I >mg DA. E, 0 JEN”. No. 9757. etaris. Io Nieuws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. ang”. 44ste Jaargang. KENNISGEVING. Bultenlandscb Overzicht. 1: jjfyg Woensdag 28 Juni 1905. toespraak gehouden op Bondag 25 Juni 1905 in de Remonstrant ache kerk te Gouda, naar aanleiding van Mat- thêus XIII vers 38a „De akker is de wereld”. i of van In antwoord op oen interpellatie betref- velen, terecht, met afkoer eta., TS ct i en Drogisten KER! .otterdam. i, Apotheker 'estkaren 198 (WIIDSCHE C01JB.4NT Voor de herstemming voor een lid van de Tweede Kamer der Staten-Gene- raal in het Hoofdkiesdistrict Gouda op WOENSDAG 28 JUNI bevelen wij ten zeerste aan r.M.r.C.™ DOORN. G der besprekingen tusschen Frankrijk on Daitschland betreffende Marokko, past hot, voorbehoud in acht te nemen in afwachting van het aanstaande onderhoud tusschen den minister-president en den Duitschen gezant. De indruk in diplomatieke kringen in Frank rijk is evenwel gunstiger. Men schynt gis teravond te gelooven dat de verzoenings gezinde houding van Frankrijk te Berlijn genoeg op prys gesteld wordt om een gun stige wending te geven aan de besprekingen welke voortduren. Telefoon Xo. S2. De Uitgave dezer Courant geschiedt dagelijks met uitzondering van Zon- en Feestdagen. De prijs per drie maanden is 1.25, franco per post 1.70. Afzonderlijke Nommers V IJ F CENTEN. eigen terrein, dat beiden zoover mogelyk van elkaar moeten worden gehouden. Godsdienst buiten de politiek 1 Wy zullen deze leer voor een deel schui ven op rekening van anti-clericalen ijver voor een deel looschryven aan misverstand, en voor een deel verklaren uit gebrek aan godsdienstigen zin, uit gemis aan belang stelling voor het godsdienstig leven. Dat laatste is het ergste, omdat daaruit onverschilligheid of vijandschap spreekt ton opzichte van de godsdienst. Dat is erg. Want godsdienst is de band die den mensch aan een hoogere, onzienlijke, geestelijke we reld bindt. Godsdienst is vereering, aanbid ding van wat boven ons staat. Godsdienst is afhankelijkheidsgevoel. Godsdienst is zonde besef. Godsdienst is vertrouwen, drang naar beter, eerbied voor het heilige, liefde tot het ideaal, toewijding aan God. Maar wie kan daar vijandig tegenover staan Alleen hg die niets anders kent dan een wereld van stof, door een verza meling van kracht bewogen.... mag ik vra gen „ook geleid, geregeld, geordend, naar, eeuwige, onveranderlijke wetten Maar wie gelooft dat voor zichzelf, voor zyn ik-heid Wie gelooft in ernst dat hy niets anders is dan wat stof en wat kracht, als hjj misschien bovendien is oen humaan degelijk menscb, een goed borger, een voor- De Fransche minister van oorlog, Berteaux, heeft jl. Zondag de jaarlyksche feestrede uit gesproken bg het standbeeld van generaal Hoche te Versailles. De minister heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt oih met klem op te komen tegen de onwelwillende critieken waaraan het Fransche leger en vooral do discipline in den laatsten tijd heeft bloot gestaan. Hoogstwaarschijnlijk zal bg den minister ook wel de wensch hebben voorgezeten indruk te maken op het publiek aan de andere zydo van de Oostergrens, vooral nu Marokko nog steeds troef is. De minister dan sprak aldus „Ik wjil niets zeggen, dat zou kunnen wor den beschouwd als een toespeling op den toe stand van het oogenblik, maar toch is er iels misdadigs in gelegen, op dit moment vreest te stichten en wantrouwen te wekken, door rond te strooien dat ons