n het LNTHE2. I mdel. laar Langs Vreemde Paden. UUREN, /Vtewws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. Donderdag 2 April 1908. No. 10604. 47ste Jaargang. FEUILLETON. mastiek en Staten indrang MITS. soorten: fERK. r ZONEN, IM. f oorzitter. in. 962 P. f 155.— 1900.— en 5NINGE. f 2520.— 400.— van 1» 250.— 35.— f 5840.— 4900.— 728.— 500.— 100.— strooien en on- 532.— is 400. De dienst be- 7890.— 1000.— 150.— GO.— de 1000.— 100.— (Wordt vervolgd.) 450.— Het ontwerp van een Goudsche tram, beschouwd in verband met de dooi* den Gemeenteraad vastgestelde voorwaarden van uitvoering. Totaal der gesch. ontv. Afgetr. de becijferde exploi tatiekosten en afschrijving ad INT, 'ien modellen te 150.— 300.— 100.— 400.— 400.— eten werk. 250.— 120.— 1.01 INIIi: COURANT rat wordt door ruggegr. verkr., gsstoorn., vor- 1, enz., vetzucht, on lendenpijnen, Teletoi n No. S2. De Uitgave dezer Courant geschiedt dagelijk met uitzondering van Zon- en Feestdagen. De prijs per drie maanden is 1.25, franco per [tost 1.70. Afzonderlijke Nommers VIJF CENTEN. chadelykste an f» middel voor Heeren Kindertchoenwerk, a CM Müller I C* 14. Men lette goed ekemerk.— iINKMANAZir. S 30. e Kleiwegstéeg. I KINDER- Ra (schoenen. genomen van de Gemeente Amsterdam, als nieuw in orde gebracht, geschilderd en ge lakt a f 950.- 1 reserverijtuig (eveneens ge bruikt, doch van minder kwa liteit)- 1 veegwagen met sneeuwploeg - Kleeding en uitrusting van 2 conducteurs- Kosten en werk van de con cessie, plannen, hoofddirectie bij de uitvoering en installatie - 3000.— 400?— 1000.— Hierbij gevoegd aan Kleine baten, abonnementen en goederen Opbrengst der reclame op de dienstregelingen kaartjes, cou pons enz., in en op de rijtui gen (minder dan te Amersfoort gerekend) Rente van het waarborgkapi taal, groot f 1000.rond Zon- en Feestdagen 57 16 is IEICK te letten TAM 4 worden afgele- le pakjes van vijf en een Ned. one van Nommer er. van nevenstaand Ie Wet gedepo- .tvoe ing van ge- bev ende IJL, ART Lz. die dagen de oorzaak van die straf niet aan zich zelven toe, doch wilden z(j de schuld daarvan zoeken bjj de hoogwaardige geeste lijkheid en by den adel. Het volk begon te morren en men vreesde een opstand. De heilige Moeder Gods trok zich echter de verdoolden aan. Op zekeren dag, toen een priester in de domkerk de Mis wilde lezen, vond hij op het altaar een brief liggen, met een lang, blond vrouwenhaar dichtgebonden. Bij onderzoek bleek, dat de heilige Maagd zelve dien brief had geschreven en met een van heur haren had dichtgebonden. In het Messineesch dialect schreef zij aan het volk, dat zjj er door hare voorbidding in geslaagd was God te verzoenen, en de pest nu spoe dig zou ophouden; men moest maar moed houden en boete, doen. Ten gevolge van dit wonder werden aillen met nieuwe hoop vervuld, en werkelijk nam de epidemie wel- dra af. Sedert worden de brief en het haar in een kostbaar kastje in den dom bewaard en herdenkt men bet wonder door een groote processie, welke ieder jaar van den 16den tot den 19den Augustus wordt gehouden. Dat is de Vara Nauwelijks had de Italiaan zijn verhaal geëindigd, toen de processie aan het eind van het Corso verscheen. Een afdeeling soldaten in de smakelooze Napolitaansche uniform opende den stoet. Een schaar geestelijken, Ien toepassingen /derde f*or- lerti. Zj geven :ers niet kunnen h, geen imitatie, en aantal onge- op aanvraag. CÏÖ Co. anders verdienen dan eeuwig in dienstbaar heid te smachten.* Arthur wilde hierop iets antwoorden, doch op hetzeltde oogenblik verscheen de hotelier op het balkon en riep zgn gasten vergenoegd en fier toe: ,Nn, mgnheeren, heb ik te veel gezegd f Overtreft de Vara niet alles, wat n tot dus ver gezien hebt?” .Het is grootsch in zgn zouteloosheid,” antwoordde de onverbeterljjke Tbeodoor. Er kwam een trek van misnoegen op het gezicht van den Italiaandoch Arthur haastte zich om den indrnk, door het gebrek aan tact van zjjn vriend teweeggebracht, weg te nemen, door te zeggen: „Het valt niet te loochenen, dat Messina thans een bnitengewonen aanblik oplevert. Maar zeg ons toch eens, wat eigenlijk het doel is van dit leest.