KOOPMANS’ GERSTEBRUTJES
GOED UITGEVOERD DIIIXWEIK
ERA
FEESTELI1KHEDEN
ter gelegenheid ven den
40sten verjaardag van
Mrt L E. BfflESE.
No. 14401
Tandarts VAN ANDEL
MON
BRA
A. C. COSIJN
IN ASSURANTIËN
Gevelversiering:
zuilen met oranjezon en gekroonde W
10—.
N.V. Wessanen’s Koninklijke Fabrieken
WORMERVEER OPGERICHT 176fi.
MeiWioopies!! ïihnhiü
GOUDA
STENO-DACTYLO. - PONTSCHOOL.
Avondschool.
gaat
heel
goe
31 AUGUSTUS 1920.
I
4
Feuille
De Vrouwe var
Drukkerij A. BRINKMAN ZOON
JSj ie-vx-
Verbandstoffen
Verbandkisten.
Handels-, Dag- en
De gewr
ANTON COOPS
Ib^doeLx
GROOTE
Geleien beschikbaar
Turfmarkt 54.
3
Wormpoeders1
LIJNZAADKOEKEN
L IJ N M E E L merk „STER” in geplombeerde zakken.
SOYABOONENKOEKEN merk W.L.
«■II «b boreuhai». illMuli
ROTTERDAM. Telefoon 12800.
Straat- en Buurtversiering
alleen daarvoor GELDPRIJZEN uit te
Icjven.
N.V. „DE TIJDGEEST"
trekking van 500 numtners ten owtrtlMr
y van Notaris 0. 6. MULlE
Woensdag 25 Augustus 1920
f 500C 6418
t 1500 2281
I 1000 17044
I 4€0 7011
I 200 290
I 100 5193 8898 9229
12219 -
Ttmn.
POST EN VERKEER.
509(1 8
I
Telefoon No. 81>
TIJDELIJK WAARGENOMEN dooi
TE KOOP.
Redactie: Telef. Int
(«I
IN
Kosten 12.50 per maand.
N
5019 27
van
30>7 80
HET COMITÉ.
3498 30 b
34
merk „STER” en W.L.
78)
levert vlug en
AGgNBA.
tot billijken prijs
Jroote of St. Jan
Gewade Mukiek-
GOUDERAK.
MARKT 31
Tel. Int. 82
GOUDA
A4v.rt..rt in dit Blad.
I VI EGGEERT, Gouderak.
Ad verten tiën en abonnementen op
dit blad worden aangenomen door
Spreekuur 12*/z1 */z
Voor fondsleden 8«/z9.
Monkey
antieke
Amerikt
zou ons
Wegens afwezigheid van vermoe-
delijk eenige maanden wordt de prak
tijk van 5091 17
BIJZONDERHEDEN VERMELDEN
- DE DROOTE BILJETTEN -
5084
30
Electrische Drukkerij
A. BRINKMAN A ZOON GOUDA
WADDINXVEEN.
Advertentiën en abonnementen op
dit blad worden aangenomen door
A. NOTEBOOM,
Bockhandel, Waddinxveen.
12470
’8623
Met het aannemen van
DRUKWERKEN
Turfmarkt 63 - GOUDA.
voor PUDDING.
voor PAP.
voor IEDEREEN.
Het
denkt
nog
het
reven
„zen,
3.
10
Kamenef en Krass
Tsjitsjerin. De
Kans op overee
vraagd. Nog 101
lersche vr<
door
CHARLES G
Geauthoriaeerde
I P WESSELINf
(Nad
ABONNEMENT»!
per kwartaal ƒ2.90,
Franco per poet per
Abonnementen wo
b(j onze agenten, tlei
ADVERTENTIEP
1—5 regels 1.30, el
1—5 regels 1.55, el
15 cent per regel. 4
DROGIST - W1JDSTRAAT 28.
- 10
32
33
45
53
<19
97
20054
71
93
112
32
s
56
75
77
15828
31
76
83 II
1502.1
32
93 16044
30
55
Q5
25 Aui
Ui
;aan, om-
i een on-
betee-
dat bij
*n over
kan worden om het
spoorwegen te doen
best te
ta aan
woord g
afgevaai
is de
daar
is ab-
i voor
ADVKK TEN’
in elke gewenschte uitvoering, belast
zjch te
HAASTRECHT.
df heer J. SCHEER.
