Eikel-Cacao Heeren Mode-Artikelen, AU o/KRTKfcTIEN J)rTï2 lessen? Gemengde Berichten Openbare Vjrgadering van Gasverbruikers Directe Spoorwegverbindingen Bet tiVUDA- - Wlnterdienst 1900. Aangevangen I October- T||d van tfreenvlck. 2 10ift STADSNIEUWS. Veemarkt te Rotterdam ItiMirs van AinMerilani. ltJ 8Ü/,.* 3 - 100», 0 - A. VAM GS Az. Op-t-vangrexi. «Ie nieuwe Capes en llegeiunaiiiclft, Tailor rria.de. U. SA USO YI. .R.a tulhis NattenMtft, hoogleeraar heelt echter alleen wejens een lichten aanval Ten inflnenza een week lijn hnia moeten honden. Deze week hoopt hjj weer zjjn colleges te hervatten. Uit Rome wordt geseind, dat dr. Schaep- man door Z. H. den Moto proprlo tot hnis- prelaat van Z. H. benoemd is. In het magazijn Tan den heer 3. Danke- man, fabrikant van corsetten en lingerie», in de Bilderdjjkstraat te Amsterdam, is inden nacht van Vrydag op Zaterdag door middel van openslniting ontvreemd een party cor setten, boezelaars, Trouwenrokken en een rijwiel, Deze goederen, behalve de fiets, werden geborgen en vervoerd in een ge sloten bakkerskar. Op deze wijze en door deze list werd natuurlijk geen achterdocht gewekt. Als verdacht van deze inbraak en diefstal zjjn aangebonden 8 personen, waaronder drie vrouwen, allen thuisbehoorende in den Vrien denkring in de St. Annastraat. De namen der mannen zijnC. Kerneri, O. H. Beus, (ochtgenoot van Lammertje Zon dag), J. C. Kaliber, M. v. Ling on M. Pisaro, namen die in de dievenwereld klinken als een klok, bjj politie en justitie zeer bekend. De vrouwen zijn: Lammertje Zondag en haar dochter, en de huisvrouw van een der mannen. De vrouwen zjjn op vrije voeten gesteld. Do mannen worden nog voorloopig gehouden ter verder onderzoek. (Hbld.) Voor de strafkamer van de Berljjnsche rechtbank is een aanvang gemaakt met de behandeling van den bekenden millioenen- diefstal in den nacht van 21 September, ten nadeele van dr. Wrede, wonende Thiergar- tenstrasse, gepleegd. Door ervaren handen waren uit het bureau van den bewoner geld en met behulp van een daarin liggenden sleutel vele geldswaar dige papieren uit de brandkast gestolen. Van inbraak was geen spoor te ontdekken, zoodat met valscbe sleutels moet zjjn gewerkt om in do woning en het bureau te komen. De politie nam spoedig den huisknecht en den portier in hechtenis, nadat verschillen de omstandighedon op bun medeplichtigheid hadden gewezen. Er zjjn oen groot aantal getuigen gedagvaard, omdat heide beschuldig den ontkennen en zelfs een alibi hopen te bewjjzen. Van de geldswaarden lfln eenige deposi- tobewjjzen, wier bezit gevaarlijk voor de die ven was, in een spoorwegcoupé teruggevonden te QOUDA. gehouden DONDERDAG 21 MAART in hot lokaal „Nut en Vermaak". De klachten, als zij werden medegedeeld, werden van de baan geschoven; ja, heette het, ,de leidingen zijn zoo oud, zo zjjn te nauw 1" En thans blijkt dat het zeer juist was. Want als men door eene leiding in plaats van 100 liter, om hetzelfde effect te verkrijgen, moet sturen 115 liter, dan is het natuurlijk, dat de leiding te nauw is. Het bljjkt dus, dat die bewering volkomen juist was, en dat eigenljjk juist daaruit reeds af te leiden was, dat wij geen zuiver gas kregen. En hoe onoordeelkundig zulk eene toe voeging is, blfikt uit de mededeelingen van den heer Dr. A. Smits, scheikundige aan de stedelijke gasfabriek te Amsterdam. Deze heeft den invloed nagegaan, dien de bijvoe ging van lucht op het branden van bet kousje heeft, en heeft daarbij gevonden, dat 10 pCt. lucht eene lichtvermindering geeft van ongeveer 22 pCt.en 15 pCt. extra toevoer van lucht ongeveer 30 pCt. licht vermindering geeft. Wij betalen dus eerst 15 pCt. duurder en daarmede krijgen we dan nog 30 pCt. minder licht dan wij voor gewoon gas zouden krjjgen. Dat is dus zeer oneconomisch: men vernietigt iets, waarvan men zonder verdere kosten had kunnen pro fiteered Verder heeft de heer Smits aangetoond dat de toevoeging van benzol, om het gas te carbureeren, op de lichtsterkte van de kous slechts een zeer geringen invloed