er teltilll meubelen i, Kasten, a, Theeta- eublemen- h, Beelten is onbesla- a, Kapok- oermeube- tgoedkoop. den vanaf X—St|jl- 5.60, f 7.60 edingen Zaterdag 29 September 1917. No. 13507. 50e Jaargang. Telefoon Interc. 82. Telefoon Interc. 82. Eerste Blad. iweg 5 Feuilleton. Jouraat inss, chappij. n kosten slechts a)lag: Miss Barrje’s Huwelijk Uitgevers A. BRINKMAN ZOON. Het Spoorwegverkeer. lïTie-UL-wns- ezx -A.d.Trerteïxtxe'bla.d. voor GrovLd.su ean. Orxxstxslcexx. VERSCHIJNT DAGELIJKS BEHALVE ZON- EN FEESTDAGEN. fe/.RAtW'T dies, wanneer Dit nummer bestaat uit twee bladen. HAGENAAR nog aanzienlijk hooger .Concordia”, Too- aan on- (Wmdt vwMlgi nblIitlcUr ■m. de ukkarjj K)N Goods. >ote en des maar nrijn iro» u! achines zijn zaat, dat zich ve eeuw voor i industrieel dhaafd heeft. [ACHINES >nze winkels om. •ongevraagd voor de lijdelijke kan- telegr&fis*«n en telefonisten. i» tocgvkend of toegckend voor vwl»ooging van de jongelingen bij iten telo- kre. Hiij kon verkeerd had strekt niet multi naar iw- en Woning* dommifBlo Armen- voor elke regel t uw leven ver- nnneer gij die otrijden, neem na uw ontbijt, róór den maal- UINOSE, Gij de goede ge- 2329 40 f8.- 12 fl. NAMAAK. Go. Den Haag. Wijdatraat 29; Zeaaen; Boa- F. Verkade; d. Heide, Gennep. J jongens een onderwerp vm studie der groolmogrikk' wm4dtwrvorti»vö geweest I Er zijn categorieën vtu> menschre, waar mede Ik iifcjti kvre lang uiediAfijdre heb gehad. Minachten- wekt deze sombere brief ook bij underre wU jrwdclijdrela <te still* hoop «ven snaken, voor dïe nooit 'n (pleUI>«- /.orger hebben, ere goed woord gedaan hebben, vorgktadU dreen brief. Aks er een» ere vakverereigiug kwam van vaktooare eten of ook gij van onze dagen vakte ia „de" pelooaheid; ge- rek aan eetluat len wederkeert; n in de ooren prikkelbaarheid van zwakke 4 Aug. 1914 18781 bijna 27000 ruim 38000 62000 59000 66000 75000 ongeveer vcrp tot rege- uitgaven van re Telefonie opzichte elders zijn getroffen (Duitschland, Zweden) zouden in ons land, met zijn wijd vertakt net van waterwegen en zijn op con currentie met den waterweg gebaseerde apoorwegtarief-politifek, allerminst mis plaatst ztfn; in een noodtoestand als waarin wij thans met betrekking tot de kolenvoor ziening verkeeren, zou, waar de waterweg zoo ontzaglijk veel economischer is dan spoor- en tramweg, feiteltfk geen enkel goed, dat per zeilschip, stoomboot of sleep kan worden vervoerd, op spoor- en tramweg mogen blijven. Om dit echter bij de zoo ve lerlei tegenstrijdige belangen tot stand te brengen, zou in het transport een zelfde centralisatie moeten worden gebracht als in den export is geschied. Zoo lang dit niet geschiedt, zal, vreezen wij, een betreurens- waardige verspilling van kolen en braak lig gen van scheepsruimte blijven voortduren. C. N. en A. M. WILLIAMSON. (Nadruk verboden.) der maatschappij was. Eind 1916 begint de kolennood zijn invloed te doen gelden en treedt de daling in; na een aanvankelijke beperking op 27 Nov. 1916 is 8 Januari 1917 eene nieuwe dienstregeling ingevoerd, waarbij het aantal tr.-K.M. met ruim 18.000 verminderde; de den 1 Juli 1917 ingevoerde dienstregeling liet het aan tal tr.