v m i lium is BLOOKERS CACAO Middenstands-Credietbank WEGENS 7ESMTSING MIJNER ERAS Het BROKKEN HUIS DAALDERS 2de werkmeid P.O. TandartsOOSTINGH afwezig. Openbare Verkooping Openbare Verkooping te Gouda, W, P, v. BERGEN HENEGOUWEN, Flesschen, Inmaak- en BoscMttmssen, oud Papier, gebruikte Capsules, enz. voor Gouda en Omstreken. ienbare Verkooping te Gouda, w West-Frisia^ Iej.deWed.E. Alter Adverlentiën. „De Woelgeest". een Café met Vergunning. Hinderhoeden en Mutsen Gebouw „KW» Gouda. N. V.Hel Tooneel Buitengewone Voorstelling Jonkvrouw de La Seiglière. Gemeogde Zangrereen. i ARNOLD SPOEL UITVOERING „Sas Lied van deröloeke", Notaris R. W. H. Pitlo, wel- en bouwland, a. te Stolwijk, «te Berken wonde Notaris J. KOEMAN Bouwland 3,19,40 Hectaren. TAMINIAUS JAM de BESTE. RLST BIJ ARNHEM. De Tariefwet beteekent: Minder Krenten, Voor meer centen. Orgels, Vleugels, enz. worden VERKOCHT met 20 25 °|o korting, Anna Paulownastraat 41, DEN HAA3. in de Wilhelminastraat hoek Paradijs was niet alleen de baanbreek- ster voor cacao tot lagen prijs, maar zij staat tevens 't hoogst in kwaliteit. COÖPERATIEVE A. VAN RKEDT DORTLANH NIGHTCAP ECHTE OUDE GENEVCR Notaris J. KOEMAN Roerende Goederen Kofflehols-lnveotaris, Vogel-cn Pluimveevoeders. Groote sorteering b 269' Gedempte Gracht 269* HEN HAAG, Heeren- en Dameskleeding. Pf Mej< de Wed. E. ALTER -A-O-ElfcTEU^. No. 11849. Woensdag 34 April 1913. 51e Jaargang. ISrie-cL-ws- ©an. ,^cLTr@riem.tie"blsLcL voor G-oioLcLa. em. Oaaa-streDsoaau Verschij rit dagelij ks Telefoon Interc. 82. -behalve Zon- en Feestdagen. Uitgevers A. BRINKMAN EN ZOON. Telefoon Interc. 82. Tweede Blad. V O® Heer on Mevrouw IJSSEL DE SCHEPPER—de Ridder betuigen hun hartelgken dank voor de blijken van belang8telling op 27 Maart j.l. ontvangen. Gouda, April 1912. N. V. KISTKNMAKKHIJ KUIPERIJ Aan Aandeelhouders wordt kennis gegeven, dat in de Algemeene Ver gadering van 20 April jlte Gouda, is besloten, een dividend uit te keeren van 7 °/0, en dit, van 1 Juni a.s. af, betaalbaar te stellen ten kan tore der Vennootschap en bij de Firma M. J. OGIER Co. te Gouda, tegen inlevering van dividendbewijs No. 1 N. V. Kastenmakerij Kuiperij „DE WOELGEEST J. VERGEER, Directeur. GEVRAAGD Br. met ultv. inl. en prijsopg. n°. A 8358 Bnr. Haagscho Courant Den Haag. GEVRAAGD VOOR DEN HAAG met 15 Mei in een gezin van 8 pen. een flinke Loon f 110.—. Tramgeld f 10.— en Waschgeld f 24.— 's jaara. (Zon dags om ae 14 d. geheel vr|). Zonder goede get. onnoodig zich aan te melden Turfmarkt 63, Don derdagavond tusBchen 7 en 9 uur. Westhaven is van 26 APRIL tot 6 MEI Tandarts VAN DER GRAGT zal, zoo noodig, hulp verleenen. Voor WASSCHEN en STRIJKEN van biedt zich aan Mej. A. MUIJS, Derde Kade 68, bg Graaf Florisweg. Dir.: WILLEM ROIJAARDS. IHntdag 3Q Mpril ItH, 8 uur ter herdenking van de 25-jarige tooneelcarrière van WILLEN ROIJAARDS. 85e OPVOERING VAN Markies de La Seiglière Willem Roij aards. Pr ij zon der plaatsen: le Rang (leden) f 1.76, (met-leden) f 2.26. 