iWT I» I I H NS, i T8» 48ste Jaargang. No. IO951 OFFERS DER GOLVEN. icfcoeswert wolleder. HAKKEN/ meten werk.) 4 ia- he 41 till Maandag 24 Mei 1909. .igheden. j talage. post 1.70. !K! KENNISGEVING. V Ohs lager onderwijs. FEUILLETON. f 1 i Drogisten Ihekfer en i|| IET MM was (Wordt vervolgd.) st oncarreereade adfievefand. mi en lijk l»<-t refcleh, ix-dtrh n i.och snellen ecp en Gouda. gsveen. LEIDINGEN e op hel ge- Mej. Goudsmid in no. 1 van boven bedoelde Mededeelingen. beschonken, in een tingeltangel aangeland daar stond ^oor de denr eene vronw, die renaacbtige bonqnetten voor twintig frank verkocht. Hy bad er een gekocht, zonder recht te weten wat bij deed, en dien toen, in de zaal komende, de zangeres die juist op het tooneel stond, „midden in het ge zicht” geworpen, half als krasse liefdesver klaring, half uit ironie voor de geblankette pop, die by veel te rood vond. De dame was door den schok neergevallendaarna had zy hem bijna drie weken lang aan bet Ijjntje gehouden. „Ja,“ zeide hy, „toen ik vertrok, heeft zy mij zelfs dit gouden horloge gegeven.* Als een veracht stuk speelgoed wierp hy het horloge op de tafel, om het den anderen te toonen. Dit alles vertelde hij op ruwe wijze en met eigenaardige uitdrukkingen; doch deze banale geschiedenis uit bet beschaafde leven paste niet zeer by deze oorspronkelijke na turen, by het zwijgen der zee, en het mid- dornachtelyk licht dat door bet geopende luik drong. Deze manieren van Yann deden Sylvester onaangenaam aan on verrasten ben»by was een kuisch 'kind, door een oude grootmoeder, de dochter van een visscber uit bet dorp Ploubazlanec, godsdienstig opgevoed. Als heel klein kind bad hij dagelijks met haar ar nrliehiitg CRN, j Email- b artikelen. 3b, iKleWrtttt SRIUG een rozenkrans op het graf zjjner moeder; van bet kerkhof af zag men in de verte bet grauwe water van het Kanaak waarin zijn vader eens by een schipbreuk verdronken was. Daar zij zeer arm waren, zijne grootmoeder en hy, had hy al heel vroeg mee ter visch- vangst moeten trekken en was zjjne kinds heid op zee voorbijgegaan; nu nog deed hij eiken avond zijn gebed en zijne oogen hadden een godsdienstige uitdrukking. Hy was ook knap en, na Yann, de sterkste aan boord zijn uiterst zachte stem en zyne kinderlijke wyze van spreken waren mof zjjne hoogo ge stalte en zyn zwarten baard in tegenspraak daar hy zeer snel gegroeid was, scheen hy eenigszins verlegen met het feit, dat hjj plot seling zoo breed en groot geworden was. Hy was van plan weldra met Yann’s zuster te trouwen, en bad nimmer op de aanmoedigingen van andere meisjes acht ge slagen Aan boord hadden de visschers slechts drie bedden elk voor twee man daar sliepen zyom beurten. Toen zy hunne feesmering, ter eere van Maria Hemelvaart, geëindigd hadden, het even middernacht. I.OI IN III' COURANT; Mewws- en Advertentieblad voor Gouda en Omstreken. Telefoon No. 8*. ADVERTENTIES worden geplaatst van 15 regels a 50 Centen; iedere regel meer 10 Centen. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Inzending van Advertentiën tot 1 uur des inidd. de africhting verdwenen, en ook de eischen van toelating zijn nog geenszins lager geworden. Vandaar dat nog steeds de lagere school, die wil voorbereiden voor Hoogere Burgerschool of Gymnasium ge bruik maakt van zeer afkeurenswaardige middelen teneinde in 6 jaar tijds het haar van bovenaf opgelegde programma te kun nen uitvoeren. Waarin die middelen bestaan, is bekend. Kinderen, die niet zoo heel vlug lijken, laat men desnoods reeds in de laagste klasse niet „overgaan". Men heeft van het begin tot het eind dezen lagere school haast om er te komen en wat belemmerend zou kunnen werken op het tempo wordt ter zijde gezet. Zelfs getuigde eenige jaren geleden een onderwijzeres1), dat „degenen, die men minder geschikt acht „om klaar te komen; als quantité négli- „geable worden behandeld. Zij tellen „absoluut niet mee; met hen is geen eer „te behalen I” Kan men zich verderfelijker werking van de hoogere onderwijsinrichting op de lagere school denken, dan de hier beschre vene I Een kind dat toevallig niet de eigen schappen bezit, waardoor het zich gemak kelijk de vereischte schoolkennis kan eigen maken, wordt onverbiddelijk apart gezet. Wij hebben geen tijd ons met zulk een kind te bemoeien; wij moeten voort met de anderen onder den druk Tan het toe latingsexamen of de voor toelating gestelde eischen. Wij kunnen niet vragen of dat kind voortreffelijke geestesgaven