R q erslag I J..5M, i h :ra’8 dsprijzen, met lek, als 40 erenGoerz. Zaterdag 29Uuli ^916. Eerste Blad. No. 13151. - nui. XTïe-a.-ws- exx ^.d-Trexteaa-tieTbleLcl “trepr G-ovlcL®u ezx OzxxstxelEexu behalve Zon- en Feestdagen, rv PRUS DER AD VER TEN Tl N: il si in 31, GOUDA. Uitgaven A, TZ3.A.. Vereohijnt dagelijke Telefoon Intern. 82. ■tlmcud ttm l OntVMgM TM ten, vennakelijkhr M In MM agenda School en Karakter. feuilleton, De Geluksster. (N adr ÜT" verboden). uit twee beataat te moert dier troel— 'orteln 27Ö8 Wordt vervolgd.) f 1.16 1.60 leeriln- WM der I enkele Drukkerij ZOON -Gouda. thikkingen in bockfo edg< jor PRUS VAN HET ABONNEMENT: Per kwartaal Idem franco per post. Met Geïllustreerd Zondagsblad Idem franco per post Abonnementen worden Markt 31bij onze Agenten j vooruitbetaling, g- -uw Mzuma ii MELDEI M TE •EMUIKEM El NEER "VEMMEMTL” NDEl fART. JTTEADAM STRAAT kamer. neer, Dit nummer bladen. touw voor Bouw- cht. Onderstands- maorg. I m Gouda. 1 keer ^vryit RIDI6 HEM 1.71). Onze letter» kennen ^igrtwijfdii'het verhaal van dien voratenzoofrK die, om nen men. trig rijn, tbn» zeer tehhovon, wiens be- Op het altaarXvan. \oningMiuta brkndt bd /'Cin tetmnd aa ra»! (fe voort: loorfijk© ver had er wmu dte mobile M «odken en I Wat (Je techuld rijn te zoeken ortteu dat men »or te pogen het ébkcle oorzaak dagelijks aangenomen aan ons Bureau: ten, den Boekhandel en de Postkantoren. vorrtcnkinidtoren, kringen oneer zoo maatdebappij erkend. W©rkgever», d>ie er en hun om zondter handschoenen aan te pakken, gerit hun geen troont. Wantzoo vraagt men rich terecht af, het heet dat de werefd in zoo veie oprirtiten ia vooruitgegaan; zou zij dian juirt in de- opvoedkunde zijn blijven Maan of zrife achteruit gegaan rijn? Ziet daar, waarde lezer», het vraagstuk, zooals het tegenwoordig aan tal van onderwij^ersinötellingon, niet alleen in het buitenland maar ook in het onze, niet alleen van verre maar ook van nabij, dagelijks meer al» brandend wordt gevoeidl. Men ziet naar de resultaten van het on- 2 ‘w en ik zou dtoa den HMn, die eerlijk en oprecht aanzoek om mij doet, door mijn jawoord mid- derwi.a waarbij hoAtfijk niet al- leen op de cijfers v<w verkregen kennis wordt gelet may ook de re sultaten der op voeding, «toeten mede- spreken en bemerkt tot rijn Ochrik, vaak in eigen kring, dat deze niet in overeeiirtetiiraing rijn VMt de waohtingen, die men g van te mogen koester daaraan besteed. Dan gaat men aan 1 vraagt rich bij wie of of oorzaak wri zou ri Het wil mij voorkot verkeerd zou doen doe verschijnsel uit een te verklaren. Zooató in het natuur, <en het maat schappelijk leven rik veracht jnert m» een rimimrtei van oorMen rimnera hangt, zoo ook in het' geestelijke. Er te, bij vroeger 'vergeleken, let» Er i» lets ?e gedteH- to lew ver- i atmosfeer en in de •r' ia ©oh KIe, die al- f, tegenover I B..|U tóoMeer te liOllN.HI- COURANT Tw Van 1—6 gewone regels met bewtyenummert 0.56 1 Elke regel meert.0.10 jy By drie achtereenvolgende plaatsingen worden deze tegen twee berekend. Dienstaanbiedingen per plaatsing van 15 regels f0.35 bjj vooruit, betaling, elke regel meer 0 ets. Reclames f 0.15 per regel. J Groote letters en randen naar plaatsruimte. EB Z00B. Telefoon Interc. 