Groote Expositie "k Sixa.n.©xxla.rxd., Semcngde Berichten. Stadsnieuws. - - Laatste Berichten. Telegrafisch Weerbericht D. SAMSOM. Qfficieele Prijscourant. ËMOELAXD. De ramp aan boord van het nienwe slagschip Orion" te Portsmouth had plaats bij de beproeving der machine rieën, speciaal van de dynamo's. De kussenblokken der dynamo's ldopen in oen olieblad ten einde verhitting te voorkomen. By een der dynamo s nu schijnt de olie, die door onbekende oorzaak oververhit te zijn en het ge volg was een ontploffing. Daar mon zich tor bezichtiging om de machine verdrong, worden velen door de ko kende olie getroffen, zooadat zij ernstige, sommigen zelfs zeer ernstige brand wonden kregen. Schip gestrand. Telegrammen nit Gibraltar brach ten gisteren het bericht van de stran ding van hot stoomschip Delhi bij Kaap Spartel. Aan boord jvan dit schip bevonden zich do hertogin van Fife (zuster van koning George) en twoe dochters, op weg naar Egypte. Het weer was stormachtig en het schip was vastgeloopen tegenover do rotsen van Hercules. Terstond trok ken de Engelsche kruiser Edinburgh, Weymouth en andere schepen met artillerie en reddingsmateriaal uit om de Delhi bij te staan. Het schip zit zeer go vaar lijk. Uit Tanger wordt nader geseind dat de hertogin van Fife met hare doch ters gisterenmiddag door oon sloop van het oorlogsschip Duke of Edin burgh van boord is gehaald. Deze boot sloeg by hot strand om. Een der prinsessen is nauwelijks aan het ge vaar van te verdrinken ontsnapt, on moest door een raatroos aan land wor den gebracht, waar zy barrevoets aan gekomen op oen paard is gozet.on met de anderen naar den vuurtoren is gebracht. Aldaar hebben de vorste- lijko personen van kleeren verwisseld, welke hen door de inwonenden van don vuurtoren gegeven werden. 's Avonds zijn de hertogin en hare doch tors te Tanger aangekomen. Kon Engelsche zeeofficier bevestigt, dat er Fransche matrozen verdronken zijn de Fransche blauwkielen, zeide njjj, heb bon bewonderenswaardig gewoikt. Een groot aantal passagiers is te Kaap Spartel aan land gebracht on vandaar naar Tanger gegaan. Nog 70 passagiers on de bemanning bevin den zioh nog aan boord van de Delhi. Tabak. By hot Oubaansche Huis van afge vaardigden is, naar het „Fin. W. v. d. F." mededeelt, een wetsontwerp ingediend tot het heffen van ©en uit voerrecht op tabak. Blykens een be richt uit Havana zal hot voorgestelde uitvoerrecht voor bladtabak, die van eiland Tuba wordt verscheept, 1 et. por pond bedragen, terwyl van alle uitgevoerde gestripte tabak en voor picadura oen overeenkomstig hooger bedrag zal worden geheven. Do op brengst van het uitvoerrecht wordt op 350.000 per jaar geschat. Een eigenaardige quaes tie. Men schrijft aan uit Tegelon De benoeming van dentrouwen gomeonto-ont vanger alhier op 8 Dec. j.l. heeft een eigenaardIgen nasleep. Ton gevolge van overlijden van «ten titularis werd do betrekking gedurende bijna een jaar waargenomen door don ^ambtenaar ter secretarie, die daartoe indertijd is aangesteld krachten» een besluit van den Raad, waarin gezegd werd, dat de lieer J. Bruysten tydeljjk werd benoèmd tot ontvanger der ge meente op een salaris van f 750 'sjaors. Deze benoeming is geschied uit oon voordracht van 2 personen van D. en W., een en ander geheel op de wyzo, ook wat borgstelling en beëdi ging betreft, als is omschreven in het betrekkelijk urfc. der Gemeentewet. Op 8 Deo., nu heeft de Raad met meer derheid van stemmen tot gemeente ontvanger benoemd den heer W. Kurstjeus, particulier. Maar do lieer Bruysten denkt er niet aan zyn functie neer Uileggen, ten icy de Gemeenteraad hom ontslag geeft by een besluit met redenen omkleed en goed te keuren door Ged. Staten, zooais de Gemeen tewet dit eiscM. Of God. S§|ton zulk oen ontslag zullen goedkeuren is twyfelaohtig. De benoeming van den tijdelyken ont vanger heelt geheel plaats gehad op do wijze als ©ene gewone benoeming on wel volgens de wet, terwyl vol staan had kunnen worden met eene eenvoudigo jtanwyning door B. en W. volgens de instructie van den ge- meente-ont vanger. By de gisteren te 's-Gravenhage ge houden herstemming voor oen lid van de Prov. Staten (vac.-Kraus) werden uitgebracht 13404 geldige stemmen. Daarvan verkregen de hoeren mr. dr. A. van Gijn (lib.) 7554 en O. D. Wen» seling (U.K.) 6850. Zoodat gekeken is de heer van Gijn. Statcn-GcucraaL TWEEDE KAMER. Vergadering van Woensdag 13 Dec. (Vervolg.) Indien Vrijdagavond de behandeling van Waterstaat en Binnenlandsche Zaken niet afloopt, dun zal do Kamer ook a.s. Zaterdag vergaderen. Voorts is besloten de volgende week Maandag en Woensdag- en zoo noodig Vrydag avond te vergaderen en in die avond vergaderingen de Land boa wbegroo- ting te behandelen. Een aandrang van de hoeren Rood- huyzen en Lieftinck, om de Marine- begrooting vóór do Oorlogsbegrooting te behandelen, stuitte af op bezwaren van den voorzitter, die het ditmaal