er
teltilll
meubelen
i, Kasten,
a, Theeta-
eublemen-
h, Beelten
is onbesla-
a, Kapok-
oermeube-
tgoedkoop.
den vanaf
X—St|jl-
5.60, f 7.60
edingen
Zaterdag 29 September 1917.
No. 13507.
50e Jaargang.
Telefoon Interc. 82.
Telefoon Interc. 82.
Eerste Blad.
iweg 5
Feuilleton.
Jouraat
inss,
chappij.
n kosten slechts
a)lag:
Miss Barrje’s Huwelijk
Uitgevers A. BRINKMAN ZOON.
Het Spoorwegverkeer.
lïTie-UL-wns- ezx -A.d.Trerteïxtxe'bla.d. voor GrovLd.su ean. Orxxstxslcexx.
VERSCHIJNT DAGELIJKS BEHALVE ZON- EN FEESTDAGEN.
fe/.RAtW'T
dies, wanneer
Dit nummer bestaat uit twee bladen.
HAGENAAR
nog aanzienlijk hooger
.Concordia”, Too-
aan
on-
(Wmdt vwMlgi
nblIitlcUr
■m.
de
ukkarjj
K)N Goods.
>ote
en
des
maar
nrijn
iro»
u!
achines zijn
zaat, dat zich
ve eeuw voor
i industrieel
dhaafd heeft.
[ACHINES
>nze winkels
om.
•ongevraagd voor
de lijdelijke kan-
telegr&fis*«n en telefonisten.
i» tocgvkend of toegckend
voor vwl»ooging van de
jongelingen bij iten telo-
kre. Hiij kon
verkeerd had
strekt niet
multi naar
iw- en Woning*
dommifBlo Armen-
voor elke regel
t uw leven ver-
nnneer gij die
otrijden, neem
na uw ontbijt,
róór den maal-
UINOSE, Gij
de goede ge-
2329 40
f8.- 12 fl.
NAMAAK.
Go.
Den Haag.
Wijdatraat 29;
Zeaaen; Boa-
F. Verkade;
d. Heide,
Gennep. J
jongens een onderwerp vm studie der
groolmogrikk' wm4dtwrvorti»vö geweest I
Er zijn categorieën vtu> menschre, waar
mede Ik iifcjti kvre lang uiediAfijdre heb
gehad.
Minachten- wekt deze sombere brief ook
bij underre wU jrwdclijdrela <te still*
hoop «ven snaken, voor dïe nooit 'n (pleUI>«-
/.orger hebben, ere goed woord gedaan
hebben, vorgktadU dreen brief.
Aks er een» ere vakverereigiug kwam
van vaktooare
eten of ook gij
van onze dagen
vakte ia „de"
pelooaheid; ge-
rek aan eetluat
len wederkeert;
n in de ooren
prikkelbaarheid
van zwakke
4 Aug. 1914 18781
bijna 27000
ruim 38000
62000
59000
66000
75000
ongeveer
vcrp tot rege-
uitgaven van
re Telefonie
opzichte elders zijn getroffen (Duitschland,
Zweden) zouden in ons land, met zijn wijd
vertakt net van waterwegen en zijn op con
currentie met den waterweg gebaseerde
apoorwegtarief-politifek, allerminst mis
plaatst ztfn; in een noodtoestand als waarin
wij thans met betrekking tot de kolenvoor
ziening verkeeren, zou, waar de waterweg
zoo ontzaglijk veel economischer is dan
spoor- en tramweg, feiteltfk geen enkel
goed, dat per zeilschip, stoomboot of sleep
kan worden vervoerd, op spoor- en tramweg
mogen blijven. Om dit echter bij de zoo ve
lerlei tegenstrijdige belangen tot stand te
brengen, zou in het transport een zelfde
centralisatie moeten worden gebracht als in
den export is geschied. Zoo lang dit niet
geschiedt, zal, vreezen wij, een betreurens-
waardige verspilling van kolen en braak lig
gen van scheepsruimte blijven voortduren.
C. N. en A. M. WILLIAMSON.
(Nadruk verboden.)
der maatschappij
was.
