WARENHUIS y Middenstands-Credietbank SCHOEISEL C. SMITS, VOORMACHT (■rand» Magasins du Bazar de la Paix Dienstaanbiedingen Mej.deWedJ. Alter Najaarsuithaal. Advertentiën. MAATSCHAPPIJ VAN MJVIMKID Maandag 18 November Mr. M. J. VAN DEK FLIER t» de orgatisalK tan atbeidersreiien DHAAG GKEN BREUKBAND! IK ZEND HET OP PROEF! Hare Koninklijke Hoogheid de Vrouw SPUISTRAAT tegenover de Passage DEN HAAG. Gemakkelijkste manier van hoopeu Langste Prljaen - Grootste Kesae Nieuwe en prachtige uitstallingen lederen dag slrykorchest. "ff COÖPERATIEVE voor Gouda eu Omstreken. A. VAN REEDT DORTLAND Natuurlijke Medicinale Bronwateren Goudsche Courant TAMINIAUS JAM d_e ESSTE- ELST BIJ ARNHEM. 269* Gedempte Gracht 269* DEN HAAG, Heerea- en Dameskleeding. HF* Mej- do Wed. E. ALTER Schoenhandel. Kleiweg 48. Gouda. Fijn Dames- en Heerea ^West-Frisia* Vogel-en Pluimveevoeders. AGE1TDA. No. 12020. Woensdag 13 November 1912. 51e Jaargang. ^Ti©u"ws- 03D. .^cL-srexteM.tie"bla,d. "voor G-o-CLd.su ojcl Oaao-str ©Zkceao. Verschijnt dagelijks behalve Zon- en Feestdagen. Telefoon Interc. 82. Uitgevers A. BRINKMAN EN ZOON. Telefoon Interc. 82. Tweede Blad. Het Godsdienstig Geloof en de Balkan-Oorlog. V Voor de talrijke bewijzen van bolangatolling, mij betoond bij gelegen heid van mijn 50-jarig jnbileum, be tuig ik myn hartelijke» dank. M. 8PRUIJT. (Departement GOUDA). de» avond» te uur in de groote zaal van de Sociëteit „DE RÉTJNIE" DOOR met lichtbeelden toegelicht. Belangstellende arbeiden en klein- nljveren kunnen gratie kaarten bl| H.n. Leden bekomen. Na dertigjarig* ondervinding heb Ik een Breukverband-apparaat voor mannen, vrouwen en kinderen gemaakt hetwelk een breuk geneest. Indien U bjjna alles beproefd hebt, kom dan tot mij, Waar anderen ge faald hebben, daar heb ik mijn grootste succes gehad. Zond onderstaande coupon heden en ik zal u gratis mjjn goïll. boek over breuken en hare ge nezing toezenden, waarin ook mijn Breukverband-Apparaat is afgebeeld met de prijzen, ook de namen van vele personen, die het beproefd hebben en hoogst dankbaar zijn. Het geeft directe (verlichting, wanneer al het andere niets hielp. Denk er wel aan, dat ik geen zalven, geen harnassen en Dit Is C. B. BROOKS, die reeds meer den go leren breuken geneest. Indlee breuk- lildende, scbrt|« hem dan nog heden. geen leugens gebruik. Ik ^et" volgens Uw maat en zend het U toe met absoluten waarborg, dat het U voldoen zal, of ik zend u het geld terug. Ik heb den prjjs zoo leag moge lijk gestold, zoodat rjjk of arm het koopen kon. Ik zend het op proef, ten bewijze dat het waar is, wst ik zeg. U alleen oordeelt eu indien U eens mjjn geïll. boek gezien en gelezen zult hebben, dan zult U even verrukt zijn als mjjne duizenden patiënten, wier brieven op mijn kantoor zijn op geborgen. Vol ondersteunde gratis oonpon in en post die nog heden. UIUTIS INFORMATIE COUPON C. E. BROOKS, (H- 79) Paleis straat 4, Amsterdam. Zend mij per post in onbedrukte enveloppe Uw gelll. boek en vol ledige inlichtingen betreffende Uw Breukverband-Apparaat voor de genezing van brouken. Naam Aire» H. 79. MT MAX O'RELi *MN WOT 4e drnk. f 0.75 ing.j f 1.15 geb. HaodeDbladAllera musantst Nieuwe Crt. héél, héél vermakelijk. Daily Tel.: een schitterend guitig boeV.