juist andersom wil. Bij de voortzetting van het debat over de Binnenlandsche Zaken-be grooting, thans genaderd tot de af- deeling Hooger- en Middelbaar Onder- wij», betreurt de heer de Visser den weinigen vooruitgang op onderwijs gebied, en doet hem zulks voornamelijk loerj omdat hierdoor hoe langer zoo grooter wordt de gaping tusschen de wettolyke regeling en de behoeften in het praktische loven, en dat noch hot lager-, noch liet middelbaar-, noch het hooger onderwijs klopt op wetenschappelijke ontwikkeling. De politieke partyen hebben te veel de sociale kwestie in den engeren zin van de sociale wegovfng op den voorgrond, gebracht, on daaronder leed het onderwijsvraagstuk. Verbetering in dit opzicht verwacht hy van do instelling van een ministerie van On derwijs, waardoor de zaak maar zou vertraagd worden, doch van een z. i. urgente wettelyko regeling van het vakonderwijs, zoodat dit niet meer zoo los tusschen het andere onderwys inhangt. Spreker is overtuigd dat de Regee- ring de zaak van het vakonderwijs kan uitschakelen uit de uiteenschake- lingsoomraiasio en afzonderlijk ton spoedigste do regeling van dat vak onderwijs ter hand moet nemen. Nadat spreker aangedrongen had op verbouwing van eernge universiteits gebouwen, betuigt spreker zijn liefde voor onze nnivorsiteitenin welk laatste verband hij een erstig woord van pro test doet komen tegen de jongste onfcgroeningsschandulen. Niet genoeg ia te brandmerken wot daar is voor gevallen, dat jongelui van stand een zoodanig complex van liederlijkheden aan een drukker en zijn personeel hebben durven voorleggen, dat zy kei nors van „Zomerzorg" hebben doen getuigen z^jn van zulke schandelijke dingen, en het getuigt wol van den geost van corruptie onder de stu- donten dat niemand hoeft durven pro- testeeren tegen hetgeen daar op die sociëteit werd ondernomen. Eeuige verzachtonde omstandig heden zijn bij te brengen zooals de jeugd van de studenten en het feit dat hetgeen gebeurd is oen symptoon is van de algemeeno verslapping van het zedelijkheidsbesef in de mmt- sohappy. Intusschen hoopt spreker, die hulde bracht aan do degelijke wijze waarop do Senaat de zaak behandeld hoeft, en vooral goedkeurde het openbaar maken van de rede van den Rector-magnificus dat de daders thans, vooral ook door die publiceering, genoeg gestraft zijn, en dat men thank niet tot het uiterste zal gaan, hopende hy overtuigd te kunnen zyn dat de studenten in het algemeen, nu zij openlijk zoo gebrand merkt zijn, zich beijveren zullen, in do toekomst te toonen dat de edele geest in het korps, die door enkelen in verdenking is gebracht, blijft voort- levon. Do heer Kuyper betoogt dat hot niet mogelijk is hotf vakonderwijs te regelen huiten verband mot het Ineensohake- ling'»rapport. Verder geeft hy in over weging bij den bouw van oen nieuw departement Vt»n Binnenlandsche Za ken rekening te houden met de moge- lykhtml van instelling, later, van eon departement van Onderwys. Spreker vraagt vervolgens een leerstoel .voor de Slavische taal, en bestrijdt een professoraat in het Oostorsch-Grieksche christendom. Op dit laatste komt spre ker later terug bij behandeling van het desbetreffende amenderaent-Brum- melkamp. De heer Blum wonscht een departe ment van Onderwys, waardoor z. i. de kosten van Jiet onderwys niet zullen stngen. De heer Bos bestrijdt een departe- /ment van onderwys, hoofdzakelyk omdat dat niet zou strekken om de continuïteit op onderwijsgebied te be vorderen. Wel wil spreker een direc teur-generaal voor onderwys. Wat het werkplan der Regeering betreft, moet de minister van onder af beginnen mot regeling, du» by het bewaar8ckoolonderwijs. Ook spreker wil vorder al vast een eenvoudige regeling van het vakonderwijs, die weinig omvat en geen scherpe lijnen trekt. Avondzitting. De avondzitting was voor een groot deel gewijd aan het vereenigingsrecht en de vertegenwoordiging van het spoorwegpersoneel, waarover de hoeren Troelstra, Troub en van der Voort van Zyp het woord hebben gevoerd. Vooral de directie der 1L x 8. M. moest menig hard woord hooren, even als die der 8. 8. met betrekking tot do loonen, do komische behandeling personeel en meer van dien aard. De heer Troelstra vroeg aan het slot van zijn rede den Minister die hy in afwachting herhaaldelijk voor ledepop, dienaar der directies der directies enz. had uitgemaakt een reglement te willen ontwerpen voor de verhouding tusschen de directies der maatschappijen en de personeol- vereenigingen en dit aan het spoor wegbedrijf op te loggen. Zoo iets be staat in Denemarken, zeide hij, en werkt daar goed. Maar hij koesterde blijkbaar geen groot© verwachtingen. De Mister is een gevaarlijk man, ver klaarde hij, een goed spreker, een vogel, een overtuigend redenaarde Kamer komt mot hom niet verder. Maar zy zal krachtig moeten ingrjj- penanders zit zij binnenkort met „de gebakken peren". Verder voerden oonige