Salon-, Hois- en Slaapkamer Ameublementen, FRANS BIK Jr., -s F/MT/TCIE C°LBLRT C° mm 2* „lODJO" 2* C. A. B. BANTZINGER, Dames Blouses. 3»EBP05T:5«R GROOTSTE Tapijt-en Meubelmagazijnen C. A. SCHOLTEN, RINDER-ARTIKELEN. POOL'S Odol, Tandpasta en Tandpoeder MAGAZIJN „DE LUCIFER." R. W. VAN DE PAVOORST Ontvangen: een prachtige keuze LOOPERS, TAPIJTEN, KARPETTEN. Abonneert U op dit Blad. Openbare Verkooping Openbare Verkooping te £ouda, Openbare Verkooping Paarlsn en Edelgesteenten vrij. P. HULLËMAN - Gouda. WESSANEN LAAN, Wormerveer Grrooto Sort©©ria^.g> Tiendeweg en Achter de Kerk. e •u a o b£ GOUDA! I'EtfORWE^ORTEERinGErW/'K NIEUWE MODERNE DESSINS-■1 1-ÓLUiTÈri D vanP/1SV0RM -V/.ELEGflNTëbCHIQUEvANCPüPe.l CfQ S s a se Handwerk (kloek model). Prima Vorstenlanden. Sneeuwwitte Brand. Geurige Aroma. n/b- de Kaarsenfabriek. 2i*j» MARKT 18-19. Groote Sorteering Nouveuté's ia Buitengewone verscheidenheid in c7urRjaa, cfflanfoltjas, iXapjea enz. L. POOL ZONEN, bij ANTON COOPS, Drogist, WIJdstr. 29. te Haastrecht, Notaris J. KOEMAN 12 Kalfkoeien, 3 Vaarkoeien, 1 bruin Merriepaard, Notaris J. KOEMAN Roerende Goederen KolMuis-lnveotarls, te Gouda, Notaris J. KOEMAN Bouwland 3, f 9,40 Heclareu. De Tariefwet laat RIJWIELEN MAGAZIJN. RGPAU4T1E1NHIGHT11G. Probeer het maar! X-i van Lange Tiendeweg 10-12. Linoleums, Vloerzeilen, Vitrage-en Tulle-gordynen, Gordynstoffen enz. AXM1NSTER TAPISTRY KOEHAAK TAPIS BELGE COCOS TAMINIAU'S JAM cle BESTE. ELST BIJ ARNHEM. No. 11846. Zaterdag 20 April 1012. 51e Jaargang. I^Ti©-o.-ws- eon. -^.cL-v-ert©an.tI©"blsLcL "voor Q-o-uxcLa. ©n. Orra-streDsiezi» Verschijnt dagelijks behalve Zon- en Feestdagen. Telefoon Interc. 82. Uitgevers A. BRINKMAN EN ZOON. Telefoon Interc. 82. Tweede Blad. Tegenstrijdigheden 3Bi23.ra.©xi.laTa.d. Buiteulandsch Nieuws. Beleefd aanbevelend, OJ 68 N TELEFOON N°56 MARKT N°5S-62 <t> D O 85 CfQ De Voordeelen van ODOL in Reformpatentflaoons. Dit mondwater heeft de voor de gezondheid onmisbare eigenschap in mond- en keelholte een absoluut onschadelijk antisep- ticum te versprei den, hetwelk 6 h7 uur nawerkt. Het conserveert de tanden en hardt 't tandvleesch, is zéóraangenaam van smaak en laat géén penétranten geur in de glazen achterhet is het beste en goedkoopste mondwater De V, flacon kost slechts 80t de V» flacon 50 d. AMSTERDAM. GOUDA. (om contant geld) op WOENSDAG 24 APRIL 1912, des voormiddag? MO uren, aan de KLEINE HAVEN aldaar, ten over staan van VAN 1 omnibnsbrik, vrachtbrik, blokwagen, driewielde kar, hondenkar, paaroen- hooihark, tikker, slede, kruiwagens, eene partij mest, hooi en stroo, diverse tuigen, waaronder één- en tweepaards- tuigen en bellentuigen, bouw- en meikgereed Behappen en eenige meu belen en huisraad. 's Morgens vóór de verkooping af- genummerd te zien. (om contant geld) op DINSDAG 30 APRIL 1912, des voormiddags 9 uur in de R. K. LEES- VEREENIGING aldaar, ten overstaan van den te Haastrecht gevestigden tan: «enige alseen volledige NIEUWE STOELEN, GLAS, POR- CELEIN, AARDEWERK, ENZ. Te zien daags vóór de verkooping van 9 tot 12 en van 2 tot 4 uur. by opbod, verhooging en afslag op DONDERDAGEN 2 en 9 MEI 1912, beide dagen des voormiddags ff ure, in het Koffiehuis „HAR MONIE" aan de Markt aldaar, ten overstaan van den te Haastrecht ge- vestigden VAN No. 1. Een aangenaam gelegen, goed onderhouden, van gas- en water leiding en vele gemakken voorzien Dl? li 1?