Maw filial BINNENLAND- li Gemengde Berichten STADSNIEUWS. Directe Spoorwegverbindingen act GOUDA. Zomerdienst 1901. Aangevangen 1 Mei. T({d van Greenwich. Samenstelling- van gedistilleerd nit verschillende kolensoorten. U_ dm nmuwmnmniM A. van OS Az. Beurs van Amsterdam. - ONTVANGEN Tailormade Costumes. I). SAMSOM. 367 Staats-loterij heid Tan vlaggen op de openbare gebouwen ter eene van den czaar. „Voor een souverein doet de repnblilceinache en Bociaal-democra- tische stad dat nietde vlaggen worden be waard tegen den dag, dat bet Russische volk bevr(jd zal worden van het afschuwe lijke juk, waaronder het nu gebukt gaat!" Dihtschlakd. Prins Tschoen, de Chineesche boetgezant, is eergisteravond nit Essen te Saarbrticken aangekomen, om er gisteren met drie Dait- sche en negen Chineesche heeren een mijn, een metaalgieterij en het slagveld van Spie- heren te bezoeken en dan de reis voort te zetten naar Berlijn over Frankfort. Toen de Osborne" eergisternamiddag met den koning en de koningin van Engeland te Kiel aankwam, gingen priuB en prinses Heinrich van Pruisen onmiddellijk aan boord, ter begroeting en tot theegebrnik en om kwart vóór negen begaven de Engelsche gasten zich met een stoomboot van het jacht naar het station, in gezelschap van het echtpaar Heinrich, den grootvorst-troon opvolger van Rusland en prins en prinses Karei van Denemarken, tijdens welk tocht je de kanonnen van de in de havens lig gende oorlogsschepen bulderden van geweld. Om negen uur vertrok de trein. Z. K. H. de Prins der Nederlanden, Her tog van Mecklenburg, vertrekt heden ochtend op nitnoodiging van Z. K. H. den Groot- Hertog van Mecklenburg-Schwerin voor eenige dagen naar Mecklenburg. Z. K. H. sal in 't buitenland vergezeld zyn door hoogstdeszelfs adjudant den luite nant ter zee 1ste kl. jhr. Hooft Graafland. Uit 's Gravenhage wordt aan De Tyd ge schreven De Prins is hier geheel ingeburgerd en begint hoe langer zoo meer ons leven mee te leven. Soms ziet men hem heel in de vroegte door de straten wandelen, met weinig of geen geleide, om de stad te leeren kennen. Hg geeft dan vriendelijk den groet, dien-men hem brengt, terug en heeft wel eens een \jverig politiedienaar, die hem niet dadelijk herkende, gemoedelijk aangesproken. In de omgeving van het hof is hij dan ook zeer gezien, ik mag gerust zeggenbemind, om zijn ongedwongen vriendelijkheid, naast gestrengheid, waar deze gevorderd wordt. In 't begin October van het vorige jaar Werd het maken van de binnenhaven van de visschershaven te Scheveningen gegund aan de heeren Kalis en De Groot, Wegens de vele voorbereidende werkzaam heden en aanvoer van materieel werd eerst op 15 April de eerste spade in den grond gestoken. Na vijl maanden arbeid wordt be rekend, dat 87,000 wagens zand of ongeveer 800,000 M. grond vervoerd is van de drie millipen meter dat te verplaatsen is. Thans, nu er geregeld met twee excavateurs en nachtploeg gewerkt wordt, berekent men in 7 k 8 maanden die overige 2,200,000 M. te verwerken, zoodat het groote werk binnen den vastgestelden tijd van 660 dagen of 22 maanden kan gereed zijn. Zes locomotieven en 80 groote en 40 kleine wagons zyn voor het vervoer van het zand bij de aanneming in 't gebruik. Het materiaal voor de kaden, als grint, cement en graniet, wordt reeds geregeld aangevoerd. (Vad.) Eergisteravond laat werd tusschen Draai brug en Oostbnrg op den weg het Ijjk ge vonden van den vrachtrijder A. P. uit Aar denburg, die te ongeveer half tien uit Oost burg was vertrokken. Hij moet uit zijn wagen gevallen zijn, of is by het uitstappen onder het voertuig gegleden. Zyn wagen, getrokken door twee muilezels, kwam te Draaibrug aan, waar opgemerkt werd dat de dieren niet bestuurd werden. Het ge volg was een onderzoek, dat leidde tot het vinden van het bijna