-Birmingham PotiEen verrukkelijk boek. Western Mercury Hebt gij Hare Koninklijke Hoogheid geleien Met dan wacht u nog een groot genot. Alom bid Boekh. of na ontvangst v.r postwissel b/d HOLLANDIA- DRUKKERIJ te Burn. Wacht niet tot de laatste (lagen en doet vooral uwe inkoopen in den vóór-' of namiddag, dit ia het gemakkelijkst, 's Avonds is het te druk en wordt het te laat voor het personeel, hetgeen overlast is. Goederen van nu af gekocht, worden gratis bewaard, mits een gedeelte vooruit betaald wordt. Iedere kooper, die minstens fl. 2.— besteedt geniet 20 pCt. korting aan de afdeeling chocolade en borstplaten. Aan Scholen en Liefdadigheidsinstellingen wordt extra korting toegestaan benevens een geschenk van het Bestuur. Alle inkoopen van af fl. 10.— worden vrachtvrij geleverd boot of spoor station in Nederland. y?> Opent rekening courant met- en verleent crediet aan hare leden; neemt gelden in deposito, ook van met- leden. Nadere inlichtingen worden gaarne verztrekt door den boekhouder, den Heer ten zjjnen Kantore "WEBTHA.VEN «2, GOUDA. ALLE SOORTEN bij M. M. BELONJE Jr. Keizerstraat 83-86-87. Telephoon 148. hebben in de eterde turret. f/fT Deie tdvertrotiCo kosle# sleekts bij vooruitheialiiig 1—6 regels f 0.35, voor elke regel meer 6 cent». Opgaaf uitsluitend aan het Bureau. Verkrijgbaar Wjjdstraat, Gouda. bij T. CRBBAS. Telef. 40. geeft de HOOGSTE WAAR DE voor Gedragen Koopt geheele of gedeelten van Inboedels. Is ook naar buiten de ztad aan huia te ontbieden. Brieven worden vergoed. Letv. p. op If AAM en ADRES: 209* Ged. Gracht 289*, DEN HAAG. Eenig adres: SPECIALITEIT IN fipns Jfln55Lf1 JBIEREH5 J10FLtVERfltlCltf,5 «.tl n 01KOHIM Depót te.Gouda: Fa. GROOTENDORST A Co., Wijdstraat 22. Het BRORKENHUI8 vraagt K leeding en Dekking. Dames belpt ons s.p. 1 Heeft U iets te geven, zendt dan bericht aan een der ondergeteekenden. Namens het Bestuur, W. GOL, Voorz. I. v. DANTZIG, onder-Voorz. W. DE VEN, Seor. J. v. EIJK Penningm. het beste merk Zangxaad voor Kanarie» in oartons !/i liter 13, en Vi üter 25 cents. HJetereaad (Universeelvoer) in cartons kilo 13 en '/z kilo 25 cents. Wett-IYtsia Uoendermeel meer eieren bij minder voederkosten in baaltjes 2'/| kilo 40 en 5 kilo L 75 cenU. Vraagt onae voedermethode. Zaadbaodel on Voederfaorlek WEST-FRISIA. D. HBN8TRA Enkhnizen. I Te Gouda verkrijgbaar bij HH.l ANTON COOt>&, Wjjdstraat. E. H. VAN MILD, Veerstal. D e p 61 s GoudaDames VAN DANTZIÖ, Markt 43. Oudewater: A. t. d. HOOGEN- Schoonhoven: Gez. v. ABo- HOVEN. 1-iri IIau»trechtG. v. DDS£fT. Bette uitvoering. Spoedige a/levering' 13-14 Nov. Soc. „da lUunia", en 7—10 uur, Baaax „f Adelt". 14 Nov. Soc. „Ons Genoegen",1W Voortzetting Biljart- en wedstrijd. 18 Nov. Geb. Bouw- enWo 2 uur, Verg. Onderstai „Armenzorg". 19 Nov. Soc. -Ons Genoegen" jartclub „Ter Gouw". Beleefd varaoekenwjj geregeld tjj«* mndrrtr-"-c te mogen ontvangenVJ* 60UDH COURANT. PRIJS^VAN HÏT ABONNEMENT: Per kwartaalf 1.25 Idem franco per poet t 50 Met Geïllustreerd Zondagsblad 1 50 Idem franco per post 1 '.Hl Abonnementen worden dageljjks aangenomen aan ons BureauLakoc Tiendewet. 