Openbare Verkoopiiig* De Inventaris H. TIMMERMANS, fa. H. A. DIESTELHORST GOUDaT Eonig adres voor gemakkelijk zittende e» degelijk afgewerkte CLUBFAUTEUILS. Abdïjtabletteii voorts ongeveer 60500 K.6. diverse gedroogde groenten voor veevoeder ATELIER TH. TUKKER Fotografie op elk gebied BOSKOOP. lil I. flectrische BILJART- so MEUBELFABRILK Tuluf. Int. 158. Complete WQNING-UiRICHTINfi. x Spotinl adres voor KAMERBETIMMERING Ziet Etalage, algen werkplaatsen vervaardigd -in wegens faillissement. van de fabriek voor groentendrogerij van W. Woldering Jaagpad 55 te GOUDA A. M. PARIS. Dames- en Kinderhoeden PATISSERIE „MODERNE". Groote sorteering GEBAKJES, BONBONS, BANKET en DESSERTS. Zie de etalaoe. zie de etalaoe. Zie de modallsen. .TH. H. HEESEN, SCHOENBAZAR „MODERN" Kleiweg 23, Bouds. A. BOOM, Berkenwoude I. HOOMFH Inincba. STOLWIJK Gratis en Franco Emle led. Fabriek ran Pateel-Medicijnen, Men. f. A.WFJ !,Fjt.7/ijJ<Mveg72. is voor het aanstaande seizoen DE kleur voor BEZICHTIGT DE ETALAGES bij Fa. DE GROOT, Hoogstraat diet E:talae"e. 2lG d-üi«4- "1 All! Ziet Etalage. jeëlaleerde meubelen ael|n in Tweede Blad, De Bankconcentratle. Vraagt PU MCHTLICHÏÏH li opdracht van den curator in het faillissement van W W0^dERING, koopman te ScheveningenJ Mr. L. G. VAN PRAAG te 's-Gravenhage, zal op Oinsdag 7 October J.r «fr.r ^t^10rgen8 ten uuri aan de fabriek van genoemden W. WOLDERING aan het Jaagpad nummer 55 te GOUDA door de deurwaarders J. J. p. OEN BOER te Gouda en A. A. VAN DIJK te s-Or*vailh«ga publiek om contant geld worden verkocht waarbijkantoor bonoodlgdhedon, diverse bascules mot gewichten, machine »oor bat naaien van zakken, steekwagen, een groote hoe veelheid reclame, een groote partij Jute- en pepleren zakken, be mande flesschen met zuren, bak met looden bekleeding, boor machine, bank met schroef, 3 hakselmachines, 2 centrifuges, 1 bullmachlne, een groote partij carton en verschillend gereedschap, zoomede al het gean verder ten verkoop zal worden aangeboden. Bezichtiging aan opgeraelde fabriek MAANDAG 6 OCTOBER! 919 van 's morgens 10 tot 's middags 4 uur. 4302 104 2 OOU WE 1. V h. O J. BERLIJN NIEUWERKERK. Bericht de ontvangst eener groote keuzo GEGARNEERDE en ONGEGARNEERDE en verdere nouveautés voor het aanstaande seizoen. 4283 30 SteedB aanbevelend. AdvarlMPt In dit Blad. BLOEDARMOEDE, BLEEKZUCHT, ZENUWZWAKTE. Oorsikn van bloedarmoede en zenuw- zwakteeen druk levengestoorde functienverzwakte hartawerking slechte spijsverteringleven boven de kracht. V«f BohijviseUn l bleeke kleur; hoofd* pijnen gedurige vermoeidheid slape loosheid; lusteloosheid; prikkelbaarheid; gebrek aan eetlust. Batiandslingi tweemalen per dag een lepel SANQUINOSE, SANGUINOSE kon f2.- de flacon, 6 fl. f 11—, 12 fl. f21.-. 4057 30 Bij alle voorname Apoth. en Drogisten. WACHT VOOR NAMAAK. VAN DAM Co. De Riemeratraat 2c/4. Den Haag. Flesschen worden teruggenomen. WIJDSTRAAT 7. TELEFOON 267. -I- TELEFOON 267. Een ruime monvterzaal is onze ETALAOE. Zie de pplfzan. Zie de Coupe en probeert Onze kwaliteiten dan is het Een waarborg dat U voor altijd tot onze ClINntele behoort. Aanbevelend, 4284 40 Een slechte eetlust? Uw maag is van «treek en ,wcigert daarom vol doende tappen af te achei- den om het voedsel te verteren. Geneest Uw maag door geregeld na het eten een paar 3212 48 „voor (te maag in le nemen. Dat veraterki de Staag en Uw eetlust zal apoedig terugkomen. De Abdijtabletten worden algemeen geroemd bij een slechte eetlust, misselijk heid. een opgezette maag, maagkramp. maagpijn, een bedorven maag, op rispingen, het miir, etc. Haal eens een dooi bij Uw drogist voor f 1.25. Eiacht rooden band met onze handteekentng: L. I. Akkers Rotterdam. Advertentlën en abonnementen op «Ut blad worden aangenomen voor Berkenwoade-Dorp door voor Berkcnwnude-Achterhoek dooi zenden wij op aanvraag een monsterdoosje bloedzuiverende Laxeerpillen van Apotheker Boom. Deze pillen zuiveren het bfoed, verdrijven de vuile stoffen uit het lichaam en bevorderen den goede stoelgang. Verkrijgbaar in de meeste Apotheken en Drogiatwinkels in gesloten dooeice 4 25 en 50 6 2780 17 Verkrijgbaar te Gouda bij ANTON COOPS TELEFOON 453 DIPLOMA AMSTERDAM - DELFT FOTOHANDEL, LIJSTEN ZIE DE ETALAGE FOTOTOESTELLEN EN FOTO'S Advertentiën en abonnementen op dit blad worden aangenomen door: IN ALLE KLEUREN EN KWALITEITEN 4307 18 Aanbevelend, J. VLAG, Kuiperstraat 43 45, Telef- 592- kVOOR HET KOKO, een zuivere, heldere en nietwette vloeistof, i bevordert den haargroei, versterkt klieren en haar. wortels, voorkomt het spinten en uitvallen. Hoofdzeer en roos verdwijnen nadat men KOKO I jen n h. 8ebruikt; men sprenkelt eenvou» dig KOKO op het haar. dan wrijft men het zacht in qederwaartsché richting en borstelt flink. Verwaarloos nooit Uw Haarl «rJ?3t>,,cUen gwn dwaze of onmogelijke eischen aan KUKO, maar wij zeggen en houden vol, dat geen ander preparaat KOKO als een zuiver geneesmiddel voor het Haar kan evenaren. I WAARSCHUWING! .tto tuEu'ÈSlB?- voorkomende op ij I KOKO wordt nooit los zónder verze» gelde buitenverpakking met Handelsmerk - verkocht P r U f 1.05 kldna, 2.20 middsn, 3.90 groots flasch KOKO Shampoo Poeders f 0.15 per pakje. Verkrijgbaar bij Apotheken, Drogutew e* ParfumeriekawteUre». ^HANDELSMERK. straat Verkrijgbaar te Gouda brj ANTON COOPS Wiid- aat en te Schoonhoven bg A. N. VAN ZESSEN. 1591 120 1^S—P—Verkrij(ba.r i. Goud. bij ANTON COOPS. 11 000161 UB Ui UlICf I l!ü fl^'t'f jjljUj /jlfjfj 4309 100 OCTOBER DONDERDAG Daar de z.g. Bankconcentratie hier te iande een waar verschymsel van den nieu wen tijd is en a!s zoodanig op dit oogenlblik de aandacht van velen in den lande trekt, bij den een bezorgdheid, bü den ander vreugde wekkend, ia een korte bespreking var deze -2- zooais Waibaut het uitdrukt - „nieuwste ontwikkeling van het kapitalis me" zeker op haar plaats. Onder Bankconcentratie moet men ver staan het daadwerkelijke streven van de groote banken om hunne werkkapitalen uit te breiden door het overnemen van oude bankierskantoren, het aangaan van duur zame overeenkomsten met andeire banken, het uitspreiden van een net van filialen over de „provincie". Reeds lang voor den oorlog in het buitenland, vooral in Duitsch- iantl, begonnen, is hier te lande pas in 1911 de eerste stap gedaan, doordat toen tie Rot- terdamscbe Bank samengesmolten werd met tie Deposito- en Effectenbank en tegelijker tijd de Rotteoxlamsche Bank zich een z.g. belang verschafte bij de Amsterdamsche fir ma Determeijer, Weslingto en Zoon. Laarvg- zamerhand zijn de andere banken gevolgd, met dit gevolg, dat er op dit oogenblik groote hankgroepen bestaan, n.l.: 1. Rotter damsehe Bankvareemgóng (met National BankVereenaging, Zuid-Nedeiiandsche Han detebank enz.), 2. Twentsche Bank (met Haarlemsche Bankvereeniginig, Groninger Bank, Sallamische Bank, Geldersch-Over- ijselache Bunkvereeniging en V-eöloeche Bank), 3. Amsterdamsche Bank (met o. a. Noord-Hallandsche Landbouwcrediet, Hel moptische Bank en Heeniener Biank), 4. Ne- dtrlandsche Handelsmaatschappij (met o.a- de Geldersche Cneilietvereeniging, van Lan «•hot's Bank), 6. Incasso-Bank, 6. Bank Associatie Wertheim en Gompertz 1834 en Credietvereeniginig 1854. in tien allöria&tsten tijd nu is de Bank concentratie meer dan een verschijnsel ge worden, het is reeds een vraagstuk; een vraagstuk aangaande de positie van de groote banken en cie kleine bankiers in het algemeen en aangaande die bestemming van hM nationale kapitaal in het bijzonder; een vraagstuk ook van economische politiek, in zooverre de vraag gesteld wordt, of de Staat zich met dat verschijnsel moeit gaan beanoeiem of niet. Kamerleden en Minister van Financiën, de financieele Waden en dagbladen, Mr, Treub in zijn „De Economische Toekomst van Nederland", in den allerlaiatsten tiid de steller van een uitmuntend Leidsch Proef schrift, Mr. W. H. Weoberman, hebben min meer bezorgde geluiden, meer of min wetenschappelijke studies ovetr de bank concentratie ten beste gegeven. Een actueel vraagstuk dus, waaraan een politiek tintje de brochure van Wïbaut fc-ewijet dwt niet geheel vreemd is, aan gezien de socialisten eenerzijd® in de reus achtige machtstoename van de Banken een versterking van het kapitalisme zien, ander zijds in deze ontwikkeling de toenemende concentratie in het gelheele economische le ven bevestigd oordoelen, welke het volgens