KOOPMANS’ GERSTEBRUTJES GOED UITGEVOERD DIIIXWEIK ERA FEESTELI1KHEDEN ter gelegenheid ven den 40sten verjaardag van Mrt L E. BfflESE. No. 14401 Tandarts VAN ANDEL MON BRA A. C. COSIJN IN ASSURANTIËN Gevelversiering: zuilen met oranjezon en gekroonde W 10—. N.V. Wessanen’s Koninklijke Fabrieken WORMERVEER OPGERICHT 176fi. MeiWioopies!! ïihnhiü GOUDA STENO-DACTYLO. - PONTSCHOOL. Avondschool. gaat heel goe 31 AUGUSTUS 1920. I 4 Feuille De Vrouwe var Drukkerij A. BRINKMAN ZOON JSj ie-vx- Verbandstoffen Verbandkisten. Handels-, Dag- en De gewr ANTON COOPS Ib^doeLx GROOTE Geleien beschikbaar Turfmarkt 54. 3 Wormpoeders1 LIJNZAADKOEKEN L IJ N M E E L merk „STER” in geplombeerde zakken. SOYABOONENKOEKEN merk W.L. «■II «b boreuhai». illMuli ROTTERDAM. Telefoon 12800. Straat- en Buurtversiering alleen daarvoor GELDPRIJZEN uit te Icjven. N.V. „DE TIJDGEEST" trekking van 500 numtners ten owtrtlMr y van Notaris 0. 6. MULlE Woensdag 25 Augustus 1920 f 500C 6418 t 1500 2281 I 1000 17044 I 4€0 7011 I 200 290 I 100 5193 8898 9229 12219 - Ttmn. POST EN VERKEER. 509(1 8 I Telefoon No. 81> TIJDELIJK WAARGENOMEN dooi TE KOOP. Redactie: Telef. Int («I IN Kosten 12.50 per maand. N 5019 27 van 30>7 80 HET COMITÉ. 3498 30 b 34 merk „STER” en W.L. 78) levert vlug en AGgNBA. tot billijken prijs Jroote of St. Jan Gewade Mukiek- GOUDERAK. MARKT 31 Tel. Int. 82 GOUDA A4v.rt..rt in dit Blad. I VI EGGEERT, Gouderak. Ad verten tiën en abonnementen op dit blad worden aangenomen door Spreekuur 12*/z1 */z Voor fondsleden 8«/z9. Monkey antieke Amerikt zou ons Wegens afwezigheid van vermoe- delijk eenige maanden wordt de prak tijk van 5091 17 BIJZONDERHEDEN VERMELDEN - DE DROOTE BILJETTEN - 5084 30 Electrische Drukkerij A. BRINKMAN A ZOON GOUDA WADDINXVEEN. Advertentiën en abonnementen op dit blad worden aangenomen door A. NOTEBOOM, Bockhandel, Waddinxveen. 12470 ’8623 Met het aannemen van DRUKWERKEN Turfmarkt 63 - GOUDA. voor PUDDING. voor PAP. voor IEDEREEN. Het denkt nog het reven „zen, 3. 10 Kamenef en Krass Tsjitsjerin. De Kans op overee vraagd. Nog 101 lersche vr< door CHARLES G Geauthoriaeerde I P WESSELINf (Nad ABONNEMENT»! per kwartaal ƒ2.90, Franco per poet per Abonnementen wo b(j onze agenten, tlei ADVERTENTIEP 1—5 regels 1.30, el 1—5 regels 1.55, el 15 cent per regel. 4 DROGIST - W1JDSTRAAT 28. - 10 32 33 45 53 <19 97 20054 71 93 112 32 s 56 75 77 15828 31 76 83 II 1502.1 32 93 16044 30 55 Q5 25 Aui Ui ;aan, om- i een on- betee- dat bij *n over kan worden om het spoorwegen te doen best te ta aan woord g afgevaai is de daar is ab- i voor ADVKK TEN’ in elke gewenschte uitvoering, belast zjch te HAASTRECHT. df heer J. SCHEER. HCOU 14052 van ƒ2.per maand af, Fabrikant P, Visser, Em.-Erfsch. veen (Dr.) N.B. Laat u geen koekjes, flikjes, of andere z.g. wormmidde len geven, doch eischt alleen V I S S E R s Wormpoeders. H. M. KONINGIN WILHELMINA. 81 1209 31 80 90 1310 30 64 27 87 82 1428 95 45 3664 5992 48 3722 6027 50 25 64 72 48 75 74 50 82 1510 3900 87 72 8 92 iflio- 19 1705 23 1838 43? 51 60 81 80 2001 4438 4538 4629 50 6631 partij illuminatieglazen in verschillende kleuren 6 ct. p. stuk. Bjj H. S. HAMBURGER. Keizerstraat 78. Koopman in alle voorkomende zaken. 