BINNENLAND. STATEN-GENEUAAL. Gemengde Berichten. Stadsnieaws. Neutraal Onderwijs Dc ingediende wijzigingen in de Wet op het Lager Onderwijs 377ste staats-loterij ZFOLITIDE Veemarkt te Rotterdam. TIr K BC K N J ill ff. Zitting van Zaterdag 2 December. Indische begrooting. De heer ter Laan verklaart zich te genstander van het zg. capitulanten-stclsel (het plaatsen van oud militairen in borger- lyke betrekkingen). De minister verdedigt het, onder op merking dat door het stelsel jongelui, uit welke klasse van de maatschappij ook, volstrekt niet van den Indischen dienst worden uitgesloten. Den heer Pastoors, die had aangedrongen op bevoordeeling van de Nederlandsche industrie by aanbestedingen, antwoordt de minister, dat dit by grooto prijsverschillen niet mogelyk is. De mi nister heeft te letten op de belangen der Indische financiën. Den heer Verhey be loofde hy overleg te zullen plegen met zijn ambtgenoot van Oorlog, over de mogelijk heid van vermindering van het vaste kader by het Koloniaal Werfdepot, en in verband daarmee een geheele reorganisatie van de werving. Hoofdstak I (Uitgaven in Nederland) en de verdere hoofdstukken van de Indische Begrooting worden daarna goedgekeurd. De wetsontwerpen tot verhooging van de Indische Begrooting, voor den aanleg van een stoomtramweg van Madioen naar Soe- moroto, en dat betreffende de instelling van plaatselijke raden te Batavia, Meester Cor nells en Buitenzorg, worden mede aangeno men, na een korte discussie. Aan de orde is daarna het wetsontwerp tot wyziging on verhooging van de Indische begrooting, tot het nemen van maatregelen in het belang van de economische ontwik keling van Ned.-Indië. Bij de discusne antwoordt de minister o.a. den heer Pynackor Hordijk, dat verschillende wenken in het belang van de verbetering van den veestapel aan de Indische rogeering zullen worden overgebracht, en den heer van Kol, dat aan het maken van een algemeen irrigatieplan, met het oog op de raming, groote moeilykhedon zijn vorbonden, maar dat een onderzoek aankungig is naar de urgentie van verschillende irrigatiewerken. Het wetsontwerp wordt daarna aangeno- mon, evenals dat tot goedkeuring van een overeenkomst met de Frnnsche rogeering, betreffende tot stand te brengen kabelver bindingen, en de suppletoire Indische be grooting, waarby de gelden worden aange vraagd voor uitrusting en voor reiskosten voor den nieuwon Gouverneur-generaal. Do heer Borgesius vraagt hierna het woord om zyn vernemen kenbaar te maken, dat hy mocht onverhoopt de minister-president niet aanwezig kannen zyn by den aanvang van de algemeene beschouwingen over de Staatsbegrooting een voorstel zon doen tot verdaging der debatten. De voorzitter deelt echter moe, bericht te kobben ontvangen, dat de ministor-presidont, hoowel nog niet geheel hersteld, toch hoopt de debatten te zullen kunnen by wonen. Arn de orde is daarna de Surinaamsche begrooting, waarby de hetr van Kol erkent, vdat er eenige verbetering in den toestand der kolonie is. Er moet steun aan den kleinen landbouw worden geschonken, zegt spr. De minister belooft zulks te overwegen en do aandacht van den gouverneur te zullen vestigen op do mogelijkheid van het scheppen van een suikerindustrie in do kolonie. Na nog eenig dobat wordt de begrooting goedgekeurd. De begrooting voor Curasao wordt mede aangenomen, nadat de minister, eenige op merkingen van de hoeren Fock, van Bylundt en van Kol beantwoordende, o.a. heeft te kennen gegeven, dat een ontwerp van mijn wet in het loopende jaar zal worden inge diend. Dinsdag a.s. aanvang van de behandeling van de Staatsbegrooting, en eindstemming over de Motorwet. Heden geen zitting. I)o Eerste Kamer is opgeroepen tegen 6 December, 's avonds te 81 8 uur. De stakende glasblazers te Charleroi moe ten Donderdag een eerste toelage van 200,000 frs. van de Engelscho vakvereenigingen heb ben ontvangen, met de toezegging dat elke maand een even groote som zou volgen. De behoeftige stakers kunnen nu rekonen op een maandelyksche uitkeering van 150 frs. Men zal zich herinneren dat den 17 Oc tober 1902 dpor prof. Middendorp in de Société Medicale des Patriciens te Parys eene voordracht werd gehouden over de tubercu lose. Zyne meening werd toon bestreden door Dr. Samuel Bernheim, hoofdredacteur van de „Revue Internationale de la Tuber culose" en voorzitter van de Maatschappij tot bestrijding der tuberculose in Frankrijk. Deze verklaarde „dat by de bewyzen zou brengen voor talryke