mwm Elegant DOEMEN SCHOENWERK ONOVERTREFBAAR. IHlIOMAkZËEP A. HOLLANDER, WORMTABLETTEN Telephoonnet Gouda. Waarschuwing! S» oxl 3. "vsuxa. IDsuxurijzig? 8*" Uitsluitend Linnen Goederen "Ml „DE G0EDK00FE WINKEL" Openbare Verkooping ■woiTiisra-, uitvoerTwg I Bioscoop Salon Openbare Verkooping Jacqueline Stok. Sweelinckstr. 222, Buitenlandsch Nieuws. Hét Brieven uit de Hofstad. cxxx. Qenee&teiyke Arbeidsbeurs, Adverlentiën. Hevrouw Maria lleodrma ran Nes Koninklijke Stearine Kaarsenfabriek Gouda. I KMiMTPrL* 3 X LITER A 15 CT.1 =4b De en Trleot- en Reformgoederen Glacé- en andere Handschoenen van Laimböck, Tyrol. en soiled HEEREN-, DAMES- en KINDER- _Kleiweg \o. hoek Turfmarkt. 10 cent pef stuk. L. van der Beek. Notaris R. W. H. PITLO Hooi en Weiland, f Zonder koslen vooruit 1 Huis- en Rijtuigschilder gewoon en decoratief gebied. BOËLËKADË, (vemengde Zangvereen. t ARNOLD SPOEL „Das Lied van der Glocke", ANTON COOPS, voor Houden. Hoogstraat. Varleercnd Programma. HAAR KIND. Groote sorteering Notaris R. W. H. Pitlo, hooi-, frel- en bonwlaod, j. te §tolwyk, «.te Herken wonde weer de schuld van Links. Reeds weken te voren lanceerde De (Ka tholieke) Residentiebode een hatelijk bericht, dat de sociaal-democraten een stortvloed van araendementen hadden ingediend op de Ziektewet, hetgeen niets anders was dan tijd vermorsen, stille obstructie. En wat blykt nu? Dat op de Ziekte- en Radenwet de socialisten indienden 66 amen dementen en de Katholieken 68. waarvan alleen 58 op de Ziektewet, dat is dus nog méér dan de roode heeren. Maar nu spreekt men niet van Katholieke obstructie. Het is een voortdurend en telkens weer terugkeerend pogen om de verantwoordelijkheid voor eigen tekortkomingen op de vrijzinnigen af te wentelen. Een aardig politiek spel. Maarte doorzichtig voor den nuchteren Nederlandschen kiezer. Zwak, ellendig en altijd vermoeid. Verdenkt gij uw nieren wel? Zij worden misschien cel na cel vernie tigd, waardoor uw bloed ongezuiverd blijft, terwijl het levengevend eiwit uit uw lichaam kan worden afgevoerd. Nierkwalen ontwikkelen zich zóó ongemerkt; dat zelfs wanneer de nieren ernstig aangetast zyn, gij geen ander verschijnsel op kunt merken dan al gemeens zwakte, loomheid en afge matheid. Gij staat erover verwonderd, dat gij steeds achteruit gaat en dat gij u altijd zoo vermoeid en terneergeslagen gevoelt. Misschien hebt gij nooit uw nieren verdacht en toch indien uw water chemisch onderzocht werd, zou misschien gevonden worden, dat uw nieren cel na cel werden verwoesten het bloed niet meer filtreer en, waar door het levengevend eiwit gelegen heid heeft om met de urine te ont snappen. En zoo raakt gij dag aan dag vaster in de klauw van deze gevreesde ziekte, totdat de nieren plotseling geheel hun werk staken en uw geheele lichaam vergiftigd wordt door het urinezuur in het bloed, terwijl de blaas haar kracht verliest om de urine-afBchei- ding te regelen. Daarom wanneer uw urine bewolkt of branderig is, wanneer de afschei ding in te groote of te kleine mate geschiedt, of wanneer gij rugpijn, waterzuchtige zwellingen, rheumati- sohe pijnen of een blaaskwaal hebt, verwaarloost uw nieren dan zelfs geen dag langer. Uw kwaal heeft zich mis schien reeds verder ontwikkeld dan gy denkt, en uitstel is zóó gevaarlijk, dat gij niet spoedig genoeg beginnen kunt met het gebruik der echte Fos ter's Rugpijn Nieren Pillen, die zoo vele mannen en vrouwen blijvend ge nezen hebben. Vraagt uitdrukkelijk Foster's en gij zult de goede krijgen. Zij zijn te Gouda verkrijgbaar bij de heeren "Wolff Co., Westhaven 11en Ant. Coops, Wydstraat 159. Toezending geschiedt franco na ontvangst van postwissel k f 1.76 voor één, of f 10.voor zes doozen. Home-Rule. Waar we gisteren in ons buiten- landsoh overzioht de meening weer gaven van Capt. Craig, een der groot ste tegenstanders van Home-Rule voor Ierland, daar willen we thans eens mededeelen op welke gronden do re geering by monde van den minister president Asquith, is gekomen tot de thans aanhangige voorstellen. Het eerste motief was volgens de minister-president, het verlangen der Ieren zelf naar een eigen