n het
LNTHE2.
I
mdel.
laar
Langs Vreemde Paden.
UUREN,
/Vtewws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken.
Donderdag 2 April 1908.
No. 10604.
47ste Jaargang.
FEUILLETON.
mastiek en
Staten
indrang
MITS.
soorten:
fERK.
r ZONEN,
IM.
f oorzitter.
in.
962
P.
f
155.—
1900.—
en
5NINGE.
f 2520.—
400.—
van
1»
250.—
35.—
f 5840.—
4900.—
728.—
500.—
100.—
strooien en on-
532.—
is
400.
De dienst be-
7890.—
1000.—
150.—
GO.—
de
1000.—
100.—
(Wordt vervolgd.)
450.—
Het ontwerp van een Goudsche
tram, beschouwd in verband met de
dooi* den Gemeenteraad vastgestelde
voorwaarden van uitvoering.
Totaal der gesch. ontv.
Afgetr. de becijferde exploi
tatiekosten en afschrijving ad
INT,
'ien modellen te
150.—
300.—
100.—
400.—
400.—
eten werk.
250.—
120.—
1.01 INIIi: COURANT
rat wordt door
ruggegr. verkr.,
gsstoorn., vor-
1, enz., vetzucht,
on lendenpijnen,
Teletoi n No. S2.
De Uitgave dezer Courant geschiedt dagelijk
met uitzondering van Zon- en Feestdagen.
De prijs per drie maanden is 1.25, franco per
[tost 1.70.
Afzonderlijke Nommers VIJF CENTEN.
chadelykste an f»
middel voor Heeren
Kindertchoenwerk,
a CM Müller I C*
14. Men lette goed
ekemerk.—
iINKMANAZir.
S 30.
e Kleiwegstéeg.
I KINDER-
Ra (schoenen.
genomen van de Gemeente
Amsterdam, als nieuw in orde
gebracht, geschilderd en ge
lakt a f 950.-
1 reserverijtuig (eveneens ge
bruikt, doch van minder kwa
liteit)-
1 veegwagen met sneeuwploeg -
Kleeding en uitrusting van 2
conducteurs-
Kosten en werk van de con
cessie, plannen, hoofddirectie
bij de uitvoering en installatie - 3000.—
400?—
1000.—
Hierbij gevoegd aan
Kleine baten, abonnementen en
goederen
Opbrengst der reclame op de
dienstregelingen kaartjes, cou
pons enz., in en op de rijtui
gen (minder dan te Amersfoort
gerekend)
Rente van het waarborgkapi
taal, groot f 1000.rond
Zon- en Feestdagen 57
16 is
IEICK te letten
TAM
4 worden afgele-
le pakjes van vijf
en een Ned. one
van Nommer er.
van nevenstaand
Ie Wet gedepo-
.tvoe ing van ge-
bev ende
IJL,
ART Lz.
die dagen de oorzaak van die straf niet aan
zich zelven toe, doch wilden z(j de schuld
daarvan zoeken bjj de hoogwaardige geeste
lijkheid en by den adel. Het volk begon te
morren en men vreesde een opstand. De
heilige Moeder Gods trok zich echter de
verdoolden aan. Op zekeren dag, toen een
priester in de domkerk de Mis wilde lezen,
vond hij op het altaar een brief liggen, met
een lang, blond vrouwenhaar dichtgebonden.
Bij onderzoek bleek, dat de heilige Maagd
zelve dien brief had geschreven en met een
van heur haren had dichtgebonden. In het
Messineesch dialect schreef zij aan het volk,
dat zjj er door hare voorbidding in geslaagd
was God te verzoenen, en de pest nu spoe
dig zou ophouden; men moest maar moed
houden en boete, doen. Ten gevolge van
dit wonder werden aillen met nieuwe hoop
vervuld, en werkelijk nam de epidemie wel-
dra af. Sedert worden de brief en het haar
in een kostbaar kastje in den dom bewaard
en herdenkt men bet wonder door een groote
processie, welke ieder jaar van den 16den
tot den 19den Augustus wordt gehouden.
Dat is de Vara
Nauwelijks had de Italiaan zijn verhaal
geëindigd, toen de processie aan het eind van
het Corso verscheen. Een afdeeling soldaten
in de smakelooze Napolitaansche uniform
opende den stoet. Een schaar geestelijken,
Ien toepassingen
/derde f*or-
lerti. Zj geven
:ers niet kunnen
h, geen imitatie,
en aantal onge-
op aanvraag.
CÏÖ Co.
anders verdienen dan eeuwig in dienstbaar
heid te smachten.*
Arthur wilde hierop iets antwoorden, doch
op hetzeltde oogenblik verscheen de hotelier
op het balkon en riep zgn gasten vergenoegd
en fier toe:
,Nn, mgnheeren, heb ik te veel gezegd f
Overtreft de Vara niet alles, wat n tot dus
ver gezien hebt?”
.Het is grootsch in zgn zouteloosheid,”
antwoordde de onverbeterljjke Tbeodoor.