dwalingen in prof. M's msdedeelingen en dat hy diens conclusies in het algemeen betwistte. Eene commissie werd toen benoemd, die de documenten van Dr. B in ontvangst zou nemen en onderzoe ken- Er werd echter niets ontvangen en nu wordt de volgende motie gepubliceerd, welke de Société in hare zitting van 18 November jl. aannam „Do Société des Patriciens, sedert 26 maan den te vergeefs wachtende op de bewyzen, die Dr. Bernheim zegt te bezitten, beschouwt het mandaat van de commissie voor de tu berculose als geëindigd, stelt vast, dat Trof. Middendorp nooit eenig antwoord op zyne beweringen heeft verkregen van de zyde van Dr. B. en besluit, overeenkomstig haar votum van Oct, j.l., dat de op dit incident betrek king hebbende documenten zullen worden gedïukl [en openbaar gemaakt." Te Liverpool zyn Donderdag twee zeelie den aangekomen, die het relaas arjan epn aangrijpend drama op zee[hadde» te vertellen. Hun schip „Blanche" van Liverpool afkom stig en met negen man aan boord, kwam in de monding van de Mersey in aanvaring met een ander schip, dat op het strand naby New Brighton liep en waarvan de bemanning gered werd. De bemanning van de „Blanche* echter begaf zich in een boot, waarin slechts twee riemen waren en dreef daarin weg naar de open zee. Het was bitter koud én na twee (uur stierven reedsjde"kapitein on de stuurman, door uitputting. Later sloeg de hooge zee de boot om, doch de zeven over levenden wisten zich aan de kiel vast te klemmen en] [de sloep weer om,te keoren. Opnieuw werd twee uur ge vorsteld om het nabyzynd strand te bereiken en weer sloeg de boot om. Ditmaal gelukte het slechts aan vier van do zeven schipbreukelingen zich vast te gry- pen. De andere drie verdronken. Nauwelijks hadden de schipbreukelingen hun ranke boot weder recht gekregen, toen zy voor de derde maal kapseizde. Met bovenmenschelyke vol harding keerde het viertal de sloep nogmaab om en werd opnieuw de*stryd met de bran ding aanvaard Twee van de vier stierven toen van koude en uitputtingna acht uur van stryd met de hooggaande golven wrden eindelijk de twee laatst overgeblevenen, een machinist en een matroos, met hun boot by Formby op het strand geworpen. Te Berlyn werden een uitgever en^wee boekhandelaren vorvolgd wegens het in om loop brengen kvan onzedelyko briefkaarton, die echter goe^le reproducties waren van schilderijen uit den Salon te Parys. Door de rechtbank werden zy vrijgesproken, omdat zy kunstwerken geproduceerd hadden. Het O. M. ging daarop iu hooger.boroep en het Reichsgericht heeft alle drie daarop veroor deeld, omdat "niotj'gelet moestjworden op de bedoeling van de makers, maar op do .uit werking van het gemaakte. Weer een officieren schandaal in Duitsch- land. De 27jarige huzarenluitenant Fritz Dietz heeft zich Zaterdagsmorgen te Mainz dood geschoten. Dadelyk daarna kwam een h>o gor geplaatst officier namens een zekeren overste r. B. do redacties der verschillende bladen verzoeken, niets over 't geval te ver melden, daar hy onder eerewoord verklaarde, dat de dood van den'Jluitenant niets met dienstzaken le maken had. Het blijkt nu echter nnders te zijn. De ongelukkige jonge officier hoeft nl. een stuk nagelaten, dat op 't oogenblik by den majoor der 21e divisie berust, waarin hy verklaart, tot zyn wanhopige daad ge bracht te zijn door de voortdurende plage rijen en de altyd afbrekende kritiek, waar aan hy bloot stond van de zyde van zyn chef, den overste v. B. Het geld, dat hy naliet, was ruimschoots voldoende om onkele kleine rekeningen te voldoeniu zyn tostament heeftjiby overi gens alles vermaakt aan zyn aanstaande vrouw, die natuurlijk ontroostbaar is. Een onderzoek zal ingesteld worden. GOUDA, 5 December 1904. Gisteren won de Goudsche Or. en F. Cl. „Olympia" een wedstrijd tegon de Rotterd. Voetbal Vereen. S. i. o. d. met 5-1 goals. S. i. o. d. protesteerde tegen de toestand van het veld waaronder dit gedurende do wed strijd geraakte. M In de oplaag van dit nommer vinden de lezers een prospectus van Kanfmann Simon, te Hamburg, ingevonwen, betreffende de Hamburger gewaarborgde Loterij, •n Zaterdagavond belegde de afdeeling Gouda en Om8l reken van don Bond van Neder landsche Onderwijzers een druk bezochte openbare vergadering in „Ons Genoegen", waarin do H.H. A. H. Gerhard en Mr. H Smeenge als sprekers optraden De voorzitter constnteerde met genoegen, dat zooveel autoriteiten aan de nitnoodiging der Afd. hadden gevolg gegeven. Hy moest de aanwezigen