5088 16 Het maakt koperen voorwerpen als nieuw. voor HYPOTHEKEN en VOORSCHOTTEN. Ambtenaren speciale voorwaarden. Bij schriftelUke aanvrage postz. voor antwoord. Zuider Cred iet bank, Mauritsweg Rotterdam. 5085 BM4T U E£N ROOKER? Koopt dan onze groote NAPOLEON, en U geniet 7 kwartier -voor slechts 7 cent! Als Reclamemerk TIP-POP 4 cent. 2832 8 Ü3 13 81 19023 43 74 84 19165 17034 19383 17132 92 68 19418 17249 52 63 19520 46 4d 57 -Ig. 7lA uur. Groot» of St. Jan#kerk. itvoerjng va» Gewade Mukiek- /"VISSERS'xS LWrtbjffldepmeenlL h^Zeker werkendLdtl VLUG GAAR. SMAKELIJK. VOEDZAAM zijn Getrouwd: Ir. C, FRANX c. i. en E. J. AMSINGH. Beukstraat 69, Haag. 25—8—’20. Fnji van 7335 '78 7408 51 7539 48 96 7631 87 31 Aug GrooteFeesteljjkheden te Gouda, ter gelegenheid van den verjaardag van H. M. 4a Koningin. Beleefd verzoeken wjj. geregeld tijdig toe- dedeeliug te moge* ontvangen va» vergadt- rijgen, concerten, vermakelijkheden, e*1- om deze in onze agenda te vermaldao. 3000 8 4030 6113 38 6286 76 6302 87 96 4263 6430 64 43 72 Reinigt Uw koperwerk met Monkey Brand. ornamenten, nen kamer blijven dan steeds helder en blin kend. 627 Voedert uw Vee met Alles gegarandeerd Zuiver en uitmuntende door groote Voedingswaarde. Eere-Diploma Parijs 1900. Negen Gouden Medailles. 9 2180 48 2220 78 2475 177 84 95 88 356 96 42 70 2504 67 445 27 76 49 40 89 97 7014 4904 47 78 7104 51 7207 14 39 23 9708 62 36: 81 37 9850 51 9912 100L 43 51 87 10100 7747 5» 7827 10212 Ouders denkt om uwe kinderen! Wormen veroorzaken vele kwalen. Visser’s Wormpoeders zijn van bijzondere samenstelling, welke zeker werken. PRIJS PER DOOS 60 cent. Verkrijgbaar bjj Apothekers en Drogisten. 2962 34 koperen Uw kra- in keuken en bad- blijven Prijzen 4665 4733 81 70 86 73 6801 4835 6917 1 SEPTEMBER a s. aanvang der clubcursussen in TALEN, BOEKHOUDEN, i HANDELSREKENEN. f HANDEL «CORRESPONDENTIE, SCHOONSCHRIJVEN, i STENOGRAFIE, enz. MAANDCURSUSSEN IN MACHINESCHRIJVEN, kosten ƒ10. OPLEIDING TOT DIPLOMA. DUUR 2 MAANDEN. Kostelooze plaatsing op kantoor. KANTOOROPLEIDING IN CURSUSSEN. MACHINESCHRIJVEN, 1 STENOGRAFIE en NED. HANDELSCORRESPONDENT1E. Inlichtingen en prospectus gratis. Soliede Salon- en Huiakamermau- belen als Tafels, Stoelen. Linnenkas ten. Spiegels, Schilderijen. Theeta fels. Eikenhouten Buffetten. Boeken kasten, Clubfauteuils. Zijden pluche Ameublementen. Leerameublementen, Kapokmatrassen. Wollen- en Satiin- dekens. Stromatrassen. enz. enz. 5396 SPOTKOOPJESII! 20 BESTE ADRES VOOR JONGELUI MET HUWELIJKSPLANNEN. „Op hem dien wy Zij keek hem aan. „Dus dus heb je dè gebracht”, zeide z|j op „Ik heb my op de ho zÜn doen en laten. „Ja’ voord van my en hy v Het staat aan jou of ds «1 worden.” Zij bleef zwijgen, bew< „Ik zie,” zeide hy, „ei ®ij. Welnu, ik zal dan doening hebben een scl recht te brengen!” Met »u>g hij een pas of wat Zij sprong op en vatb „Stil wacht!” hijg gelaat verwrongen om Je moet het niet d< vü my aan de overeei vil”. Zij hield op en b hw keel; de woorden hoe zij ook probeerde. wilt met mij