Salon-, Hois- en Slaapkamer Ameublementen,
FRANS BIK Jr.,
-s
F/MT/TCIE C°LBLRT C°
mm
2*
„lODJO"
2*
C. A. B. BANTZINGER,
Dames Blouses.
3»EBP05T:5«R
GROOTSTE
Tapijt-en Meubelmagazijnen
C. A. SCHOLTEN,
RINDER-ARTIKELEN.
POOL'S Odol, Tandpasta en Tandpoeder
MAGAZIJN „DE LUCIFER."
R. W. VAN DE PAVOORST
Ontvangen: een prachtige keuze
LOOPERS,
TAPIJTEN,
KARPETTEN.
Abonneert U op dit Blad.
Openbare Verkooping
Openbare Verkooping
te £ouda,
Openbare Verkooping
Paarlsn en Edelgesteenten vrij.
P. HULLËMAN - Gouda.
WESSANEN LAAN, Wormerveer
Grrooto Sort©©ria^.g>
Tiendeweg en Achter de Kerk.
e
•u
a
o
b£
GOUDA!
I'EtfORWE^ORTEERinGErW/'K NIEUWE MODERNE DESSINS-■1
1-ÓLUiTÈri D vanP/1SV0RM -V/.ELEGflNTëbCHIQUEvANCPüPe.l
CfQ
S
s
a
se
Handwerk (kloek model).
Prima Vorstenlanden.
Sneeuwwitte Brand.
Geurige Aroma.
n/b- de Kaarsenfabriek. 2i*j»
MARKT 18-19.
Groote Sorteering Nouveuté's ia
Buitengewone verscheidenheid in
c7urRjaa, cfflanfoltjas, iXapjea enz.
L. POOL ZONEN,
bij ANTON COOPS, Drogist, WIJdstr. 29.
te Haastrecht,
Notaris J. KOEMAN
12 Kalfkoeien,
3 Vaarkoeien,
1 bruin Merriepaard,
Notaris J. KOEMAN
Roerende Goederen
KolMuis-lnveotarls,
te Gouda,
Notaris J. KOEMAN
Bouwland
3, f 9,40 Heclareu.
De Tariefwet laat
RIJWIELEN MAGAZIJN.
RGPAU4T1E1NHIGHT11G.
Probeer het maar!
X-i
van
Lange Tiendeweg 10-12.
Linoleums, Vloerzeilen, Vitrage-en
Tulle-gordynen, Gordynstoffen enz.
AXM1NSTER
TAPISTRY
KOEHAAK
TAPIS BELGE
COCOS
TAMINIAU'S
JAM
cle BESTE.
ELST BIJ ARNHEM.
No. 11846.
Zaterdag 20 April 1012.
51e Jaargang.
I^Ti©-o.-ws- eon. -^.cL-v-ert©an.tI©"blsLcL "voor Q-o-uxcLa. ©n. Orra-streDsiezi»
Verschijnt dagelijks behalve Zon- en Feestdagen.
Telefoon Interc. 82.
Uitgevers A. BRINKMAN EN ZOON.
Telefoon Interc. 82.
Tweede Blad.
Tegenstrijdigheden
3Bi23.ra.©xi.laTa.d.
Buiteulandsch Nieuws.
Beleefd aanbevelend,
OJ
68
N
TELEFOON N°56
MARKT N°5S-62
<t>
D
O
85
CfQ
De Voordeelen van ODOL
in Reformpatentflaoons.
Dit mondwater heeft de voor
de gezondheid onmisbare
eigenschap in mond- en
keelholte een absoluut
onschadelijk antisep-
ticum te versprei
den, hetwelk 6 h7
uur nawerkt.
Het conserveert
de tanden en hardt
't tandvleesch, is
zéóraangenaam van
smaak en laat géén
penétranten geur in
de glazen achterhet
is het beste en goedkoopste
mondwater
De V, flacon kost slechts 80t
de V» flacon 50 d.
AMSTERDAM.
GOUDA.
(om contant geld)
op WOENSDAG 24 APRIL 1912,
des voormiddag? MO uren, aan de
KLEINE HAVEN aldaar, ten over
staan van
VAN
1 omnibnsbrik, vrachtbrik, blokwagen,
driewielde kar, hondenkar, paaroen-
hooihark, tikker, slede, kruiwagens,
eene partij mest, hooi en stroo, diverse
tuigen, waaronder één- en tweepaards-
tuigen en bellentuigen, bouw- en
meikgereed Behappen en eenige meu
belen en huisraad.