bestuur. Sedert .1893 is de politieke strijd in Ierland steeds gevoerd in het teeken van Home-Rule. Mocht .men spreken van een Btryd om Home-Rule door heel Ierland. Minister Asquith erkende dat met name Ulster zich tegen zelfregeering had verklaard. Maar daaraan moest volgens hem niet al te veel waarde worden gehecht. Immers Ulster zelf vaardigt 18 anti-homerules en 17 zegge zeventien voorstanders van zelfregee ring af. Vergelijk daarmee echter eens wat daarover Capt. Craig zei. (zie ons overzicht in ons blad van gisteren). De mi nister-president wees er verder op, dat de verleening van zelfregee ring aan Ierland slechts de eerste stap was, op den weg van deze breede £olitiek, om het rijksparlement te ont- sten van alles wat van slechts looalen aard is. Het Iersche parlement zal bestaan uit: een Senaat en een Lagerhuis. De Senaat zal bestaan uit 40 leden, die voor de eerste maal door de rijks- regeering zullen worden benoemd, later wanneer de leden periodiek af treden, zullen de volgende benoemin gen geschieden door de uitvoerende macht in Ierland zelf. Het Lagerhuis zal 164 leden tellen, waarvan 69 voor Ulster. Het huiB mag alleen wetten behan delen betreffende duiver Iersche aan gelegenheden, terwijl het verboden is op eenigerlei wijze de éóne godsdienst te bevoordeelen boven de andere, hetzij door het verleenen van financieele steun, hetzij door het geven van privi legiën. Ook het betrekken van gods dienstige ceremoniën bij de voltrekking van huwelijken is buitengesloten. Deze bepalingen zijn gemaakt met het oog op pauselijke uitspraken neergelegc in de encycliek „Ne temere" en het „Motu Proprio". Het Iersche parlement mag ook belastingen heffen, d. w. z. het mag de bestaande rijksbelasting met hoog stens 10verhoogen. Invoerrechten mag het echter niet werhoogen en niet heffen van in En geland onbelaste artikelen. De accijn zen en rechten op bier en spiritualiën komen geheel ten voordeele van de Iersche schatkist. Waar op hetoogen- blik nog- een tekort bij de Iersche administratie is, zullen voorloopig alle gelden nog in de rijksschatkist komen en zal van daaruit de Iersche dienst worden betaald. Verder zal het eerste jaar een som van 500.000 aan Ierland worden uitgekeerd, welk bedrag met jaarlijks 50.000 zal worden verminderd, tot het tot 200.000 is teruggebracht. Dat is in hoofdzaak wat minister Asquith zei by de indiening van zijn ontwerp. Op de beschuldiging van zekere zijde geuit, dat de regeering zich de steun der Ieren had gekocht door dit ont werp zei Asquith„We dienen dit wetsontwerp in als een beliohaming van onze eerlijke, weloverwogen mee ning".' Redmond, de leider der Iersche nationalisten, en Macdonald betuigden beide hun sympathie met het ontwerp De scheepsramp der „Titanic1 Een kreet van ontzetting is door de wereld gegaan by het vernemen der vreeselijke tijding van de scheeps ramp van de „Titanic". De eerste berichten veroorzaakten een Bohok, maar brachten tevens twijfel, men wilde niet gelooven het vreeselijke, waarvan de telegrammen melding maakten. Deze prachtige nieuwe mailboot van 45000 ton, het is thans droeve zeker heid geworden, is in den nacht van Zondag op Maandag in 2 uur tijds, na een botsing met een geweldige ijsberg, gezonken en heeft met zich gevoerd meer dan 1600 menschen in het groote graf der zee. Een ramp als deze is verschrikkelijk door het groot aantal slachtoffers, die daarbij zijn omgekomen, mannen, vrouwen, kinderen, passagiers zoo wei als leden der bemanning. Men heeft niet kunnen vermoeden dat zulk een drijvende stad als de „Titanio" was, met één slag verloren zou kunnen gaan. De zekerheid van veiligheid op zulk een kolossalen bodem stond voor allen vast. Het was de eerste reis van dezen grootschen stoomer, die ingerioht met alle weelde en comfort, die een eerste rangshotel kunnen bieden, aan de pas sagiers over den Atlantische Oceaan, de meest denkbare genoegens zouden kunnen versohaffen. Miilioenen en lillioenen heeft men er aan besteed n het schip zoo te maken dat het zijns gelijke niet vond op de groote zee en thans, alles is weg, wegge zonken op den bodem der zee op 