heeft; een resultaat, dat reeds voor hem dooreen Duitsch gastechnicus, n. 1. prof. Bunte in Mtiuchen, is verkregen. Uit deze feiten kun nen wjj genoegetjjk concludeeren, dat een goed gas, dat zonder lek gefabriceerd wordt de voorkeur verdient boven gas mot een luchtje er aan, en dat voor avondgobruik even door carbureeren een beetje wordt op gelapt. De dagverbruikers zijn er thans het slimste aan toe juist zij krijgen eene groote hoeveelheid lncht. Oppervlakkig zou men zeggen, dat het er voor het daggas niet erg op aan komt; maar jnist daarop komt het wel aan, minstons evenzeer. Indien de verbrandingstemperatnur te gering is, en daardoor, om bij de gasmotoren te blijven, niet het mogelijke effect verkregen wordt, dan gaat enorm veel van het nut van dat toestel verloren, doordat dan een machine van 26 30 P.K. voor een arbeid van 20 P.K. reeds onvoldoende blijkt. Het bewijs daarvan hebben wij hedenavond gehoord. Heb ik u in het voorgaande aangetoond, dat het noodig, ja hoog noodig is eene con- tröle op het gas in te voeren, thans rest mij nog aan te geven hoe en met welke kosten eene dergelijke inrichting kan bestaan. Ik heb daarnaar informatién ingewonnen en kan daaromtrent het volgende meedeelen. a. Voor gasonderzoek is in de eerste plaats noodig een Orsat-apparaat, waarmede men in een tijd van 5 tot 10 minuten, dus elk oogenblik en overal kan nagaan het gehalte aan koolzuur on zuurstof; het interesseert ons dan niet, ol deze bestanddeelen met op zet worden ingelaten of toegevoegd. Verder hebben wij noodig, om het nuttig effect van hot gas, zoowel bjj het gebruik van kousjes als bö het gebruik van motoren, enz. na te gaan een calorimeter. Die van Jonker is een zeor eenvoudig toestel, dat met geningen arbeid goed te bedienen is en met( een vol komen jnist resultaat, zooals bp het onder- zook gebleken is. Zoo'n toestel kost 1400.— en een Orsat-apparaat f 25.A 30.—. Re kent men daarbij andere kleine uitgaven voor gas en waterleiding, enz., dan zouden dus bij eersten aanleg de kosten van eene derge- lijko inrichting niet boogor bedragen dan 1 600Daarbij gevoegd de kosten voor eeB eventueel daarmede te belasten per soon en verder eene kleine som voor doorloopende uitgaven aan chemicalién enz. dan zou dat dus het eerste jaar eene uitga ven vorderen van f 1000.— en volgende ja ren van f 500.Daarvoor zou dan een bureau kunnen bestaan, zooals de Kamer van Koophandel bedoelt, en waardoor, meen ik, aan de gemeente veel last door de klach ten van nu zouden worden bespaard. En wjj als gasverbruikers konden daarbij slechts winnen. Van den prijs van het gas heb ik met opzet niet gerept. Deze kan in billijkheid door den Raad zoo worden bepaald, dat er voor de gemeente altijd iets overblijft. Wat wjj noodig hebben is een onberispelijk gas, dat toelaat van den aanleg, dien we hebben laten maken, van de aangeschafte baden, kachels, motoren, conforen enz. een behoorljjk gebruik te maken. Applaut De Voorzitter. Ik kan zeker wel rekenen op de instemming van de belang stellende toehoorders, wanneer ik den heer Geitel vriendelijk dank zeg voor zijne inte ressante mededeelingen. Het zou kunnen zijn, dat iemand van de aanwezigen nog iets in het midden heeft te brengen of te vragen over wat hem misschien in deze voor dracht niet duidelijk is geweest. De heer Geitel is in dat geval gaarne bereid te ant woorden op alle te stellen vragen. De heer Geitel. Ik heb iets vergeten mee te deelen wat mjj zeer spijt, nl. dat ik die onderzoekingen niet alleen heb uitgevoerd, maar daarbij d® hulp heb gehad van Dr. D. W. IJssel de Schepper. Wij hebben onze wjjze van werken opzettelijk zoo geregeld, dat dan hp, dan ik onderzocht, en dat wjj elkan der altjjd controleerden, zoodat de cijfers, die zjjn medegedeeld, onbetwistbaar juist zjjn. Ik dank den heer IJssel de Schepper bjj dezen voor de verleende hulp. De heer van Iterson. Ik heb met genoegen gehoord wat de heer Geitel in het midden heeft gebracht; maar van een ding heeft hjj melding gemaakt, waartegen ik moet