64, bjj onze Agenten, den Boekhandel en de Postkantoren SÏisPËart PR IJ S D E R TUV ER TENT fÈN: Van 1—5 gewone regels niet bewysnummer Elke regel meer Büd f 0 .55 0.10 twee berekend. Dienstaanbiedingen per plaatsing van 1—5 regels f0 35 by vooruit betaling, elke regel meer 6 ets. Reclames I 0 25 per regel Groote letters en randen naar plaatsruimte Tekst: Johannes IX 17. In het voorbijgaan zag hij een blindgeborene. En zyn leerlin gen vroegen hem Rabbi, wie heeft gezondigd, hij of zijn ouders, dat hy blind geboren is? Jezus antwoordde: Noch hij, noch zijn ouders; maar dit is geschied opdat Gods werken in hem geopenbaard worden. Wy moeten de werken doen van mijn Zender zoolang het dag isde nacht komt, wanneer niemand werken kan. Zoolang ik in de wereld ben, ben ik het licht der wereld. Na dit gezegd te hebben spuwde hij op den grond, maakte van het Bpeeksel slijk, legde het op zgn oogen en zeide tot hem Ga u wasschen in den vijver van den Siloam dat beteekent den Gezant. Hy ging heen, wiesch zich en liep ziende rond. (Volgens de nieuwe vertaling door Dr. H. Oort.) Mensohen zijn veelal geneigd,- om, al zy getuige zgn van een ramp of zelf in hun leven een droeve ervaring hebben, te denken aan wat de oorzaak daarvan kan zgn en te vragen naar het „waarom". Bij blyde gebeurtenissen en erva ringen wordt daar in den regel veel minder aan gedacht en naar gevraagd. Zij worden aanvaard, alsof het zoo behoorde, alsof een mensch er zeker recht op heeft, alsof voorspoed de normale gang vau zaken was. Zeker zijn er menschen, die dan wel denken aan de oorzaak vafi hun voorspoed, en op de vraag naar het „waarom" zich ten antwoord geven, dat zij het voorwerp waren van Gods welgevallen, dat zg de uitverkorenen waren, aan wie God Zijn bijzondere gunsten wilde verleenen. Zij zien dan in hun voor spoed het werk Gods, die de omstan digheden zóó leidde -en regelde, om hunnentwille, om hen te beweldadigen. Nu kan, als het nadenken niet diep is, het dankbaarheidsgevoel bij onder vonden voorspoed, zegen of uitredding zóó den blik naar boven doen richten tot Hem, den Gever van alle goed, den almachtigen, albestierenden God, die gebeden verhoort en Zgn geliefden met weldaden overlaadtnn kan bet een argeloos, eenvoudig, onbewust- zelfzuchtig gemoed zijn, waaruit zulk een dankbaarheidsgevoel opwelt Maaral heb ik waardeering voor eiken vorm, waarin de godsdienst zich vertoont, ik heb toch bezwaren den één zegent en den,ander zwaar beproeft, den één doet wandelen in het licht en den ander laat gaan door de duisternis, den één het leven maak! tot een bloeienden hof, den ander tot een onherbergzame steppe. En van zulk een Godsgedachte wen den wn ons af, als zg de dekmantel wordt der sonde, als een mensch ten koste van zijn medemensehen voor spoedig is en hij valt dan op de knieën om God te danken, die hem zegende. Zóó wordt er ook gedankt, in godsdienstige taal, met vrome woorden, door welberekende, slimme menschen, die hun eigen eer, macht of glorie zoeken en daarvoor middelen gebruiken, die het zuiver-voelend men- schelijk gemoed veroordeelt. Dank- toonen stijgen omhoog na een Bartho- lomma-nacnt, waarin duizenden Pro testanten vermoord wordenhet loflied rijst als een bijzondere school is bevolkt, door de oudera te dwingen hun kinderen erheen te zenden als, met middelen, die niet altijd het dag licht kunnen verdragen, een politieke overwinnyig is behaaldals er gelukkig gespeculeerd is of een vermogen ge kweekt van het geld dat anderen werd