hun mogelijk maakt om, wanneer alles in oen paar handen gekomen ls, den kapitalis- t lachen in den social istischen staat om te zetten. Een actueel vraagstuk ook voor den be- oner van een provinciestad, die er getuige van is geweest, boe, met korte tusschenpoo- zen, het eene particuliere bankiers- of kas- sicrskantoor na het andere door een groote bank werd opgeslokt, die konden waarne men, hoe kort na de opening van een filiaal van de eerne bank, Ln dezelfde plaats en vaak in dezelfde straat, een nog royaler en weel- «Ifriger ingericht filiaal van een concurrent- bank werd geopend. Is deze gang van zaken toe te juichen en is eenige zekerheid, dat de belangen der banken hier parallel 'loepen met de alge- in eene volksbelangen Zal overigens dit proces onvertraagd voortgang vinden en binnenkort een groote bank-trust het ban- kiersmonopolie bezitten? En vraag van politiek zal de Nederlamdsche wetgever aan een eventueelen voortgang belemme-* ring in den weg behooren te leggen? Voor een goed begrip van de moeilijkhe den, welke eene beantwoording van al deze vragen oplevert, moeten we onderscheiden: oorzaken der concentratie, gevolgen voor :1e maatschappij, waarschijnlijkheid van voort gang tot monopolie en manier, waarop de wetgever zou kunnen ingrijpen. De Banken zijn natuurlijk niet aan hot concentreeren gegaan, omdat de belangen <1* r volkshuishouding zulks meebrachten. Ze zagen er voordeel in en wel ten eerste wegens toenemende zekerheid, dat hunne winsten veel vaster zouden worden tenge volge van de po rati ee met groote kapitalen over een groot terrein en ten tweede, om dat zij evenals in degroot-industrie een vermindering van de onkosten zou betee- kenen. De buitenlandsche ervaringen heb ben aangetoond, dat het eerste wel bereikt U, het tweede niet. De vergdlylcing met de groot-industrie is gebleken als alle vergelij kingen monk te gaan. De scherpe ocncur- rentae en de wedloop naar de provincie, de weeldezucht en de verhoogde controlekos- ten hebben de onkosten veel hooger ge maakt dan vroeger. Is het per saldo dus nog de vraag, of de backen van de concentratie on vermen ga voordeel hebben, anders staat het met de puPlieke belangen. We aanschouwen immers een ontwikkeling, die, ingeval ze ongestoord verder gaat, kan leiden tot een groote bank- trust, die or edi et-die tater z«u t(jn in Ne derland. Maar zelfs al ging het zoo ver nog niet, dan is het nog de vraag, of het publiek be'ang gehaat is by de aigeheele verdwij ning van den particulieren bankier, den vroeger zoo vertrouwden raadsman van terereen. En zeer de vraag is toch zeker ook, of de enorme macht van enkele bank magnaten, van wier willekeur het afhangt of door een geheim of openbaar accoord een crediet-monopolie aal ontstaan, in het alge- meen belang wenschelyk u. Als men voi der woet, dat de taak van de bonk besturen in de laatste jaren belangrijk gewijzjgd is, doordat het bankbedrijf meer en meer in eengevlochten is met het financieren dlwj. geldelijke steun en economische voorlicli- thg geven oen induatrieole ondeAiemingen; als men weet, hoezeer uö macht van ie banlebesturen in de indsmtrie tan het was sen is, dan rijst den ondernemer die op onafhankelijkheid prijsstelt nis schrikbeeld voor oogen: afhankelijkheid van de bank. O.i. mag het als een axioma gelden, dat de nationale welvaart niet gedoogt, dat ie bankdirecteuren feitelijk de industrie be- heerschen. De Bankconcentratie maakt nu dit gevaar veel grooter. Wel is die over- heersching in het algemeen nog niet aan wezig en overdrijft zeker de heer Wlbaut in de meer genoemue brochure, als hij zegt, dat au reeds de bank regeert. Maar onge twijfeld en dit geeft ook Mr. Wester man toe zijn er teekenen, die naar een bewust streven in die richting wijzen. Dat tegenwoordig zoovele bankdirecteuren Commissaris zyn van de door han Bank gesteunde industrie, moge slechts de betee- kenia hebben van eene gewoonte dan toch zeker een slechte en een dure niet meer dan dat; toch is het geenszins uitgesloten dat by mogelijke conflicten tus- Echen bank en industrie de bankdirecteur- commissaris de industrie in een richting drijft, die den ondernemer niet naam is. Waar bovendien