gisteren nitspraak
in de zaak van den timmerman te Krimpen
a/d. IJssel, door 't kantongerecht te Schoon
hoven veroordeeld wegens het op een open
baren weg (den Polderschen dijk) neerleggen
van materialen zonder vergunning van B. en
W. en vernietigde het bestreden vonnis, met
verwijzing der zaak naar de rechtbank te
Rotterdam, op grond dat niet was onder
zocht en beslist ol de genoemde Poldersche
dg'k was een openbare weg in den zin der
toegepaste politieverordening der gemeente
Krimpen.
Nienwe DASSEN, Nienwe HANDSCHOENEN
voor Dames en Heeren,
gevoerd en ongevoerd, en verder vele
NOUVEAUTE'S.
Md. Tailleur.
Kleiweg E. 73, GOUDA
lelevtiaon ifo. 31.
5 MAART. Vikrs.
Nadmland. Cart. Ned. W. 8 81/® 78"/M
dito dito dltc 3
dito dito dito 3 »D*/i6
HoNOAA.Übl.Gou.tl. 1881-93 4 99» l#
[talii. Iusohrgvmg 1862-81 5 908/#
Oostkna. öbl. in papier 1868 6 81»/4
dito ia Bil»erll68 I 8lw/u
Poatuoal. Obl. met coupon 3
dito ticket 8 24»/„
Rusland. Obl. Biunenl. 1894 4 607/g
dito Geoons. 1880 4 96
I dito bi? Rotha. 1389 4 9
dito by Hop 1889-90 4 96»/,
dito ia goud. leen. 1883 6
dito dito dito 1834 I
Öpanja. Perpet, schuld 18S1 4
Tuhkbij. Gepr.Oonv. leeu. 1890 4
Ge loeaing serie D.
Gec.leemn. serie C.
Zuid-Afk Rp. v. oblg 189 v
MKiico.Ob it. Sob. 1890 6
VenezUILa. Obl. 4 onbep. 1881
A.HITXADA1I. Obligation 1895 3
Rotterdam. Sted. leeu. 1894 3
Nad. N. A.fr. Hindels». aand.
Arend* b. Tab.-MyCertifioaten
Deli-Maatsebappy dito
Ara. Hypotheekb. pandbr. 41/,
Cult.-Mijder Vorstenl. aand. i
's Gt. Hypotheekb. pandbr. 4l/|'
Nederlandsche bank aand. i
Ned. Handelmaatsch. uito j
N.-W Si Pac. Hyp. b. paudbr. 8.
Rott. Hypotheekb. pandbr. 4,/,l
Utr. Hypotheekb. dito 4l/j'
Oost an a O lat-Hong. bank aand.
Rusl. Hypotheekbank pandb. 6'
Ambaika Eqft. hy poth. pandb. f
Maxw. L. G. Pr Lien cert. 6
Nad. Holl. IJ.-Spoor.w -Mij.aand.
Mij. tot Expl. v. St Spw. aand
Ned. Iiid^ Spoorweg m. aand.
Ned. Zuid Afr. Spm aand. 6
dito dito dito 1891 duo 4»/e
Italia Spoorwl. 1887/89A-KobU
Zttid.-Ital. Spwmij. A-H. obl. 3
Pol"N. Warschau Weenen. aand.
Rüsl. Gr. Rus». Spw.-Mij l.obl. 4
Bal'iaclie dito aai d.
Fasiowa dito aand. 5
Iwang.Pombr dito aand. 5
Kursk Ch. Azo«r-8p. kap. ob!. 4
dito dito ohlig. 4
Ambaika. Cent. Phc. Sp My obl. 6
Chic. North. W pr. C.v. aaud.
dito dito Win. St. beter. obl. 7
Denver Sc Rio Gr. Spm. eert. r.a
Illinois Central obl. in goud 4
Louis*. Na-hvilli Cer t. aand.
Mexico. N. Spw.My. le byp.a. 6
Miss. Kansas r. 4pCt. pref. aand
N.-York Outasio k West. aand.
Penn. dto Ohio oblig. 6. i
Oregon. Calif, le hyp. in goud -
St. Paul. Minn, k Manit. obl.
Un. Pao. Hoof iyn ob ig. 6
dito dito Lino. Col. le hyp. 0 5
Canada. Can. South. Chert.v.aand.
Van. O. Rallw. k Na. le h. d. o. 0
Amsterd. Omnibus My. aand.
Rotterd.Tramweg-Maats.aand
Nad. Stad Amsterdam aand. S
Stad Rotterdam aand 3
Bblgie. Stad Antwerpen 1887 9'/,
Stad Brussel 1886 9'/,
Hons. Theiss Regullr Goselaoh. 4
Oostana. Staatsieenig 1860 5
K.K. Oost. B. Cr. 1880 3
Span». 8tad Madrid 8 1868
Nad. Ver. B«z. Avb. Spoel. oert.
«Vie
93
94
37»/4
100
SO'/ii
88»/4
881/4
675
460
65»/,
lOlVa
194
98»/,
io IV.