tot zyn spijt medodeelen, dat de heer Smeenge niet op den aangegeven tyd gekomen was, waarschynlyk opgehouden door werkzaamheden in de Tweede Kamer, waarom de heer Gerhard, tegen het aan vankelijk plan iu, liet eerst het woord zon voeren. Verder vermeldde de president, dat de Afd., dank zy de ingekomen bijdragen van collega's-leden en niet-leden en van vrijzinnigen buiten liet onderwys, de brochuro Maakt front voor de Openbare Schoolin groot aantal in stad en omstreken verspreid bad. Hetzelfde had de Afd. gedaan met het aan de aanwezigeu uitgereikte Oudersnummer van De Bode. Bydragen tot meerdere ver spreiding blyven liog steeds welkom. De heer Gerhard hakende eerst het pad af, waarlangs zyn betoog zou loopen. Hy wil niemand een school opdringen en er kent, dat de dogmatisch geloovigen geen vreê kunnen hebben met de openbare school. Zij vinden immers alleen onderwijs, door trokken van hun godsdienstige overtuiging, goed. Geen onderdrukking van 't bijzonder onderwys dus, maar dan óók de waarborgen dat alle onderwys goed zy, dat het beant woorde aan de hoogst gestelde opvoedkun dige eischen. Bovendien vraagt Spreker waarborgen, dat ieder werkelyk het onder wys zal kannen volgen, dut by verlangt. Geen dwang op do onders nitgeoefond, om de kin deren naar een bepaalde school te zenden Spr. zou er zelfs niets op tegen hebben, dat hot aantal openbare scholen verminderde, zoo de uitbreiding van het bijzonder onderwijs was het gevolg van een sterk uitgesproken be hoefte. Maar du tot hier toe gegeven sub 8idie hoeft vaak wel de kerkbosturen, niet de bijzondere school, niet liet kind gebaat. En door de voorgestelde wijzigingen in de Wet op het L. O. zullen de openbare scho len niet alleen in aantal, maar ook in gehalte achteruitgaan Spr. wil ruime subsidie ge ven aan de bijzondere scholen, maar slechts onder de bovengenoemde waarborgen van deugdelijkheid en vrye kens der school door de ouders. Do bezwaren tegon de openbare school culmineeren in de kwestie der neutraliteit. Spr. zal niet alleen do neutrale school ver-' dedigen, maar bovondien tantoonen, dat ze de eenig goede, de school der toekomst is. Hy beweert, dat echt neutraal onderwys alleen gegeven kan worden door menschen met zeer besliste overtuiging en een zeer vast karakter. De tegenstanders hebben den neutralen onderwijzer afgeschilderd als een wezen, dat nooit durft zoggen, wat hy denkt, als een mensch, die telkens zich zelf moet verloochenen, als iemand, die herhaaldelijk moet verzwijgen, wat hem naar den mond welt. De ergste aanvallers beginnen met allereerst lof uit te deelen aan de socialistischen onderwijzers om hun overtuigingsmoed. Graag stellen ze [het hun hoorders of lezers dan voor, alsof alle of bijna alle openbare onder wijzers socialist waren. (Inderdaad zyn er slechts enkele honderden onder de vele dui zenden aiéf-socialistische openbare onderwij zers) Daarna beweren de tegenstanders dan, dat het neutraal onderwys de karaktervollen dwingt tot karakterloosheid. Hun potitie tou herinneren aan Van Lennep's ezel tusschen de twee schelven "hooiSpr. vraagt: Is dit hel ware beeld vnn den neutralen onderwij zer Ter beantwoording gaat hy de wording van het begrip neutraal na. De groote Re volutie van 1795 bracht orde in den ont redderden staat der school. In de Algemeene Beginselen der Bataafsche Republiek werd het belang van den Staat by goed onderwys en zjjn plicht, het te geven, omschreven. In de 18do eeuw had in den regel zoo goed als niemand zich om de school bekommerd. Officieel stond zy ook toen niet onder de kerk. In dagen van stryd liet de overheid zich iets aan haar gelegen liggen, in dagen van welvaart en vreê bekommerde zy zich niet om haar. Maar in 1795 was door de Revolutie de Calvinistische geest van 't volk niet veranderd. De openbaro school was Christelijk en de Roomschen en Joden moes ten dulden, dat ook hun kinderen er het bijbellezen aanhoorden en er godsdienston derricht ontvingen, (dat niet leerstellig wezen mocht). De opkomende Katholieken konden zich bij dezen toestand niet neerleggen. Zy probeerden zich er aan te ontworstelen. Maar eerst in 1830 kwam er een Koninklijk Besluit verbiedende op school iets te leeren, dat kwetsend was voor andersdenkenden. Ziedaar bet begin der neutraliteit. De grond wet van 1848 eerst bracht vrijheid van onderwijs. Ieder mocht voortaan scholen oprichten, mits voldoende aan de eischen der Wet. Die Wet kwam na een wanhopige voorgeschiedenis pas