A. P. HARTENS Co. Groote Jaarlijksche OPRUIMING ONDERGOEDEREN, (PIANO'S |6. V. COPPERS, Jaarlijksche Opruiming Bioscoop-Salon „Gouda Vooruit voortzetten ■AJANDEBEE7DEMC'. Intercommunale Hypotheekbank UPS I0MEC3T Een gro Jte paptij Dajèeshemden,Nachtponnen en Pantalons, j lafeflakens met bijpafeMe |(jrvetten bijzondere'koopjes in Geklejirde en Zwarte ,Toponstöffen. DAMES- en KINDERMAI^TELS GECONFECTIONEERDE C. A. B. BANTZINGER. WEEKHEDEN een Zaak BALT.A. DB JONG, Hoogstraat 344, ROTTERDAM. bl ETALAGE; De groote attractie. Wille Goederen. Gemaakte Goederen GOODSGHE COURANT GROOTE Hoogstraat, NIGHTCAP ECHTE OUDE GENEVER GOUDA, KLEIWEG, 17-19. cLean. "begiaa-t cLe Allo MaLiifactiireii en Genaakte Goederen worden tegen ve<;l verminderde prijzen uitverkocht. 1 ve| beneden fabrieksprijzen, j W EXTK4 VOqitUEKLIGE AANBIEDING Ji' i p i' t stukjes; Heper, Wit katoen. •jSerteljéii ©ogjesgoed. eti allelandere soorten WITTE fó©KDERllï. 11, jt 'j DENOQ|oO^RAl||aO I 1 V,f j wor(|en ver beneden fapriek^prpen uitverl|||ht.1 J onze en vestigen bizonder uwe aandacht op onze die tot zeer lage prijzen worden OPGERUIMD. Pianohandelaren Rotterdam. Heerengracht 615, Amsterdam. He bank stelt verkrijgbaar: 41| "l pandbrieven in stukken van j j j| j |2 |o f1000,f500enflOOtotdenkoersvanl v'l" |o Verkrijgbaar bij de Heeren T. GOEDEW AAGEN ZONEN. De Reform-flacons bevallen 85 en 45 c.M." tj( lichtPOOL'sOüitL en kosten slechts Weiger flacons welke niet voor zien lijn van bovenstaand merk. Overal; verkrijgbaar. L. POOL ZONEN, Amsterdam. VRAGEN De Haarwaters .PIXAVON'. Berkens Haarwater. EAU DE QÜ1NINE. EAU DE VEGETALL bfl Coiffeur. Oosthaven 31. Au Corset Gracieux. Telefoon 6474. De timmerma.j heeft tooneelkoorts. Komisch. 2. Het visschersmeisje van Cornwall, comedie. 3. Erbruck en de Concierge. Humoristisch. b. Prachtvolle natuuropname uit Bosnië, e. De erfdochter en het Familiepension. Comedie. 7. Natte liefde. Lachen. Laohen. Entree 50 ct., 30 ct., 20 ct., 10 ct. Katoen en Graslinnen voor Sloopen en Lakens. Tweede Blad. %iit ons Parlement. Buitenlandse!: Nieuws. Do ooi-log- op den Balkan. Stadsnieuws. HALF OM HALF. CHERRY BRANDY, CRÈME DE MENTHE, MARASQUIN, ENZ ENZ- UITVERKOOP AANBEVELEND, rechtstreeks geïmporteerd, sterk .on-1 curreerende prijzen vanaf f 295. bespeelde Piano's v.af f 125. I bespeelde Pianola's f Jb&O,I VRAAGT CONDITIËN 1! 'I GoudBchcsingel No. 237, Tel. 4077. Opg®richt 1898' Kruiskade No. 112, Tel. 4090^ J. VAN HASSELT. O. D. SALOMONSON. 80 en ÓO ct. p. stuk. bekwame, oppassende VOOR DE BRANDKASTEN EN SLOTENF ABRIEKEN. B(j aanbieding op te gevenleef tijd, loon, -waar gewerkt enz. "Wegens vertrek AANGEBODEN in GranenMeetingMeelf Krui deniers- en Grutterswaren tevens aan de zaak vergunning wat ook veel verdienste oplevert. Koopsom f 2500.waaronder alles begrepen, Paard, "Wagens, Maten en Gewichten, verder alles wat tot de zaak behoort. Huis, Boomgaard, Tuin ruim 1 H.A. 20 cA. kan ook overge nomen worden, tevens te huur. Brieven franco letter J. bureau van dit blad. Oestanten en dopt1 etaleer Ji ©enigszins I beschadigde Corsetten gorden tegen spotprijzen uitverkocht. fjorJjtten, zoowel mjet als.zpnder Spiraal baleinen, reeds in prijzaÉL van 35, 45, 58, 67 cent, enz} ■landcorsetten, voor oorpiiljnte figuren, I tot taillemaat 98, reedsfljanaf f 1.55. Zeer voordeelige aanbiedinsMn Jarrktel- Lip, reeds voor 8,10,12ljfjf 15 cent enz. Prima Bustehouders reeds vainaf 