leden het woord over hangende spoorweg ver bindingen. Do heer Duymaor van Twist (A. R.) spreekt o.a, over spoorwegverbindin gen van Gouda van belang, do lijnen Gouda—Schoonhoven en Gouda—Bos koop—Alphen. Eerstgenoemde lijn komt bij de artikelen nog ter sprake. Wat de tweede lijn betreft, spr. wijst er op dat 't van belang is te weten, op hoeveel kosten men voor deze lijn zal moeten rekenen, waar de kapitalen er voor thans bijeen gebracht worden. De hoer Ter Laan (8. D. A. P.) be spreekt do verkeorsbolangon op het platteland. Laat mon hier in Den Haag vragen, wat ftoodig is om niet te zien komen opspelen. In 't bijzonder noemt spr. de stoomtr&mvorbinding Gronin gen -Slochteren—Appingedara. I*at de Minister besprekingen openen met het bestaando oomité en Jeidt dat in 1912 niet tot een resultaat, laat de regeoring dan een stoomtramlijn aan- leggen. Ook de lijn Gouda—Schoon hoven bespreekt hy nader. De heer Van Doorn (Ld bepleit een spoedige terhandnerainp van de lijn AlphenGouda't geldt hier plaat sen als Boskoop en Waddings veen in verbinding te brengen met het spoor wegnet net geldt moor dan een lo kaal spoor. Een der hoofdplaatsen van onze Doomkweekcrijen moet aan het spoorwegverkeer worden aangesloten. Hulde brengt spr. aan de Provin ciale Staten van Zuid-Holland, die 6 ton voor deze lijn gaven. Met een beroep op hetgeen Ged. Staten hier omtrent zeiden, wyst spr. op do be- teekenis' van Boskoop, daarna uiteen zettende hoe slecht de verkeersverbin dingen met deze plaats zijn. Do minis ter zegt: er moeten bijdragen komen van de betrokken gemoenten. Waarom? Is dat billyk Bij den aanleg van an dere lynen is dat ook niet geschied zulk een subsidie is alleen gebillijkt by een zeer locaal belang, maar ten aanzien van Boskoop is t eigenlijk een schande voor Nederlapd, dat deze plaats niet aan een spoor ligt. Onbil- lyk is 'deze eisch ook, waar 't niet betreft een lijn, welke over goodkoo^e gronden moet aangelegd worden. Deze lijn zal zeer duur z(jn en er zijn eigen lijk slechte de twee gemeenten Bos koop en Waddinzveen, welke er be lang by hebben. Gouda gaf f 40.000 en Boskoop f 100.000dat laatste be drag is zeer belangrijk vooi een der gelijke gemeente. Spr. wil niet pleiten Boskoop vrjj te laten. Maar laat 't dan nu genoeg zijn. De betrokken gemeenten gaven nu 195,000. De voor waarde, welke de minister stelt, is dan ook een onmogelijke voorwaarde. De gemeenten kunnen niet meer geven, al kan men misschien over een f 10.000 twisten. Waddinzveen gaf f25,000 Zegt men nu dan moeten de men- schen persoonlijk belangstelling too nen door aandeelen te nemen? Maar dat willen zy met zulke gemeentelijke bydragen ruimschoots doen in de hoof delijke omslagen, 't Geldt hier een plaats, ook in 't buitenland bekend, on dan is 't toch belachelijk dat zoo'n plaats niet bereikbaar is. Laat de mi nister nu heenstappen over de laatste ton. De verbinding Is noodzakelijk. De vergadering werd daarop ver daagd tot Donderdagmorgen 10% nur. Aan het kantoor van e«n voorschot bank aan den Blauwburgwal te Am sterdam vervoegde zich Maandagna middag een man ter verkrijging v n een voorschot op een, in zijn be- it. zijnde schuldbekentenis van enkele duizenden guldens. De schuldbekentenis stond to L. o n den burgemeester van Amst dam. Do directie van de voorschotbank ver trouwde het zaakje niet, zeide aan bie dt r, dat hij den anderen dag moest te rugkon n on het stuk kon achterlaten. Tot Lstste wa. de imn niet be reid. Hij verdween en is niet meer ver schenen Bij ifo. ,n .tie Meek den bur gemeester niets vau oen door hem ge- toekende schuldbekentenis bekend, zoodat t hit; gold -n p >*ing tot op lichting. De politie onderzoekt de zaak. Tot nu toe zonder resultaat. (Tri.) Zakkenrollers. Op den Goudschen Singel te Rot terdam is Dinsdag, tijdens den markt dag, v nwj P. J. H., hui vrouw van A. v. M. wonende te Schiedam, een portemoni denmei f 15 ontroofd. Hetzelfde overkwam don timmerman A. H. uit het West land en nog ver schillende andere personen. Later op don dag zijn twee verdachte zakken rollers J. V. en O. H. aangehouden. Ongeval van een trein. Op den spoorweg van Warschau naar Weenen is bij Skiernicze een trein door 18 bandieten overvallen en ge plunderd. Eqnigen reden mee in den trein en trokken aan de noodrem. De boeven namen voor 20,000 Roe- bol mee. Alles was in 20 minuten afgeloopen. Te Hasselt is in den nacht van Dinsdag op Woensdag bij Z. K., op do achterlaat!, ingobroken en ongeveer f 500 gestolen. De op de OostorBchelde gezonken goederenboot „Rotterdam" is gisteren nacht, nadat een gedeelte der lading in lichters is gelost geworden, gelicht en te Wemeldinge binnengebracht. Maandagmiddag verscheen het poc ket uit Middelburg, vergezeld van den kapitein der marechaussees en twee marechaussees, ter plaatse in verband met de mishandeling van den kapitein Veenma van de „Rotterdam'* en het zich wederrechtelijk toeëigenon van genoemde boot met lading. Het on- doraoek was desavonds zes uur afge loopen en werd kapitein Verwilligen van do sleepboot „Carolina" gevan kelijk medegevoerd. In vele kerkelijke gemeenten in Friesland komt in de voorwaarden van verhuring van boerderijen aan de Semeonte of particulier behoorende o bepaling voor dat de huurders gratis per rijtuig den predikant moeten bren gen en halen, wanneer deze in een ander dorp moet preeken. Te Opeinde heeft men deze voorwaarden nu ge schrapt, ook al omdat de meeste pre4- dikanten fietsen en de openbaro mid delen van vervoer vermeerderd zijn. .j GOUDA, 14 December 1911. De Staatscourant n°. 