in die bankconcentratie een menschkundige ondergrond zi/t, immers deze niet alleen een simpel gevoLg is van hat streven naar meer verdienste, maar een uitvloeisel van persoonlijke eerzucht, naijver en andere weliswaar zeer mensche- Uike maar daarom niet minder verkeerde edgenschappen, 'die de bankwereld onder hare leden kan aanwijzen, is er reden te over om de gevaren van deze verschijnselen vooral niet te overschatten. De scherpe concurrentie, die door de con centratie in haar tegenwoordige staat van groei, is aangewakkerd, heeft naast voor- doelen ook nadeel en voor het publ iek. Te- g on over dure gebouwen en overdreven weelde, staat hder verlaging of afschaffing vin tarieven. In Duitachland is dit erg op gevallen, ook hier is het op te merken. Het voor het publiek zoo ontstane voordeel wordt echter tegenwoordig weer teniet ge daan door het onderling overleg, dat de plaatselijke en provinciale bankiersvereeni- gingen tot stand hoeft gebracht en al te scherpe concurrentie tracht te voorkomen. De met de concentratie gepaard gaande vertakking van de banken naar de provin cie heeft nog de moeilijkheid meegebraent om 'n regiment filiaal-directeuren te vinden, dat voor haar taak berekend moest zijn. Volgens enkele schrijvers zyn de banken daarin niet altijd, geslaagd en is zoo het geGeel e lichaam van de grootbank door ge brek aan goede krachten aan zwakte on- deihevig. Wat nu de hoofdzaak, dat beweerde mo nopoliegevaar betreft, zyn er, werkeiyk tee kenen, die er op wyzen, daff het oogenblik van de volkomen concentratie van het bankbedrijf nadert? Ja en neen. Ja,*in zooverre de nu bestaande- hank groepen op sommige punten reeds nu over leg plegen, b.v, bij het vormen van z.g Emissiessyndicaten tot het plaatsen van een groote leening, verder by de oprichting van de bamkiersvereenigingen en het daar uit volgend overleg omtrent tarieven etc. Neen. voor zoover er in den allerlaatsten tijd althans volgens Mr. Westerman uitlatingen zijn gedaan door vooraanstaan »de personen, waaruit de bedoeling der bank- uirecties valt op te maken om met die con centratie niet tot het eindpunt (monopolie) voort tc gaan. Welke van die aanwijzingen moet nu overwegen? O. i. zyn de teekenen van in tensieve samenwerking vooralsnog Tsieft on rustbarend. Maar anderzijds moeten we ook niet zoo naief zyn om ons door dergelyke gezegden van vooraanstaande personen' in den slaap te laten wiegen. Immers: die uitlatingen ook dit laat Mr. Westerman, die in die hooge bankierskringen mag ge acht worden thuis te zijn, doorschemeren staan onder directen invLoed van de publie ke opinie, die een zekere onrust heeft laten merken. Zoo hebben de directies gevoeld, dut ze niet te ver moesten gaan. Het spook der staatsinmenging staat voor de deur! Het voorbeeld van Engeland en Zweden, waar sinds kort de toestemming van de Regeering nooddg is voor een Bankfusie, lokt onze bankiers niet bijster aan. Het is, ondanks de geopperde twijfel, echter zeker geoorloofd om voorioopig ver trouwen te stellen in de zelfbeperking, die de banken dan blijkbaar bereid zyn, tea" ge ruststelling der publieke opinie zich op te •ggen. Hoezeer deze invLoed van die stem van het publiek tot vreugde moge strekken, een ieder, regeering, pers en Kamer zy waak zaam. Dan is er misschien een redelijke kans, dat ingrijpen niet noodig is. Mocht liet echter onverhoopt toch zoover komen, dat de regeering (ion wete, wat ze moet aoen. Er zyn veel middelen naast de in En geland en Zweden toegepaste om de con trole op het algemeen bankbeleid te krijgen. Waarborgen voor geregeLde publicatie van een duidelyke balans, zooals hier te lnndo nog veel te weinig gebeurt, toezicht van de Nederlandsche Bank, onderzoek door Rijks accountants en dergelyke middelen zyn ■eed® in overweging gegeven. Maar het allerschoonste zou zyn, indien wy« beleid van onze hankxli recti es de on- afhanke4yikheadsain van ons volk, dien trou wen wachter van onze democratie, eerbie digt en daardoor henzelf tevens op de hoogte en eervolle plaats zou handhaven welke hun de crisisjaren hebben het ge leerd zekeriyk toekomt. W. R. E. R. BINNENLAND. TWEEDE KAMER. Tarieven van gerechtskosten in straf