BRONGAS
w
Firma C. SMITS,
Schoenhaniel.
DEPOT m THEE
Men wordt verxocht op ’t MERK te letten
UIT HIT MaBAZIJH VAN
EEN TWEE
HET ADRES VOOR
IEDEREEN.
De C
BRONGAS
Brokkenhuis
o. 126
J
Telefoon
BEF
Advertentiën.
Abonneert IJ op dit Blad.
Markt 31
alle drukwerken
Kleiweg 48. Gouda.
De Drukkerij
van
A. Brinkman Zoon
Balt. A. de Jong
Her voor alle soorten Baarwerken.
Wie wil prachtig licht hebben?
Jb. KOOU Kz.
Ffi’f I
M. RA VENSWAAYZONEN
goiiincheu.
OOttLOGSVAHlA.
19
In
PRIJS: Fl. 1.75, fl. 1.10, m fl. 1.00 pw flacon.
voorheen
Electr. Dr. A. Brinkman ft Zn., Gouda.
- ANTON COOPS, Wijdstraat 29, Gouda.
A. VAN ZESSEN, Schoonhoven.
woond.
kok
maakt,
zwem-
de
30
15.2
14)
Had
S<n beeld d
Per kwartet
Idem francc
Met Geïllusl
Idem, francc
Abonnemen
Markt 31,
lanrt spoedig m tot nor
male prlixM
voor don handel oa voor parti
culier gebruik.
KOKO" ZAL H€T HAAI
II MLYEIDE,
ZVNACHTIOEUtULLEI
HQUOU.
de
om
het
en
(Opgericht 1879.)
-WW ISZUIVEl El
HELDER OM TE
GEBRUIKER El HEER
“VERDI EISTE.-
■r
oliebollen
overheerlijk en
*t* De heer en mevrouw SAMSOM
Visser geven kennis van de geboorte
van hun zoon
DIRK.
Den Haag, 28 Dec. 1914.
Smidsplein 1.
MAGAZIJN VAN PARFUMERIÉN
en TOILET-ARTIKELEN.
Coiffeur. Oosthaven 31.
Steeds voorradig groote Collectie
van de beste parfumerie huizen.
Hij wende zich tot JAC. KOOI J Kz.
puttenboorder te Wieringerwaard,
die zich gaarne belast met hetinstal-
leeren van
Reeds jaren lang is dit werk door
ondergeteekende met het grootate
succes uitgevoerd.
Begroetingen kosteloos.
Aanbevelend,
WIERINGERWAARD.
Zij, die zich m
1915 op dit blad
neeren, ontvang
verschijnende r
Dl
Van
De Belgische
van de Tijd te
27-28 Dec.
In de laatste
de Engelschen i
te verantwoorde
sche leger en d<
hebben niet geril
en hebben zelf
wichtig, terrein
valt het verlies
.beneden Yperer
betreuren. Het
was bij de Eng
ofsfchoon niet vt
kere verandering
verbondenen is
gevolg geweest,
hier natuurlijk i
kon worden.
~~i
bloedzuiverende Laxeerpillen (Slijm-
Gal« en Maagpillen) van Apotheker
BOOM, ’s avonds of ’s morgens ge
nomen, waarborgen U een goeden
stoelgang, zuivering van het bloed
en verdrijving van overtollige gal en
slijm. Prijs per doosje 25 of 50 cent.
Verkrijgbaar te Gouda bij ANTON
COOPS, Fa. WOLFF Co., te Rot
terdam bij E. VAN SANTEN KOLFF,
Korte Hoofdsteeg 3.
Alleen Vertegen woordi<«n
Voor N. «n Z. Hottend, Utrecht. Zealand, N. Brabant
en Limburg.
P BBMBBZ, Am»t«rd.m
Drenthe, Overysel en
IMA. guMk.
Aan het
Jn het Fransch
Maandag wordt
den geheelen dag
krijgsverrichtingen
deelte van het
Nochtans wordt
gonne eenige vo
maakt.
Het communiqué
volgende In B
Georges door onz
de Leie tot tte
onze stellingen v
de streek l.chelle
en Pouchoir, Noo
heerseht rust. In
rein veroverd in
rie, het bosch vi
van Comte-Chauss
zijn Verschillende
slagen. In het l
Bochot, Noord-We
de vijand1 die om
schans aan het
Westen van Apre
3 welgeslaagde
daaruit verdreven
hebben wij na e
dorp Steinbach g
ben wij de overb
ten Noord-Westen
WAAMCHUWIKOf
UitMekende prepwitan «orden
BAH
Dames
Wilt U by het opruimen in dezen
tijd s.v.p. denken om het Brokkenhuis.