2e Rang (zijplaatsen) (leden) f 1.25,' niet-leden f 1.60. Plaatsbespreking vanaf heden dago- lijksch den geheelen dag. TG GOUDA. Directeur J. H. B. SPAANDERMAN. van gedicht van PR. VON SCHILLER, bewerkt voor Koor, Solostemmen en Orkest, door MAX BRUCH, op Maandag 99 April T919, des avonds half acht uur, in de Zaal „KUNSTMIN" der Soo. „ONS GE- NOEOEN" te Gouda. Entrée voor leden der Soo. „One Ge noegen" f 0,75, niet-leden f 1.kunst lievende leden en donateurs volgens reglement. Plaatsbespreking vanaf Donderdag 25 April aan de Zaal. GROOTE REPETITIE, op Zondag 28 April, des avonds te half acht uur, in „Ons Genoegen." Kaarten i f 0.25. Kaarten voor de Uitvoering en de Groote Repetitie verkrijgbaar bfl den Boekhandelaar J. DE VEN, Wydstraat, n 's avonds aan do Zaal. op WOENSDAG 8 MEI 1912, bn inzet en op WOENSDAG 15 MEI 1912, bg toeslag, telkens des voor middags te tO uur, in het Koffie huis van den Heer Stoppelenburg te Stolwijk, ten overstaan van den te Gouda, van eenige perceelen in het Beijersche: 1°. HOQI-, BOUWLAND en WA TER, grenzende aan de Achterwete- ring, groot ongeveer 2.70 H.A., be grensd door de eigendommen van de Heeren J. Vrrburo Jr., W. Baas en door perceel 2. Dit perceel is tot 1 November 1913 verhuurd aan den Heer J. Verburg Jr. 2°. BOUWLAND on WATER, grenzende aan de Stolwijksche land scheiding, groot ongeveer 1.42 H.A., begrensd door de eigendommen van de Heeren J. Verbürö, W. Baas en door perceel 1. Vernuurd aan de Heeren B. den Ouden en L. Treure tot 1 December 1913. 3o. BOUW-, HOOILAND en WA TER, strekkende van de Gouderak- sche landscheiding tot de Tiendwete- ring, groot 1.36.76 H.A., begrensd door de eigendommen van de Heeren Ver burg, van Knuffeler en de Jong. Verhuurd tot 1 December 1913 aan den Heer B. den Ouden. 4°. HOOILAND, in Benedenkerk, grenzende aan de Stolwijksche land scheiding, groot 1.19.62 H.A. begrensd, door de eigendommen van de Heeren K. Verburg, J. Timmf.s, C. Koogje, en de Weduwe C. Verburg. Verhuurd tot 1 November 1912 aan den Heer H. Honkoop. in de Wellepoort 5°. HOOILAND, gelegen aan het Graafje, groot 97.10 Aren, begi 1 door de eigendommen van de H< G. Oudenes en P. Anker. Verhuurd tot 1 December 1913 aan den heer B. den Ouden. De perceelen onder Stolwijk sub 1, 2 en 3, alsmede het perceel onder Berkenwoude behooren tot de nala tenschap van den lieer A. van Dam. Aanvaarding en betaling der koop sommen op 1 Juli 1912. Nadere inlichtingen geeft voor noemde Notaris. /rensd [eeren by opbod, verhooging on afslag op DONDERDAGEN 2 en 9 MEI 1912, beide dagen des voormiddags tM ure, in het Koffiehuis „HAR MONIE" aan de Markt aldaar, ten overstaan van den te Haastrecht ge- vestigden VAN No. 1. Een aangenaam gelegen, goed onderhouden, van gas- en water leiding en vele gemakken voorzien met het recht van erfpacht van den daarnaast liggenden Tuin en van den grond waarop het huis is gebouwd, aan de Karnemelksloot boek Bleekers- singel en Boelekade No. 1 te Gouda, groot 2 Aren 80 Centiaren. Te bezichtigen de laatste 3 werk dagen vóór den dag der veiling van 10 tot 12 en van 2 tot 4 uur en op dien dag van 9 tot 11 uur. En No. 2. Een peroeel best in den Znidplaspolder te Zevenhuizen, groot Breeder bn billetten. Nadere inlichtingen geeft Notans Koeman voorn Verkrijgbaar by T. wydstraat, Gouda. CREBAS, Telef. 40. AN ri-TAKIEFWBT-COBITÉ MAAR EXUEHS, zullen alle voorradige Piano's, IMaOOla'S, waaronder zijn de bekende merken van STEIN WEG Nachf., 8GHWEGHTËN, GOETZE en andere. Zie onderstaande prijzen. Vroeger Thans No. 1. STEINWECH Nachf., groot Model f 825.