82. <1 SI»- VOT- -j hot weriertijk niet zoo onbegrijpelijk hebben geacht wanneer de oudtote broeder het lieve metafe detzelfde ge voelens toedroeg al» de jongrte, die gezegd wordt haar te beminnen. Hij zag haar aan, met een blik van dyïnpathie, dat haar gloeit, weten te ontdek- laat Maan een hoog opflikke- en ipoeten.. De juirtheid van dit inridht wordt, behalve in den kleinen kring feitelijk in allerlei samengiertrtdte dwingen, mij doet, door mijn jawoord leiden. Prins Percy knikte toeritemwend1. Gij hebt gelijk. Wie een «ter op de uniformjas draagt, kan. geen ded hebben aan de «ter van hd ga lak, die aan den huwriijfcrtiemcl Schittert. Dat zou al hdOhMn God zij dank, bewijzen th veie huwelijken aan dte vors dat men over die zaken ar gint te donken. vOl one Keizere en Koningdbu Hymen» fakkel even, helder ato In iedere hut door Heft opgedouwd 1 Beneddcta even, toen ging rij factiën Hoe «kwijl» Ut «t M beeld ook asnuüg, nooit is daarbij de gedachte aan een howoHjk nil bere kening bij irtij opgekomen, want het geluk scheert mij onaMnheitieHpc botxbn aan «t vonUetdniW. Ik door NATHALY VON E8CHSTRUTH. dat hij baar hart, bij deze woorden Itoh hoofen kloppen. Zoolang gij nog hier zijt Met welk een blik zag hij haar aan Op dit oögenblik traden Waamuth en een bediende binnen. De prine groette en veriiri het «ion. Met moeite bereikt Beftedif^ hare Zij zinkt in een VfeunMtod en drukte de ijskoude handen tegen de kloppende Hlapen. Har© ge- dachten d^-rreiden door haar brein, aW de witte bloreermsf, die floor den, stormwind dan hier, dan daar wor den gealingerd. Buiten mag het Moirmoni, maar in haar hart woedt een orkaan. Of Benedicts ook ai, ridderend aan al haar leden., de oogen «uit, zij ziet toch Percy’s domheren, van liefde gioeienden blik;zij ziet de rood op zijn borri, zij hoort zijne verklaringi, dat nirt h ij de verloofde to van prin- nee Johanna. Waarom «telt hij toch zooveel briang in haar? Vanwaar <Me vermoeden, dat zij in (Men nood- lottigen ffiieeuwrtorm haar ideaal hoeft gevonden? Een onbreohirijfolijke angwt, een gWod van onmacht maakt zich van haar mewter. Vluchten, vlucht ten voor hem, voor haar eigen hart! veranderd In dte leeraitét E veranderd in de rieiku»di«< heid der leerlingen; er' anderd in de geestelij die de kinderen, ihu maatschappij inadtonwaï late veranderd in <b len, die onderwijl ga hun klawe innemen. ï)e inaatoriAwppe.ljke aedert meer dan een eeuw vol van de gedachten aan vrijheid, gelijktijd en broederechap, wat de jeugd niet onberoerd kan hebben gelaten An- dterrijd» «iaat die zelfde jduglii, voor al in fabriekssteden, ja feitelijk over val, vröeger dan vooiheen voor de kan», vaak de noodzakelijkheid haar eigen brood te verdienen. 'Zal men ïzich dan verwonderen over vroeg- rijpheid of over een on afhankelijk- heitfegevoei, dat vóór het eindigen van den leerplichtigen leeftijd, 18 jaar, dat ia, op «hooi... èa In hmto, wel eefte op ongewenetehle wijae zich openbaart, maar daarna, in die fa briek en op werk, waar ’t ook een onmInbare factor voor het wel- aiagen to Men beklage zich daarom niet over dat ©tijgend zritgwvori I Vooral niet in een tijdl, waarin de «toeh der „zrifregeeringT', dte leoze ,,belp u zeil’’ (dNwnoixto