Eind 1916 begint de kolennood zijn invloed
te doen gelden en treedt de daling in; na een
aanvankelijke beperking op 27 Nov. 1916 is
8 Januari 1917 eene nieuwe dienstregeling
ingevoerd, waarbij het aantal tr.-K.M. met
ruim 18.000 verminderde; de den 1 Juli
1917 ingevoerde dienstregeling liet het aan
tal tr.-K.M. ongeveer gelijk, doch zocht de
kolenbesparing meer in een beperking van
den treinsnelheid, totdat het aantal tr.-K.M.
wederom met pl.m. 18.000 is verminderd,
waarmede we dus weer gedaald z(jn tot on
geveer het niveau van 20 Sept. 1914.
Hoe groot het daaruit voor handel en be
drijf, voor schooljeugd e.a. voortspruitende
ongerief is, behoeft geen betoog.
Het bovenstaande betreft slechts de reizi
gerstreinen. Hoe groot het thans gereden
aantal goederentreinenkilometers is, laat
zich uitteraard niet berekenen. Ongetwijfeld
beeft de fusie hier een aanmerkelijke be
perking gebracht, terwijl de voortschrijden
de stremming der industrie ook wel zijn
invloed zal doen gevoelen. Meerdere beper
king door het brengen van meer goederen
vervoer van spoor- naar waterweg, schijnt
echter urgent; maatregelen als te dien
tëunie. Algemeene
ada van de Zuid*
e Kruis".
i geregeld tijdig
itvangen van ver*
vermakelijkheden,
ca agenda te ver-
De Nederlandeche delegatie in Amerika.
(Off.) Bericht is ontvangen, dat de Ne-
derlandsche delegatie in Amerika in overleg
is getreden met de Amerikaansche autori
teiten. Uit den aard der zaak zijn tot dusver
nog weinig moeilijkheden overwonnen en
kunnen de resultaten harer bemoeiingen
Slechts in algemeene termen worden weer
gegeven.
De delegatie is van oordeel, dat de uit
voer van veevoeder niet zal worden toege
staan en dat evenmin aanvoer van grond
stoffen voor nijverheid en industrie te ver
wachten ie.
Wat betreft den uitvoer van graan, ge
schikt voor de voeding van den mensch, zal
het gouvernement der Vereenigde Staten
eerst een definitieve beslissing willen nemen,
wanneer het op de hoogte is van de grootte
van den nieuwen oogst en het z(jn gedrags
lijn in het algemeen zal hebben bepaald tin
aanzien van de hoeveelheden, die daarvan
voor Nederland beschikbaar sullen kunnen
worden gesteld.
Onze delegatie zal echter bij wijze van
incidenteels schikking trachten te verkre
gen, dat de door onze Regeering aange
kochte of ingeladen hoeveelheden mals en
Canadeesche gerst, voor zoover zü nog niet
bedorven z|jn, uitgevoerd mogen worden.
voor die van 17 Aug.
20 Sept.
1 Nov.
iv Dec.
1 Febr. 1915
5 Juli
an het Bureau.
10 Dec.
1 Febr. 1915
w 5 Juli
Sedertdien is het aantal tr.-K.M. w
op dezelfde hoogte gebleven, behoudens
eenige onbeteekenende wijziging voor win-
INGEZONDEN MKDKDUUNGKN I-4 IM. «Ua ragsl m« «4$.
Op «oorpteine dubbel iotm£
Gwm •dvOTtratiie en isgiswilis ■Qésilarilsg— M) r—mirt wet gerodweerdert
prijs- Groom lettOT* m meden mot pbetandetfe.
U-K1NB ADVUTKlTTltN Mimga .iibi.disgmf httrilipii iereeaeel,
koop «e ««koop, baar m verteer. 1—S regeb f 0.2S elhe regel aseer 1 OM N) veanril-
beseUag. Maataswe groette 10 ragab. Bev^atteaseesv S eem.
Een inzender schrijft in de économisch
Statistische Berichten” over het huidige
spoorwegverkeer het volgende:
De zeer ver gaande beperking, welke de
dienstregeling met ingang van 18 dezer
heeft ondergaan, laat zich kort weergeven
door het aantal treinkilometers, hetwelk vol
gens de dienstregeling door de beide grootg
spoorweg-maatschappijen dagelijks wondt
gereden t.w. pl.m. 89.000 te atellen
naast het overeenkomstige cijfer van Juli
1914, n.l. pijn. 89.000.