in 1857 tot stand. Leer zaam voor ons menschen van vijftig jaar later, is 't, te zien, hoe de coalitievrinden van nu, toen elkaar het licht der oogen niet gaiiden. De calvinisten keken nauwlettend too, of niet te veel aan de katholieken werd toegegeven. In één der ontwerpen van Wet vóór 57 stond Do onderwijzers moeten de kinderen eerbied inprenten voor de godsdien stige begrippen van andersdenkenden. Dkt vonden de calvinisten te bar. Hoo men in dien ïyd over neatraal onderwys dacht blijkt uit het Voor'oopig verslag by het ontwerp van '56 Men moest zoeken naar een regelingdie allen vangen kon Men bedoelde alleen de kerkelijke twistpunten, dus de ver schillende leerstellingen, buiten de school te houden. Niet, omdat men godsdienstig on derwys op de openbare school verkeerd achtte maar, wijl ieder zyn eigen dogma's had. De school bleef christelijk. Als bezwaar tegen de Wet werd nog geopperdNiet slechts zouden kinderen van Israëlieten ver mengd met Christenkinderen onderwys ont-, vangen nog iets ergerszelfs een Israëlitisch onderwyz '.r zou aan het hoofd van een school, bezocht door christenkinderen, kunnen staan. De toenmalige regeering antwoordde, om licht bezwaarde gemoederen nog niet meer te verontrusten, dat dit wel niet gebeuren zou. Groen vnn Prinsterer noemde de wet van '57 een verloochening van het christelijk karnkter der natie, een prijsgeven van de school aan do Roomschgezinden Met „be minnelijke bescheidenheid" noêmde hij toen nog het calvinisme de godsdienst der natie'. De neutraliteitsformule van '57, zooals wij die nog kennen, kwam tot stand by gebrek aan beter. In de schoolgeschiedenis is het begrip neutraliteit een negatief denkbeeld, liet begrip van iets niet doen. Van 1866 tot '70 verschenen er tal van brochuren, om aan te loonon, wat men moest nalaten, om goed neutraal onderwys to geven. Zorgvuldig werd nagegaan, waarin men andersdenkeiiddn zou kunnen kwetsen. Uit een dezer geschriften, van den schryver Van Bemmelen uit Utrecht, haalde Rpr. onder hilariteit der vergadering als 'Vermakelijke s aaltjes aanwenken by het goven van onderwys over de kerkhervorming. Men voelde do neutraliteit als een v rbod, Maar in de school begonnen de onderwijzers zich hoe langer hoe meer af te vragen, wat zy wel moesten onderwijzen wat de geestelijke kindermaag verteren kon. Terwijl buiten de school het onderwys een kaatsbal was der politieke partyen, groeide in de school het begrip, wat men wel moest loeren Pe.spreiïk uit de Faust werd opnieuw bewaarheid „Het noodlot van het kwade is, dat het het ve k 'erde wil en het goede tot stand brengt." Zoo kwamen langzamerhand de onderwij zers tot het klare bewustzijnWat wy te onfler ijzen hebben, moet beantwoorden aan de behoeften van het kind. Spreker noemt liet doel van alle onderwys, het kind te maken tot zyn eigen gids. Een kind mag geen afgietsel zyn van de ouders of den onderwijzer. Wy, volwassenen, heb ben niet het recht, het kind den weg voor te ^chryven. DéArom Iaat do goede 'leeraar angstvallig uit zyn onderwys weg, wat valt buiten de geestelijke jjrypkracht van 't kind. Dit eisclit de eerbied voor de zelfstandigheid van de kinderziel. De openbare onderwijzers stonden en staan nog zeer dikwijls bloot aan de vurige aanvallen van het klein gespuis der clericale krantjes; vooral de socialisti sche onderwijzers moeten het ontgelden. Spr. noemde eenige teekenende staaltjes uit eigen ervaring In den regel, zoo zei hy, bezorgen ze ons by lezing een vermakelijk oogenblik. De mensch in ons kannen ze niet treffen, maar wel doen ze dat vaak den onderwijzer. De socialistische onderwijzer vooral gevoelt geen behoefte tot handelingen in stryd met de neutraliteit- Een kind moet komen tot een eigen overtuigingniet de onderwijzer alletn, maar ook de vader in ons, wil dat. Ook, onze eigen kinderen geven we alleen wat des kinds is. Noodig is het, dat de menschen elkander leeren verstaan en waardeeren. Daarom mogen we niemand verketteren en geen zeloten vormen. Die meenen immers de waarheid in pacht te hebben. Wy, nentralou, vermeenen, dat niemand de waarheid kan hebben, allen kannen we baar benaderen. Neatraal onderwys is zedeiijker dan secta- risch, omdat het eerste het kind behoedt voor eigengerechtigheid. Wjj moeten het kind opvoeden „tot alle christelijke en maatschap pelijke deugden". Spr. kent het verschil niet tusschen die twee en weet niet, tot wier nadeel het is, er verschil tusschen te maken. Het hoogste zedelijk