ato achrijfvoortiMd dien vort te loeren bevelen, moeri begin niet ato gewoon soldaat te die- Zijn vader gnng daarbij ukvan de verstandige overweging dat men, om te kunnen bevelen, zich kunnen verplaatafen in de gedachten gevoelens van wie gehoorzaïmen op bord) nu reafe sedert tientallen van jaren ia» gehoord. Herit het libe ralisme, welkri htotortoche betoekenis1 in dat opricht niet kan miskend of ontkend worden, in zijn idealtsKteche periode iet» anders gewild dan voort durende opvoeding tot zdfregeering en geldt óók In dit opirioht niet de regel „jong geleerd, oud gedaan" Heeft niet nog dtazer dagen Mr. S. van Houten, de vadter onaer tegen woordige kieriwet, in zijn Schijnbaar toolement toch van vele oud-liberaien nog de woordvoerdter, daaraan her innerd Wat beklaagt men riMh dan? Zoo moest het komen.. En men heffe geen klaagzangen aan omdat het zoo kwam De fout to alleen maar diat men niet bijtijds de baken» verzet herit. Dat niet de opvoedkundigen eer de kwestie brandend werd, haar hebben gwzien, dat onze methoden van onderwi>ren en orde handhaven zich niet hebben aangiepari aan de veranderde omaUodlgiieden, dat men dus tegenwoordig nog opvoed- en on derwijsmethode» of bij gebrek aan begrip of hridterhrid op dit gebied, hedemaal geen mtethodtea volgt, die feltelijk verouderd rijn, die meer herinneren aan bet tetrafte regime, dal voor onae r ig u itmi^ legwt» ,- uit huurlingen gerecniteen!^ gwwhikt werd geacht en zoowel met het oog op den tegenwoordige» Mand der ‘zielkunde al» uit het oogpunt van methodiek en in verband toet de etochen tegenwoordig aan de toekom stige leden van Maat en maatodhap- pjj gesteld, als1 ondoeltreffend moet ’wortton beschouwd. Het to het oude vraagstuk van ge zag en vrijheid, gpmeennriiap on in dividu, aameniwerking en ariïhelp, dat aldus gesteld to. Het gaat niet aan deze vraagstukken te willen oplos sen met incichten, die uit vroegere, thans voorbij geganc verhoudingen en gegeven» voorkwamen. Elke tijd etocht zijn eigen oplosring. De onze een andere dan die van bet voorge slacht. En dat niet voor ttjdpMeee- ring maar aW de oplotering van een vraagstuk, van welk» beantwoording voor allen, (Me aan het onderwije verbonden zijn, hei levensgeluk en de liridte voor hun werk afhangt 98) De nozem waren verwelkt, Hoog heid... en ik ben zoo vrij geweekt, volgen» Uw eigien mij verleende ver gunning, wat hei gebruik bet reft van bloemen uit het park, ze door friö- (♦ohe te vervangen stamelde zij verlegen. Hij glimlachte. Reed» afedtert ©enige weken be- gij dagelijks' dien liridtedientfi en ik, gedfachtenloo^e, bemerk het eerst heden 1 Dat to toch wet het beste bewtyi... hoe zdklen ik het beefd bealchouw vau dte prinete». Hij stond op, nam het portret van den stander en. stehoof het in eenal- hum. Naar ik hoor aal de prin ses piijne schoonzuster worden. Mijn jengBte broeder herit haar inaigliri, en daar de bride jongle, levenriurii- ge mertochen uitstekend bij elkander udiger, dat de oudste vóór den gaat. Hij/wa» bij de tafel teruggekeerd; ©ene? onverschillige uitdrukking lag op'rijn gelaat. Ik ben ton zeerste verrast door uwe woorden, Hoogheid begon Benedicta ik wa» vaM overtuigd van uwe verloving. Waarom achttrt g$j miji