3000 meter diepte. De telegrammen hebben dag aan dag tijdingen gebracht, de een al vreeselijker dan de ander. Toch vleide men zich met de hoop dat al was dan het schip verloren, toch velen nog zouden zijn gered. Het aantal men schen dat zich aan boord bevond, wist men niet. Na de afvaart te Sout hampton waren te Cherbourg ook nog een aantal passagiers ingescheept. Men schatte het totaal op c.a. 2000. En van dit groote aantal berichtte men aanvankelijk dat o.a. 900 personen waren gered. Toen meende men nog het aantal slachtoffers te kunnen stel len op ongeveer 1100, visschersbooten zouden ook nog geredden aan boord hebben en ook andere schepen al die geruchten ziin onwaar gebleken. De „Carpathia" is het eenige stoom- schip, dat de geredden opnam en dit sohip is blykens de telegrammen gis teren te New-York aangekomen en heeft daar de droeve werkelykheid bekend doen worden, dat zich slechts 705 geredden aan boord bevonden en dat van deze door ontbering en angst reeds waren overleden, dat er gewon den waren en dat meer dan honderd van hen ernstig ziek lagen in de ka juiten Thans, nu de geredden aan wal zijn ^komen er meer definitieve berichten De „White Staru-Mij. deelt mede, dat het aantal geredden is202 pas sagiers eerste klasse, 115 tweede Jcl., 178 derde lel., 206 leden van de be manning en 4 officieren, totaal 705 personen Het totaal omgokomonen bedraagt 1635. De volgende bijzonderheden over de aankomst van de „Carpathia" zijn ont leend aan particuliere telegrammen uit' New-York aan het „Berliner Tage- blatt" „De opwinding onder de be volking van New-York, die dagen lang in onwetendheid gelaten is over de ge beurtenissen, is bijna onbeschrijvelijk. De wildste en meest oncontroleerbare geruchten doen elk uur de ronde en worden gedeeltelijk in de sensatiepers afgedrukt. De eerkoop van extra bla den, die vooftdurend verschijnen, is in New-York nog nooit zoo groot ge weest als thans. Het ministerie van Marine is over de stilzwijgendheid van de „Carpathia" zeer verbolgen. Yan Washington uit zal een onderzoek gedaan worden, op wiens bevel deze volkomen onvgettige telegrammencen- suur geschied 'js. Aan een bèschrijving van de ont scheping de passagiers is het volgende ontleend: „Dé eersten, die van het stoomschip komen, zyn twee jonge mannen, zeer vergenoegd. Daarna in bonte rij vrohwen, mannen, de vrou wen gedeeltelyk in slaapgewaad, ge deeltelijk in groot avondtoilet. In den beginne heerschte groote stilte op de pier, doch spoedig werd deze stilte verbroken door luid weenen en door snikken van dè familieleden, die elkaar ontmoetten. Dan komt het aandragen van de gewonden. Do geruchten dver de vele dooden aan boord zyn stellig over dreven. „Ik sprak binnen vijf minuten twee twee personen, van wie de een mij verzekerde, dat het inschepen van de reddingbooton zeer kalm gegaan was, en dat de achtergeblevenen, zonder het gevaar te zi«i, zich rustig gehouden haddon. De'adder daarentegen ver telde my, dat een deel van de mannen door de officieren van de reddingboo ten afgehouden werd met revolvers in de hand. Zeer medeiywekkend zijn dV' tus- schondekpassagiers, die door niémand opgewacht worden en ook niet weten wat zij begintien moeten. De verte genwoordigers van de stad en de wel dadigheidsorganisaties zijn ijverig met hen bezig. Allen zijn het er over eens, dat zij op de „Carpathia" op uitne mende wijze verzorgd zijn, en dat de „Carpathia"-paSsagiers al het mogelijke gedaan hebben om hot lijden der schip breukelingen te verminderen. Hoe de toestand der zwaar gewonden is, kan op het oogenblik nog niet gezegd worden. Tevergeefs hebben Amerikaansche schepen en stations aan den wal de „Carpathia" draadloos inlichtingen ge vraagd omtrent het aantal geredden en den omvang dtf ramp. Aan boord der Carpathia bevond zich ook de geredde directeur der White-Star Line Ismay, die veel beslag legde op de toestellen van de Directie der lijn. Echter blijkt thans dat de telegrafisten boord uitgeput waren van ver moeidheid. Zy hadden een groot aan tal persoonlijke telegrammen van de gereddon aan de betrekkingen van deze gezonden en van laatstgenoemden