III IM Moleaaarsler. trine lubiediugeu ■r ur fa tie Courant U-VEIf S91O. S&T4 Me Jaargang. Zaterdag 16 October 1915. I Zon- behalve en i Uitgevers A. BRINKMAN EN ZOON. FEUILLETON □ZSTTXA- erleniiön kosten slecitó oroitbelaling 4R f- JmFi en toch 1 hoffelijke ,„eaandoet -f- u 1 plaatjes oti. {tie’VL'WS- en -^.d.’ver'tezxtie’bleud. voor Q-o-cu6.su. ©zx OzxxstzeUsezx- V.erscliijnt dagelijks bon latere. 82. f rste Blad» I HET van in 50-jarige. Feestdagen. Telefoon Interc. 82. i igaan eener vrgwilEg, toch 68 «to 15, in het itend aan het Bureau. hei kind den doek de (Wordt vervolgd.) rinkman Zn., Gouda Bouw- en Woningtofr- eretandacominisaie Ar- )OPS, Wijdstraat 29 SEN. EVELD Laz. (LING. DU t MM. u. P. Idem MeK ben in de If fMCC0f. f 0.35, voor elke regel ,Ge n. n gebruiken ’V- hat i». WOKTKL8. I r VBT. OOFDHU’O. I rout. bvMywi Ml I taMk. 7 in Toezicht jef 1865 en Mr. A. A. Indbouw, in de lands- v& i Open leg in- roor- v? «ke et i be- beste H-wijs re Schouwburg, 8 iangvereenigingen 1915. met' wat «egeeringe- bedrc in het in de Schouwburg, 7% )uar- Opera „Carmen”. eken wij geregeld Üjkf mogen ontvangen v» concerten, ▼ermakelijkte' ene dan in onae agente staal bewijs,] nan koest nan i voldai Art.J 18 <h altham in da! ten id het land. 5 met7 5-j afkondiging der e Schouwburg. Abon- rstelling. - Mars, later Directeur eener H. B. S. met 3-jarigen cursus te Rotterdam de plaats van den heer Nauta bleef on bezet door gebrek aan onderwijzend personeel, wat te begrijpen is bij de gelijktijdige oprichting van meerdere scholen. Op Dinsdag 17 October 1865 werd de school plechtig geopend in tegenwoordigheid van het Dagelijksc.h Bestuur der stad, den Gemeenteraad, kwartaal J- ^franco per post. eïllustreerd Zondagsblad franco per post tementen worden daf nimum-leeftijd 17 jaar .ximum-leeftydgöj^ AT ^-~~7 STJES DE cta. LDENS ARTJES?^ TEN cte. - g >5 ets- "5 TtsT') S klas- Gedurénde den fcureus groeide pan tot 3q discipelen, eepken stak van wal. Al lan boonfl P,:5 ^Toelichting bij aar dé de mini» I GOlllSdl E COURANT. Fr IJS VAN ft-ET ABONNEMENT7? mmum-le^ftijd 20j«* ximum-leeft. 29 nimum-leeftijd 19 ijl. ximum-leeft. 25 jut' lien reeda zeer vol- inde kunnende otokso. ximum-leeftijdMiX) nimum-leeftijd IflW. ximum-leeft. 17jJr.' enden van een brief- es van aanneming der 50 gen weer naar de stad Kellner, stuur iemand naar ,,De Zwaan”, Va- lentijn moet dadelijk inspannen en hier voorkomen.” In be- der School feestelijk herdacht, i«i uil ur utnvir „breede, Bergen IJzendoorn, voorzitter I Hng”,fjdie haar evlen^iin verplichte toe- als J overgangsexamens be- Wfike ónmogelijke toestan den hieruit Jvoortsproten, deelt ons n‘ jn Parvé mede in de E c o- ojmist van 1875, bl. 853: „Niet -a dat söjnwngeh den toegang tot school ^erlangden en verkregen, 'Ujten onderzoek naar hunne lenHhad plaats gehad, maar jebeurde het, dat candi- jgenaamde toelatingsexa- en, na daarbij te licht zijn, toch op de school- nainen er zijn zelfs ran leerlingen, die toe- ring vafy n i e u w e problemen. Van dit nieuwe onderwijs werd ver wacht, dat het 't opkomend geslacht die „bijzondere kundigheden” zou hanbrengen, „welke de tegenwoordige maatschappij eii r 1 hftJ wften,' *h' den 1 verdediging, bij bare werken et Ruim '50 jartti voering der bijgegaan en ie lingen, die eerwjo 1 hebben off nog Ai maatr*‘~p7u jsj dat he( ai e. dl verw4ch«hg, teiffle en de s&lde,ten Tplle bpantw$ord en vij heeft- B ft rfi rt.iï 18 d«c Wbt luidde: „Erwjn i 15 m HffB. 8., te veltijen Irvoor jmeolt gelegen ge|n«n- de oquer«5|iedden oorden J^n J. 1/aarun zijn ten n| 5-jarigen Kursya.” 