thuis I ÏTIEMAN IORAMT I No. 11558. 50e Jaargang Zaterdag 13 Mei 1011. rijs van I ;n van Eerste Blad. I In Hjden van Clerlcalisme. i' aan Bulten laxid.. DE MAN IN ’T GRIJS. 1 I u in den lijd OSTADE, DA istraat dUs. WELKOM, •en, dekens, k meubelen iTïe"UL“ws- ezx voor G-o-cucLa, ezi. OxcxjstxeHszezx. tekenden AL” behalve Zon- en Feestdagen. Telefoon Interc. 82. FEUILLETON Verschijnt dagelijks Telefoon Interc. 82. Uitgevers A. BRINKMAN EN ZOON. la f 1 25 f j 1.60 TTE i| 1 f400.- (Wordt vervolgd.) n 4 Zn., Oond. Dit Nummer bestaat uit twee bladen. l alles wat geestelijke MG, Coiffeur, 31. .kjes Shampeo- OIG BIJ Werkinrichting ing der Werk- tg der bedelarij. i geregeld tijdig ontvangen van in, vermakeiyk- dan in onze GOUDSUHE COURANT. [en in de succes. 2.- gesorteerd) "8- met het kind op den arm, do ver persoonlijkte triomf on ik o God, geef mij kracht, om het vreeselijke te dragen ’t Is mij, als moest ik ef heonstormen en de vrouw hot masker rukken van haar huichelachtig ge zicht. Ellendige, hoezeer wint ga ge bruik te maken van mijnen nood I Hoe hebt ge me weten te misleiden en bedwelmen door huichelachtige woorden. Nu hebt gij inderdaad alles, wat gij bereiken wildet. Maar ik I 0.65 0.85 Neen,* ik wil kalm blijven. Ik heb immers beloofd te zullen zwijgen^ en ik wil mijn eed houden. De troost, waaraan ik mij vattklem, hij zal ge lukkig zijn Zal hij het werkelyk wazen Zal zij hem beminnen, zooals ik hem zou bemind hebben Deze ijs koude vrouw, bij wie alles berekening is Eene inwendige stem zegt mij neen neen neen 1 Het is on mogelijk. En toch, waarvan ze hem beroofd heeft, en haar geweten moet haar dwingen, hem daarvoor schade loos te stellen! :zin ontbreken >E COLOGNE, Dom zu Köln, )fdpijnper1/j fl. ?«5. Zakflacons PIÜJS DeWd VERTENTIÊN: Van 1—5 gewone regels met bewijsnummer f 0.55 Elke regel meer.0.10 Bij drie achtereenvolgende plaatsingen worden deze tegen twee berekend. Dienstaanbiedingen per plaatsing van 1—5 regels f0 3.5 bij vooruit betaling, elke regel meer 6 ets. Reclames f 0 25 per regel. Groote letters en randen naar plaatsruimte. Dan zal men minder sympathie gaan koestoren voor een typo-Sweerts de Landas Wyborgh, die op zeer rijpen leeftjd oven plotseling bekeerd bleek en toen in bijzonder korten tyd naar de Eerste' Kamer werd gezonden door de rechtsehe coalitie om onmiddellijk daarop door het Christelyk kabinet te worden benoemd tot Commissaris der Koningin in de rechtsehe provincie Zuid-Holland. Dan zal men begrijpen, waarom hier een rijwielhersteller burgemeester, daar oen winkeliertje schoolopziener werd. Dan om te eindigen met een voorbeeld, dat min of meer ook Gouda raakt zal men do ware portéo in zien van een benoeming-Vegtel in het college van Gedeputeerde Staten, een benoeming, nu reeds door don be kenden Haagschen medewerker van het Katholieke hoofdorgaan „Do Tijd” onomwonden afgekeurd als niet navoi- gingswaardig on tegenover do minder heid onbillijk? Dan zal men glashelder zien, hoe weinig Christelijk het Nederlund- sche coalitio-clexiualismo is. En dan is er tranige, ja, oen goede kans, dat het monsterverbond, dat reeds zooveel kwade gevolgen had, en ons nog zooveel kwaads dreigt te brengen, geknakt wordt, voor goed. Moge dit niet te lang meer duren, op dat do schade niet onherstelbaar «ij! gen om de doorwerking van de Christelijke beginselen in het staats beleid, ons doel is, dat er in het