bezit, die bij de te maken haast in het geheel niet tot haar recht kunnen komen. Wij moe ten door, wij moeten het er in pompen, wij moeten het bij wie dit inpompen niet gelukt of niet snel genoeg gelukt, laten zitten, want anders komen we er niet. Wat een systeem, is men geneigd uit te roepen. En wat een averechtsche uitge lezenheid krijgen we op die wijze De schoolmeestert) viert hoogtij en de uitver korenen zijn die leerlingen, die het snelst ■1 Wd>,75cts 2) Hij overtrof de andere mannen verre in lichaamsbouw, voornamelijk door zjjne breeds schouders, en had groote, bruine, zeer leven dige oogen, met eau wilde, trotsche uitdruk king. Sylvester sloeg zijne armen om Yann en trok hem, als een kind, aan zjjne borst; hij was met diens zuster verloofd en behandelde hem ala een ouderen broeder. De ander liet Zich streelen als een tamme leeuw eh be antwoordde dit met een goedhartigen glim lach, waarbjj hjj zjjne witte tanden liet zien. Zjjne tanden, die bjj hem meer ruimte tot ontwikkeling hadden dan bjj anderen, waren zeer klein en stonden vrjj ver van elkander; zjjn blonde snor was tamelijk kort, hoewel die nooit geknipt werd, en lag in twee sym metrische rollen op zjjn bovenlip, aan de mond hoeken in twee eenigszins verwarde punten eindigende;zjjngezicht was verder gladgescho ren on zgne gebruinde wangen hadden de trischheld der jeugd nog niet verloren. Toen Yann gezeten was, vulde men de verbeteren, daf had groote oppositie bij... „het onderwijst j tengevolge. i Die oppositie van1 vakmenschen tegen inmenging in wat zij gewoon waren uit sluitend als hun i gebied .te beschouwen, is teekenend en menschelrjk tevens, maar desniettemin, wordt*1 tijd dat gewich tige vragen, betrokkenïHj de inrichting van het onderwijs in zijn vollen omvang, meer dan tot nu toe tfe belangstelling ook van buitenstaanders trekken, zulks ter voorkoming van de droevige eenzijdig heid, die het gevolg is Van het overlaten der regeling dezer materie aan „het onder wijs11 alleen. Daarom is M in hooge mate te betreuren, dat bovengenoemde Vereeni- ging moet verklaren, te .azijn teleurgesteld in hare verwachting, dat de ouders (de categorie der in de eersfe plaats belang- hebbenden) zich in vreuide bij haar zou den aansluiten, ?ich voor onderwijs- en opvoedingszaken zouden interesseeren, lust en tijd zouden hebben over deze belang rijke aangelegenheden van gedachten te wisselen en met kracht verbetering van misstanden te eischen. „Het is gebleken”, zoo luidt het in no. 11 der Mededeelin gen, „dat de ouders, over ’t algemeen ’t „ondervuijs met meer of minder vertrou- „wen overlaten aan de school, vreezende „dat oppositie het overgaan van hun kin deren zal benadeelen, of denkende inzicht, „kennis en tijd ontbreken ons”. Met die vrees voor het niet „overgaan” der kinderen zijn wij midden in de kwes tie, die voor een deel van ons lager onderwijs van het hoogste belang is. In zes jaar tijd moeten, als het kan, de jonge kinderen klaargemaakt worden voor middelbare school of gymnasinm en nu vraagt die hoogere onderwijs-inrichting niet aan de lagere school, hoever zij de kinderen zonder overhaasting in dien tijd kan brengen, maar wordt van boven af gedecreteerd zóó ver zult gij de kinde ren brengen op straffe van niet-toelating. Met de afschaffing hier en daar van de toelatingsexamens tot deze inrichting is zeker wel iets gewonnen, maar daarmede is men toch nog lang niet waar men zijn moet. Met de examens is n. 1. geenszins glazen opnieuw en riep den scheepsjongen, die de pjjpen moest stoppen en aansteken bjj dat aansteken bad bjj steeds gelegenheid, een beetje te rooken. Hjj was een robuste, kleine jongen met een rond gezicht en zoo ongeveer het neefje van al deze zèelieden, die min of meer met elkander verwant wa ren buiten zjjn vrjj harden arbeid was hjj het bedorven kind van het schip. Yann liet hem uit zjjn glaa drinken en zond hem toen naar bed. Nu werd het levendig gesprek over het huwelijk voortgezet. „En wanneer zullen we bruiloft vieren, Yann F’ vroeg Sylvester. „Schaam je je niet,” zei de kapitein, „een zoo groote kerel als jjj, zeven en twintig jaar, en dan nog niet getrouwd f Wat moe ten de meisjes wel van je denken f” Met een voor de vrouwen beleedigende beweging haalde Yann de schouders op. „Mjjn bruiloft vier ik slechts één nacht, één uur, al naar het uitkomt.” Hjj had eerst kort geleden zjjne vjjf dienst jaren bjj de marine volbracht, deze Yann, en als kanonnier der vloot Fransch en ruwe