'Kort -- u dor *Wet wendde ha 2^ Mei^ 186.‘| J meentebestuur van1 Gouda zich tj Rcgicering Aiet het verzoek, om I stad van handel en industrie ni oprichting van een Rijks H. B|<’ 8. 'te bevoorrechten. Een woord wan hulde voor de „vrojede vaderen” dier I dagen van onze stad, die toonden zulk een open oog te hebben voor de waarachtige belangen der Goudsohe burgerij. In October van - hctiMfde jaar bezocht de inspecteur M. O. d-r. -Steijn Pnrvé een man, aan wien ons M. O. de grootste verplich tingen heeft onze s'ad en bracht verslag uit van' zijn onderzoek naar de plaatselijke toestanden en het ge bouw, dat het gemeentebestuur der Regeering als schoolgebouw had aan geboden, waarin toen ter tijd de La- tijnsche school met haar beide afdoe- lin-gen gevestigd was. Dat er U; behoefte gevoeld werd aan een dierwijswaarin de nieuwe trachtte te voorzien, t‘"'‘ uit het verslag der Commissie f 1.25 1.50 1.50 .1-90 igelnks aangenomen aan ons Bureau: I SIbij onze Agentenden Boekh^idel en de Postkanteren. nmer bestaat uit( brie te’Tweede Kamer raai Dei len Mi volgde de aanneming.- werd het wetBvJdtstol door de on- derteekening van den koning tot wet. Zij 'is het onwaardeerbare geschenk van den grooten staatsman Thor- beckr, die door deze wet ons land op onderwijsgebied wilde ophotten tot het niveau van Frankrijk, Duitech- land en België, wok reeds korter of langer mkMeibaar onlerwijs beetond^ zij lou de schuld der Regeering aan i ten al ie Lan^ stirfiuoederlljk bedeel- ta». burgerstand atóoen en dezeti geven, wat volksklasse en hoogere «lanil reeds lang bezaten: een eigen onderwijs, dat berekend was naar de eischen, die een verjongde maatschap pij aan (lezen stand stelde, en hem van intellectucele wapenen voorzien in den feilen en scherpen strijd om het bestaan. Doel en strekking van hot bij deze wet geregeld onderwijs la plus influente sur I’esprit du peuple (A. Thier») was „de vorming van ontwikkelde jongelui; toegerust met j de kundigheden, die de heden- daags che maatschappij in olk be schaafd man eischt.” De heden- daagsohe maatschappij I Dat was de maatschappij van na 1848, toen het volk constitutioneel mondig was geworden, toen de toepassing van den stoom op fabrieken en sche pen en de -hooge vlucht van de stu die der natuur- en scheikunde ’han del en nijverheid tot ongekenden bloei en vooruitgang voerden. Dat was de nieuwe staat, de ■nieuwe maatschappij, die n i e u- w e krachten eisebte voor de uitvoe- uilj er mtipgh- sjopden. Ör- Steyj d o m ill^en |e zonder dat kui|xlighed€„«- biet zetldéir. ge dalen hei jfcl pion afieg^lc^z pevondln te z tank plaanM namen er zijn zella t Foorbeeldea^vau leerlingen, die toe- 'f lating verzochten tot de 2e klasse en, nadat zij bij. bot examen zelfs voor 4e laagste of 1ste klasse waren afge- keulrd, toöh in de 2e gingen zitten I” j^an dezen onhoudbaren toestand kertl een rimle gemaakt door het K [1. van 13 'Mg. 1873 (Stbl. no- 121). waarbij voof 'de Rijksscholen, die in den eerstedm tijd zeker als modelin richtingen nedoold werden, de toela- tings- en I overgangsexamens ver plichtend werden gesteld. „Dit besluit werjl een keerpunt in de onl Wikkeling Jvan ons middelbaar onder wijs.” (Mj*. HubrechX). 