191
62'/.
HO'/.
111
Ï17
1581/,
100
581/1,
581.,
10,»/,
81/,
100»/,
811
140'/,
87
LOS»
04'/,
104V.
Slotkri
Si",,
08»,
311»/,, ~81»„
1081/, 104
101
108
10S
90
100
1171/,
117"/,
KU/.
84
der EESTEERENDE
Tot veel verminderde prijzen.
Dinsdag 5 Maart 1901.
Vette Ossen en Koeien, groote aanvoer, prij-
ten waren voor ie kwaliteit 33, 2e kwal. 30, 3e
kwaliteit 26 cent per half Kilo
Vette Kalveren goede aanvoer, te kwaliteit 32,
*de kwaliteit 20, 3de kwaliteit 27 cent per hall Kl.
8tieren redelijk aangevoerd.
De handel was voor alies flauw behalve Vette
Kalveren die tegen hoogere prijzen van de hand
gingen.
Vacante directies:
Post- en Telegraafkantoor te Texel. Jaar
wedde f 1800 en vrye woning. Pensioens
grondslag f 2050. Borgtocht f 15.666 (reëel).
Post- en telegraafkantoor te Zaandam.
Jaarwedde f 3000 en vrjje woning. Pensioens
grondslag f 3400. Borgtocht f 5297 (reëel).
Ofschoon aan do ambtenaren van de beide
dienstvakken vryheid wordt gelaten om zich
aan to melden, hebben, ingevolge de bepa
lingen van het Koninkljjk besluit van 21
Maart 1894, no. 17, de telegraafambtenaren
voor deze directies den voorrang.
Sollicitaties in te zenden vóór 20 Maart a.s.
Benoemd
1 Maart. Tot telephoniste te Tilburg, mej.
W. H. Duval
tot brievengaarder te West-Graftdjjk,
W. Koppen.
1 April. Tot directeur van het post- en
telegraafkantoor te Ammerstol, J. L. Storm,
thans in geljjke betrekking te Texel.
Verplaatst
1 Maart. De klerken der posterijen en te
legraphic 2de klasse R. van Sluis, naar
Doetinchem en L. Geusebroek, naar Schoon
hoven, beiden van Amsterdam (telegraaf
kantoor)
de telephoniston mej. D. M. Wiseman,
van Tilburg naar Amsterdam, en mej. E.
M. C. J. W. H. C. van den Broeke. van
Zaandam naar Rozendaal, onder intrek
king van hare verplaatsing naar Nieuwe-
diep.
10 Maart. De klerk der telegraphie 2de
klasse mej. W. H. Hoekwater, van Lobit
naar Rotterdam (telegraafkantoor).
1 April. De commies der telegraphie 2de
klasse J. Reyenga, van Baarn naar Am
sterdam
de commies der telegraphie 3de klasse
P. J. Luteyn, van Amsterdam naar Baarn;
de adspirant-ingenieur der telegraphie P.
H. G. Montenberg, van Zwolle naar 's-
Gravenhage
de opzichter der telegraphie 2de klasse G.
A. Komyn, van 's Hertogenbosch naar
's Gravenhage
de adspirant-opzichter der telegraphie A.
W. Slager, van Leeuwarden naar 's Gra
venhage en J. van Hamburg, van 's Gra
venhage naar 's Hertogenbosch.
Geplaatst
1 Maart. Te Leeuwarden, de adspirant-op
zichter der telegraphie F. W. Horsting,
thans met militie-verlof.
Ingetrokken
De verplaatsing van de klerken der
posteryen en telegraphie 2de klasse T.A.
Djjkstra, van Leeuwarden (telegraafkan
toor) naar Enschede, J. P. Schontens,
van Amsterdam (telegraafkantoor naar
Doctinhem, en van de telephoniste mej.
A. A. M. Wond, van Nienwediop naar
Arasterdam op 1 Maart a. s.
15 Maart. Een jaar verlof verleend, ondor
stilstand van anciënniteit aan de telepho
niste mej. C. C. Rnyter te Amsterdam.
Eervol ontslagen op verzoek
15 April. De commies der telegraphie lste
klasse C. A. van der Harst te 's Graven
hage.
1 Mei. De brievengaarder te Standdaardbui-
ten, L. W. de Klerck.
Abonnement I 40per jaar voor per-
ceelen, binnen een kring van K. M. 1,
Het net is aangesloten aan het Rflks Inter-
communaalbnrean.
Op 1 Maart 119 verkregen abonnemen
ten. Contracten en voorwaarden verkrijgbaar
aan het Bnrean, ACHTER DE VISCH-
MARKT.
Ondergeteekende bevoelt zich beleeld aan
voor do levering van
voor Partijen, Bruiloften, enz.
Alsook afzonderlijke schotels en alles wat
tot het koksvak behoort, desverlangd met
bijlevering van servies, zilver, tafellinnen
enz. enz.
Aanbevelend,