in Maat tot ietei, wat gij zelf zoo even trotoch van u weert? vroegPenysfchou- derophalend. v- Ik begrijp u niet, Hoogheid... Gij tori wilt nooit en nimmer een poritie-buwelijk aangaan en mij dicht gi, toe, wat men noemt un mariage de convenance. Onze omstandigheden zijn niet gelijk. Hoogheid. Een vorrt moet zich dikwijto op offeren voor rijn va derland. Wat bij mij uitwaait har teloos egotome, ja» rai* stap beschouw, to bij een lid' der vorstelijke familie meertal plicht. Ik heb gleen land of volk, dat rech ten op irij herit, ik ben vrij en mee* tere» van mijzelf Van irij verlangt de echtgenoot nieto dan liridte, liefde bovenal Van een prin» of eene prinrtH etocht men, in de eertte plaato, kroon en ateepter, met al de honder- ieder vonkje voor ken, rende vlam 1 Hij beet rich op de Mppen en dronk met één teug het glaa uit, dat hij zichzelf had ingeechonhepk Benedicta’» hart beridle. Het waa haar, atoof zij deze vlam eensklaps helder voor rich zag opgaan, maar oprtijgen al» uit een duizelingwek kend diepen afgrond. Ato varigena- geld bleef zij zitten en kiemde rijde handen samen. Waarom zag ha) haar zoo vreemd aan Waarom sprak hij zoo in raadfcto Goddauk (Mt de zitting werd op geheven. De prins reikte haar ato naar gewoonte de hand, maar het was atoof de gloeiende vlam noghto- schen hen rtond en beiden dreigde ,te verteren. Toen keerde Percy zich <mï, nam een ontluikenden rozdenop uit den rtiiker, die printen* Johan na’» beeltenis verftierde, eni Mak dien in het knoopsgat. Ato gi. voortaan weer bloemen plukt, mejuffrouw Daja, dtenk dan niet meer aan de printee», maar aan mijIk ben arm aan zulke gaven van vriendschap en liefde, het leven baarde mij tot nu toe weinig rozen Pri> op stel len dat hun zonen en opvolgers een maal hun plaats met eere zullen in nemen, leiden hen in hun werk in, maken hen voor hunne taak ge- schikto door hen na een voorafgaan de theoretische opleiding ietterlijk alle ondepdeeien van. het samengestelde be drijf te leeren kennen, op de ©enig» maaier», die daartoe doeltreffend tot door hen ato gewoon werkman 1 werk te dóen verrichten, dat In (fte afdeelingen aan de orde i». GeldHhet niet ato een eer en ato bewij» van bijzondere zaakkundigheid, indten van iemand gezegd wordt dat hij alle deelen eener zaak „dloorgekropen" iel? Wij herinneren aan deze bekende feiten om d'e aandacht te vetetigen op dte kunst, dtte zoo weinigen ver staan: aldus te bevelen en te leiden, dat men gehoorzaamd wendt nvet hart en ziel, dat wie gehoorzamen zich met volle bewustrijn en volle toewijding toevertrouwen aan de lei ding van wie hen beveelt. Ato er eene groep van menschen to, die van ervaringen in dit op zicht we|en mede te spreken, dan rijn het wel de velen, die, in welke functie dan ook, aan de opvoeding van het opkomend gedacht mede werken: onderwijzer», leeraars, predi kanten etna, kortom,, allen, wier werk- evanato voor de leerlingen hun toe- koenat, hun karaktervorming, de ge schiktheid voor werk en maatoobappij aameidiangen met de nuatei, waarin bun onderwijzer of leeraar den ernrt dier vragen doorziet en van de juirt- beid, waarin hij gooddoordachte in zichten in dte praktijk weot te brengen. En men kan veilig beweren dht voor de leiding