^ met het recht van erfpacht van den daarnaast liggenden Tuin en van den grond waarop het huis is gebouwd, aan de Karnemelksloot hoek Weekers- singel en Boelekade No. 1 te Gouda, groot 2 Aren 80 Centiaren. Te bezichtigen de laatste 3 werk dagen vóór den dag der veiling van 10 tot 12 en van 2 tot 4 uur en op dien dag van 9 tot 11 uur. En No. 2. Een perceel best in den Znidplaspolder te Zevenhuizen, groot Breeder bij billetten. Nadere inlichtingen geeft Notaris Koeman voorn* AS TI-TA KIEF W ET-COMITÉ Lange Tiendeweg 16, bij de Markt, Het nieuwste op rijwielgebied voorradig. Alles tot billijkste prijzen en beslist solide. Emailleeren. Vernikkelenenz. VRAAGT PRIJZENt BIJ R. ZAND VOORT, Nienwehaven, Gouda; koopt gij beslist hét best, het soliedst en het goedkoopst Uwe inkoopen van allerlei soorten Waschartikelen, Lucifers, Poets- artikeleh, Dweilen, Vaatjes Zeep, Zakjes Kogel- en Stangenblauw, Stijfsel», Schoen- creams, Doosjes Brons, enz. enz. enz. Aanbevelend, Het goedkoopst adres voor b.h. winkeliers. Vraag) Uw Winkelier nlielnllend It. MLMtVOOUfs BECLAMESODA- EX IR ACT I Ze Is beslist de beste. Wacht E voor namaak. "WW OPGERICHT iras. KONINKLIJKE FABRIEKEN Voedert nw Fee met de zuivere murwe merk ,Ster" en W h, en BOVJHOOMKMHOKHBM merk Vfi, uitmuntende door hoog eiwit en vetgehalte en grootste voedingswaarde Mere-Dlploma Parijs 1900. Negen Gouden MedalUes. TE KOOP een overdekte Rijnschuit, met Ankerketting, Zeil, Fok, staapd en loopend 'Want en verder volledige inventaris, groot 28 too, met Boel bootvoor de som van drie honderd vijftig Gulden. Adres: Wed. O. VAN OOBTSTUOOM te Nod«-H»r- dinxvhld. bjj T. Verkrijgbaar Wijdstraat, Gonda. Electr. Dr.-A.Brinkman 4 Zn., Gonda. CREBAS, Telef. 40. GOIDSCHE (MRAXT. PRIJS VAN HET ABONNEMENT: Per kwartaalf 1 25 Idem franco per post 1 50 Met Geïllustreerd Zondagsblad 4.50 Idem franco per post 1 90 Abonnementen worden dagelijks aangenomen aan ops BureauLange Tiendeweg 64, bjj onze Agenten, den Boekhandel en de Postkantoren PRIJS DER AtVERTENTIËN: Van 15 gewone regels met bewijsnummer f 0.55 Elke regel meero!l0 Bij drie achtereenvolgende plaatsingen worden deze tegen twee berekend. Dienstaanbiedingen per plaatsing van 1—5 regels f0 .35 bij vooruit betaling, elke regel meer 6 cis Reclames f 0.25 per regel. Groote letters en randen naar plaatsruimte. 1. Bevordering der belangen van de schatkist door hoogere in voerrechten en den invoer beperken 2. Aan de schatkist de middelen willen verschaffen om de kosten der verzekeringswetten te dekken en den Staat al3 groot-verbruiker een be lasting opleggen op alle artikelen die hij noodig heeft. 3. Beweren dat het buitenland het invoerrecht betaalt, en een ca deau doen aan hetzelfde buitenland door vreemde artikelen, waarvan wel invoer wordt verwacht, vrij toe te laten. 4. Streven naar beperking dei- invoeren en verwachten dat de bui tenlander „tot behoud van zijn afzfet een gedeelte van zijn winst zal laten vallen". B. Beweren dat het buitenland van de daar bestaande overproductie in ons land invoert tot prijzen be neden de productiekosten en ver wachten dat het buitenland een deel der winst zal prijsgeven tot behoud van den afzet. 6. Vermindering van invoer In onveranderd behoud van uitvoer. 