onherkenbare lijk. Het benedengedeelte van het gelaat was totaal verbrijzeld. Volgens een ander bericht zag de machinist der tram, welke om halftien van Draaibrug naar Breakens vertrekt, het Jyk liggen en stopte. Met behulp van eenige reizigers, die zich in de tram bevonden, werd het lyk in den bagagewagen gelegd en naar Oostburg vervoerd, van waar het gister naar de woonplaats van den overledene zou wor- der. gebracht. De man laat een weduwe met elf kinderen, na, waaronder nog zeer jeugdige en slechts twee volwassenen. (M. Ct.) Het „N. v. N." hangt een droevig tafereel op van de werkeloosheid, die te Amsterdam nu reeds heerscht. „In de Nederlandsche Fabriek vanstoom- en andere werktuigen aan de Oostenburger gracht, waar nog niet lang geleden meer dan 1700 menschen werk vonden, verdienen thans nog maar een duizendtal hun dagelykich brood. En ook ztf weten nog niet wat hun boven het hoofd hangt; wekelijks wordt hun getal daar kleiner. Alleen aan deze fabriek loopen dus een 6 éi 700 man ledig. Niet beter gaat het op andere fabrieken in onze stad. Is het aantal werkloozen daar niet zoo groot, om de eenvoudige reden, dat de fabrieksbevolking er kleiner is, toch heeft ook daar menigeen een gedwongen vacantie. Voor velen die aan het werk zyn gehouden zijn de inkomsten ook al verminderd door het inkrimpen van de werkuren. Maar in dezen tjjd van schaarschte aan arbeid is het toch nog beter een galden minder thuis te brengen, dan op straat te worden gezet. De Droogdokmaatschappij bv., die gewoonlijk dag en nacht doorwerkt, laat haar werklieden nu maar van 's morgens 7 tot 's middags 5 uur komen, om niet genoodzaakt te worden nog meer menschen aan den dyk te zetten. De firma Snyver eü Jonker ervaren ook, dat er slapte in het vak is, en zy hebben daarom haar werkuren ook met één inge krompen. Van drukte getuigt ook niet, dat bij de firma Gebr. Spijker, de fabriek van rijtuigen en automobielen aan den Arasteldyk, ette lijke draaibanken leegstaan. Dit zyn sléchts enkelen van de velen, die thans de nadoelen gpvoelen van betzelfde gebrek aan werk." Men meldt uit Valkenberg nog het vol gende omtrent het antomobiel-ongelnk by de manoeuvres. Het ongeval met de legerautomobiel ge beurde eergistermiddag ongeveer te half vier. De bewoners der nabarige huizen hoor den een hevigen slag, alsof de poort instortte, en vlogen naar buiten. Toen de stof en rook waren opgetrokken, zagen zy het verschrik kelijk schouwspel. De prachtige automobiel, die iedereen hier tijdens de manoeuvres bewonderde, lag onderste boven in drie stukken. De zware gaspjjpen waren geheel verbogen en een wie] geheel versplinterd. By de razende vaart van den berg af, waren twee slagen gehoord, het springen van de banden door het te warm loopen van de rem. Halverwege den Couberg is een weg naar boven, naar den uitzichttoren. De 2e chauf feur moet nog gezegd hebben„Laat ons daar tegen oploopen", doch, is het juist wat die chauffeur mededeelt, dan moet kapitein Van Asbeck gezegd hebben„Laat ons maar doorgaan." Nog zou, hoewel met geweldige vaart, de automobiel nog door de poort hebben kunnen gaan, doch door den korten draai vlogen de achterwielen tegen de steenen. Het rjjtnig kantelde en toen was het in een ondenk baar oogenblik eene verschrikkelijke rnïne en akelig gekerm. Onophoudelijk had men den signaalhoorn laten gaan, zoodat vele menschen niet be grepen wat dat beteekende, en de officieren moeten ook om hulp 'hebben geroepen, toen zy in vliegende vaart de helling afkwamen, met defecte rem, doch hulp was onmogelijk. Het geval bewijst alweer, dat het hoog noodig is zeer ernstige maatregelen te ne men, vooral tegen het snel ryden, want de heer6n moeten, volgens zeggen van anderen, over den weg hebben gevlogen. En als het waar is, wat men vertelt, dan