onthoudendan rookt het altaar van offers der dankbaarheid maar 'k geloof dat God ook dan zegt „ik walg ervan, wascht en reinigt u „liever, doet uw booze daden uit mijn „oog weg, houdt op met kwaaddoen, „leert goed handelen, zoekt naar bil lijkheid, leidt den verdrukte, verschaft „den wees recht, neemt het op voor de weduwe!" Godsdienst gaat zoo gemakkelijk samen met onbewuste of verkapte zelfzucht, met kinderlijk of gezocht zelfbedrog, en waar het nadenken weinig ontwikkeld is, wordt een Gods gedachte gevormd die alle gebreken van menschenwerk vertoont. Bij blijde gebeurtenissen of ervarin gen wordt wel aan de oorzaak gedacht en gevraagd naar het „waarom?", maar veel meer wordt dat gedaan by aan schouwde of ondervonden rampen, zooals, toen, volgens het verhaal uit Johannes IX, Jezus, de Christus, op weg met zgn leerlingen, een blindge borene ontmoette. Dat was wel vroeso- lijk, van zijn geboorte af blind te zijn geweest, altijd geleefd te hebben met gesluierd oog, in donkeren nacht zonder maneschijn of sterreschittering. Nooit gezien te hebben bet gulden zonnelicht, nooit eon kleur, nóóit iets van lente- weelde of zonnepracht, nooit een bloem nooit een kunstwerk, nooit een men- schengelaat, nooit het moederoog. O dat was wel verschrikkelijk, een groote ramp, als een mensch nooit vrij had kannen gaan, maar altijd afhanke lijk was van een leidende hand. Wat was die mensch beklagenswaardig, die een zoo kostbaar zintuig als het ge zicht nimmer had gekend en wien een groot deel der levensvreugde daardoor voor immer was ontzegd l Als Joden van hun dagen spreken de leerlingen over dit droeve geval. Het werk van hun God was het na tuurlijk, want alles is Zgn werk, hetzg tot der menschen loon, hetzij tot hun straf. Maar waarom, vragen zij, trof dien ongelukkige deze straf Wie heeft gezondigd? Hij of zgn oudera? Was nij zelf schuldig en blindheid zijn straf, wanneer heeft hij dan ge zondigd Want hij is blindgeboren, moet dus gestraft zijn voor een zonde, die niet in dit leven was begaan. Het is een raadsel, waarop Jezus misschien wel het antwoord op kan geven. Wel licht hebben zijn ouders gezondigd en is het de straf voor hun zonde, dat hun een blinde zoon is geboren. Jahwe immers was een god, die de schuld der vaderen wreekte tot in het derde en vierde geslacht Waarom r Die vraag is ook de achter grond van de gevoelens, waarmee de leerlingen een ramp aanschouwen, de ramp van het blindgeboren zgn, en uit die vraag blgkt dat zij met het lot van den ongelukkige zgn begaan, dat zij een verklaring behoeven, om op den twijfel, die hen misschien kwelde, zekerheid e krijgen, e weten wat zg van hun God en diens bestuur hebben te denken. Geheel en al zonder zekerheid waren zg niet. Zg hadden bet geloofsdogma dat alles waa het werk van hun God en in het menschelgk levenslot zich een beloonende of bestraffende recht vaardigheid deed gelden. Maar daar mede was niet alles verklaard en hun waarom?" nog niet ten volle beant woord. Doch hoe het zg, of zg weinig of geen zekerheid hadden, wat soort verklaring zg verlangden, op welke vragen zij een bevredigend antwoord van Jezus hoopten te gntvangen, zij waren in hun gesprek bezig met de theorie van een ramp, met het verstandelijk nadenken &ver een dfroef feit, in verband met hup Godsgeloof, in