taal leeren spreken. Nu begon hjj van zjjn laatste „huweljjk” te spreken, dat veertien dagen geduurd had. Het was in Nantes geweest, met eene zan geres. Eens op een avond was hjj, eenigszin. een onmogelijke hoeveelheid schoolkennis kunnen opnemen, de zoogenaamde „knap pe” kinderen, waarmede rfen voor den dag kan komen! Schoolmeesters, leeraren en ouders, zij allen staan in stomme be wondering voor een eenzijdige verstande lijke ontwikkeling, die alleen de eerzucht van averechtsche opvoeders kan bevredi- gen, maar niet den minsten waarborg geeft dat men in de maatschappij men- schen naar voren brengt, aan wie men wat heeft. Want inderdaad prof. Holwerda had wel gelijk toen hij zeide, dat men nooit tot een deugdelijke regeling van ons onderwijs komen zal, tenzij men ophoude zijne beteekenis te overschatten. .En aan die overschatting van school kennis van allerlei soort lijden wij in Nederland nog wel in zeer sterke mate. Daar ligt de oorzaak dat aan kinderen, wier hersenen nu eenmaal niet naar die schoolkennis staan, niet die zorg gewijd wordt, die aan hen uit een oogpunt van algemeen maatschappelijk belang gewijd zou moeten worden. De lagere school mag naar onze mee- ning niet beginnen met een schifting naar, den maatstaf van geschiktheid om groote hoeveelheden leerstof, wij zeggen niet te verteeren, maar tijdelijk op te bergen. Hare taak is het den grondslag te leggen voor latere ontwikkeling en voor wie die latere ontwikkeling niet zal verkrijgen langs den weg van middelbaar of gymna siaal ondefwijs, ook voor hem moet de lagere school beschikbaar blijven. Maar dan zal alle africhting op toelatingseischen, alle haast om ten slotte met een een zijdig uitgezocht stelletje leerlingen een zoo groot mogelijke hoeveelheid leerstof door te nemen, uit de school moeten ver dwijnen. De lagere school zou er inder daad, ook voorzoover zij opleidt voor hoogere onderwijs-inrichtingen, niet op achteruit gaan, wanneer het leerplan minder overladen was. Zij moet een zeker minimum van kennis bijbrengen, maar zij zal schade toebrengen aan groote maat schappelijke belangen, wanneer zij hare neiging blijft volgen om de schoolkennis tot maatstaf te maken voor eene uitver- B, Apith. .ven IK I Telefoon No. 8J. De Uitgav$ dezer Courant geschiedt dagelijks met uitzondering van Zon- en Feestdagen. De prijs per drie maanden is 1.25, franco, per post 1.70. Afz.onderlijke Nummers VIJF CENTEN’, GOUDA brengt ibenden, dat j Bel tstingen op den «7 Mei 195*9 executoir lasting, dienst - dwing i| ge landen van den Heer Ontyanger, dat rop voort'-"* - mamraing w|« bij voldoen en dat heden ingaat de tertnijn weken btar" ‘L 1- G^ouda, den 19 Mei Tie Riinr^mM ft, van GOU oetaaghebl door denjHeer Directeur der Directe tu .te Utrecht c" J“ is verklaard Het K 1909. pat v steld in ieder, die daarop voot aanslag öp den bij <jj< weken binnen welke górden ii jediend. De Burgeme< f - De BURGEMEESTER bij dexe ter kennis van de r denjHeer .te Utrecht jhier Öf. 6 der Personeele belastidg, dienst jormeld Kohier ter invordering i« ge- rkomt, verpHcht is, zijnen voet te 1 van zes behoord» te |e Wet bepaalden n J W e de A reclames fer voojnoemd, R. MARTER. 1 i r ’I 1 1 j 1 A Wie lijn gedachte^ wel $ns heeft laten, gaan odep, de vragen, die jfsich voordoen, op'! onderwijsgebied, en niet bevangen is in iraditiên en voorodrdeeti hem zal het getroffen hebben, hoe zonder verzetjfvanl de pvergroote meerderheid der vakmen- schéji eene inrichting van onderwijs be stendigd wordt, welker grovegebreken toeft) inderdaad niet moeilijk te ontdekken zij» De vereeniging tot vereenvdudiging en verbetering van examens en onderwijs, (He naast anderen reeds heel wat deed tot het in het licht stellen van die ge breken, is dan ook van den beginne af uitgegaan van de juiste gedachte, dat bij onderwijsvragen niet alleen vakmenschen, maar ook geneeskundigen en niet het minst de ouders der aan ons gebrekkig onderwijs-systeem onderworpen kinderen een woordje mede te spreken hebben. Aanvankelijk valt reeds als winst, ver kregen door het streven der vereeniging, te noteeren de afschaffing voor een groot gedeelte van de toelatingsexamens voor het middelbaar onderwijs. Maar dat (het werd nog onlangs in de Mededeelingen der Vereeniging geconstateerd) een Ver eeniging met ouders en geneeskundigen als leden, niet alleen examens wilde af schaffen maar ook het onderwijs wilde

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1909 | | pagina 1