antwoord daarop ontvangen. Dit kwam hun nuttiger voor dan het beantwoor den van de vragen van den wal. Hoe de toestand was aan boord direct na de botsing en hoe de ont scheping geschiedde wordt thans door de geredden verhaald. De heer Beesly uit Londen, passa gier van de „Titanic", verteldeZon dag was de temperatuur zeer laag. Ik ging vroeg naar bed. Om kwart over 10 voelde ik een lichten schok, gevolgd door een tweeden. Doch niemand toonde eenige ongerustheid. Ik dacht, dat het schip een schroef verloren had en ging in nachtgewaad naar het dek, doch zag sleohts weinig menschen in het rooksalon. Daar werd kaart ge speeld.» De spelers hadden den grooten ijsberg gezien. Ik ging weer naar mijn kajuit, toen plotseling het com mando klonkAlle passagiers aan dek! Met reddingsgordels gingen wü lang zaam naar het dek. Niemand wist, dat het zoo ernstig met ons gesteld was, tot wy de reddingsbooten klaar zagen maken. Een nieuw commando: Alle mannen terugklonk. De vrou- wqn gingen in de booten. Ik werd in een boot geduwd met verschillende dames. Wij hadden geen officier, al leen victualiën en stokers in de boot. Op het water wist niemand hoe de touwen losgemaakt moesten worden. Een tweede boot verscheen en van deze zagen onze stokers af, hoe de touwen doorgesneden moesten worden. Wij zochten contact met de andere booten. Om één uur 's morgens zagen wij de „Titanic", reusachtig groot en stralend verlicht. Om twee uur ging het schip langzaam de diepte in. Plotseling stond het verticaal, met den achtersteven naar boven. De lampen gingen plotseling uit en het schip zonk in de diepte. Wij hoorden hartverscheurende hulpgeroepen van de in het water drijvenden, konden echter niet helpen, daar dit onze eigen ondergang geweest zou zijn. Lady Duff Gordan, die met een der laatste booten vertrokken was, heeft medegedeeld, dat onder eenige achter gebleven passagiers een begin van paniek was uitgebroken, toen haar boot naar beneden was gelaten. Ieder een scheen zich te haasten om een plaats te krijgen en enkele mannen, die zulks gelukt was werden toen door den kapitein met de revolver in de vuist teruggedreven. Er vielen heel wat klappen, voordat de orde hersteld was. „Toen de boot ongeveer gereed was om te vertrekken", zoo verhaalde zij verder, „trachtte een man nog aan boord te komen, er werd echter op hem geschoten. Zijn lijk viel voor onze voeten in de boot, maar nie mand deed een poging om het te verwijderen en liet bleef liggen tot wij opgepikt worden." Aangaande het oogenblik der aan varing, worden nog, uit den mond der 'overbl ij venden, de volgende bij zonderheden opgeteökend. Toen de „Titanic" op den ijsberg liep was sleohts een licht schud len waarneembaar. Het stoppen der machines viel op. De eerste passagiers, die op dek versche nen, hadden zich rustig aangekleed sommigen namen stukken ijs op, om deze tot een aandenken mede te nemen, velon schertsten. Daarbij volgde het bevel, dat allen reddingsgordels moesten aantrekken, en dat de man nen moesten terugtreden om voorde vrouwen en kinderen plaats te maken. Alleen wanneer een vrouw niet zon der haar man in de boot wilde, ont stond onrast. De maqnen zagen van het bovendek alle9 stilzwijgend zyn gang gaan. Het nederlaten der booten werd als een voorzorgsmaatregel be schouwd, de meesten geloofden niet aan een gevaar. Eerst kort voor dén ondergang van de „Titanic" ontstond een paniek onder de achterblijvenden, toen zij gewaar werden, dat er geen reddingbooten genoeg waren. Tot op het laatste oogenblik klonken de tonen van de scheepskapel, die zich vermengden met de hartverscheurende kreten van tal rijke wanhopenden, die in het water sprongen. Alle geredden zijn overtuigd, dat wanneer maar meer reddingB- booten aanwezig waren geweest, niemand had behoeven om te komen. Hoeveel menschenlevens de zee eisclit moge blijken uit de statistiek voor 1906. In dat jaar zonken niet minder dan 295 stoomschepen. Hier van behoorden aan de Engelsche vloot 166 stoomschepen, terwijl er daaren boven vergingen 202 Engelsche zeil schepen, een heele handelsvloot, die een jaar in de zee verzonk. De oorzaak was