-K.M. ongeveer gelijk, doch zocht de kolenbesparing meer in een beperking van den treinsnelheid, totdat het aantal tr.-K.M. wederom met pl.m. 18.000 is verminderd, waarmede we dus weer gedaald z(jn tot on geveer het niveau van 20 Sept. 1914. Hoe groot het daaruit voor handel en be drijf, voor schooljeugd e.a. voortspruitende ongerief is, behoeft geen betoog. Het bovenstaande betreft slechts de reizi gerstreinen. Hoe groot het thans gereden aantal goederentreinenkilometers is, laat zich uitteraard niet berekenen. Ongetwijfeld beeft de fusie hier een aanmerkelijke be perking gebracht, terwijl de voortschrijden de stremming der industrie ook wel zijn invloed zal doen gevoelen. Meerdere beper king door het brengen van meer goederen vervoer van spoor- naar waterweg, schijnt echter urgent; maatregelen als te dien tëunie. Algemeene ada van de Zuid* e Kruis". i geregeld tijdig itvangen van ver* vermakelijkheden, ca agenda te ver- De Nederlandeche delegatie in Amerika. (Off.) Bericht is ontvangen, dat de Ne- derlandsche delegatie in Amerika in overleg is getreden met de Amerikaansche autori teiten. Uit den aard der zaak zijn tot dusver nog weinig moeilijkheden overwonnen en kunnen de resultaten harer bemoeiingen Slechts in algemeene termen worden weer gegeven. De delegatie is van oordeel, dat de uit voer van veevoeder niet zal worden toege staan en dat evenmin aanvoer van grond stoffen voor nijverheid en industrie te ver wachten ie. Wat betreft den uitvoer van graan, ge schikt voor de voeding van den mensch, zal het gouvernement der Vereenigde Staten eerst een definitieve beslissing willen nemen, wanneer het op de hoogte is van de grootte van den nieuwen oogst en het z(jn gedrags lijn in het algemeen zal hebben bepaald tin aanzien van de hoeveelheden, die daarvan voor Nederland beschikbaar sullen kunnen worden gesteld. Onze delegatie zal echter bij wijze van incidenteels schikking trachten te verkre gen, dat de door onze Regeering aange kochte of ingeladen hoeveelheden mals en Canadeesche gerst, voor zoover zü nog niet bedorven z|jn, uitgevoerd mogen worden. voor die van 17 Aug. 20 Sept. 1 Nov. iv Dec. 1 Febr. 1915 5 Juli an het Bureau. 10 Dec. 1 Febr. 1915 w 5 Juli Sedertdien is het aantal tr.-K.M. w op dezelfde hoogte gebleven, behoudens eenige onbeteekenende wijziging voor win- INGEZONDEN MKDKDUUNGKN I-4 IM. «Ua ragsl m« «4$. Op «oorpteine dubbel iotm£ Gwm •dvOTtratiie en isgiswilis ■Qésilarilsg— M) r—mirt wet gerodweerdert prijs- Groom lettOT* m meden mot pbetandetfe. U-K1NB ADVUTKlTTltN Mimga .iibi.disgmf httrilipii iereeaeel, koop «e ««koop, baar m verteer. 1—S regeb f 0.2S elhe regel aseer 1 OM N) veanril- beseUag. Maataswe groette 10 ragab. Bev^atteaseesv S eem. Een inzender schrijft in de économisch Statistische Berichten” over het huidige spoorwegverkeer het volgende: De zeer ver gaande beperking, welke de dienstregeling met ingang van 18 dezer heeft ondergaan, laat zich kort weergeven door het aantal treinkilometers, hetwelk vol gens de dienstregeling door de beide grootg spoorweg-maatschappijen dagelijks wondt gereden t.w. pl.m. 89.000 te atellen naast het overeenkomstige cijfer van Juli 1914, n.l. pijn. 89.000. De overeenkomstige cijfers voor de tus- schenliggende dienstregelingen vertoonen in hunne tot eind 1916 geleidelijk stijgende lijn een beeld van den geleidelijken terug keer van meer normale omstandigheden. Immers is dit cijfer voor de dienstrege ling van GOIDSCHE COURANT. ▲BONNBMENTBPRUt par kwartMl t 1.2S. per atri 10 earn, att Tnadafrbtod pat kwartaal f 1.7$. per mrk 14>eaat. overal weer da bMorgteg per looper geechiack. Freaoo per poet por kwartaal f 130. «at Zaadagddod I 2.