De overeenkomstige cijfers voor de tus-
schenliggende dienstregelingen vertoonen in
hunne tot eind 1916 geleidelijk stijgende
lijn een beeld van den geleidelijken terug
keer van meer normale omstandigheden.
Immers is dit cijfer voor de dienstrege
ling van
GOIDSCHE COURANT.
▲BONNBMENTBPRUt par kwartMl t 1.2S. per atri 10 earn, att Tnadafrbtod pat
kwartaal f 1.7$. per mrk 14>eaat. overal weer da bMorgteg per looper geechiack. Freaoo
per poet por kwartaal f 130. «at Zaadagddod I 2.—.
AboonemeotM worde* dageUjka aaagaaoaaea aoo om boraoo: Makt 31. GOUDA, bij
oom agealea. dea boekhandel ea de poatkantorea.
ADVBBTENTIKPMUBI Uit Gouda m oaaatrekao (beboerende tot dea beeorgkrin^!
l-S regeie I 03$. oiU raM moor f 0,10. Bj dm adbmrwMvolgende plaataiagen worden
ieoa tegM twee batnltattd. Van bniten Gouda en deajtaoorgkring1—3 twgeb f 0J0» elke
regal «Mar f 0-1$.
BRIJBVEN UIT DB HOFSTAD.
UÜCXC.
Er zijp» categorieën vati menacheu,
wattrnwd» ik mijn leven lang, medelijden
heb gehad en die ik nooit kan zien of
er begint onv een» oudtorwetedi-reto-
riweh te zijn een snaar van anode»'-
ning in mijn Irart te trillen, liet zijn in
de eenste piante de meneolnen die den
gansehen dag opgeedokn zitten Ik be
doel daarmede niet de gevaaigenen, die
van de buiten wereld werden uitgesloten,
uiiaar wel hen, die voor een. gedeelte van
den dnarmede toeh veel overeenkomst
bezitten. Ik Iw’b hen op het oog, düo voor
- ..7 het dugelijksch brood binnen vier muren
ter- en zomerseizoen, terwijl het werkelijk werkzaan» moeten, zijn en vooral hen die
gereden aantal tr.-K.M. door het rijden van daarbij niet aJlwn vrije •Jacht maar ook
extra-trrinen enz., blijkens de verslagen ■hcw Mdere zonlicht moeten inküsen*. Ah
je uuovgeiusi tegen negenen door de win
kelstraltan wandelt, beweegt zleh een el-
genaardig publiek langs den weg i.en
ongewone haastigheid kenmerkt hen. in
sterpe tegenstelling met het flaueerende
publiek, det ’smtddugS langs de winkel
ramen drentelt. U Zijn morgeus die nij
vere winkelbedienden, die DBuweiijks ver
rezen van hun bed, na tien minuten
luchthapjpen verdwijnen, in de donkerte
van de groote magazijnen, on» daar den
goaisclwn dag Vriendelijk enj voorkomend te
zijn tegenover «en ieder <fie met geheel
andere gevoelens diezelfde winkeldeur ie
binnengekomen.
Waarom zijn die winkels alle zoo on-
gezellig donker? Waarom1 moeten de ra
men, die bestemd zijn om het llclit door
te laten naar hen die er werken ook
nog o-pgeoffend worden voor .het publiek?
’t Is een. van de dingen die mij altijd
het meest liobben bekoord in do gro(
wittienliuizen, dat het er zoo lieflit
frischwjst.
kn dan d&e verfoeilijke achterkamers
in de ouderwetsohe winkels. Zij hebben
meest een glaswand naar d» winkelzijde
waardoor het Licht zou kunnen binnen
vallen, wanneer dit maar eerst in den
winkel zelf kan komen.
Ik zie ’s winters maar één kwar
tier daglicht, heeft mij wel tens oen
haar voort wandelde, met het hoofd ewigs-
zlne gelxigen en de han&n in de zakken.
Alino wierp een* anrtten blik op zijn
profiel. Zijn gezicht stond «trak en had
de uitdrukking van een man, die* allee zou
willen geven, om rustig eene sigaret te
rooken.