64 cent. courtante soorten en zichtzending<en gedurende de J 1 Opruiming io°/o KORTING. PRACHT-PROGRAMMA van 18 tot en met 24 Janoari. Circusdrama. Hoogst spannend en aangapend van inhoud. f0f Men leze vooral de beschrijving op de strooibiljetten. N.B.Des Zondags na 7 nur alle rangen 5 ct. hooger. als HEMDEN, PANTALONS, NACHTJAPONNEN, SLOOPEN, LAKENS fenz. ■e~ VRAAQT ZICHTZEND1NO. ZATERDAG lp JANUARI 1913. TWEEDE KAMER. Na den nuchter-ernstigen Colijn kwam de heer Heemskerk achter de groene tafel. Binnenlandse^© Zaken is pas een klein eind ver en toch zijn er al aardige punten te noteeren. Zoo kregen we eerst uit het Katholieke deel van het land een scherpen aandrang om de Drankwet te wijzigen. De „groote fouten" moeten er uit weggenomen worden, zei de heer van Üjïispen, om een herzieningscommissie werd ge- I, vraagd en ook* de Minister is over tuigd dat herziening noodig is, heeft er alleen nog geen tijd voor gehad Niemand is tevreden met de Drankwet, zegt de heer Fleskens, en wij misten bij dit alles ulleen den heer Kuyper. Gelukkig voor hem hoorde hij niet, hoe erop zijn prachtige Drankwet werd afgegeven uit bevrienden kring. Tot niet zoo heel lang geleden was de oppositie tegen de Drankwet liberalis tische oppositie, politiek, en nu erkent men van Rechts allerzijds dat Kuyper's nieuwe Drankwèt niet deugt en op de I helling moet Niet onaardig was de bespreking van de afdeeling Binnenlandsch Be stuur. Daar was allereerst de Schie- damscko dijken- en bermen verordening, dan de tooneelcönsuur in verschillende gemeenten op [kinderlijke wijze toe gepast en de gaarder referendum- quaestie. Bij dit alles hadden we weer volop gelegenheid den Premier, den heer Heemskerk tei bestudeereii. Wij wisten, dat mr. Heemskerk een schouwburgbezoeker is, dat zelfs zijn echtgenoote comedie speelt (van haar man zagen we 't nog nooit anders dan figuurlijk), kortom dat onze anti revolutionaire Premier er opvattingen op na houdt, die ieder „goed" anti revolutionair moet doen rillen en wij zijn overtuigd, dat ieder anti-revolu tionair, die mr. Theodoor gisteren hoorde, hem van die plaats wèg ^ou wenschen en den geliefden doctor op zijn plaats, ware 't niet, dat een tweede Ministerschap van dezen uitgesloten is. Daar zat nu de Premier uit het Ka binet, dat ons het wetteke bracht, dat men gaarne met den wijdschen naam „Zedelijkheidswet" siert, dat het zoo gaarne voorstelt, alsof het ons land met deze paar artikelen uit een poel van ellende 'en vuil op een hooger peil van zedelijkheid had gebracht en wanneer teen hoog-ernstig man als mr. de Beau fort juridische bezwaren tegen de Schiedam8che verordening wil gaan ontwikkelen en daartoe de veel-aange- vochten bepaling eenvoudig voorleest, zonder eenige ironie of commentaar, dan barst onze Premier uit van plezier. Wanneer de heer de Beaufort er op wijst, dat zelfs eenige leeftijdsaandui ding ontbreekt en dat dus een kinder meid met een jongetje onder die straf bepaling vallen, dan gaat de Minister daarop niet serieus in, maar volstaat hij met de interruptie Wanneer men er bijzonderheden in plaatst, wordt het „nóg komieker Nóg komieker Deze Premier, man van Rechts, heeft 'tnlet aangedurfd, deze slechte verordening, juridisch flodderig en practisch onmogelijk, maaksel van een .Rechtscn college van B. en W. en goedgekeurd door 'n Rechtsch College van Gedeputeerde Staten, af te keuren, heeft deze verordening niet ter ver nietiging