* „De bedrijvige Italiaan, in zjjn nopjes dat hg den vreemdelingen iets nit de kroniek van zjjn vaderstad kon mededeelen, begon op een toon van gewicht te vertellen „U moet weten, signori, dat i-i aldus ge komen Wegens de vele zonden, waaraan onze voorvaderen zich hadden schuldig ge maakt, zond do lieve God in het jaar 1741 een vreeselijke ziekte de pest die bij na het derde deel der inwoners wegraapte. Natuurlijk schreef het goddeloozo volk van 2) „Wat is dat gedwarrel van al die men- schen vermoeiend en vervelend!" zei Theo- door tot zgn vriend, zich van de balnstrade oprichtende en gedurende eenige minuten naar de Incbt starende. „Die Sicilianen zjjn toch precies kleine kinderen.” „Ge beoordeelt ze een weinig hard,” ant woordde Arthnr zacht. „Dit arme volk heeft geen andere vreugde dan het genoegen dat de kerkelgke feesten hnn bieden. Ge moet hen niet altgd naar den maatstaf der l’ro- testantsche Pruisen afmeten. Die zgn even ernstig en nuchter als hnn godsdienst. Maar hoe geheel anders is de Sieiliaan! Zie hen maar eens aan! Welk een levendigheid, on rust en vroolgkheid! Wanneer hg spreekt, spreken zjjn handen, voeten, hoofd enoogen mee. Hg fs als een ledepop, waaraan ge trokken wordt. Zgn levendige phantasie ver langt naar bat zinnelijke, het grjjpbare. Als ge het volk van dit otandpnnt beichonwt, zult ge nw hard oordeel zeker wljiigon.* „Ba, do Italianen ifjn gokken, die niet Dagelijksch opzicht, reis en verblijfkosten Waarborgkapitaal Oprichtingskosten der ven nootschap, drukwerk, en on voorzien Wordt ’sjaars 8400 ritten. Heen en terug, koetsiers, paarden en tuigen uitbesteed 4 f 0.30 Voor het onderbrengen het rollend materieel Salaris administrateur Drukwerken. 2 conducteurs (waaronder één assistent-conduct, en meestal op het stationsplein aanwezig Is), gemiddeld 4 f 7.per week (buiten verval) Onderhoud en vernieuwing, kleeding en uitrusting der conducteurs Onderhoud spoor, brugdek ken en bestrating Onderhoud rollend materieel. Ongevallenwet, verlichting, zand en zout bij gladheid en sneeuwval te voorzien Afschrijving (uit te zetten reut» op rente Rest f 940.— d. i. circa 5 pCt. van de volgens den con cessionaris voor den aanleg en de instal latie benoodigde gelden ad f 18500. Het bovenstaande kan m.i. in staat zijn om te Gouda de overtuiging te vestigen, dat het in elk opzicht gemotiveerd was de handen aan den ploeg te slaan om een behoorlijk geexploiteerde paardentram tot stand te brengen, waarmede men het verkeer in onze hoofdsteden tot voor kor ten tijd jaren lang heeft bediend en die stellig populair zal blijken, zoodra zij rijdt en niet impopulair, zooals de nu uit Gou- da’s straten verdwenen stroomtram. Inmiddels hebben zich verschillen van opinie tusschen den aanvrager en het ge meentebestuur geopenbaard, die m. i. de tot standkoming twijfelachtig maken. Wat de richting op de markt betreft meent eerstgenoemde dat, zoowel uit een oogpunt van rentabiliteit als vau het be lang van een groot stadsgedeelte, een kleine omweg is te verkiezen. Wellicht kan de gemeenteraad er genoegen mede ngmen dat de tram op markttijd recht doorrijdt langs een aan de westzijde der markt te leggen spoor, maar de eisch van een zegge 18 cM. hoog en breed spoorstaafprgfiel, die nergens voor paardentramwegen werd gesteld, dreigt een streep te halen door alle becijferingen, daar de aanlegkosten alsdan te hoog zullen worden, want de trambaan zal in dat geval het dubbele kosten van hetgeen zij naar rato ook te Rotterdam en Oudewater bij even slechten allen in rgke gewaden, volgde. Dan kwam er oen lange rij in pijen gehulde personen de broederschappen en monniken. En ein delijk een aantal beambten en andere lieden in uniform. Deze lange stoet bood een eigenaardigon aanblik. Behalve tal van vanen, kruisen en heiligenbeelden, ontelbare fakkels, kaarsen en kandelaars, zag men ook Paaschlamme- ren, boeken, kransen, glazen stolpen en draag bare miniatnur-kapellen boven de menigte uitsteken. „Wat is dat?