moet reeds vóór het vertrek van de auto mobiel te Maastricht, de rem defect zyn ge weest, maar de chauffeur meende, dat hy er wel mede kon komen. De Duitsche attaché is iets beter; alle hoop op herstel is nog niet geweken. De toestand van de overige heeren is tamelijk bevredigend. Mevrouw van Asbeck is hier eergister- nacht aangekomen, maar om bijzondere re denen wordt haar de dood van haar echtge noot pog verzwegen. De aan de gevolgen van het automobiel ongeluk overleden kapitein van den generaien stal F. W. A. baron van Asbeck, was als zoodanig toegevoegd aan den commandant der stelling van Amsterdam en was her komstig van het wapen der artillerie. Als artillerie luitenant in garnizoen teNaarden, onderscheidde hy zich na de ontploffing in de kruitfabriek te Muiden door het verleenen van de eerste hnlp en het nemen van krach tige maatregelen. Deswege viel hem een betuiging van tevredenheid van den toenma- ligen minister van oorlog te beurt en werd hem kort na instelling dier orde, het ridder kruis der Oranje Nassauorde toegekend ter zake van zyn gedrag by die ramp. De kapitein van Asbeck maakte zyn stadiën aan de hoogere krijgsschool. Als een droevige bijzonderheid wordt by deze gelegenheid in herinnering gebracht, dat een familielid van den ontslapene, de ritmeester der cavalerie baron van Asbeck eenige jaren geleden eveneens op noodlottige wjjze omkwam tengevolge van een slag Tan zijn paard in de manege der huiaren-kaierne te Amersfoort. GOUDA, 26 September 1901. Dinsdag-avond had het geannonceerde orgel-coneert in de Groote of St. Janskerk plaats, waarbij de heer G. Giesen welwil lend zjjne medewerking verleende. De ver schillende orgelnummers werden uitstekend uitgevoerd door den heer Spaanderman, die een uitstekend musicus op dit instrument is en zijn geheele auditorium weet te boeien. De heer Giesen toonde ook nu weder dat hg over een zeer schoon gelnid kan beschik ken en oogste met zj'n viertal liederen groot succes. Nog meermalen hopen wjj den heer Giesen, die de stad gaat verlaten en aan de Ned. Opera zgne verdere opleiding zal krggen, hier te zien optreden. Dinsdag 1 October zal, naar wg vernemen het laatste orgelconcert plaats hebben, waarby de heer Spaanderman, op verzoek, nogmaals zal uitvoeren Deux Consolations. Mej. Toos Hoog, sopraan uit don Haag, leerlinge van Cornelie van Zanten van het Conservatoire te Amsterdam, zal D/nsdag a. s. mede hare medewerking verleenen. De muziekliefhebbers kunnen zich weder ver gasten op een uur van waar kunstgenot. Bg Kon. Besl. is het eereteeken tot be looning van eervollon langdurigen werke lijke dienst hg de schuttergen, toegekend aan A. D. Veening, korporaal bg de dienst- doernle schutterij alhier. Op 27 dezer herdenkt C. J. van der Want den dag waarop hg 25 jaar werkzaam is aan de Koninklijke Stearine Kaarsenfabriek .Gouda", waarvan kg de laatste 20-jaar was geplaatst als beambte over een meisjes- afdeeiing. „Eenige tjjd geleden is opgericht de ver- eeniging„Botercontrólestation in Zuid- Holland" welker laboratoria te Leiden ge vestigd zgn. Doel dezer vereeniging isde producten der leden dezer vereeniging de hoogst mogelgke waarborg te verschaffen van te zgnzuivere onvervalschte natuurboter. Naar onze meening is dit doel bereikt wan neer wg de bepalingen van de door de leden geteekende verklaring nagaanwelke bepa lingen in hoofdzaak hierop neerkomen dat de leden zich verbinden 1. geen andere boter of op boter gelg- kende vetwaren te bereiden, te doen berei den, voorradig te hebben noch af te leveren dan die voldoen aan de omschrijving van Art. 1, der Boterwet. 2. Hunne fabrieken, bereidingsplaatsen magazijnen en terreinen zonder eenig voor behoud voor de ambtenaren van bet contróle station toegankelijk te stellen. 