's Morgens vóór de verkooping af-
genummerd te zien.
(om contant geld)
op DINSDAG 30 APRIL 1912, des
voormiddags 9 uur in de R. K. LEES-
VEREENIGING aldaar, ten overstaan
van den te Haastrecht gevestigden
tan:
«enige
alseen volledige
NIEUWE STOELEN, GLAS, POR-
CELEIN, AARDEWERK, ENZ.
Te zien daags vóór de verkooping
van 9 tot 12 en van 2 tot 4 uur.
by opbod, verhooging en afslag
op DONDERDAGEN 2 en 9 MEI
1912, beide dagen des voormiddags
ff ure, in het Koffiehuis „HAR
MONIE" aan de Markt aldaar, ten
overstaan van den te Haastrecht ge-
vestigden
VAN
No. 1. Een aangenaam gelegen,
goed onderhouden, van gas- en water
leiding en vele gemakken voorzien
Dl? li 1?^
met het recht van erfpacht van den
daarnaast liggenden Tuin en van den
grond waarop het huis is gebouwd,
aan de Karnemelksloot hoek Weekers-
singel en Boelekade No. 1 te Gouda,
groot 2 Aren 80 Centiaren.
Te bezichtigen de laatste 3 werk
dagen vóór den dag der veiling van
10 tot 12 en van 2 tot 4 uur en op
dien dag van 9 tot 11 uur.
En No. 2. Een perceel best
in den Znidplaspolder te Zevenhuizen,
groot
Breeder bij billetten.
Nadere inlichtingen geeft Notaris
Koeman voorn*
AS TI-TA KIEF W ET-COMITÉ
Lange Tiendeweg 16, bij de Markt,
Het nieuwste op rijwielgebied voorradig.
Alles tot billijkste prijzen en beslist solide.
Emailleeren. Vernikkelenenz.
VRAAGT PRIJZENt
BIJ
R. ZAND VOORT, Nienwehaven,
Gouda; koopt gij beslist hét best, het soliedst
en het goedkoopst Uwe inkoopen van allerlei
soorten Waschartikelen, Lucifers, Poets-
artikeleh, Dweilen, Vaatjes Zeep, Zakjes
Kogel- en Stangenblauw, Stijfsel», Schoen-
creams, Doosjes Brons, enz. enz. enz.
Aanbevelend,
Het goedkoopst adres voor b.h. winkeliers.
Vraag) Uw Winkelier nlielnllend It. MLMtVOOUfs BECLAMESODA-
EX IR ACT I Ze Is beslist de beste. Wacht E voor namaak. "WW
OPGERICHT iras. KONINKLIJKE FABRIEKEN
Voedert nw Fee met de zuivere murwe
merk ,Ster" en W h,
en BOVJHOOMKMHOKHBM merk Vfi,
uitmuntende door hoog eiwit en vetgehalte en grootste voedingswaarde
Mere-Dlploma Parijs 1900. Negen Gouden MedalUes.
TE KOOP
een overdekte Rijnschuit,
met Ankerketting, Zeil, Fok, staapd
en loopend 'Want en verder volledige
inventaris, groot 28 too, met Boel
bootvoor de som van drie honderd
vijftig Gulden. Adres: Wed. O.
VAN OOBTSTUOOM te Nod«-H»r-
dinxvhld.
bjj T.
Verkrijgbaar
Wijdstraat, Gonda.
Electr. Dr.-A.Brinkman 4 Zn., Gonda.
CREBAS,
Telef. 40.
GOIDSCHE (MRAXT.
PRIJS VAN HET ABONNEMENT:
Per kwartaalf 1 25
Idem franco per post 1 50
Met Geïllustreerd Zondagsblad 4.50
Idem franco per post 1 90
Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ops BureauLange
Tiendeweg 64, bjj onze Agenten, den Boekhandel en de Postkantoren
PRIJS DER AtVERTENTIËN:
Van 15 gewone regels met bewijsnummer f 0.55
Elke regel meero!l0
Bij drie achtereenvolgende plaatsingen worden deze tegen twee berekend.