verschillend. Van de 295 tschqron strandden er 187, 43 kwamen in aanvaring, 11 verbrandden, 29 sloegen om, 10 moesten door de bemanning verlaten worden, en 15 verdwenen spoorloos. Deze verhouding bij de 537 verloren gegane zeil schepen dezelfde: 47 verdwenen, 68 werden verlaten, 49 zonken na aan varing, 22 verbrandden, 45 sloegen om en 306 strandden. Wat degeographi- sche verdeeling dezer rampèn betreft, zoo zyn er streken, die „ware kerk hoven der zee" genoemd moeten wor den. Zulke ongeluksplaatsen zijn o.a. de Engelsche kust van het Kanaal, de omgeving der Scilly eilanden, de kusten aan de kanalen van Bristol en van St. George, de oevers van de Mersey en andere Engelsche en Schot- sche ingangen. De slechtste zyn waar de -Titanic' verging, en Sable Island op Nieuw Schotland. In 1890 gingen by Kaap Race door ijsbergen vier, in 1899 10 stoomschepen te gronde. In 1908 werd de „Kronprinz Wilhelm" zwaar beschadigd en in 1909 werden vier Oceaanvaarders door ijsbergen in elkaar gedrukt. Een week vol sensatie. Nauwelijks 1 was de ramp van het nieuwste en grootste zeekasteel ons volk doorgedrongen, of het was al weer vergeten om plaats temaken voor het merkwaardige hemelverschyn- sel dat in ons land zoo mooi was waar te nemen en waarvan men nóg minder begreep dan van dat haast onverklaar bare zinken van een 'schip dat voor „onzinkbaar" gehouden werd. Voor den journalist, die zulke we reldschokkende gebeurtenissen als 't ware van uur tot uur meeleeft, zyn ze zoo mogelijk nog merkwaardiger dan voor het groote publiek. Het zyn oogenblikken die men nooit vergeet, omdat zij buiten het kader van de gewone nieuwsberichten valleneen „gewone" ramp met schip of trein of in een mijn met een paar dooden of fewonden, het is voor den journalist, ie daar eiken dag in zit, een „bericht" als een ander, niet in staat eenige sensatie bij hem op te wekken en hij is overtuigd dat ook de gemiddelde lezer zoo'n „ongeluk" leest om 't bin nen weinige uren of minuten reeds weer vergeten te zijn. Maar daar zijn uitzonderingen op dien regel en zoo'n uitzondering hebben we deze week weer mee doorleefd, oogenblikken waarop het publiek storm loopt op de bulletins en waarin men de kalmte der redacties, die niet prikkelen met extra-edities en verzonnen nieuws dat succes zou hebben, kan bewonderen. Dan is het niet meer de gewone nieuws gierigheid, die bevrediging zoekt, maar een uiting van groote ongerustheid en gevoel van onbevredigdheid over, ja verzet tegen het feit, dat zoo iets verschrikkelijks mogelijk was. Het deed mij terugdenken aan de dagen van de „Berlin"-ramp aan den Hoek van Holland. Er waren punten van overeenkomst, maar er is ook groot verschil. Toen dagen van span ning over de beangstigende vraag, of redding nog mogelijk was, terwijl men het schip en de schipbreukelingen kon waarnementoen vele Nederlanders op het ongelukkige schip vlak by een Nederlandsche haven. Nu weinig of geen Nederlanders by de ramp be trokken en het sohip verdwenen mid den in zee, vóór er hulp bij was, vóór we er hier van hoorden. En dankten we niet aan Marconi de schitterende telegrafie zonder daad, het ware de vraag geweest of er wel iemand van de paar duizend opvarenden gered zou zyn geworden. Factoren genoeg dus, waarom de „Titanic"-ramp hier, hoezeer veel erger in zijn gevolgen, minder blij venden indruk kon wekken dan de ondergang van de „Berlin". Eén vraag rees ge lijkelijk by beide, een vraag die, als nog kan beantwoord worden, van overwegend gewicht is voor de toe komst de vraag of er schuld is. Een verschrikkelijke vraag voor wie hier in zijn geweten niet vrij uitgaat, ook al zal geen strafrechter hem kunnen pakken. Men herinnert zich wellicht hoe bij de „Berlin"-ramp terstond be weerd werd, dat het schip bij de toen heerschende weersgesteldheid; niet had mogen binnenloopen, maar dat de kapitein dit wel had moeten probeeren met 't oog op de oonourrentie, althans op materieele motieven (de poststukken e.d.) en ook nu weer kwam terstond het bericht, dat de Titanic een „record- vaart" moest doen en daarom met zoo groot mogelijke vaart had ge- loopen. Nu missen wy