gebod is nog steeds„Heb uw naaste lief als uzelven." Maar, hoe kan men de naastenliefde beoefe nen, als men muren optrekt tasscben de kin deren van velerlei geloof P Men kan de naastenliefde Jusschen die muren belijden niet woordenmaar het aankweeken der deugden vraagt de toepassing in dadqi. Wij, neutralen, beschouwen de neutraliteitNin 't onderwijs, als een onderdeel van onze levens beschouwing, als een eisch van een vertrou wend karakter. Wij kennen het heerlijk vertrouwen van het kind in de rechtscha penheid van alle menschen Weina, daarop willen wij voortbouwen, dan zullen onze leerlingen zich niet allereerst afvragen „Ben ik het kind van een Calvinist, van een Ka tholiek of Jood P" Maar ze zullen beseffen Ik ben het kind van een mensch. Een daverend applaus loonde spreker voor 2Ün onder onverdeelde aandacht uitgesproken rede. Onder het spreken van den heer Ger hard, was de heer Smeonge ter vergadering verschenen. De heer Smeenge, terstond het woord krijgende, begon met den heer Gerhard hulde te brengen voor de juiste wijze, waarop hij gezegd had waarom het gaat. Uit den titel van de ingediende Onderwysnovelle blykt dit niet. Het is, alsof men alleen te doeu heeft met een regeling om de minima van alle onderwyzersjaarwedden te brengen ten Jaste van den staat en om in de behoefte aan localiteit voor de bijzondere school te voorzien. Het doel is blijkbaar niet, het onderwys in 't algemeen te verbeteren. Alleen heeft de minister zich afgevraagd Wat kan Het -bijzonder onderwys doen groeien f Nu wordt er f 2,095,000 door den Staat aan het bijzonder onderwys gegeven, in te toekomst zal dit f 4,600,000 k f 4,7(H),00 zynvoor het openbaar slechts f40,000 meer dan nu. In d« Memorie van Toelichting vinden we als aanleiding door de indiening opgegeven het niet ruim genoeg vloeien der bijdragen om het te kort in de kosten van 't bijzonder onderwijs te dekken. Hiermee stappen de clericalen af van hun vroeger standpunt De- Vrye school moet zich zelf bekostigen. Deze novelle zal, volgens de memorie, nog niet opheffen het bestaand „stuitend" ver schil tusschen „de twee samenstellende deelen vnn ons volksonderwijs", maar ze is toch een groote stap in de richting der volkomen gelijkstelling. Om deze laatste te bepleiten, wordt geen beroep gedaan op toongevende mannen uit den schoolstrijd, wat ook niet ZOU kunnenmaar op liet Unierapport. Wat wil dit P In 't kort het volgende lo. Alle kosten van onderwyzersjaar wedden ten laste van den stant 2o. Aan de gemeento den plicht opleggen zoowel voor 't bijzonder als voor 't openbaar onderwys te zorgen 3o. de bijzondere school, bestnutd door particuliere vereer.igingen, regel, de openbare aanvulling 4o- Aan de ouders een overwegenden invloed op de school. Daarom moet op do bijzondere school de onderwijzer allereerst rekening houden met 4«n geest der onder», in de tweede plaats eerst met de' behoeften van het kind. De algeheele gelijkstelling wordt nu niet ge vraagd, alleen, omdat dit te veel kosten zou. Een wijle zal men dus met minder tevrêe zyn. Het niet openlijk uitgesproken doel is dus de volkomen rechtsgelijkheid der bijzon dere en openbare schoolmaar dat zal met de tegenwoordige Grondwet moeilijk gaan. Die noemt immers het openbaar on derwys een voorwerp van aanhoudende zorg der regeering. Als directe aanleiding tot de indiening van deze onderwysnovelle noemt de memorie de motie van Kuyper-Lohman-Mackay De Visser in 1901, welke den wensch uitsprak de minima der wedden van alle onderwijzers ten laste van den Staat te brengen. De nu ingeslagen weg wordt voor het bijzonder onderwijs verkieslijk genoemd, om dat zjjn snelle uitbreiding allicht personen in zyn dienst zon brengen, welke niet nit volle overtuiging waren gekomen. De Wet van 1889 heet het recht op onderstand van 't bijzonder als van 't openbaar onderwys erkend te hebben. Zy gaf het bijzonder ten minste Rubsidie. Maar de jaarwedden der bijzondere onderwijzers bleven te laag. De Wet van 1901 heeft de in '89 verleende subsidie vermeerderd, uitdrukkelijk om die jaarwedden te verhoogen. Dat is aan vele bijzondere scholen niet gebeurd- Men wist dat het niet gebeuren zon, en daarom stemde ook de christelyk-historische Dr. De Visser tegen. De na ingediende wijzigingen koppe len twee zaken aan elkaar verbetering aer jaarwedden en begin van invoer van een ander schoolstelsel. Achtereenvolgens noemt spreker na de voornaamste voorgestelde verandeingeD lo. De Minima ten laste van den staat 2o. De jaarwedden der hoofden geregeld Baar de grootte der scholen(wat zeer verkeerd ia) 3d. verhooging van de na reeds genoten rijksbijdragen 4o. De kweekscholen krygen het jas promo vendi (recht om zelf de akten uit te reiken)maar zonder voldoende waar borgen. 