Maw filial
BINNENLAND-
li
Gemengde Berichten
STADSNIEUWS.
Directe Spoorwegverbindingen act GOUDA.
Zomerdienst 1901.
Aangevangen 1 Mei.
T({d van Greenwich.
Samenstelling- van
gedistilleerd nit verschillende kolensoorten.
U_ dm nmuwmnmniM
A. van OS Az.
Beurs van Amsterdam.
-
ONTVANGEN
Tailormade Costumes.
I). SAMSOM.
367
Staats-loterij
heid Tan vlaggen op de openbare gebouwen
ter eene van den czaar. „Voor een souverein
doet de repnblilceinache en Bociaal-democra-
tische stad dat nietde vlaggen worden be
waard tegen den dag, dat bet Russische
volk bevr(jd zal worden van het afschuwe
lijke juk, waaronder het nu gebukt gaat!"
Dihtschlakd.
Prins Tschoen, de Chineesche boetgezant,
is eergisteravond nit Essen te Saarbrticken
aangekomen, om er gisteren met drie Dait-
sche en negen Chineesche heeren een mijn,
een metaalgieterij en het slagveld van Spie-
heren te bezoeken en dan de reis voort te
zetten naar Berlijn over Frankfort.
Toen de Osborne" eergisternamiddag met
den koning en de koningin van Engeland
te Kiel aankwam, gingen priuB en prinses
Heinrich van Pruisen onmiddellijk aan boord,
ter begroeting en tot theegebrnik en om
kwart vóór negen begaven de Engelsche
gasten zich met een stoomboot van het
jacht naar het station, in gezelschap van
het echtpaar Heinrich, den grootvorst-troon
opvolger van Rusland en prins en prinses
Karei van Denemarken, tijdens welk tocht
je de kanonnen van de in de havens lig
gende oorlogsschepen bulderden van geweld.
Om negen uur vertrok de trein.
Z. K. H. de Prins der Nederlanden, Her
tog van Mecklenburg, vertrekt heden ochtend
op nitnoodiging van Z. K. H. den Groot-
Hertog van Mecklenburg-Schwerin voor
eenige dagen naar Mecklenburg.
Z. K. H. sal in 't buitenland vergezeld
zyn door hoogstdeszelfs adjudant den luite
nant ter zee 1ste kl. jhr. Hooft Graafland.
Uit 's Gravenhage wordt aan De Tyd ge
schreven
De Prins is hier geheel ingeburgerd en
begint hoe langer zoo meer ons leven mee
te leven.
Soms ziet men hem heel in de vroegte
door de straten wandelen, met weinig of
geen geleide, om de stad te leeren kennen.
Hg geeft dan vriendelijk den groet, dien-men
hem brengt, terug en heeft wel eens een
\jverig politiedienaar, die hem niet dadelijk
herkende, gemoedelijk aangesproken.
In de omgeving van het hof is hij dan ook
zeer gezien, ik mag gerust zeggenbemind,
om zijn ongedwongen vriendelijkheid, naast
gestrengheid, waar deze gevorderd wordt.
In 't begin October van het vorige jaar
Werd het maken van de binnenhaven van
de visschershaven te Scheveningen gegund
aan de heeren Kalis en De Groot,
Wegens de vele voorbereidende werkzaam
heden en aanvoer van materieel werd eerst
op 15 April de eerste spade in den grond
gestoken. Na vijl maanden arbeid wordt be
rekend, dat 87,000 wagens zand of ongeveer
800,000 M. grond vervoerd is van de drie
millipen meter dat te verplaatsen is. Thans,
nu er geregeld met twee excavateurs en
nachtploeg gewerkt wordt, berekent men in
7 k 8 maanden die overige 2,200,000 M. te
verwerken, zoodat het groote werk binnen
den vastgestelden tijd van 660 dagen of 22
maanden kan gereed zijn. Zes locomotieven
en 80 groote en 40 kleine wagons zyn voor
het vervoer van het zand bij de aanneming
in 't gebruik. Het materiaal voor de kaden,
als grint, cement en graniet, wordt reeds
geregeld aangevoerd. (Vad.)
Eergisteravond laat werd tusschen Draai
brug en Oostbnrg op den weg het Ijjk ge
vonden van den vrachtrijder A. P. uit Aar
denburg, die te ongeveer half tien uit Oost
burg was vertrokken. Hij moet uit zijn
wagen gevallen zijn, of is by het uitstappen
onder het voertuig gegleden. Zyn wagen,
getrokken door twee muilezels, kwam te
Draaibrug aan, waar opgemerkt werd dat
de dieren niet bestuurd werden. Het ge
volg was een onderzoek, dat leidde tot het
vinden van het bijna onherkenbare lijk. Het
benedengedeelte van het gelaat was totaal
verbrijzeld. Volgens een ander bericht zag
de machinist der tram, welke om halftien
van Draaibrug naar Breakens vertrekt, het
Jyk liggen en stopte. Met behulp van eenige
reizigers, die zich in de tram bevonden, werd
het lyk in den bagagewagen gelegd en naar
Oostburg vervoerd, van waar het gister naar
de woonplaats van den overledene zou wor-
der. gebracht.