— 6M.— 2. GÜNTHER- 450.— - 340- 3. GOETZE met inbouw- 1250.^r- - 040. 4. ELLINGTON (Cincinatie) groot Model - 675.-»- - 510. De levering kan ook op termijnbetaling geschieden met Ö>0/0 verhooging. Voor ieder instrument wordt schriftelijke garantie verstrekt. Het Magfizijn zal geopend zijn van 9 v.m. tot 8 n.m. ontvangt o.a. gaarne Alles hoe gering ook wordt op door begunstigers aan te geven tijd door een bediende afgehaald. .ji i Opent rekening courant met- en verleent 'crediet aan hare ledenneemt gelden in deposito, ook van niet- leden. Nadere inlichtingen worden gaarne verstrekt door den boekhouder, den Heer ten zijnen Kantore WESTHAVEN 22, GOUDA. HALFOflHALF.CHERRY BRANDY. CRÈME DE MEHTHEMARASQUIN ENZ-ENZ" ■émIm (om contant geld) op DINSDAG 30/ APRIL 1912, des voormiddag8 H uur in de R. K. LEES- VEREENIGING aldaar, ten overstaan van den te Haastrecht gevestigdon eenige alseen volledige NIEUWE STOELEN, GLAS, POR- CELEIN, AARDEWERK, ENZ. Te zien daags vóór de verkooping van 9 tot 12 en van 2 tot 4 unr. het beste merk Zangzaad voor Kanaries in cartofis l/a liter 13, en '/i liter 26 cents. Lijsterzaad (Universeelvoer) in cartons kilo 13 en kilo 25 cents. West-Erisia Hoendermeel meer eieren bij minder voederkosten in baaltjes 21/* kilo 40 en 5 kilo 75 cents. Vraagt onze voedermethode. Zaadhandel en Voedarfabrlek WEST-FRISIA. D. HENSTRA Enkhuizen. Te Gouda verkrijgbaar bij HH.: ANTON COOPS, Wgdstraat. t E. H. VAN MILD, Veerstal. A Sierspelden, Barets, Garnituur Kammen. Stokpaardjes Leliefinmelbzeeji 40 cent per stuk. SHAMPOO, merk Zwarte Kop, 15 cent per pakje. Aanbevelend, BALT. A. DE JONG, Coiffeur. Oosthaven 31. g-e •eeft de HOOGSTE W AAR- >E voor Gedragen Koopt geheele of gedeelten van Inboedels. Is ook naar buiten de stad aan huis te ontbieden. Brieven worden vergoed. Let s. v. p. op NAAM en ADRES'. 269' Ged. Gracht 269', DEJN HAAG. 25 April. Café „Schaakbord", 81/, U-, vergadering Regelings-Commissie Gewest. Uitvoering N. G. V. 29 April, Sociëteit „Ons Genoegen", 71/, u., Gemengde Zangvereen. „Arnold Spoel"Das Lied von der Glocke. 30 April, Café. Harmonie", 8*/, uur, Verg. Kon. Ned. Bond Van Oud- Onderofficieren, afd. Gouda. 30 April. Sociëteit Ons Genoegen 8 n. N.V. „Het Tooneel" Dir. W. Royaards Jonkvrouwe de la 6 Mei Geb. Bouw- en Woningtoez., 2 uur, Verg. Onderetandseomm. „Armenzorg". Beleefd verzoeken wg geregeld tijdig mededeeling te mogen ontvangen van vergaderingen, oonoerten, vermakelijk heden ens., om deae den in onze agenda te vermelden. Electa. Dr.-A.Brinkman A Zn„ Gouda mmm courant. PRIJS VAN HET ABONNEMENT: Per kwartaalf 1 25 Idem franco per post1 50 Met Geïllustreerd Zondagsblad150 Idem franco per post190 Abonnementen worden dageljjks aangenomen aan ons BureauLange Tiendeweg 64, Lij onze Agenten, den Boekhandel en de Postkantoren PRljS~i)15ïf~ADVERTÈNTIÉN: Van 15 gewone regels met bewijsnummer f 0.56 Elke regel meer f «0.10 By drie achtereenvolgende plaatsingen worden deze tegen twee berekend. Dienstaanbiedingen per plaatsing van 1—5 regels f0 35 bij vooruit betaling, elke regel meer 6 ets. Reclames t 0.25 per regel. Groote letters en randen naar plaatsruimte. De Schipbreuk van tie „Titanic' herilaclit, op Zon