3. Een bedrag van ten minste één dui zend en ten hoogste tienduizend gulden in de kas van het controlestation te storten bg overtreding der bovengenoemde bepalin- GOUDA ROTTERDAM yIw ?«ru. i wkrggbMtr Ugtn 9.48 10.81 Gouds. Moordrsekt Nifuwsrksrk Oapolls Rotterdam M. RottordamD.!~ Botterdam 4 Allen le em Se kluee. Eitre kgbetalen. Op den treinei lijn Zondeg, Mnndeg n Dimd»g ttndngwhe retourbiljettca BOTTERDAM 7.18 g 0 0 00 9.48 0 0 0 8.89 9.18 9.47 0 10.16 11.81 11,4» 18.04 0 10,86 00* Botterdam Beure 0 000 Rotterdam D.P. 0 0 0 Botterdam M. 4.48 6.80 6.04 T.U 7.88 Oapslla 4.68 1.41 000 Niauwarkerk 6.01 6.61 000 Moordrecht. 6.11 6.04 000 Gouda «1° 6115 7-88 7 48 4 Allen le ea Se kluee (utn beUln). t 7.46 ey 10.88 10.48 9 O U B A riee «ra 18,80 0 1,48 000 18.88 0 1.64 0 0 0 I.S6 8.14 8.4# 8.46 4.08 0 .46 0 0 00 1.58 8.08 6.17 0 0 6.41 6.87 4.45 6.18 6.04 6.89 7,05 7.59 8.81 4.68 0 0 6.89 0 0 0 s 6.— 0 6.46 w 0 0 5.10 6.56 8.06 M4 9700 9.87 10.08 10.19 10*.49 11.68 17.06 11.86 1.09 8.09 8.11 1.06 4.06 4.84 4.59 6.16 1.48 6.84 T.08 7.86 8.80 8,48 9.47 10.09 10.16 11.04 Anltatiei; op dia leep ku .iet gweke»i wricn, B Hollndeeke epoer. L litre nppleenatkewjj. na 4e Oempegate 4er Wegeai lite. - Gouda 7.16 1.87 8.41 9.11 9.11 10.00 Zoreoh.-Moere. 7.88 8.68 000 8oetermeer-Zeg. 7.89 9.08 000 Voorburg 7.68 9,14 000 - B 7.H 9.08 9.19 9.88 9.49 10.88 Hage. GOUDA DEN HAAG riee reree 10.19 10.18 11.18 18.16 11.16 18.56 1.16 1.68 8.81 8.46 4,19 11.06 t 0 1.07 00090 0 11.16 1,18 0 11.80 L88 f 10.41 11.85 11.48 18.46 18.66 1.87 1.44 8.80 8.48 4.16 4.46 4.60 6.18 5.08 0 5.18 0 6.87 K.88 6.48 5.49 6.81 7.89 6.15 6.49 7.57 1.01 8.88 9.17 9.68 9.66 8.18 H- 10.08 8.S4 ie 10.17 8.88 SS F 10.89 8.48 8.59 9.44 10.19 10.84 10.18 10.48 11,89 10.46 11.16 U.67 '•Hage Voorbur Zoetetm. Zevenh.- Gouda. (d) L IIH01 7.01 7.19 7.06 8.SS «.SI «.OS 9.S4 10.11 11.91 11.SS 19.00 l.»0 J _J 10.17 l.M L - 10-s' - - - l.SO J* P 10,43 - - - 9.01 .6 14 6.88 7.88 7.46 8.08 9.08 9,18 9 80 10.11 10.64 11.66 18.08 18.88 8.11 op dia leop kaa aiet gsrekoad wordn. (d) Hemoniketrein, alleen le en Se klpue. 8.40 8.57 4.00 4.16 4.87 5.19 6.88 7.01 7.4! 7.56 8.18 9.40 10.85 4.48 6.88 9.46 4.18 6.43 10.01 5.10 6.64 10.14 8.09 8.84 4.S7 4,48 5.81 6.46 7.05 7.81 8.09 8.88 8.46 10.86 10.54 eitra betelen. Ir Bekelre eee biljet le kl. een eappleiaent-bevgi. (i OU dn. Oudaw. Woerd. U treek t 4 9.07 1.80 6.81 7.88 7.60 8.18 1.8» 1.48 6.41 8.88 8.08 7.<'4 8.11 8.18 8.68 9.89 H 9.89 10.14 GOUD A-U T 10.14 10.69 18.00 18.88 11.16 .11.84 - - 10.49 11.47 11.88 1.06 R O H T vlee reree. H 8.15 8.18 4.88 8.49 6.80 7.10 7.86 8.SS - - - - 7.85 8.40 S.S9 6.07 7.38 8.08 8.46 6.04 6.84 7.00 7.64 8.08 1.36 8.48 fl.59 10.80 11.06 10.46 10.54 11.88 11.48 Utree kt Woerdaa Otdeer. 6 11 6.61 7.47 6.88 9.80 10.04 10.41 11.88 11.48 18.08 1.48 8.08 Mf 6.44 6.0» 9.87 10.87 11.66 18.05 11.87 ij* 11| e ij 10.86 1 s86 UI Ml MO lito 9.06 «.li 10,11 11.11 11.11 10.91 19.11 9.10 1.00 y j 3,10 0.01 0.01 S.OI «.IS 7.00 7.13 3.00 0.35 10.08 10.« 7,81 10.M 11.07 ,.38 - - - - - 0,10 - - - 8.SS 0.00 S 18 3.10 7.10 7.01 1.19 9.89 10.07 10.01 U.*> BOB» 4—A MHTERDAM. >n>. Jou.!» 3.30 8.11 8.3S 9.33 10.10 10.19 19.01 1.10 1.33 3.IS 4.07 s.03 5."S S 33 8.08 9.31 10.19 10 30 10.37 11.03. Amit.W, 8.01 8.S3 «.SS 10.10 11.00 11.03 19.17 1.S7 8.SS 0.11 0.17 S.SO 1.03 8.00 9.3S 10.31 11.03 11.07 11.19. Anut.C. I IS 9.13 9.3) 10.11 ll.lv 1 03 1.10 3.19 3.00 0.17 111 S.OS 3,01 «.S3 10 SO 11.18 11.03 19.10. .CC. 3.11 7.1 S 8.10 1.18 S.13 9.31 '1.1113.37 11.10 1.37 1.10 8.34 4.41 3.03 8.91 7.09 3.10 9.15 9.03. Ami W. S.80 8.07 7.30 S.IS 8 04 9 80 V.4111.30 19.011.0S 3.40 3.18 8.04 5.OU 8.31 3.38 7.95 8.96 9.00 10.01. Imid. 7.08 7.31 8.18 0.19 9.39 19.18 10.8» 13.S1 1.IS l.S 3.39 4.18 0.30 1.07 7.07 7.10 8.09 9.11 10.97 11.18. gen. In