zaken. Ingediend zijn wetsontwerpen tot wijzi ging van de wetten tot vaststelling dee ta rieven van gerechtskosten in strafaaken, waarvan de gewone rechter en van dia waarvan de militaire rechter kennis neemt. De wyziging voorziet in eene betera re geling ten aanzien van de schadoloooatel- ling aan deskundigen en een meer ratio- neele vergoeding aan de getuigen en in da behoefte aan wyziging van het tarief, in verband n*et de voorgenomen raste aalar1- Nevens een aan medici voor bepaald om schreven verrichtteen geteeld» bdowun* meer in overeewtnntnligi met de tc n-oordige eischen van betoete^ voor der gelijke werkzaamheden, is voor deskundi gen en personen, dte ten dientee dor Justi tie werkzaam zyn, «en maximum racatie- loon vastgesteld, berekend nu* den tyd, noodzakelyk aan de uitvoering dor opdracht' besteed. Voorgestel'! won» ooi SS» <Vx* J« heto bezoldigde personen, ;wannw zjj voor de justitie wse-kiaam zijn, niet het voile lus dra* der vergoeding toe te kerm», doch slechts do helft van het in gewone gerei- len rast te stellen bed re» Wat do schadeloosstelling aan getuig» betreft, wordt voorgestefld te bepalen dat eene schadeloosstelling wonlt verleend naai de werkeiyk gedane uitgaven tor zake van het gebruik van openbare «n byzondera vet- voer middelen en voor de gevallen dat daar van gebruik gemaakt is, eene biMyke tege moetkomimg wegens het gebruik van eigen vervoermiddelen. Voorts wordt als pploeaing ter ondervan ging van verschillende bnwarw vaurtge steld, dat voor alle openbare middelen van vervoer de laagste tariefsfcleese als maat staf van vergoeding zal moeten gelden, noch met het correctief der verklaringen van het hoofd dei plaatselijke politie air. in art. 48, 3e Md sub 2o. (nieuw) bedoeld; een getuige, die prys wtdt op de schade loosstelling naar een hooger tarief dan dat der laagste klasse, zal zich de moeite voor het verkrijgen dier verklaring hebben geren. Eene uitzondering op den eisch tot over- logging van bedoelde verklaring kan etaam voor diegenen, die in het Reisbesluit, voor reizen in Ryksdienst, zyn gerang schikt. Zy toch zyn reeds ten gevolge van die regeling aangewezen ai» aanspraak kun. nende doen gelden, althans voor bepaald» categorieën, op eene vergoeding voor een hoogere dan de laagste klasse van openbaar vervoermiddel. Den deurwaarders behoort voor verrich tingen in strafzaken, alsook voor onder» verrichtingen, waarvoor hun Ministerie door het Openbaar Gezag kan worden in geroepen, een vaote wedde, of voor zoover zy als deurwaarder by den Hoog en Raad of by de Gerechtshoven thans reeds een geringe vaste- wedde genieten, eene hooge re wedde, met daaraan verbonden pensioen aanspraken te worden toegekend. Het voor nemen bestaat eene regeling voor te dra gen, waaTby hun eene wedde wordt toege kend naar schaal 33 van het Bez»ldigii«s- besluit Rijksambtenaren 1918. Bil' het in werking treden van een derge- lyke regeling zullen dus de bepalingen van het tarief in strafzaitón, betreffende de »a< larieering detr deurwaarders, behooren t« vervallen. Daarnevens bomt het den Minis ter wenscheüyk voor de bepaüingen, welke de vergoeding voor reis- en verbyfkosten ■aststoHen, te harzien en die te regelen op eten voet vnn het Reisbesluit voor dit reizen van Rijksambtenaren. Het ligt in de bedoeling de werkzaam heden der deurwaarders zooveel mogielyk in gelyke mate te verdeelen. Aan de deurwaarders, die tei^evolgo van de herziening verlies van inkomsten moch ten ïyden, zal eene schadeloosstelling zyn toe te kennen op dezeflde wijze als zulks indertijd is geregeld voor de griffiers. Vragen aan minister». De- heer Kooien heeft de volgende vraag gericht tot ilen Minister van Onderwys: Is de minister van Onderwys niet mede van gevoelen, dat de termyn van 22 tot 2t September, waarbinnen volgens het nog niet bekende artikel 2, laatste Md, van een K. B. van 19 Sept. 1919 (Stbid. no. 677) zekere opgaven door de bijzondere school besturen aan de gemeentebesturen zy'n t» doen, behoort te worden verlengd, nu eerst de Staatscourant van 23 Sept. 1919 een be richt hieromtrent bevat en Stbi. no. 677, waarnaar verwezen wordt en dat het for mulier moet bevatten, nog niet bekend -s De heer A. P. Staalman heeft de volgen de vraag gericht bot den Minister van Oor log: Waaraan ontleent de Minister de be voegdheid te creëeren en uit te vaardige# ztfn legerorder no. 405 van 19 Sept. waarby machtiging wordt verleend, zy het ender beding van eventueel e terugbetaling, tot een buitengewone u-i tik eer ing van bezol diging aen het personeel der landmacht op of omstreeks 1 October 1919, zoiuter dat d» daarvoor bemoedigde gelden door de Sifca- ten-Generaal worden toegestaan? Lijkverbranding. Ingediend is een wetsontwerp tot aan vulling en wyziging van de wet tot vaststel ling van bepalingen betrekkelijk het begra ven van lijken. In de eerste plaats strekt dit ontwerp om te voorzien in de leemte, welke thans be staat, nu niemand aansprakelijk is voor dt naleving der verplichting tot het begraven van een overleden persoon. De voorgeste d» bepaling noemt verschillende nabeetaaavit-,1 die allen aansprakelyk gesteld kunnen wor den. Aan het Doenbaar Ministerie biyve overgelaten de beantwoording van de vraag, ie in een concreet geval zal zyn te ver volgen, omdat dit van geheel foiteiyke, niet vooraf te omschrijven omstandigheden zal moeten afhangen. Verder wordt voorgesteld te bepalen, dat indien de overledene, die bij uitersten wil of by akte als omschreven in art 982 B. W, heeft bepaald, zyn Iflk han worden ver- 1 rand m dat de wijze van verbranding enz. werdt geregeld bij algen wenen maatregel van bestuur. De Regeering meent, dat de wet de mo gelijkheid dient te scheppen om het aantal de bestaande te beperken en dat alleen (lan lykverbranding mogelijk behoort te zijn. indien de overlede ne op een leeftijd, die eenigen waarborg geeft voor ean onbevangen oordeel, deze be schikking over zyn »toff«iyk overschot met zoovele woorden heeft getroffen. Een verplichting om te doen verbranden kan op de nagelaten betrekkingen niet wor den gelegd. V erntogeasbelsattef De Nyverheidsraad heeft tot dea Minister van F'andën een uitvoerig adres gericht, waarin hy aandringt op intrekking van het ootwerp-vermogens-aanwaa-be- laeting. Na daarin erneig gewaarschuwd te heb ben tegen een kapitaal stuffing ten bate van 's lands schatkist, zet de Nyverheids raad uiteen dat in ieder geval de belaating op vermogensaanwas de minst gowenscht» vorm is, omdat daardoor de belangen der Nederlandsche nijverheid ten ernstigst* zouden worden benadeeld. Hy voert daar toe de volgende gronden aan: le. Duidt de naam der belaating-vermo- gensaaiiwas op een onjuist begrip, ver dachte navolging van de uitdrukking Wert- clachte navilgong van de uitdrukking Wert- zuwachsateuer. Er zyn zeker vele geval len, dat het vermogen aanwast als het ware door de natuur zander menschelyke inspan ning, maar er zija vele andere waardoor do energie vindingrykheid, de arbeidzaam heid en de spaarzaamheid van de perso nen hun vermogen vermeerdert. Het wets ontwerp maakt echter dit onderscheid niet 2e. Al was er echter alleen van aanwas n den eigemiyken zin van het woord sprake en al liestond er grond, dat de Staat vaa hen, die hun vermogen zogen stijgen, zon der zelf veel daartoe by te dragen, «e© deel van die styging invorderde, dan nog moet men bedenken, dat door de waardevertmn- dering van het geld men voor het dryven vin een zaak over veel meer middelen moet kunnen beschikken dan vroeger, wil haar omvang dezelfde blijven. Een grooter vermogen beteekent voor een ondernemer dus niet, dat hy een deel van het meerdere zonder schade zou kunnen mi seen. 3e. De vermeerdering van het vermogen, waarop thans voor 36 door den Staat beslag wordt gelegd, kan met recht voor den betrokkene als zyn rechtmatig en vei- 'ig bezit worden beschouwd. Gerust konden de induétrieelen dit in hunne zaken steken en deze daarmede beter inrichten of uit breiden Thans be moeten ervaren, dat z|j een groot gedeelte moeten afgeven en dus daarvoor moeten reoliseeren of geld op- nomen, geeft hun ernstig ongerief en ver wekt daarbij een groote mate van onzeker, heid voor de toekomst, door niets waarborgt dat op den ingeslagen weg niet verder zal worden gegaan, indien de regeering weder behoefte aan geld heeft, dit te same® kan niet anders dan remmend werken