oorlogsmaterieel onvoldoende, de discipline in ons leger illu soir zouden zyn Het is goed, dat men weto, dat, integen deel, de krachtsinspanning, sinds 35 juar door Frankrgk aangewend, ons in het bezit gesteld heeft van eerste-klasse-oorlogs- materieel, dat verder onze voorraden geheel zyn aangevnld, dat ons officiers-kader zonder vrees de vergelijking kan doorstaan met welk kader ook ter wereld, en dat niets verzuimd is om bet volk in wapens gereed te doen zyn voor de vervulling vau zijn taak.” De rede van don minister werd natuurlijk luide toegejuicht, misschien niet het aller minst, omdat door hem een ulgemoono kwijt schelding van straffen voor kleine militaire vergrijpen werd verleend, terwijl hy tevens gelastte een rantsoen wyn te doen uitdeden aan alle soldaten, die aan de parade hadden deelgenomen. Maar of de officieren yan den Grooten Staf te Berlyn bijzonder geïmponeerd zullen zgn geweest door Berteagx’s rode P Ofschoon er geen nauwkeurige inlichtin gen zyn over den tegenwoordigen toestand 2) ’t Ia wenschelyk dat ’t landsbestuur in handen zij van bekwame mannen, maar ’t is beslist en nvoorwaardelyk noodig dat, dat zijn mannen van karakter, wier willen en doen geheel en al beheerscht worden door götsdlenstig-zedelyke beginselen. Dan is er een waarborg voor de toekomst; dan zyn wy op den weg, door Jezus gewe ien, toen hy zei dat de wereld een akker is dan wordt het licht en komen wy dichter by het volle licht dat schijnt „als de Heere God in alles en in allen alles is.” De godsdienst wil heerschende godsdienst moet heerschen, op elk gebied, ic eiken kring, niet om er te dwingen, maar om door haar heerschappij haar zegen zoo ryk en mild mogelyk te maken. Geen gebouw «onder cementgeen brood zonder zuurdeeg; geen akker zonder aitge- strooid zaadgeen samenleving zonder gods- BURGEMEESTER en WETHOUDERS van GOUDA, brengen ter kennis van de ingezetenen dat het Suppletoir KOHIER voor de hef fing van schoolgeld op de Burgerschool in deze Gemeente, voor het dienstjaar 1904/5, door Gedeputeerde Staten van Zuid Holland goedgekeurd, in afschrift gedurende „Vyf maanden” voor een ieder ter lezing is neder- gelegd op de Secretarie der Gemeente, en dat voormeld Kohier ter invordering is toe gezonden aan den .Gemeente Ontvanger. GOUDA, 27 Juni 1905. Burgemeester en Wethouders voornoemd, R. L. MARTENS. De Secretaris, BROUWER. leuzen van do tegenparty, waar wy ons» althans in dozen tyd, by kunnen neerleggen. Ik hoop nóg immer op een kerk der toe komst, die met de dan gevestigden Staat volkomen kan samenvallen. Maar dat is een ideaal voor de verre toekomst, voor ’t heden een illusie. Scheiding dus van kerk en Staat, want de kerk vertegenwoordigt hot dogma en geen enkel dogma is voor allen de waarheid. De kerk is een deel van het godsdienstig gemeenschapslevenbaar bevoorrechten is dus een onbillijkheid begaan tegenover anders denkenden. Bovendien, de kerk is heerschzuchtig, niet om door haar heerschappy ten zegen te zyn, maar om daardoor eigen macht te kunnen vermeerderen en andoren te kunnen dwingen. Want de kerk is ook onverdraagzaam zy duldt geen andere meeningzy houdt niet van ketterijenzy alleen heeft de waar heid. En aanvankelijk zal zy den Staat ge willig dienen, maar daarna zal de Staat haar naar de oogen hebben te zien. ’t Verleden strekt ten bewyze. Kerk en Staat dus gescheiden 1 Uitnemend 1 Maar.... by elke reactie is er overdrijving. Vandaar dat tegenover ’t clericalisme door velen wordt