HCOU
14052
van ƒ2.per maand af,
Fabrikant
P, Visser, Em.-Erfsch. veen (Dr.)
N.B. Laat u geen koekjes,
flikjes, of andere z.g. wormmidde
len geven, doch eischt alleen
V I S S E R s Wormpoeders.
H. M. KONINGIN WILHELMINA.
81
1209
31
80
90
1310
30
64 27
87 82
1428 95
45 3664 5992
48 3722 6027
50 25 64
72 48 75
74 50 82
1510 3900 87
72 8 92
iflio-
19
1705
23
1838 43?
51 60
81 80
2001 4438
4538
4629
50 6631
partij illuminatieglazen
in verschillende kleuren 6 ct. p. stuk.
Bjj H. S. HAMBURGER.
Keizerstraat 78.
Koopman in alle voorkomende zaken.
5088 16
Het maakt koperen
voorwerpen als nieuw.
voor HYPOTHEKEN en VOORSCHOTTEN. Ambtenaren speciale voorwaarden.
Bij schriftelUke aanvrage postz. voor antwoord. Zuider Cred iet bank, Mauritsweg
Rotterdam. 5085
BM4T U E£N ROOKER?
Koopt dan onze groote NAPOLEON, en
U geniet 7 kwartier -voor slechts 7 cent!
Als Reclamemerk TIP-POP 4 cent.
2832 8
Ü3
13
81
19023
43 74
84 19165
17034 19383
17132 92
68 19418
17249 52
63
19520
46
4d
57
-Ig. 7lA uur. Groot» of St. Jan#kerk.
itvoerjng va» Gewade Mukiek-
/"VISSERS'xS
LWrtbjffldepmeenlL
h^Zeker werkendLdtl
VLUG GAAR.
SMAKELIJK.
VOEDZAAM zijn
Getrouwd:
Ir. C, FRANX c. i.
en
E. J. AMSINGH.
Beukstraat 69, Haag.
25—8—’20.
Fnji van
7335
'78 7408
51
7539
48
96
7631
87
31 Aug GrooteFeesteljjkheden te Gouda,
ter gelegenheid van den verjaardag van
H. M. 4a Koningin.
Beleefd verzoeken wjj. geregeld tijdig toe-
dedeeliug te moge* ontvangen va» vergadt-
rijgen, concerten, vermakelijkheden, e*1-
om deze in onze agenda te vermaldao.
3000
8
4030 6113
38 6286
76 6302
87 96
4263 6430
64 43
72
Reinigt Uw koperwerk
met Monkey Brand.
ornamenten,
nen
kamer blijven dan
steeds helder en blin
kend.
627 Voedert uw Vee met
Alles gegarandeerd Zuiver en uitmuntende door groote Voedingswaarde.
Eere-Diploma Parijs 1900. Negen Gouden Medailles.
9 2180
48 2220
78 2475
177 84
95 88
356 96 42
70 2504 67
445 27 76
49 40 89
97 7014
4904 47
78
7104
51
7207
14 39
23 9708
62 36:
81 37
9850
51
9912
100L
43
51
87 10100
7747 5»
7827 10212
Ouders denkt om uwe kinderen!
Wormen veroorzaken vele kwalen.
Visser’s Wormpoeders zijn van
bijzondere samenstelling, welke
zeker werken.
PRIJS PER DOOS 60 cent.
Verkrijgbaar bjj Apothekers en
Drogisten. 2962 34
koperen
Uw kra-
in keuken en bad-
blijven
Prijzen
4665
4733 81
70 86
73 6801
4835 6917
1 SEPTEMBER a s. aanvang der clubcursussen in
TALEN,
BOEKHOUDEN, i
HANDELSREKENEN. f
HANDEL «CORRESPONDENTIE,
SCHOONSCHRIJVEN, i
STENOGRAFIE, enz.
MAANDCURSUSSEN IN MACHINESCHRIJVEN,
kosten ƒ10.
OPLEIDING TOT DIPLOMA. DUUR 2 MAANDEN.
Kostelooze plaatsing op kantoor.
KANTOOROPLEIDING IN CURSUSSEN.
MACHINESCHRIJVEN, 1
STENOGRAFIE en
NED. HANDELSCORRESPONDENT1E.