dag- 21 April 1912, in de Reinonstrantsche Kerk te Gouda. Tekst Rom. XIV 8. Want hetzij wij leven, wij leven den Heer; hetzij wij sterven, wij sterven den Heer. Hetzij wij dan leven, hetzij wij sterven, wij zijn des Heeren. Wel zelden gaat er door heel de wereld een ontroering, als in de laat ste dagen, nu iedereen onder den indruk is van de ontzettende scheeps ramp op den Atlantischen Oceaan, waar een anderhalf duizend raensehen, na enkele uren van doodsangst, het leven bii verloren. Hoe grijpen ons de beschrijvingen aan, van het oogenblik af dat niemand der opvarenden begreep wat er gaande was, de een er om lachte en de ander zijn spel hervatte tot het oogen blik toe dat de geredden aan wal stapten en hun bloedverwanten en vrienden in de armen vielen. Een sombere verbeelding hebben we er voor noodig, 'k zou bijna zeg gen moed om te denken, als we ons gaan voorstellen welke tooneelen daar in den donkeren sterrennacht zijn afge speeld en moeten afgespeeld zijn tooneelen, waarbij de vrouw haar man niet wilde verlaten en met geweld in de reddingsboot moest worden gezet; of waarbij een grijs echtpaar moedig denzelfden dood ging stervenof waarbij, onder het dreigen van het onvermijdelijke, het dierlijke in den mensch wakker werd «n de drang naar zelfbehoud elk medegevoel had uit- gestooten. Daar ic geworsteld met den dood. Daar is gebeden door nenschen, die verleerdhadde» hun God *ftn te roepen nren lang. Haar is hartroerend afscheid go mmen. Daar is een AUgabig gehuil van ver- terijfelewJe*, wawRWdgen, fterven- 4§n opgegaan en die het hoorden, Pillen JsHt hl* leven leeg, blijven hporenen men heeft getracht het met gezangen te overstemmen en va# nit het riataeA aehip klonken de Innen va» «en .godsdienstig Red. „New, er is geen Doschrij viijg moge lijk vm wat daar in eeniam uren is geleden door menschen, die uit de grootste weelde pioteeüag werden ge stort in de diepete diende, midden in het leven opeens in honderdtallen werden geplaatst voor den dood, die, zonder aanzien des persoons, den arme evengoed als den allerrijkste heeft geveld. Hoe de dood zijn droevigen arbeid verrichttelaten we daar niet al te nieuwsgierig naar zgn. Laten we niet een wreed genot maken van het ons verdiepen in aller- (lei bijzonderhedenstraks worden ions misschien nog wel vertooningen van dit drama aangeboden, waar een ismaak-bedorven publiek zich in ver- Uustigt, en hoe griezeliger de verteo- iningen zgn, hoe mooierlaten wij lie ver inatilte het aafigrjjpende, het di«m- 'ernstige, het tragische gevoelen van n scheepsramp, zooals niemand er zich een "kan herinneren. Laten we oog hebben voor de treffende tegenstel lingen, zoo schril, zoo ontroerend, tusschen gewaande menschölijke groot heid en plotseling ervarenmensohelijke kleinheid tussqhen den somberen dood die een plekje van den Goeaan Wh «tap»# deed .gelijkenen de ontwaking van het meuwe, jonge leven om on9 heen in den heerlijken lentetijd. En als we die tegenstellingen tus schen grootheid en kleinheid, tus schen dood en leven diop hebben ge voeld, dat wij dan zoeken naar de verzoening in God. De tegenstelling is treffend tusschen wat het menschelijk vernuft bedenkt, tusschen wat door menschen wordt ondernomenen wat menschen, ondanks al hun vernuft en