van klasteen ei| on<- derwijainrtellingen in dit Stadium van de ontwikkeling oneer maatoehappij veel meer gelegen to aan het beheer afhen van. dbzc opvoedkundige vraag stukken dan aan kennto op we|k an der gebied ook. yVat baat het dten leeraar of hij de gehorte wereld dor kenoto gewon, Indian hij de gave en de vorming mirte, noodlg om dteze leerrtof, aan het leven aangepast, al dus aan rijn leerlingen mede te doe len dat hij hun behalve kenato iris van rijn innigrte persoonlijkheid me- degal Wat baatte het den leerling, Indien 8i,lfc onderwijzers knap hortten en hij bleef, door een fout in het ayrteem, roet zijp ziel en briangrtel- Ung voortdurend buiten hrt onder wijs staan? I» niet dat ondterwij» het vriMhtbaarate, waartdj de leer ling mot hart en ziel modoloett? Hoe- vtlte onderwijzer» venlUan dtakunrt hun leerlingen aoo te betrrtcken ln hot werk dlat rij roetto daarom dte or de liefhebben I» niet verteer de tootetand dteze d»t de leerlingen de handhaving der orde berichouwen ato een zaak, dSo den leeraar of onder wijzer alleen aaugeuit en verheugen zij zich allen nirt in eiken zondaar, dien het gelukt die orde te Moren Ja lachen nirt zeito de heten gen ato de bekende booted^ klastee, die reed» door een blik hunner kameraden geprikkeld worden o<n wat uit te halen^ieto bm- taato of „grappig»” bedenken, waar door hef ondterwij» lijdt Ziet daar enkele grepen uit het onderwerp, dat tegenwoordig hi de wereld der opvoedkundigen vde pen nen in beroering brengt. Vooral nu uit hét dtemocrattoche Noord-Amerl- ka, met zijn durf op elk gtebled*. re sultaten van protfnemingen op hrt gteMed der opvoedkunde worden ver teld, die inderdaad aan het bewondo- kring het met zich brengt dat rij geheele dagen of deden daarvan vaak zeito week aan week Staan voor dezdfde of voor verechillende klassen. Men behoeft de mannen van dit vak maar over de bezwaren aan hun werkkring verbonden, hoore-n «preken, om te erkennen dat, zooato elk huis zijn krui», elke werkkring rijn bezwaren heeft en dat een der grootste rampen in het leven van menig leeraar, onderwij zer enz. to de moeidijkheid' of on mogelijkheid orde te handhaven. IIoHveien zijn er niet bij den on- dterwijzersötand, wier krachten vroeg tijdig gedoopt, wier hwt en liefde voor hun toch zoo mooi werk ge doofd zijn of worden door die voort durend© ellende met de wanorde En, aan den anderen kant, van hoeveel kinderen gaan de leerjaren voorbij zonder dat rij de vruchten dragen, die daarvan hadlden kunnen en mogen verwacht worden; en dat alléén maar omdat hrt roet hrt lee ren vanwege dte voortdurend© wan orde of de moeilijkheden bij het handhaven der orde niet wil oprichie- i ten. Men gevortt bet daarom, zoowel ln .rm""* het f vele ouden», d*t het tegenwoordig er gens hBipert in d'e verhouding, waar in onderwijnerh, leeraren en anderen eenerzij* en de leerfingen, jong en oudandererzijd», tegenover elkaar ataan. Zells de overweging dal het vroeger niet beter wad dan nai dat de ouderen van thane in jeugd ook geen katje» waren Zoolang ik nog hier t en, zal Jik gaarne*hrt shlon van ave Hcog- hdd met bloemen MoMecren aut- woorrHp rij kalm, maar zij dacht,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1916 | | pagina 1