I MEI IliïBH, JUANITA. t s, KERSTMIS. No. 11135. Waf alen Zaterdag 35 en Maandag 37 December 1909. Nwuiw- en Advertentieblad voor Gouda on fhnsdrekeh. Sclloenwert jroomleder. 48ste Jaargang. PM ETTER □streken I ■hildenle Kerkglazen IMSKKRK IDE, i 1 HL1LLETOX. Christelijke rechtsbeginselen in werking. UYPERS, 'ianofabriek. JMsktrk, der «nisgen e». tABETH, KRAMM, tgfWdfs - Gomt* I j -Hakken temeten werk.) H KluO it. bvetirdltt* lor. «SlMkWd LCft-ftlïtt ft Frtrfetamrk); ide, radicale en j vair alle, sell, nukkige «enssso- d ontstaan dMr jeugdigen hoftjjd Ike zwakte, BW - Hootópjjn - t - Maagpij» Onvermogen enz. Dit- Blad kan terstond In de menschen I] 1 sns te mystiflceeren. t minste houvast aan. (stigheid gaf de ver- Telrfwa So. M. De Uitgave dezer Courant geschiedt dagelijks met uitzondering van Zon- en Feestdagen. De prijs per drie maanden is 1.35, franco per post 1.70. Afzonderlijke Nommers VIJF CENTEN. Dit No. bestaat uit twee bladen. EERSTE BLAD. dienSa?, r Steen. an No. 2897. tuur en Strahlen- igen in alle piano’s CHT DER Idende Kunsten ene.. Directeur der ie ie Utrecht. S 60 CBNT. ■I (Uit kat Spaansch.) 'I B Don Andris was te midden van de groote drukte die hem omgaf, zeer kalm en be moeide zich met niets; doch zijn kalmte was slechts schijnbaar, innerlijk was bjj daaren tegen zeer opgewonden. (Wordt vervolgd.) eer te berichten 'eregeld elke week Hendrikstraat «NIEUWE JAAR >nd geopend is en sht franco Worden Si/„ dabbsle SmA V.gt.,Z.Ul»“'oo Rotterdam. J*8Cin. lotWtam er portie 15 cent. )tnk 1 cent. Wegens het Kerstfeest ver schijnt de „Goudsche Courant” Zaterdag niet kiiiiNiiiiminvr een welbehagen I” doorjubelt de mensch- heid en brengt vreugde in de harten! Het aloude Kerstverhaal behoudt zijn bekoring. De in sierlijken licbttooi ge stoken Kerstboom, waarom de kinderen zich scharen, verkondigt een blijheid en opgewektheid, die verkwikkend aandoet. De poëzie van het Kerstfeest gaat niet verloren. Vrede op aarde 1 O, ware het zoo 1 Nog altijd rust het zwaard niet in de scheede; nog altijd getuigt de verhouding van menschen tot menschen van gansch anderen geest; nog altijd gaat de mensch op in zijn eigen ik; nog altijd is het „Vrede op Aarde” onvervuld! Kerstmis, o, blijde tijd! Tijd van huls en mistletoe! Heerlijk feest aan den hui- selijken haardTijd van rusten na arbeid, van prettig weerzien van oude bekenden na lange afwezigheidDagen van blijheid En straks zijn ze voorbij! Slechts de herinnering zal blijven. Maar die herinnering geeft weer kracht tot den arbeid en moed tot den strijd; kracht tot arbeid ter voorziening in eigen behoeften en tot steun van hen, die het van noode hebben, moed om te strijden tegen datgene, wat het heilige in den mensch tracht neer te drukken en uit te roeien, om te trachten te verwezenlijken het goddelijk ideaal „Vrede op Aarde! een welbehagen!” Telefoon Mo. M. ADVERTENTIEN worden geplaatst van 15 regels 50 Centen; iedere regel ineer 10 Centen. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Inzending van Ad verten tien tot 1 uur des midd. Door de opeenbooping der gebeurtenissen en het gewicht dat ik er iulegde, alsmede de snelheid waarmee ik ze weergaf, verwaar loosde ik de tijdrekening. Doch dit kwaad is gemakkelijk te verhelpen. Het is vol doende, als ik zeg, dat de dag ran don Paco’s vlucht Palmzondag wu. Dinsdags vóór Pa- scbei) keerde hjj terng. De inwoners van Villalegre hebben het om dezen tijd zóó druk, dat niemand op zjjn verdwijnen, noch op zjjn terugkeer acht zpo hebben geslagen, alt hfl niet zulk oen gewichtig portoon wu géTe deur tfjd wu do algemeene belang- 45) .Hoor sens, Juanita, ik ug neen, omdat ik niet de medeplichtige van je domheid wil zijn, want een door jou onderteekende wis sel zou, dau je nog minderjarig bont, geen waarde hebben." Juanita merkte wel, dat het doa Ramen om hooge percenten te doen wu en bjj haar om zoo te zeggen het vel over de ooren wilde halen. Zjj verzekerde hem daarom, dat hjj niet alleen bet geld, doch ook de gebruike lijke rente zou hebben. Donna Ramon mengde zich in het gesprek, uit vrees dat baar man zich zon kunnen laten bepraten; doch deze wu vast besloten hot zaakje alleen te be- handelen. Hjj ging aan zjjn lessenaar zitten on stelde hot document op. Dearin moest Jnanita zich' verplichten binnen au maanden de som van 10.000 