verkondigd, dat voortaan elke band tusschen staatkunde en godsdienst moet worden verbroken; dat elk beeft een Het volgende telegram van Generaal Linjewitsj is te Petersburg ontvangen Den 22e trachtten de Japanners Itings langs den oostelyken spoorweg onze voorhoede uit het dal van de Kaokhe te verdrijven, doch werden in do nabijheid van Khailoengtsjen teruggedreven Onze afdeeling versloeg op den weg naar Nantsjantsentsy de Japansche voorposten en rukte op tot in het zuiden van Nantsjantsjentsy. Op den weg naar Oefangloe trok onze afdeeling terug, daar zy een aan merkelijke strijdmacht van den vyand op merkte. De Japanners vervolgden haar en bezetten Joelangtsi. Den 21e traden de Japanners offensief op, doch werden van Sjimyaotse en Toeangoe teruggeslagen. In Korea bezetten de Japan ners .op dienzelfden datum Soescheng. Een tweede telegram van Linjewitsj meldt: Den 22e viel de vyand in de nabijheid van Khailoengsjen een onzer troepenafdeelingen aan die op weg was naar Sjimyaotse. De aanval werd gecombineerd met een omtrek kende beweging op den rechtervleugel en werd zeer krachtig uitgevoerd. De Japan- feuilleton.' Inzending van Ad verten tiën tot 1 uur des midd. De berichten over den toestand in Rus land zjjn hoogst ernstig. Nauwelijks heeft de Tsaar de gedelegeer den der Zomstvo’s in gehoor ontvangen en in zyn toespraak beloften gedaan, die hoe vaag ook, den indruk moesten wekken dat een verandering in het bestuur van het De poging tot een algemeeno werkstaking te Warschau is mislukt, hoewel de stem ming opgewonden is. In de straten Wronia on Krochmalna zyn vyf barricaden door de militairen verwoest, waarbjj twee personen omkwamen. Fabrieken werken niet langer, ofschoon er onder de arbeiders ontevreden heid heerscht over de werkstaking. Uit Czenstochau wordt het gerucht gemeld, dat Zondagavond een bom geworpen is naar den commissaris van politie, waarby deze en zeven voorbijgangers gewond werden. sche artillerie beschoot onze stellingen, en een snelle beweging van eene colonne van onze rechterflank bracht onzen terugtocht in gevaar. Hierop zond de commandant een afdeeling cavalerie op de Japansche colonne af en beval der afdeeling terug te trekken. Do vyand vervolgde ons niet. lHavas”-bericht doet de volgende i over de troebelen in Lodz sociaal-democraten en de Joodsche Vereeniging hadden besloten de gedooden van Woensdag te wreken. Sacrementsdag verliep kalm, maar ’s avonds vielen arbei ders de patrouilles aan, 7 kozakken en 2 officieren werden gedood, een door een pis toolschot, gelost door een meisje van 13 jaar. Vrydag werden by het krieken van den dag barrikaden opgeworpen in de Joden wijk, arbeiders klommen op de daken en sneden de telefoondraden door, anderen wier pen de telegraafpalen omver, terwyl de straatjongens zich bezig hielden met bet stuksmyten van de lantaarns. Gedurende den geheelen morgen werd doorgegaan met het opwerpen van barri- kades; de menigte wierp twee bommen in de kazernes, waardoor een 20-tal soldaten gedood of gekwetst werden. Te 11 uur hield het werk in de fabrieken opinfanteristen, dragonders en kozakken maakten charges en gaven-lierhaalddyk vuur op de tweftigUr^- dezo. antwoordde met revolverscWon, met het werpen van deuren, vensUrfs en dak pannen. Sommigen begoten de/^oldaten met vitriool. De arbeiders verwoestten 26 alkohol-magazyncn on stakmi deze toen in brand. Den geheelen dag tferd gevochten, het aantal gevallenen is moeilijk te begrooten maar men gelooft