verband met het goddelijk wereld bestuur. En nu vinden wij in die denkende en vragende leerlingen zeker wel iets terug van onszelf, want wy denken en vragen ook, als het groote we reld-verband in ons eigen leven zich openbaart in het pijnlyke en smart volle, of, als de groote wereldgeschie denis ons het leed van medemensohen doet aanschouwen, hotsij stoffelijk, hetzy geestelijk. In ons tekstverhaal achten wij dat van het laatste sprake is, van geestelyk lijden §n dat Jezus daarin het licht der wereld is, die zelfs blindgeborenen voort tot de aanschou wing van het goddelijk liqht der Waar heid. Maar wij weten wtl hoe nauw de stoffelijke en geestelijke dingen met elkaar samenhangen en leed in het éóne onvermijdelijk" kan gepaard gaan met leed in het ander. Als we spreken van het lyden onzer medemensehen, van de wereldgeschie denis, die te aanschouwen geeft wat een oorzaak is ook van onze droefheid, dan, nietwair, staat nu ons allen bet zelfde voor den geest, gaan onze ge dachten vanzelf uit naar het Oosten, naar slagvelden, naar een oorlog, die wederom in alle ontzetting de ver schrikkelijkheid laat zien van een oor log in den nieuwen tijd. Hoe daar, in den Balkan, door menschen ge leden wordt, gaat zeker alle beschrij ving te boven. Daar wordt geleden door duizendtallen gewonden, die op het slagveld liggen of zich vandaar naar een veiliger plek wisten voort te slepen, ten prooi aan het grootste gebrelc, overgelaten aan hun lot, on verzorgd, zonder verpleging, in bittere kou, als beelden van deerniswekkende ellende. Daar is een ontzaggelijk leed, waar de machine-geweren en granaatkar tetsen. zich op menschenli<mamen heb ben gericht, die een paar dagen en nachten ontbering hadden gekend, en waar nóg voortgegaan wordt met de slachting van menschen, die kinderen, echtgenooten of vaders zijn. „Het lot van de gewonden", zegt een verslaggever, „is vreeseliik. Zoo „slecht is oe geneeskundige dienst bg „de Turken, dat de mannen nauwe- „Igks de eerste hulp bjj verwondingen „kunnen vinden. Er zijn geen bereden „ambulances on haast geen draagbaren. „Zwaar gewonden moeten aldus jam- „merlgk omkomen op de plaats, waar „ze gevallen zijn, of hetzelfde lot treft „hen in het naaste dorp, waar zg „worden achtergelaten. Honderden „gewonden hielden ons onderweg aan „om ons te vragen, waar de ambu lances waren. Helaas er waren er „geen Dank zij de techniek, die geschut leerde maken van nieuwe constructie, zgn de gevallenen schifr niet te tellen. Of het 50 of 100 duizend zgn. die tot nog toe aan beide zyden sneuvelden, het sneuvelen van één krijgsman kan al een tragedie zgn en bet lot der levenden nog hardet dan van hen, die in doffe berusting de nadering van den doodsengel hebben afgewacht. Als een Turksch generaal zegt dat de oorlog „een ellendig spel is, alleen geschikt voor barbaren", dan moet het wel afgrijselijk zijn, wat er in deze dagen wordt afgespeeld in de bloedige botsing tusschen rassen en godsdien sten, niet om het bloedvergieten alleen, maar ook om de algemeene ellende die er overal door wordt gezaaid en waarvan vrouwen, kinderen en grijs aards het slachtoffer zgn. Liohmnelgke en geestelgke verwoestingen richt ook deze oorlog wederom aan, want er zijn niet alleen menschen, wier huizen verbrand, wier lichamen verminkt, vermoord, wier kinderen op de lijken hunner ouders gesehonden worden, maar menschen ook, die zulke wan daden plegen, nu hun woeste ziel uit alle teugels is losgebroken en verblind fanatisme de hand aan domheid heeft gereikt. 