—. AboonemeotM worde* dageUjka aaagaaoaaea aoo om boraoo: Makt 31. GOUDA, bij oom agealea. dea boekhandel ea de poatkantorea. ADVBBTENTIKPMUBI Uit Gouda m oaaatrekao (beboerende tot dea beeorgkrin^! l-S regeie I 03$. oiU raM moor f 0,10. Bj dm adbmrwMvolgende plaataiagen worden ieoa tegM twee batnltattd. Van bniten Gouda en deajtaoorgkring1—3 twgeb f 0J0» elke regal «Mar f 0-1$. BRIJBVEN UIT DB HOFSTAD. UÜCXC. Er zijp» categorieën vati menacheu, wattrnwd» ik mijn leven lang, medelijden heb gehad en die ik nooit kan zien of er begint onv een» oudtorwetedi-reto- riweh te zijn een snaar van anode»'- ning in mijn Irart te trillen, liet zijn in de eenste piante de meneolnen die den gansehen dag opgeedokn zitten Ik be doel daarmede niet de gevaaigenen, die van de buiten wereld werden uitgesloten, uiiaar wel hen, die voor een. gedeelte van den dnarmede toeh veel overeenkomst bezitten. Ik Iw’b hen op het oog, düo voor - ..7 het dugelijksch brood binnen vier muren ter- en zomerseizoen, terwijl het werkelijk werkzaan» moeten, zijn en vooral hen die gereden aantal tr.-K.M. door het rijden van daarbij niet aJlwn vrije •Jacht maar ook extra-trrinen enz., blijkens de verslagen ■hcw Mdere zonlicht moeten inküsen*. Ah je uuovgeiusi tegen negenen door de win kelstraltan wandelt, beweegt zleh een el- genaardig publiek langs den weg i.en ongewone haastigheid kenmerkt hen. in sterpe tegenstelling met het flaueerende publiek, det ’smtddugS langs de winkel ramen drentelt. U Zijn morgeus die nij vere winkelbedienden, die DBuweiijks ver rezen van hun bed, na tien minuten luchthapjpen verdwijnen, in de donkerte van de groote magazijnen, on» daar den goaisclwn dag Vriendelijk enj voorkomend te zijn tegenover «en ieder <fie met geheel andere gevoelens diezelfde winkeldeur ie binnengekomen. Waarom zijn die winkels alle zoo on- gezellig donker? Waarom1 moeten de ra men, die bestemd zijn om het llclit door te laten naar hen die er werken ook nog o-pgeoffend worden voor .het publiek? ’t Is een. van de dingen die mij altijd het meest liobben bekoord in do gro( wittienliuizen, dat het er zoo lieflit frischwjst. kn dan d&e verfoeilijke achterkamers in de ouderwetsohe winkels. Zij hebben meest een glaswand naar d» winkelzijde waardoor het Licht zou kunnen binnen vallen, wanneer dit maar eerst in den winkel zelf kan komen. Ik zie ’s winters maar één kwar tier daglicht, heeft mij wel tens oen haar voort wandelde, met het hoofd ewigs- zlne gelxigen en de han&n in de zakken. Alino wierp een* anrtten blik op zijn profiel. Zijn gezicht stond «trak en had de uitdrukking van een man, die* allee zou willen geven, om rustig eene sigaret te rooken. «Het was te laat voor haar om terug te keeren. tot de wet van diplomatie, en het beate bloed) in hare» stepewi maakte haar