293 bevat wij zigingen in de statuten Van de ver een iging tot bestrijding der tuberculose voor Gouda en Omstreken, thans ge naamd vereen iging tot bestrijding dor tuberculose voor Gouda, alhier. De gevolgen der Tariefwet-Koikman. Als spreker van de vereeniging Het Vrije Ruilverkeer trad gisteravond in een door de Vrijzinnige Stadie- en Propagandaclub belegde openbare ver gadering in de Sociëteit de Réunie, op de heer W. de Jong van Scheve- oingon, die bet. onderwerp behandelde: De gevolgen der Tarief wet—Kolkman. Na een welkomstwoord van den voorzitter der club, den heer I. van der Want, waarin deze meedeelde dat de behandeling van dit onderwerp zou geschieden afgescheiden van elke po litieke richting en uitsluitend be schouwd van economisch standpunt ving de heer de Jong zyn rode aan. Van dmdoor een aandachtig pu bliek dat de groote zaal byna geheel vulde met gloed uitgesproken rede, willen w|j trachten een kort overzicht te geven. Spr. begon met te zeggen dat het heffen van invoerrechten als in deze Tarief wet bedoekt, volstrekt niets met politiek uitstaande heeft. De £L-K. heeren Smulders en Gorris hebben dit ook onomwonden erkend. Dat do heer Potharst uit Gouda zich op het Middenstands-congres .te Roer mond uitsprak vóór de Tarief wet alleen op grond van poliriek bewijst dat deze economische zaak op aller treurigste wijze tot een politiek gedoe wordt vertroebeld. Achter* a volb*..is gaf spr. een his torisch overzicht van de geschiedenis vnu den '*rijhand«l, van af 1821-, en k a im fl.tai.ia tot de iuv-mrrecbtea die sinds 1877 inet een norm van 5" worlen gel» ven. Het ideaal van het Vrije Ruilver keer zou zijn ook deze 5% te dr n verdwijn, n, maar dit heeft groote Ix- zv.aien cl aai- het karakter van het lx*- staande tarief uitsluitend fiscaal is. Elk hooger recht wordt wordt door het Vrije Ruilverkeer bestreden, ook al kwam het de tijds van min. Pierson. Do Memorie van Toelichting tot het Tariefontwerp-Kolkman zegt dat de importeur w.-l een ieel van zijn winst zal laten vallen, teneinde zoodoende aan het hooge: i invoerrecht te kun nen voldoen. Talrijke voorbeeldon voerde Spr. aan om te bewijzen dat het invoer recht op buitenlandscho artikelen ge heven, niet alleen wordt betaald door den kooper van hét land, dat de in voerrechten heft, maar dat het per centage van die invoerrechten vaak wordt vordubbeld of nog hooger wordt gesteld en betaald. De Tariefwet-Kolkman daarentegen wil bevordering der nationale indus trie, draagt dus een protectionistisch karakter. Spr. betoogt in den breodo dat be lasting geheven uit invoerrechten en accijnzen het zwaarst drukt op don arbeider en middenstander, die het grootst aantal vormen der verbruikers van de belaste artikelen van dagelijk- sche levensbehoeften, terwijl de kapi taalkrachtigen, wier aantal geringer is, daardoor ook minder in die indi recte lasten bijdragen. Als teekenend beeld daarvan wees Spr. op de in Duitschland bestaande graanrechten, waar door de macht van et landjonkerdom rechten op het daar slechts benoodigde l/jo "Gel< na voerde graan worden geheven om de prijzen der f/j# deelen in eigen beheer omhoog te kunnen dry ven en op die wyzo door oen Duifcsche wet 121)0 millioen te doen opbrengen, die in hunne zakken vloeien. De Tariefwet zal, zegt min. Kolk man, de nationale industrie bevorderen, maar moet tegelijk dienen om de schatkist te helpen aan gold voor sociale wetgeving. Spr. toonde duide lijk aan dat het bevorderen der natio- nale industrie volkomen uitsluit de ontvangsten aan invoerrechten, daar er dan eenvoudig van het buitenland niet wordt ingevoerd. Maar die be vordering dor nationale industrie is een valsche leuze der protectionisten, daar die bevordering niet geldt d e industrie in het algemeen, maar alleen en uitsluitend is een gunstbewijs aan bepaalde firma's die doos^itsluiting van de buitenlandache concurrentie 't monopolie krijgen voor Holland van hun industrie. Spr. wees hierbij op het rotatiepapier voor groote courant drukkerijen van de firma van Gelder Zonen te Amsterdam, op de fabrieken van het aardewerk als kopjes en bak jes, borden enz. van de firma Regout te Maastricht. Dat toevallig twee mi nisters van dien naam in het Kabinet 'vau thans zitting hebben is