realen te betalen. ,Je da hoe bescheiden ik ben; ik stel ml mot vjjf en twintig percent tevreden, of schoon Ik ondanks je goede bedoelingen geen )EL, deKieiwegsteeg. BERING 'Volkomen juist was het betoog van den leider der Vrijzinnig-Democratische Ka merfractie, den heer Drucker, bij de Al gemeene Beschouwingen van dit jaar, dat van de christelijke beginselen en hun in vloed op' den inhoud der wetgeving in de practijk niets valt te bespeuren. Men tracht ter rechterzijde die eenvoudige waarheid onder allerlei sophistische rede- neeringen te begraven. Maar ontkennen kan men niet, dat bij tal vap concrete zekerheid voor de betaling heb.” „Ja, dat is zoo,” voegde zjjn vrouw er aan toe; „wjj loopen niet alleen gevaar de 8000 realen te verliezen, doch ook nog vjjf en twintig procent die wjj zouden verdiend heb ben als wjj bet geld op de een of andere manier voordeelig belegd hadden. Maar wat is er aan te doenf AIS mijnheer mjjn echt genoot een lief gezichtje ziet, verliest hjj bet hoofd!" „Het moge zjjn zoo hel wil, ik dank u voor do gunst die n mjj bewezen hebt” Hiermee nam Juanita afscheid vao bet echtpaar en begaf zich naar huis. XIX. richt aan zjjn ge- hjj gedurende de dat ze zoo hoog en zoo diep en zoo breed zijn, dat de mensch ze in hun vol len omvang toch nimmer kan bevatten. Met een woord uit de Openbaring kan men hiervan zeggenwie dit vatten kan, vatte het I Maar genoeg over dezen hocus poous, blijkbaar bestemd om de eenvoudige ge- loovige zielen, die dit Kabinet bij de ver kiezingen van dit jaar hebben helpen handhaven, weder Men heeft er niet Schijnbaar meer B„ klaring van den premier, die dit Ka binet zich beschouwt als een voortzetting van dat van 1901. Angstige lieden heb ben de vrees uitgesproken dat dit betee- kende de inleiding eener reprise van den Kuyper-koers, zij 't dan ditmaal zon der Kuyper, die althans voorloopig na de Lehmann-affaire op het politiek schouwtooneel niet meer meetelt. Maar nu verdient wederom opmerking, dat reeds thans gebleken is, hoe op hoofdpunten van „christelijk” beleid dit Kabinet en de Kuyper-Regeering fundamenteel ver schillen. Wij doelen nu niet op eenig verschil in woorden, gelijk b.v. de tegen stelling, door den premier gemaakt tusschen de „these”, door dit Kabinet verkondigd en de „antithese” van het Kuyper-Kabinet. Maar wij hebben het oog op positieve maatregelen, in de maat schappelijke verhoudingen ingrijpend. Onder het Kuyper-Kabinet werd op over dreven wijze gestreefd naar Zondagsheili ging. Het ideaal was een stille Zondag, met zoo weinig mogelijk treinenverkeer. Onder dit Kabinet verklaart de Minister van Justitie dat hij geen bezwaar ziet in het maken van muziek op straat op den „dag des Heeren" en zegt de Minister van Waterstaat dat, zoolang de maatschap pelijke opvattingen niet gewijzigd zijn, er geen sprake van kan zijn, den treinenloop op Zondag te verminderen. Onder het Kuyper-Kabinet werd voorgesteld de Staatsloterij af te schaffen, als een zondig bedrijf. Onder het Kabinet—Heemskerk zegt de Minister van Financiën dat hij het spelen in de Staatsloterij beschouwt als don Rubio de aanvoerder der hoofdproees- sle, als bestuurder der voornaamste leeken- vereeniglng. Na afloop daarvan moest don Rubio de deelnemers aan de processie onthalen. Drie groote meeslt rwerken van beeldhouw kunst, het avondmaal, bet gebed op den olijf berg en de kruisiging van Christus, werden reeds des Dinsdags in een groote, met rood damast gedrapeerde zaal ten toon gesteld, die met heerlijke bloemen en groen getooid en door ontelbare waskaarsen verlicht was. Om dat alles io gereedheid te brengen, had don Rubio Juana la Large besteld, die op belde dagen nauwelijks naar huis ging. Vooral op den Woenstag werd er bard ge werkt zjj moest voor het geheele gezelschap een rijk avondmaal gereedmaken. Juanita was gedurende al dien tijd alleen en moest zich zonder hare moeder behelpen. Daarom had zjj don Paco eerst zoo laat bjj zich ont boden. Het zwerk blijft somber nederhangen Een doodsehe stilte heencht alom De schepping treurt; zij heeft geen tangen, En d’ orgeltoon van 't woud is stom. (B. Tra Haar) Sombere wintertijd. Grauwe luchten en donkere nevel hullen den dag in een droef waas van vage schemering. Geen zon doet haren vroolijken schijn lichten. De gure herfstwinden hebben boomen van hunne