omvrrsdrillig voor zijne- meetdag, voor do toakomst, voor alles belwdve hare eigen boosheid1 en de behoefte daaraan luclk te geven. „Wie zwijgt, stemt toe," ze«ide zij bit ter, Itare lioop gebroken aan hare voe ten ziende Mggen, maar er ziel» nu niet om bekommeretndie. Toch besefte zij Hauw, dat zij er later wel om zou geven, en zolfs wei Ijeei erg. „Nu, met on®e riend- scliap is het dus uit! Het spijt mij. Ik zou er veel voor liehbm gedaan, maar er te een grens nietwaar? En vriend- schap kan niet geheei van één kant ko men- Ik ben bang, dat ais gij juffrouw MacDonald in uwe auto wenttcht te heb ben, gij voor eene andere chaperon zult moeten zorgen, want in dm ho*'Innigheid ga ik niet mee.’’ Dit was nog een laatste geéegenlMhl voor SomerlCTl om liet weer goed1 te ma- beweren, dat Aliiw» hrar begrepen; dal hij er vol- <xn gaf, of juffrouw MacDo- Edinburgh ging of naar Jeri cho; dal bet eenige, waar het op kwam, mevroüw West’s vriendschap Indien hij dit vlug zride, sou zij hem liedde handen toesteken en een beetje schreien en hem vergiff-nis vragen voor elkaar vergeven en, alkw zou zijn al» u houd! En van u le Ikxi- oudt gij minder 26 En M waö oen slag voor mij, meteen vreemdo te worden, opgewohoept en aan dtoor u terwijl gij kondt hebben geraden, hoe ik er over daoht, inditen wij vrh’nden zijn Het telegram van dozen tnorgen was* van Sir George. Fr stond in, dat mevrouw Bal naar Edtohuigb kwam. Ik wis* terstond, dat gij het meis je zond* vrag<-n met ons mee te gaan in de auto o, alleen uit goedheid van hart tegenover eene Vondelinge. Maar ik kon het niet uitstaan. Ik zag alles be dorven voor ons allen, zelfs voor u. Ik was als een tefeurgefeteid kind. Ik moest tets (fooi en' bedacht in de eerste op welling <üt. leugen. Het spijt mij zelf» nu nog „jet geloof ik. Toch wilde ik ii vroeger of later de waarheid zeggen In ernst, ik zou niet lang hoblien geewe- indien gij het niet hadt ontdekt. Ik ben niet laf, afc het nooddg Is dapper te zijn ..Uw .kj ik," zeido ta „Gij l)<*l mij o**11 groot complünent gemaakt, en) ik dank u." ..CWj dasakt mij, ■waarvoor precies? Omdat ik eiene leugen heb verteld, daar ik mijn vriend voor mij allwn wenschte to imlMMulen Indh-n ik kon?" „Omkiat ge genoeg van mij houdt om vroeger, of beter nog. Maar Alino wacht to adindoos gedureuda ecu oogenl>lik, en nog v<4<> oogeobrikken; en Somerle»! ami do in 't gelK’i-l niets. Hij zou langzaam zijn doorgewawdold, indien zij niet plot- eeiing midden in hot pad was blijven steian en hem zoo had gunoodsaakt, liet zelfdb te» doen. Zij begon reitte de pijn on het gewicht van, bet onherroepelijke to voelen. „Wat zullen wij dom?' hijg do aij, terwijl hare bon* verMdrtiJk or>. on neer golfde. Hare wangen jvaroii hel der rooit, en Imuto ooge» «<i»l|terden. Nooit was zij zoo mooi geweoit, maar Bomer- led zag haar kalm, bijna knorrig aan. „Wat gaat gij doen?" wart zijne» we dervraag. „Wat werwdit gij, dat Ik zal doen?" „Ik wentfoh natiuirlijk, dat gij en Nor man met mij door ScltoUand’ gaat reizen. „Dank u Maar ik heb het eenmaal g<>- zegd en moet er bij blijven. Basil en Ik zullen u niet vergwdten, ate dat meisje „Wij Imbben ’du» grtwtet, nietwaar?'' vroeg hij. Zijne OQgrn Mondm blauw