laatstgenoemd geval worden zg tevens als lid der vereeniging geroyeerd en het royement ter openbare kennis gebracht." Waddinxvee», Bg vonnis der Rechtbank te Rotterdam werd gisteren gehomologeerd het accoord ad 20 pCt. door Dirk van Erk, boutdraaier alhier aan zgne crediteuren aan geboden. ING E Z O N D E M. Mijnheer de Redacteur I U zondt mg zeer verplichten onderstaande verhandeling voorkomende in 't Tgdschrift „Het Gas" met een korte toelichting in uw Courant te willen opnemen. Myn beleefden dank bg voorbaat. Mededeeling van den heer J. van Rossnm dn Chattel, naar aanleiding van vraagpunt 12 van de Agenda van de Algemeene Ver gadering. Bg dit vraagpunt dient m. i. in de eerste plaats te worden nagegaan, of en waarom zuurstof in bet ruwe en ook in bet gezui verde gas optreedt. Er bestaat over dit onderwerp eene vrg uitgebreide literatuur in verband met de zelfontbranding van steen kolen. 'Gnégnen is van oordeel datznurstof in betruwe gas kan optreden tengevolge van de ontleding van bet water in natte kolen. Deze ontleding grgpt eerst plaats boven 900° C.hoe hooger de temperatuur des te vollediger dissociatie. Het is duidelgk dat deze zuurstofvorming voornamelgk in het begin der distillatie zul plaats grgpen. Volgens Richter kan zuurstof in bet gas voorkomen door de absorptie van zuurstof door de steenkolen. Deze absorptie is vol gens hem eerst mechanisch, en later tenge volge der warmte-ontwikke[ing treedt che mische reactie in. Hy beweert dat steen kolen wel 2'/i A 3 maal het volume aan zuurstof kunnen absorbeeren of 300 liter per 100 KG., dus 1 pCt. van het daaruit te distilleeren gas. Dit is weder in strgd met proeven van Ernst v. Meger, die lange jaren over de gassen door steenkolen geab sorbeerd en daarin opgesloten, proeven heeft genomen. Zgne proeven zgn door ons met zeer onde kolen herhaald. Gevonden werd 5 c.M.' O per 100 gram steenkool, zoodat dit op bet daarnit te distilleeren gas slechts 0,02 pCt. uitmaakt. Dit resultaat klopt beter met wat Meger zelf gevonden heelt. Weder anderen beweren dat wel veel zuur stof kan worden opgenomen, doch dan ook direct tot koolzuur wordt gebonden. Uit de literatuur blgkt evenwel nergens met vol doende zekerheid dat de aanwezigheid van zuurstof in het rnwe gas, aan absorptie der Bteenkolen mag worden toegeschreven. Om na te gaan, wat er eigenlgk van de quaestie is, heb ik het gedistilleerde ruwe gas, van verschillende soorten veriche en oude steenkolen op verschillende tgdstippen der distillatie, laten onderzoeken en het re sultaat graphisch laten voorstellen. Men dient hierbg in het oog te houden, dat bg het nemen Yan het gas-monster, al geschiedt dit met groote voorzorg, toch altgd de gelegen heid bestaat, dat er weinig lacht mede in gezogen wordt. Verder dient er op te worden gewezen dat het cijfer gevonden voor stikstof en ver dere resten soms veel te hoog is. Dit is dan het gevolg van onvolledigs explosie, tenge volge vso het hooge metaangehalte en moet de explosie worden herhaald. Gasanalyses laten steeds, om redenen die voor de hand liggen, aan nauwkeurigheid te wenschen over. De cgfers zgn evenwel gegeven zooals zg gevonden zgn. De gassen nit alle soorten werden geanalyseerd, 10 min., 1 uur, 2 uur en 3 nur na het sluiten der retort. Het onderzoek omvatte de volgende soor ten: Bismark, Ewald, Consolidation, Kdnings- grnbe, Nordstern,-Schitgel und Eisen, Gene ral Blumentha], Wilhelmina Victorio, Mout Cénls, Alma, Zollverein, Unser Fritz, Aus tralische Cannel, Londonderry, Shamrock, alle versch aangevoerde kolen en voorts Dqftsche kolen, een mengsel der genoemde soorten die meer dan een vol jaar in de open lucht waren opgeslagen geweest geno men zéé van den hoop en later nog eens opzettelgk flink nat gemaakt. Uit het gra phisch overzicht blgkt dat