5o. Steun voor 't onderwys aan krankzinni ge kinderen (wat verkeerdelijk aan het particnlier initiatief overgelaten zal worden) 6o. Uitbreiding van de vergoeding voor hni8hnnr 7o. Regeling van de rechtspositie der bijzondere onderwijzers. Ook wat dit betreft, komt men van zyn vroegere meening terug. Immers Lohman heeft eens gezegd, dut de Staat hieraan nooit zou mogen tornen. 8o. De candidaten voor de acte moeten op 1 April van hon examenjaar 18 jaar zijn. De kerkelyken beweren, dat de vrijzinni gen nu den schoolstrijd weer begonnen zyn. Dit is niet zoo. In 1888 hebben de clericale voormannen in den schoolstrijd gezegd, dat er nu was gekomen Pacificatie (Bevrediging); zoo luidt zelfs de titel van een brochure van den heer Lohman. „De politieke school strijd was nu voorbij" heet het daarin. Dr. Schaapman en Dr. Vermeulen van de ka tholieken en de premier Mackay der auti- rev. lieten zich evenzoo uit. Dr. Schaepman in de Handelingen van 1889 pag-1317Dr. Vermeulen zeide op pag. 1322, dat, nu de Staat de behulpzame hand bood, men de verdere eischen moest prijsgeven. De heer Lobman zei op pag. 1339 en 1340, dat nu de (drie) grieven vervallen waren en einde lijk de heer Mackay vond, dat alles verkre gen was, wat binnen de grenzen der grondwet kan gegeven worden (pag. 1377). Velen hebben in 1889 voor de subsidie gestemd om den landsvrede te kuopen. Aldus drukt de liberaal Roëll het op pag. 1329 der Handelingen uit. Hy noemt bovendien sub sidie aan 't bijzonder onderwijs in strijd met de grondwet, als blyken mocht, dat het de ondermijning van het openbaar zon ten ge volge hebben Evenzoo liet zich de heer Van Houten uit. Om die reden kan er nooit strenge rechts gelijkheid zyn. De bijzondere school wordt gesticht om de ouders, niet om het kind. Zy kan de groote deugd, verdraagzaamheid, niet aankweeken Iedere groep zal haar rich ting als de beste voorstellen. En vele groepen zullen er komen. Slechts 25 kinderen zyn er noodig tot stichting van een school. On derwijs in zeer klbino scholen moet slecht zyn. Eén leerkracht voor alle zes leerjaren moet, al doet de onderwijzer zyn uiterste best, op knoeien uitloopcn. De heer Lohman heeft indertijd gezegd, dat geen staatsgeld mag worden uitgegeven zonder zekerheid van zyn bestemming (pag. 16 van zyn Pacificatie), llier worden vol strekt geen waarborgen gegeven. Bovendien worden de wachtgelden niet geregeld, en tal van openbare onderwijzers zullen dus zonder middel van bestaan ge raken. Niet alleen de vrijzinnigen onder hen, ook de anderen gevoelen dit maar al te wel. Bij de Tweede Kamor kwam een adres in van 300 onderwijzers uit JLimburg met ver zoek tot regeling der wachtgelden. Recapitu- leerende noemde Spr< de voorgestelde wijzigin gen in stryd met de grondwet, maar, ge hoord de uitlatingen der oormannen uit den vroegeren schoolstrijd, ook in stryd met do goede trouw. Zy zouden brengen schade voor 't volksonderwijs in 't algemeen en on der het volk, door aanwakkering van den sectegeest, gebrek aan onderlinge waardee ring. (Applaus). De heer Smeenge vertrekt. De heer Gerhard blijft voor het debat. Hiervoor gaf zich op de heer F. A. Morel, hoofd eener Katholieke School te Oudewa ter. Voordat deze het woord kreeg, protes teerde de anti rev. heer Brants uit Rotter dam tegen de lange redevoeringon, en ver liet duarop, met een aantal geestverwanten, onder eenig vertoon de vergadering. Deze heer had, zoo hy gevraagd had, vóór den lieer Morel te mogen spieken stellig een half uur het woord kunnen voeren vóór het tijd was voor zyn trein. De heer Morel, door de zijnen met applaus begroet by 't komen en gaan, betoogde, dat niet het doel was de lagere school op te dringen, maar de menschen de gelegenheid te geven, het onderwys te kiezen, dat zy het best vonden. Verder nam hy het den heer Gerhard kwalijk, dat hy gesproken had van Christenen onder dit regiem. Ook het bijzonder onderwys wilde hy goed hebben. En toezicht P Dat was er. I)e schoolopziener moet immers het Iessenrooster goedkouren En de snbsidie kon door een kleine nala tigheid, het niet kennis geven van 't ontslag of de aanstelling van oen leerkracht, ver beurd worden? Gerhard moest zich, zoo