natuurlijk niet van invloed op dit ontwerp, 't is alleen ©on zeer byzondere toevallig heid, zeide spr. En die bevordering van industrieën het is ook al weer met bewijzen aan getoond, gaat eveneens ten "koste van den verbruiker, die den hoogeren prijs betaalt van het artikel, vermeerderd met het voor den buitenlander te heffen invoerrecht. Dat zal gebeuren zegt spr. indien tenminste geen trusts of groot-fabrikanten uit het Buiten land in Holland zelf filiaal fabrieken gaan oprichten, di© de Hollandsche industrie zullen neerdrukken en het nationaal vermogen door overbrenging van het verdiende kapitaal naar het buitenland, verminderen. Spr. toornt tegen de voorgestelde meelrechten, waarbij wel zorg gedra gen wordt het voermeel voor het vee vry te laten, wat heel barmhartig is, daarentegen het buitenlandsch meel te belasten, waardoor aan de 17 meel fabrikanten hier te lande meer dan een millioen in den schoot wordt ge worpen, dat aan de verbruikers wordt onttrokken. Voor die menschen-ver- bruikers komt het er blijkbaar niet op aan. Toen de Kamerverkiezing in zicht was verklaarden de Kamer-candidaten Kolkman, Talma, Heemskerk en Veg- tel zich alle tegen meelrechten, maar toen de drie eerste' achter de groene tafel op het Binnenhof hadden plaats genomen, waren de ministers Kolk man, Talma en Heemskerk, dat glad vergeten, want het ontwerp-tarief wet door Kolkman ingediend stelt thans juist meelrechten voor. De bewering dat protectie lijdt tot loons verhooging is onjuist Geheel onaf hankelijk van eikander is door de heeren Brosse, redacteur der N. R. Crt. en de heer ter Kuile industrieel te En schede een onderzoek daarnaar inge steld en toen ia gebleken dat de ar beiders aan de Duitsche grenzen juist zooveel meer verdienen als zij aan ver hoogde invoerrechten meer voor hun levensonderhoud moeten betalen^ I)aarb|j brengt het nieuwe tarief een verhooging van zeker 10%, welke ver- hooging onmogelijk op de loonen sal kunnen worden betaald door de werk gevers die door de verhoogde rechten evenals de werknemers zwaar worden gedrukt. Dat de werkloosheid niet zou vermin deren, bewijzen de toestanden in het protectionistisch Amerika. Het tegen deel is trouwens ook erkend door mi- nistor Hoemskepk bij het debat over werkloosheid in de Tweede Kamer. Een sterk sprekend bewijs is ook dat de groote cnocolaadfabriek van Stoll- werek, in Duitschland zyn fabriek; door de hooge rechten heeft moeten sluiten en het geheele bedrijf flier wereldfirma naar Engeland, -den vrij- handelsstaat is verlegd. Dat Hollanders in het buitenland werk zoeken houdt met protectie vol strekt geen verband. Dat zelfde ver schijnsel bestaat ook in Duitschland b.v., waar vele arbeiders over de gren zen trekken om in den vreemde hun bestaan te zoeken. De indeeling grondstoffen half- en heelfabrikaten noemde spr. allerdwaast ,en absoluut ongeschikt voorde praktijk Wat voor de oen grondstof is, is voor de ander half- of heelfabrikaat. Een dergelijke indeeling is zeer on billijk en ook niet door te voeren Bevordering der industrie is mede de vlag waaronder dit ontwerp is inge diend. Maar, waren niet op, aldus spr., op de Tentoonstelling te Brussel eon groote massa statistische gegeven bij een, ontleend aan de Aperyus van het Departement van Landbouw, Nijver heid en Handel, die het zoo duidelijk te kennen .gaven dat NederlandVhan del, landbouw en industrie in den grootsten bloei verkeert? Een gróót nadeelig gevolg zal ook zijn de maatregelen van weerwraak die de door het invoerrecht getroffen buitenlandscho staten zullen nemen ten opzichte van de Nederlandsche uit voerproducten Die retorsie-maatregelen worden thans reeds uit Amerika aangekon digd voor bloembollen, indien het Amerikafirfiflch meel hier te lande zou worden belast. Resumeerende kwam Spr. tot de conclusie dat deze Tarief- wet zal zijn een ramp voor Nederland en Spr. was het volkomen eens met het indertijd door Staalman gesprokene dat deze wet oen rooftocht houdt op de zakken der minstgegoeden, die in elk artikel, en Spr. somde daarvan een heele reeks op, van hun dagelijk- sche levensbehoeften zullen worden getroffen door verhooging van pi Door deze wet wordt het gehe Nederlandsche volk gebrandschat. En waarom? Voor de ouderdoms- pensionneering. Volgens Spr. zal door een ieder f 25 f 3(K door deze Tariefwet per jaar moeten worden betaald. Voor het ouderdomspensioen van f 2.73 per week) zal verder moeten worden afge- staani door eiken werknemer en werk gever 12 ct. per week van 16—70 jaar. Op deze wijze moet 9'/k millioen worden opgebracht door de arbeiders en 91/% millioen door de werkgevers. Spr. achtte een dergelyk stelsel met een resultaat vanf 2.73 's weeks onverantwoordelijk. Nadat in de pauze gelegenheid werd geboden zich op te geven voor debat, waarvan echter geen gebruik werd gemaakt» gaf spr. ten slotte nog eenige marquante staaltjes van het dwaze en onhoudbare