tr< Ml» »4e wilt mijn vrouw llsar hand in de zijne ru „Goed, als de Britse niets van ons wil wet< koffers en vertrekken' sovjet-vertegenwoordigi Krassin verklaard hebl spreken over 1 Moskou, waaroi gevraagd werd ardigden zetten op, beweren dat de Bri gevolge van den veran het Russisch-iPoolsch g in de bin van de F ran tiek is gekomen, de I zullen nu wel geen v< 't kort, de Russische hun gevoel van eigenv nen overeenbrengen no, grondgebied te vertol woordt men van Engel slide. „De houding der is niet veranderd. Zii niet zal afgeweken s pronk el like Russische zooals geschied is met vorming van een ar bei Juist. Dadelijk na van de te Luzern opges land hebben we opgeir. nog wel toenadering to als de sovjet-regeering gevoegde eisch maar we hebben toen de mo dat ze aan dit verlanj ven. Inderdaad krabbel Lloyd George en Giolit ken van een te nadeeli len, waarvoor overigeni sche successen, het ge weken is. Lang heeft r niet bedacht. Het draa narvon (Hkigeland) marconi-gram uit M-osk Kamenef, opgevangen, zoo luidt de instructie, geering moet worden dellifk nadat Kamenef ).h van een telegram in De nota zegt o.a.: iDe het coinmuniqué van liaansche regeeringen, in de Londensche blad* Kamenef is toegezonde om bij te dragen tot hel zame goede betrekkin partijen, hetgeen zoo welzijn van de wereld den algemeenen vrede, en Engelpche regeerin hun hoofddoel te ziin. Ongemerkt wordt da qué een stuk propagan gemaakt, dat gericht is 732011 85,7S85 1291Ó 15744 1800J 52 .30D 49,8.02 J 18210 20.03 21 51 W V 88 20121 10705 W 76 91 14 13200 83 I83d7 22 351502J 8 20510 3910809 81 32 29 46 10995 93 16044 4j 45 48 110Q3 13316 16129 )f4102066u 93 11136 65 45 13 20744 8622 70 67 46 23 7» 8729 11221 13403 16226 3x2QU* Het Comité heeft besloten, daar zich niet voldoende deelnemers hebben opgogev voor versiering en verlichting van huizt doch wel voor Deelnemers kunnen zich opgeven tot en iqet Vrijdag 27 Aug. ten kantore van den h^er VINGERLING, Turfaingel 50. Teneinde de ingezetenen, die tot heden niet werden aangezocht bedragen voor het f^est beschikbaar te stellen, daarvoor gele genheid te bieden, besloot het Comité tot h^t plaatsen van BUSSEN goor het Koninginnefeest bjj de sigarenhandelaren Firma C. G. VAN DER POST, Hoog straat; A. D. VAN VREUMINGEN, Wijd- straat; H. M. G. MOREE, L. Tiendeweg, en Birma J. M. NOOftDEMAN, hoek Spoor- straat, die daarvoor gaarne hunne mede werking verleenen. Iedere bijdrage, ook de kleinste, is gaar- ne welkom. T reinvertragingen. Het „U. D.” heeft eens bij den directeur van de Nederlandsche spoorwegen, den heer Kalff, geïnformeerd naar de voor de groote massa verborgen oorzaken yan het oponthoud, dat op tal van spoorlijnen de laatste maanden wordt ondervonden. De hoofdpunten uit dit onderhoud komen op het volgende neer: 'De directie der spoorwegen erkent ten volle, dat de zomerdienst van dit jaar niet fortuinlijk gereden is; er hebben zich aan merkelijke vertragingen voorgedaan, dat is volkomen waar, doch de omstandigheden, die hier in het spel waren en hun belem merenden invloed deden merken, waren tij dens den zomerdienst niet te wijzigen. Tot