01 er zyn Turken gonoeg, 'die vrienden zijn van humaniteit en deze menschenslachtery verfoeien er zgn ongetwijfeld wel meerderen, die den ken of «eggen, wat een in een hospi taal verpleegden Turk zoo echt uit het hart kwam „Allah zij gedankt, „dat wg bg vreemdelingen zijn, by „ons is niets." Maar hoevelen donken er nog over als die andere Turk, die, op do vermaning van zyn verpleegster: „Wees goed voor onze menschen, zoo- „als wij het voor u zijn, wanneer gij „er weer ontmoet" ten antwoord gaf: „Waarom zou ik? Ik ben geen Christen. „Allah zij geloofd 1" Er zal op dezen oorlog een zedelijke achteruitgang volgen, wel tijdelyk, maar lang genoeg om te doen govoelon dat. oen oorlog oen ramp is. die zijn gfelijke niet heeft. Zelfs de staten die het vecht aan hun zü hebben en ieder die weet hoe de Balkanstaten onder Turkschen druk hebben gelegen, erkent hun goed reoht zuilenden weeromslag ondervinden van den tgd, dat de lucht van krditdarap en oor- logigerommel was vervuld, want vechten, geweld gebruiken en bloed vergieten maakt hard, wreekt zich aan het karakter, is in strijd met de innigste neigingen van de, monsche- lijke natuur. Oorlog is een loslating van daemo- nische machten. Oorlog is de ver heerlijking van kracht en geweld. Oorlog is ruwe verwoesting. Oorlog is de grootste abnormaliteit, een ont zettende ramp, een vloek. Oorlog is een uitlachen van de liefde, eon be spotting van God. Hoort het geween, gesteun en ge klaag Zoudt gij kunnen oanhooren hoe het gerochel van stervende menschen en paarden over de velden klinkt; het aan kunnen zien hoe daar een doodstrgd van vier, vgf dagen wordt gestreden, zonder iets ter verlichting? O, Godroepen we dan uit, waar om? Waarom dit de weg van Uwe mensohheid Waarom langs dit pad de vooruitgang en ontwikkeling Waarom deze nacht, waarop wel weer een morgenstond zal volgen Waarom die oceaan van ellende, die bevaren moet worden om te komen op kusten van vrede en broederschap Waaraan heeft de menschheid, heb ben menschen het verdiend, dat er zoo nameloos veel wordt geleden en een oorlog gevoerd met terugtochten, zóó jammerlgk, als de geschiedenis er niet veel heeft te vermelden? Gedoogt Gij het, o God, dat gebeurt wat Gii niet wilt, niet kunt willen, want Gij zijt barmhartigheid en liefde Waarom niet verhinderd dat men schen geslacht worden, als hadden ze geen waarde? Waarom O, waar is de denker of profeet of wgze die verklaren zal, wat deze dis sonant doet in het goddelgk koor! Laat iemand ons toonen hoe ook hierin een goed en liefdevol Godsbestuur Zijn weldaden aan het menschdom bewijstLaat iemand ons een ge loofsstelsel bouwen en doen zien hoe daarin alles past, om een harmonisch geheel te verkrygen 1 Wie geeft het antwoord, eindelijk eens het antwoord op vragen die ons geen rust gunnen, want het denken en peinzen kannen we toch niet laten O, spreekt niet van erfzonde, nóch van Gods »trafgerichten,nóch van Gods bedoelingen, nóch van Gods opvoe dingswerk, nóch van iets anders, dat het kwade door God gewild noemt. Als ik één ding diep gevoel, en