I
MEI
IliïBH,
JUANITA.
t s,
KERSTMIS.
No. 11135.
Waf alen
Zaterdag 35 en Maandag 37 December 1909.
Nwuiw- en Advertentieblad voor Gouda on fhnsdrekeh.
Sclloenwert
jroomleder.
48ste Jaargang.
PM
ETTER
□streken
I
■hildenle Kerkglazen
IMSKKRK
IDE,
i
1
HL1LLETOX.
Christelijke rechtsbeginselen
in werking.
UYPERS,
'ianofabriek.
JMsktrk, der
«nisgen e».
tABETH,
KRAMM,
tgfWdfs - Gomt*
I
j
-Hakken
temeten werk.)
H KluO it.
bvetirdltt*
lor. «SlMkWd
LCft-ftlïtt
ft Frtrfetamrk);
ide, radicale en
j vair alle, sell,
nukkige «enssso-
d ontstaan dMr
jeugdigen hoftjjd
Ike zwakte, BW
- Hootópjjn -
t - Maagpij»
Onvermogen
enz. Dit-
Blad kan terstond
In de menschen
I]
1
sns te mystiflceeren.
t minste houvast aan.
(stigheid gaf de ver-
Telrfwa So. M.
De Uitgave dezer Courant geschiedt dagelijks
met uitzondering van Zon- en Feestdagen.
De prijs per drie maanden is 1.35, franco per
post 1.70.
Afzonderlijke Nommers VIJF CENTEN.
Dit No. bestaat uit twee bladen.
EERSTE BLAD.
dienSa?,
r Steen.
an No. 2897.
tuur en Strahlen-
igen in alle piano’s
CHT DER
Idende Kunsten ene..
Directeur der
ie ie Utrecht.
S 60 CBNT.
■I
(Uit kat Spaansch.)
'I
B
Don Andris was te midden van de groote
drukte die hem omgaf, zeer kalm en be
moeide zich met niets; doch zijn kalmte was
slechts schijnbaar, innerlijk was bjj daaren
tegen zeer opgewonden.
(Wordt vervolgd.)
eer te berichten
'eregeld elke week
Hendrikstraat
«NIEUWE JAAR
>nd geopend is en
sht franco Worden
Si/„ dabbsle SmA
V.gt.,Z.Ul»“'oo
Rotterdam.
J*8Cin. lotWtam
er portie 15 cent.
)tnk 1 cent.
Wegens het Kerstfeest ver
schijnt de „Goudsche Courant”
Zaterdag niet
kiiiiNiiiiminvr
een welbehagen I” doorjubelt de mensch-
heid en brengt vreugde in de harten!
Het aloude Kerstverhaal behoudt zijn
bekoring. De in sierlijken licbttooi ge
stoken Kerstboom, waarom de kinderen
zich scharen, verkondigt een blijheid en
opgewektheid, die verkwikkend aandoet.
De poëzie van het Kerstfeest gaat niet
verloren.
Vrede op aarde 1 O, ware het zoo 1
Nog altijd rust het zwaard niet in de
scheede; nog altijd getuigt de verhouding
van menschen tot menschen van gansch
anderen geest; nog altijd gaat de mensch
op in zijn eigen ik; nog altijd is het
„Vrede op Aarde” onvervuld!
Kerstmis, o, blijde tijd! Tijd van huls
en mistletoe! Heerlijk feest aan den hui-
selijken haardTijd van rusten na arbeid,
van prettig weerzien van oude bekenden
na lange afwezigheidDagen van blijheid
En straks zijn ze voorbij! Slechts de
herinnering zal blijven.
Maar die herinnering geeft weer kracht
tot den arbeid en moed tot den strijd;
kracht tot arbeid ter voorziening in eigen
behoeften en tot steun van hen, die het
van noode hebben, moed om te strijden
tegen datgene, wat het heilige in den
mensch tracht neer te drukken en uit te
roeien, om te trachten te verwezenlijken
het goddelijk ideaal
„Vrede op Aarde!
een welbehagen!”