meestal het O gehalte 't hoogst is bg het begin der distil latie en later geheel of bgna geheel verdwgnt. Toch bljjft het op enkele uitzonderingen na beneden pCt. Of d« kolen oud, versch of nat *<yn, schijnt practisch niet veel invloed te hebben, Cannel en Londonderry hebben zoo goed als geen zuurstof. Dit resultaat klopt wonderwel met onze ervaring, dat bg het distilleeren van uitsluitend Londonderry harder in situ moest gewerkt worden. Dit werd toegeschreven aan het hooger zwavel- gehalte der Engelsche kolensoort, doch de eigenlijke oorzaak bljjkt nu eene andere te zgn geweest. Uii[ verdere analyses met het gezuiverde gas bg werking in sitn is ons verder geble ken dat wanneer zooals hier gewoonlgk het geval is het O gehalte inlaat zuiverhuis be draagt 1.5 pCt., dat aan den uitlaat ge middeld nog ongeveerpCt. blgft bedragen. Dat niet alle zuurstof in het zuiverhuis blgft behoeft geen verwondering te baren, daar de l'/i pCt. O in te verdunden toestand, als ik het zoo noemen mag, in het gas aanwe zig is, en dus gemakkelijk aan de werking der zuivermassa ontsnapt. Nog dient eene opmerking gemaakt te worden bg de distillatie der Cannel, na B uur. Het hooge stikstofgehalte van 20,3 pCt. wees er op, dat er lucht in de retort moest gedrongen zgn, doch de 5 pCt. O daarmede correspondeerend werd niet teruggevonden, maar wel werd een groote stgging van het kooloiyde-gehalte waargenomen. Hieruit blgkt dus door toevallige omstandigheden een antwoord op do vraag gevonden te zgn. De klimpgp bleek even voor het nomen der gasproef verstopt te zyn geweest. Zoo was er lucht bg het schoonmaken door het openen van het mondstuk in de retort ge komen, doch de zuurstof der lucht'werd niet als zoodanig, doch als kooloxyde terugge vonden. De volgende tabel is een uittreksel uit de oorspronkelgke. h <o <h w h id 5 O O O* O O O O O O rH r-s Cs* Sr-HOi—oodoeioOOO O JOOOOOOO rHOOiHC-OOOOOOO O O O O» O r-4 O [.0lO(3OtlOSD«^0 -+ orj '«O r-t' O O O O O O O O O O O O O O O O a W S J ««.g sa h m n o <o t co di n o t« a a Van het afdrukken van de door den Heer J. van Rossom gegeven graphisnhe voorstel ling moest hier natuurlijk wordeu afgezien. Uit de medegedeelde tabellen zyn slechts de cijfers van het zuurstof- én stikstof gehalte weergegeven. Blijkt hieruit eenerzPs, dat vrije zuurstof in 't rnwe gas altyd voorkomt, zoo kan men anderzijds met zekerheid daaruit opmaken dat de hoeveelheid ervan zeet gering is en vrij constant gemiddeld slechts l/3 pCt. be draagt, onverschillig of er oude of nieuwo, natte of drooge steenkolen werden gebruikt. Het hooge zuurstofgehalte in het Goudsche gas in de maand Febrnari is dus zeer zeker niét toe te schrijven aan 't gebruik van natte oude steenkolen, maar enkel en alleen het gevolg van het toevoegen van onbehoor lijke hoeveelheden overbodige lucht by de zuivering in situ. Nemen wij nu eens aan dat het rnwe gas destijds buitengewoon veel, namelijk 1 pCt. vrye zuurstof bevatte, dat bij de regeneratie zoo als uit bovenstaande verhandeling blykt gemiddeld 1 pCt. zuurstof geabsorbeerd werd, dan zou om een gehalte van 2.7 pCt. vrye zuurstof in het gezuiverde gas te verkrijgen. 2.7 X 5 13.5 pCt. lucht zyn toegevoegd; in het gunstigste geval, als namelijk de rege neratie geheel en al niet had plaats gehad, zoude de toegevoegde hoeveelheid altjjd nog 1.7 X 5 8.5 pCt. hebben bedragen. Dit is haast het drievoud van hetgeen door HH. Rapporteurs als maximum wordt toegelaten. Thans wordt beweerd, er moest in dien tjjd zulk een hoeveelheid wegens te kleine zuive- rings kisten worden gebezigd, en daardoor rijst by my de vraag: Hoe is het mogelijk dat de fabriek na het adres van de Kamer van Koophandel plotseling goed gezuiverd gas met minder vrij zuurstof kon leveren P Dit zoude geschied kunnen zyn door