De man laat een weduwe met elf kinderen,
na, waaronder nog zeer jeugdige en slechts
twee volwassenen. (M. Ct.)
Het „N. v. N." hangt een droevig tafereel
op van de werkeloosheid, die te Amsterdam
nu reeds heerscht.
„In de Nederlandsche Fabriek vanstoom-
en andere werktuigen aan de Oostenburger
gracht, waar nog niet lang geleden meer dan
1700 menschen werk vonden, verdienen thans
nog maar een duizendtal hun dagelykich
brood. En ook ztf weten nog niet wat hun
boven het hoofd hangt; wekelijks wordt hun
getal daar kleiner. Alleen aan deze fabriek
loopen dus een 6 éi 700 man ledig.
Niet beter gaat het op andere fabrieken
in onze stad. Is het aantal werkloozen daar
niet zoo groot, om de eenvoudige reden, dat
de fabrieksbevolking er kleiner is, toch heeft
ook daar menigeen een gedwongen vacantie.
Voor velen die aan het werk zyn gehouden
zijn de inkomsten ook al verminderd door
het inkrimpen van de werkuren. Maar in
dezen tjjd van schaarschte aan arbeid is het
toch nog beter een galden minder thuis te
brengen, dan op straat te worden gezet. De
Droogdokmaatschappij bv., die gewoonlijk dag
en nacht doorwerkt, laat haar werklieden nu
maar van 's morgens 7 tot 's middags 5 uur
komen, om niet genoodzaakt te worden nog
meer menschen aan den dyk te zetten.
De firma Snyver eü Jonker ervaren ook,
dat er slapte in het vak is, en zy hebben
daarom haar werkuren ook met één inge
krompen.
Van drukte getuigt ook niet, dat bij de
firma Gebr. Spijker, de fabriek van rijtuigen
en automobielen aan den Arasteldyk, ette
lijke draaibanken leegstaan.
Dit zyn sléchts enkelen van de velen, die
thans de nadoelen gpvoelen van betzelfde
gebrek aan werk."
Men meldt uit Valkenberg nog het vol
gende omtrent het antomobiel-ongelnk by de
manoeuvres.
Het ongeval met de legerautomobiel ge
beurde eergistermiddag ongeveer te half
vier. De bewoners der nabarige huizen hoor
den een hevigen slag, alsof de poort instortte,
en vlogen naar buiten. Toen de stof en rook
waren opgetrokken, zagen zy het verschrik
kelijk schouwspel.
De prachtige automobiel, die iedereen
hier tijdens de manoeuvres bewonderde, lag
onderste boven in drie stukken. De zware
gaspjjpen waren geheel verbogen en een
wie] geheel versplinterd. By de razende
vaart van den berg af, waren twee slagen
gehoord, het springen van de banden door
het te warm loopen van de rem.
Halverwege den Couberg is een weg naar
boven, naar den uitzichttoren. De 2e chauf
feur moet nog gezegd hebben„Laat ons
daar tegen oploopen", doch, is het juist wat
die chauffeur mededeelt, dan moet kapitein
Van Asbeck gezegd hebben„Laat ons maar
doorgaan."
Nog zou, hoewel met geweldige vaart, de
automobiel nog door de poort hebben kunnen
gaan, doch door den korten draai vlogen de
achterwielen tegen de steenen. Het rjjtnig
kantelde en toen was het in een ondenk
baar oogenblik eene verschrikkelijke rnïne
en akelig gekerm.
Onophoudelijk had men den signaalhoorn
laten gaan, zoodat vele menschen niet be
grepen wat dat beteekende, en de officieren
moeten ook om hulp 'hebben geroepen, toen
zy in vliegende vaart de helling afkwamen,
met defecte rem, doch hulp was onmogelijk.
Het geval bewijst alweer, dat het hoog
noodig is zeer ernstige maatregelen te ne
men, vooral tegen het snel ryden, want de
heer6n moeten, volgens zeggen van anderen,
over den weg hebben gevlogen.
En als het waar is, wat men vertelt, dan
moet reeds vóór het vertrek van de auto
mobiel te Maastricht, de rem defect zyn ge
weest, maar de chauffeur meende, dat hy
er wel mede kon komen.
De Duitsche attaché is iets beter; alle
hoop op herstel is nog niet geweken. De
toestand van de overige heeren is tamelijk
bevredigend.
Mevrouw van Asbeck is hier eergister-
nacht aangekomen, maar om bijzondere re
denen wordt haar de dood van haar echtge
noot pog verzwegen.
De aan de gevolgen van het automobiel
ongeluk overleden kapitein van den generaien
stal F. W. A. baron van Asbeck, was als
zoodanig toegevoegd aan den commandant
der stelling van Amsterdam en was her
komstig van het wapen der artillerie. Als
artillerie luitenant in garnizoen teNaarden,
onderscheidde hy zich na de ontploffing in
de kruitfabriek te Muiden door het verleenen
van de eerste hnlp en het nemen van krach
tige maatregelen. Deswege viel hem een
betuiging van tevredenheid van den toenma-
ligen minister van oorlog te beurt en werd
hem kort na instelling dier orde, het ridder
kruis der Oranje Nassauorde toegekend ter
zake van zyn gedrag by die ramp.