onderne mingsgeest, telkens als hun kleinheid en zwakheid moeten ervaren. Zietdaar vaart een zeeboot uit, aan een paleis gelijk, reusachtig in alles, biedend de uitgezochtste weelde, toegerust met wat maar aan inrich ting, gemak en genot was te beden ken, het grootste zeeschip dat ooit was gebouwd dat niet noodig bad bovenmatige veiligheidsmaatregelen, want het scheen alle gevaren te tar ten, het stoomde uit, alsof het uit wilde dagen de elementen, de na tuurkrachten, de kwade kansen van elke zeevaarten die er zich aan toevertrouwden, mochten dat doen in het volste vertrouwen, mochten zich overgeven aan spel en genot, doen alsof zij op den veiligaten bodem ston den, alsof zij niet waren ver van de hunnen afstanden zijn er immers niet meer in onzen t\jd, die met on zichtbare draden de thuis-blijvenden en de afwezigen met elkaar weet te verbinden. Daar voelt een mensch zich groot en machtig door. Dat maakt hem tot godheid in'eigen oogen, den mensch van den nieuwen tijd, die in zelfbe wuste kracht en in moedig zelfver trouwen geen belemmeringen moer ziet langs den weg van zijn willen en kunnen de overwinnaar, die rus tig inslaapt en voortslaapt op den Oce aan, die immers niet langer onzeker is. "Wat zou de vernuft-mensch, de kracht- mensch van den niouwon tijd, hebben te duchten Losgerukt voelt hij zich uit de boeien van 'machteloosheid en afhankelijkheid. Van natuurproduct heeft hij zich opgewerkt tot natuur- beheerscher. In stoutheid vaji verbeel ding ziet hij de dagen komen van alles weten en alles kunnen, van vol komen vrijheid en oppermacht misschien zelfs, van levensverlenging, van aardsche onsterfelijkheid. Dan, ja dan, zou het toppunt be reikt zijn, als zelfs de dood was over wonnen Zoo denkt hij en droomt hij totdat opeens de werkelijkheid zijn denken en droomen yerstoort, en hij beseft dat er nog krachten en invloe den en omstandigheden zijn, sterker dan hij, die den spot drijven met al de werken van zijn geest en zijn handen, en met ironie vernietigen wat hg zoo trotsch had opgebouwd. Grooter en geweldiger dingon zijn er dan menschenvernuft. Onzichtbare reuzen gaan er rond en in reuzengreep vermorzelen zij wat kleine menschen deed denken dat zij goden waren. Onheilspellende machten aanschouwen ons werk en als wjj den slaap den. veiligen slapen, plegen zij hun sluik moord. Weg is dan onze grootheidswaan Gebroken ligt dan onze trots. En ver vlogen zijn dan de illuzie's onzer onoverwinbaarheid. Dan voelen wij op het pijnlijkst dat we klein zijn en zwak, afhankelijk van het onbereken bare, nietige sohepselen tegenover het onmetelijke, onbegrensde en onafwend bare dan is er geween, gejammer en gehuil van doodelijk beangsten dan speelt zich af een aangrijpende tragedie die geboren wordt uit de tegenstelling tusschen waan en wer kelijkheid, tusschen ingebeelde groot heid en wezenlgke kleinheid, tusschen gedroomde oppermacht an blijkende zwakheid. Dan tuimelt de groote' mensoh van zijn voetstuk en hij ploft neer in den angst voor den dood die voor hem staat, voor de vernietiging die hem en zijn werk een graf bereidt. Die tegenstelling is treffend, tot een les. Nu treuren ouders om het verlies van hun kind. Man en vrouw zijn van elkaar ge rukt. Die in feestkleed waren bij hun