ontwikkeling der nijverheid en. zal niet na laten een demoraliseerenden invloed uit te oefenen op de belanghebbenden en maken dat vele fabrikanten onverschilUg worden en den prikkel evrliezen om zich tot het uiterste voor de uitbreiding hunner zaken en voot de vermeerdering van hun vermo gen in te spannen. Bovendien zullen aJMcbt industrieel/en voortaan trachten zich tegen de gevolgen dezer belasting en eventueel soortgel yke te dekken door by de bereke- t'Pg der pryzen hunner producten met aet risico dat zij ten gevolge daarvan loopen, rekening te houden, wat weder in vele ge vallen eene verhooging dier pry-zen ten na oeele van het pubÜek zal veroorzakekn. 4e. Maakt de voorgestelde belasting by het vaststellen der belastbare vermeerde- r.ng gehruik van opgaven door belangheb benden reeds vroeger voor andere doririrv •Jen gedaan, hetwelk tot allerlei onbillyJt- heden aanleiding zal geven, vooral b.v. by uestyds opgegeven taxaties van goederen- v">orradenwaak deze voorraden thans bjjna onder uitzondering zuilen zyn opgeruim 1, valt veelal niet meer aan te toonen, dat die opgaven, hoewel beantwoordende aan de haar gestelde eischen, als gegeven* voor deze belasting minder juist waren. 5e. Zyn de grondslagen van deze belas ting onvoldoende, omdat het vermogen :lechts voor een gering gedeelte bestaat uit zaken, die een direct vast te «tellen waar de hebben, als bjv. geld, courante effecten, enz. de waarde der meeste vermogensbe standdeel en is echter slechtB door schatting te bepalen. Hierdoor zal de belasting al naar de taxatie hoog of laag is, zeer onge lijkmatig drukken, terwijl bovendien veel denkbeehlige winst zal 'belast worden. Men denke hierbq b.v. aan een fabriek, die ge legen is in een stadsgedeelte, waar de ter reinen zeer in waarde zyn gestegen en dl» rechts met groote kosten kan worden ver plaatst; hierby is dus de meerdere waarde vnn den grond slechts te reoliseeren by lipuid&tie. 6e. Bevoordeelt dit ontwerp de lichtzin- nigen en verkwisters boven de voorxichti- g<ra en spaarzame®, daar zy, die hun winst gtvhee! hebben opgemaakt, niet behoeven te te betalen, terwyl degenen, die om hunne zaken op sterker basis te schoeien, reserves hebben gemaakt, zich een groot deel van die reserves zLon ontnomen, hetwelk in de toekomst velen er toe zal brengen zoo wei nig mogelyk te reserveeren. 7e. Zal een billijke en juiste uitvoering der wet hoogst moeityk hlyken, daar het percentage der onderhavige heffing zeer hoog is en er bovendien, zooals uit het bo venstaande biykt, vermogenabestanddeelen zyn, waarvan de waarde slechts by benade ring is voet te «tellen. Op grond van een en ander verzoekt de N(jverheidsiaad den Minister de introkkiog van het wetsontwerp te bevorderen, -en einde de Nederlandse he industrie, die toch reeds in vele oprichten een swami etrijd zal hebben te roeren, zooveel mogeiyk ia de gelegenheid te «teilen rich onbelemmerd te bi U ven ontwikkelen tot vermeerder ing van de volkswelvaart. Hersfening Ongevallenwet. In een nota van wyziging op het wets ontwerp tot herziening der Ongevallenwet ('eelt de Minister van Arbeid mede, dat de regeer»ng van pion ia binnenkort een wets ontwerp betreffend» de organisatie vnn Je Ityk*verzekeringsbank in tc dienen. De re geling dier organisatie in een afzonderiyke wet is noodzakelyk, aangezien na 8 Decem ber as. de taak der Rykaverzekeringabank niet langer beperkt sol zyn tot de uitvoe ring der ongevallenverzekeringdoch ooa zal omvatten de uitvoering der verplichte invaliditeit»- en outierdomsverzekeriiëi enz. by totstandkoming der betreffende wet dei vry willige ouderdom «verzekering. UIT DE PERS. De Volkenbond ale gevaar voor Nederland. Nu de Troonrede Nederlands toetreding tot den Volkenbond in uitzicht stelt, w(jut de N. R. Ct. op de gevaren, die voor ons land verbonden zyn aan de toetreding daar toe. Dat gevaar schuilt vooreerst la den In houd der bepalingen zelf, omdat daaruit niet duideiyk biykt wie, als een lid vnn den Bond een oorlogsdaad pleegt, beslist of en aan welke zUde inderdaad een rustversto ring aanwezig is, en of dan inderdaad ep snelle gemeenschappeiyke actie kan worden i gerekend. Er is in het grondverdrag