ate gktsdiorijs in zi>i Irfuin gezicht. Zijne kin en mond leken hard als steal, en nooit had Aline zoovert van lu>m gehoti den al» nu „Ja, wij hebben getwist Indien gij volhomh,” zrtdi» zij. „Dan mag ik niet langer al» gast in uw hute vertoeven.” „Gij wik ga*o-- „Natuurlijk zM Ik gaan. Ik kan niet in uw huk» blijven het te wengped al» uw btite wanneer gij vindt, dat ik uwe vrienttechap niet lange>r verdien. Ik voor nij denh, dat gij onmHijk zijl; tuaar ik kan urfj vatgtaaetu Mteechien Imm» ik graaf diens*, in verimnd net tte omstandijj- Iwdd dat op de* Ixwiaanite aanvangwwed- dra gwn werkkraolrtt» meer voMo«i»te waren te verkrijgen. Dcoe rlroogingen -adieu voor 1918 ondertwhridenlijk vonfe- nvi f 78.000 on I 30.000. hTHi’lrilhwli' bedragen worden wnter uitgetrokken voor den bouw van poet- eo («{«gTaafgrt >ouwc«i Hij Nota van Wijzigt ugeo wordt do po at voor aaiunaak van zilverbom* van t MO.üOO op t 100.000 gebracis en wordt f 560 aan gevraagd voor ecu half jaar vorlotMractf. iiMri voor den heer I*. J. Oud. ontvan ger dw ngtaracte eu iomwm» te Om- iiHtn, Ui Juni J.l. tot lid van de Twwdw Kamer gekowu. Beachuldifing van onzen gezant. De Nederlandsche gezant Van Rappard heeft, naar Reuter uit Washington seint, een toelichting gegeven welke door het de partement van Buitenlandsche Zaken is aanvaard, ten aanzien van do opmerkingen in de in beslag genomen papieren van Von igel, betreffende het verkoopen van munitie door Duitechland aan Nederland. De gezant verklaarde, dat de munitie, waarvan hier sprake was, een gedeelte vormde van de door'Duitechland, met de bedoeling om te voorkomen dat de gealli eerden er zich Van zouden meester maken, in het begin van den oorlog in de Vereenig- de Staten gekochte munitie. De Nederlandsche regeering besloot daar van niet te koopen. Do munitie, waarvan hier sprake is, word later te koop aangeboden en ook verkocht aan andere regeeringen. van dliwwinküleiavcn gezegd; elke®- morgens, als ik naiar de zsj*k ga, het overige ven den dag slijt ik les rii bij oen eloclri'scho temp. M<* die zon-loozeti te mijn hart steed* begaon rik hot verbaast me dat daBSla*t die zoovertl roeds deed! voor zijn bur gers, nog niri v«-l krasser te opgetre- dim voor dteee werker» in de duteternui Hebbrn de wlnkete nic< aile», ntot ve»l te veel opgieoffcrd a*n da gemakzucht van het publiek eu aan do onderlinge eoneiwrenl'ic? Mij dankt van Wel on hei ware te wenaobea dat getracht werd ecu trtuk van do verioren vrijhetd te herove ren. De bakkers voeren al zooveel jarep strijd om den dwawen naditerinnd alge- scWt te krijgen. Ook deze olkwMge in staling te een der weinproduetin van dx-n oouiou rrenrtitegeaSt. L'onwunrenlie is luvl goed en mooi mits zo blijft hinnen, de perken. In die groote winkete is stente moer gjodaan om het pulAlek ter witte te zijn ril te fokken, met dat gevolg, dat én de vrijiidd van dien winkelier én <h> belangen van het personeel er M loodje bij hebben, gelegd. Üt bet gelukken zal er eenige verbetering in te bfetngen? Mis schien zijn de t'ijden fltechter dan ooit om iets te Ixxrrtken op diit gebied. Er zijn in een groote stad roo tal van arbeiders, die in stilte, eigenlijk ont trokken aan hei oog van het