opkomen, omdat dat niet is conform de eigen lijke toedracht van de zaak. De heer Geitel heeft n.l. de gascommissie en het Dag. Be stuur aansprakelijk gesteld voor de hande lingen van de gasfabriek, maar ik geloof, dat het Dag. Bestuur daaraan part noch deel heeft. De gascommissie is een commis sie van bjjstand, die geheel zelfstandig op treedt en waarmede het Dag. Bestunr vol strekt geen voeling houdt. Dat is alleen wat ik in het midden wilde brengen, omdat men ten onrechte zou meenen, dat het Dag. Bestuur ook schuld had aan de levering van het slechte gas. De heer Geitel. Ik heb gemeend, dat in eerste instantie voor eene gemeentelijke exploitatie aansprakelijk is het Dag. Be stuur, en op dezen grond heb ik gezegd, dat wjj wel kunnen verwachten, dat de Ge meenteraadsleden bjj het Dag. Bestuur en de gascommissie ik heb daarin opzette- lpk eene zekere volgorde gehouden zul len aankloppen, opdat wjj op die wijze ten minste te weten komen wie in deze, als wjj hier van schuld mogen spreken, de schul dige is. Ik geloof, dat wij daarop wel eenigs- zins recht hebben. De heer M o 1 p n. Met genoegen heb ik de toelichting gehoord op Ie ontwikkeling van de klachten, waarvan de concentratie ligt in de cijfers van de heeren Geitel en IJssel de Schepper. Ik oen het echter niet geheel eens met den heer Geitel. Dat on derzoek geeft bljjk van zeer serieus geschied te zjjn, waarbjj de heeren hebben gevonden een abnormaal hoog gehalte aan zuurstof en waarna zjj hebben gezegd: die zuurstof komt uit de luchten aangezien nu de lucht bestaat uit ongeveer 4 deelen stikstof en 1 deel zuurstof, hadden zjj, om geheel zeker te gaan, ook moeten aantoonen, dat een minstens viervoudige hoeveelheid stikstof ten opzichte van de zuurstof in dat gas aanwe zig waseerst dan toch hebben zjj volko men zekerheid, dat er lucht bjj gemengd kan zjjn. Wanneer ik naga welke analyses zoo al bekend gemaakt zjjn, dan kan ik u meedee len, dat er analyses van gas gevonden wor den bereid uitsluitend uit steenkolen, "en waarin het zuurstofgehalte een maximum bereikte van 1.40 pCt., waarbjj het stikstof- gehalte was 4 pCt. Dat is een onderzoek uitgevoerd door SchStler in Dresden. En een ander gastechnicus, Prof. Kenedy, rond eene analyse aldus: zuurstofgehalte 1.05 pCt. stikstofgehalte 2,70 pCt. Waar dus in het gas in deze gemeente cjjfers gevonden zjjn van gemiddeld 1,7 pCt. zuurstof, daar geeft dat nog geen reden om te zeggen, dat bjj het gas 15 pCt. lucht is gevoegd. Die conclusie trek ik ook nog om eene andere reden in twjjfeln.l. om de volgende reden. Wanneer men bjj lichtgas voegt 1 pCt. lucht, dan wordt de lichtkracht in open vlammen verminderd met 6 pCt.5 pCt. lucht geeft eene vermindering van 33 pCt. lichtkracht10 pCt. lucht geeft 67 pCt. ver mindering, en 15 pCt. lucht verlaagt de lichtkracht met 80 pCt. M. a. w., wanneer men een lichtgas heeft van 15 kaarsen, dan zal bjj bijvoeging van 15 pCt. lucht het effect daarvan zjjn 3 kaarsen. Ik gebruik in mjjn huis open vlammen in een rondbrander, maar ik moet zeggen nooit te hebben kuunen be merken, dat het gas lichtloos was. Dat doet mjj dus twijfelen aan da juistheid van de gevolgtrekking van de heeren Geitel en IJssel de Schepper. (Ik heb de procent-cijfert ont leend aan Schaar's Kalender für Gas-und Hassertachtechnikeren de analyses betref fende het zuurstofgehalte aan het Gasworld's Yearbook 1901, blz 158.) Ik heb mjj ook afgevraagd: welk nut heeft het voor den gasfabrikant om zooveel lucht bjj het gas te voegen, wanneer daarmede de lichtkracht zoo enorm achteruit gaat. Wan neer men bjj gas van 15 kaarsen 15 pCt. lucht voegt, houdt men over 3 kaarsen, om die lichtkracht van 3 kaarsen te herstellen tot 15 kaarsen zjjn noodig 5o gram benzol per M' gasdat is de waarde van 1 ct. Wanneer bet gas kost 7 ct., en de verbrui kers krjjgen gas samengesteld voor uit gas en voor V, uit lucht en benzol, dan heb ben zjj niet te klagen, want dan krjjgen zjj eene mindere waarde dan 7 ct. Maar voor den gasproducent is het een nadeel, want het gas kost den fabrikant zelf niet meer dan 3) ct.dus wanneer daar 15 pCt. lucht wordt bijgevoegd, dau wordt de prjjs van het gas gebracht op 3 ct., maar daarbjj ge voegd 1 ct. voor de carburatie, dan komt het 'gas op 4 ct. Dus bljjkt dat de toevoeging van lucht bij gas van eene zekere lichtkracht niet is in het belang van den gasfabrikant, I I Jj UtlPUS— SU I x 1Z - Til lil 8 88 Ml 8.84 ».M 9,57 10.BI 11.