De kapitein van Asbeck maakte zyn stadiën
aan de hoogere krijgsschool.
Als een droevige bijzonderheid wordt by
deze gelegenheid in herinnering gebracht,
dat een familielid van den ontslapene, de
ritmeester der cavalerie baron van Asbeck
eenige jaren geleden eveneens op noodlottige
wjjze omkwam tengevolge van een slag Tan
zijn paard in de manege der huiaren-kaierne
te Amersfoort.
GOUDA, 26 September 1901.
Dinsdag-avond had het geannonceerde
orgel-coneert in de Groote of St. Janskerk
plaats, waarbij de heer G. Giesen welwil
lend zjjne medewerking verleende. De ver
schillende orgelnummers werden uitstekend
uitgevoerd door den heer Spaanderman, die
een uitstekend musicus op dit instrument is
en zijn geheele auditorium weet te boeien.
De heer Giesen toonde ook nu weder dat
hg over een zeer schoon gelnid kan beschik
ken en oogste met zj'n viertal liederen groot
succes. Nog meermalen hopen wjj den heer
Giesen, die de stad gaat verlaten en aan
de Ned. Opera zgne verdere opleiding zal
krggen, hier te zien optreden.
Dinsdag 1 October zal, naar wg vernemen
het laatste orgelconcert plaats hebben,
waarby de heer Spaanderman, op verzoek,
nogmaals zal uitvoeren Deux Consolations.
Mej. Toos Hoog, sopraan uit don Haag,
leerlinge van Cornelie van Zanten van het
Conservatoire te Amsterdam, zal D/nsdag
a. s. mede hare medewerking verleenen. De
muziekliefhebbers kunnen zich weder ver
gasten op een uur van waar kunstgenot.
Bg Kon. Besl. is het eereteeken tot be
looning van eervollon langdurigen werke
lijke dienst hg de schuttergen, toegekend
aan A. D. Veening, korporaal bg de dienst-
doernle schutterij alhier.
Op 27 dezer herdenkt C. J. van der Want
den dag waarop hg 25 jaar werkzaam is
aan de Koninklijke Stearine Kaarsenfabriek
.Gouda", waarvan kg de laatste 20-jaar
was geplaatst als beambte over een meisjes-
afdeeiing.
„Eenige tjjd geleden is opgericht de ver-
eeniging„Botercontrólestation in Zuid-
Holland" welker laboratoria te Leiden ge
vestigd zgn. Doel dezer vereeniging isde
producten der leden dezer vereeniging de
hoogst mogelgke waarborg te verschaffen van
te zgnzuivere onvervalschte natuurboter.
Naar onze meening is dit doel bereikt wan
neer wg de bepalingen van de door de leden
geteekende verklaring nagaanwelke bepa
lingen in hoofdzaak hierop neerkomen dat
de leden zich verbinden
1. geen andere boter of op boter gelg-
kende vetwaren te bereiden, te doen berei
den, voorradig te hebben noch af te leveren
dan die voldoen aan de omschrijving van
Art. 1, der Boterwet.
2. Hunne fabrieken, bereidingsplaatsen
magazijnen en terreinen zonder eenig voor
behoud voor de ambtenaren van bet contróle
station toegankelijk te stellen.
3. Een bedrag van ten minste één dui
zend en ten hoogste tienduizend gulden in
de kas van het controlestation te storten
bg overtreding der bovengenoemde bepalin-
GOUDA ROTTERDAM yIw ?«ru.
i
wkrggbMtr Ugtn
9.48 10.81
Gouds.
Moordrsekt
Nifuwsrksrk
Oapolls
Rotterdam M.
RottordamD.!~
Botterdam
4 Allen le em Se kluee. Eitre kgbetalen. Op den treinei lijn Zondeg, Mnndeg n Dimd»g ttndngwhe retourbiljettca
BOTTERDAM
7.18 g 0
0 00 9.48 0 0 0
8.89 9.18 9.47 0 10.16 11.81 11,4» 18.04
0 10,86 00*
Botterdam Beure 0 000
Rotterdam D.P. 0 0 0
Botterdam M. 4.48 6.80 6.04 T.U 7.88
Oapslla 4.68 1.41 000
Niauwarkerk 6.01 6.61 000
Moordrecht. 6.11 6.04 000
Gouda «1° 6115 7-88 7 48
4 Allen le ea Se kluee (utn beUln). t
7.46
ey
10.88
10.48
9 O U B A riee «ra
18,80 0 1,48 000
18.88 0 1.64 0 0 0
I.S6 8.14 8.4# 8.46 4.08
0 .46 0 0 00
1.58
8.08
6.17
0 0 6.41 6.87
4.45 6.18 6.04 6.89 7,05 7.59 8.81
4.68 0 0 6.89 0 0 0 s
6.— 0 6.46 w 0 0
5.10 6.56
8.06 M4 9700 9.87 10.08 10.19 10*.49 11.68 17.06 11.86 1.09 8.09 8.11 1.06 4.06 4.84 4.59 6.16 1.48 6.84 T.08 7.86 8.80 8,48 9.47 10.09 10.16 11.04
Anltatiei; op dia leep ku .iet gweke»i wricn, B Hollndeeke epoer. L litre nppleenatkewjj. na 4e Oempegate 4er Wegeai lite.
