tan ruws Nieuwe Aboneé s, die zich dit Med Met lagaag we I October ISIS veer minetoae drie maanden willen abeaneerea( ent- vangen de tot Oien datoM verecMj- nende nummere No. 13192. 55e Jaargang behalve Zon en Uitgever» A. Eerste Blad. BERICHT. Feuilleton. I in dit Blad. Ztsl BA" I •*- i Het verloren Paradijs. reedschappn Herfstgetijden. Feestdagen. EK ZOON. Telefoon Interc. 82. hu^Li^r^hü kdijk reeds zoover dat hij sloten was den gestorvene, 1 schappelijken arbeid Brieven uit de Hofstad. Zaterdag 10 September 1916. XTIo’vl’ws- ex*. -A-d.Trextezxtie’bleud. voox G-o’kxd.a, exx Oxxxstr eHsezx. Verschijnt dagelijks Telefoon Interc. 82. aan ons Bureas gaten» 3 jaar. Oir. de Schouwburg, 8 uur. ukgowtechap. Bl.uk. M Drukkerij ZOON -Ooo*- F I. iden. Iedere ^volgende lea 9.ohen docent len en meer- aen-ounuuen die men „uit Dit nummer bestaat uit twee bladen. men): fist en Kan- Belastingen, van 1—5 r ledames f0 sussen is aan lezen Inzake ord 10789. 'RECHT f l .tfi 1.» kihaakbord”. L»dett’ AM.. Gouda „Mercu- iDBNSTBtN, ENNEP. en wy 129 ORATIO. Be abenaemeataprMe blijft fl.28 per drie maanden ef Mi wekell|kMlM koMta* 10 cent per week. Be bezergiag van Rit blad gsaoMmlt degelijke door Bewlaf Beekeepf Stolwijk, buurtsohappee Beioreohefl an Voedin ga pen en Coa ten geheels of imles P. ea Tn orwegee, Ge it, eez. Naar het Dultach van EDWARD STIDGEBAUER tiet Mtorieatie bewolkt door J. P. WESSEDLNK-VAN ROSSOM. leven Het UN VAN Keukengerei i onderdeden. rktuigen. nog van oor- drie een en der- vaa ■Mwwbmww en het laug- jk de stilte van Ut. Maar de segen, wanneer te voor ovze Be aat eenlgszies Mjaoaderhedev CaM Harmonie. ag Holl. Mij- v- ..ma. ■sè»lb««"nMré..*JZ.dHhted, M| de mrta. mi deer de I.sgsr. Alle overgangen zijn geleidelijk. In het menechenlevon en in de Aatuur geschiedt eigenlijk niets plotseling. Wat zoo te gebeuren Schijnt, is toch al lang in voorbereiding. Maar wij worden die voorbereiding, het lang zame s worden en verworden veelal niet gewaar en zien alleen het slot van het, gebeuren, dat wat het resul taat voor onze oogen neerzet Zoo meenen we in allerlei gebeurtenissen plotselinge en onvoorziene uitbarstin gen, plotselinge verandering te zien. Maar al Ml dan alle overgang ge leidelijk, toch hebben we behoefte dat oveugaan van den, eenen in den anderen to- tand te fixeeren, er een bepaald oogenblik voor vast te atol len, wat dan veelal het oogenblik der voleinding ié, dat wil zeggen dat oogenblik, waarop de nieuwe toestand A, Geaohie- Ikunde, Wis ij, Handeb- ch, Duitsch, mdeterecht, le Techniek le Techniek hrijven. i Deensch Esperanto; eachiedenis. FalevAeaB. lissen): Werktuig- Teekenen bedriegen Wilde hij dan wer- hij vast be- «r..7.c.» uvu gwiurvenC, wlen» l»at»te levensdagen hij door gemeen- L.. lltJJ en vrien<tachap had verhelderd, te mtiMedden (Wordt vervolgd.) omm loojrara ia sekte Se e, Koolwijk, BoaoOoMkork, Be- Qh PRIJS DER AD V ER TEN TI N: 'v Vu 1—5 gewone regels met bewijsnummerf 0.66 j Elke regel meer,0.10 jy Bij drie achtereenvolgende plaatsingen worden deze tegen twee berekend. Dienstaanbiedingen per plaatsing vu 1—5 regels f0.35 b(j vooruit- betaling, elke regel meer 6 ets. Reclames f 0 15 per regel. 