der bewering dat deze tariefwet zal brengen bevordering der nationale industrie en besloot zijn interessante rede met een opwekking tot de aanwezigen om steun te ver- leenen aan het krachtig protest, dat door meer dan 100 adressen reeds aan de Tweed© Kamer is ingezondon, opdat de Regeering wete dat het volk zich in al zijn geledingen voelt aan getast door deze wet. De voorzitter der leidende vereeni ging bracht de heer de Jong dank voor diens belangrijke rede, en de talrijke aanwezigen voor hunne tegen woordigheid en sloot daarop de ver gadering. De Toepassingen der EleotnciU it Wij ontvingen van de Gemeente- Lichtfabrieken, afd. Electrkateit een boekje getiteld „De Toepassingen der Electriciteit", hetwelk geschreven is door den eleCtr.-ingeniour W. Slagter. Dit boekje geeft na een korte in leiding, waarin wordt gezegd dat electrise,he verlichting tegenwoordig niet meer iets is, dat als luxe behoeft te worden beschouwd, maar dat deze thans valt onder ieders bereik, dat de electriciteit door hare toepassing in woning en bedrijf werkelijk gemak on financieele voordeelen biedt, een be trekkelijk 'godetai 11 eerd overzicht van de electriciteit haar ontstaan, geleiding, verbruik, toeting en gevaren, over de belangrijkste toepassingen der elec triciteit, over de [electromotor in alge meen gebruik en over de electriciteit id de landbouw, waarna in een slot hoofdstuk eenigo algemeen© beschou wingen aan 'het verhandelde zijn vast geknoopt. Dit f>oekje hoeft ten dool de nog niet aangeslotenen aan do Centrale te wijzen op hetgeen door het electri- citeits bedrijf kan worden verricht, welke gemakken en besparing daar door kunne© worden verkregen on het geeft den electriciteiU-gebrui kers me nige weak, die hen van nut kan zyn. Achter in het boekje is een aan- sluitingsformnlier gehecht, waarbij de voorwaarden voor stroomlevering door de Gemeente Lichtfabrieken zijn opge nomen. Men neme keunis van dit practiseho werkje. De afd. Gouda van de Neder! Vereen, tot afsch. van Alch. Dranken zal l,tB Kerst lag 25 Pec. a. s. des avonds 7 uur een openbare feestavond geven in de zaal „Concordia" aan de Wosthavon, opgevoerd wordt het Anti- Alcoholisch Tooneelspel„Z'n eenige jongen". Als feestredenaar treedt op de heer T. Vleeming van Rotterdam. Bij de heden ten overstaan van den Notaris R. W. H. Pitlo in het Hotel de Zalm gehouden verhooging van eene Bouwraanswoning, Kaapborg, 5 roeden Hooiberg en verschillende per- oeelen Wei- en Hooiland en Water in den Oostpolder was de inzet als volgt: 1* perceel fT>100.—2* perc. f 3300. 3' perc. f 8300.—, 4° perc. 16100.-. Voor de Vereeniging de Dageraad zal Maandag 18 Doc. in het Gebouw Morgenrood de heer J. van Rijswijk van Rotterdam optreden als spreker mot pet onderworp„Heeft Christus bestaan AARKTBERICHTEN GoUda, 14 December Iftll, GRANEN Weinig verandering in de pryzen. Buitenlandache gianen vAt. TarweZeeuwache 9.75 k io.< mindere dito 9,35 4 9.50. Afwijkende Polder 7.50 7 a5 - 7«a5 I kilo f 6.60 0.75 GeratWinter 6 40 8.50 A 9.-. Polder Rogge Zeeuwache 7 35 A 7 xo. Pol 7.— k 7.35 Buitenlandache JH 4 •lder 7-a5 Buitenlandache per 70 665. Zomer -k f Che valier 7.— k 7.50, Buitenl. voergerat per 6$ kilo 5.50 k f 5.75. Haver per H.L. 475 k 5— Per 100 kilo 9.35 k f 975. Hennepzaad Buitenlandache per 50 K.1I0 ƒ875 4/-—. Ranarie- zasad 13.— k f 14.Kar wij zaad per 50 Kilo Jk Koolzaad >3 50*/ «4-5° P*r Hectoliter. Erwten Kookerwten 19— 4 19 50. Buiten landache voererwten per 80 Kilo 7.50 ii 7.75 Boonen bruine boonen 19.50 k f 30.50 witte boonen 26.— a 37, Paarden boonen 8.50 a 9 Duiven boonen 10.50 k J 11 Maia per 100 KiloAmerikaanache Mixed 8.75 k f 9.—. Kleine ronde 8.75 i 9.—. Veemarkt Melkvee, fredet. aanvoert nandel zeer atug, echter prijzen hoog. Vette varkena, goede aanvoer, handel vlug, 24 i i6l/i ct. per hall K.G. Biggen voor Engeland, goede aanvoer, handel redel,, 19 k 21 ct. per half K.G. Magere Biggen, goede aanvoer, handel flauw, f 1.35 k1.50 per week. Vette Schapen, redeL aanvoer, handel traag, 20.— k 35.—. Lammeren goede aanvoer, handel traag »6.— a 10.-. Nuchtere Kalveren, redeL aanvoer, han del vrijwel, 9A «3 Graskalveren aanvoer, handel f Pokkalveren 14— k f at K«a«, aangevoerd 66 partijen, handel vrijwol ie kwal. 40.— kf 43. -. ade kwal 36.— k f 39.—. Zwaardere 40.