#» U.s» 1S.1I 11,11 1.97 9.18 8.SO S.l» 4.88 4.64 t.SI ».l» MO 11.0» 1.- Ml 8.10 j 11.» li# Ml |.I7 i ll.fS v l.H i 9.08 9.19 9.41 10.11 10.10 11.11 11.10 11.84 1.16 t 1.89 8.11 4.08 1,«7 5.4'. 6.89 8.0» I.U 11-1» J-JJ J-JjJ 9 08 i 10.08 11.88 '.08 8-80 1 (loads. 8 88 7.11 Moordrecht door 7.18 Ni.uwork.rk r 7.88 Oapolle r 7.88 Rotterdam M. 0.88 7.48 RotterdamD.P. r Rotterdam B. r r «Urn. 1. U kUm. Zitr. hpwt»l«». Op 8— tml... Rotterdam Beuro f 8.4! Rotterdam D. P. #.88 Rotterdam M. 4.48 8.10 6.07 7.1» 7.48 Oapall. 4.8» 4.41 Niouw.rk.rk 8.01 8.81 Moordrecht8.11 8.04 Bood. 8.17 *.10 8.88 7.8» 8.04 i SU». 1" «a kim» (olra Wtal«c). ROTTERDAM via* vma. UT 7.«8 7.17 H i 7.66 7.44 8.14 1.17 I.SS 9.14 16.69 10.18 10.40 11,16 i i f 6764 d 10,19 1 0 t 8,5* 0 0 10.50 000 8,41 X 0 10,87 0 0 7.47 8.07 8,SO 8,S6 9.81 10,80 10,41 11.01 11.47 1.41 0000 0 11,61 ar 0009 9 9 11,48 1 Allen Dia»Uf.| 7.18 6.89 8.84 9.00 Pmo1UU«C At» lwp kma «Ut pnkmi «wdU», B HtllwAwb» «p*w. I 9.16 >.06 0 5.60 Zondag. Maaadag 9» Diaadng d4»daagaaha raUarklli«tta» roor da la U. wkrygbaar toga» aakalaa Trtaktprija. B Hollandaaka Spoar. L Ultra lapplanaat-kawga. H 0 4.89 0*0 6.17 9 9 0 4.47 v 1.41 w 6.87 0 0 4.S4 f 5.81 6.Q4 6.89 7,01 7.19 8.81 4.44 i f f 6.89 0^0 9 4.11 1 f 9 6.46 099 l.«] ',0 6.14 u ROTTERDAM 901 IDA vIm *000*. 19,90 0 1,48 9,10 0 0 0 ,48 19.36 1.54 0 9 9.11 9.47 10.16 11.81 11,45 19.10 .86 1.14 9.45 8.46 4.08 10.96 t *46 0 0 0 9 0 1.68 0 0 9 ioW 9.08 0 0 0 9.89 10.06 10.19 lolh 11.51 lf.0lH9.Sl 1.09 1.09 9.14 1.06 4.06 4.94 9.86 9.46 9.1S 10.08 10,81 9.40 10.81 4.84 1.07 1.18 5.41 8.84 T.09 7.86 1.80 8,48 9.47 10.09 10.15 11.08 L Extra uppWantWwy» raa da Oaapagaia der Wagou Lit*. Gouda T.16 Zavenh.-Mocrc. 7.88 8oateraae«r<-Z«g. 7.89 Voorburg 7.58 Haga. 7.51 S.87 8.41 8.58 9.01 9,14 9.08 9.19 OOUDA DBNHAAO 9 11 9.81 10.00 10.191 10.19 11.88 18.16 18.96 18.58 l.'5B 8.11 8.45 9 9 9 11.11 0 9 1.10 0 9 9. f 11.98 0 a 9 0 9 0 11.86 0 9 1.85 009 9.81 9.4» 10.98 10.41 11.41 18.09 18.45 19.55 1.40 9.90 9.41 4.15 4.60 5 81 5.09 5.49 6.81 7.99 8.01 8.19 8.17 1.18 - L 9.58 10.18 10.48 11.89 4.45 a.oa 0 0.0 ,0 a.is - 5.18 0 0X0 0 8.84 t - ».»7 0 1 0 1.88 C - 5.89 5.55 6.15 fr.49 7.17 8.48 ».*6 9.56 10.08 10.17 F 10.89 41 10.19 10.64 10.*6 11.11 Kaaaltatiaf. ap Aaa laap ka» aU» gawkaad worAaa Gouda. Oudaw. Woerd. Utreckt 9.10 6J>8 7.04 8.18 8.58 9.89 10.14 10.49 U.47 H.8* 1.W w- 1 8.18 8.88 7.47 M» 8.80 10.10 10.8» li.»» 1M» 1.48 8.08 8.10 4.01 4.4» 8.4» Mi 7.00 Ml 0.01 8.8S 10.0. 10.48 I 8.07 8.44 - 8.0» - 10.8» - »I Z Z Z Z Z Z Z J Z Z - MS* 1,0» 7.84 MO ».M 8.7» 10.84 11.87 18.11 l»-»l 0-1# V40 304 4.44 4.80 0.18 7.84 7.48 8.88 M» l».»7 1#.» 1W» Di-UtlltStlblwa 10.14 10.5# 18.00 18.8? 8.1» 8.11 4.8» 8.88 11.18 8-8» n.l» 8.40 8J8 - 0.11 10.40 11.47 18.8» LOO" 8-0» ».4i '-04 8.80 T 7.10 7.38 7.14 1.08 Ulnokt Weerde. *Öudew. Good. 8 1. 4.48 8, 8 ».i» 10.011.l8jll.14. \mtt.O. 8.81 7.1» 8.10 «.'8 «.18 9.81 11.1» 18.87 18.»» 8.81 8.10 8.84 4.41 4.11 8.81 7.0» 1.10 l.ll. W. 1.84 8.47 7.80 8.8» 8 41 80 «.48 11.80 1I.4I.1.M 8.40 8.8» 1.4» 8.0» 8.88 8.88 7.8» 8.1» 10.08. Inada 7.04 7.81 1.18 0.1» 10.1810.8418.11 IJ» 8.18 4.18 4.84 1.47 7.11 7.14 8.08.8.13 11.8». V P J juist, d»t dut zooveel mogelijk door hem moet worden vermeden. Neen, de gssfubrikunt gaat anders te werk. Het is mogelijk nit dezelfde hoeveelheid kolen en van dezelfde,soort 20 M' gas per 100 küo kolen te stoken, en ook 30 M gas met 1 ct. prjjs verschil per M'. Die twee soorten van gïS znllen in kwaliteit nogal verschillenwant door langer afstoken van de retorten en door bijzonder heet stoken wordt een gas