0 Groote letters en randen naar plaatsruimte. w w«r-«** “j* o«— «elvaeum. J* i amrlMvmakMpM ta a m. 96) Vol bei angst elliag las hij het blad ia het hotel „de Duitsche Keizer waar hij zijn Intrek genomen had terwijl zijn woning en atelier in oe ËlvirMtraat weer in orde wérd ge bracht door juffrouw Oberzimjmer, die van zijn terugkeer wae onderricht. Handeléraad Stadlbauer had zijn zaak op de goede manier aangevat. Onder zijn voorzitterschap was in München een nieuwe vereeniging op gericht tot bevordering oer Schilder kunst van tijdgenooten, voor wiesen eigen tentoonstellingsgebouw in de Ludwigst rasse, midden in het druk ke leven der BeienAhe hootdalad, ter beschikking stond De mededinger» naar den Meiitta-prijs waren verplicht daar voor het groote publiek hun werken ten toon te Stellen en pa» na de sluiting der tentoonstelling kwam de jury bijeen, om haar oordeel te vellen en uit de gesloten, met een motto voorziene onwiagen, dat te kie zen, hetwelk het motto van hetschU- vijftiger jaren er one aan denken. Zoolang we de kracht" hebben, wer ken we cn leven we na den zomer even goed, al» we op zijn, zomerech genieten en leven blijven, al kondigt de kalender de herfst aan. Dat fixeeren ia maar een mensche- lijk uitvindsel. De werkelijke herfst begint al» het leven ia uitgebloeid. Maar niettemin ia het goed qich in September de nadering van de herfst buien te herinneren. Er moet mis schien nog een rijke oogst worden binnengehaald. K. in den winter oven zame afetorven oin den dood gebracht lente en de herfet zij komen, een verandering, die duidelijk waarneembaar ié en te Merk zich overal, ook in onaéfeitentningen, voelen laat, dan dat we in onsgan- 6Che leven daarvan den invloed zouden ondervinden. Intmera de lente, die hét ntot wi leven brengt, brengt ook dé hoop «n de verwach ting en het veria-ngeR. En oe herfst, waarin langzaam de aiAoone bloei van het leven wegsterft, brengt ons de weemoed en Mille beriMting, waar zy de eeuwigdurende wtatoiing, het nooit ophouuéode komen en gaan verkon digt, maar daarnaaet ook herinnert aan de onophoudelijk» vernieuwing van alle leven. Nu in deze vroege Septemberdagen va|i Mgmewchijn en zomerweelue, zooaie ctaze zomer ze one maar weinig bracht, denken we toch onwillekeurig aan het komen en gaan en hoe dit ieveh een altijddu rende verandering ie. Er zijnoogen- biikken, dat we one nog in den vol len zomer wanen. Maar veelal ook zien we in het korten der dagen, In de lichte hertatlieveling aan de kin> u^en, al de wuktripg J^a d«tc Win tertijd. En wanneer Rome een geiend blad neerdwarrelt voor onze voeten, voelen we ploteeling dien eeroten hertetkrutoer, die door de voibebla- derde hoornen siddert, en worden we om» helder bewmrt van de onbesten digheid, maar de eeuwigheid toch van alle leven, die zich in het ru» tel o os komen en gaan zpo duidelijk manifesteert. Het ie, ot we 0e waar schuwing verstaan. En wie van om» ouder wordt ou de eerste jeugd aph- ter den rug heeft, blaat onwillekeu rig peinzend stil op zijn levensweg en kijkt achter zich naar wat voor bij ging en vooruit op den we|g, die voor h«w uitligt. Hij opk hoort de Mem van konden en van gaan, die in zijn eigen leven spreekt. En hij wordt zich plotseling bewust, dat hij het hoogtepunt ie overgeklorntmen en de weg begint, te dalen. Want het gaat qm' in on» ak> in de natuur om on» heen. al» hij overwoog, wat er al van die Mudie want het wa« ton Motte toch maar de atudie van een ditot- tant geweeet verwijderd waa, wat er ten Motte van datgene^ wat ge- weotft wam, op hot voltooide schilde rij wa» overgebleven, wat hij eigen lijk met zijn rijpe techniek had ge schapen, dan moest hij tot zich zelf zeggen; dit Schilderij was zijn werk! En toch