Er kwam een trek van misnoegen op het
gezicht van den Italiaandoch Arthur haastte
zich om den indrnk, door het gebrek aan
tact van zjjn vriend teweeggebracht, weg te
nemen, door te zeggen:
„Het valt niet te loochenen, dat Messina
thans een bnitengewonen aanblik oplevert.
Maar zeg ons toch eens, wat eigenlijk het
doel is van dit leest.*
„De bedrijvige Italiaan, in zjjn nopjes dat
hg den vreemdelingen iets nit de kroniek
van zjjn vaderstad kon mededeelen, begon
op een toon van gewicht te vertellen
„U moet weten, signori, dat i-i aldus ge
komen Wegens de vele zonden, waaraan
onze voorvaderen zich hadden schuldig ge
maakt, zond do lieve God in het jaar 1741
een vreeselijke ziekte de pest die bij
na het derde deel der inwoners wegraapte.
Natuurlijk schreef het goddeloozo volk van
2)
„Wat is dat gedwarrel van al die men-
schen vermoeiend en vervelend!" zei Theo-
door tot zgn vriend, zich van de balnstrade
oprichtende en gedurende eenige minuten
naar de Incbt starende. „Die Sicilianen zjjn
toch precies kleine kinderen.”
„Ge beoordeelt ze een weinig hard,” ant
woordde Arthnr zacht. „Dit arme volk heeft
geen andere vreugde dan het genoegen dat
de kerkelgke feesten hnn bieden. Ge moet
hen niet altgd naar den maatstaf der l’ro-
testantsche Pruisen afmeten. Die zgn even
ernstig en nuchter als hnn godsdienst. Maar
hoe geheel anders is de Sieiliaan! Zie hen
maar eens aan! Welk een levendigheid, on
rust en vroolgkheid! Wanneer hg spreekt,
spreken zjjn handen, voeten, hoofd enoogen
mee. Hg fs als een ledepop, waaraan ge
trokken wordt. Zgn levendige phantasie ver
langt naar bat zinnelijke, het grjjpbare. Als
ge het volk van dit otandpnnt beichonwt,
zult ge nw hard oordeel zeker wljiigon.*
„Ba, do Italianen ifjn gokken, die niet
Dagelijksch opzicht, reis en
verblijfkosten
Waarborgkapitaal
Oprichtingskosten der ven
nootschap, drukwerk, en on
voorzien
Wordt ’sjaars 8400 ritten.
Heen en terug, koetsiers,
paarden en tuigen uitbesteed
4 f 0.30
Voor het onderbrengen
het rollend materieel
Salaris administrateur
Drukwerken.
2 conducteurs (waaronder één
assistent-conduct, en meestal
op het stationsplein aanwezig
Is), gemiddeld 4 f 7.per
week (buiten verval)
Onderhoud en vernieuwing,
kleeding en uitrusting der
conducteurs
Onderhoud spoor, brugdek
ken en bestrating
Onderhoud rollend materieel.
Ongevallenwet, verlichting,
zand en zout bij gladheid en
sneeuwval te
voorzien
Afschrijving (uit te zetten
reut» op rente
Rest f 940.—
d. i. circa 5 pCt. van de volgens den con
cessionaris voor den aanleg en de instal
latie benoodigde gelden ad f 18500.
Het bovenstaande kan m.i. in staat zijn
om te Gouda de overtuiging te vestigen,
dat het in elk opzicht gemotiveerd was
de handen aan den ploeg te slaan om
een behoorlijk geexploiteerde paardentram
tot stand te brengen, waarmede men het
verkeer in onze hoofdsteden tot voor kor
ten tijd jaren lang heeft bediend en die
stellig populair zal blijken, zoodra zij rijdt
en niet impopulair, zooals de nu uit Gou-
da’s straten verdwenen stroomtram.
Inmiddels hebben zich verschillen van
opinie tusschen den aanvrager en het ge
meentebestuur geopenbaard, die m. i. de
tot standkoming twijfelachtig maken.
Wat de richting op de markt betreft
meent eerstgenoemde dat, zoowel uit een
oogpunt van rentabiliteit als vau het be
lang van een groot stadsgedeelte, een
kleine omweg is te verkiezen. Wellicht kan
de gemeenteraad er genoegen mede ngmen
dat de tram op markttijd recht doorrijdt
langs een aan de westzijde der markt te
leggen spoor, maar de eisch van een zegge
18 cM. hoog en breed spoorstaafprgfiel,
die nergens voor paardentramwegen werd
gesteld, dreigt een streep te halen door
alle becijferingen, daar de aanlegkosten
alsdan te hoog zullen worden, want de
trambaan zal in dat geval het dubbele
kosten van hetgeen zij naar rato ook te
Rotterdam en Oudewater bij even slechten
allen in rgke gewaden, volgde. Dan kwam
er oen lange rij in pijen gehulde personen
de broederschappen en monniken. En ein
delijk een aantal beambten en andere lieden
in uniform.
Deze lange stoet bood een eigenaardigon
aanblik. Behalve tal van vanen, kruisen en
heiligenbeelden, ontelbare fakkels, kaarsen
en kandelaars, zag men ook Paaschlamme-
ren, boeken, kransen, glazen stolpen en draag
bare miniatnur-kapellen boven de menigte
uitsteken.