voorgedragen (er wel „ern stig" over gedacht naar eigen verkla ring) en noemt haar ten slotte in het Parlement, ten aanho'ore van het Nederlandsche volk, komiekopname van eenige details, waardoor niet een kindermeid en een jongetje, een baker met een mannelijken zuigeling, een jongen en zijn overgrootmoeder straf baar zouden worden, indien zij zich neervleiden—waarljjk geen overbodige weelde zou de zaak voor den Pre mier „nóg komieker" maken bij tapt er een aantal uien over, van een allooi, als aan de bittertafel soms opgang maakt en vindt de zaak buitengewoon vol humor, terwijl hij den ernst der zaak nauwelijks beziet en er hoogstens een beetje gemoedelijk over heen keuvelt. Handig is hfi altijd. Een debater par excellenceHij debatteert en krijgt steeds meer schik in eigen debatteer- kunst en -trucjes. Hij doet 't met animo, zooajs hij 't, moest hij precies het tegenovergestelde verdedigen, met evenveel 'animo zou doen. Dit bleek weer zoo frappant bij de Naarder quaestie. De wet verbiedt het houden van een referendum en toch is dit feitelijk te Naarden geschil Daar had men besloten de kermis af te schaffen en toen men bemerkte, dat een groot deel der bevolking daar tegen was, heeft men bij de hJBfden van gezinnen hun meening geïnfor meerd en toon, nadat de meerder heid zich voor het behoud der kermis had uitgesproken, liet af schaf besluit ingetrokken. Voor een ieder is het duidelijk, dat 1 hier het Gemeentebestuur iets gedaan had, wat de wet juist wilde voorkómen en terechtonze Gemeenteraden moeten vrq kunnen oordeelen en niet nadat zij hebben gevraagd hoe de kiozers er over denken. Maar do Premier had een achterdeurtje gevonden men had zich niet tevoren gebonden aan het besluit der bevolking en „dus" was het geen referendum Neen, het man keerde er nog maar aan, dat de Ge meenteraad, na tot afschaffing der kermis te hebben besloten, een refe rendum zou hebben uitgeschreven (nog wel bij de gezinshoofden) dat van zelf het besluit zou hebben doen ver dwijnen. Toch* was doze vondst voor onzen Premier genoeg om zich aan vast te klemmen en rustig toe te laten dat hier andere Gemeenteraden in de verleiding worden gebracht, het Naar- densche voorbeeld te volgen, met de wetenschap dat minister Heemskerk hen niet tot do orde^zal hameren. Van grooter belang en niet minder typeerend de opvattingen van don Minister, is de censuurquastie. Het klinkt een beetje uit den goeden ouden tijd, maar er wordt in onzen modernen tijd een censuur in optima forma uit geoefend op alles wat op de plaatsen voor het publiek mag worden opge voerd. En het merkwaardige is hierbij dat de grootste smerigheid kalm mag worden opgevoerd, doch dat hier en daar verboden worden stukken van onbetwiste kunstwaarde, omdat .zij naar de meening van een of anderen burgenieester aanstoot zouden kunnen geven aan sommige ingezetenen. Te Apeldoorn werd „Allerzielen" verbo den, natuurlijk door een rechtschen burgemeester, nota bene nadat het zelfde stuk reeds 3 jaar tevoren zon der eenig bezwaar was opgevoerd (maar toen was de burgemeester liberaal)te Bergen-op-Zoom dito-dito met „De Meid", terwijl terwijl te 's Hertogen bosch ön Roermond „De Violiers" niet mochten worden opgevoerd. Nu laat de wet alleen toe een verbod wegens strijd met de openbare orde of zeden. In de hier bedoelde gevallen was geen van beide te vreezen, maar de Minis ter, die als de dood was om zelf voor opperste censor te