redding, zullen nu gaan in rouw. Over stelpend is veler smart, onvergetelijk de slag die hen trof, onherstelbaar hun verlies. Maar nog eens laten wij niet te voel ons verdiepen in de bijzonder heden, niet onkiesoh worden in onze nieuwsgierigheid. Maar laten wij de tegenstelling zien en die omzetten in een herinnering, een waarschuwing, een les I Mensch, blijf beseffon en erkennen uw kleinheid en afhankelijkheid Laat, bij alles wat ge onderneemt, toch hot bewustzijn blijven dat niet alles in uw macht is. Legt af uw grootheidswaan hoe hoog ge ook zijt gestegen, gij blijft als de Icarus die zich vleugelen aanbond om op te vliegen naar do zon de val komt en de pijnen en smarten zijn te he viger voor den mensch die vergeten was dat hij mensch is. Wees mensoh vaq.den nieuwen tijd, in een wereld waarin alles een nieuw aanzien heeft, waarin gemoedelijke huisjes hebben plaats gemaakt voor reuzengebouwen, waar het moderne leven hoogty viert in nieuwe lijnen en vormen, in een nieuwe beweging en een nieuw schoon wees kind van dien tijd, past u aan aan nieuwe toe standen, leeft mee met al de kracht, die in u is, met geheel uw geest, zon der te willen blijven hangen aan wat oud is en voorbijgaandstaat niet vijandig, maar goed gezind tegenover de vernieuwing van alles en het valt niet te ontkennen en het is niet tegen te gaan dat er oen evolutie is, die onze oude wereld tot oen nieuwe gaat maar laat geen grootheidswaan u bevangen, geen zelfaanbidding u doen uitschudden het gevoel van kleinheid tegenover het groote Al, geen inge- beeldo almacht u blootstellen aan de wreedste ontgoochelingen Laat blijven uw kinderlijkheid, uw kleinheidsbesef, uw afhankelijkheids- belijdenis en laat telkens als andere dan menschel ij ke krachten hun spel drijven met menschen werk, de ware Wijsheid tot u spreken, om u te zeggen dat ge mensoh zijt en mensch blijft. Niet als een eenling zal de scheep: ramp, waar heel de wereld nu vol van is, blij«$n in onaen4$d. Andere, misschien nog erger, cw&pen zullen we beleven, $s de teenniejk nog grooter vorderingeo jfreeft gemaakt en men schen 8tee<H«^|r durven ondernemen Maar ze aiet zoo tragisch te zijn, als |e menschen hun Wijsheid gelykelijk mot hun kennis doen toe nemen, zoodat zij bedenken dat de onzekerheid blijft en zij hun geluk niet afhankelijk gaan stellen van wat teleurstelling brengen kan. Wie bouwt op voorbijgaande en afhankelijkd grootheid, zal smartvol ervaren dat fig klein ,is en met 't verlies van zijn geluk is alles ver loren. Maar de mensch van den nieu wen tijd, die ook bedenkt dat wetten, krachten, invloeden en omstandig heden, onafhankelijk van zijn wil, zijn levenslot blijven bepalen, Bal een ander geluk zoeken dat onverstoor baar is en voor zgn innerlgk leven een steun, die hem zedelgk sterk maakt als de onheilsdag is gekomen. Moeielijk 't is waar valt het don mensch, die eigen grootheid voelt an ^e wonderen aanschouwt van het menschelgk vernuft, om zich in klein- hoidsbosef te buigen voor hoogere dingon, maar het is noodig, zal er harmonie komon, evenwicht. Noodig is het, zullen we komen tot do verzoening tusschen kunnen en niet kunnen, tusschen vooruitgangen afhankelijkheid, tusschen de wonderen der techniek en de teleurstelling, tus schen het nieuwe