publiek, zulk een ellendig berttaan hebben. O zoo weinig komt daarvan aan den dog re de groepen zijn dikwijte te kteta, om wn al genieree vak-actie te beginnen. Onlangs kwam ik in gesprok met een mian, die dlag-in en dag-uit van ’s mor gens zes uur tot ’s' avond» negen uur in touw 1» bij een zaak, die diners uit* acndk. Om lialf zeven bcglipl hij aardap pelen. te soluMkm wi groente schoon te uguken; óin negen uur gaat hij er met een groote wagen op Uitom de leegv 'buasen op te halen. Tegen twaalven komt hij daarmedle eerst thuis Omniddel- lijft begant dan het afwartsaben en ge reedmaken van de buasen. Tegen vijven begint de groote drukte van het vullen der bussen en het wegbrengen. Van vijven, tot halfacht rent hij met zijn wagen langs de straat, hindeüjk daar- umde thuis gekomen, valt er nog op te ruimen in <te keuken en als hij dan Om hal! negen die deur achter zich dicht trekt, kan hij nog twintig minuten wan delen eer hij thuis is. Zoo werkt hij dag-in dng-ui*, ook des Zondags. Weet de wereidl, dte misschien iriopperl als de man vty minuten te laat komt met zijn bos dat deze stakkerd zóó moei slaven en sloven? Voor hem te er geen gcjnwn’k'iraalitelidl dat Voor verbetetring van zijn loon en zijn arbrictevoorwaardtij plïjtt, geien Kamerlid! die een duurtetoc- slag of een motie indient. En hooveeien zullen er in die groote nuaasa, dut derdedeel van een. mill loon in woners rondgaan wier tevensposilio alle zonneschijn mist. I r te een «llcndiig vak voor jongens en dit is bet vak van loop jongen. Ze loeren niets en kannen ntots. Hun toekomst is een betrekking ate van dre etenölKuis-alaaf, Irt ooit thet tot van dio ze te vertellen. „Omdat ik genoeg van toch nu ik bewezen heli vf den en mijn moed, hou van. rodj.” „Neen.” „Toch wri." „Neen." „Beiwijs <tet." „Wat moei ik doen, om dat te lawij- zre AM-nefs stetn werd onduidelijk Zij voel de zich geslagen, maar nog niet geheel verslagen. „Bewijs liet,’’ fluisterde zij bij na, „door het meisje aan onze vriend- seliap op te offeren. Als wij naar het prieel teruggaan, zeg haar dan, dat ge- van gedachten zijt veranderd; dat gij zult ondonzoekre, waar Imre moeder spoelt en dat gij het todt maar het best vindt, haar daar maar teretondi heen te zenden. Gij zoudt bet gemakkeljjk kunnen onder zoeken. dat weet gij! En ik zou het kind er zdf wei heen brengen, indien gij ;yoor mij wilt doen, wat Ik u vraag.” „Gij wiit mij alleen maar op «te proef steNen, mevrouw Wertt," zeóde Somerled. „G(ij verlangt niet in ernst van mij, dat ik hot meisje in de» steek zal laten.” „In den steek laten! Welk oene over drijving. Zij wensclK. naar hare moeder te gaanJ’ „Maar rui weneoht ze In Ue auto naar hare moeder te gaan.” Ergernis over het mislukken van haar plan en zijne koppigheid daten A line ha re zcifbelieersrfdng verliezen. „Gij be doelt, dat gij het meisje in uwe auto wilt hebbm!