-
Gouda 7.16 1.87 8.41 9.11 9.11 10.00
Zoreoh.-Moere. 7.88 8.68 000
8oetermeer-Zeg. 7.89 9.08 000
Voorburg 7.68 9,14 000
- B 7.H 9.08 9.19 9.88 9.49 10.88
Hage.
GOUDA DEN HAAG riee reree
10.19 10.18 11.18 18.16 11.16 18.56 1.16 1.68 8.81 8.46 4,19
11.06 t 0 1.07 00090
0 11.16 1,18
0 11.80 L88 f
10.41 11.85 11.48 18.46 18.66 1.87 1.44 8.80 8.48
4.16 4.46
4.60 6.18
5.08 0
5.18 0
6.87
K.88 6.48
5.49 6.81 7.89
6.15 6.49 7.57
1.01 8.88 9.17 9.68 9.66
8.18 H- 10.08
8.S4 ie 10.17
8.88 SS F 10.89
8.48 8.59 9.44 10.19 10.84
10.18 10.48 11,89
10.46 11.16 U.67
'•Hage
Voorbur
Zoetetm.
Zevenh.-
Gouda.
(d) L
IIH01 7.01 7.19 7.06 8.SS «.SI «.OS 9.S4 10.11 11.91 11.SS 19.00 l.»0
J _J 10.17 l.M
L - 10-s' - - - l.SO
J* P 10,43 - - - 9.01
.6 14 6.88 7.88 7.46 8.08 9.08 9,18 9 80 10.11 10.64 11.66 18.08 18.88 8.11
op dia leop kaa aiet gsrekoad wordn. (d) Hemoniketrein, alleen le en Se klpue.
8.40 8.57 4.00 4.16 4.87 5.19 6.88 7.01 7.4! 7.56 8.18 9.40 10.85
4.48 6.88 9.46
4.18 6.43 10.01
5.10 6.64 10.14
8.09 8.84 4.S7 4,48 5.81 6.46 7.05 7.81 8.09 8.88 8.46 10.86 10.54
eitra betelen. Ir Bekelre eee biljet le kl. een eappleiaent-bevgi.
(i OU dn.
Oudaw.
Woerd.
U treek t
4
9.07
1.80 6.81 7.88 7.60 8.18
1.8»
1.48 6.41 8.88
8.08 7.<'4 8.11 8.18 8.68 9.89
H
9.89
10.14
GOUD A-U T
10.14 10.69 18.00 18.88
11.16
.11.84 - -
10.49 11.47 11.88 1.06
R O H T vlee reree. H
8.15 8.18 4.88 8.49 6.80 7.10 7.86
8.SS - - - - 7.85
8.40 S.S9 6.07 7.38
8.08 8.46 6.04 6.84 7.00 7.64 8.08
1.36
8.48
fl.59
10.80 11.06
10.46
10.54
11.88 11.48
Utree kt
Woerdaa
Otdeer.
6 11 6.61 7.47 6.88 9.80 10.04 10.41 11.88 11.48 18.08 1.48 8.08
Mf 6.44 6.0» 9.87 10.87 11.66 18.05 11.87
ij* 11| e ij 10.86 1 s86
UI Ml MO lito 9.06 «.li 10,11 11.11 11.11 10.91 19.11 9.10 1.00
y j
3,10 0.01 0.01 S.OI «.IS 7.00 7.13 3.00 0.35 10.08 10.«
7,81 10.M 11.07
,.38 - - - - - 0,10 - - -
8.SS 0.00 S 18 3.10 7.10 7.01 1.19 9.89 10.07 10.01 U.*>
BOB» 4—A MHTERDAM. >n>.
Jou.!» 3.30 8.11 8.3S 9.33 10.10 10.19 19.01 1.10 1.33 3.IS
4.07 s.03 5."S S 33 8.08 9.31 10.19 10 30 10.37 11.03.
Amit.W, 8.01 8.S3 «.SS 10.10 11.00 11.03 19.17 1.S7 8.SS
0.11 0.17 S.SO 1.03 8.00 9.3S 10.31 11.03 11.07 11.19.
Anut.C. I IS 9.13 9.3) 10.11 ll.lv 1 03 1.10 3.19 3.00 0.17
111 S.OS 3,01 «.S3 10 SO 11.18 11.03 19.10.
.CC. 3.11 7.1 S 8.10 1.18 S.13 9.31 '1.1113.37 11.10
1.37 1.10 8.34 4.41 3.03 8.91 7.09 3.10 9.15 9.03.
Ami W. S.80 8.07 7.30 S.IS 8 04 9 80 V.4111.30 19.011.0S
3.40 3.18 8.04 5.OU 8.31 3.38 7.95 8.96 9.00 10.01.
Imid. 7.08 7.31 8.18 0.19 9.39 19.18 10.8» 13.S1 1.IS l.S
3.39 4.18 0.30 1.07 7.07 7.10 8.09 9.11 10.97 11.18.
gen. In laatstgenoemd geval worden zg
tevens als lid der vereeniging geroyeerd en
het royement ter openbare kennis gebracht."