publieke leven ook met God’s ordinan tiën gerekend worde, opdat de Chris telijke levensbeginselen niet worden verbannen van het openbare leven. Dit klinkt niet onfraai, maar de vraag dringt dan als vanzelf naar voren, waarom dit niet noodig is bij ge meentelijke stembussen. Ja, wij zijn zelfs vast overtuigd, dat een vroed schap, die een klein terrein bestuurt en geheel bekend is met de levens omstandigheden van hare kiezers, d.i. van haar gemeente, heel wat beter in staat zou zijn, hiervoor de handen uit den mouw te steken dan „de heeren in den Haag”, die slechts wetten kunnen maken, die voor héél het land, met zijn zoo ver uiteenlooponde levens behoeften, moeten dienen. Doch plaatsen wij ons een oogenblik op het standpunt van onze tegen strevers. De Kamer kan dus Christelijk regeeren en de Regeering gaat daarin voor, gesteund door de Christelijke Kamermeerderheid. Welnu, dan vragen wij bv. hebben wij het recht, zelfs den plicht om na jaren regeerens te vragen Waaruit blijkt nu, dat Gij Christelijk regeert? Waar zijn Uwe Christelijke wetten? Hoe houdt Gij, meerderheid, nu reke ning met de ordinantiën God’s Wij hebben die vragen onder Kuyper’s bewind herhaaldelijk gesteld en als eenig, poover antwoord heb ben we zien verwijzen naar Kuyper’s onderwijswetten. Alsof wat meer of minder subsidie voorde b ij z on d e r e scholen (ook socialistische of anar chistische, om te zwijgen van de bijzon dere onderwijsinrichtingen, waar het onderricht van eenzelfde „richting” is als in de openbare scholen) een quaes- tie is van Christelijk beginsel I Alsof een voorstander van openbaar, voor allen toegankelijk onderwijs niet Christen zou kunnen zijn en alsof omgekeerd een Godloochenaar niet van meening kan zijn, dat niet de Over heid de scholen moet inrichton, maar groepen van ouders, die een bepaald soort onderwys voor hunne kinderen verlangen Ziehier waartoe Kuyper’s Christiani- soering van het volksleven zich be paalde. Kon het armelijker? En nu Heemskerk. Eerst Kuyper, die, naïef als hij volgens zijn vrienden is, verstrikt mish. vergade- ing „De Dage- )uw „Morgen- voor hare prust en veiligheid.” Hij laat inderdaad gewichtige zaken in den steek om aan haar verlangen te voldoen, en eene reis van Sydney naar Europa is toch geen kinderspel zijn brief maakte derr indruk van openhartigheid en oprechte genegen heid, hij wilde haar zelfs met zich te rugnemen naar Sydney uit bezorgd heid voor hare gezondheid. Mocht men aannemen, dat dit slechts comedie was en hij ih waarheid kwam met het plan, de vrouw te vermoor den Of was dit besluie pas in hem ontstaan, nadat hij vernomen had, waarom ze hem liet komen? Wie was dd tweede persoon, dien hij had meegebracht en die nu blijk baar weer met hem terugreisde De man met de vilten schoenen, dien niemand had zien komen, niemand had zien heengaan Het volgende blad was een geel geworden briefje, dat bij nadere be schouwing eene rekening bleek. Het schrift was niet sierlijk en scheen van eene ongeoefende vrouwenhand. Kamers voor veertien dagen f 100. Kost f 100.