Zendt slechts bericht aan een der
Commissieleden of per Tel. n°. 178,
en onze beambte zal halen, wat U
wilt missen.
De Commissie:
W. GOL, Voorz.
I. v. DANTZIG, Vice-Voorz.
D. B. GROOTENDORST, Pen.
m aanbouw. Tien er van zijn met tien
30.5 centimeter kanonnen en tien met 34.3
centimeter gewapend. De in aanbouw
zijnde schepen zullen op twee na 38
centimeter kaliber bewapend worden. De
oudere l.ngelsche linieschepen zijn alle
ipet4 30.5 centimeter kanonnen bewapend.
De grootste nieuwe schepen zijn ongeveer
28000 ton groot, de Dreadnoughts 19000
en 20000 ton en de oude linieschepen tus-
schen 13000 en 16700 ton. De snelheid
der nieuwste schepen moet 25 knoopen
zijn. Van de 43 gepantserde kruisers zijn
9 slagkruisers. Van deze zijn de drie
nieuwste met 34.3 centimeter kanonneti
(acht) bewapend. De oudere hebben acht
30.5 kanonnen. De groote wisselt af tus-
schen 1750 en 29000 ton, de snelheid tus-
schen 26 en 28.5 knoopen. Slechts een
slagkruiser is nog in aanbouw. Engeland
heeft er den laagten tijd de voorkeur
aan gegeven een middelding tusschen een
slagschip en een pantserkruiser te con-
strueeren met acht 38 centimeter kanon
nen en 25 knoopen snelheid. De' oudere
pantserkruisers zijn meestal met 23 cen
timeter kaliber bewapend. Eenige hebben
echter als zwaarste geschut slechts
of zelfs 15 centimeter kaliber.
De panteerdekkruisers (gereed 58,
aanbouw 21) zijn tusschen 2100 en 14400
ton groot. De nieuwste loopen tot
knoopen. De bestukking is meest
centimeter kaliber. Groote torpedojagers
hoeft Engeland 256, in aanbouw zijn er
30. De nieuwe groote hebben meestal
drie 10,2 centimeter aan boord. Bij de
oudere booten is het kaliber 7.6. De snel
heid gaat tot 35 knoopen. 77 duikboo-
ten zijn gereed, 28 zijn in aanbouw. Do
groote wisselt af tusschen 180 tot 210 ton
bij de oudste en 950 tot 1200 ton bij de
nieuwste. Een 1500 ton type Is in aan
bouw.
De eerste Draednought is indertijd in
18 maanden voltooid. Met een uiterste
krachtsinspanning kan men aan nemen, dat
de groote schepen, die in aan bouw zijn,
ook in dezen tijd klaar kunnen komen.
Kleinere schepen kan men iets sneller
bouwen, maar de grootte is niet altijd
de maatstaf voor den duur van het bou
wen, want een onderzeeboot heeft even
eens ongeveer twee jaar noodig. Deze
termijnen zullen waarschijnlijk ook gel
den voor onzen scheepsbouw. Dat er tot
nu toe langzamer gebouwd werd, lag
daaraan dat het geld' in drie of vier ter
mijnen toegestaan werd.
Deze THEEËN worden
a algeleverd in verzegelde
pakjes van vijf, twee en
jBBh een half en een Ned. one
met vermelding van Nom-
HBmer en Prijs, voorzien van
wKfjMjy nevenstaand Merk, vol-
gens de Wet gedeponeerd.
Zich tot de uitvoering
van geeerde orders aan-
bevelend,
J, C. BIJL,
BREEBAART Lz.
Do verzorging der Duitsche soldaten.
Over verschillende maatregelen, die tot
verzorging van de Duitsche troepen ge
nomen zijn, schrijft van het Westelijk
oorlogsterrein een bijzondere correspon
dent van den Berliner Lokal Anzeiger
...Omdat het brood niet lang goed blijft,
heeft men zijn toevlucht moeten nemen
tot de bekende bewegelijke veld bakkerij.