verkregen van langer licht kracht maar dat uitstekend geschikt is voor den gloeilichtbrander. En nu geloof ik eigen ljjk, dat het gas, dat hier in de gemeente geleverd wordt, op de laatste manier ver kregen is. Ik kan daarbjj nog dit zeggen. Ik weet de hoeveelheid carburatiemiddelen, die hier in het vorige jaar gebruiktzijn en dat is zoo gering dat de gemiddeld» lichtkracht maar met een i/% kaars verhoogd is. Aangezien tegenwoordig de dagdruk en de avonddrnk gelijk zjjn, moet de oorzaak waardoor des avonds eventueel het licht beter is dan 's morgens, ergens anders liggen. Ik heb er over nagedacht om daarvoor eene verklaring te vinden, en meeg die gevonden te hebben in de ongelijksoortige samenstel ling van het lichtgas. Ons lichtgas bestaat voor 80—80 pCt. nit waterstol- en moerasgas, en voor de rest uit zware waterstoffen, stikstof, zunrstof, enz.; maar van de gassen dier laatste 15 pCt is het soortelijk gewicht ongeveer dub bel. zoo groot als van de beide eerstgenoemde gassen. En nn is het een voldongen feit, dat wanneer men het gas in rust laat, het zich in lagen van ongelijk soortelp gewicht afscheidt. Wanneer men nu uit een grootcn gaehouder gas tapt, dat betrekkelp in rust i» geweest, dan zal men daaruit tappen gas, waarin hoofdzakelijk zware bestanddeelen zjjn, en dat gas zal dus zeker zuurstofrijker zjjn dan het gas, dat zich in het bovenge deelte van den gashouder bevindt. Ik heb ook al geruimen tjjd geleden met een Orsat- apparaat eenige onderzoekingen gedaan, en 0 a. 9 Januari 1900 zuurstofgehalte van bet gas bevonden op 1.8 pCt. Ik heb evenwel gisteren bet gas onderzocht en na eene lange doorstrooming heb ik gevonden een gas, dat 1,2 pCt. zuurSïbf bevatte, terwijl ik in staat ben geweest nit diezelfde kraan na ruim een nur rnsten gas af te tappen met 2 pCt. zuurstofgehalte. Op grond van bet medegedeelde ben ik zoo vrjj de conclusie van den beer Geitel, dat 15 pCt. lucht aan ons gas is toegevoegd, in twjjfel te trekken. Overigens dank ik den heer Geitel voor zijne overigens zeer inte ressante mededeelingen. De heer Geitel. De mededeelingen.W den heer Moljjn omtrent een hoog mmrawO gehalte in het gas zjjn ook mjj niet .onbe» kenddat zjjn echter slechts exceptie, fiiè overal kunnen voorkomen, maar in door snede is toch de verhouding tnsschen zuur stof en stikstof niet zoodanig als de heer Moljjn heeft aangehaald. Als in het gas voorkomt eene zekere hoeveelheid zuurstof, dan zal bjj een nauwkeurig onderzoek altjjd blijken, dat ook de hoeveelheid stikstof in verkonding daarmede is. Wanneer bjj een zuurstofgehalte van 0,1 pCt., 0,2 pCt., 0,4 pCt. is gevonden, een gehalte aan stikstof YUP 2,4 pCt., 2,8 pCt., 3,1 pCt., dan bljjkt Nlaarni», dat daarin steeds is eene klim mende verhouding evenals in de lncht. Wan neer ik mjj dus de moeite geven zal het geen ik binnenkort hoop te kunnen doen om dat onderzoek geheel -volledig te maken, dan zal ik hem de resnltaten daarvan ter hand stellen. Wat verder de heer Moljjn zegt over car buratie en het maken van gas, n.l. dat men door lang te stoken nit de retorten een zeer licht gas rerkrjjgt ja, zelfs ais men ,een licht gas heeft, dat zelfs heelemaai geen licht geeft of liefst zoo weinig mogelijk, dan kan men nog een gas hebben, dat volkomen aan de eischen voldoet, die wjj hier kunnen stellen. Maartanslotte kan Jna dat totaal onverschillig xjjn, en ik geloof ook, dat dat tot het be toog heel weinig afdoet. Ik weet zeker, dat de heer Prins gasman genoeg is, om gas to kunnen leveren, dat aan alle eischen voldoet indien hjj wil en mag. Daarom geloof ik ook, dat het eindresultaat, waarvoor wjj hier gekomen zjjn, Tnoet wezen, dat een con- trfile-station wordt gemaakt, om het warmte- effect van het gas te meten. En dan doet het er al heel weinig toe hoe dat wordt verkregendoor lang stoken; door carbu reeren of lang» welken weg ook. Dat doel hoop ik dat wjj znllen bereiken, indien n allen daarvoor zjjt. De héér M 01 ij n. Ik dank den heer Gei- del voor lie toelichting, die hjj gegeven heeft. Hetgeen