— Verpleging f 200. Voldaan JOSEPHA KÖGLER stond er op. De bovenrand was eraf Thans lets over Polen. Evenals in Elzas-Loth&ringen, misschien nog ster ker dan daar, is er onder de Polen een nationalistische strooming. Zo zyn natuurlyk ten spijt van de regeering nog altijd niet gediend van het Duitsch regime. De regeering tracht dio stem ming te verbeteren, door op alle rao- gelijke manieren do verduitsching van het Poolsche gebied na to streven. Dit tracht zij echter niet te bereiken door maatregelen, die de Polen zullen yerzoenen met het Duitscho regime, integendeel veeleer maakt zij den tegen stand tegen al wat van Duitschers afkomstig is, nog grooter. Een aan tal vereenigingen is opgericht mot het doel de groote Poolsche landgoederen in Duitsche handen te brengen. De vereenigingen, die natuurlyk van rijkswege groeten steun ondervonden, 3 bereikten echter hun doel niet, veeleer spel zal bestaan, om van do Godde- looze Staatsloterij, door minister Kolk man zoo geprezen, maar te zwijgen. Zoo zien wij, hoe ijdel al dit geroep om Christelijke regeeringon is. Velen der coalitie broederen, gewend om hunne geestelijke leider» te gelooven, moge men nog kunnen op den mouw spelden, dat er thans Christelijk ge regeerd wordt. Het zijn immers goed deels dezelfde geestelijke leiders, die zich te kwader ure in de politiek heb ben begeven, welke het verzekeren. Dit kruikje zal echter op een goeden dag moeten barsten. Eens zal zelfs de eenvoudige man van geloovigen huize, die nu nog door bemiddeling van zijn pastoor of predikant „man van rechts” is, gaan inzien, hoe dit alles slechts schijn is. Eens zal hij gaan begrijpen, waarom er geen Zondagswet komt waarom niet de kennissen algemeen verboden* worden; waarom onder Christelijk bewind niet met den dood gestraft wordtWaarom er van de zoo overtuigend beloofde sociale wet ten niets terecht komtwaarom het dierbare huismanskiesrocht nu reeds ontzield is waarom de „Christelijke” belastingwetgeving zoo bar-onchris- telijk iswaaromMen vuile de vragenlijst naar 0igen believen aan Dan ook zullen oe oogen opengaan voor de nadoelen van het clencalisme. Dan zal men begrijpen, waarom een speciale missie gezonden werd naar den Koning van Italië, om hem geluk te wenschen met het jubileum van diens koninkrijk on juist gelijktijdig hier ter stede opnieuw een gezant van den Paus word aangewezen. Dan zal men gaan verfoeien oen eedswetje, dat wil dwingen, ook tegen eerlijke overtuiging in. Dan zal men de houding van de antirevolutionairen ondqr aanvaring van dr. Kuyper tegen den Premier in zake do subsidiëering der leeszalen gaan begrijpen. Dan zal men gevoelen waarom een minister Cool weg moest. Dan zal men zich mot tegenzin afwenden van oen figuur als die vpn minister Wentholt; dio met allo win den meewoei, zich plots als „man van rechts” ontpopte, toen het om zyn zetel in het „Christelijk” kabinet ging En een afkoer zal men doen gevoelen van een Christendom, dat zoo’n „be lijder" door dik en dun de hand boven ’t hoofd hield, wijl hij rechts om was gekeerd. Do photographic stelde eene yrouw voor van omtrent 28 tot 30 jaren, die oen kind op den arm droeg. Op don achtergrond een man, wiens gelaat- trekken echter haast niet meer te onderscheiden waren. Waar had hij toch dit kook, trot- sche gezicht dor vrouw met don arendsneus en den ijzigen blik “Ooit gezien Plotseling stiet hij een kreet van verbazing uit en sprong op. Dat was zoo waar gravin Renato van GrauensteinGeen twijfel aan, dat waren dezelfde hoogmoedige trek ken, wel is waar verzacht door de jeugd, die er over lag,‘maar overigens trek voor trek haar gezicht. De jaren hadden hot karakter slechts scherper geteekend, maar overigens weinig aan het gezicht veranderd. Hoe kwam dit portret hier Waar om werd het zoo zorgvuldig bewaard Als in don droom nam Hompel de beschreven bladen ter hand en begon te lezen. Ze droegen geen datum, maar inkt en papier waren zoo ver bleekt, dat men wel zien kón, dat ze jaren geleden geschreven waren. Hun inhoua luidde „Vandaag heeft ze me een portret van hem gezonden, Gods zegen over u, trouwe, goede ziel, die de foltering van mijn verlangen raaddet I Hoe trotech staat ze aan lijne zijde, TWIJN. 