«Het was te laat voor haar om terug
te keeren. tot de wet van diplomatie, en
het beate bloed) in hare» stepewi maakte
haar omvrrsdrillig voor zijne- meetdag,
voor do toakomst, voor alles belwdve hare
eigen boosheid1 en de behoefte daaraan
luclk te geven.
„Wie zwijgt, stemt toe," ze«ide zij bit
ter, Itare lioop gebroken aan hare voe
ten ziende Mggen, maar er ziel» nu niet
om bekommeretndie. Toch besefte zij Hauw,
dat zij er later wel om zou geven, en
zolfs wei Ijeei erg. „Nu, met on®e riend-
scliap is het dus uit! Het spijt mij. Ik
zou er veel voor liehbm gedaan, maar
er te een grens nietwaar? En vriend-
schap kan niet geheei van één kant ko
men- Ik ben bang, dat ais gij juffrouw
MacDonald in uwe auto wenttcht te heb
ben, gij voor eene andere chaperon zult
moeten zorgen, want in dm ho*'Innigheid
ga ik niet mee.’’
Dit was nog een laatste geéegenlMhl
voor SomerlCTl om liet weer goed1 te ma-
beweren, dat Aliiw» hrar
begrepen; dal hij er vol-
<xn gaf, of juffrouw MacDo-
Edinburgh ging of naar Jeri
cho; dal bet eenige, waar het op
kwam, mevroüw West’s vriendschap
Indien hij dit vlug zride, sou zij hem
liedde handen toesteken en een beetje
schreien en hem vergiff-nis vragen voor
elkaar vergeven en, alkw zou zijn al»
u houd! En
van u le Ikxi-
oudt gij minder
26
En M waö oen slag voor mij, meteen
vreemdo te worden, opgewohoept en
aan dtoor u terwijl gij kondt hebben
geraden, hoe ik er over daoht, inditen wij
vrh’nden zijn Het telegram van dozen
tnorgen was* van Sir George. Fr stond
in, dat mevrouw Bal naar Edtohuigb
kwam. Ik wis* terstond, dat gij het meis
je zond* vrag<-n met ons mee te gaan in
de auto o, alleen uit goedheid van
hart tegenover eene Vondelinge. Maar ik
kon het niet uitstaan. Ik zag alles be
dorven voor ons allen, zelfs voor u. Ik
was als een tefeurgefeteid kind. Ik moest
tets (fooi en' bedacht in de eerste op
welling <üt. leugen. Het spijt mij zelf»
nu nog „jet geloof ik. Toch wilde ik
ii vroeger of later de waarheid zeggen
In ernst, ik zou niet lang hoblien geewe-
indien gij het niet hadt ontdekt. Ik
ben niet laf, afc het nooddg Is dapper te
zijn
..Uw .kj ik," zeido ta „Gij l)<*l mij
o**11 groot complünent gemaakt, en) ik
dank u."
..CWj dasakt mij, ■waarvoor precies?
Omdat ik eiene leugen heb verteld, daar
ik mijn vriend voor mij allwn wenschte
to imlMMulen Indh-n ik kon?"
„Omkiat ge genoeg van mij houdt om
vroeger, of beter nog. Maar Alino wacht
to adindoos gedureuda ecu oogenl>lik, en
nog v<4<> oogeobrikken; en Somerle»! ami
do in 't gelK’i-l niets. Hij zou langzaam
zijn doorgewawdold, indien zij niet plot-
eeiing midden in hot pad was blijven
steian en hem zoo had gunoodsaakt, liet
zelfdb te» doen. Zij begon reitte de pijn
on het gewicht van, bet onherroepelijke
to voelen. „Wat zullen wij dom?' hijg
do aij, terwijl hare bon* verMdrtiJk or>.
on neer golfde. Hare wangen jvaroii hel
der rooit, en Imuto ooge» «<i»l|terden. Nooit
was zij zoo mooi geweoit, maar Bomer-
led zag haar kalm, bijna knorrig aan.
„Wat gaat gij doen?" wart zijne» we
dervraag.
„Wat werwdit gij, dat Ik zal doen?"
„Ik wentfoh natiuirlijk, dat gij en Nor
man met mij door ScltoUand’ gaat reizen.