Ook zijn er bakkerij-afdeelingen -op de
tappen. Een oven van het systeem van
Peyer levert dagelijks zéstien honderd
porties A zeven honderd vijftig gram
zoodat voor de voeding van slechts vier
legercorpsen honderd vijf en twintig van
dergelijke ovens noodig zijn. Om twintig
van dergelijke ovens op te slaan, had
men ongeveer zes uur noodig, het afbre
ken duurde van een uur tot zeven kwar
tier. Onophoudelijke oefeningen in vre
destijd en een zoo practisch mogelijke in
richting van alle toestellen zijn een nood
zakelijkheid om deze ovens in den oor
log tot hun recht te doen komen. Wat
de etappen-bakkerijen betreft, men vertel
de ons, dat er bij het onstuimig voor
waarts rukken van ons leger eens drie
dagen lang geen versch "brood in het
front was. Zonder de etappen-bakkerijen
zou hot echter drie weken geduurd heb
ben, voor de manschappen versch brood
hackten gekregen.
Een groote slachterij zorgt voor vleesch.
Wekelijks zijn er zes honderd runderen
en van elf tot vijftien honderd varkens
noodig. In deze behoefte kon pet etap
pen-gebied tot nog toe geheel voorzien.
Men behoefde niets uit het vaderland te
laten komen. Men heeft een worstfabriek
opgericht, die tachtig kilogram dagelijks
levert. Ook heeft men alle inrichtingen
gemaakt voor pekelen en rooken. Van
den twaalfden September tot den eersten
December moesten 4724 runderen, 2870
schapen, 630 kalveren en 6079 varkens
hun leven laten om onze soldaten te ver
zorgen. De dagelijksche leveranties be
dragen tien tonnen vleesch. Ieder leger
corps krijgt ongeveer om de drie dagen
een proviandtrein van dertig wagens. Bo
vendien haver en meeltreinen. Al deze
dingen worden van uit een loods ver
zonden. Men hoeft sporen, wissels en in
richtingen voor laden en lossen in Frank
rijk eerst moeten verbeter en, omdat zij
niet op deze eischen berekend waren.
I» de loodsen liggen nu zout, spek, meel,
haver, geconserveerde levensmiddelen, rijst,
erwten, ham, gerookte varkensrug, worst,
koffie, uien, Zwitsersche kaas, kaarsen
fakkels. Olie, llnsen, boonen, gort, grut
ten, gries, aardappelen, suiker, brande
wijn, thee, boter, vet en petroleum opge
stapeld voorraden die op 200,000 en
meer hongerige magen berekend zijn.
Daar in den laatstee tijd een tiende liter
brandewijn, sigaren en twee sigaretten tot
de „verhoogde” veldrantsoen behooren
kan men zich denken, wat daarvan alleen
al voor eenige honderdduizenden man
schappen noodig is.
Vervolgens beschrijft de correspondent
de voorraden aan kleedingstukken, enz.
in de bewegelijke kleedingkamers. Deze
zijn ook het depót der buitgemaakte ar
tikelen. Daar wordt alles verdeeld wat
men in het front er van gebruiken kan
opgeslagen en de rest naar het vader
land gezonden.
De Duitsche en Engelsche vloot.
Het Berliner Tageblatt vat uit de laat
ste uitgave van de Nautilus te zamen het
getal der oorlogschepen, waarover Duitsch-
land en ngeland te beschikken hebben.
Duitschland heeft 33 linieschepen, 13 slag-
of gepantserde kruisers, 39 pantserdek-
kruisers, 149 groote torpedobooten en 28
duikbooten. Daarbij zijn de oudere torpe
dobooten, kanonneërbpoten, schepen voor
bijzondere diensten enz.' niet meegerekend.
Voor den oorlog waren In aan bouw 7
slagscliepen, 4 slagkruisers, 6 pantserdek-
kruisers, 17 torpedobooten en een aantal
duikbooten. Van de slagschepen zijn er
nog 10, die 24 centimeter kanonnen als
hoofdbewapening hebben. Zij zijn uit de
jaren 1896—1901. Hun waterverplaatsing
bedraagt 11150—11800 ton. Hun snelheid
bedraagt 18 knoopen. De bewapening bestaat
uit 4 24 centimeter kanonnen, 14 13 centim.