Datgene, waarop het niet alleen volgens zijn inzicht, waarop het ook volgen» de overtuiging der toongevenden moeet aankomen de idee, de ontvlammende vonk, het eer ste allee bevruchtende moment van alle artiatlek werken, de geoMeScon- ceptie van het onderwerp, dat was niet van hem, dat wa» niet zijn werk. Hij mocht het draaien en wenden hoe hij wilde, en al had hij tien jajen inplaato van riechte twee maanden aan dit schilderij gewerkt, het be langrijkste behoorde aan een ander, aan een doode, die hem zijn vertrou wen had geschonken, dien hij nu in zijn graf wilde bedriegen om den roem, den naam, de eer en den i kan nog zoo zomerSch Mjn, terwijl toch de zomer al voorbij is. Wij voe len ons1 nog sterk al» nooit en pra len nog in den vollen bloei van onze levenskrachten. Zooale in Sep tember om ons heen, zoo staat ook ons leven veelal nog in den vollen glans der zomerweelde, ook wanneer onze herfM nabij as of begint. We voelen om» sontf nog al» in de leute en veie verwachtingen bloesemen nog in onze ziM. Maar dan straalt Somt op ons levenspad ook een verschrom peld en vergeeld blaadje voor on&e voeten neer. En plotseling schrikken we op. Wij tfenken aan het tai on zer jaren en we herinneren on», dat September de herfMmaand is. En al voelen we one nog even sterk en vol leveimnjoed al» voor jaren, we acijn ons toch bewust, dat de glans van den zomer te tanen begint En In den blauw igen nevel der herfst luchten, voorzien we al de sluier, die zich over den sohoonen blmn van ons leven spreiden gaat. Een vlaag van weemoed doorhuivert onze ziel. En terwijl we aundaohlig de handen vouwen, denken we, dat er een lijd i» van komen en van gaan en zien «peurend achtor on» naar het spoor dat wij naiieton op den groeten weg van het leven Hebben we gedaan, wat we moesten doen en volbracht, wat we ons eenmaal voorstelden Slechte weinigen zullen volkomen te vreden zijn. Laten ze dan bedenken, dat ze nog niet aan het eimie zijn. Niet alle vruchten rijpen Jn den zo mer. Do' boete en fijnste plukt men zelf» eerst in den horfM. En al is September de hertetmoand, de zomer bloeit daarin soms sdhoone? S^g dan in Juni of Juli. We behoeven niet op de kalender te leven, al doen we het genmkko- iijk. En ai voorvoeten we dan in de zen tijd al den hertot, ue heristig- heid is er toch nog niet. Zouden wij dan niet zonder bekommering van de zomerochhMd der dagen genieten Niet ieder jaar komt den herfet op denzelfden Uj|d, al heM September de herL'itmaaud. Zoo komt ook niet voor ieder mensch de herfst van zijn lo ven op denzeliden tijd, al doen de ÜCOXXXVI. Vochten tegen de Bierkade is een uitdrukking die door gehoel ons va derland in zwang is. Zij die «r lief hebberij in hebben om den oorsprong daarvan na te snuffelen, M,® tot de conclusie gekomen dat deue uitdruk king uit den Haag afkomstig is. Er bestaat hier een kade (Me naar den naam van Bierkade luistert Waar om döze kade met dazen alcoholi- sohen naam werd gesierd ia natuur lijk niet meer na te «peuren. Het verhaal gaat, dat de rijke Hagenaars zich vrodger bij voorkmir vestigde op den Bierkade, zoodat de uitdrukking vechten tegen den Bierkade zou be- teekenen vechten tegen do overmacht van het geld, volgen» anderen zou den °P de Bierkade voorname regee- ringpporJonen gewoond hebben, zoo dat de strijd tegen deze kade beteo- kenen zou de strijd togen het gezag van machtige personen. Het is on» niiitmer gebleken, dat de Bierkade bij voorkeur de plaat» wam