Waddinxvee», Bg vonnis der Rechtbank
te Rotterdam werd gisteren gehomologeerd
het accoord ad 20 pCt. door Dirk van Erk,
boutdraaier alhier aan zgne crediteuren aan
geboden.
ING E Z O N D E M.
Mijnheer de Redacteur I
U zondt mg zeer verplichten onderstaande
verhandeling voorkomende in 't Tgdschrift
„Het Gas" met een korte toelichting in uw
Courant te willen opnemen. Myn beleefden
dank bg voorbaat.
Mededeeling van den heer J. van Rossnm
dn Chattel, naar aanleiding van vraagpunt
12 van de Agenda van de Algemeene Ver
gadering.
Bg dit vraagpunt dient m. i. in de eerste
plaats te worden nagegaan, of en waarom
zuurstof in bet ruwe en ook in bet gezui
verde gas optreedt. Er bestaat over dit
onderwerp eene vrg uitgebreide literatuur
in verband met de zelfontbranding van steen
kolen. 'Gnégnen is van oordeel datznurstof
in betruwe gas kan optreden tengevolge
van de ontleding van bet water in natte
kolen. Deze ontleding grgpt eerst plaats
boven 900° C.hoe hooger de temperatuur
des te vollediger dissociatie. Het is duidelgk
dat deze zuurstofvorming voornamelgk in het
begin der distillatie zul plaats grgpen.
Volgens Richter kan zuurstof in bet gas
voorkomen door de absorptie van zuurstof
door de steenkolen. Deze absorptie is vol
gens hem eerst mechanisch, en later tenge
volge der warmte-ontwikke[ing treedt che
mische reactie in. Hy beweert dat steen
kolen wel 2'/i A 3 maal het volume aan
zuurstof kunnen absorbeeren of 300 liter
per 100 KG., dus 1 pCt. van het daaruit
te distilleeren gas. Dit is weder in strgd
met proeven van Ernst v. Meger, die lange
jaren over de gassen door steenkolen geab
sorbeerd en daarin opgesloten, proeven heeft
genomen. Zgne proeven zgn door ons met
zeer onde kolen herhaald. Gevonden werd
5 c.M.' O per 100 gram steenkool, zoodat
dit op bet daarnit te distilleeren gas slechts
0,02 pCt. uitmaakt. Dit resultaat klopt
beter met wat Meger zelf gevonden heelt.
Weder anderen beweren dat wel veel zuur
stof kan worden opgenomen, doch dan ook
direct tot koolzuur wordt gebonden. Uit de
literatuur blgkt evenwel nergens met vol
doende zekerheid dat de aanwezigheid van
zuurstof in het rnwe gas, aan absorptie der
Bteenkolen mag worden toegeschreven.
Om na te gaan, wat er eigenlgk van de
quaestie is, heb ik het gedistilleerde ruwe
gas, van verschillende soorten veriche en
oude steenkolen op verschillende tgdstippen
der distillatie, laten onderzoeken en het re
sultaat graphisch laten voorstellen. Men
dient hierbg in het oog te houden, dat bg het
nemen Yan het gas-monster, al geschiedt dit
met groote voorzorg, toch altgd de gelegen
heid bestaat, dat er weinig lacht mede in
gezogen wordt.
Verder dient er op te worden gewezen
dat het cijfer gevonden voor stikstof en ver
dere resten soms veel te hoog is. Dit is dan
het gevolg van onvolledigs explosie, tenge
volge vso het hooge metaangehalte en moet
de explosie worden herhaald. Gasanalyses
laten steeds, om redenen die voor de hand
liggen, aan nauwkeurigheid te wenschen over.
De cgfers zgn evenwel gegeven zooals zg
gevonden zgn. De gassen nit alle soorten
werden geanalyseerd, 10 min., 1 uur, 2
uur en 3 nur na het sluiten der retort.
Het onderzoek omvatte de volgende soor
ten: Bismark, Ewald, Consolidation, Kdnings-
grnbe, Nordstern,-Schitgel und Eisen, Gene
ral Blumentha], Wilhelmina Victorio, Mout
Cénls, Alma, Zollverein, Unser Fritz, Aus
tralische Cannel, Londonderry, Shamrock,
alle versch aangevoerde kolen en voorts
Dqftsche kolen, een mengsel der genoemde
soorten die meer dan een vol jaar in de
open lucht waren opgeslagen geweest geno
men zéé van den hoop en later nog eens
opzettelgk flink nat gemaakt. Uit het gra
phisch overzicht blgkt dat meestal het O
gehalte 't hoogst is bg het begin der distil
latie en later geheel of bgna geheel verdwgnt.
Toch bljjft het op enkele uitzonderingen na
beneden pCt. Of d« kolen oud, versch
of nat *<yn, schijnt practisch niet veel invloed
te hebben, Cannel en Londonderry hebben
zoo goed als geen zuurstof. Dit resultaat
klopt wonderwel met onze ervaring, dat bg
het distilleeren van uitsluitend Londonderry
harder in situ moest gewerkt worden. Dit
werd toegeschreven aan het hooger zwavel-
gehalte der Engelsche kolensoort, doch de
eigenlijke oorzaak bljjkt nu eene andere te
zgn geweest.