natuurlyk te eenenmaale het recht om te beweren dat deze ramp bij kleiner vaarsnelheid niet zou zyn voorgevallen, maar dat een botsing als thans voorviel heviger wordt naarmate de snelheid grooter kan ook een leek verstaan. Het laat zich zoo begrijpen, hoe een wereld- onderneming als de White Star Line er alles op zet om het reoord te slaan met een sohip waaraan letterlijk alles besteed was wat het menachelyk ver nuft maar uitdenken kon. Maar de verantwoordelijkheid is by zoo'n bdr stuur dan ook reusachtig. Indien tooh werkelijk waar is wat men nu reeds vrij algemeen aanneemt, zijn het toch de verantwpordelijke leiders, die het omkomen a van vele -honderden men schen op hun geweten hebben en zulks riskeerden alleen om hun maat schappij te bevoordeelen. Indien niet alle menschelyk gevoel uit deze mil lionaire is verdwenen en waarom zulks zoo grif aan te nemen? mag men verwachten dat een massa-ramp als deze hen zal wrakker schuddenen hen zal brengen tot de overtuiging, dat het niet langer aangaat duizenden menschenlevens op 'tspel te zetten ter Wüie van het dividend. Wy ver- w hierbij niet dat ook een deel van het publiek schuld heeft aan dezen snelheids-wedstrijd, maar de verant woordelijkheid blijft toch rusten op hen die de race organiseeren, waar van honderden die in goed vertrou wen hun lichaam aan de onderneming toevertrouwden, nu weer het slacht offer werden. Een ieder gevoelt, dat hierin verandering moet komen. Dat de zon en de maan elkaar in den weg liepen geeft my weinig aanleiding tot Haagseh commentaar. Iedereen deed er hier aan mee. Op straat was het vol waarnemers en waarneemsters, die een paar uur lang naar boven heb ben staan gluren. Het eenige wat men er van over hield, was een stijve nek en vermoeide oogen. Voor 't overige kon men onder ae menschen komend, slechts in zyn overtuiging gevestigd worden dat een beetje meer onderwys in dit soort zaken geen luxe zou zijn. Een aantal ambtenaren (aan het pen sioenfonds) kreeg 's morgens om 11 uur vrijaf om naar de eclips te gaan kijken, daarvoor moet men in een kleine resi dentiestad komen Wat nu speciaal Haagsch nieuws betreft (want ik moet bekennen, dat Oceaanrampen en zonsverduisteringen niet daaronder te rangschikken zyn) vestig ik met genoegen hier de aan dacht op een poging van onze Ver- eeniging tot bevordening van de vak opleiding voor handwerkslieden om een bureau voor vakopleiding te stichten, een voorbeeld dat ook buiten Den Haag navolging moge vinden. Goede voor lichting der ouders in deze is vaak on misbaar en door domheid wordt de toekomst van menig kind verknoeid. Met name heeft men op 't oog de zucht om maar spoedig wat geld aan de kin- ders te verdienen, een begrijpelijk streven waar de opvoeding dikwerf zulke groote eisohen stelt dat de ouders er gaarne zoo spoedig mogelijk iets van terugzien. Door dit streven ver zuimt menig ouderpaar zijn jongens een behoorlijk vak te laten leeren, hetgeen natuurlyk het loon van zulke jongens in sterke mate drukt en blijft drukken. Ik ontmoette al heel wat van die jongens (loopjongens en derge lijke) die er wat trotsch op waren dat zij al geld verdienden en dat zij zelfs aan hun moeder iedere week wat af droegen, maar dat zij niets of bijna niets leerden en dat in jaren waarin zulks allereerst noodig is voor een be hoorlijke toekomst, da&raan dachten pie aardige snuiters niet en hun baders blijkbaar evenmin, of, wat erger is, zy wilden er niet aan denken. Het streven van het nieuwe bureau verdient daarom allerwegen medewer king en een goed voorteeken is dat de opriohters tot alle standen en rich tingen behooren. Zoo kan er iets wer kelijk goeds tot stand komen. De actie voor vervroegde winkel sluiting is nu ook hier ter stede weer aangepakt. Vroeger vlotte men niet en de Gemeenteraad ging op alle adressen eenvoudig niet in. Maar nu Amsterdam voorging en de Hooge Raad de hoofdstedelijke verordening bindend verklaarde, nu begint 't ook bij ons weer met hernieuwden yver en met meer kans op succes. Ik hoop dat wij hier niet zulk een verwoeden strijd zullen moeten door worstelen als de Amsterdammers en ik verbeeld