waar de élite zich vestigde en in de geschiedenisbladen hebben wij nimmer opgeteokend gevonden, dat bepaalde békende figuren daar „re sideerden". Van andere Rjdo is een heel tegengestelde verklaring van de tjewuste uitdrukking gegeven. De bierkade aou met de Hoagsche Bier kade nieta te maken hebben on al leen do toevallige overeenkomst tuw- schen deze woorden heeft geleid tot het zoeken van een verband dat nim mer heeft bestaan. De uitdrukking zou beteekenen: vechten tegen de dwa ze en donime beweringen van Iemand die bovon zijn bier 1». Deze verkla ring is misschien iet» moer aanne melijk hoewel wij de juistheid ervan niet gaarne voor onze rekening1 zou den willen nemen. Indien ne eerMe verklaring ag, Psycho- Lhetorica (de ziekgeschie- en Sexueele Verbetering theekwezen, ir Onderwjj», tografeeren. attaa alto lag. zijn geboorteland, neg de bescher mende hand over h«u hield. Maar Melitta 1 Waarop had Molitta, die hij nu Sedert weken, die hij sedert maanden niet had geden, gedoeld En hij I Hij was naar Italië ge- reisd om zijn eigen werk te schep pen en had zich door een toeval bij dezen Quilitz gevoegd, was diens vriend, vertrouwde en erfgenaam ge worden, had zich geheei, zonder ver der nadenken, zonder zich rekenschap te geven van zijn doen en laten, ge maakt tot den uitvoerder van een vreemd werk, waaraan h(j nu metal zijn vezels van zijn ik hing; en nu stond hij in waarheid met leege han den, en Melitta, waarvan hij wist dat zij verwachtingen van hem koes terde, s zou de eerstvolgende weken vergeel» de zaten der tentoonstelling doorzoeken. Zij zou het Schilderij niet vinden, dat van zijn hand afkomstig was, het resultaat der prijsuitdeeiing, moést voor haar in eik opzicht een ontgoocheiiDg zijn. Indien hij den prijs niet kreeg zou zij het ton Motte begrijpen en vergeven, maar als zij vernam, dat hij met het voornitzidit, waarop zij toch een toeSpMing had gemaakt, het niet een» de moeite waard had geacht aan de mededin ging dM te netnen, dan zou zij te recht uit deze onverschilligheid een beduit kunnen nemen, dat op een» al zijn trotsche verwachtingen den bodem insloeg. Geen Schilderij van ate een duidelijk van den vroegere® te onderscheidene, volkomen Schijnt, tenminste het eer.< voor onze oogen treeot. We moeten kunnen onder scheiden, ten einde te kunnen over zien en een duidelijker beeld van het geheel in zijn veranderde uiterlijk heid voor oogen te krijgen, en daar toe moeten we scheiden, afperken, in- deelen. In ons leven en in de na tuur moeten we de besliste Scheidin gen sthqjppn, die niet bestaan. Zoo maken we de Soorten, de rassen, de volken. Zoo hebben we ook déjaar- getijnen gemaakt. En de telkens te- rugkeerende, maar geleidelijke veran deringen In he( uiterlijk a&ncaen der aaroe, gevolgen van den verander den Mand otter aarde ten opzichte van de zon, hebben we op vier hoofdroo- menten vaMgestelu, die wij lento, zo mer, herfet en winter noemen. En voor on» zei ven voelen we die on derscheiding als een zeer wezenlij ke, zoodat we in een bepaalden tijd den overgjang van het eene moment in het andere, van den eenen toe stand in den anderen zeer beslist n»eenen waar te nemen en ter betere onderscheiding dien oveigang zelfs op een- bepaalden dag stellen. Overeenkomstig die vaststelling zijn we nu weer in een overgangstijd. September is de hertotinaand en 21 September de dag, die zomer en herfet scheidt. En ook ai is het dan ook nog het nxyifete en heerlijkste