„Dank u Maar ik heb het eenmaal g<>-
zegd en moet er bij blijven. Basil en Ik
zullen u niet vergwdten, ate dat meisje
„Wij Imbben ’du» grtwtet, nietwaar?''
vroeg hij. Zijne OQgrn Mondm blauw ate
gktsdiorijs in zi>i Irfuin gezicht. Zijne
kin en mond leken hard als steal, en
nooit had Aline zoovert van lu>m gehoti
den al» nu
„Ja, wij hebben getwist Indien gij
volhomh,” zrtdi» zij.
„Dan mag ik niet langer al» gast in
uw hute vertoeven.”
„Gij wik ga*o--
„Natuurlijk zM Ik gaan. Ik kan niet
in uw huk» blijven het te wengped al»
uw btite wanneer gij vindt, dat ik
uwe vrienttechap niet lange>r verdien. Ik
voor nij denh, dat gij onmHijk zijl; tuaar
ik kan urfj vatgtaaetu Mteechien Imm» ik
graaf diens*, in verimnd net tte omstandijj-
Iwdd dat op de* Ixwiaanite aanvangwwed-
dra gwn werkkraolrtt» meer voMo«i»te
waren te verkrijgen. Dcoe rlroogingen
-adieu voor 1918 ondertwhridenlijk vonfe-
nvi f 78.000 on I 30.000.
hTHi’lrilhwli' bedragen worden wnter
uitgetrokken voor den bouw van poet- eo
(«{«gTaafgrt >ouwc«i
Hij Nota van Wijzigt ugeo wordt do po at
voor aaiunaak van zilverbom* van t MO.üOO
op t 100.000 gebracis en wordt f 560 aan
gevraagd voor ecu half jaar vorlotMractf.
iiMri voor den heer I*. J. Oud. ontvan
ger dw ngtaracte eu iomwm» te Om-
iiHtn, Ui Juni J.l. tot lid van de Twwdw
Kamer gekowu.
Beachuldifing van onzen gezant.
De Nederlandsche gezant Van Rappard
heeft, naar Reuter uit Washington seint,
een toelichting gegeven welke door het de
partement van Buitenlandsche Zaken is
aanvaard, ten aanzien van do opmerkingen
in de in beslag genomen papieren van Von
igel, betreffende het verkoopen van munitie
door Duitechland aan Nederland.
De gezant verklaarde, dat de munitie,
waarvan hier sprake was, een gedeelte
vormde van de door'Duitechland, met de
bedoeling om te voorkomen dat de gealli
eerden er zich Van zouden meester maken,
in het begin van den oorlog in de Vereenig-
de Staten gekochte munitie.
De Nederlandsche regeering besloot daar
van niet te koopen.
Do munitie, waarvan hier sprake is, word
later te koop aangeboden en ook verkocht
aan andere regeeringen.
van dliwwinküleiavcn gezegd; elke®-
morgens, als ik naiar de zsj*k ga,
het overige ven den dag slijt ik
les rii bij oen eloclri'scho temp.
M<* die zon-loozeti te mijn hart steed*
begaon rik hot verbaast me dat daBSla*t
die zoovertl roeds deed! voor zijn bur
gers, nog niri v«-l krasser te opgetre-
dim voor dteee werker» in de duteternui
Hebbrn de wlnkete nic< aile», ntot ve»l
te veel opgieoffcrd a*n da gemakzucht
van het publiek eu aan do onderlinge
eoneiwrenl'ic? Mij dankt van Wel on hei
ware te wenaobea dat getracht werd ecu
trtuk van do verioren vrijhetd te herove
ren. De bakkers voeren al zooveel jarep
strijd om den dwawen naditerinnd alge-
scWt te krijgen. Ook deze olkwMge in
staling te een der weinproduetin van dx-n
oouiou rrenrtitegeaSt. L'onwunrenlie is luvl
goed en mooi mits zo blijft hinnen, de
perken. In die groote winkete is stente
moer gjodaan om het pulAlek ter witte
te zijn ril te fokken, met dat gevolg, dat
én de vrijiidd van dien winkelier én <h>
belangen van het personeel er M loodje
bij hebben, gelegd. Üt bet gelukken zal er
eenige verbetering in te bfetngen? Mis
schien zijn de t'ijden fltechter dan ooit
om iets te Ixxrrtken op diit gebied.