leven van den nieu wen tijd en de dagolijksche ervaring dat we kleihe, nietige meuschen blijven. Nog is er de eenzijdigheid, de dis- harmonio, het gebrek aaa ovenwioht, want er is iets verloren, er is eon te kort aan religieus besef. Voor God moet weer worden gebogen. In Hem moot weer worden geleefd on gestor ven, door hernieuwing van het bewust zijn dat we Godes zijn. Aan idealen moet het nieuwe leven weer dienst baar worden gemaakthot moet wor den gesteld in Mfc lioht Godshot geloof moet zijn plaats herkrijgen, opdat hot alles wijde en verheerlgke, opdat de echte verzekerdheid en do waarachtige veilighoid wederkoere. Wel schrijnend was de tegenstelling zooals wij haar zagen bij de jongste schoepsramp, tusschen menschelijko grootheid en haar vernedering, tus schen het nieuwe dat onvernietigbaar leek en vernietigd werd maar als een tookomstprofetie willen wij hot aanvaarden dat er gebeden werd en godsdienstige zangen weerklonken, toen meer dan duizend menschen wer- denopgoschriktuithunonbezorgdheid... gebeden zal er worden en God weer in zangen goloofd door den nieuwen mensch, als hij zijn kleinheidsbesef en afhankelijkheidsgevoel hooft herwon nen on hij weer zeggen kan„ik ben des Hoeren, hetzij ik leef, hetzij ik Bterf." Als dat de belijdenis wordt, zal hot geen tragedie meer zijn, maar een mogelijkheid die werkelijkheid wordt, als hetgeen menschen hebben opgebouwd, wordt vernield, en in berusting zal elk lot kunnen worden gedragen. In kracht blgft de voor uitgang zich openbaren, maar als er de wijsheid aan is gepaard, zal de schoonheid worden bereikt, zal er oen nieuwe schoonheid komen over den nieuwen tijd, de schoonheid van het zijn wedergekeerd tot God, van het in kleinheid zich wederom buigen voor het Onuitsprekelijke. Als oen waarschuwend teeken des tijds wil ik de ramp zien der laatste dagen. En boveD de jammerkreten en smartetonen uit, hoor ik de stem Gods, di,e zegt„leeft en sterft in Mij, voelt en weet u de Mgne". Dit is de verzoening die uitrijst boven de tegenstelling. Nog een andere tegenstelling heb ik u genoemd bij de herinnering aan het geen gansch de wereld ontroert, en haar voor een oogenblik alles heeft doen vergeten. Ziet, het is rondom ons heen volle, blijde lenteHet is de zoete tijd van bloesem en vogelenlied, van zonnevreugde en levensvernieuwing I Een wonder genot is den mensch de lentetgd der natuur met haar teer, jong groen, haar koesterende warmte, na de herrijzenis uit den winterslaap. Lenteal wat we aan lieflijks en zachts kunnen bedenken, ligt in dat woord opgesloten. Het is al blijheid en dankbaarheid wat we voelen, aUzjjis gekomen, zij de prachtvolle, de Wereld-herscheppen de, betooverende lente, die ons uit- noodigt ten levensfeest. Te midden van dat feest, nu we den levenszanc zingen, bloemenplukken en kransen vlechten, te midden van onzen jubel om heb jonge, beloftevolle leven, klinkt er opeens een somber doodsfied eö worden we met onze gedachten ge trokken naar den bangen nacht op zee, waar honderden krampachtig het levei willen vasthouden en het toch moeten loslaten, waar het opkomend morgen licht zijn stralen worpen gaat over ronddrgvonde lgken. Lontq en levensvernieuwing, Levensvernietiging en dooa Treffende tegenstelling. 