— i f 44-— Noofdhoilandzche %/f Boter 1506 stukken van '/g K G Handel afloopend. w Goeboter 1.40 k f 1.55. Weiboter i.sj k 1 30, TWEEDE KAHtR. Vergadering van heden 14 Dec. Waters taatsbegrooting. Heden was het woord aan den mi nister van Waterstaat. Bij hetprelaten van het kamerge bouw tu-MHpchfc was de minister in een allesbemnve aangename stemming. De nacht was kort en de minister heeft zoo goed als geen gelegenheid gehad nog eens diep na te denken, hy hoopte dat de Kamer daarmee rekening zou houden. Over den Zondagsdienst behoefde de minister niets toe te voegen, aan het geen hy verleden jaar zeide, zoowel met de belangen van het personoel als met die van het reizend publiek moet rekening gehouden worden. Wat de dienstregelingen betreft, gaf do minister als algemeen antwoord aan alle afgevaardigden die dit onderwerp bespraken, dat hij voortdurend bedacht is op verbetering en uitbreiding. En kele verbeteringen kunnen slechts worden aangebracht wanneer dubbel spoor is aagetegd, zooals bijvoorbeeld op de lijn GroningenZuidbroek, waar het tweede^spoor in 1913 gereed zal zyn. Het gebrek aan materieel achtte de minister oen zoor groot euvel. Doge- volgen ervau kunnen zeer groot zyn, doordat vertraging in hot vervoer bouwwerken kan stil leggen, aanslui tingen met overaeosehe 'verbindingen doen missen enz. De' minister waa zelf er zeer van overtuigd dat alles gedaan moet wor den om aan dit euvel te geraoot te komen. Dat in Duitschland voldoende voorraad wagon» aanwezig was, zooals door sommige h**eren wa» gezegt, ont kende de minister met aanhalingen uit een Duitsch vakblad. En dat te kort in Duitschland deod zich hier zelfs gevoelen. Nederlandsche wagens gingen veel vorder Duitsch land in en daarom was myn ze langer kwijt. Ook wees de minister er op dat hot vervoer buitengewoon sterk was toe genomen. De minister gaf den heer Troub toe dat de staatsspoorwegen wel wat zui nig waren met de aanschaffing van nieuw materieel, maar toch is aange schaft naar gelang eener normale stijging van het volvoer. Dit jaar »teeg_dat vervoer echter abnormaal snol. Voor het komende jaar is voor oon bedrag van vier millioen vier ton aan materieel beateld. De minister achtte hot ook niet on geschikt, dat de afnemers in catogo- rieen werden gerangschikt b|j de vor- deeling der beschikbare wagons n.l. de geregelde afnemers, de vrij-gere- gelde en de sporadische afnemers. Daardoor zou de billijkheid althans bevorderd worden. De abonnementsprijzen voorfrtizij gors zijn reeds zoo belangrijk verlaagd dat nog lager gaan een onbillyke eisch is. Ixikaalspóren door het rijk laten aanloggen, kon niet zoo gemakkelijk geschieden als de heer Ter Laan wel meende. Gedeputeerde Staten moeten daartoe het initiatief nemen wanneer de noodzakelijkheid voor een bopaaid traject is gebleken. De aanleg van de lijn Boskoop - Gouda wordt met kracht ter hand genomen. Wanneer met juistheid een begrooting is samengesteld zal de minister wanneer het bedrag nog niet geheel gedekt is, nog gaarne nader overwegen. De minister zag het belang van den aanleg dezer lijn zeer duidelijk in. Wanneer de acht ton niet bijeen komt, zal de minister desnoods wij/.i ging der ovoreenkomst overwegen. Verschillende door de leden be sproken spoorlyntjes passeerden de revue. Dat de leden wel eens meer vroegen dan gegeven kon worden, bleek uit verschillend© mededoelingen van den minister. Deze vergeleek oen hoer De 8tueri»#die jaar in jaar uit voor de lijn Weerdt -Echt pleit, met Chanlecter, die meende dat de zon niet kon opgaan als hij niet gekraaid had. De regeering was diligent en al gii het langzaam, de minister hoopte to< «lat de neer de Stuers spoedig met het treintje zou ryden. De minister kwam nu bespre king van het personeel Een groote moeiiijkh ring van de diensttijd is het. dat hot personeel telkens verplaatst wordt. De tijd die het personeel rust heeft in een ander© plaats dan zyn standplaats, geldt voor dienst. In de werkplaatsen van hetpersone ;l wordt vastgehouden aan den 10-urigen werkdag en wel degelijk wordt daarbuiten gestreefd naar inkrimping van den dienstiid. De minister had een onderzoek laten instellen en had in 82 dagen slechts één dienst van 15'/j uur wa» voorge komen, terwyl het gemiddelde 10'^ De gemiddelde diensttijd van con ducteurs was gebleken 1012 uur te zyn, voor machinisten van 9—12 uur. In verband met déze medodoelingen verzette de minister zich tegen hot «rijt van den lieer Troelstra dat hij een Jedepop" zou zyn» die zich niet» gelegen liet leggen aan de belangen van het personeel. Integendeel de mi nister deed wat hy kon, en waar hy in bet belang van dat personeel Een wetsontwerp op de regeling van het tramverkeer kan de minister roorioopig niet toezeggen. Het i« zoon uiterst ingewikkeld Vraagstuk en het werk dat voor den minister ligt opgehoopt, is too flproot dat deze zaak nog eenigen tyd aal moeten wachten. De dion»tvoorwaarden besprekend, zei do minister hot beter t« ach ton voor vijf jaar het reglement goed te keuren1 dan voor drie jaar, omdat dat grooter waarborg gaf voorde regeling van het pensioenfonds. Immer» aan het reglement was de bepaling ver bonden, dat dat fonds binnen twee jaar geregeld moest zijn. Toen de minister dat pensioenfonds tor hand nain, wist hy dat hij een 'npopulaire zaak begon maar «lat weer hield hem niet te doen wat hij meende dat in het belang van het personeel i». Wanneer de pensioen k wok tie een maal van tie baar» is, zal positieverbete ring veel «nel Ier verkregen! kunnen wor den. De minister was er tegen dat (Het personeel er ooit de dupe van zou wor den, wanneer de Mij. door uitbreiding van baar wolken te veel geld zou noo dig hoblxm. In dat geval zou de minis ter noodig ter hulp willen koniyn. Z.K.H Prins Hendrik wordt heden avond per S.8. 