Dienstaanbiedingen per plaatsing van 1—5 regels f0 .35 bij vooruit
betaling, elke regel meer 6 cis Reclames f 0.25 per regel.
Groote letters en randen naar plaatsruimte.
1. Bevordering der belangen
van de schatkist door hoogere in
voerrechten en den invoer beperken
2. Aan de schatkist de middelen
willen verschaffen om de kosten der
verzekeringswetten te dekken en den
Staat al3 groot-verbruiker een be
lasting opleggen op alle artikelen
die hij noodig heeft.
3. Beweren dat het buitenland
het invoerrecht betaalt, en een ca
deau doen aan hetzelfde buitenland
door vreemde artikelen, waarvan wel
invoer wordt verwacht, vrij toe te
laten.
4. Streven naar beperking dei-
invoeren en verwachten dat de bui
tenlander „tot behoud van zijn afzfet
een gedeelte van zijn winst zal laten
vallen".
B. Beweren dat het buitenland
van de daar bestaande overproductie
in ons land invoert tot prijzen be
neden de productiekosten en ver
wachten dat het buitenland een deel
der winst zal prijsgeven tot behoud
van den afzet.
6. Vermindering van invoer In
onveranderd behoud van uitvoer.
7. De „nationale nijverheid op
heffen uit den toestand van inzin
king" en de erkenning in de bro
chures van het ministerie van land
bouw, nijverheid en handel dat onte
industrie in bloeienden staat ver
keert.
8. De „nationale nijverheid bè-
vorderen" en de productiekosten
verzwaren.
9. De voorspelling dat de Nedef-
landsche ondernemers voordeel zul
len genieten ten gevolge van dt
beperking der invoeren en prijsdaling
in eigen land als gevolg der toe
nemende concurrentie der inlandsche
fabrieken.
10. Bevordering van dennatie-
nalen arbeid en bemoeilijking der
export-industrie.
11Behartiging van de belangen
der economisch zwakken en belasting
der minvermogenden.
12. Sociale wetgeving te willen
d.i. maatregelen te nemen die strek
ken om den socialen vrede te be
vorderen, en door kunstmatige prijs
stijging der levensbenoodigdheden
den belangenstrijd van arbeiders en
Ondernemers prikkelen.
13. Het leven van alle arbeiders
onevenredig duurder te maken door
hoogere invoerrechten en wel met
het doel om aan relatief weinigen bij
invaliditeit of onderdon een pen
sioentje te Inuinen uitkeeren.
14. De opbrengst der invoer
rechten het aangewezen middel
achten om de kosten der verzek'
ringswetten te vinden en het feit
dat de indirecte belastingen reeds
67 pCt. van het totaal bedragen.
15. Indirecte belasting en reke
ning houden met draagkracht.
16. Overheidsbemoeiing ter ver
betering der volkshuisvesting en be
lasten der bouwmaterialen.
17. De bewering „dat genot
middelen ook binnen het bereik van
den minder bedoelde moeten blijven"
en het feit dat de opbrengst der
rechten op huishoudelijke artikelen
op ruim 6 millioen tegen die op
weeldeartikelen op slechts 1 millioen
is geraamd.
18. Vereenvoudiging bij de hef
fing van invoerrechten en een recht
afhankelijk van gewicht of aard der
verpakking.
19. Heffing van rechten naar
gewicht en rekening houden met de
mindere waarde der inferieure soor
ten.
20. Als waarborg voor de hand
having onzer neutraliteit leger en
vloot uitbreiden en door een vecht
tarief de goede verstandhouding met
andere landen in gevaar brengen
21. Strijd met het buitenland-,
leverancier en vriendschap met het
buitenland-afnemer.
Het Kind en de School.
XIII.
Do Volksschool.
B Tucht.
We hebben een Tucht-unie. Een
bewijs, dat de Kerk, de School, de
Vereeniging en de Pers, deze opvoe
dingsorganen der natie, met elkaar
ontoereikend zijn om jong en oud vol
doende goede manieren aan te brengen.
Men hoort van jongens, die hun eigen
onderwijzers- naschreeuwen en na-
gooien; die vreemdelingen bespotten
en lastig vallen die zich critiek en
correctie aanmatigen op 't geen bun
niet aanstaat; die openbare eigendom
men schenden, ontsieren, vernielen.