7. De „nationale nijverheid op heffen uit den toestand van inzin king" en de erkenning in de bro chures van het ministerie van land bouw, nijverheid en handel dat onte industrie in bloeienden staat ver keert. 8. De „nationale nijverheid bè- vorderen" en de productiekosten verzwaren. 9. De voorspelling dat de Nedef- landsche ondernemers voordeel zul len genieten ten gevolge van dt beperking der invoeren en prijsdaling in eigen land als gevolg der toe nemende concurrentie der inlandsche fabrieken. 10. Bevordering van dennatie- nalen arbeid en bemoeilijking der export-industrie. 11Behartiging van de belangen der economisch zwakken en belasting der minvermogenden. 12. Sociale wetgeving te willen d.i. maatregelen te nemen die strek ken om den socialen vrede te be vorderen, en door kunstmatige prijs stijging der levensbenoodigdheden den belangenstrijd van arbeiders en Ondernemers prikkelen. 13. Het leven van alle arbeiders onevenredig duurder te maken door hoogere invoerrechten en wel met het doel om aan relatief weinigen bij invaliditeit of onderdon een pen sioentje te Inuinen uitkeeren. 14. De opbrengst der invoer rechten het aangewezen middel achten om de kosten der verzek' ringswetten te vinden en het feit dat de indirecte belastingen reeds 67 pCt. van het totaal bedragen. 15. Indirecte belasting en reke ning houden met draagkracht. 16. Overheidsbemoeiing ter ver betering der volkshuisvesting en be lasten der bouwmaterialen. 17. De bewering „dat genot middelen ook binnen het bereik van den minder bedoelde moeten blijven" en het feit dat de opbrengst der rechten op huishoudelijke artikelen op ruim 6 millioen tegen die op weeldeartikelen op slechts 1 millioen is geraamd. 18. Vereenvoudiging bij de hef fing van invoerrechten en een recht afhankelijk van gewicht of aard der verpakking. 19. Heffing van rechten naar gewicht en rekening houden met de mindere waarde der inferieure soor ten. 20. Als waarborg voor de hand having onzer neutraliteit leger en vloot uitbreiden en door een vecht tarief de goede verstandhouding met andere landen in gevaar brengen 21. Strijd met het buitenland-, leverancier en vriendschap met het buitenland-afnemer. Het Kind en de School. XIII. Do Volksschool. B Tucht. We hebben een Tucht-unie. Een bewijs, dat de Kerk, de School, de Vereeniging en de Pers, deze opvoe dingsorganen der natie, met elkaar ontoereikend zijn om jong en oud vol doende goede manieren aan te brengen. Men hoort van jongens, die hun eigen onderwijzers- naschreeuwen en na- gooien; die vreemdelingen bespotten en lastig vallen die zich critiek en correctie aanmatigen op 't geen bun niet aanstaat; die openbare eigendom men schenden, ontsieren, vernielen. Er is in die klachten veel overdre vens en vooral ia 't onjuist, dat die baldadigheid toeneemt. Vroeger, zelfs in mijn jeugd, was 't erger, vóél erger. Maar 't is toch al erg genoeg, dat een schilder een bepaald dorp of stadje moet verlaten, weggejaagd door de jeugd. En dat een gemeen to als 's Gra- venhage de ruiten van haar schoolge bouwen alleen beschermen kan, door alle ramen te bedekken met tralie ramen, zoodat de soms fraaie school gebouwen het uiterlijk van een gevan genis krijgen. Dit is een openlyke erkenning van onmacht, die zekerde ruiten bewaart, maar ljet openbaar jezag prijsgeeft. Het toenemend ge bruik van prikkeldraad, van muren met glasscherven, van hekken met ge vaarlijke pennen, van tralievensters, is