van één ding zeker ben, dan is bet dat God den vrede wil en geen oorlog. Aan alles zou ik kunnen twijfelen, maar niet aan het besef dat een oor log, als deze, volkomen in strijd is met God in my. Maarwaar is dan de eenheid, de verzoening, de oplossing? Hoe kan bestaan wat Goa niet wil? Hoe is de gesohiedenis, als zij de geschiede nis van rampen is, te rymen met het bestuur van een liefderijk God, een Vader van alle menschen? Naast God kan er niet zyn een an dere macht, want God is eenin. Een heid moet er zgn, geen verdeelde lei ding. Ons denken dwingt om aan te nemen dat alles is omvat in één groote eenheid. En om die erkenning leggen wjj ons neer by wat wy noemen het natuurlijk kwaad, d.i. wat ons wordt aangedaan door de natuur. Zóó self- zuchtig willen we niet zijn, dat we de de natuur willen zien in dienst van ons tydelylc oordeel, gehoorzamend aan onze luimen. Neen, wy kunnen vrede hebben met ons lot, vindend ons on verstoorbaar geluk in God en in het feloof dat niets ons kan scheiden van ijne liefde. Maar ar is ander kwaad, waarvan wij de noodzakelijkheid en onvermijde lijkheid niet inzien, het kwaad dat menschen doen, het kwaad, dat door geweten en gevoel wordt veroordaald, dat niet moest bestaan en niet mag bestaan, omdat het in stryd is met Gods wil en niet gedaan wordt door een mensch die God kent en liefheeft. En tóch bestaat het en tóch wordt het gedaanhet zedelijk kwaad, dat wol zyn hoogste en pijnlijkste open baring vindt in den oorlog. Ik weet het niet, ik begrijp het niet, zeg ik dan liever, dan iets te gelooven dat myn eerbied voor God mij onmo gelijk maakt te gelooven. Mijn men schel jjk denken is te beperkt'om door te kunnen dringen tot de wat mij raadselachtig voorkomt. Dit de diepte van begriip ik wel, dat een volmaakte wereld van volmaakte menschen een onbestaanbaarheid is. En ik bdgryp ook, dat, waar ieder mensch als kind zijn leven aanvangt, zgn groei en ont wikkeling samengaat met dwalen en falen. Zien wg de gansche menschheid als een groeiend en zich ontwikkelend kind, dan zullen we niet verbaasd staan over een oorlog. Maar vragen wij, waarom er groei is en ontwikke ling, waarom het heelal niet andera is ingericht, dan is elk antwoord niet meer dan een poging om het denken te bevredigen en verzoening te bren- §en tusschen hoofd en hart in een odsbegrip. Is er één poging bij, die geen twijfel meer overlaat? Zullen menschen ooit het wereldraadsel op kunnen lossen Tot Jezus kwamen de leerlingen ook met hun vragen en verlangens om te begrijpen. Gaf hij hun een antwoord, waarmeê zij genoegen konden nemen, waarbü ook wij vrede kunnen vinden Maar Jezus geeft geen antwoord, gaat zelfs niet in op hun vraag, alsof hg te kennen wil geven haar niet belang rijk of noodlg te vinden, alof hg zeggen wil„vermoeit u daar niet moe, denkt „liever aan andere dingen, laat uw „geloof liever op andere wijze ge tuigen." Waar zy dan wèl aan moesten denken en waarin liever van hun ge loof getuigen? Gods werken moesten in den blindgeborene geopenbaard worden. Die ongelukkige moest worden geholpen. Naar de geloofspraktijk der liefde verwijst Jezus, in plaats vut» zijn' leerlingen een geloofssysteem op te bouwen, dat een antwoord zon zyn

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1912 | | pagina 3