vnn den bond geen enkele autoritei aangewe zen, die beslist of er een oorlogsdaad is ge pleegd, tenzij wellicht de eenzydig samen gestelde Raad van den Volkenbond en ver der gaat het verdrag niet verder dan aan de belanghebbende mogendheden aan te be velen met welke contingenten *y aan een stryd tegen den overtreder zullen optreden. Wil dit nu zeggen, dat Nederland niets aan het beginsel van den Volkenbond zal hebben? Volstrekt niet. Het kan met elk der bondsleden overeenkomen aai) een voe ten internationalen rechter, b.v. in dea Haag op te dragen de beslissing of er ean rechtsaanranding is gepleegd en wijders kan het ^n organisatie reed» in vredeatyd bev or vieren van een gemeenschapjpeiyke wa- penactie. In de tweede plaats bestaat kans op niet- naleving van de verplichting tot inkrimping der strijdkrachten of tot gemeenschappe iyke actie. Ook hier valt niets met zeker heid te zeggen. Twee dingen echter staan vast Zal er van ontwapening iets komen, dan moet dat liggen aan de technische deugde- ïykheid der plannen, ontworpen door de per manente internationale commissie, welke artikel 9 van het tractaat instelt voor dit probleem. Zelfs indien Nederland daarin geen representant mocht krijgen, kon H natuurlyk toch als bondslid vooretellen ij zenden aan de commisele ea verzoek daarop gehoord te worden. Bevorderen dus de kans op een goede oplossing beter door hard aan het werk te gaan, degeiyk plan te ontwerpen, en by ons» um terne hervormingen niet daartegen in tri handelen, dan door ons afsydig te houden! en te wachten, wat anderen beslissen? Dit klemt te meer, omdat wy hier als vyand ontmoeten zulke militaire alliantieverdra gen (of hoe men ze noemen wil) als de Fransch-Engelsch-Amerikaaasche van 28 Juni 1919, of als die Nederlandsch-Belgi sche afspraak, die thans te Pary» voor Limburg en de Schelde wordt begeerd verdragen, die eerst dan by den geest van het Volkenbondsplan suilen passen, waa neer zy hun tegen Duitschland geriehtea opzet verliezen en zich oplossen in een ai- gemeene defenaiebclofte van alles aan al len. De andere zaak, die vaststaat is hier, Ne derlands bevoegdheid om den Volkenbond t* verlaten, wanneer de groote landen hun te doen* gegeven wooitl niet gestgnd i»Enog 9en tental andere gevaren, die Nederland kan trachten te neutraltsee- ren, hetzy door afzonderiyke tractaten, het- zy door invloed te oefenen op commissies van den Volkenbond. Zoo wat betreft het vreedzaam onderzoek van niet arbitrale ge schillen, de regeling van de militaire aan- valsweer voordat een internationale strijd macht optreedt, de beperking der vrijheid om na afloop der arbitrage toch ten strii- de te trekken enz. „Door zulke moeilykheden stuk voor stuk in het oog te vgtten en onzen invloed aan te wenden voor een goede oplossing, des noods na overleg met een <ler denkende lan den, bevorderen wü rechtstreeks ons eigen, nationale belan,! 'loot schamper te .malen op de onvolmaaktheid vnn den Volkenbond en dan verder niet. te doen, maken wM onie deelneming aan dien Bond tot een lichtzin nig avontuur." 0EMUN6DE BERICHTEN. 125.000 Mark binnen U dagen veitrari. Men meldt uit Nymegen: De politie te Nymegen heeft aai^Ohou- den zekeren N. G. uit Ham born (Duitach- knd), the ongeveer 125.000 mark, welke hü voor den koopman Heit and, t« Duieel- t'.orp, in ons land moest wisselen, vearti.eoRlag*n m«* vrouwen heeft verttrast. ILj rijn aanhouding bezat hy nog slechts Omtrent deie aoithoudin, kum.n «ij an* bet vol*ende mcdndoniett: Dener da*«n word rnridln* («maakt, van d. «anhoudia* te Npmefen ran ma per auto uit Utrecht t« Nijmnfaa aaa«e "<an (er el .chap, bestaande uit twee mou wen en twee mannen, In verhand met de aandfta door dn itch neemenden Nieetaaa Ramaker van iiamlaelan of diefeta! te Utrecht ran een portefeuille. Inhoudende 2360. Het l'echep werd achter weer op rrtle meten (eetetd en em nmli Wk in beeia* (temmen aanai eerlijke aoni Rolde, welke een der heamn bjj eieh diere*, aan deien weder teru**e*ven, omdat uit n eta Week, dat atj tich aen beroem* uu- dan hebben aebuldi* (eerrnnkt Ken «a ander heeft latneeehaor neUtd tot

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1919 | | pagina 3