moeten fungeeren, maakte er iets bijook wanneer per sonen door een stuk konden worden gekrenkt was dit op te vatten als strijdig met de goede orde. Hoe nu Wil men ieder strekkingsstuk, waar mee altijd een deel menschen 't niet eens is gaan verbieden, ieder stuk waarin een notaris, een advocaat, een Israëliet of een priester, een minder mboie rol vervult omdat de notarissen, advocaten, Israëlieten en Katholieken zich dat zouden kunnen aantrekken Natuurlijk totaal zonder reden, omdat daarmee nooit kan bedoeld zijn, dat alle notarissen, advocaten, Israëlieten en geestelijken niet deugen. Is dan een slecht notaris enz. ondenkbaar, of mag een notaris enz. niet op het tooneel als slecht worden voorgesteld? Wij vinden dit alles buitengewoon klein, kleinzielig en bekrompen en be treuren 't, dat niemand van Rechts, ook de Minister niet, zich op een bree der standpunt stelde. Of zou het niet heel wat ruimer zijn, heel wat liberalerwanneer wij't kon den aanzien en zeker wanneer wij zelf wegbleven, goed vonden, dat een ander 't aanzag dat iemand van ons geloof of van ons vak in minder gunstige belichting werd afgebeeld? Is het, wèlbezien, niet ergerlijk, dat juist een Katholiek zich ergert aan „Allerzielen" en een Israëliet aan „De Violiers", in plaats van zich eer te ergeren aan wat aanstoot kan geven aan wat een ander heilig is? Daar voor zouden we nog respect kunnen hebben, niet voor een kleinzielig zich aantrekken wat op een geloofé- of of vakgenoot slaat. Ons schijnt het toe, dat men tegen woordig op een glad verkeerd en zeer glibberig pad is. Hier staat de vrijheid van het liberalisme tegenover den dwang der kerkelijken.^ De liberaal laat alleB opvoeren wat kunst is en niet de spuigaten uitloopt; 't verder aan het publiek overlatende te oor deelen. De clericaal daarentegen wenscht censuur en daar de Kerk hiermee niet kan worden belast, moeten de ruim 1000 burgemeesters in ons goede land beoordeelen of een tooneelstuk mag worden opgevoerd; de clericaal wil zijn geestverwanten kunnen beletten iets te zien of te lezen wat hjj niet goed voor hen acht. Ons waro dan nog liever een Kerkelijk verbod voor eigen geestverwanten,- dan zulk een drijven van geestelijken, waardoor het publiek dat gaarne kennis wil maken meteen stuk, daarin verhinderd wordt, vaak door enkelen. En Heemskerk, die over dit alles heet te waken, lacht er om, vindt 't komiek". Het Allerzielen"-verbod, ook, er is vóór een verbod te zeggen zei de Premier en er is voor mef-verbie- den te zeggen en terwjjl hijzelf, man van hooge ontwikkeling en menschen- konnis, nog dobbert on zijn vingers niet wil branden, laat hij toe, dat meer dan duizend dorpsburgemeesters mo gen zeggen, zonder eönig recht van beroep op ruimer denkenden: in mijn gemeente komt dit stuk niet En onderwijl in ons goede land steeds meer het clericalisme de lakens uitdeelt, gaat men voort, steeds nieuwe gezagvoerders van dit soort aan te stellen. Prettig vooruitzicht! Bulgarije en Roemenië. De „Times" zegt dat een overeen komst tusschen Bulgarije en Rumenië zoo goed als gesloten is. Bulgarije zou de verlegging van de grenzen van Silistria tot aan de Zwarte Zee good- keuren. terwijl verder Bulgarije alle vestingen in Silistrië zou slechten. Voorts zou aan do door Turkije afge stane gebieden autonomie verleend worden. Frankrijk. De Presjdents-verkiezing in Frankrijk. Poincaró gekozen. Het is gisteren oen spannende dag geweest in