* vroegen de Dnitschers ver baasd, op een reusachtige pyramide wijzende, die het middelpunt der processie vormde. Door dertig witte ossen getrokken, kwam er schommelend een bonten gevaarte aanrij den van ongeveer vgf en twintig meter boog. De ossen waren met kleeden en doeken be hangen en droegen spiegels tusschen hnn vergulde horens. De pyramide bestond nit drie verdiepingen. Elk dezer was met doeken en kleeden, kunst matige wolken van gaas of neteldoek, bloe men, linten en zoo voorts versierd. Ook bier waren spiegels aangebracht, waarin zich buitenwaarts uitstekende lichtkronen weer kaatsten. Totaal f 4900.— De concessionaris is overtuigd, dat eene tramlijn te Gouda, als boven ingericht en geëxploiteerd, niet anders dan eene levens vatbare onderneming kan zijn. Volgens zijne ervaring verdient het aanbeveling zonder sectiën dadelijk met een laag tarief te gaan werken, bijv, tegen f 0.07s per enkel ritkaartje en f 0.05 per enkele rit als men een retourbiljet, strook voor 5 enkele ritten, of couponboekje voor 20 enkele ritten koopt. Te Amersfoort werden in 1906 85319 en te Alkmaar in 1904 56970 personen met de tram vervoerd tegen een hooger tarief dan het hier voorgestelde. Aange nomen nu, dat tegen dit lage tarief ge middeld 5 menschen in elke tram rijden d. i. 84000 personen per jaar worden ver voerd dan brengt de gewone passage op o.anr, 0.07j en 0.05 84000 maal - -ls 3250. Het denkbeeld, om alleen ten dienste van het Goudsche verkeer een tramdienst op getouw te zetten, nam een vasteren vorm aan toen bleek, dat de besprekin gen om tot eene geschikte uitbesteding der tractie te geraken, alsmede om op weinig kostbare en toch voldoende wijze het rollend materieel onder dak te brengen tot een goede uitkomst konden leiden. Lag het aanvankelijk in de bedoeling van het vroeger in de stad aanwezige stoomtramspoor gebruik je maken ook toen bleek, dat daartegen overwegende bezwaren bestonden, meende de ontwerper zelfs met geheel hieuw spoor eene ge schikte rekening te kunnen opstellen, vol gens welke het mogelijk zoude zijn de kleine nuttige onderneming zonder finan- cieelen steun van de Gemeente in het leven te- roepen. De rekening van de concessionaris nu als volgt A. Aanleg en installatie kosten: 1500 M. stalen spoor, hoog 10 cM. breed 11 cM. 4 526 K.G. per M. 78900 K.G. 4 f 0.10f 2 verstelbare wissels, één op het stationsplein, één bij een koetshuis op den Kleiweg 4 f 500.—- Ongeveer 500 M. van boven genoemd spoor gebogen te leveren; toeslag per M. f 0.30 - Oploop van de groef en ver zwaring van het spoorstaaf- profiel in de sterke bogen - Opbreken en herleggen van bestrating 4000 M’. A f 0.25 - Spoorleggen, incl. de wissels 1500 M. 4 f 0.30 - Inrichting van een Koetshuis, d. i. het daarin maken van een werkkuil - 2 rijtuigen, gerekend over- Teletoon No. ADV ER TENTIEN worden gephatst van 15 regels a 50 Centen; iedere regel meer 10 Centen. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Inzending van Advertentiën tot 1 uur des midd. Totaal f 18500. Het ligt in de bedoeling zoo druk mo gelijk enkel heen en terug te rijden tus schen het station en het einde van de Oosthaven en wel den dienst te verrichten met 2 rijtuigen, waarvan steeds een aan het station staat, dat met het paard van den aankomenden tramwagen weder ver trekt. In 8 A 9 minuten zal die afstand kunnen worden afgelegd. ginnende door te rijden op de treinen, die 's morgens ong. ten half acht ure vertrekken en eindigende met te rijden van de treinen, die ong. kwartier na tienen ’s avonds aankomen (spoortijd ge rekend), was het mogelijk eene tramdienst- regeling op te stellen met 24 ritten heen en terug per werkdag, waardoor de op station Gouda aankomende en vertrek kende spoorwegreizigers vrij goed kun nen worden bediend. Op Zon- en feest dagen zou een beperkte tramdienst kunnen worden ingévoerd. Dit in aanmerking genomen werd volgende becijfering opgesteld. B. Jaarlijk4che exploitatie en af schrijving 24 ritten heen en terug op werkdagen 308 maal 24 is7392 16 ritten heen en terug op LS

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1908 | | pagina 1