Telefoon Mo. M.
ADVERTENTIEN worden geplaatst van
15 regels 50 Centen; iedere regel ineer
10 Centen. Groote letters worden berekend
naar plaatsruimte.
Inzending van Ad verten tien tot 1 uur des midd.
Door de opeenbooping der gebeurtenissen
en het gewicht dat ik er iulegde, alsmede
de snelheid waarmee ik ze weergaf, verwaar
loosde ik de tijdrekening. Doch dit kwaad
is gemakkelijk te verhelpen. Het is vol
doende, als ik zeg, dat de dag ran don Paco’s
vlucht Palmzondag wu. Dinsdags vóór Pa-
scbei) keerde hjj terng. De inwoners van
Villalegre hebben het om dezen tijd zóó druk,
dat niemand op zjjn verdwijnen, noch op
zjjn terugkeer acht zpo hebben geslagen,
alt hfl niet zulk oen gewichtig portoon wu
géTe deur tfjd wu do algemeene belang-
45)
.Hoor sens, Juanita, ik ug neen, omdat
ik niet de medeplichtige van je domheid wil
zijn, want een door jou onderteekende wis
sel zou, dau je nog minderjarig bont, geen
waarde hebben."
Juanita merkte wel, dat het doa Ramen
om hooge percenten te doen wu en bjj haar
om zoo te zeggen het vel over de ooren wilde
halen. Zjj verzekerde hem daarom, dat hjj
niet alleen bet geld, doch ook de gebruike
lijke rente zou hebben. Donna Ramon mengde
zich in het gesprek, uit vrees dat baar man
zich zon kunnen laten bepraten; doch deze
wu vast besloten hot zaakje alleen te be-
handelen. Hjj ging aan zjjn lessenaar zitten
on stelde hot document op. Dearin moest
Jnanita zich' verplichten binnen au maanden
de som van 10.000 realen te betalen.
,Je da hoe bescheiden ik ben; ik stel
ml mot vjjf en twintig percent tevreden, of
schoon Ik ondanks je goede bedoelingen geen
)EL,
deKieiwegsteeg.
BERING
'Volkomen juist was het betoog van den
leider der Vrijzinnig-Democratische Ka
merfractie, den heer Drucker, bij de Al
gemeene Beschouwingen van dit jaar, dat
van de christelijke beginselen en hun in
vloed op' den inhoud der wetgeving in de
practijk niets valt te bespeuren. Men
tracht ter rechterzijde die eenvoudige
waarheid onder allerlei sophistische rede-
neeringen te begraven. Maar ontkennen
kan men niet, dat bij tal vap concrete
zekerheid voor de betaling heb.”
„Ja, dat is zoo,” voegde zjjn vrouw er aan
toe; „wjj loopen niet alleen gevaar de 8000
realen te verliezen, doch ook nog vjjf en
twintig procent die wjj zouden verdiend heb
ben als wjj bet geld op de een of andere
manier voordeelig belegd hadden. Maar wat
is er aan te doenf AIS mijnheer mjjn echt
genoot een lief gezichtje ziet, verliest hjj bet
hoofd!"
„Het moge zjjn zoo hel wil, ik dank u
voor do gunst die n mjj bewezen hebt”
Hiermee nam Juanita afscheid vao bet
echtpaar en begaf zich naar huis.
XIX.
richt aan zjjn ge-
hjj gedurende de
dat ze zoo hoog en zoo diep en zoo
breed zijn, dat de mensch ze in hun vol
len omvang toch nimmer kan bevatten.