Er is in die klachten veel overdre
vens en vooral ia 't onjuist, dat die
baldadigheid toeneemt. Vroeger, zelfs
in mijn jeugd, was 't erger, vóél erger.
Maar 't is toch al erg genoeg, dat een
schilder een bepaald dorp of stadje
moet verlaten, weggejaagd door de
jeugd. En dat een gemeen to als 's Gra-
venhage de ruiten van haar schoolge
bouwen alleen beschermen kan, door
alle ramen te bedekken met tralie
ramen, zoodat de soms fraaie school
gebouwen het uiterlijk van een gevan
genis krijgen. Dit is een openlyke
erkenning van onmacht, die zekerde
ruiten bewaart, maar ljet openbaar
jezag prijsgeeft. Het toenemend ge
bruik van prikkeldraad, van muren
met glasscherven, van hekken met ge
vaarlijke pennen, van tralievensters,
is een erkenning van eigen onmacht
tegenover de verregaande brutaliteit
van de straatjeugd. Een schande voor
ons volk. En een averechtsche pae-
dagogiek, want men zoekt door tech
nische weermiddelen het kwaad on
mogelijk te maken in plaats van door
verbetering der straatschenders. Schut
tingen en muren kan men aldus niet
beschermen, en die worden dan ook
trouw bekrast, beteekend en beschre
ven op dé* vuilste wyze. Jongedames
en gebrekkigen kan men uiet door
prikkeldraad omringen, en die worden
dan ook straffeloos met woorden en
handtastelijkheden te lijf gegaan. Er
behoeft maar een voldoende lading
sneeuw te vallen, en geen meisje is
veilig op de straatzelfs geen man,
geen koetsier op zijn bok dank zij
een verkeerde methode, die do be
scherming van persoon en eigendom
zoekt in doode weermiddelen in plaats
van in de bescherming van den vijand.
De vijand moot verslagen worden
dat is de eenige afdoende methode.
Niet Rome moet worden ommuurd
maar Carthago moet vallen.
In dezen strijd kunnon alle machten
samenwerken. De Volksschool aller
eerst openbare, christelijke, katho
lieke door de kinderen te oefe
non in het gebruiken vin
hun v r ij h e i d. Niot door stronger
tucht. Die wreekt zich buitor». Ook
niet door ze vrij en los te laten.
Maai' door ze vrij aan den band te
houden. Ons volk wept dat zoo mooi
te zoggen, als het spreekt van een
lossen teugel in een vaste hand. In
de school leore het kind niet alloen
de breuken en de spelregels, maar
vooral de moeilijke kunst van v r ij
te z ij .n. Vrij zijn ingehoorzaainheid
Maar ook de Kerk heeft hier een
plicht. Vooral dunkt mij, moet in de
dorpen de geestelijke, naast den onder
wijzer, zich mode verantwoordelijk
voelen voor het gedrag der jeugd en
der ouderen op den openbaren weg.
Kerk en school zijn daar de opvoe
dingsorganen der kleine samenloving.
Het moet de eer van Dominee, Pastoor
en Meester te na zijn, als in hun ge
meente een vreemdeling niet veilig is.
Niet aan hun belijdenis in woorden,
maar aan hun vruchten zult ge ze
kennen. Dat is doorwerking van het
christendom in de maatschappij.
En dan do Pers. Zij is te weinig
volkspers, te veel partijpers. Er wordt
in de pers, zelfs in de schoolpers,
genoeg gedaan aan het kwaadspreken
der tegenpartij, te weinig aan de op-
vpeding in eigen kring. Do pers kan
zulk een buitengowonen invloed ten
goede hebben. Dat merken wij aan
de massa zaakkennis, die de kinderen
uit de geïllustreerde bladen halen.
Laat zij krachtig en volhardend de
baldadigheid van klein en groot be
streden, van werkjongen en student,
de politie in haar noodig optreden
eensgezind steunen, en oud en jong
doordringen van de plichten, die men
heeft jegens persoon en eigendom van
anderen. Het moet, mede door den
invloed der pers, een openbare schande
zijn voor een dorp, een streek, een
stad, een wyk, een straat, als de zwakke
er niet beschermd, de vreemdeling er
niet geholpen wordt.