mij ook - maar misschien f» optimistisoh - dat dit niet behoeft^ wanneer men tot overleg be reid is en niet begint met zich soherp tegenover elkaar te stellen, alsof men heel iets verschillends beoogt. Want ten slotte willen toch allen èn de ge ëmployeerden waar noodig beschermen en rekening houden met de belangen der ondernemers. Zou dit nu zoo on- vereenigbaar zyn Het wü er bij mii nog niet niet in I HAGENAAR. Predikbeurten te Gouda. Zondag. REMONSTRANTSCHE 'Y3^i?'Lnar- D"' H. VAN GROOTE KERK. Voorn, ton 10 ure. Ds. v. d, VEN pred. te Moordrecht. Namidd. ten 2 ure. Ds. DEUR, Heid. Cat. Zondag 41. Avond ten 6'/, ure. Ds. BIJL. KLEINE KERK. Namiddag ten 2 ure. Ds. BERKEL- BACH V. D. SPRENKEL. ETJTHERSOHE kern Voorm. ten 10 ure. Ds. GEEL- HUYSEN. GROOTE KERK. Huwelijksinzegening, Woensdag 24 April. De. BERKELBACH V. D. SPRENKEL. Aanvragen van werknemers op 19 April. Volwassenen. I kantoorbediende, 1 metselaar, 3 opperlieden, 1 bakker, 1 voerman, 5 grondwerkers, 4 pakhuisknechten, 3 loopknechten, v 3 werklieden zonder vakkennis. Halfwas of aankomende. 2 kantoorbedienden. 1 timmerman, 1 werkman zonder vakkennis. Aanvragen vay werkgevers. Volwassenen. 2 metselaars, 1 ryw. monteur, 1 plaatwerker, 1 blikslager, Halfwas of aankomende. 1 schilder. 2 blikslagers, 2 werklieden zonder vakkennis. Leerlingen en jongens. 1 loodgieter, 1 sigarenmaker, 5 jongens zonder vakkennis. Heden ontsliep zacht en kalm tot onze groote droefheid, onze geliefde Echtgenoote, Moed er, Behuwd- en Grootmoeder geboren van Straaten, iu den ouderdom van ruim 72 jaar. Boskoop, 20 April 1912. C. B. VAN NES. A. M. F. ENDTZvan Nes. L. J. ENDTZ. J. H. VAN NES. N. A. VAN NES—Koster. K. VAN NES. N. A. VAN NES-Kok. M. P. BLAATJWvan Nes. J. BLAAUW. en Kleinkinderen. Eenige en algemeene kennisgeving. KOSTELOOS. Bij beschikking van don E. A. Heer Rechter-Commissaris in het faillisse ment van T. VERSTOEP, vroeger kaashandelaar, thans kaaspakhuisbe- diende te Gouda, wonende te Krim pen a.d. IJsel is bepaald 1°. dat de indiening der schuld vordering bij den curator moet plaats hebben vóór 10 Meia.s. 2°. dat de verificatievergadering zal worden gehouden op Vrij dag 31 Mei a.s. des voormit - dags te 10 uur iu het Gerechts gebouw aan het Haagscheveer te Rotterdam. De Curator, Mr. M. M. SCHIM VAN DER LOEFF. Westhaven 19, Gouda. Aangesloten Tel. No. 314. LOMMERSE, A. W., Timmerfabriek „Gouda" Jaagpad 29/32. De Directie maakt bekend, dat in de Algemeene Vergadering van Aan deelhouders, gehouden te Gouda den 1» April 1912, de onderstaande Obli- KÏSf/wS? 6 °/o Geldleening groot f 500.000.zijn uitgeloot: 84, 100, 117> 163> 168. 257, 352, 874, 404, welke vanaf 1 Mei a.s. i'pari betaal- baar zjjn te haren Kantore te Gouda en bij de heeren R. MEES k ZOONEN te Rotterdam? Gouda, 17 April 1912. nagebootst om Kiaaprsepsraten ran andere herkomst asn den man te brengen, wjjsen wj er op, dat roode dooien, mnderdennaam l»r. H.Nsnntnr doch roemen ran het woord .Kina- drnjiwl.. of anderaaina, MET uit onze Nbnek afkomstig ajjn, Men elsehe daarom qteeda Dr. Manning's Kinadruppels I Alom verkrijgbaar f 0.7S. DRACHEN-QUELLE FLESSCHEN WORDEN OP REKENING I GESTELD.DOCH BU TERUGGAAF VERGOEoj natuur bronwater Verkrijgbaar bij MARKT 43, - OOVüil, naast Café „DE BEURS". van JANSEN k TILANUS, Friezenveen. Hemden, Boorden, Dassen, Kousen, Sokken, Bretels enz. koopt U het goedkoopst in NIEUWSTE MODELLEN PRIMA KWALITEIT. I IEDER PAAR GEGARANDEERD. Niets beter voor het wasschen van hjne Blouses enz. dan SANDERS Per doos van 10 stuks 0O cent. Aanbevelend, op DONDERDAG 26 APRIL 1912, bij inzet, en op DONDERDAG 2 MEI 1912, bij t o e s 1 a g, telkens des voormiddags te elf nnr, in het Hotel „DE ZALM" aan de Markt te GOUDA, ten overstaan van den aldaar van 1. EEN FLINKE plaatselijk gemerkt G. 50, met schuur tuinlandrietland, weg en water gelegen onder UEE V WIJK. aan den KORSENDIJK en PLATTEWEG ee- heel groot I3.I0TS 11.1. '6 Dit nummer zal in 2 perceelen en in massa worden geyeild. Het water met een gedeelte der eilanden is verhuurd tot 1 JANUARI 1914 tegen f 56.