een erkenning van eigen onmacht tegenover de verregaande brutaliteit van de straatjeugd. Een schande voor ons volk. En een averechtsche pae- dagogiek, want men zoekt door tech nische weermiddelen het kwaad on mogelijk te maken in plaats van door verbetering der straatschenders. Schut tingen en muren kan men aldus niet beschermen, en die worden dan ook trouw bekrast, beteekend en beschre ven op dé* vuilste wyze. Jongedames en gebrekkigen kan men uiet door prikkeldraad omringen, en die worden dan ook straffeloos met woorden en handtastelijkheden te lijf gegaan. Er behoeft maar een voldoende lading sneeuw te vallen, en geen meisje is veilig op de straatzelfs geen man, geen koetsier op zijn bok dank zij een verkeerde methode, die do be scherming van persoon en eigendom zoekt in doode weermiddelen in plaats van in de bescherming van den vijand. De vijand moot verslagen worden dat is de eenige afdoende methode. Niet Rome moet worden ommuurd maar Carthago moet vallen. In dezen strijd kunnon alle machten samenwerken. De Volksschool aller eerst openbare, christelijke, katho lieke door de kinderen te oefe non in het gebruiken vin hun v r ij h e i d. Niot door stronger tucht. Die wreekt zich buitor». Ook niet door ze vrij en los te laten. Maai' door ze vrij aan den band te houden. Ons volk wept dat zoo mooi te zoggen, als het spreekt van een lossen teugel in een vaste hand. In de school leore het kind niet alloen de breuken en de spelregels, maar vooral de moeilijke kunst van v r ij te z ij .n. Vrij zijn ingehoorzaainheid Maar ook de Kerk heeft hier een plicht. Vooral dunkt mij, moet in de dorpen de geestelijke, naast den onder wijzer, zich mode verantwoordelijk voelen voor het gedrag der jeugd en der ouderen op den openbaren weg. Kerk en school zijn daar de opvoe dingsorganen der kleine samenloving. Het moet de eer van Dominee, Pastoor en Meester te na zijn, als in hun ge meente een vreemdeling niet veilig is. Niet aan hun belijdenis in woorden, maar aan hun vruchten zult ge ze kennen. Dat is doorwerking van het christendom in de maatschappij. En dan do Pers. Zij is te weinig volkspers, te veel partijpers. Er wordt in de pers, zelfs in de schoolpers, genoeg gedaan aan het kwaadspreken der tegenpartij, te weinig aan de op- vpeding in eigen kring. Do pers kan zulk een buitengowonen invloed ten goede hebben. Dat merken wij aan de massa zaakkennis, die de kinderen uit de geïllustreerde bladen halen. Laat zij krachtig en volhardend de baldadigheid van klein en groot be streden, van werkjongen en student, de politie in haar noodig optreden eensgezind steunen, en oud en jong doordringen van de plichten, die men heeft jegens persoon en eigendom van anderen. Het moet, mede door den invloed der pers, een openbare schande zijn voor een dorp, een streek, een stad, een wyk, een straat, als de zwakke er niet beschermd, de vreemdeling er niet geholpen wordt. Niet door afsluiting, al is ze vaak nog onmisbaarniet door verbodsbe palingen, al moeten ze menigmaal nog afgekondigd worden; niet door strenge straf, al kan ze noodig zijn en al moest ze dan ook worden toegepastmaar hoofdzakelijk door de opvoeding tot vrijheid moeten School en Kerk en Pers de tucht onder de jongeren en ouderen aankweeken. Dit stukje spreekt meer over het volk dan over de volkssohool. Met reden. Een volksschool ontwikkelt •as volle