mogelyk, buiten zyn neutraliteitscirkeltje verplaatsen, dan zon by beter de opoffering en de liefde van de voorstanders der bijzon dere school begrijpen, ook de onrechtvaar digheid om het openbaar onderwys wel, het bijzonder niet nit de belasting van allen te bekostigen. Dan had de beer Smeenge, door te twijfelen aan de hoogheid van karakter van leeraren-examan-afnemers en gecom mitteerden, deze menschen bü voorbaat een lak opgelegd. Het doel van 't bijzonder onderwys is de kinderen te voeren naar den Hemel, Die ze ons gegeven heeft. Gerhard had in de opvoeding de groote macht van het voorbeeld voorbijgezien. En hoe zouden socialisten in de school hou levensbeschou wing wegcijferen P Van bevoorrechting van 't bijzonder onderwijs was nog geen sprake, het zou met de wijzigingen nog niet geheel en al inhalen, wat het by het openbaar achter was. De openbare school zou de sterke blijven. Er was geen reden te onder stellen, dat drie derden onzer jeugd op de bankon der bijzondere zou komen. Spr. vroeg alleen de bijzondere school voor hen, die haar wensclien. Geen dwangEn dus ook niet gezegd: „Weg met de openbare school". De heer Gerhard antwoordde, dat hy zyn neutraal cirkeltje ruim genoeg achtte, om zyn geachten collega Morel en zyn andere tegenstanders te begrijpen. Niet zyn geest verwanten, maar die van den heer Morel trekken graag cirkeltjes en dan nog wel vry enge. Toen hy sprak over christenen onder dit regiem, had hy gedoel 1 op hen, die het worden door twee honderd lurven en een kop gort, op hen, die onder het juk der christelijke liefdadigheid zelf naar de kerk moeten, en hun kinderen naar de bij zondere school sturen, op straffe van verlies der twee honderd turven en den kop gort. Ook ziet men wel degelijk onder dit regiem Saulussen langzaam in Paulussen veranderen, om de zeer mercantile overweging: „Men kan nooit weten, waarvoor het goed is." Spr. had niet bedoeld, de christelijke onder- wyzers een smet aan te wryven. Zy doen hun best en willen het onderwys beter heb ben. Ze beginnen aardig te pruttelen maar hebben te beslissen over de in richting der school, over 't geld er voor toe gestaan- Het is naïef van den hr. Morel to meenen, dat de amendementen in de Ka mer. door byv. den heer Smeenge voor te stellen, zullen worden gesteund door velen der rechterzijde. De heer De Waal Malofijt heeft immers eens gezegd: Het is slechten schadelijk, de menschen knap te maker.. De menschenliefdo verbiedt het. De kerkelyken vragen, hoe kunnen wy het onderwys zoo goedkoop mogelyk inrichten. Spr. en z'n geestverwanten vragen voor het armste kind onderwys, zooals de ryken het voor hun kroost noodzakelyk achten Dr. Kuipor had drie derden der jeugd aan de Christel, on derwijzers toegewezen. Dan bewjjst hy hoe gering de controle is van het rjjks schooltoezicht op het bijzonder onderwys, toont hy nog eens aan, dat uit keering van f 800.aan de leeraren vuor eiken geslaagden leerling hon vaak da kous laat tusschen beurs en geweten om ten slotte te betoogen, dat hy wel degelyk de macht van het voorbeeld erkent. Maar niet begrypt, hoe het weglaten van voor de leerlingen onbegrijpelijke dingen bon tot onverschilligheid zou brengen. Zeker, ook hy wil het kind leiden als een plant, maar als een goede kweeker nauwlettend toekijken, hoe de plant volgens haar aard wil groeien. De kerkelyken schijnen op do kinderen de dwergcultuur te willen toepassen, als de Japanners op de planton. Ouder deze repliek was de heer Morel vertrokken. De heer Gerhard had hom een tot weerziens op de a.s. kerkelijke verga dering toegeroepen. Do voorzitter bracht dank aan sprekers en debater. Uw Verslaggever vergat nog te vermelden, dat de heer Mr. Schim van der Looff be richt gezonden had, wegens lichte onge steldheid, verhinderd te wezen. 2e Klasse. Trekking van Maandag 5 Dec No. 7023 i 1500. 12629"f 1000. 17082 'f 400. 5816 en 6627 ieder 1 200. 1816, 5076, 8686 en 13659 ieder f 100, Prijzen van 1 30. 20 2924 5653 9168 12389 15541 18437 25 38 5858 86 12400 75 43 45 39 6006 9299 83 89 18518 195 67 17 9481 96 15629 31 233 3058 48 9543 12591 66 - 79 330 3128 6112 9600 12610 77 86 36 30 6231 55 28 99 18618 51 62 70 9709 56 15725 39 92 84 6387 52 89 15813 18711 424 3233 90 9815 12747 33 40 553 47 6416 43 12814 67 43 81 69 43 9915 15 15901 59 86 3892 63 42 30 35 90 650 3423 6529 45 12900 57 18812 90 44 35 84 68 72 84 743 91 49 89 89 81 18975 67 3547 78 10098 13006 82 19013 805. 