„Wat is dat?* vroegen de Dnitschers ver
baasd, op een reusachtige pyramide wijzende,
die het middelpunt der processie vormde.
Door dertig witte ossen getrokken, kwam
er schommelend een bonten gevaarte aanrij
den van ongeveer vgf en twintig meter boog.
De ossen waren met kleeden en doeken be
hangen en droegen spiegels tusschen hnn
vergulde horens.
De pyramide bestond nit drie verdiepingen.
Elk dezer was met doeken en kleeden, kunst
matige wolken van gaas of neteldoek, bloe
men, linten en zoo voorts versierd. Ook
bier waren spiegels aangebracht, waarin zich
buitenwaarts uitstekende lichtkronen weer
kaatsten.
Totaal f 4900.—
De concessionaris is overtuigd, dat eene
tramlijn te Gouda, als boven ingericht en
geëxploiteerd, niet anders dan eene levens
vatbare onderneming kan zijn. Volgens
zijne ervaring verdient het aanbeveling
zonder sectiën dadelijk met een laag tarief
te gaan werken, bijv, tegen f 0.07s per
enkel ritkaartje en f 0.05 per enkele rit
als men een retourbiljet, strook voor 5
enkele ritten, of couponboekje voor 20
enkele ritten koopt.
Te Amersfoort werden in 1906 85319
en te Alkmaar in 1904 56970 personen
met de tram vervoerd tegen een hooger
tarief dan het hier voorgestelde. Aange
nomen nu, dat tegen dit lage tarief ge
middeld 5 menschen in elke tram rijden
d. i. 84000 personen per jaar worden ver
voerd dan brengt de gewone passage op
o.anr, 0.07j en 0.05
84000 maal - -ls 3250.
Het denkbeeld, om alleen ten dienste
van het Goudsche verkeer een tramdienst
op getouw te zetten, nam een vasteren
vorm aan toen bleek, dat de besprekin
gen om tot eene geschikte uitbesteding
der tractie te geraken, alsmede om op
weinig kostbare en toch voldoende wijze
het rollend materieel onder dak te brengen
tot een goede uitkomst konden leiden.
Lag het aanvankelijk in de bedoeling
van het vroeger in de stad aanwezige
stoomtramspoor gebruik je maken ook
toen bleek, dat daartegen overwegende
bezwaren bestonden, meende de ontwerper
zelfs met geheel hieuw spoor eene ge
schikte rekening te kunnen opstellen, vol
gens welke het mogelijk zoude zijn de
kleine nuttige onderneming zonder finan-
cieelen steun van de Gemeente in het
leven te- roepen.
De rekening van de concessionaris
nu als volgt
A. Aanleg en installatie kosten:
1500 M. stalen spoor, hoog
10 cM. breed 11 cM. 4 526
K.G. per M. 78900 K.G.
4 f 0.10f
2 verstelbare wissels, één op
het stationsplein, één bij een
koetshuis op den Kleiweg 4
f 500.—-
Ongeveer 500 M. van boven
genoemd spoor gebogen te
leveren; toeslag per M. f 0.30 -
Oploop van de groef en ver
zwaring van het spoorstaaf-
profiel in de sterke bogen -
Opbreken en herleggen van
bestrating 4000 M’. A f 0.25 -
Spoorleggen, incl. de wissels
1500 M. 4 f 0.30 -
Inrichting van een Koetshuis,
d. i. het daarin maken van
een werkkuil -
2 rijtuigen, gerekend over-
Teletoon No.
ADV ER TENTIEN worden gephatst van
15 regels a 50 Centen; iedere regel meer
10 Centen. Groote letters worden berekend
naar plaatsruimte.
Inzending van Advertentiën tot 1 uur des midd.
Totaal f 18500.
Het ligt in de bedoeling zoo druk mo
gelijk enkel heen en terug te rijden tus
schen het station en het einde van de
Oosthaven en wel den dienst te verrichten
met 2 rijtuigen, waarvan steeds een aan
het station staat, dat met het paard van
den aankomenden tramwagen weder ver
trekt. In 8 A 9 minuten zal die afstand
kunnen worden afgelegd.
ginnende door te rijden op de treinen,
die 's morgens ong. ten half acht ure
vertrekken en eindigende met te rijden
van de treinen, die ong. kwartier na
tienen ’s avonds aankomen (spoortijd ge
rekend), was het mogelijk eene tramdienst-
regeling op te stellen met 24 ritten heen
en terug per werkdag, waardoor de op
station Gouda aankomende en vertrek
kende spoorwegreizigers vrij goed kun
nen worden bediend. Op Zon- en feest
dagen zou een beperkte tramdienst kunnen
worden ingévoerd.
Dit in aanmerking genomen werd
volgende becijfering opgesteld.
B. Jaarlijk4che exploitatie en af
schrijving
24 ritten heen en terug op
werkdagen 308 maal 24
is7392
16 ritten heen en terug op
LS