't Leven is zoet. Een mensch heeft al heel weinig meer te hopen, als hg het leven moe is. En al heel weinig moet hij liefhebbon, als hg niet wor stelen zou met boven monsohelijke kracht om behouden te big ven en weer te zien dien bg een „tot weer ziens" toeriep. liet is dagelijks dat do tegenstelling ons treft tusschon dood en leven. Beurtelings is het geboren worden en sterven van menschen ons tot vreügd pn leed, waar wo het eone van zien als liohtv hot andere als duisternis hoe dikwijls zonder verzoening. En toen is ook hier de vorzoouing. In vorming en vervorming gaat het al voort. Er is nergens vernietiging. Wat is, blijft, in andere on telkens veranderende verbindingen gedaante, zonder verlies van stofdeeltje of kracht. Het oneindig geheel kent geen ver meerdering of vermindering en het leven dat alles doortrilt is onafgebro ken, zelfs al lijkt hot gestorven. Men- 8chelijkorwiis is ons sproken van leven en dood als tegenstelling in de na tuur. Het is óón leven dat alles door stroomt, óón rustelooze beweging die gaat door alles, al zijn dat feveij en die beweging ons tot eon mysterie. De natuur kent geen winter van doodschheid er» geen lente van her leving wij leggen er die gedach ten in. Maiir we zijn nog niet met, don dood verzoend, al zien wij zoo do natuur, het heelal. Want wo zoeken een ander leven, in tegenstelling mot een anderen dood, een persoonlijkheidsleven, een bewustzijnsleven, het leven van ons ik, het loven in hoogston vorm. Is dat loven vorniotigd, als de stofver- binding wordt ontbonden Is hot aan een verdwijnend gedachtebeeld gelijk, ons geestelijk leven Zijn zo weg, die wo liefhadden, om wier dood wij treu ren Is de dood een absurditeit Is, toen de laatste doodssnik werd gege ven, en het stil was geworden op den oceaan waar honderden om levensbe houd hadden gesmeekt, is toen ver nietigd tot eeuwige vernietiging wat er in hen was geweest aan gedachte, aan bewustzijn, aan gevoel, aan ver langen, aan liefde Waar het stoffe lijk heelal éón leven o^onbaart en geen dood kent, zou daar in de geestelijke wereld wèl zijn de dood als eeuwige vernietiging? Wat meer is dan stof; wat het hoogste is dat wij kennen; wat aanleg in zich heeft zónder dat die aanleg tot volle ontplooiing kwam; Wat wij goddelijk noemen omdat het beminnelijk is en eerbiedwaardigwat den monsch eigenlijk tot mensch maakt, zou dat, bij verandering in de stof, ten onder gaan Maar wat zouden wij vraag stellen op vraagLiever uiten wij wat wij in ons dragen ais geloof, als innige overtuiging, en zeggen dat het beste in den mensch niet kón ondergaan, dat er geen tegenstelling is tusschen leven en dood, omdat er in den mensch is ^en tgdelgk door hem heenstroo- mend, eeuwig, goddelijk leven. Eén groot al-leven is er, en in dat al-leven zgn we allen omvat. God, die in alles is die misschien alles is is in ons alB geest, als goddelijkheid en dat is onze onsterfelijkheid. Niet allen en niet altgd zijn we er ons van bewust. Waren allen er zijn alle: zich van bewust, er zou meer zelf respect, meer zelfveredeling, meer levens verheffing zgn, want wie God in zich ziet, heeft God in zich ook lief. Maar er zou ook geen tegen stelling, geen soherpe, schrgnende

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1912 | | pagina 3