Met een woord uit de Openbaring kan
men hiervan zeggenwie dit vatten kan,
vatte het I
Maar genoeg over dezen hocus poous,
blijkbaar bestemd om de eenvoudige ge-
loovige zielen, die dit Kabinet bij de ver
kiezingen van dit jaar hebben helpen
handhaven, weder
Men heeft er niet
Schijnbaar meer B„
klaring van den premier, die dit Ka
binet zich beschouwt als een voortzetting
van dat van 1901. Angstige lieden heb
ben de vrees uitgesproken dat dit betee-
kende de inleiding eener reprise van
den Kuyper-koers, zij 't dan ditmaal zon
der Kuyper, die althans voorloopig
na de Lehmann-affaire op het politiek
schouwtooneel niet meer meetelt. Maar
nu verdient wederom opmerking, dat reeds
thans gebleken is, hoe op hoofdpunten
van „christelijk” beleid dit Kabinet en
de Kuyper-Regeering fundamenteel ver
schillen. Wij doelen nu niet op eenig
verschil in woorden, gelijk b.v. de tegen
stelling, door den premier gemaakt
tusschen de „these”, door dit Kabinet
verkondigd en de „antithese” van het
Kuyper-Kabinet. Maar wij hebben het oog
op positieve maatregelen, in de maat
schappelijke verhoudingen ingrijpend.
Onder het Kuyper-Kabinet werd op over
dreven wijze gestreefd naar Zondagsheili
ging. Het ideaal was een stille Zondag,
met zoo weinig mogelijk treinenverkeer.
Onder dit Kabinet verklaart de Minister
van Justitie dat hij geen bezwaar ziet in
het maken van muziek op straat op den
„dag des Heeren" en zegt de Minister
van Waterstaat dat, zoolang de maatschap
pelijke opvattingen niet gewijzigd zijn, er
geen sprake van kan zijn, den treinenloop
op Zondag te verminderen. Onder het
Kuyper-Kabinet werd voorgesteld de
Staatsloterij af te schaffen, als een zondig
bedrijf. Onder het Kabinet—Heemskerk
zegt de Minister van Financiën dat hij het
spelen in de Staatsloterij beschouwt als
don Rubio de aanvoerder der hoofdproees-
sle, als bestuurder der voornaamste leeken-
vereeniglng.
Na afloop daarvan moest don Rubio de
deelnemers aan de processie onthalen.
Drie groote meeslt rwerken van beeldhouw
kunst, het avondmaal, bet gebed op den olijf
berg en de kruisiging van Christus, werden
reeds des Dinsdags in een groote, met rood
damast gedrapeerde zaal ten toon gesteld,
die met heerlijke bloemen en groen getooid
en door ontelbare waskaarsen verlicht was.
Om dat alles io gereedheid te brengen,
had don Rubio Juana la Large besteld, die
op belde dagen nauwelijks naar huis ging.
Vooral op den Woenstag werd er bard ge
werkt zjj moest voor het geheele gezelschap
een rijk avondmaal gereedmaken. Juanita
was gedurende al dien tijd alleen en moest
zich zonder hare moeder behelpen. Daarom
had zjj don Paco eerst zoo laat bjj zich ont
boden.
Het zwerk blijft somber nederhangen
Een doodsehe stilte heencht alom
De schepping treurt; zij heeft geen tangen,
En d’ orgeltoon van 't woud is stom.
(B. Tra Haar)
Sombere wintertijd. Grauwe luchten
en donkere nevel hullen den dag in een
droef waas van vage schemering.
Geen zon doet haren vroolijken schijn
lichten.
De gure herfstwinden hebben boomen
van hunne bladeren onttakeld en thans
doet de kille adem van den vochtigen wind
de natuur in nog troosteloozer stemming
verkeeren.
Geen sneeuw, die de jeugd naar buiten
roept en tot stoeien noodt, geen ijsvloer
die ook de ouderen naar de schaatsen
doet grijpen, om zich op de gladde banen
te vermaken.
Het wintergenot blijft uit; 't is alles
dor en doodsch.
En met die doodschheid doet de ar
moede haar intrede in menige woning, waar
anders, wanneer de wintervorst in allen
praal zijn scepter zwaait, door arbeid in
den nood kon worden voorzien.
Maar als een lichtpunt in deze don
kere dagen laten de kerstklokken zich
hoeren en weerklinkt het blijde lied
„Daar is uit ’s werelds duistre wolken
Een licht der lichten opgegaan.