kanonnen en 14 8.8 kanonnen. Tien slag
schepen zijn uit 1902—J906. Zij hebben
13200 ton waterverplaatsing, 4 28 centi
meter kasonnen, 14 17 centimeter en 18
8.8 centimeter. Zij loopen van 18 tot 19
knoopen. In het jaar 1908 liepen de eer
ste Duitsche dreadnoughts van stapel, het
Zoogenaamde Nassau-type. Zij zijn 18900
ton groot, zij hebben 12 28 centimeter ka
nonnen, 12 15 centimeter kanonnen en 16
8.8 kanonnen. Snelheid 19 tot 20 knoo
pen. De eerste linieschepen, die met 30
15 centimeter kaliber bewapend zijn, zijn
van 1909—1910. Het is de Helgoland
klasse. Zij hebben behalve het kleinere
geschut 12 30.5 kanonnen. Snelheid 20
tot 21 knoopen. In 1911—liep de
Kaiserklasse van stapel. En in 1913—
1914 do Konigklasse. Het eerste type
heeft 24700, het andere 25800 ton water-
verplaataing. Zij hebben tien 30.5 centi
meter kanonnen en verder het gewone
getal kleinere kanonnen. Zij loopen 1’3
knoopen. Do eerste schepen met 118 centi
meter kaliber zijn in 1913—1914 op sta
pel gezet. In Mei waren 7 schepen ge
deeltelijk van het Konig-type en gedeel
telijk van het allerlaatste type In aan
bouw. Van de gepantserde kruisers zijn
de beide oudste, Fürst Bismarck en Prinz
Heinrich met 24 centimeter kanonnen ge
wapend, de andere met 21 centimeter ka
nonnen. Een ovorgangatype vormt de
Blücher met 12 21 centimeter kanonnen,
terwijl de andere gepantserde kruisers elk
slechts 2.4 of acht groote stukken dra
gen. De eerste Duitsche dreadnought krui
ser de von der Tann, liep in 1907 van
stapel. Deze is 19400 ton groot met 8
28 centimeter en 10 J5 centimeter kanon
nen gewapend en loopt 28 knoopen. Dan
volgen de Moltke en de Goeben met
23000 ton en 10 28 centimeter kanonnen,
de Seydlitz uft 1912 met 25000 ton en
dezelfde bewapening. De Derflinger, 26600
ton groot uit 1913, is de eerste kruiser,
die met 30.5 centimeter kanonnen gewa
pend is en wel met acht stukz. Deze
kruiser was echter even als twee an
dere, die In 1913 van stapel geloopen
zijn, nog niet klaar. De pantserdekkrui-
sers, waarvan er 89 klaar en 6 in aan
bouw zijn, hebben snelheden van 21.5
tot 29 knoopen. De waterverplaatsing be
draagt van 2650 tot 4900 ton en zij zijn
alle met tien of twaalf 10.5 centimeter
kanonnen bewapend. De torpedobooten,
waarvan 149 klaar en 17 in aan bouw
zijn van 230 tot 650 ton groot. Hun
snelheid bedraagt van 21 tot 32 knoo
pen. Zij hebben elk 2 8.8 centimeter ka
nonnen aan boord.
Engeland bezit 59 linieschepen, 16 zijn
GOUDA.
29 Dec. Ontspanningszaal voor Mili
tairen 5—10 u.
4 Jan. Onderstandsoonimissie Armen
zorg 2 u.
HAASTRECHT.
30 Dec. Café IJsselzicht 6’/2 u- Ver-
gad. Boerenleenbank.
Beleefd verzoeken wij geregeld tijdig
mededeelt g te mogen ontvangen van
vergadeengt n, concerten, vermakelijk
heden enz., O"n deze dan in onze
agenda te vermelden.
EEK FLESCH VOOS»»®"*
KOKO-HUR
Een zuivere, Heldere, Niet vette vloeistof—bevordert den Haargroei—
Versterkt de klieren en doet dienst als een Tofticum voorde Haarwortels
—Voorkomt het Splyten of Uitvallen.
Hoofdzeer en Roos verdwynen, nadat men Koko een naar keer
gebruikt heeft—men sprenkelt het eenvoudig op het Haar, dan wryft
men het zacht in eene nederwaartsehe richting en borstelt het flink.
UW aPOTHEKER, DROGIST OF KAPPER HEEFT "KOKO" VOORRADIG
EH HV ZAL 0 DE TEVREOENREIO VAM ANDERE VERBRUIKERS
MEDEOEELER. KOOP VAHOAAG EEH KLEIDE FLESCH (F. 0.7S).