Inlichtingen en prospectus gratis.
Soliede Salon- en Huiakamermau-
belen als Tafels, Stoelen. Linnenkas
ten. Spiegels, Schilderijen. Theeta
fels. Eikenhouten Buffetten. Boeken
kasten, Clubfauteuils. Zijden pluche
Ameublementen. Leerameublementen,
Kapokmatrassen. Wollen- en Satiin-
dekens. Stromatrassen. enz. enz.
5396 SPOTKOOPJESII! 20
BESTE ADRES VOOR JONGELUI
MET HUWELIJKSPLANNEN.
„Op hem dien wy
Zij keek hem aan.
„Dus dus heb je dè
gebracht”, zeide z|j op
„Ik heb my op de ho
zÜn doen en laten. „Ja’
voord van my en hy v
Het staat aan jou of ds
«1 worden.”
Zij bleef zwijgen, bew<
„Ik zie,” zeide hy, „ei
®ij. Welnu, ik zal dan
doening hebben een scl
recht te brengen!” Met
»u>g hij een pas of wat
Zij sprong op en vatb
„Stil wacht!” hijg
gelaat verwrongen om
Je moet het niet d<
vü my aan de overeei
vil”. Zij hield op en b
hw keel; de woorden
hoe zij ook probeerde.
wilt met mij tr<
Ml» »4e wilt mijn vrouw
llsar hand in de zijne ru
„Goed, als de Britse
niets van ons wil wet<
koffers en vertrekken'
sovjet-vertegenwoordigi
Krassin verklaard hebl
spreken over 1
Moskou, waaroi
gevraagd werd
ardigden zetten
op, beweren dat de Bri
gevolge van den veran
het Russisch-iPoolsch g
in de bin van de F ran
tiek is gekomen, de I
zullen nu wel geen v<
't kort, de Russische
hun gevoel van eigenv
nen overeenbrengen no,
grondgebied te vertol
woordt men van Engel
slide. „De houding der
is niet veranderd. Zii
niet zal afgeweken
s pronk el like Russische
zooals geschied is met
vorming van een ar bei
Juist. Dadelijk na
van de te Luzern opges
land hebben we opgeir.
nog wel toenadering to
als de sovjet-regeering
gevoegde eisch maar
we hebben toen de mo
dat ze aan dit verlanj
ven. Inderdaad krabbel
Lloyd George en Giolit
ken van een te nadeeli
len, waarvoor overigeni
sche successen, het ge
weken is. Lang heeft r
niet bedacht. Het draa
narvon (Hkigeland)
marconi-gram uit M-osk
Kamenef, opgevangen,
zoo luidt de instructie,
geering moet worden
dellifk nadat Kamenef
).h van een telegram in
De nota zegt o.a.: iDe
het coinmuniqué van
liaansche regeeringen,
in de Londensche blad*
Kamenef is toegezonde
om bij te dragen tot hel
zame goede betrekkin
partijen, hetgeen zoo
welzijn van de wereld
den algemeenen vrede,
en Engelpche regeerin
hun hoofddoel te ziin.
Ongemerkt wordt da
qué een stuk propagan
gemaakt, dat gericht is
732011
85,7S85
1291Ó 15744 1800J 52
.30D 49,8.02 J
18210 20.03
21 51
W V
88 20121
10705 W 76 91
14 13200 83 I83d7
22 351502J 8 20510
3910809 81 32 29
46 10995 93 16044 4j 45
48 110Q3 13316 16129 )f4102066u
93 11136 65 45 13 20744
8622 70 67 46 23 7»
8729 11221 13403 16226 3x2QU*
Het Comité heeft besloten, daar zich niet
voldoende deelnemers hebben opgogev
voor versiering en verlichting van huizt
doch wel voor
Deelnemers kunnen zich opgeven tot en
iqet Vrijdag 27 Aug. ten kantore van den
h^er VINGERLING, Turfaingel 50.
Teneinde de ingezetenen, die tot heden
niet werden aangezocht bedragen voor het
f^est beschikbaar te stellen, daarvoor gele
genheid te bieden, besloot het Comité tot
h^t plaatsen van
BUSSEN
goor het Koninginnefeest
bjj de sigarenhandelaren
Firma C. G. VAN DER POST, Hoog
straat; A. D. VAN VREUMINGEN, Wijd-
straat; H. M. G. MOREE, L. Tiendeweg, en
Birma J. M. NOOftDEMAN, hoek Spoor-
straat, die daarvoor gaarne hunne mede
werking verleenen.