9.18 van het Ixio in de residentie verwacht. Washington, 14 Deo, Het Hui* van afgevaardigden hooft met 300 «temmen tegen l de motio-Hulzor aangenomen, strekkende tot onmiddellijke opzegging óan hot verdrag van 1832 tusschen Rusland on de Vereenigde Staten, we gens do weigering van Rusland om Amerikaanseho passen, die aan Jf>den zijn uitgereikt, te erkennen. Gibraltar, 14 Doe. Een telegram meldt, dat alle passagier» van hot ge strande stoomschip Delhi geland zijn. Den Haag* I)<> vice-president van don Raad Van State, *hr. Mr T. J. van Hwinderon is hedenochtend in r,iin woning plotseling ernstig ongesteld geworden, zoodat geneeskundige hulp moest worden Ingeroepen. Er hééft reed» oen consult met Dr. Roessingh plaat» gehad. Do toestand moet zeer zorgelijk zyn. Borlyn 14 l>oc. Te Haargomiind bij Berlijn heeft een hevige henzine-ont- doffing plaats gehad. Drie personen iggen nog onder het puin van hot ingestort© gebouw; velen zijn ernstig gewond. Urielle. Heden is hier plotseling overleden Dr. W. van den Berg, sedert 22 jaar predikant der N«d- Herv Gemeente. De overledene bereikte don leeftijd van 58 jaaf. Den Haag. De schilder Mosdag neemt in beterschap toe. van het Koninklyk Meteriologisch- Inatituut te DE BLLDT. Hoogste barometerstand 768.4 te Breslan, laagste stand 743.2 te Mul in- heed. Verwachting tot don volgenden dag: Meeat matigt> zuidwestelijke tot zuid- (xwtelykc wind, godoeltolyk bewolkt weinig of goen regen kouder. der nieuwste modellen Wintermantel*, - Costume#, ülou#en,.)upe#, J upon#. Robe* en Japonstoften alsmede een© groot© keuze PKLTfcNMKl van de goedkoopste töt do beste soorten en scherp eouctirroerendo prijzen. Aanbevelend, MAUKT 26, GOUDA. VAN fit fff O*»»# del le A mstf.rtUni 14 DEO 1911. Sltuidrraiaeru -'wJ.™* Nol. Cert. Woriraiyirej Schuld 3 pot. Oostenr. Belastingvrije Krononrente 4 pet.1 Port. Obl. 8de Serie Arnort. Schuld 3 pet. Russische Obl. 1906 i. Ooi. (Gr. Russische BURGERLIJKE STAND GOUDA. GEBOREN 13 Dec. Oorar<te Jo hanna, ouders J. van dt^ilolm en Streng. Hendrik* Isma, uud©rt A. Brussó en K. J. Zorg. PouTina, ouder» A. Rabouw en E. do Zeeuw GEHUWD 13 Dec. G. O. do,Jong en L. M. v»n der klcijn. J. U de Jong en I). den Blijlter. 1'. G Kleijiienbnrg en D. de Vriw - Mouthaan.en A. E. »»n Dijk O VERLEDEN12 Dee. M. Kien. 38 j., geh. met A. Handen. 14. K 88 j., wed. A. Braam 208 64V» aSuw.niü.) 1898 4 p: t. obl (Nicofai Spoor weg) 1867-69 4 pot. fd Obligatie 6© Emis sie 4 pot Japan. Obl. 1899 4 pet. [Mexico Afl. Binnenland Obl. 5 pet. Brazilië. Funding I»w- nitig 5 pot, Obl 1889 4 pot. Venezuela Dipl. Schuld 1906 3 pot. Ilank enCmltfl lastri iitiffru. Nod. Bankatmdoolon luduUr Ondfrucminieii American Car »i Foun dry Comp. 0. v. A. ld..Smelting Refining DO©. C'ert. v. Aand. Anglo American Tele graph Ov. Cert. v. A. [U. S. Steel Orirp. 0©Tt. v. Gew. Aand. K»l Predict lasted, cz ïiltuttr Ondc rnrmiuf rn Han<Ud*ver. „Amster dam" Aand. Jav. 'ultuur Mij. Aantl.2881 Nod. llandel-Mjf.C.v.AlBH'/n NUbIhizw NUcn KetaliOiUi" Mijnbouw My. Uow. Aand. Redjang L-boog, Mijn bouw My. Aand. [Great. Oobar Aand, Prtroleam-Oudern- Dortsche Petroleum In-1 dustrie Mij. Gew. A.l 100% Kon. Ned. Mytot Expl. v. Petr. Bron» C'.v A 82"% 91" 64 10O1 90'/,, 936, H» 47 104 V, 50', «Cl* 817,, 64'/. 90 H8', 104», 59 56'/, 727. 73"»/,, 25»/,. 65'/, 290 01'/ f,70 44% im% «J7, 570 40% 101V 460 177 17",6 112 J 445 Shell" Tbe Transp. A Trad Cf. 0* v. O. A 438 hrrptssrt «Urn Nod.-Am. Ötoomvaart- □My. Aand. 177 Stoom'vaart-Mij. „Zoo- land" Preferente A. 115 Int. Mercantile Marine Cy. afgest. Prof. A. 17% Is lis k -Onderarm izg en Bindjey Tabak Mij. AH1 Nieuwe Asahan Tabak- My. Aand. 16 Silan" Asahan Tabak Mij. Aand. 42 Diversen Maxwol Land Gpant Gert. v. Aand. 4% Peruvian Corporation Lira. Cert. v. Aand. iD'/n ftpoerwefen. IJzeren Hi wegmij. Aand. 81% 81% Mij. t. Expl. v. Staats spoorwegen Aand. 91 91" Zuid-Italiaan. Spwmy.B M Ifll Serb» A-H Obl. 8 pot. «9"%ê 64% VVarachrtU-W .«uien Bpoorwtigmij. Aand. 183'/, dito dito Act.de Jouis». f 10Ö- Amerika. Atchison Alg. j Hypb. Obl. 4 pet. Erie Spoorweg-Mij. Gew. Aand. 81 Union Pacific Railroad Ov. CyftN-v. g«w. A. WttbasW Gew. Aand. PreileleralBffen A msterdam A ayd3 pet Hongarije. The I »-fte- igs-Ge*. 4 pet. GELDKOERS. Prolongate 4% pOt. Nat. «taatsf. flauw, Buitenl. stil, mij nen vast, tramwaarden prijshoudend, Amerikanen «eer vast, vooral Steels, ook Amalgamated, tabakken tamelijk levendig, petrolouras iet» beter, Urions lusteloos, culturen flauwer, rubbers stil DB»), 31»/, 175»/, 17'/, 7 4', 0

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1911 | | pagina 2