kracht, als ze gedragen wordt loor het volk. Tegenover het volk is ze machteloos. Levende in en met het volk, in al zijn geledingen, heft zjj het volk op, is zyhet volk, dat zichzelf opvoedt. JAN LIGTHART. Het Het weekblad De Fakkel meldt, dat het lid van do Tweede Kamer jhr. mr. A. P. C. van Karneboek het stellige voornemen heeft bij de behandeling van het pantserschip-Wenthólt een lans te breken voor den aanbouw van een schip van 15.000 ton, in de overtui ging dat het door minister Wentholt voorgestelde schip niet alleen op zich zelf te zwak en niet aan het doel bi antwoordend is, maar ook, eonmaw gebouwd, een blijvende hindernis voor latere vlootplannen en de verdere verbetering van onze marine zal vor men. Do heer Van Karnebeok acht het mogelijk, een regeling te maken, waardoor de aanbouw van schepen dezer grootte niet boven onzo finan cioolo draagkracht gaat. Regloment op de wegen en vootpaden in Zuid-Holland. Do commissie uit do Provinciale Staten van Zuid-Holland, belast met de voorbereiding van voorstellen be treffende herziening van het regle- mont op de wogen en voetpaden in deze provincie, welke commissie be staat uit de hoeren A. Deking Dura, voorzitterA. A. van Gils, II. A. van van der Hoeven, G. J. de Jongh, P. S. O verwater, C. Warnaer, F. A. v^n Wichen, mr. A. C. Visser, lid van Gedep. Staten, heeft haar rapport uitgebracht, waaraan de Tijd hetvol- gendo ontleent: Gedurende de laatste 30 jaar heb ben in dit gewest do waterschappen en de gemeenten veel voor de ver betering van de wegen gedaan. Wan neer vele van deze nochtans in het najaar en in den winter in onvol doenden staat verkeeren, is dat in hoofdzaak hieraan te wijten, dat het vrachtvervoer in den regel plaats heeft mot voertuigen, waarvan de wielban den in verhouding tot het vervoorde gewicht te smal zijn. Voor het be strijden van dit euvel bestaat te meer roden, omdat de ervaring heeft ge leerd, dat behoudens enkele uitzonde ringen, minder trekkracht wordt ge vorderd, wanneer voertuigen worden gebezigd, die van breeder wielbanden zijn voorzien dan de tegenwoordige. De commissie is het evenwel niet met de voorstellen van Ged. Staten eens. De gedachte van Ged. Staten is, dat om beschadiging van de wegen tegen te gaan, alleen voorschriften behoeven te wordon gegeven voor het vervoeren van vrachten van 1 October tot 1 April, en dat door te stellen verbodsbepalingen moet wor den belet, dat met eon vrachtwagon een vracht vervoerd wordt, die zwaar der is dan het maximum gewicht, dat met het oog op do breedte der wiel banden toelaatbaar moet worden geacht. De commissie zou van andore denk beelden willen uitgaan. Dat de wegen in de wintermaanden dikwerf in onvoldoenden staat van onderhoud verkeeren, is voornamelijk hieraan te wijten, dat de vrachtrijders, industrieelen, handelaren en landbou wers bijna uitsluitend in het bezit zijn van voertuigen, waarvan de wielban den minder dan 6 c.M., veelal 5.7 c.M. breed zijn. Hadden die voertuigen een wiel bandbreedte van 10 c.M., dan zou de staat van de wegen in het najaar beduidend beter zijn. De vrachtvoerders moeten er mits dien toe worden gebracht, hnn voer tuigen van wielen met breedere banden te voorzien. Daar dit mede in hun belang is immers by het vervoer op breedyre wielbanden wordt minder trekkracht vereischt bestaat er geen bezwaar om hen in deze richting te