dat er eenige duizenden gevallen zyn. ’s Avonds heerschte in do stad volslagen duisternis, alle gebouwen waren gesloten. Van alle zyden weerklonken geweerschoten, de soldaten schoten op ieder, die het waagde zich buiten te vertoonen, anderen brachten lyken naar het kerkhof, terwyl een groot aantal gewonden op de straat stierven, wjjl niemand hun hulp verleende. Kolonel An- drejef werd ernstig gewond. dienst, anders is dat gebouw niet hecht, dat brood niet smakelyk, die akker nutteloos, en beantwoordt die samenleving niet aan baar bestemming. De godsdienst is de kracht in allesde kroon op alles. En waar wy over onszelven en over an deren, over wat wy zien en beleven, oor- deelen, daar is het volgons dien maatstaf; en als wy warm worden in eenigen strijd, dan is het allermeest dè.n, als het om' zulke beginselen gaat. En als wg aan deze plaats onzen blik laten gaan over het politieke leven, dan is het met den wensch op de lippen, dat de godsdienst niet *t miust in die sfeer tot haar recht kome. Van dat centrum gaat een invloed in steeds ruimer kringen uitgods dienst d&Ar, zal een zegen zyn voor het gansche volk. Er is leven, belangstelling, geestdrift in en over ons gekomen, zei ik in beginne, en noemde dat een verblijdend verschijnsel. Er gaat door gansch Nederland een pro test tegen ’t clericalisme dat zijn Staatkunde dienstbaar maakt aan de kerk. Dat de godsdienst op die wgze in *t gedrang is ge bracht, heeft velen, terecht, met afkeer vervuld. Kerk en Staat gescheiden I dat is een der Russische ryk wordt voorbereid, of van officieele zyde wordt gepoogd zelfs dien indrnk te vernietigen, en de woorden van den Tsaar een zoo beperkt mogelyke strek- king toe te kennen. Het blijkt hieruit, dat Nikolaas II sedert edkele dagen alweer onder anderen invloed gekomen is, en dat hy onder dien invloed besloten heeft, geen enkele wijziging in don regeringsvorm to brengen on slechts een consultatieve vertegenwoordiging byeen te rofpen. Dit is nog minder, dan het plan Boelyghin aa&teeft, en het is bekend, dat dit plan in Rutland al heel weinig verwachtingen deed ontstaan. ^lykens de jongste berichten uit Petersburg is de Tsaar thans geheel onder den invloed geraakt van een camarilla, aan wier hoofd de hofmaarschalk Poetjakin staat, een cama rilla van hovelingen en bureaucraten. Poet jakin is de man, die thans de pen en het woord voertvan zyn hand zyn de beide verklaring betreffende ’s keizers redevoering, die aan de dagbladen en aan do Telegraaf* agentuur verzonden zyn. Voor het naderende gevaar, dat door Witte berhaaldelyk is aangewezen, en dat gezien wordt door elkeen, die den toestand onbe vangen beschouwt, heeft die camarilla geen oog. Dat do opstanden in Polen en in den Ka^kasus langzamerhand deu omvang en het karakter van een revolutie aannemen, begrypt zij niet. Doch de berichten, de zeer kalme en zeker zoo voordeelig mogelyk gekleurde berichten uit Lodz en uit den Kaukasus doen zien, dat de opstand onder de bevolking veld wint, En waar in een plaats op een dag 2000 personen gedood of gewond werden, ge tuigt het wel aan een zeer optimistische opvatting in Petersburg, zoo men daar nog steeds meent met gewone straatrumoeren te doen te hebben. Telefoon Xo. #2 A D V E 11T E N T I E N worden gephaUt van 15 regels a 50 Centen; iedere regel meer 10 Centen. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Een ,1 mededeelingen De f

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1905 | | pagina 1