Uii[ verdere analyses met het gezuiverde
gas bg werking in sitn is ons verder geble
ken dat wanneer zooals hier gewoonlgk het
geval is het O gehalte inlaat zuiverhuis be
draagt 1.5 pCt., dat aan den uitlaat ge
middeld nog ongeveerpCt. blgft bedragen.
Dat niet alle zuurstof in het zuiverhuis blgft
behoeft geen verwondering te baren, daar
de l'/i pCt. O in te verdunden toestand, als
ik het zoo noemen mag, in het gas aanwe
zig is, en dus gemakkelijk aan de werking
der zuivermassa ontsnapt.
Nog dient eene opmerking gemaakt te
worden bg de distillatie der Cannel, na B
uur. Het hooge stikstofgehalte van 20,3 pCt.
wees er op, dat er lucht in de retort moest
gedrongen zgn, doch de 5 pCt. O daarmede
correspondeerend werd niet teruggevonden,
maar wel werd een groote stgging van het
kooloiyde-gehalte waargenomen. Hieruit
blgkt dus door toevallige omstandigheden
een antwoord op do vraag gevonden te zgn.
De klimpgp bleek even voor het nomen
der gasproef verstopt te zyn geweest. Zoo
was er lucht bg het schoonmaken door het
openen van het mondstuk in de retort ge
komen, doch de zuurstof der lucht'werd niet
als zoodanig, doch als kooloxyde terugge
vonden.
De volgende tabel is een uittreksel uit
de oorspronkelgke.
h <o <h w h id
5 O O O* O O O O O O rH r-s Cs*
Sr-HOi—oodoeioOOO O
JOOOOOOO
rHOOiHC-OOOOOOO O O O O» O r-4 O
[.0lO(3OtlOSD«^0 -+ orj '«O r-t'
O O O O O O O O O O O O O O O O
a W S
J ««.g sa
h m n o <o t
co di n o t« a a
Van het afdrukken van de door den Heer
J. van Rossom gegeven graphisnhe voorstel
ling moest hier natuurlijk wordeu afgezien.
Uit de medegedeelde tabellen zyn slechts de
cijfers van het zuurstof- én stikstof gehalte
weergegeven.
Blijkt hieruit eenerzPs, dat vrije zuurstof
in 't rnwe gas altyd voorkomt, zoo kan men
anderzijds met zekerheid daaruit opmaken
dat de hoeveelheid ervan zeet gering is en
vrij constant gemiddeld slechts l/3 pCt. be
draagt, onverschillig of er oude of nieuwo,
natte of drooge steenkolen werden gebruikt.
Het hooge zuurstofgehalte in het Goudsche
gas in de maand Febrnari is dus zeer zeker
niét toe te schrijven aan 't gebruik van
natte oude steenkolen, maar enkel en alleen
het gevolg van het toevoegen van onbehoor
lijke hoeveelheden overbodige lucht by de
zuivering in situ.
Nemen wij nu eens aan dat het rnwe gas
destijds buitengewoon veel, namelijk 1 pCt.
vrye zuurstof bevatte, dat bij de regeneratie
zoo als uit bovenstaande verhandeling blykt
gemiddeld 1 pCt. zuurstof geabsorbeerd werd,
dan zou om een gehalte van 2.7 pCt. vrye
zuurstof in het gezuiverde gas te verkrijgen.
2.7 X 5 13.5 pCt. lucht zyn toegevoegd;
in het gunstigste geval, als namelijk de rege
neratie geheel en al niet had plaats gehad,
zoude de toegevoegde hoeveelheid altjjd nog
1.7 X 5 8.5 pCt. hebben bedragen. Dit
is haast het drievoud van hetgeen door HH.
Rapporteurs als maximum wordt toegelaten.
Thans wordt beweerd, er moest in dien tjjd
zulk een hoeveelheid wegens te kleine zuive-
rings kisten worden gebezigd, en daardoor
rijst by my de vraag: Hoe is het mogelijk
dat de fabriek na het adres van de Kamer
van Koophandel plotseling goed gezuiverd
gas met minder vrij zuurstof kon leveren P
Dit zoude geschied kunnen zyn door een an
dere wijze van werken met de onvoldoende
inrichting. Maar waarom werd dan deze
manier niet reeds vroeger toegepast?
Uit een en ander is duideljjk dat het ge-
wenscht is een controle te hebben op de
hoeveelheid toegevoegde lucht.
By al hetgeen de HH. Rapporteurs hebben
medegedeeld is het zeer te betreuren dat
door deze HH. geen weg is aangewezen om
tot deze controle te geraken.
Dr. A. C. GEITEL.
CORRESPONDENTIE.
B. G. te G. Uw stuk is niet voor
plaatsing geschikt. Daarenboven is Uw win- j
kei niet genoemd en we mogen toch zeker
niet toepassenWien de schoen past, trekke
hem aan P Red.
Md. Tailleur.-'
Kleiweg E. 73, GOUDA
Telephoon fo .11.