17 October l| HMI kilie, bezadigde j d|scusöie, wier zoo aangenaam I «eherp'contrast mot' «at - V colleges ons in dezen tijd zoo vaalt I doen hooren werd het wetsvoori I «W op het m i d d e j baar o n d e F- w^ijs den 12en Mtort 1863 met 40 f tegen 25 stetomen Aangenomen door M*. tr-stajen-Gene- van dat jaar door de Eerste Luid ratelend reed de wagen het erf van den Enz-molen op. Evenals den vorigen dag verscheen de mole- naareter op den drempel der huis deur. Jn de kamer brandde de lamp, zoodat haar slanke gestalte duidelijk tegen het licht afstak. Ondanks de strenge koude kwam zij naAr buiten en st redde de paar den. ,/le hebt hard1 gereden, Mahler,” geide terwijl zij met bewondering zag, hoe bevallig hij van den bek sprong. „De paarden dampen.” „Ja, ik wilde gaarne spoedig weer thuis zijn, om... Maar zullen we riet in huis gaan Ge zoudt hier licht een verkoudheid opdoen, juffrouw.” Hij ging haar voor tot aan de deur, liet haar binnentreden en volg de haar. Daarna opende hij de deur van de huiskamer. Toen zij daar bin nen waren en hij tegenover baar stond en in haar oogen de bange vraag la» Wat hefct ge voor vdj knnnen doen toen hij zag, hoe hare lippen zich bewogen zonder een woord te kunnen uitspreken, toen had hij haar gaarne aan zijn hart gedrukt. Waarschijnlijk las zij in. zijn oogen, wat er in hem omging, want bio- denlokalen van h< den voortgezet. Zoo ruimde de oudere! zuster qen bescheiden plaatsje', aan 1 de jongere in, die haar weldra bov^n het1 hoofd zbu groeien. De eerste Commissie M. O. dateert van Nov< bestond uit de heeren van I die deze functie 30 jaar heeft waar- Dobbel T. P. Viruly. r ca Mr. P. P. P. Kist. 3-j a r i g Cursus. 1865—1' Met ingang vhn werd tot directeur noemd: Dr. W. Jut rwleur van hei Instituut-Van Kins- bergen te Elburg en voordien leer- aar aan het Gymnasium te Zutpheu.’ Tot leeraren werden aangestold: J. D. v. d. Waals en R. R. Lit voor de wis en natuurkundige vakken V. II. van Moerkerk, P. G. Luitjes en L. Nauta voor het onderwijs in de Geschiedenis, de Aard rijk «kunde en de talen; J. J. Bert el man voor het teek enen *en II. J. Steenbergen voor de gymnastiek. De heeren v. ik 'Waals en Nauta bedankten voor hunne benoeming omdat zij elders een meer gewensch- ten werkkring vonden de eerste werd vervangen door den heer K. Inl„» nt./uilnxr OAnov TT R zend wendde zij plotseling het gelaat van hem af. „Ik heb me veroorloofd een lente groet mee te brengen. is wel wat vroeg, als het buiten neg vriest, dat het kraakt, niet waar Maar zij geuren zoo heerlijk, dat ik... Als ’t u belieft, juffrouw.” Bij deze woor den bracht hij het mandje met bloe men, dat hij van de kleine Christa Maria had gekocht, van onder zijn mantel te voorschijn en reikte het haar toe. „Wat heerlijke viooltjes Ge ver wendt mij, Mahler Tot nog toe heeft niemand... aan