1.20 TWIJN 1.20 DDE gesneden. VnrmoeJelijk had daarop do datum gestaan on de naam van den persoon, voor wion de rekening was opgemaakt Wat Hempel het moest trof, was do hoogte der som. Dat moest wel een zoer fijn pension geweest zijnEn wat beteekende do post „Verpleging” Was hot misschien eon sanatorium Maar destijds was er in Graz zoo iets wel niet en op het land in geen ge val, als men niet denken wilde aan oen of ander krankzinnigengesticht, waarvoor de korte duur van het ver blijf van veertien dagen weer niet sprak. Wie was deze Josepha Kögler Hempel herinnerde zich, dat in hot slot Grauenegg eene oude dienstbode leefde, die ook den naam Kögler droog Was het deze of misschien eene bloed verwante van haar? Maar wat had deze met do ver moorde Mevrouw Walker te maken? Raadsel op raadselSilas legde den brief zuchtend ter zijde en begon de overige papieren in te zien. Het waren slechts vier of vijf losse bladen, blijkbaar uit een dagboek ge scheurd en met een draad bneenge- bonden. Toen hij dien draad door sneed, viel er eene verbleekte photo graphic uit. Hempel bukte, nam ze in de hand en wierp er een blik op. We leven thanp Woer onder Chris telijk bewind, reeds eenige jaren lang. Onder aanvoering van Heemskerk den jongere, van conservatieven huize, op rijpen leeftijd tot de partij van Kuyper overgegaan, en met mede werking van verschillende andere voormannen van de christelijke par tijen, wordt ons land thans wederom voor de derde maal, geregeerd vol gens beginselen, die heeten te leven in de partijen der rechterzijde. Van een gemeenschappelijk b e- g i n s e 1 is echter bij deze partijen geen sprake. Wel van oen gemeen schappelijke eigenschap bij de loden dier partijen, nl. dat zij allen geloovig zijn, op enkelen dan na, -die niet om hoogere redenen „man van rechts” zijn geworden, maar om andere rede nen, van meer aardschen aard. Deze laatsten zijn intusschen uitzonderingen en gaarne erkennen wij, dat het gros der antirevolutionairen, Roomsch Katholieken en Christelijk-historischen vrome mannen zijn. Maar verder gaat hun overeenkomst ookjniet. En wat erger is, er is geen éénWid van gods dienst dien zij aanhangen. Niet alleen dat Protestanten en Katholieken elkaar, ondanks alle politieke coalities als ketters beschouwen, of zachter uitge drukt als „dwalenden”, maar ook deze hoofdgroepen zijn weer onderverdeeld in een groot aantal Kerkgenootschap pen, wier aanhangers vaak scherp tegenover elkaar staan en de wapenen des geloofs meer op elkaar dan op de ongeloovigen richten. Ja, zelfs ziet men, vooral op het platteland, de broederen, die voor Kamerzetels één van doel zeggen te zijn, bij plaatselijke verkiezingen elkaar om het hardst bekampen. Dan is er slechts één doel: een zeteltje aan de Katholieken te onthouden of te ont nemen en bij dezen natuurlijk precies het omgekeerde. Toch is men één van beginsel, immers Christelijk! Wijst men hierop, dan pleegt men van rechts dit