een an dere wijze van werken met de onvoldoende inrichting. Maar waarom werd dan deze manier niet reeds vroeger toegepast? Uit een en ander is duideljjk dat het ge- wenscht is een controle te hebben op de hoeveelheid toegevoegde lucht. By al hetgeen de HH. Rapporteurs hebben medegedeeld is het zeer te betreuren dat door deze HH. geen weg is aangewezen om tot deze controle te geraken. Dr. A. C. GEITEL. CORRESPONDENTIE. B. G. te G. Uw stuk is niet voor plaatsing geschikt. Daarenboven is Uw win- j kei niet genoemd en we mogen toch zeker niet toepassenWien de schoen past, trekke hem aan P Red. Md. Tailleur.-' Kleiweg E. 73, GOUDA Telephoon fo .11. 36 SEPT. Vrkrs. Slotkrs SDB&LiND. Cart. Ned. W. S. 880V§ 80»/, dito di*o ditc 8 96»/M dito dito dito 8 95l/]a 95>/8 LÏÖNGak. übl. Goudl. 1881-93 4 W/a [talik. Inschrijving 1862-81 6 91A/a OosTiMK. Obl. in papier 18686 82»/« dito in zilver 1868 5 8D/, 81»/|« Portugal. Obl. met ooupon 8 dito ticket 8 94»/8 HusLand. Obl. Binnenl. 1894 4 60U/1# dito Gocons. 1880 4 96»/^ dito bij Rotha. 1889 4 97i/g dito bij Hop„ 1889-90 4 97*/* dito in goud. lepn. 1883 6 dito dito dito 1884 5 Spanje. Perpet, schuld 1881 4 671/» ruRKBu. Gepr.Conv. leen. 1890 4 85 Gei*, leening serie D. 24 V» Gec.leenin. serie C. 269/1# Zuip-Afb Rp. v. oblg 189 2 5 104y, MEiico.Obit.Soh. 1890 6 Venezuela. Obl. onbep. 1881 4 80 Amsterdam. Obligation 18V5 8 90 Rotteedam. Stod. leen. 1894 8 881/, Ned. N. Afr. Handelsv, aand. Arendsb. Tab.-M\j. Certificaten 675 Deli-Maatsohappij dito 415 Am. Hypotheekb. pandbr. 41/, Cult.-My.der Vorstonl. aand. 's Or. Hypotheekb. pandbr. 4*/a Nedorfandsche batik aand. 194 Ned. Handelmaatscb. dito N.-W k Pao. Hyp. b. pandbr. 3 961/, Rott. Hypntheekb. pandbr." 4'/, Utr. Hypotheekb. dito 41/, 101»/4 Oostenk. Oast-Hong, bank aand. 120*/, Rüsl. Hypotheekbank paodb. 5 Amerika Equt. hy poth. pandb. 4 Matw. L. G. Pr Lien cert. 6 Ned. Holl. IJ.-8pour.w.-Mij. aand. 106 Mij. tot Expl, v. St. Spw. aand 112 Ned. Iud. Spoorweg ra aand. 2181/, Ned. fluid Afr. Spm aand. 6 dito dito dito 1891 dito 41/, Italië8poorwl. 1887/89A-Bobl.8 568/l4 Zuid-Itai. Spwmij. A-HL. obl. 3 59»/4 Pol"n. Warschau Weenen. aand. 1041/a Rusl. Gr.. Ruts. Spw.-Mijd.obL4 Baltisohe dito aand. Fantown dito aand. 5 IkrangJ>ara,br dito aand. 5 ?8lA Khrtk. Ch. AzowSp. kap. obh 4 100 dito dito# oblig. 4 9I11/,, Amerika. (Jent. Pac. Sp.Mij obl. 5 Chic. W.pr. C.v. aau 1. dito dito Win. St. Heter. obl. 7 Denver Rio Gr. Spm. eert. v.a Illinois Central obl. in goud 4 Louisv. Nashvilli Oer v. aand. Meiico. N. Spw.Mij. le hyp.t 6 Mias. Kansas v. 4pCt. prof. aand N.-York Ontasio k West. sand. Penn, dto Obio oblig. 6. 215 HO'/i 40 »/16 102L 107 105 36»/, 6 3483 6518 8895 11823 15540.18290 89 3518 71 8933 46 70 18319 114 77 96 83 12023 15632 18442 43 3626 6651 9022 12290 53 18574 349 3728 6728 9101 12379 76 18654 489 3841 57 9356 12508' 15722 71 598 58 6818 91 67 158,73 18817 99 3968 6903 9423 83 80 19064 736 4074 87 9513 84 16011 75 807 4265 7003 69 12694 16158 19180 ,971 «79 12 97 12704 16247 19315 1097 95 74 9618 21 16318 19483 1116 4535 87 90 12864 37 62 96 4689 7186 9916 73 44 90 1251 93 7358 69 12961 16546 19533 1416 4770 87 10014 13019 16645 98 26 4853 7459 10192 22 16711 19624 1592 4967 7535 10212 13121 19 19881 1687 5089 76 10302 25 93 20065 172-2 5240 7628 10679 94 16897 20108 36 5347 36 10868 13251 17059 20265 1921 53 55 95 13408 92 70 35 5531 7721 10920 50 17107 20340 47 5602 65 68 13695 17386 78 2187 49 97 11026 14424 17437 20429 2425 6850 7827 58 14559 17502 54 2537 76 7974 11123 14658 66 92 2651 77 8101 11215 65 99 20553 2774 6018 8145 11318 15068 17712 20666 2883 36 75 11525 15127 98 94 3104 74 8557 72 15212 17963 20712 3348 6133 86 i1720 15410 18097 20849 3403 6282 8715 37 37 18159 20912 70 6397 43 11803 5e Klasse 5e Lijst No. 10514 m. z. 10516 f 70. eene groote Collectie NOUVEAUTÉ'S in en MARKTBERICHTEN Gouda, 36 September iqoi. Granen. Bij voldoenden aanvoer kwam er in de prijzen weinig verandering Alleen Bonte Araerikaansche Mais op nieuw hooger. Tarwe Zeeuwsche 7 5° 7.75, Min dere dito 7. h 7.25. Afwijkende 6 50 h 6.75 Polder 6 50 k f 7.