zoo iete gedacht,” sta- melde zij met neergeslagen ogen „Laat mij dan de eerste zijn, die... i Ernst bleef steken. Mocht hij haar 'nu reeds zeggen, welke gevoelens hem bezielden, en wat hem hier aan deze plek bond Neen, neen, het was nog te vroeg, de. vrucht was nog niet rijp; hij moest zich bedwingen en zijne wenschen in zijn hart be sloten houden tot gelegener tijd. Terwijl Christa Maria haar gloei end gelaat in de koele, geurige bloe men bijna geheel verborg, verhaalde Ernst, wat de uitslag van zijn, zen ding was. ..Geen uitstel, dat had ik wel gedacht,” klaagde zij, „en dus moet de Enz-molen...” „Spreek niet uit, wat dank zij uw buurman Knoop in de stad de muaschen van de dak^n elkaar toe roepen,” sprak Ernst toornig. „Zoo .te vestigen Men was ten volle l^p- vredigd en koesterde de beste ver wachtingen van de nieuwé inrichting voor Gouda’s spes patriae. ‘De uitkomst Reeft sedert bewezen, dat “de Regeering Gouda terecht tot „de meest gelegene” gemeenten heeft gerekend. De H. B. 8. hs eigenlijk dö school voor Gouda ei£ omstreken; het getal buitenloerlihgen is gaande weg toegenomen, bedroeg, vóójf 1900 gewoonlijk 1/3 van het taal4 aantal discipelen en is in de featste jaren tot ruim gestegen.i Wie meenen mocht, dat de kwan-J titeit hier tefi, nad^oie va*n de k|jfali-J lelt komt, vergist pich deerlijk. Door klc^nlr inwendige, verbeterin gen; was bp! I gebouw aart Jen' Lan gen 'lienddkflig sfMedig djelirfatig in- gerieM; de lessen deryl Latijnsche* schoot, Jwiej 2e uf|jeplin^ opgü.^,^' de Commissie van Toezicht, de hoofd onderwijzers te Gouda en de ouders der leerlingen. De Directeur hield ^ene rede, waarin hij de algemeene Strekking der Wet op het M. Q. en het speciale doel van een.. H. B. S. met 3-jarigen cursus uiteettuette. Na hem werd nog het woonl gevoerd door dön1 Inspecteur, dr. Steyn Par- vé en den .B^rgeipeeeter van Gouda, Mr. Van Bergen IJzehdoorn. Den 19en October namen de lessen des morgens te^j 9 uur een aanvang met 24 leerlingen, verdeeld over 2 een. C dit getal j II et sci J ,1||H wel jan booril Betrékkelijk. In yup Memorie van,’jTpeliChting bij het Wvetsvoorapl verklaarde de minister tijnsche1 S.ljïiemandt is verplicht Andere lessen 'èhevenjpp Li te swonen, dan die .hij goedvindt te Vftn n)j_ i de H. B. 8. |ëen reSlturant maakte, waar men zich la. cake k-n. ™“o fiajjrihtu. ”2 1 Jrinciwp der Wet, die door S-ichtiM van V. 'd?' xlaase^een „breede, Algemeene wikkeling” yroeat schenken. Hpe was I deze ^.breede, algeipeene ontwikke- r omlijning vond in art. UT. te rijmen met de volkomen vrijhewl der Ifwrlingen om te’ volgen welke vakken **zij wilden En toch was dit geen óóndagsopinie van den minister, want nog in de Kamerzit ting van 187172 antwoqrdde hij op een vraag, of de overgangsexamens voor de leerlingen verbindend wared om de lessen in de hoogere klassen lo volgen „Noen, want ons stelsel 'van M. O. berust op het beginsel van volkomen vrije studie”. De be doeling van (ten wetgever met deze vrijheid was, dat elke II. B. 8. zich naar locale behoeften en plaat- s e I ij k e omstandigheden zou kun nen regelen en in rich ten. Maar in een tijd, toen men nog zoo weinig wist, wat men precies wilde, dat .noch de wetgever, noch