*' Haar toon maakte de woorden tot eene beschuldiging. Maar hij notn die uitdaging zwijgend aan. terwijl hij naast TWEEDE KAMMR. Begroeting Posterijen, Telegrafie en Telefonie. Ingdoomcn te een wetsontwi ling van de inbotartten en i de Posterijen, de Telegrafie voor 1918. In do Manorie van Toelichting wordt opgjcuwjrkt, dut d» omzekertiieid det iwer- scImimUo «Mwatjajufigheden. h»»t uiteraard lioogat Ixwwaarlijk maken zich ere l>o- paakte voorwtoUing te maken van dl» uil- konmten, welke liet bedrijf In 1918 zal opleveren. In de verwaohting evenwel, dat de aiLgemeree lijn, der inkometen niri zal vaUen benedre het punt in 1916 be reikt, woixïre die gewone Inkomstre gfc raamd op f 34239563 of t 1342563 meer dan voor 1917, namelijk meer voor pos terijen f 1241100, telefonie f 818803, posl- ehèquo- en girodienst f 308000 re minder voor telegrafie f 520340. In de bogrooüng zijn de volgrede ka- pltaaiuitgavre opgreonure voor de shielding van ere nieuw gi> bouw tre dienste van liet hooABiertuuf 550.000 voor dien aankoop van ge bouwen en terrdnire, de stichting va» nieuwe gebouwen, re verbouwing van kan toren alsmede toezicht f 3.043.915 voor de lüuvoering van telegraaf en telefoon- werker») f 2.546.000 voor dien aanleg en de uitbreiding van locale telefoonnetten, alstnate voor de overneming re naasting van particuliere netten f 790.000voor aiuisoliaJfing van meubel», wagres, kar ren, postbussen, stauipeinuidiiiicH, brand- kastre rez. f 250.000 vorming van een reservefonds tre dienste van de Posterijen uit hooide van den poet-chèque- re giro dienst f 50.000 totaal t 7.229.916 f 1.200.0-15 uwer dan voor 1917. De iM'ide Kamers der^ Staten-Generaal helilxm bij de Iwii&ndeling’der begroeting voor 1917 aMigriitrongre op een gelijk stelling in die {(ositio van tte tdi’fonteten en lutegralfeteii- Gemered wordt dot met 1 April 1918 liet verzoek kan< wordkn in- gcwilligd. De kosten, van gelijkstelling over ere tijdvak van 9 maanden f 60 (XX) bedragende, worden mitedire bij dbxo be- grooting aangearaagd'. "Voortf zij» geiden solurteverliooging van toorbottenden, telcgrafi wdke in 1917 zal worden, en looure van d»» het, die onralrtijk bre. re dot niet kan inzien. In eik geval »»et te gun." .,lk wtt ijuffrouw MacDonald gem mj. nuul longer in huls hetSxn ua uw ver trek,” zrttku Aline bijna drvigwid. „Waarom zoudt gij dat ook? Hri la- jiakkre van haar goed zal haar nh-t lang ophowlre. het amra kind.” „Gij zult haar nu naar Wre grooi- niowter moren teTugareAm,'' wmm-hcUuw- <ie Alrne hem, in eren» opwulUn* van varaat. ..Dat te onmogelijk. Ik zou mijne I». lolto ntet wNlen knkre, zNte irilten me vrouw MaeDonakl l»rer tet tete» niet iwl verboden.** „Zij kan toch ntet brat met u alto-n in uwe auto naar Edinburgh gaan, v< r- omterwtri ik?” „Zij zal naar IXMnlmrgh gaan in mijne auto, maar ntet alhn-n met mij. Wilt gij niri méégaan, mwrouw West, re odh ai <fire onzin laten vergeten?'' „Gij noren onzfcl Dat buwijrt. hoe weinig gij n4j begrigX, hoe ben-M gij <üt •lire te liederven ter witte van tht ake lige ntetetot Bartl re jk «lire crevou terugkw-rre tot otth oorwpronkrtlX plan, re tMunen In reu huur auto door Schotland retare." „Do lundi te grireal, mevrouw, kon dig» te Moore aan bij ere bocht van hrt pad. Lunch re de wereld in puin! ,,Mree*T SniHrtrit re juffrouw Mac Do nald zulten niet blijvre lunchen.” z<i.te A line op ijskouden toon Moore verborg hare verwomtering d»T liriamrtiAe Imot< „Vaarwel, mevrouw WM,” zddn Bo> merlcd

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1917 | | pagina 1