ik heb gezegd moet ook niet wor den opgevat als eene bestrijding van het doel, waarvoor, wjj hier gekomen zjjn. In tegendeel, ik beaam ten volle de Wensche- lpheid van de oprichting van een cohtróle- f station. Maar de beschnldiging, die de heer Geitel uitgesproken heelt, 1» nogal zeer zwaar, en voordat ik die accepteer zou ik volledige zekerheid willen hebben, dat er te veel sUn stof in het gas voorhanden is. Wat vooral nuttig kan werken bjj'een controle-station is niet alleen de keuring van de kwaliteit van het gas, maar ook dat dan die kwaliteit bekend is aan deleveran- ciera van toestellen voor verlichting, verwar ming, van motoren, enz. Daardoor zal het mogelp zjjn, dat de leveranciers zich in spannen om toesteilen te lev-eren, die vol komen geschikt zjjn voor het Gondsche gas, en dat mankeert zeer dikwjjls, daaraan zjjn heel veel klachten te wjjten. Nn ik toch eenmaal hier sta zon ik heel graag eene vraag willen richten tot de twee eerste sprekers. Ik heb wel gehoord, dat zjj hun motor hebben laten onderzoeken, maar ik zou wel willen vragen, of de motor b|j dat onderzoek geremd isof het ver bruik van het gas per P.K. is vastgesteld Dat is het eenige middel om te constateeren, of a te veel gas verbruikt; of de hoeveel heid gas, die n na gebruikt, ir. ongunstige verhouding staat tot vroeger. Ik veronder stel, dat toen u den motor ontvangen hebt, deze geprobeerd isbet cjjfer van dat gas verbruik zou ook met vrjj groote zekerheid aantooneB het verschil in verbruik van nu en vroeger. Dat is eigenljjk het eenige onderzoek dat in deze waarde heeft. De heer d e J 0 n g. Er is een groot verschil in verbruik tnsschen nu en toen we den motor pas hadden. Toen wjj den motor hebben laten ónderzoeken, hebben we de veeren er uitgenomen en andere, die we over hadden, er in gezet. De eerste zjjn ook gekeurd, maar «er mankeerde niets aan. Doordat wjj nu geen kracht genoeg krijgen, staan de kranen open, wordt dus meer gas verbrnik't, eu nog voldoet de motor niet aau de eischen. Als men ziet, dat er geen kracht genoeg is, dan spant men natuurlijk alles in om kracht te krjjgen om het werk te kunnen doen. De heer Vergeer. De heer Moljjn spreekt zoo even van een gasmotor. Ik weet niet, of hjj daarmede werkt, maar ik kan wel verzekeren, ofschoon de heer de Jong dat ook heeft gedaan, dat ik alvorens bier'te komen heb laten onderzoeken of die boei goed in orde wasen ik geef daarbjj de stellige verzekering, dat ik niet hier gekomen ben out iemand leugens wjjs te ma ken, Ik geloof, dat n ook niet op de hoogte is als n zegt, dat dag- en avonddrnk het zelfde is De heer M 0 1 ij n. Tegenwoordig 1 De heer Vergeer. Dan is n niet upt de hoogtedat is niet waar. Gij kont n ook niet begrijpen waarom de gasdirecteur meer gas zoa willen prodncee- ren. Dat kau ik heel goed begrypen. U weet zeker, dat lij] van iederen M' gas, dien hij meer maakt, zooveel pCt, krjjgt. Dan zeg ik n, dat de heer Prins het' vorige jaar f 900..percentagegeld heeft ontvan gen, en ik geloof dat dat niet noodig is. Laten wjj dien directeur ik wii er ook aan bijdragen, al is het 1 cf. per M' meer, als wjj maar goed gas krjjgen f 1000meer tractement geven, dan is hjj in (jen rnimsten zin gedekten dan zjjn w,jj gedekt, dat we goed gas hebben en dus stellig weten goed te kannen werken. Wan neer een motor is van 30 P.K., dan kan men daarvan geen 30 P.K. vergenmeer dan 25 P.K. kan men daaruit niet halen, en als ik alle machines aanzet, dan heb ik ook 25 P.K. noodig, maar ik geef de stellige verzekering, dat er nu in de morgenuren de avonduren laat ik er buiten tjjden zjjn dat ik niet alle machines tegeljjk kan aan- zetten. (Wordt vervolgd). GOUDA, 26 Maart 1901. Heden middag werd ten raadhnize aanbe steed het afbreken ran de voormalige Bak kerij en Brouwerij met aanbchooren en het maken van eene Serre, Wachtkamer, Bad kamers en eenige verdere werken bij en in het Sint Catharine Gasthuis alhier. Ingeschreven werd door J. de Jong Wz. voor f 376Ö. C. T. Tholens - 3704.- J. Krnijt 3595.