een der volks- vertegenwoordigers een juiste defini tie van „middelbaar onderwijs” ver mocht to geven, zette deze facultatief h.elling dit heele onderwijs op los^e schroeven, en bleek al heel spoedig oen verderfelijke maatregel, die dezen jongen tak van onderwijs met onvrucht baarheid sloeg. „Van een b r e e d e, ontwikkeling _rnu vooraf in hoogste klassen vele leerlingen kelc vakken Stevn I’arvé, de Economist van 1868 1869, 1870). Daarbij kwam nog, dat (o, Eldora do roepen sommige paedagogen thans PRIJS DER ADVERTENT! ÉN: Van I—5 gewone regels met bewijsnummer. f 0.55 Elke regel meer„0.10 f By drie achtereenvolgende plaatsingen worden deze tegen twee berekend. Dienstaanbiedingen per plaatsing van b5 regels f0.35 bij vooruit betaling, elke regel meer 6 ets. Reclames f0.25 pér regel. Groote letters en randep naar plaatsruiiAte. lang ik hier bon en ge mij uw ver trouwen schenkt, zal dat nooit ge beuren.” „Maar de boert o Hebt ge die dan vergeten klaagde zij, terwijl zij moedeloos op een stoel ging zitten en den arm onder het hoofd legde. p en al- u heeft aange- was bij Va- Die twee weer mooie Maar den schui- den hals - penning zal hij het f geld terugldrijgon. I „Ge zijtj niet wel bij het hoofd "laar zou ik het geld van 14) „In den Anger, no. achterhuis, mijnheer.” „En hoe heet je „Chrieta Maria' Ruppert.” „Goed.” Ernst sloeg LU weer om, wikkelde het geld voor haar in een papier, gaf haar rtog eenige broodjes met vleeach en bracht haar toen naar bulten. „Dank u wet, mijnheer God loone u De jonkman oogde haar na totdat z>j om den hoek der straat verdwe nen was, en keerde toen, in de ge lagkamer terug. Tegelijk met hem trad een postbo de binnen. „Is hier mijnheer Ern^t Mahler „Dat ben ik. Wat hebt goT’ „Een telegram.” Ermfl*scheurde het open en las „Kantoor reeds gegoten, morgen vroeg wordt het gevraagde poste restante afgezonden.” „Verduiveld, dat te fataal mom- pride hij ontstemd. „Nu moet ik-om die simpele tweeduizend mark mor- Het getal nieuwelingen bedroeg ge- durende liet 1c decennium gemiddeld 20 per jaar, het aantal leerlingen varieerde tusschen 40 en 50. April 1878 word het 12% jarig 8 aan der Cchccï waarbij de directeur een rede hield over „De zedolijke opvoeding van (len jongeling in huis en op school.” De inrichting lelde in den cursus J877/78 52 leerlingen- Gedurende deze 3 2% jaar was de school bezocht Hoor 246 leerlingen 207 voor vol ledig onderwijs en 39 voor enkele les sen van de eerSigetioeandon hadden foen 31 oen diploma 3-jar. „cursus 5 erworven. Dal niet allen den toewas van leer lingen met onverdeeld genoegen aan zagen. meen ik te mogen 'opmaken uit een passage in de rode van den directeur bij de herdenking van het ’5-jarig bestaan dor school, in 1890 ..Ze (do school) zette haar onder wijs jaar op jaar voort met een toe- nemend aantal leerlingen, vooral <>ok uil de omliggende gemeenten. hoe wel cloricale invloeden dien toestand zochten te breken- Tevergeefs De wet van 2 Mei 1863 heeft de vrouwriijke jeugd zoor stiefmoederlijk piodaeht. Zij g(H‘ft maar in één artikel aanlei ding tot hel oprichten van middel bare meisjesscholen door particulie ren, gemeenten of provinciën met of zonder subsidie van hert Rijk. Toch