Versailles. In het Paleis waren 700 parlementsleden' samenge komen om to stemmen voor den nieuwen president. De galerijen en tribunes waren stampvol. De candidaton voor den presidents zetel waren Poincaró eti Pams. Bii de eerste stemming verkrijgt Poneairó 381 stemmen, Pams 338 stem men, zoodat overgestemd moest worden. Bij de tweede stemming verkreeg Poincaró 483, Fame 296 en Vaillant, deze laatste als candidaat der geüni ficeerde socialisten 69, zooHat Poincaró gekozen was. Alle Ministers, uitgezonderd Poin caró traden daarop dtf zaal binnen, Toen de voorzitter hot resultaat be kend maakte van de eind-stemming, en Poincaró binnentrad, werd deze met langdurige toejuichingen begroet. Eenige leden dor linkerzijde jeezen naar de rechterzijde dieapplaudipeorde en riepen: „de gekozene van de rech terzijde Het cijfer van de stemmen op Vail lant uitgebracht, werd met kreten „leve de Republiek, leve de commune" be groet. STATEN GENERAAL TWEEDE KAMER. Vergadering van 17 Januari 1913. Geopend Voorm. 11 uur. (vervolg.) Binnenlandsche Zaken. Minister Heemskerk zette zijn rede voort. Met betrokking tot de Schiedamsche Verordering heeft de Minister er ernstig over gedacht deze ter vernietiging voor te dragen, doch er is niets strijdigs in gevonden met het openbaar belang. Er werd inder daad te Schiedam zeer veel gebruik gemaakt van den bewusten dijk. Met art. 239 Wetboek van strafrecht kon den de daar gepleegde misdrijven niet worden voorkomen. Daarom is die verordening in het leven geroepen. Deze maatregel heeft reeds tot resul taat gehad, dat veel minder „zittingen" op dien dijk zijn gehouden. (Hilariteit.) Het ligt in den aard der zaak dat ov# zulkd bepalingen grappen worden gemaakt, doch daarvah draagt de Raad van Schiedam niet de schuld. Wat het tooneel aangaat, het ver bod van „Allerzielen" te Apeldoorn is te laat geschied. De burgemeesters moeten natuurlijk voorzichtig zijn met hun censuur wijl het hier een geval van kunst geldt, hoewel er wel aan merkingen zijn te maken. Prof. Struy- cken noemt dit stuk b. v. ergerlijk voor de Katholieken, de Minister zelf wil daarover geen oordeel uitspreken. De quaestie in deze is alleenHeeft de burgemeester een toepassing ge geven aan art. 188 Gemeentewet, in strijd met dit artikel. De Minister ont kende dit. Er staat dat gewaakt moet worden voor de openbare orde of zedelijkheid en nu acht de Minister het een begrip van „openbare orde" dat niemand n ag„ worden gekwetst in zijn godsdienst ge gevoelens. Uit een citaat van Prol Oppenheim leidde de Minister af dat hot verbod van „Aller zielen" wel we tig, doch niet verst n- dig is te achtjA Het is uitsluitend een quaestie vadHfact en beleid. Waar de Apeldoornscho burgemeester meende- dat „Allerzielen" krenkend is voor de katholieken, daar had hij het recht dit te verbieden. De vrijheid van de burgemeesters dient zooveel mogelijk te worden geërbiedigd. De Minister zou anders mqeten optreden als opper- oensor, wat onmogelijk zou zijn. Dat door don heer Vliegen was aangevoerd dat „De Violiers" te Am- stort lam 52 keer is opgevoerd, bewijst niets. Amsterdam i9 door de wol ge verfd. tGelach). In don Bosch werd het verboden, wijl de rabbijn bezwaar tegen de opvoering maakte. Te Bergen-op-Zoom bleek het hoofd der gemeente strenge opvattingen te hebben wat betreft „Do Meid". De lieer Lieftinck (u. 1.) Dan moet hij eens op carnaval komen. Het zijn daar lekkere jongens. (Alge meen gelach). De Minister verklaarde nog te willen overwegen inlichtingen te vra gen bij den burgemeester van Bergen op Zoom. Hij maakt echter bezwaar tegen afschaffing van art. 188 vooral ook met het oog op den politieken invloed van sommige toonoelstukken. De heeren Van Lyndenvan S anden burg (a. r) de S t u e r s (r.k.) II e 1 s d i n g e n (s.d.) en Vlie gen (8.