3608 85 10200 46 16001 19 52 32 89 77 13121 72 83 905 77 6649 10360 13213 16118 19149 44. 94 6754 10520 36 46 19209 58 3736 71 58 86 92 19332 1015 45 6996 60 13300 16271 69 50 3832 7038 10601 2 16329 19407 1110 43 83 10732 59 60 ,9 27 69 7203 35 76 68 K 44 3948 22 48 13400 86 $2 46 4012 51 56 68 16422 19565 88 22 58 99 13549 59 56 1211 45 7330 10813 83 67 69 45 61 49 48 13612 74 19607 1369 79 7415 53 13702 16608 30 79 4105 27 73 5 15 19752 1484 20 62 10963 68 16688 90 1522 32 86 76 13920 16708 15804 59 84 92 77 75 14 50 87 96 7520 11069 14046 18 19917 93 4225 74 79 1416K 57 40 1602 41 94 11162 14217 63 63 48 4344 7728 81 14302 95 66 61 4437 98 11202 19 16922 72 1730 38 7828 30 23 17215 77 61 66 24 '33 14437 53 86 63 78 50 60 80 17341 20026 77 81 7912 82 118 60 52 88 4511 22 87 14540 70 57 1853 4619 8009 11353 77 17628 96 69 48 19 68 95 81 20108 1915 89 94 11443 14654 17623 17 17 4713 8222 46 79 48 20261 83 4845 47 76 84 53 84 2078 66 96 11504 91 70 20335 99 70 8323 11604 14708 95 49 2132 78 8546 22 91 17733 80 52 91 95 57 14856 40 20461 97 4933 8622 11796 60 64 72 2209 76 43 11862 75 97 20522 2306 5093 55 81 94 17804 28 32 5103 70 11903 14915 24 20628 69 HO 8769 57 19 25 20731 79 5349 8810 77 68 30 61 2522 5415 76 99 15030 77 66 36 22 8923 12021 50 17997 92 78 39 58 25 61 18075 20810 2734 47 69 56 15169 18102 20 67 5522 9014 12122 15230 72 83 68 43 44 69 15439 18209 99 76 72 9150 12228 41 65 20902 2824 5618 64 94 15518 18369 83 73 38 66 12327 28 90 95 2904 GEVONDEN VOORWERPEN. In de mannd November zyn aan het bureau van politie gedeponeerd een ceintuur en drie huissleutels. Voorts zyn te bevragen 1 Petroleum trechter by Nieuw veld, Cappe- nersteeg, 21 1 zwart kruis met goud beslag by Hortensius Heerenstraat 668, 1 witte boezelaar by Zaidwyk, Kattensingol 166, 1 gutta peicha band bij Keizer, Turfsingel 96, 1 gutta porcha band by Donk, Doelesteeg 233, 1 doublé manchetknoop by Abboma, Achter de Viachmarkt 140, 1 rozenkrans by Boeruie, Kuiperstraat 91, 3 servetten on 1 zakmesje by Leemeyer, IJssellflnn 756, 1 blauwe bok by IJsselstein, Jaagpad 431 bruin lederen portemonnaio met eenig geld, by Bantzinger Markt 66, 1 schaar by Hoogen- doorn, Spoorstraat 206, 1 schroevendraaier by Bertels, Kleiweg 76, 1 zilveren hoeden- speld by Gravenstein, Karnemelksloot 333, 1 eiermandje by Stroeve, Markt 65, 1 fruit mesje bij v. d. Geld, Turfsingel 113a, 1 bruine kinderportemonnaie met eenig geld by Peeters, Fluweelensingel 415, 1 bruin kinder schoentje by Rymenam, Veerstal 136, 1 kindorportomonnaie i. h. vingerhoed en sleu teltje, by4Hoogendyk O. Haven 105, 1 onder broek bij v. (1. Klis, Boomgaardstraut 32, 1 knipmes by Bellaart, Varkenmarkt 2641 zilveren ring in een doosje by Laurier, Boom gaai dstraut 43, 1 blauwe das bjj de Jong, Lemdulsteeg 193, 3 sleutels aan oen touwtje by Flux, Minnebroedersteeg 101. 1 porto- monnaie i. h. eenig geld by van Breukelen, Turfsingel 100, 1 rozenkrans by v d. Broek, Nienwehaven 121, 1 zilveren hoedenspeld by Groenendaal, Vest 617, 1 blauwe linnddoek by Akkerman, Boolekade 232, 1 gouden oorbel by Bron, Nieuwebaven 271, 1 fietsbel by Stoppelenburg, Boomgaardstrant4, 1 Witte handschoen by Driesten, Turfmurkt 190, 5 tafoldoekjes by van Barliugen, Nieuwebaven 105, 1 rozenkrans by van Riemsbergcn, Lemdulsteeg 170, 1 portemonnaie i. h. eenig geld by Wiczer, Baanstraat 93, 1 zyden halsdoek by Zuidam, Kattensingol 160. Gouda 1 December 1904. De Commissaris van Politie, W. N. van GARDEREN. Maandag 5 December 1904. Vette ossen en koeien goede aanvoer, prijzen waren voor iste kwal. 35, ade kwal. 31, 3de kw. cents per half kilo. Vette kalveren goede aanvoer prijzen waren voor iste kwal. 28, ade kw. 15, 3de kw. 22 cent per half kilo. Vette varkens goede aanvoer, prijzen waren voor iste kwal. 21 /a 2de kw. 2o'/g, 3de kw. 17 cents per half kilo. Schapen en lammeren goed aangevoerd. Handel in vet vee en vette kalveren prijshou dend. Vette varkens met redelijke omzet Schapen en lammeren lager tn prijs VERSCHEIDENHEID. De gezanten ts Peking hebben gezamen lijk geprotesteerd tegen bet heffen van nieuwe invoerrechten, welke beffing in stryd is met de jongste verdragen. Tot dusver werd voor de verdrag-havens oen recht van 21s pCt. geheven voor de in- of uitgevoerde waren, doch thans heb ben de autoriteiten een nituw recht daar boven geheven onder voorwendsel daarmede de exploitatiekosten van die havens te moeten dekken.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1904 | | pagina 2