Komt tot zijn schijnsel alle volken I
En gij, mijn ziele, bid het aan!
Het komt de schaduwen beschijnen,
De zwarte schaduw van den dood;
De nacht der zonde zal verdwijnen,
Genade spreidt haar morgenrood."
Het „Vrede op aarde^l In de menschen
stukken de partijen der coalitie even
vêldeeld zijn als de partijen links, zoodat
del christelijke beginselen geenerlei houvast
blijken te geven waar 't er op aankomt
te .beoordeelen of een bepaalde maatregel
al dan niet geoorloofd is of hoe een be-
papld onderwerp door middel van de wet
dijnt te worden geregeld. Ja, er waren
tlmns verschillende leden der rechterzijde
bdfeid, dit rondweg toe te geven. Zeker,
zoo zeiden zij, wij verschillen onderling
zoor sterk waar het de toepassing der
christelijke beginselen aangaat. Maar gij,
ter linkerzijde, trekt met uw rede ook de
meest uitloopende conclusies. Zonderlinge
redeneeringBij de verkiezingen wordt
het kiezersvolk steeds voorgehouden dat
de eenvoudige menschelijke rede voortdu
rend dwaalt, en dat alleen van de toe
passing der christelijke beginselen vastig
heid is te verwachten. En als men dan
goed en wel gekozen is, komt men met
de gulle erkentenis, dat de christelijke
beginselen even weinig vastigheid bieden
als die zoozeer gesmade menschelijke rede I
Als dat geen oneerlijke politiek is, wat
mag dan dien naam verdienen
Of Minister Heemskerk gevoeld heeft,
dat het schermen met die „christelijke
beginselen” wat il te doorzichtig wordt,
toen hij in de plaats daarvan in de
Openingsrede de uitdrukking „christelijke
rechts-beginselen” stelde? Men zou ’t
bijna gelooven, wanneer men acht slaat
op de goocheltoeren, met dien nieuwen
term bij het schriftelijk en mondeling
debat door den premier uitgehaald.
Veel wijzer omtrent de beteekenis der
uitdrukking zijn we intusschen niet ge
worden. De heer Roessingh zeide daar
omtrent terecht, dat de premier zich
opzettelijk in nevelen hulde zulks naar
aanleiding van de uitspraak van Minister
Heemskerk, toen men hem de nevelachtig
heid van zijn politiek verweet„een schip,
dat in de nevelen vaart, heeft zelf die
nevelen niet gemaakt.” Eigenaardig is
althans, dat men van die christelijke
rechtsbeginselen in de ellenlange rede
van den Minister bij het Algemeen Debat
vrijwel niets anders heeft vernomen dan
stelling op de zinnebeeldig dramatische voor
stelling der passiegesebiedenis gericht, die
men vier dagen achter elkander op de plei
nen en straten der stad oproerde.
De inwoners verdeelden zich in twee helf
ten: de mannen waren de acteurs en de
vronwen en kinderen de toeschouwers, be
halve nog een menigte vreemdelingen. De
processies der stille week beginnen des
Woensdags en eindigen op Zaterdag.
Ik beb ze in mijn jeugd op andere plaat
sen gezien, waar ze veel overeenkomst heb
ben met die te Villalegre, en bewaar daarvan
de meest poëtische herinnering; daarom ge
loot ik, dat diegenen, welke er op atgeven,
weinig schoonheidsgevoel bezitten. Op Goe
den Vrijdag huldigt men het Heilige Graf.
Maar de plechtigste processie is die op Za
terdag; alleen op dezen dag wordt het beeld
der heilige Maagd, Maria del Boledad, die
als schutspatrones der stad vereerd wordt,
rondgeleid. Het is een meesterwerk der
Christelijke kunst uit de glansperiode van
Spanje.
Met de herdenking van de opstanding des
Heeren worden de interessante feestel^khe-
den der stille week besloten. Op dezen dag
was in het huis van den chef don Robio
aHes druk In de weer. Men wan bezig met
de toebereidselen voor het feest van den vol
genden dag, want np den Woensdag Wu