word do behoefte aan M. O. voor meisjes gevoeld Haarlem richtte mij Ernst was dichter bij haar getre den en zag haar dtep in de oogen, zoodat zij schuw ter zijde keek. Nog verzette zij zich tegen de bekoring die zij in zijn nabijheid gevoelde, zij ergerde zich over de willoosheid die haar o vermeesterde, en over het ver langen, dat haar vervulde om hem onbeperkte macht tc geven over haar zelve en over alles, wat zij bezat. Om dit alles te verbergen wierp zij het hoofd trotseh in den nek en zei op gevednsd onverschilligen tor>n ..De plicht der naastenliefde, anders niet.” Doch hare blikken log^nstraf- ten hare woorden. Al ompantserde zij haar hart nog zóo sterk, haar oogen had zij niet meer in hare macht. „Natuurlijk, ik dacht ook aan niets anders”, antwoordde Ernst luchtig. „Gneden nacht, juffrouw, wel te rus ten. Slaap gerust, ik waak. En als God wH, zal het Kerstfeest een recht vroolijke zijn.” Ernst drukte Christa Maria hand en ging... Den volgenden dag, een poosje vóór twaalven, toen Ernst nog niet uit de stad teruggekeerd was, reed het wagentje van Knoop de werf!? van den Enz-molen op. hier on Wel blijkt, dunkt ons, l’nmrniauio VaTl Toeziolit op de Scholen voor Lager Onderwijs over 1863 „Gouda teil in Verhouding tot de grootte barer be volking weinig vermogende inwo ners. Terwijl elders het kapitaal aan de kennis de hand reikt, zullen onze jongelingen bijna uitsluitend door hunne bekwaamheden zich een weg door het leven moeten banen. De eischon, waaraan voldaan moeten worden, stijgen met iederen dag.” Is het te verwonderen, dat er in het gemeenteverslag over 1864 een juich toon weerklinkt over het hesluit der Regeering om in deee gemeente een Rijks IT. B. S. me< 3-jarigen curèUB ken de en gingen bij’wonen” (dr «ra.. IttAft algemeene geen sprake zijn, >n I was, zouden “VooT&rètTti dé b«ne-| rolgenf.” Deze meening I -^rixteiebouw wor-fi Wateri waardoor hij Van «.0X11*11 runt nmalrto vx "in j kon. laten bedienen, was iten strijd met hot grond- .r de in- het M. der burger- ont- zou digc it voor het weldia- Iql, in het fabrieks- irdediging, bijjden aarjteg zah, sédert o a) het M 0 tniizenden I illo'j beti'Qkkinj ■r nog bekleed itsf-typpij, szij* 1 ie( Nieuwe oi dje meAjlrvÉm ‘heri| die men er gonomen. D. C. L. Walther en Ml- De 3-jarigèlC 11 October 1865 «er inrichting be- iHus, toen nog di- „Ik vergeet niets, juffrouw lerminst hetgeen men i. I- daan. Knoop, dié schoft, lentijn in „De Zwaan”, brave zielen tullen wel plannen gemaakt hebben, oigenaar vad den Thal-molen ven wij ons morgen van tot den laafsten i Wijf „Ge zijtj n.i Mahler VVaa. daan halen Ernst glimlachte. „Waar vandaan ook ©en knecht heeft wel eens goede verbin dingen. Morgen kan ik het geld uit de stad halen en daarmee Knoop den mond stoppen. Het andere zal zich wel schikken. Maar kom, ik denk, dat het nu tijd is om naar bed te gaan, juffrouw. Ge hadt niet 'floeten wachten op mijn terugkomst, voor namelijk omdat daarvan niets vooruit was bepaald.” „Alsof ik dan rust zou gevonden hebben,” z©ide zij openhartig. „C hadt Valentijn bij u, en die haat geloof ik.” „En waart ge daarorti bezorgd over

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1915 | | pagina 1