Niet door afsluiting, al is ze vaak
nog onmisbaarniet door verbodsbe
palingen, al moeten ze menigmaal nog
afgekondigd worden; niet door strenge
straf, al kan ze noodig zijn en al moest
ze dan ook worden toegepastmaar
hoofdzakelijk door de opvoeding tot
vrijheid moeten School en Kerk en
Pers de tucht onder de jongeren en
ouderen aankweeken.
Dit stukje spreekt meer over het
volk dan over de volkssohool. Met
reden. Een volksschool ontwikkelt
•as volle kracht, als ze gedragen wordt
loor het volk. Tegenover het volk
is ze machteloos. Levende in en met
het volk, in al zijn geledingen, heft
zjj het volk op, is zyhet volk, dat
zichzelf opvoedt.
JAN LIGTHART.
Het
Het weekblad De Fakkel meldt, dat
het lid van do Tweede Kamer jhr.
mr. A. P. C. van Karneboek het stellige
voornemen heeft bij de behandeling
van het pantserschip-Wenthólt een lans
te breken voor den aanbouw van een
schip van 15.000 ton, in de overtui
ging dat het door minister Wentholt
voorgestelde schip niet alleen op zich
zelf te zwak en niet aan het doel bi
antwoordend is, maar ook, eonmaw
gebouwd, een blijvende hindernis voor
latere vlootplannen en de verdere
verbetering van onze marine zal vor
men. Do heer Van Karnebeok acht
het mogelijk, een regeling te maken,
waardoor de aanbouw van schepen
dezer grootte niet boven onzo finan
cioolo draagkracht gaat.
Regloment op de wegen en vootpaden
in Zuid-Holland.
Do commissie uit do Provinciale
Staten van Zuid-Holland, belast met
de voorbereiding van voorstellen be
treffende herziening van het regle-
mont op de wogen en voetpaden in
deze provincie, welke commissie be
staat uit de hoeren A. Deking Dura,
voorzitterA. A. van Gils, II. A. van
van der Hoeven, G. J. de Jongh, P.
S. O verwater, C. Warnaer, F. A. v^n
Wichen, mr. A. C. Visser, lid van
Gedep. Staten, heeft haar rapport
uitgebracht, waaraan de Tijd hetvol-
gendo ontleent:
Gedurende de laatste 30 jaar heb
ben in dit gewest do waterschappen
en de gemeenten veel voor de ver
betering van de wegen gedaan. Wan
neer vele van deze nochtans in het
najaar en in den winter in onvol
doenden staat verkeeren, is dat in
hoofdzaak hieraan te wijten, dat het
vrachtvervoer in den regel plaats heeft
mot voertuigen, waarvan de wielban
den in verhouding tot het vervoorde
gewicht te smal zijn. Voor het be
strijden van dit euvel bestaat te meer
roden, omdat de ervaring heeft ge
leerd, dat behoudens enkele uitzonde
ringen, minder trekkracht wordt ge
vorderd, wanneer voertuigen worden
gebezigd, die van breeder wielbanden
zijn voorzien dan de tegenwoordige.
De commissie is het evenwel niet
met de voorstellen van Ged. Staten
eens. De gedachte van Ged. Staten
is, dat om beschadiging van de wegen
tegen te gaan, alleen voorschriften
behoeven te wordon gegeven voor
het vervoeren van vrachten van 1
October tot 1 April, en dat door te
stellen verbodsbepalingen moet wor
den belet, dat met eon vrachtwagon
een vracht vervoerd wordt, die zwaar
der is dan het maximum gewicht, dat
met het oog op do breedte der wiel
banden toelaatbaar moet worden
geacht.
De commissie zou van andore denk
beelden willen uitgaan.
Dat de wegen in de wintermaanden
dikwerf in onvoldoenden staat van
onderhoud verkeeren, is voornamelijk
hieraan te wijten, dat de vrachtrijders,
industrieelen, handelaren en landbou
wers bijna uitsluitend in het bezit zijn
van voertuigen, waarvan de wielban
den minder dan 6 c.M., veelal 5.7 c.M.
breed zijn.
Hadden die voertuigen een wiel
bandbreedte van 10 c.M., dan zou de
staat van de wegen in het najaar
beduidend beter zijn.