Iedere bijdrage, ook de kleinste, is gaar-
ne welkom.
T reinvertragingen.
Het „U. D.” heeft eens bij den directeur
van de Nederlandsche spoorwegen, den
heer Kalff, geïnformeerd naar de voor de
groote massa verborgen oorzaken yan het
oponthoud, dat op tal van spoorlijnen de
laatste maanden wordt ondervonden. De
hoofdpunten uit dit onderhoud komen op
het volgende neer:
'De directie der spoorwegen erkent ten
volle, dat de zomerdienst van dit jaar niet
fortuinlijk gereden is; er hebben zich aan
merkelijke vertragingen voorgedaan, dat is
volkomen waar, doch de omstandigheden,
die hier in het spel waren en hun belem
merenden invloed deden merken, waren tij
dens den zomerdienst niet te wijzigen. Tot
die omstandigheden behoort al dadelijk ge
noemd te worden, dat het Amsterdamsche
station, het centrum van het verkeer, niet
meer by machte is bet drukke spoorverkeer
van den tegenwoordigen tijd naar behooren
te beheerschen, wat zijn oorzaak vindt in
den achterstand in de uitbreidingswerken
rondom het station Amsterdam. Hierdoor
ontstaan in dit centrum vertragingen en
die vertragingen werken door over een
groot gedeelte van het spoorwegnet.
Een andere aanleiding tot het oponthoud,
dat de treinendienst heeft ondervonden, was
gelegen in het feit, dat de locomotieven van
de Staatsspoor en van de Holl. spoor door
elkander worden gebruikt; de beambten wa
ren aan die andere machines niet dadelijk
gewend eti dat werkte een vluggen dienst
ook niet in de hand. Intusschen is deze oor
zaak vrijwel opgeheven.
publiek moet echter steeds wel be
ten, dat het aantal treinen dat nu loopt,
altoos maar 76 procent bedraagt van
getal treinen, dat vóór den oorlog liep,
maar het vervoer op de spoorwegen heeft
nagenoeg denzelfden omvang herkregen als
het vóór 1914 had. Alzoo: ongeveer even
veel passagiers, maar nog altoos minder
treinen. Met het oog op dien grooten toe
vloed van reizigers maakt men de voor
naamste treinen zoo lang mogelijk, juist om
zooveel mogelijk menschen te kunnen mee
nemen, maar die zware treinbezetting
maakt het aan vele kleine stations met kor
te perrons ondoenlyk, het oponthoud te be
perken tot den daarvoor toegestanen tyd
en zoo worden vertragingen geboren, of, als
die er al zjjn, nog vergroot. Van inhalen
van verloren tijd onderweg is weinig sprake
meer, doordat men te kampen heeft met
slechte kolen, de oude kwaal, waar men nu
al zoo lang mee sukkelt, maar die nog al
toos voortduurt, zonder uitzicht op noe-
inenswaardige verbeteringen op dit punt.
Wanneer wij Amerikaansche kolen zouden
krijgen, dan zou ons dit een heel stuk ge
holpen hebben, maar die aanvoeren zijn ons
ontgaan en zoo moeten wjj ons behelpen
met de kwaliteiten, die nu te onzer beschik
king «taan. Dat doet het echter ónmogelijk
blijven, aan de machines voor lange, zware
treinen, groote snelheid te geven.