— C. W. den Hoed - 3489. J. J. Dnijm - 3420.-- W. Bokhoven - 3245. W. A. Verbrnggen - 3160. Wed. D. Amesz en Zn. - 2999.— Z-ondag deed in een hnishondelijke verga dering van de afdeeling Gonda der sociaal democratische Arbeiderspartij een der leden het voorstel om een affjjfaardigde te zenden naar de vergadering te Botterdam op Vrijdag 5 April a. s., uitgeschreven door de vrijzin- zig democratische kiesvereeniging1 Vooruit gang te Krimpen a. d. Lek. 't Doel dezer vergadering is samenwerking te verkrijgen tnsschen de voorstanders van de urgentie van Grondwetsherziening in 't district Gonda, bij de a. s. verkiezingen. Over 't voorstel staakten de stemmen. -(Het Volk.) Zaterdagmorgen halfnegen werd in de slootJ aan den Dubbeldamschenweg ond*r Donfrecht een lijk ontdekt van een oirca 55 56-jarigen man. Op den kant vond men een rooden zakdoek met een en ander, een zakboekje, een bril en eenige zeilma kersgereedschappen, waaruit men opmaakte, dat de verdronkene een zeilmaker was. Bij nader onderzoek bleek dat de man nit Gonda kwam, al zwervende hier was aangeland en vermoedelijk zelfmoord heeft gepleegd. Tegen halfzeven had men hem nog gezien, pratende met eenige touwdraaiers, zoodat hij onge veer twee nnr in het water heeft gelegen. Per raderbaar werd het lijk later naar de Algemeene Begraafplaats overgebracht. (R. Nbl.) Gistermorgen, vóór zonsopgang, is zekere J. de V. nit Lopik, die een wagen met kal veren naar de stoomboot te Schoonhoven wilde brengen, niet ver van daar in de Lopiksche Wetering verdronken. Volgens achterstaande advertentie zal op Woensdag 10 April a. s. eene uitvoering gegeven worden door de dames Jacobi, Bertelman en den heer Elhorst. Op ver schillende plaatsep zjjn zij met sncces opge treden. In de .Edammer Conrant" lezen wij o. a. het volgende Maandagavond werd in het Dam-Hotel te Edam, het aangekondigde concert gegeven door de dames L. Jacobi, dramatische sopraan zangeres, M. Bertelman pianiste, g(^ip^, meerde der Mij. tot bevordering van/Toon-^ knnst en Dora Jacobi, Declamatri«e,f.p|6|;i welwillende medew rking van den heer Karei» W. Elhorst, barriton, allen uit Amsterdam. De opkomst was niet talrijk, doch bestond nit de elite van ons stadje, slechts een vijftig heeren en dames waren aanwezig en wij durven onomwonden verklaren allon ten zeerste hebben genoten* wijl èn zang, èn muziek, èn voordracht over het geheel uit stekend kannen worden genqpmd. Te criti- seeren blijft er altijd, doch dit was, naar ons oordeel, thans van zoo'n minimen aard, dat we or geene melding van behoeven te maken. Veel gelegenheid tot ontspanning is ons, vooral den laatsten tijd, gegeven, doch geen enkelen avond kan opwegen bg 'tgeen we dezen avond te hooren kregen. Mej Dora Jacobi was in hare voordracht eenig. De „Piepende Pomp" en de „Kerk klokstoren" vonden algeheelen bijval. Hot programma bevatte te veel nummers om over elk afzonderlijk te schrijven, doch het is ontegenzeggelijk waar, dat Mej. Wielema vele ingezetenen aan zich zal verplichten, als z\j zon kannen zorg dragen, wij in 't volgend winterseizoen wed^Jflp een derge- Ijjken genotvollen avond werden vergast. GRarne willen we hare poging daartoe onder schragen. Ook aan de tooneelversienng was flinke zorg besteed. In de „Telegraaf" van 8 Januari jl. wordt o. a. van dit drietal mnsici gezegd, over hunne concerten gegeven to Harderwijk en Culemborg De dames L. Jacobi, sopraan, en M. Ber telman, pianiste die Dinsdag jl. alhier met welwillende medewerking van den heer Elhorst, bariton, nllen uit Amsterdam, een concert gaven, behaalden daarbij veel succes. De verschillende numnicrc, vooral de duet ten. waarin beide stemmen prachtig uitkwa men, werden zéér toegejuicht. Ook de pianiste die den zang begeleidde en voorts eenige pianonummegs uitvoerde, gaf blijken van veel technische vaardigheid en muzikale kennis. Wij gelooven dat verdere aanbeveling overbodig is, het bovenstaande dient tot bewijs hiervan. Dinsdag a6 Mairt 1901. Vette Ossen en Koeien, goede aanvoer, prij zen waren voor ie kwaliteit 33, ae kwal 30, 3e kwaliteit 27 cent per half K6I0 Magere Ossen melkvee en Vaark eien goed aangevoerd. Vette Kalveren goede aanvoer, ie kwaliteit 3a, tde kwaliteit 30, 3de kwaliteit 27 cent per hall KI. Stieren redelijk aangevoerd. Handel voor alles prijshoudend, Vaarkoeien Aninder in prijs. 