(1.) repliceerden. De heer Vliegen (s. d.) bleef het verbod afkeuren en prees den heer Heyermans als onzen grootsten too- neelschrijver. Do motieven door den Minister aangevoerd, noemde spr. zeer ;ezocht, Spr. wees ook op het inge- :omen adres van het verbond van Ned. kunstenaars voreenigingen. De kunste naars moeten vrij blijven. Spr. noemde dit verbod oen bewijs van treurigen achteruitgang en een schande voor het buitenland. De heor Beaufort (v. 1.) criti- seerde in zijn repliek nogmaals de Schiedamsche Verordening, die niet eens een leeftijds aanwijzing aangeeft, zoodat een kindermeid die met een jongetje daar gaat zitten, en er b.v. onder vallon. Do Minister wees er op dat door het opnemen van bijzonderhoden de verordening nog komieker worden zou (Gelach). De heer de Beaufort (v.l.) acht te de door den Minister gegeven inter pretatie van hot begrip „openbare orde" gevaarlijk. Vervolgens repliceerden nog de heeren P o 11 e m a (a. r.) Schaper (s.d.) en Van Nispen tot Seve- n a e r waarna de Minister met een enkel woord dupliceerde. Met „Allerzielen" verklaarde de Minister was het een grensgeval, waarbij vóór een verbod iets was te zeggen, doch ook er tegen. Verder wilde de Minister daarop niet ingaan. Dinsdagmorgen voortzetting. GOUDA, 18 Januari 1913. Bevolking over 1912. Op 31 December 1911 bedroeg de bevolking dezer gemeente Mannen Vrouw. Totaal 12089 12761 24850 Geboren 388 341 729 Ge vestigden 705 689 1394 Totaal 13182 13791 26973 Overleden 162 179 341 13020 43612 26632 Vertrokkenen 828 813 1641 Totaal op 31 Dec. 1912 12192 12799 24991 172 Huwelijken zijn voltrokken en 8 echtscheidingen ingeschreven. Liefdadigheidsopvoering D. O. G. Naar wij vernemen heeft de Too neelvereeniging D. C. G. als bate van haar jongste voorstelling een bedrag van f 150.kunnen toezenden aan de Vereeniging tot bestrijding der Tu berculose te Gouda. Naar wij vernemen is den heer T, van Hen vein, Hotel „La Station" al hier, pachter geworden van de buffet ten en restauratie der in begin Juli in Boskoop te houden Groote Rozen tentoonstelling. Aanstaanden Maandag 20 Januari zal de commissie voor werkverschaffing inschrijving houden, in het lokaal aan de Geuzenstraat des avonds van 7V2 tot 8V2 uur. Met vriendelijken dank als nage komen gift ontvangen van den heer V. f 10.— ten behoeve der werkver schaffing. Bij genoegzame deelneming zal op Zondug 16 Februari a.s., Mejuffrouw Josephine Winter, Directrice der Scho- veningsche Muziekschool, in een mid dagvoorstelling in de zaal „Kunstmin" der Sociëteit „Ons Genoegen" doen opvoeren de kinderoperette „De Gou den Klompjes" in 4 bedrijven van Wilhelmina Winuer.' Mejuffrouw Winter heeft in Rotter dam en Den Haag veel succes met de opvoering daarvan. Onze voormalige stadgenoot, de lieer H. J. W. Iluber, beroeps-vice- consul is aangewezen tot waarneming gedurende óón jaar van liet consulaat der Nederlanden te Sydney (Australië). Aan den daar gevestigden consul is om gezondheidsredenen een jaar verlof vorleend. Wat willen de vrijdenkors Over bovenstaand onderwerp sprak