En dan is er een andere, zéér belangrijke
factor, die voor een vlugge afwerking van
de treinen in hooge mate belemmerend is,
t. w. het buitengewoon groote aantal rij
wielen, dat niet alleen voor zoogenaamde
boemeltreinen, maar ook voor sneltreinen
ten vervoer aan de stations wordt aange
boden, een aantal, dat steeds toeneemt, on
danks het voor de sneltreinen hoogere ta
rief. Alleen aan het station Amsterdam zijn
er dagen, dat er 1400 1600 fietsen voor
de treinen worden aangegeven. Het voor de
behandeling van rijwielen aangewezen per
soneel op de stations, kan niet meer dan
3 rijwielen tegelijk (per man) transportee-
ren, het ligt voor de hand, dat de overla
ding van rywielen in aansluitende treinen
een massa tyd vordert en dit fietsen-ver-
voer op drukke stations lichtelijk kan leiden
tot oponthoud. Het zal met dit vervoer van
rijwielen zoo niet kunnen blijven gaan, er
zullen maatregelen genomen moeten wor
den om daar op de een of andere wyze in
te voorzien. Reeds is de directie den raad
gegeven het tarief voor het fietsenvervoer
andermaal te verhoogen, om het aantal rij
wielen zoodoende te kunnen verminderen,
maar men meende thans, tegen het nade
rende einde van het zomer-reisseizoen, niet
meer tot dien stap te moeten overgs
dat dit voor talloos vele menschen
verwachte extra hoogere uitgave zou t
kenen. Het is inmiddels wel zeker, ds
najaar of winter opnieuw zal wordei
wogen, wat er gedaan
fietsen-vervoer op de
minderen.
Het wordt by den thans bestaafaden toe
stand ondoenlyk het op deze wijze vol te
houden. Aan tal van stations staan de per
rons vol van fietsen, die met de treinen
moeten worden meegenomen. Zoo kan het
niet langer gaan. Derhalve: óf een wederom
verhoogd ry’ wiel tarief, óf bijzondere voor
schriften voor de speciaal drukke dagen, de
Zaterdagen, Zondagen en Maandagen. Die
dagen is het reizigersvervoer in het alge
meen verreweg het drukst en in verband
daarmede ook het vervoer van rywielen. De
grootste treinvertragingen komen op deze
dagen het hinderlükst voor en daarom zal
wel dienen te worden nagegaan, wat er in
’t bijzonder op Zaterdag, Zondag en Maan
dag is te doen, om een geregelden treinen
loop te bevorderen.
Wanneer het publiek denkt, dat de trein
vertragingen in verband staan met een be
gin van lüdel'yk verzet van den kant van
het personeel, dan zij direct gezegd, dat
daar eenvoudig geen kwestie van is. De di
rectie der spoorwegen heeft nergem
minste aanwijzing kunnen vinden, die
ook maar op zou kunnen duiden. Er i
soluut geen sprake van. De oorzaken voor
de .treinvertragingen liggen uitsluitend in
do feiten, die hier gereleveerd zijn. Die fei
ten betreurt men, maar het zyn moeilijk
heden, die men voor dit seizoen niet ver
mocht op te heffen. Het buitengewoon
drukke vervoer dezen zomer was met het
beschikbare aantal treinen en de hier ge
noemde omstandigheden ónmogelijk zóó te
verwelken, dat men er vertragingen mee
kon voorkomen.
13447 16260 1844.
3514 16319 66
24 20 85
45 38 18613
w)17 93 IJ 48 1541'3 42
27 9000 Hó17 49 7 18773
35 45 25
55 9211611
81 9159 16
7014 9205 50
9304
a
9466 11794
8311862
9527 11917 14 17«
40 14121 171:
68 22
12031 76-
39 14213 88
42 61 91 H
64 14354 17329
69 58
75 14407
11212234 35
HO 39 75 -
12366 14630 17419 1H627
70 47 36 197M
12401 60 4O198W
29 1471» 17574 59
51 14859 17011 19936
55 98 37 66
- 15098 52
"106 87
26 17732
45 65 47 17833
62 12788 15507
98 10455 13835
83OQ 58 74
28 7612910
36 88 1"""
42 10544
52 74 73
7010628 13113
80 42 25
8437 79 30
41 10705 50
- 93 14 13200
83 8533 22 35
6520 3010809 81
57 -
63
80
85
536 49
41 2629
83 52 5030
603 69 99
53 2709 5136
714 38 69
31 85 77
35 2959 5264
43 3068 70
54 3109 87
851 30 90
1119 3216 5364
45 34
3320 5405
3412 17
24 22
29 76
34 5613
50 29
85 55
3508 5774
43 "53'~38 12545 15«
51 7910 72 071511
-64 1030012646
8117 45 65 -
35 --
17857
f 9J. - (eigen yeld)
6767 8732 11256 13447 1626C
76 11320 .<’>14 16319
8833 24 2(1
8953 1141 45 38
7 1t.._
13680 36 J 79
96 66 99
13810 16698 10803
3516809 l?
79 46 52 -
92 54 16912 II
- 87
13949
14