dringen. De te geven voorschriften moeten echter het geheele jaar van toepassing zyü. Want kunnen in de zomermaan den met de thans in gebruik zijnde voertuigen vrachten van elk gewicht worden vervoerd, dan is de kans ge ring, dat deze voertuigen in voldoende mate door moer doelmatige vracht wagens zullen worden vervangen, en dan is het gevaar groot, dat in de wintermaanden voortdurend overtre dingen zullen plaats hebben, waarvan een groot aantal niet zal worden op gemerkt. In het bijzonder moet erop worden f gelet, dat de verbodsbepalingen de landbouwers in niet al te groote moei- 1 lijkhedon brengen. De commissie wil het maximum- gewicht, dat op wielen van 6.7 c.M. bandbreedte mag vervoerd worden, in het belang van de vrachtvoerders hooger stellen dan uitsluitend op grond technische overwoging zou moeten geschieden, maar toch zóó laag, dat oen voldoende prikkel aanwezig blijft om tot het verbreeken van do wielen geleidelijk te doen overgaan. In verband met het bovenstaande wordt voorgesteld te verbieden het vervoeren op een weg ló klasse met een vier- of meerwiolig voertuig met wielbanden van minder dan 10 c.M. breedte van vrachten, zwaarder dan 1400 K.G. of, vermeerderd met het gewicht van het voertuig, zwaar der dan 2100 K.G. in het gedeelte der provincie, dat is gelogen ten zuiden van de Morwedo, ten westen van de Noord en ten Zuiden van den Nieuwen Watorwogvoor hot overige gedeelte der provincie zijn dozo getallen be paald op rosp. 1000 en 1600 K.G. Hot maximum-gewioht dor vracht wordt voor oen twee- of driewielig voertuig, waarvan de banden der wie- Ion, het voorwiel van een driewielig voertuig uitgezonderd, minder dan 10 c.M. breed zijn, voorgesteld op 700 K.G. zonder en 1050 K.G. met het gewicht van den wagon op de eilanden, en resp. 500 en 800 K.G. voor het overige deel dor provincie. De maximum-vracht voor vierwie lige voertuigen mot wielbanden van meer dan 10 c.M. bedraagt 2500 K.G. zonder en 3500 K.G. met fiet gewicht van den wagen voor twee- en drie- wielige voertuigen resp. 1250 en 1750 K.G. Voor de melkwagens is een andere maatstaf aangelegd. Op wagens met wielbanden van minder dan 10 c.M. mogen niet meer geheel of ten deele gevulde melkbussen worden vervoerd die te zamen meer dan 840 L. kun nen inhouden. Voorwerpen als dorsohmachines stoompersmachinos, enz. waarvan de wielbanden niet <j© vereischte mi nimum breedte hebbon, mogen niet vervoerd worden tenzij met schriftélyke vergunning van -den hoofdingenieur van den provincialen waterstaat, als hun gewicht zwaarder is dan 2100 K.G. bij 10 c.M. Wiol band breedte en 3o00 K.G. by 15 c.M. wielbandbreedte. Dij z-g- „opdooi", welke op de we gen met borden moet worden aange geven, mag het te vervoeren maxi mum-gewicht slechts de helft bedra gen van de bovengenoemde maxima. Ten slotte wordt nog een artikel voorgesteld om de vóórheden te ver plichten de wielen van hun voertuigen te ontdoen van de klei of demódder van den akker, welke zich daaraan mocht bevinden, alvorens met die voertuigen op een weg le klasse te komen. De Italiaansch-Turksche oorlog. Konstantinopel, 18' April. Éen der 185 projectielen welke de Italianen afschoten, heeft de kazerne van het aan den Europeeschen oever gelegen fch"t Bedil Bahr licht beschadigd. Het fort beantwoordde het vuur.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1912 | | pagina 3