36 SEPT. Vrkrs. Slotkrs
SDB&LiND. Cart. Ned. W. S. 880V§ 80»/,
dito di*o ditc 8 96»/M
dito dito dito 8 95l/]a 95>/8
LÏÖNGak. übl. Goudl. 1881-93 4 W/a
[talik. Inschrijving 1862-81 6 91A/a
OosTiMK. Obl. in papier 18686 82»/«
dito in zilver 1868 5 8D/, 81»/|«
Portugal. Obl. met ooupon 8
dito ticket 8 94»/8
HusLand. Obl. Binnenl. 1894 4 60U/1#
dito Gocons. 1880 4 96»/^
dito bij Rotha. 1889 4 97i/g
dito bij Hop„ 1889-90 4 97*/*
dito in goud. lepn. 1883 6
dito dito dito 1884 5
Spanje. Perpet, schuld 1881 4 671/»
ruRKBu. Gepr.Conv. leen. 1890 4 85
Gei*, leening serie D. 24 V»
Gec.leenin. serie C. 269/1#
Zuip-Afb Rp. v. oblg 189 2 5 104y,
MEiico.Obit.Soh. 1890 6
Venezuela. Obl. onbep. 1881 4 80
Amsterdam. Obligation 18V5 8 90
Rotteedam. Stod. leen. 1894 8 881/,
Ned. N. Afr. Handelsv, aand.
Arendsb. Tab.-M\j. Certificaten 675
Deli-Maatsohappij dito 415
Am. Hypotheekb. pandbr. 41/,
Cult.-My.der Vorstonl. aand.
's Or. Hypotheekb. pandbr. 4*/a
Nedorfandsche batik aand. 194
Ned. Handelmaatscb. dito
N.-W k Pao. Hyp. b. pandbr. 3 961/,
Rott. Hypntheekb. pandbr." 4'/,
Utr. Hypotheekb. dito 41/, 101»/4
Oostenk. Oast-Hong, bank aand. 120*/,
Rüsl. Hypotheekbank paodb. 5
Amerika Equt. hy poth. pandb. 4
Matw. L. G. Pr Lien cert. 6
Ned. Holl. IJ.-8pour.w.-Mij. aand. 106
Mij. tot Expl, v. St. Spw. aand 112
Ned. Iud. Spoorweg ra aand. 2181/,
Ned. fluid Afr. Spm aand. 6
dito dito dito 1891 dito 41/,
Italië8poorwl. 1887/89A-Bobl.8 568/l4
Zuid-Itai. Spwmij. A-HL. obl. 3 59»/4
Pol"n. Warschau Weenen. aand. 1041/a
Rusl. Gr.. Ruts. Spw.-Mijd.obL4
Baltisohe dito aand.
Fantown dito aand. 5
IkrangJ>ara,br dito aand. 5 ?8lA
Khrtk. Ch. AzowSp. kap. obh 4 100
dito dito# oblig. 4 9I11/,,
Amerika. (Jent. Pac. Sp.Mij obl. 5
Chic. W.pr. C.v. aau 1.
dito dito Win. St. Heter. obl. 7
Denver Rio Gr. Spm. eert. v.a
Illinois Central obl. in goud 4
Louisv. Nashvilli Oer v. aand.
Meiico. N. Spw.Mij. le hyp.t 6
Mias. Kansas v. 4pCt. prof. aand
N.-York Ontasio k West. sand.
Penn, dto Obio oblig. 6.
215
HO'/i
40 »/16
102L
107
105
36»/,
6
3483
6518
8895 11823 15540.18290
89
3518
71
8933 46 70 18319
114
77
96
83 12023 15632 18442
43
3626
6651
9022 12290 53 18574
349
3728
6728
9101 12379 76 18654
489
3841
57
9356 12508' 15722 71
598
58
6818
91 67 158,73 18817
99
3968
6903
9423 83 80 19064
736
4074
87
9513 84 16011 75
807
4265
7003
69 12694 16158 19180
,971
«79
12
97 12704 16247 19315
1097
95
74
9618 21 16318 19483
1116
4535
87
90 12864 37 62
96
4689
7186
9916 73 44 90
1251
93
7358
69 12961 16546 19533
1416
4770
87
10014 13019 16645 98
26
4853
7459
10192 22 16711 19624
1592
4967
7535
10212 13121 19 19881
1687
5089
76
10302 25 93 20065
172-2
5240
7628
10679 94 16897 20108
36
5347
36
10868 13251 17059 20265
1921
53
55
95 13408 92 70
35
5531
7721
10920 50 17107 20340
47
5602
65
68 13695 17386 78
2187
49
97
11026 14424 17437 20429
2425
6850
7827
58 14559 17502 54
2537
76
7974
11123 14658 66 92
2651
77
8101
11215 65 99 20553
2774
6018
8145
11318 15068 17712 20666
2883
36
75
11525 15127 98 94
3104
74
8557
72 15212 17963 20712
3348
6133
86
i1720 15410 18097 20849
3403
6282
8715
37 37 18159 20912
70
6397
43
11803
5e
Klasse
5e Lijst No. 10514 m. z. 10516
f 70.
eene groote Collectie NOUVEAUTÉ'S in
en
MARKTBERICHTEN
Gouda, 36 September iqoi.