die omstandigheden behoort al dadelijk ge noemd te worden, dat het Amsterdamsche station, het centrum van het verkeer, niet meer by machte is bet drukke spoorverkeer van den tegenwoordigen tijd naar behooren te beheerschen, wat zijn oorzaak vindt in den achterstand in de uitbreidingswerken rondom het station Amsterdam. Hierdoor ontstaan in dit centrum vertragingen en die vertragingen werken door over een groot gedeelte van het spoorwegnet. Een andere aanleiding tot het oponthoud, dat de treinendienst heeft ondervonden, was gelegen in het feit, dat de locomotieven van de Staatsspoor en van de Holl. spoor door elkander worden gebruikt; de beambten wa ren aan die andere machines niet dadelijk gewend eti dat werkte een vluggen dienst ook niet in de hand. Intusschen is deze oor zaak vrijwel opgeheven. publiek moet echter steeds wel be ten, dat het aantal treinen dat nu loopt, altoos maar 76 procent bedraagt van getal treinen, dat vóór den oorlog liep, maar het vervoer op de spoorwegen heeft nagenoeg denzelfden omvang herkregen als het vóór 1914 had. Alzoo: ongeveer even veel passagiers, maar nog altoos minder treinen. Met het oog op dien grooten toe vloed van reizigers maakt men de voor naamste treinen zoo lang mogelijk, juist om zooveel mogelijk menschen te kunnen mee nemen, maar die zware treinbezetting maakt het aan vele kleine stations met kor te perrons ondoenlyk, het oponthoud te be perken tot den daarvoor toegestanen tyd en zoo worden vertragingen geboren, of, als die er al zjjn, nog vergroot. Van inhalen van verloren tijd onderweg is weinig sprake meer, doordat men te kampen heeft met slechte kolen, de oude kwaal, waar men nu al zoo lang mee sukkelt, maar die nog al toos voortduurt, zonder uitzicht op noe- inenswaardige verbeteringen op dit punt. Wanneer wij Amerikaansche kolen zouden krijgen, dan zou ons dit een heel stuk ge holpen hebben, maar die aanvoeren zijn ons ontgaan en zoo moeten wjj ons behelpen met de kwaliteiten, die nu te onzer beschik king «taan. Dat doet het echter ónmogelijk blijven, aan de machines voor lange, zware treinen, groote snelheid te geven. En dan is er een andere, zéér belangrijke factor, die voor een vlugge afwerking van de treinen in hooge mate belemmerend is, t. w. het buitengewoon groote aantal rij wielen, dat niet alleen voor zoogenaamde boemeltreinen, maar ook voor sneltreinen ten vervoer aan de stations wordt aange boden, een aantal, dat steeds toeneemt, on danks het voor de sneltreinen hoogere ta rief. Alleen aan het station Amsterdam zijn er dagen, dat er 1400 1600 fietsen voor de treinen worden aangegeven. Het voor de behandeling van rijwielen aangewezen per soneel op de stations, kan niet meer dan 3 rijwielen tegelijk (per man) transportee- ren, het ligt voor de hand, dat de overla ding van rywielen in aansluitende treinen een massa tyd vordert en dit fietsen-ver- voer op drukke stations lichtelijk kan leiden tot oponthoud. Het zal met dit vervoer van rijwielen zoo niet kunnen blijven gaan, er zullen maatregelen genomen moeten wor den om daar op de een of andere wyze in te voorzien. Reeds is de directie