antwoord te krijgen Zeker, dit alles is juist, maar wij strijden voor de algemeene verkiezin- raakte in de netten, die een juffrouw Westmeijer hem spande in overleg meteen nieuwbakken „man van rechts” met erg linksche allures. Toen Heemskerk, aan wien alles jolijt schijnt, levend in de residentie gelijk eeh jonggezel, zijn echtgenoote als een bakvisch in de hoofdstad zich amuseerend. Is het wonder, dat wanneer hot gelaat van onzen Premier zich af en toe eens in een ernstigen plooi toont, en links geglimlacht wordt, als be greep men nu heelemaal niet meer, hoe men ’t mot hom heeft? Ook deze Premier zal Christelijk regeeren, op jolige wyze dan, maar toch christelijk. Heomskork’s christen dom in de regeerkunst zal nu blijken uit een wetteke om voor den bouw van bijzondere scholen wat meer sub sidie uit do staatskas .toe te kennen. Ziedaar alles! Heette 't vroeger, flat het mooie van het bijzonder onderwijs juist was, dat men vrij was en zijn scholen zelf bekostigde, thans is van dit alles slechts overgebleven een steeds meer aan de staatsruif knabbelen; do zil veren koorden worden om do paar jaar strakker aangehaald, ten einde de openbare school, die men op weinig Christelijke wijze verdacht maakt, er onder te krijgen. Maar is dit nu waarlijk deze Regeering voör' aé I, belangen des volks doet Zoo zal men zich af vragen. En daarom zij deze vraag reeds bij voorbaat beant woord met een volmondig j a. Wel tracht men meer op het cro- diet van de Regeering te boeken en met name het wetje betreffende de zedeloosheid tracht do rechtsehe pers gaarne voor te stellen als iets Chris telijks. Dit wetje komt a.s. week in de Senaat en dan komen wij er nog op terug, ftiaar in dit verband zij toch zonder omwegen gezegd, dat wij van deze bepalingen geen verheffing van hot zedelijk peil der natie hoe genaamd verwachten. Er mogen eenige bepalingen in voorkomen, die ook onze instemming Verwiervefi en die met rechtsehe of linksche beginselen niets uit te staan hebben, de onzede lijkheid in ’t algemeen wordt er in ’t minst niet door aangetast. De ontucht, die vooral in de grootere steden zoo welig bloeit, zal er geen zier door verminderen en er zal niet minder gespoeld worden, zoolang er nog beurs- 30) Eene zaak bleek daaruit duidelijk Mevrouw Walker was uit Sydny naar Grunau gekomen. Maar, en dat was zeer merkwaardig men moest ook aannemen, dat zij geboortig was uit Grunau of ten minste uit de omstre ken daarvan. Anders toch was het „verlangen naar hare geboortestreek” ‘niet te Verklaren. Maar als Grunau hare geboorte plaats was, hoe kwam het dan, dat niemand zich harer herinnerde, nie mand haar herkende, toen ze terug kwam? Was zij zoo lang weg geweest? Wat had haar doen besluiten naar een zoo ver land te gaan Men verhuist toch niet zonder noodzaak naar Aus tralië? Wie was die steeds oprecht losge dane Harry? Zonder twijfel de man in *t grijs In welke betrekking stond hij tot Mevrouw Walker? Ze scheen een groot vertrouwen in hem te stel len. Ze riep hem „dringend” tot rich, wyl dit, naar ze eeide, noodig was PRIJS VAN HET ABONNÈ MENT? Per kwartaal Idem franco per post ,1.50 Met Geïllustreerd Zondagsblad ,1.50 Idem franco per post 1 !M) Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ons BureauLange Tiendeweg 64, bij onze Agenten, den Boekhandel en de Postkantoren

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1911 | | pagina 1