Granen. Bij voldoenden aanvoer kwam er
in de prijzen weinig verandering Alleen Bonte
Araerikaansche Mais op nieuw hooger.
Tarwe Zeeuwsche 7 5° 7.75, Min
dere dito 7. h 7.25. Afwijkende 6 50
h 6.75 Polder 6 50 k f 7.—. Rogge:
Zeeuwsche 525 11/5.50, Polder 4.75 h
5.Buitenlandsche per 70 Kilo 4 25 k
f 4.50, GerstWinter 4.50 k f 4.75, dito
Zomer 440, k ƒ4.70, dito Cbevallier 5.25 k
f 6.—, Haver per heet, 2 90 k f 3 50, per
100 Kilo 7.— k f 7.50, Hennepzaad:
Inlandsche 9,50 k f 10,—, Buitenlandsche
7,— k f 7,25, Kanariezaad: 7,— kf 8.—
Koolzaad 9,75, k f 10,25. Erwten Kooketw-
ten 9,25 a 10,—, Niet kookende
k f Buitenlandsche voererwten per 80 Kilo
6,40, a 6,50, Boonen Bruine boonen 8,—
k f 9,50, Witte boonen 12,k f 12,50
Paardeboonen -,k f -,Duiveboonen ƒ-,—
,k f Mais per 100 KiloBonte Ameri-
kaansche 7,—, k f 7,20, Foxanian
h Cinquantine 7,— k f 7,25,
Veemarkt. Melkvee, red. aanvoer, handel
en prijzen traag, Vette varkens, goede aanvoer
handel matig 23 k 24ct, per half KG, Biggen
voor Engeland, goede aanvoer, handel vrijwel 20
a 21 ct, per half K,G, Magere Biggen, goede
aanvoer, nandel matig 1,10 k 1,65 per week
Vette Schapen, goede aanvoer, handel traag,
4 Zuiglammeren red, aanvoer, handel vrijwel,
4 Nuchtere Kalveren, red, aanvoer
handel traag 4 Graskalveren,
groote aanvoer, jhandel traag 25,— 4 60,—,
Fokkalveren 7 4 13,
«»«ugevoerd 53 partijen, handel buitengew.
vlug, ie kwal, f 29,— 4 2de kwal, f 24,
h 27,—, Zwaardere hooger. Noord-Hollandsche
30.—.
3°-—
Boter, weinig aanvoer, handel zeer vlug,
Goeboter, 1,50 4 1,55.
Weiboter, 1,25 4 1,40,
ste
5e Klasse. Trekking van Donderdag 26 Sept.
No. 1540 en 5796 ieder f 1000.
6568, 11199, 12019, 16420 en 17429
ieder f 400.
2923, 3180, 5256, 8201. 15968 en
16021 ieder f 200.
2608, 2775, 4615, 4735, 6008, 6957,
10089, 11411, 12910, 13002, 17685, 19278,
20253, 20258 en 20790 ieder f 100.
Prgzon van f 70.
stand der wetensckis li
idelijk
Odol proefondervindeliiK
ha! beste middel veer de
Umrging m mand
J^flason
VERSCHEIDENHEID.
De Amerikaansche millionair Willem van
der Bilt, die met zyn jacht „Valiant" Europa
bezoekt, had onlangs in Den Haag een zon
derling avontuur.
Hy was naar Scheveningen gegaan, hoofd
zakelijk om H. M. de Koningin te zien en
deed onderzoek naar den ttfd, waarop H.
M. gewoonlijk uitreed.
Tegen het aangegeven uur vatte hy post
nabij het Scheveningsche strand. Geruimen
tijd wachtte hij, maar vruchteloos, wat hem
niet weinig ongeduldig maakte. Misnoegd
liep hy heen en weer en vroeg a^n verschei-
de voorbijgangers, of de Koningin hier wer
kelijk voorby moest komep, waarom het
zoo lang duurde, welke voorzorgsmaatrege-,
len er genomen werden enz. Tot ziju; on
geluk deed hy deze vragen ook aan een
rechercheur, en deze, de zenuwachtigheid en
het gebroken Hollandsch van den vrager
verdacht vindend, waarschuwde zyn colle
ga's die in den omtrek waren en rekende
den Amerikaanschen Nabob in. Te voet
tnsschen twee rechercheurs moest hy naar
Den Haag wandelen en onderweg maakte
hy de zaak nog ernstiger, door zyn gelei
ders een groote som te bieden als zy hem
loslieten. Dezen meenden nu nog stelliger
dat zy een gevaarlijken anarchist te pakken
hadden en brachten hun buit naar het
hoofdbureau van politie. Gelukkig voor van
der Bilt trof hij daar een ambtenaar aan,
die goed Engelsch sprak en nu was het mis
verstand in een oogwenk opgelost. De po
litieambtenaar maakte zyn verontschuldi
ging, de rechercheurs kregen in plaats van
een pluimpje een flinke schrobering en
Van der Bilt kreeg de vrijheid terug.
Echter was hy in Den Haag geweest en
had de Koningin niet gezien I