den raad gegeven het tarief voor het fietsenvervoer andermaal te verhoogen, om het aantal rij wielen zoodoende te kunnen verminderen, maar men meende thans, tegen het nade rende einde van het zomer-reisseizoen, niet meer tot dien stap te moeten overgs dat dit voor talloos vele menschen verwachte extra hoogere uitgave zou t kenen. Het is inmiddels wel zeker, ds najaar of winter opnieuw zal wordei wogen, wat er gedaan fietsen-vervoer op de minderen. Het wordt by den thans bestaafaden toe stand ondoenlyk het op deze wijze vol te houden. Aan tal van stations staan de per rons vol van fietsen, die met de treinen moeten worden meegenomen. Zoo kan het niet langer gaan. Derhalve: óf een wederom verhoogd ry’ wiel tarief, óf bijzondere voor schriften voor de speciaal drukke dagen, de Zaterdagen, Zondagen en Maandagen. Die dagen is het reizigersvervoer in het alge meen verreweg het drukst en in verband daarmede ook het vervoer van rywielen. De grootste treinvertragingen komen op deze dagen het hinderlükst voor en daarom zal wel dienen te worden nagegaan, wat er in ’t bijzonder op Zaterdag, Zondag en Maan dag is te doen, om een geregelden treinen loop te bevorderen. Wanneer het publiek denkt, dat de trein vertragingen in verband staan met een be gin van lüdel'yk verzet van den kant van het personeel, dan zij direct gezegd, dat daar eenvoudig geen kwestie van is. De di rectie der spoorwegen heeft nergem minste aanwijzing kunnen vinden, die ook maar op zou kunnen duiden. Er i soluut geen sprake van. De oorzaken voor de .treinvertragingen liggen uitsluitend in do feiten, die hier gereleveerd zijn. Die fei ten betreurt men, maar het zyn moeilijk heden, die men voor dit seizoen niet ver mocht op te heffen. Het buitengewoon drukke vervoer dezen zomer was met het beschikbare aantal treinen en de hier ge noemde omstandigheden ónmogelijk zóó te verwelken, dat men er vertragingen mee kon voorkomen. 13447 16260 1844. 3514 16319 66 24 20 85 45 38 18613 w)17 93 IJ 48 1541'3 42 27 9000 Hó17 49 7 18773 35 45 25 55 9211611 81 9159 16 7014 9205 50 9304 a 9466 11794 8311862 9527 11917 14 17« 40 14121 171: 68 22 12031 76- 39 14213 88 42 61 91 H 64 14354 17329 69 58 75 14407 11212234 35 HO 39 75 - 12366 14630 17419 1H627 70 47 36 197M 12401 60 4O198W 29 1471» 17574 59 51 14859 17011 19936 55 98 37 66 - 15098 52 "106 87 26 17732 45 65 47 17833 62 12788 15507 98 10455 13835 83OQ 58 74 28 7612910 36 88 1""" 42 10544 52 74 73 7010628 13113 80 42 25 8437 79 30 41 10705 50 - 93 14 13200 83 8533 22 35 6520 3010809 81 57 - 63 80 85 536 49 41 2629 83 52 5030 603 69 99 53 2709 5136 714 38 69 31 85 77 35 2959 5264 43 3068 70 54 3109 87 851 30 90 1119 3216 5364 45 34 3320 5405 3412 17 24 22 29 76 34 5613 50 29 85 55 3508 5774 43 "53'~38 12545 15« 51 7910 72 071511 -64 1030012646 8117 45 65 - 35 -- 17857 f 9J. - (eigen yeld) 6767 8732 11256 13447 1626C 76 11320 .<’>14 16319 8833 24 2(1 8953 1141 45 38 7 1t.._ 13680 36 J 79 96 66 99 13810 16698 10803 3516809 l? 79 46 52 - 92 54 16912 II - 87 13949 14

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Goudsche Courant | 1920 | | pagina 3