— 'sjaars, het overige is in eigen gebruik. De waterrente bedraagt f 72.58 per jaar. 2. TWEE PER0EELEN best gelegen in den OOSTPOLDER onder MOOXDMECMT, strekkende van af den Hoogen ScMelandschen Zeedijk tot de Ringvaart, geheel groot t.490O 11,1., begrensd door e eigendommen van de Heeren W TOM en J. DE JONG. Deze perceelen zijn tot 1 NOVEM BER 1913 verhuurd aan den heer A. HOOGENDOORN tegen f 120.- 's jaars. Aanvaarding en betaling der koop penningen of 17 JUNI 1912. Te bezichtigende Landerijen dage- gelijks en de Woning de 3 laatste werkdagen voor den inzet en toeslag van 9 12 en vaiv '2—-i\uar en op den dag van den iózet en tohslag van 911 uur. Nadere inliohtingen geeft voor noemde Notaris. en mander korting op I de te leenen bedragen wor- I den CREDIETEN VER LEEND door Soliede Bank. Men schrijve in vertrouwen aan den vertegenwoordiger I I C. L. VAN RHIJN, Francis I L Valentijnstr. 23, den J Haag. A houdt zich beleefd aanbevolen voor alle voorkomende werkzaamheden op Prijsaanvragen worden con- cureerend berekend. tegenover Sociëteit „Ons Genoegen". TE GOUDA. Directeur J. H. B. SPAANDERMAN. gedicht van FR. VON SCHILLER, bewerkt voor Koor, Solostemmen en Orkest, door MAX BRUCH, op Maandag 29 April 1912, dos avonds half acht uur, in de Zaal „KUNSTMIN" der Soc. „ONS GE NOEGEN" te Gouda. Entrée voor leden der Soe. „Ons Ge noegen" f 0,75, niet-leden f 1.—, kunst lievende leden en donateurs volgens reglement. Plaatsbespreking vanaf Donderdag 25 April aan de Zaal. GROOTE REPETITIE, op Zondag 28 April, des avonds te half acht uur, in „Ons Genoegen." Kaarten 4 f 0.25. Kaarten voor de Uitvoering en de I Groote Repetitie verkrijgbaar bij den Boekhandelaar J. DE VEN, Wijdstraat, en 's avonds aan de Zaai. Drogist, Wijdstraat 29. Van 20 tot en met 26 APRIL des avonds van 711 uur CALINO EN ZIJN HUURDERS. Komisch. LEVENDE KOGEL. Humoristisch. DE WRAAK VAN DEN NEGER. Interessant. Drama in twee afdeelingen. DE HOND ALS AANKLAGER. Spannend. BEBE ALS SCHUTTER. Laoh»n- Lachen. Entrée 30 ot., 30 ct., ÏO ot. ZONDAGS EXTKA-VOORSTELLING van 5—7 uur. Sierspelden, Barets, Garnituur Kammen. Stokpaardjes LelieCnmelkzeep 40 cent per stuk. SHAMPOO, merk Zwarte Kop, 15 cent per pakje. Aanbevelend, BALT. A. de JONG, Coiffeur. Oosthaven 31. op WOENSDAG 8 MEI 1912, bh' an op WOENSDAG 15 MËÏ j i 'J toeslag, telkens des veor- middags te f O uur, in het Koffie- nuis van den Heer Stopphlbnburg te I Stolwijk, ten overstaan van den te Gouda, van eenige peroeelen in het Beijersche HOOI-, B0U WLAND en WA- I l iitiL, grenzende aan de Achterwete- nng, groot ongeveer 2.70 H.A., be- grensd door de eigendommen van de I Heeren J. Vehburo Jr., W. Baas en door perceel 2. Dit perceel is tot 1 November 1913 verhuurd aan dèn Heer J. Verburg Jr. 2°. BOUWLAND en WATER grenzende aan de Stolwijksche land scheiding, groot ongeveer 1.42 H.A., begrensd door de eigendommen van de Heeren J. Vebbükg, W. Baas en door perceel 1. Verhuurd aan de Heeren B. den 1913 Gn L' Tr6Ure t0t 1 December B0UW-> HOOILAND en WA- TER, strekkende van de Gouderak- 1 sche landscheiding tot de Tiendwete- ring, groot 1.36.76 H.A., begrensd door de eigendommen van de Heeren VeB- bubo, van Knufeeler en DE Jono. Verhuurd tot 1 December 1913 aan den Heer B. den Ouden. 4°. HOOILAND, in Benedenkerk, grenzende aan de Stolwijksche land scheiding, groot 1.19.62 H.A. begrensd, door de eigendommen van de Heeren K. Vebbübg, J. Tinmes, C. Koooji, en de Weduwe O. Vëbbubo. Verhuurd tot 1 November 1912 aan den Heer H. Honkoop. in de Wellepoort 5°. HOOILAND, gelegen aan het Graafje, groot 97.10 Aren, begrensd door de eigendommen van de Heeren G. Oudenbs en P. Ankeb. Verhuurd tot 1 December 1913 aan den heer B. den Ouden. De perceelen onder Stolwyk sub 1, 2 en 3, alsmede het perceel onder Berkenwoude behooren tot de nala tenschap van den heer A. van Dam. Aanvaarding en betaling der koop sommen op 1 Juli 1912. Nadere inlichtingen geeft voor noemde Notaris. DEN BAAG, Wares solo-zang en meth. spreken heeft nog eenige uren beschikbaar om in Gouda lessen te geven. Nadere in lichtingen aan bovenstaand adres.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1912 | | pagina 2