26 MAART. I Vvkr». Vfderlanii. Uart. Ned. W. 8 Ityi' T81,/,< dito dito dlic 8 u9U' dito dito dito 8 rioNQaa. Obl. Gou il. 1881-98 4 Italib Ifi,*ohr ving 868-81 5 Oobtbnb Obl, n i tpier 1888 5 dito ia z l*er 1868 5 Portugal. Obl. met coupon 8 - dito ticket 8 'du-i,ani>. Obi. Binnenl. 1894 4 dn»» Gecoat 1880 4 dito bi) Rotha. 1889 4 d»to bjj Hop 1889-90 4 d.to in trpod leen. 1888 6 «•it» dito dito I8s4 I Span/U. Peri»et, tchuld 1881 4 Tomkrij Gepr.Conv. leen. 1890 f Ge leaning aerie D. Gee. leeinn. sen# 0. Zdid-Afe Ep. v. oblg 189 4 Mexico.Objit.. 80k. 1690 6 Vfkri. Sletkr* 781»/,, •2 90 ai4 IC 81»/M 94» iv 607/, 96 9 96 *8 14 »7 100 Mm Vbnuubla. Obl. 4 onbep. 1881 J Amsterdam. Obligation 1895 8 Rotterdam. 8ted. leeti. 1894 8 Ned. N. Afr. H«ndelav. aand. Arandab. Tab.-MyCertificaten Deh-Maauchaopij dito j Am. Hjpotheekb. paodbr. 4l/i Cult.-M jjder Voratenl. aand. '•Gr. Hvpoiheekb. pandbr. 41/! Nederlandtche bank aand. Ned. HandelmaaUck. dito N.-W A Pae Hyp. b. pandbr, Rott. Hjpotheekb. pandbr. 4'/t Utr. Hjpotheekb. dito 4V§ OoaTRNR. O wt-Hong. bank aand, Rcbl. Hypotheekbank paodb. Ambbika Equt. hy poth. pandb. 4 Maxw. L. G. Pr Linn rert. 6 Nxd. Holl. IJ.-8poor.w -My. aand. Mij. t» t Expl. v. 8t Spw. aand Ned. Ii.d. Spoorweg m aand. Ned. Zuid Afr. 8pm aand. 6 dito dito dito 1891 dito 4}/| Italië Spoorwl. 1887/89 A-KohU Zuid -lui. 8p»my. A-H obl. S Pol"N. Wartchau Ween en. aand. j RctL. Gr. Ru*». 8pw.-My l.obl. 4 Bal iaohe ito aai d. Ka-iowa dito aand. 5 Iwaig.I'ombr dito aand. I Kurtk Ch. Azo«-8p. kap. obl. 4 iiito dito ohlig. 4 Amr,Rika. On>. P«o. Sp My obl. 5 Cb<c. k No'th W p C.v. aau 1. dit' dito Win. i'eter? obl. 1 Denver k R10 Gr. Spm. ceru v.a Illinois Gentral o»»i uoud 4 Louiav. k Va hvilli Cer v. **n Mexi- o. N. 8pw.M 1. Ie hvp.a. 6 Mis*. K*n-a- v. 4pCt. pref. aand N.-York Ou»*a o k Watt. a>ud. P»nn. dto Ohio ohhg. 6. Oregon. Calif. byp. in goud St. Paul. Min», k Manit. ob Un. Pao. Hooflyn ob ig. 6 dito dito U-o. Col. Ie byp. O 5 Canada. Can. South. Chert.v.aao V»n. C. Kali», k Na. Irh.iLn.O A'»«terd. Ommbua Mij. aand. Ro«b'rd.TrAinwH -Maa>i. and Ned. Stad Amaterdara aand. I "tad Rn teriem aand S Biloie. Stad Antwerpen 18*7 8'/| 8 ad Hruaael 18861', Honh. Theiaa R-guUrG ü-laoh. 4 O,irtenk. StAauleenig I860 5 K.K.Ooat.B Cr. 18806 Span/r. Stad Madrid 8 1868 Nan V-r R A*'». eert. SO*/.. 88 Va 87» 480 851/, 1011/. 1»4 081/, 10D/. 181 6»'/i HO'/. Ill 817 1 100 661 I#"/. SU 140'/, 108', 104'/ 51»/,, 81»/,, 103',, 104 III* 10 9» 11 100 117'/, 101 81 DE GROOTSTE SORTEERING ook voor bot aannemen vind men bij Md. Tailleur. Kleiweg E. 73, GOUDA TefeytH» Si. Burierlijke Stand. HKHOREN23 Maart. Cornelia Maria, ondero A. Moons en A. A. van der Sprang. Jacobu», ouders A. van Vliet en G. J. Brandcma. 24. Saartjo, ouder» C. J. van der Kley en S. den Hertog. 25. Neoltjo, ouders G. Slingerland en L. Treuren. OVERLEDEN23. M. Visser, 75 j. 24 A. J. M. Kouwenbcrg, 26 dagen, S. F. van der Bnrgh, wed. A. de Moojj, 84 j. Wie zeker zijn wil, d« Echte Eikel-Cacao te ontvangen, teutmen- gesteld en na vale pruifnerojypgen in den handel gekomen onder den naam dea uitvinder» Dr. Michael is, vervaardigd op da besta machines in het wereldbe roemde étabb li sternen t van Gebr* 8 to 11- vorok te Keulen, «licht: la vierkanten De» Eikel-Ceceo ft met melk (.kookt eene aangename gezonde drank voor de- golijkach gebruik, (een 4 2 theelopela van 't pasder voor een kop Chocolate) Al» genéeakracbüge drank bij (tril van diarrhee alechta met water te (•kruiken. Verkrijgbaar bjj de voomei Apotheker* ena. Pr» f 1A0, c. "#.#0, n 0.85 Generaal vertagenwoovdijarvue» Nadar- land Amsterdam, Kalveiitnat 103.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1901 | | pagina 2