bladeren onttakeld en thans doet de kille adem van den vochtigen wind de natuur in nog troosteloozer stemming verkeeren. Geen sneeuw, die de jeugd naar buiten roept en tot stoeien noodt, geen ijsvloer die ook de ouderen naar de schaatsen doet grijpen, om zich op de gladde banen te vermaken. Het wintergenot blijft uit; 't is alles dor en doodsch. En met die doodschheid doet de ar moede haar intrede in menige woning, waar anders, wanneer de wintervorst in allen praal zijn scepter zwaait, door arbeid in den nood kon worden voorzien. Maar als een lichtpunt in deze don kere dagen laten de kerstklokken zich hoeren en weerklinkt het blijde lied „Daar is uit ’s werelds duistre wolken Een licht der lichten opgegaan. Komt tot zijn schijnsel alle volken I En gij, mijn ziele, bid het aan! Het komt de schaduwen beschijnen, De zwarte schaduw van den dood; De nacht der zonde zal verdwijnen, Genade spreidt haar morgenrood." Het „Vrede op aarde^l In de menschen stukken de partijen der coalitie even vêldeeld zijn als de partijen links, zoodat del christelijke beginselen geenerlei houvast blijken te geven waar 't er op aankomt te .beoordeelen of een bepaalde maatregel al dan niet geoorloofd is of hoe een be- papld onderwerp door middel van de wet dijnt te worden geregeld. Ja, er waren tlmns verschillende leden der rechterzijde bdfeid, dit rondweg toe te geven. Zeker, zoo zeiden zij, wij verschillen onderling zoor sterk waar het de toepassing der christelijke beginselen aangaat. Maar gij, ter linkerzijde, trekt met uw rede ook de meest uitloopende conclusies. Zonderlinge redeneeringBij de verkiezingen wordt het kiezersvolk steeds voorgehouden dat de eenvoudige menschelijke rede voortdu rend dwaalt, en dat alleen van de toe passing der christelijke beginselen vastig heid is te verwachten. En als men dan goed en wel gekozen is, komt men met de gulle erkentenis, dat de christelijke beginselen even weinig vastigheid bieden als die zoozeer gesmade menschelijke rede I Als dat geen oneerlijke politiek is, wat mag dan dien naam verdienen Of Minister Heemskerk gevoeld heeft, dat het schermen met die „christelijke beginselen” wat il te doorzichtig wordt, toen hij in de plaats daarvan in de Openingsrede de uitdrukking „christelijke rechts-beginselen” stelde? Men zou ’t bijna gelooven, wanneer men acht slaat op de goocheltoeren, met dien nieuwen term bij het schriftelijk en mondeling debat door den premier uitgehaald. Veel wijzer omtrent de beteekenis der uitdrukking zijn we intusschen niet ge worden. De heer Roessingh zeide daar omtrent terecht, dat de premier zich opzettelijk in nevelen hulde zulks naar aanleiding van de uitspraak van Minister Heemskerk, toen men hem de nevelachtig heid van zijn politiek verweet„een schip, dat in de nevelen vaart, heeft zelf die nevelen niet gemaakt.” Eigenaardig is althans, dat men van die christelijke rechtsbeginselen in de ellenlange rede van den Minister bij het Algemeen Debat vrijwel niets anders heeft vernomen dan stelling op de zinnebeeldig dramatische voor stelling der passiegesebiedenis gericht, die men vier dagen achter elkander op de plei nen en straten der stad oproerde. De inwoners verdeelden zich in twee helf ten: de mannen waren de acteurs en de vronwen en kinderen de toeschouwers, be halve nog een menigte vreemdelingen. De processies der stille week beginnen des Woensdags en eindigen op Zaterdag. Ik beb ze in mijn jeugd op andere plaat sen gezien, waar ze veel overeenkomst heb ben met die te Villalegre, en bewaar daarvan de meest poëtische herinnering; daarom ge loot ik, dat diegenen, welke er op atgeven, weinig schoonheidsgevoel bezitten. Op Goe den Vrijdag huldigt men het Heilige Graf. Maar de plechtigste processie is die op Za terdag; alleen op dezen dag wordt het beeld der heilige Maagd, Maria del Boledad, die als schutspatrones der stad vereerd wordt, rondgeleid. Het is een meesterwerk der Christelijke kunst uit de glansperiode van Spanje. Met de herdenking van de opstanding des Heeren worden de interessante feestel^khe- den der stille week besloten. Op dezen dag was in het huis van den chef don Robio aHes druk In de weer. Men wan bezig met de toebereidselen voor het feest van den vol genden dag, want np den Woensdag Wu

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1909 | | pagina 1