gisterenavond de heer F. Domela Nieu- wenhuis voor de afd. Gouda van „De Dageraad" in de kleine zaal der So ciëteit „de Róunie" Na begroeting door den voorzitter, den heer D. Harkink en na een kort inleidend woord, ving de spreker aan. Tot goed begrip van zijn rede, gaf spr. eerst een definitie van hot woord vrijdenken, waaronder spr. verstaat het vrij uiten van de gedachte op alle gebied. Aan die vrije uiting mankeert nog al iets, zoo zei spr. Het donken kan niet verboden -worden, maar met het uiten der gedachte is dit, wel het geval. Het is ook zeer moeilijk over eenstemming te brengen tusschen den kon en doen, voornamelijk ook wijl de men8ch beheerscht wordt door de broodvraag. Daarom moet het begin zijn om te komen tot de vrije uiting van de gedachte het verkrijgen van de economische vrijheid. Hot begrip vrijdenken staat volgens spr. tegenover c.lken godsdionst, omdat in godsdienst geen vrijheid vary den ken bestaat. Bovendien het woord godsdienst wil zeggen het dienen of wel slaven in dienst van een hemel- sche voorzienigheid, een beeld dat de mensch zich zelf heeft geschapen. De verpersoonlijkheid van die voorzienig heid in een God-mensch kan spr. zich beter voorstellen, dan de beschou wing als zou God zijn de hoogste liefde, rechtvaardigheid enz, wat spr. als een volkomen misverstand be schouwt. Zoo staan tegenover elkaar de gods dienstige en de materialistische we reldbeschouwingen. In de eerste is de godsdienst de kruk, waarop men steunt, in de tweede staat de mensch op zich zelf en put hij uit eigen kracht. Het orgaan van den godsdienstige is daar om het geloof, dat van den vrijdenker is de rede. Spr. verklaarde dat de tqden waarin de godsdienst hqt meest bloeide, de duisterste tijden zijn geweest. De ze delijkheid zonder den godsdienststaat hooger, dan die waarin de gods ienst als basis is gebruikt. Juist de vrije onafhankelijke gedachte kan hooger menschen vormen, omdat deze op zich zelf staan en niet mee gaan, met alles wat wordt omgehangen. Het is spr. levensbeschouwing dat, wil men gelukkig zijn dan moetmen gelukkig maken. De vrijhoid van.den eenen mensch eischt die van den ander. Het leven is strijd en daardoor vreugde. Geen van buiten opgelegd dogma kan die vreugde verschaffen, alleen het innerlijk zijn kan dio geven, omdat daardoor kan worden gestreefd naar volkomen harmonie tusschen het zijn en het doen. Spr. trok een vergelijking met dien staat van geluk en mot do tegenwoor dige maatschappij, waar prosititutie, misdaad en gebrek als uitvloedsel van de christelijke wereldbeschouwing heerschen. Het christelijk geloof heeft volgens spr. in de twintig eeuwen van zijn bestaan een bankroet geslagen. De godsdienst kweekt onkunde om de menschen er onder te houden. Spr. is het niet eens met Voltaire, die door de Ro »m-ch-Katholieken ge noemd wordt den vrijdenker in erg- sten graad, wijl deze voorstond een aristocratie des geeRtes, maar die het volk den godsdienst wilde geven, wijl het, vrijdenkend, tot het allerergste zou kunnen overslaan. Spr.'s meening i9 dat elk mensch rijk of arm, zich vrij moet kunnen ontwikkelen en zich uiten, dat is de voorwaarde om geluk en vrijheid voor allen te ver krijgen. De heer Molenaar stelde na deze rede de vraag of door de vrije ge dachte meer tot stand zal kunnen worden gebracht, dan door den chris- telijken godsdienst, waar in de maat-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1913 | | pagina 3