De vrachtvoerders moeten er mits
dien toe worden gebracht, hnn voer
tuigen van wielen met breedere banden
te voorzien. Daar dit mede in hun
belang is immers by het vervoer
op breedyre wielbanden wordt minder
trekkracht vereischt bestaat er geen
bezwaar om hen in deze richting te
dringen.
De te geven voorschriften moeten
echter het geheele jaar van toepassing
zyü. Want kunnen in de zomermaan
den met de thans in gebruik zijnde
voertuigen vrachten van elk gewicht
worden vervoerd, dan is de kans ge
ring, dat deze voertuigen in voldoende
mate door moer doelmatige vracht
wagens zullen worden vervangen, en
dan is het gevaar groot, dat in de
wintermaanden voortdurend overtre
dingen zullen plaats hebben, waarvan
een groot aantal niet zal worden op
gemerkt.
In het bijzonder moet erop worden f
gelet, dat de verbodsbepalingen de
landbouwers in niet al te groote moei- 1
lijkhedon brengen.
De commissie wil het maximum-
gewicht, dat op wielen van 6.7 c.M.
bandbreedte mag vervoerd worden,
in het belang van de vrachtvoerders
hooger stellen dan uitsluitend op grond
technische overwoging zou moeten
geschieden, maar toch zóó laag, dat
oen voldoende prikkel aanwezig blijft
om tot het verbreeken van do wielen
geleidelijk te doen overgaan.
In verband met het bovenstaande
wordt voorgesteld te verbieden
het vervoeren op een weg ló klasse
met een vier- of meerwiolig voertuig
met wielbanden van minder dan 10
c.M. breedte van vrachten, zwaarder
dan 1400 K.G. of, vermeerderd met
het gewicht van het voertuig, zwaar
der dan 2100 K.G. in het gedeelte
der provincie, dat is gelogen ten zuiden
van de Morwedo, ten westen van de
Noord en ten Zuiden van den Nieuwen
Watorwogvoor hot overige gedeelte
der provincie zijn dozo getallen be
paald op rosp. 1000 en 1600 K.G.
Hot maximum-gewioht dor vracht
wordt voor oen twee- of driewielig
voertuig, waarvan de banden der wie-
Ion, het voorwiel van een driewielig
voertuig uitgezonderd, minder dan
10 c.M. breed zijn, voorgesteld op
700 K.G. zonder en 1050 K.G. met
het gewicht van den wagon op de
eilanden, en resp. 500 en 800 K.G.
voor het overige deel dor provincie.
De maximum-vracht voor vierwie
lige voertuigen mot wielbanden van
meer dan 10 c.M. bedraagt 2500 K.G.
zonder en 3500 K.G. met fiet gewicht
van den wagen voor twee- en drie-
wielige voertuigen resp. 1250 en
1750 K.G.
Voor de melkwagens is een andere
maatstaf aangelegd. Op wagens met
wielbanden van minder dan 10 c.M.
mogen niet meer geheel of ten deele
gevulde melkbussen worden vervoerd
die te zamen meer dan 840 L. kun
nen inhouden.
Voorwerpen als dorsohmachines
stoompersmachinos, enz. waarvan
de wielbanden niet <j© vereischte mi
nimum breedte hebbon, mogen niet
vervoerd worden tenzij met schriftélyke
vergunning van -den hoofdingenieur
van den provincialen waterstaat, als
hun gewicht zwaarder is dan 2100
K.G. bij 10 c.M. Wiol band breedte en
3o00 K.G. by 15 c.M. wielbandbreedte.
Dij z-g- „opdooi", welke op de we
gen met borden moet worden aange
geven, mag het te vervoeren maxi
mum-gewicht slechts de helft bedra
gen van de bovengenoemde maxima.
Ten slotte wordt nog een artikel
voorgesteld om de vóórheden te ver
plichten de wielen van hun voertuigen
te ontdoen van de klei of demódder
van den akker, welke zich daaraan
mocht bevinden, alvorens met die
voertuigen op een weg le klasse te
komen.
De Italiaansch-Turksche oorlog.
Konstantinopel, 18' April. Éen der
185 projectielen welke de Italianen
afschoten, heeft de kazerne van het
aan den Europeeschen oever gelegen
fch"t Bedil Bahr licht beschadigd. Het
fort beantwoordde het vuur.