Dr. Marcus bericht in de „Deutsche
Mediz. Wochenschrift” een merkwaardig
geval van verwonding bij het beschie
ten van een vlieger. Een geweerskogel,
afgevuurd om den vlieger te vellen, kwam
terecht op' het lichaam van een soldaat,
die op den bodem z’n vaderland verde
digde, en drong zoo diep naar binnen,
dat de arme soldaat bijna op slag ge
dood werd. Dr. Marcus deelt naar aan
leiding van dit geval nog enkele bijzon
derheden mee, die alleen den medicus zul
len interesseeren, en besluit met den
raad, dat de Duitsche soldaten toch vooral
voorzichtig zijn, ook, wanneer een Duit
sche vliegmachine l«>ven hun linies
zweeft.
Het geval herinnert ons aan het mili
taire luchtscblp van een Zweedsch inge
nieur, die ook de iucht-torpedo, die meh
desnoods naar de maan in den letter
kundigen zinzou kunnen sturen,
uitgevonden heeft, waarmee hij echter
evenmin succes schijnt gehad te hebben
dan met z’n luchtschip. Hij bewapende
z’n luchtachip niet met kanonnen, mi
trailleuses, revolvers, of wat dan ook,
maar nam alleen een Indi oor lijke lading
kleine knikkertjes mee van een mengsel
van lood eh een ander metaal. Die knik
kertjes uw zoon zou ze beslist te
klein vinden, en ze verachtelijk weg-
gooien waren belangrijk oorlogstuig.
De commandant van het luchtachip wierp
ze uit door een lanceerbuis, en zij vie
len eerst langzaam, maar al sneller en
sneller, om eindelijk, mits ze maar van
een liehoorlijke hoogte geworpen waren,
een snelheid te bereiken, die van den
geweerskogel verre overtreffende. De vij
and kreeg de knikkers dus steeds op z’n
hoofd of op z’n schouders, en ieder schot
dat een treffer was, zou dan ook doode
lijk zijn.
Alles schijnt- mooi of liever leelijkl
in theorie geweest te zijn, maar leze
theorie was waarschijnlijk even grauw
als de oorlogskleur van een lichten krui
ser. In ieder geval hooren wij thans voor
het eerst van zoo’n „bloedigen knikker”
I n dit was dan nog een „bloedige knik
ker”bij toeval.
Wat daar opgeslagen is, kan men aan
eenige voorbeelden zien. Er liggen bijv.
600.000 hoefijzers, die in Maubeuge zijn
buit gemaakt. Bergen van hemden, ves
ten, lederen vesten, dril pakken, schoenen,
wollen dekens, meestal van Duit^ch fa
brikaat, dat in Antwerpen is buit ge
maakt, van waar het naar Natal gezon
den zou worden. Verder nog buikwar-
mers en alter lei lederen artikelen. Aan
deze kamers zijn reparatie-werkplaatsen
verbonden. De tabak, die men in Frank
rijk gerequireerd heeft, is reeds op, maar
de Duitsche tabak fabrikanten, die zich ver-
eenigd hebben, zorgen, dat er voortdu
rend voorraad is. Er is een menigte ver-
bandmateriaal in beslag gengmen, dat
voor het buitenland bestemd was. Een
gedeelte bijv, voor Griekenland. Hier
liggen lucifers, kaarsen, 800.000 ton sui
ker, die in beslag genomen zijn, waar
door het depót voor langen tijd voorzien
was, want ook suiker behoort tot het
„verhoogde” veldrantsoen.
Het geniepark, dat tot de etappe be
hoort, ligt afgezonderd, wegens de ten
deele zeer gevaarlijke stoffen, die het
herbergt. Ook dit park is onder den oor
log ontstaan. Men had er niet op ge
rekend en de noodzakelijkheid bleek eerst
bij den positie-oorlog. Het werk van de
genie is zeer veelzijdig en het gevaar
lijkste geworden. Het materiaal wordt ge
deeltelijk aangevoerd, gedeeltelijk ook wordt
het hier gemaakt. De bestellingen uit het
front moeten -m tM'n dag klaar en voor
verzending *g-er\{l zijn. Het vervoer ge
schiedt met 25 aware last-autoinobielen
die dag in dag un^ onderweg zijn. Meer
naar voren worden kleinere depóts aan
gelegd, die de loopgraven voorzien, o.a.
met het noodige houj, spijkers, zakken,
stalen schilden, draad, prikkeldraad
300000 kilogram. Hier neemt men ook
proeven met nieuwe wagens voor den
loopgravenoorlog, nieuwe soorten van ver
voerbare hindernissen.