Er zijn in een groote stad roo tal
van arbeiders, die in stilte, eigenlijk ont
trokken aan hei oog van het publiek,
zulk een ellendig berttaan hebben. O zoo
weinig komt daarvan aan den dog re de
groepen zijn dikwijte te kteta, om wn al
genieree vak-actie te beginnen.
Onlangs kwam ik in gesprok met een
mian, die dlag-in en dag-uit van ’s mor
gens zes uur tot ’s' avond» negen uur
in touw 1» bij een zaak, die diners uit*
acndk. Om lialf zeven bcglipl hij aardap
pelen. te soluMkm wi groente schoon te
uguken; óin negen uur gaat hij er met
een groote wagen op Uitom de leegv
'buasen op te halen. Tegen twaalven
komt hij daarmedle eerst thuis Omniddel-
lijft begant dan het afwartsaben en ge
reedmaken van de buasen. Tegen vijven
begint de groote drukte van het vullen
der bussen en het wegbrengen.
Van vijven, tot halfacht rent hij met
zijn wagen langs de straat, hindeüjk daar-
umde thuis gekomen, valt er nog op te
ruimen in <te keuken en als hij dan Om
hal! negen die deur achter zich dicht
trekt, kan hij nog twintig minuten wan
delen eer hij thuis is.
Zoo werkt hij dag-in dng-ui*, ook des
Zondags.
Weet de wereidl, dte misschien iriopperl
als de man vty minuten te laat komt
met zijn bos dat deze stakkerd zóó moei
slaven en sloven? Voor hem te er geen
gcjnwn’k'iraalitelidl dat Voor verbetetring
van zijn loon en zijn arbrictevoorwaardtij
plïjtt, geien Kamerlid! die een duurtetoc-
slag of een motie indient.
En hooveeien zullen er in die groote
nuaasa, dut derdedeel van een. mill loon in
woners rondgaan wier tevensposilio alle
zonneschijn mist. I r te een «llcndiig vak
voor jongens en dit is bet vak van loop
jongen. Ze loeren niets en kannen ntots.
Hun toekomst is een betrekking ate van
dre etenölKuis-alaaf, Irt ooit thet tot van dio
ze te vertellen.
„Omdat ik genoeg van
toch nu ik bewezen heli vf
den en mijn moed, hou
van. rodj.”
„Neen.”
„Toch wri."
„Neen."
„Beiwijs <tet."
„Wat moei ik doen, om dat te lawij-
zre
AM-nefs stetn werd onduidelijk Zij voel
de zich geslagen, maar nog niet geheel
verslagen. „Bewijs liet,’’ fluisterde zij bij
na, „door het meisje aan onze vriend-
seliap op te offeren. Als wij naar het
prieel teruggaan, zeg haar dan, dat ge-
van gedachten zijt veranderd; dat gij zult
ondonzoekre, waar Imre moeder spoelt
en dat gij het todt maar het best vindt,
haar daar maar teretondi heen te zenden.
Gij zoudt bet gemakkeljjk kunnen onder
zoeken. dat weet gij! En ik zou het kind
er zdf wei heen brengen, indien gij ;yoor
mij wilt doen, wat Ik u vraag.”
„Gij wiit mij alleen maar op «te proef
steNen, mevrouw Wertt," zeóde Somerled.
„G(ij verlangt niet in ernst van mij, dat
ik hot meisje in de» steek zal laten.”
„In den steek laten! Welk oene over
drijving. Zij wensclK. naar hare moeder
te gaanJ’
„Maar rui weneoht ze In Ue auto naar
hare moeder te gaan.”
Ergernis over het mislukken van haar
plan en zijne koppigheid daten A line ha
re zcifbelieersrfdng verliezen. „Gij be
doelt, dat gij het meisje in uwe auto wilt
hebbm!*' Haar toon maakte de woorden
tot eene beschuldiging. Maar hij notn die
uitdaging zwijgend aan. terwijl hij naast
TWEEDE KAMMR.
Begroeting Posterijen, Telegrafie en
Telefonie.
Ingdoomcn te een wetsontwi
ling van de inbotartten en i
de Posterijen, de Telegrafie
voor 1918.