—. Rogge: Zeeuwsche 525 11/5.50, Polder 4.75 h 5.Buitenlandsche per 70 Kilo 4 25 k f 4.50, GerstWinter 4.50 k f 4.75, dito Zomer 440, k ƒ4.70, dito Cbevallier 5.25 k f 6.—, Haver per heet, 2 90 k f 3 50, per 100 Kilo 7.— k f 7.50, Hennepzaad: Inlandsche 9,50 k f 10,—, Buitenlandsche 7,— k f 7,25, Kanariezaad: 7,— kf 8.— Koolzaad 9,75, k f 10,25. Erwten Kooketw- ten 9,25 a 10,—, Niet kookende k f Buitenlandsche voererwten per 80 Kilo 6,40, a 6,50, Boonen Bruine boonen 8,— k f 9,50, Witte boonen 12,k f 12,50 Paardeboonen -,k f -,Duiveboonen ƒ-,— ,k f Mais per 100 KiloBonte Ameri- kaansche 7,—, k f 7,20, Foxanian h Cinquantine 7,— k f 7,25, Veemarkt. Melkvee, red. aanvoer, handel en prijzen traag, Vette varkens, goede aanvoer handel matig 23 k 24ct, per half KG, Biggen voor Engeland, goede aanvoer, handel vrijwel 20 a 21 ct, per half K,G, Magere Biggen, goede aanvoer, nandel matig 1,10 k 1,65 per week Vette Schapen, goede aanvoer, handel traag, 4 Zuiglammeren red, aanvoer, handel vrijwel, 4 Nuchtere Kalveren, red, aanvoer handel traag 4 Graskalveren, groote aanvoer, jhandel traag 25,— 4 60,—, Fokkalveren 7 4 13, «»«ugevoerd 53 partijen, handel buitengew. vlug, ie kwal, f 29,— 4 2de kwal, f 24, h 27,—, Zwaardere hooger. Noord-Hollandsche 30.—. 3°-— Boter, weinig aanvoer, handel zeer vlug, Goeboter, 1,50 4 1,55. Weiboter, 1,25 4 1,40, ste 5e Klasse. Trekking van Donderdag 26 Sept. No. 1540 en 5796 ieder f 1000. 6568, 11199, 12019, 16420 en 17429 ieder f 400. 2923, 3180, 5256, 8201. 15968 en 16021 ieder f 200. 2608, 2775, 4615, 4735, 6008, 6957, 10089, 11411, 12910, 13002, 17685, 19278, 20253, 20258 en 20790 ieder f 100. Prgzon van f 70. stand der wetensckis li idelijk Odol proefondervindeliiK ha! beste middel veer de Umrging m mand J^flason VERSCHEIDENHEID. De Amerikaansche millionair Willem van der Bilt, die met zyn jacht „Valiant" Europa bezoekt, had onlangs in Den Haag een zon derling avontuur. Hy was naar Scheveningen gegaan, hoofd zakelijk om H. M. de Koningin te zien en deed onderzoek naar den ttfd, waarop H. M. gewoonlijk uitreed. Tegen het aangegeven uur vatte hy post nabij het Scheveningsche strand. Geruimen tijd wachtte hij, maar vruchteloos, wat hem niet weinig ongeduldig maakte. Misnoegd liep hy heen en weer en vroeg a^n verschei- de voorbijgangers, of de Koningin hier wer kelijk voorby moest komep, waarom het zoo lang duurde, welke voorzorgsmaatrege-, len er genomen werden enz. Tot ziju; on geluk deed hy deze vragen ook aan een rechercheur, en deze, de zenuwachtigheid en het gebroken Hollandsch van den vrager verdacht vindend, waarschuwde zyn colle ga's die in den omtrek waren en rekende den Amerikaanschen Nabob in. Te voet tnsschen twee rechercheurs moest hy naar Den Haag wandelen en onderweg maakte hy de zaak nog ernstiger, door zyn gelei ders een groote som te bieden als zy hem loslieten. Dezen meenden nu nog stelliger dat zy een gevaarlijken anarchist te pakken hadden en brachten hun buit naar het hoofdbureau van politie. Gelukkig voor van der Bilt trof hij daar een ambtenaar aan, die goed Engelsch sprak en nu was het mis verstand in een oogwenk opgelost. De po litieambtenaar maakte zyn verontschuldi ging, de rechercheurs kregen in plaats van een pluimpje een flinke schrobering en Van der Bilt kreeg de vrijheid terug. Echter was hy in Den Haag geweest en had de Koningin niet gezien I

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1901 | | pagina 2