De Roode Kruisdienst op de etappen
heeft ook inrichtingen om heele legers
tegen typhuz in te enten. Dit was noo
dig, omdat het Oosten en het Noorden
van Frankrijk broeinesten zijn van* ty-
phtWj waartegen ook de Franeche regee-
ring systematisch strijdt. Daarbij kwam
nog, dat overwerkte menschen bijzonder
daarvoor vatl>aar zijn. In 1870 werden
twee procent van de manschappen door
de typhus aangetast. Nu onderzoekt men
ook voortdurend het drinkwater, ver
dachte gevallen worden onmiddellijk ge
ïsoleerd en men houdt zeer het oog op
bacillendragers. Dank zij de goede hy
giënische maatregelen is het getal zieken
in het leger verbazend klein. In vredes
tijd is het nooit zoo laag geweest als op
dit oogenblik. In de loopgraven krijgen
de manschappen een mengsel van chloor
kalk en alcohol in vasten vor,pi ais
zeep.
Een oude gewoonte in eere hersteld
Men meldt ons uit Delft
Het is bekend, dat langzamerhand
in vroegeren tijd bestaande gewoonte
bij den overgang van het oude in
nieuwe jaar huisgenoqten, vrienden
kennissen te vergasten op in eigen keu
ken gereed gemaakte oliebollen, appel
beignets of ander gebak, bij velen in
discrediet is geraakt. Sedert eVenwel een
paar jaar geleden de fabriek der Delft-
ache Slaolie haar product voor dit doel
aanbeveelt en door een kok in verschil
lende steden heeft laten aantoonen hoe
heerlijk dergelijk gebak is wanneer het
met de bekende goudgele olie wordt be
reid, wordt hoe langer hoe meer in ver
schillende plaatsen van ons land het
oude gebruik in eere hersteld,
„Nu lust ik weer oliebollen Dit is
het eenparig oordeel van de dames, die
op de demonstraties het bakken van olie
bollen in Delftsche Slaolie hebben bijge-
Wie volgens het recept van den
der fabriek de oliebollen gereed!
vindt ze overheerlijk en prijst
het zuinig gebruik der olije.
„Het is opmerkelijk,” staat er in het
recept voor oliebollen op pagina 32 van
het receptenboekje der Delftsche Slaolie,
„dat, hoewel de bollen in de olie
mend gaar gebakken worden, toch
olie niet naar binnen dringt. De oliebol
len zijn dan ook volstrekt niet vet; wel
croquant en van een mooie lichtbruine
kleur”. Tal van getuigenissen in het
boekje maken er bovendien melding van,
dat de Delftsche Slaolie zeer zuinig in
het gebruik is, veel minder walm geoft
dan andere oliën, niet spat en geen on-
pangenamen geur in de keuken ver
spreidt.
Het is geen wonder, dat bij de krui-
dehiers in Nederland de vraag naar een
flesch Delftsche Slaolie in de laatste da
gen van het jaar sterk toeneemt. Wij ra
den de dames, die nog geen proef heb
ben genomen, dit alsnog te doen en bij
de Afdeeling Reclame der Oüefabrieken
Calvé—Delft een receptenboekje aan te
vragen, dat gratie en franco wordt toe
gezonden. In dit boekje vindt men on
der de rubriek Meelgerechten meteen re
cepten voor het bereiden van appelbeig
nets, Berlinerbollen, tulband, krentenbrood
en ander gebak. 57
er een sr
getrild bij hun
Zij wist het z
gen; maar terwijl
eens krachtig, da
het geween der
het bewustzijn hl
zich in lang nie
liad gevoeld. Tev
met een zekeren
tijd vrij zou wez
eene vrouw leefde
beloofd. Ozij z
en mocht het aid1
waarom zou zij
tweestrijd met de
twee weken bijna
E&men zijn. Zij
bruik maken om
Maar dienzelfde
voor dat al hare
gen wierp.
Het was donke
een was reeds m
Onno, die vader
had gewenscht, m
op en neer blijvi
over de verschani