zomerweer, we voelen onwillekeurig den herfst naderen, als we onze ka lender raadplegen. We worden ons bewust, dat de bloei, de volheid voor bij is en het alsterven begint. E® in dat bewustzijn zien we de we- rela en het leven ander», leder nieuw jaargetijde brengt een veranderden kijk eu een ander levensgevoel, maar nooit is dat duidelijker merkbaar da® in de lente en de herfet. De overgang van de lente in den zomer ie haast onmerkbaar. Het nieu we leven, diat in de lente uitbloeit groeit tot volle kracht en schoon heid op. Maar wij bemerken het niet, wanneer dat moment van volte krachtsontwikkeling is aangebroken. Zoo fo het ook, wanneer de herfet derij droeg waarop de meeste stem men waren gekomen. De termijn voor het zenden naar de tentoonstelling, die een gebeurte nis in de kunstenaarskringen van München kon worden. Moot den een en dertigsten Maart. Dat was, gere kend, van het oogenblik waarop Erich in München was teruggekeerd, drie weke®. En ate een zwaard Damocles en ai» de dag de» deels zweefde geduremde dttae weken déze noodlottige tigBte Maart boven het hoofd Brich. Waarom, dat wist hij eigen lijk zelf niet. Wat ging hem deze geheele geschiedenis eigenlijk, nog a«n Een eigen Schilderij had hij in Italië niet geschapen, het werk va® den gestorven vriend had helm zoo volkome® gevangen genomen, dat hij zich «elf en zijn eigen plannen daardoor geheel had veigeteo Hij was dus gelukkig te laat om dit jaar n*»r den prijs mede te dingen. Hij was woedend. Zijn grillen, zooate hij nu de belangstelling noemde, wel ke hij voor het schilderij y»n dezen Qnilite had getoond, hadden hek» weer eer» een mooie poets gespeeld. En de prijs De prijs van vijfdui zend Mark, die was het niet alleen, die was in den grond van de zaak een bagatd, zoo lang het kapittel van Molkér voor hetn op de Duit- Sehe Bank was gedeponeerd, zoolang deM zonderling uit de bergen van zijn hand op deze tentoonstelling I En^toch 1 Dit Verloren Paradijs, waarvan de grondgedachte het gees telijk eigendom van den iw tot stof verganen Quilitz was, va® wiens be staan niemand iets wist dan de reeds lang geleden gestorven Markiezin dambarese, was het toch met het werk van zijn hand Van zijn hand! Al» door phywische pijn getroffen verhief deze geduchte zich bij Erich 1 Het werk van zijn ha®d en niet het werk van zijn geest van (Zijn talent, niet het werk van zijn fantasie In rusteloozen arbeid va® weken en maanden, onder de ooge® van den. gestorven vriend, dien hij ten slotte-om dézen prijs zou bedriegen, ontstaan door zijn eigen handen, en toch zijn werk nietDe ingeving van een ander, van een doode, die eeuwig ate een Schaduw naast dit schilderij zou Maan, die er toe ge ïnspireerd was door een ongelukki ge liefde, en een Hind toéval, een zeer gewone gebeurtenis in RAme. En het schilderij bleef een wondek- volte schepping, dat zooals hij veA, «woedde, neen zooals hij wist, de over winning in dezen wedstrijd zou be halen: dat de schepping van zijn hand en niet van zijn geest w«s J Als hij deze vervlogen (tegen van koortsachtig werken in de kamer van het hotel te San Remo leyendttg en <h idelijk in de gedachte terugriep GOUDSCHE (lil KIM. PRIJS VAN HËT ABONNEMENT: Per kwartaal Idem franco per port. Met GefllusUeerd Zondagsblad Idem franco per port Abonnementen worden dagelijks aangenomen Markt 31, bjj onze Agenten, den Boekhandel en de Postkantoren.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1916 | | pagina 1