In do Manorie van Toelichting wordt
opgjcuwjrkt, dut d» omzekertiieid det iwer-
scImimUo «Mwatjajufigheden. h»»t uiteraard
lioogat Ixwwaarlijk maken zich ere l>o-
paakte voorwtoUing te maken van dl» uil-
konmten, welke liet bedrijf In 1918 zal
opleveren. In de verwaohting evenwel,
dat de aiLgemeree lijn, der inkometen niri
zal vaUen benedre het punt in 1916 be
reikt, woixïre die gewone Inkomstre gfc
raamd op f 34239563 of t 1342563 meer
dan voor 1917, namelijk meer voor pos
terijen f 1241100, telefonie f 818803, posl-
ehèquo- en girodienst f 308000 re minder
voor telegrafie f 520340.
In de bogrooüng zijn de volgrede ka-
pltaaiuitgavre opgreonure
voor de shielding van ere nieuw gi>
bouw tre dienste van liet hooABiertuuf
550.000 voor dien aankoop van ge
bouwen en terrdnire, de stichting va»
nieuwe gebouwen, re verbouwing van kan
toren alsmede toezicht f 3.043.915 voor
de lüuvoering van telegraaf en telefoon-
werker») f 2.546.000 voor dien aanleg en
de uitbreiding van locale telefoonnetten,
alstnate voor de overneming re naasting
van particuliere netten f 790.000voor
aiuisoliaJfing van meubel», wagres, kar
ren, postbussen, stauipeinuidiiiicH, brand-
kastre rez. f 250.000 vorming van een
reservefonds tre dienste van de Posterijen
uit hooide van den poet-chèque- re giro
dienst f 50.000 totaal t 7.229.916
f 1.200.0-15 uwer dan voor 1917.
De iM'ide Kamers der^ Staten-Generaal
helilxm bij de Iwii&ndeling’der begroeting
voor 1917 aMigriitrongre op een gelijk
stelling in die {(ositio van tte tdi’fonteten
en lutegralfeteii- Gemered wordt dot met
1 April 1918 liet verzoek kan< wordkn in-
gcwilligd. De kosten, van gelijkstelling
over ere tijdvak van 9 maanden f 60 (XX)
bedragende, worden mitedire bij dbxo be-
grooting aangearaagd'.
"Voortf zij» geiden
solurteverliooging van
toorbottenden, telcgrafi
wdke in 1917
zal worden, en
looure van d»»
het, die onralrtijk bre. re dot niet kan
inzien. In eik geval »»et te gun."
.,lk wtt ijuffrouw MacDonald gem mj.
nuul longer in huls hetSxn ua uw ver
trek,” zrttku Aline bijna drvigwid.
„Waarom zoudt gij dat ook? Hri la-
jiakkre van haar goed zal haar nh-t
lang ophowlre. het amra kind.”
„Gij zult haar nu naar Wre grooi-
niowter moren teTugareAm,'' wmm-hcUuw-
<ie Alrne hem, in eren» opwulUn* van
varaat.
..Dat te onmogelijk. Ik zou mijne I».
lolto ntet wNlen knkre, zNte irilten me
vrouw MaeDonakl l»rer tet tete» niet iwl
verboden.**
„Zij kan toch ntet brat met u alto-n
in uwe auto naar Edinburgh gaan, v< r-
omterwtri ik?”
„Zij zal naar IXMnlmrgh gaan in mijne
auto, maar ntet alhn-n met mij. Wilt gij
niri méégaan, mwrouw West, re odh ai
<fire onzin laten vergeten?''
„Gij noren onzfcl Dat buwijrt. hoe
weinig gij n4j begrigX, hoe ben-M gij <üt
•lire te liederven ter witte van tht ake
lige ntetetot Bartl re jk «lire crevou
terugkw-rre tot otth oorwpronkrtlX
plan, re tMunen In reu huur auto door
Schotland retare."
„Do lundi te grireal, mevrouw, kon
dig» te Moore aan bij ere bocht van hrt pad.
Lunch re de wereld in puin!
,,Mree*T SniHrtrit re juffrouw Mac Do
nald zulten niet blijvre lunchen.” z<i.te
A line op ijskouden toon
Moore verborg hare verwomtering
d»T liriamrtiAe Imot<
„Vaarwel, mevrouw WM,” zddn Bo>
merlcd